Tuli kutsu häihin...

Alkuperäinen kirjoittaja Lalla:
Linnanjuhlat nyt lienee aika eri juttu, kuin jotkut häät, jotka nyt kuitenkin on PERINTEISESTI Suomessa satojen vuosien ajan olleet koko perheen/suvun/kylän juhlia. Ihme ahdasmielistä touhua nykyään, kun ei perheet mahdu juhliin!

Niin ja perinteisesti morsiamen vanhemmat on maksaneet?
Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, että tila voi olla rajallinen ja ne lapsetkin maksaa?!

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Alkuperäinen kirjoittaja vähän arviointikykyä vaan:
musta sellaiset kutsut häihin, joihin ei saa lapset tulla on ihan perseestä. en menis sellaisiin...ihme komentelua...kai ne nyt vanhemmat osaa lastensa kanssa lähteä pois, jos menee liian hurjaksi.

Eihän se siitä ole kiinni. Kustannuskysymys.

Minä taas luulen, että nimenomaan tuosta ylemmästä se on monellakin kiinni. Vaikka maksukykyä olisi, eivät halua yhtään lasta häihinsä ja piste. Ymmärrän hyvin, kun en itsekään jaksa esim. lapsen itkua ja kitinää kuunnella minuuttia kauempaa normaalistikaan jossain kassajonossa, saati sitten jos olisi se elämän tärkein päivä kyseessä. Onneksi en ole menossa naimisiin, niin säilyy välit suvun kanssa...

Ja jos tilanne on epäselvä, niin totta hemmetissä voi kysyä! Kysyminen ei maksa mitään, eipähän tarvitse sitten miettiä että mitensenytmeni. Häät on aika tulenarka aihe, joten jos väärinkäsityksiä tulee, niin se on usein aika isosta harmista kyse sitten. Eli parempi kysyä, koska käytäntö on näköjään kirjava kuin tilkkutäkki.

Minä en ymmärrä mitä pahaa on kysymisessä. Ihan simppeli että koskeeko kutsu myös meidän Nico-Petteriä vai pelkästään aikuisia. Kyllä vai ei, ei mitään tivaamisia että miksi.

Jos ei edes kysy, niin voi pahoittaa hääparin mielen jättäytymällä kokonaan pois vaikka he olisivat toivoneet että koko perhe saapuu paikalle. Itsestäkin olisi kenties kiva nähdä sukulaisia joita harvemmin näkee. Hääparin toiveen saa selville vain kysymällä, sillä joka ikinen ei noudata tiukkaa etikettiä kutsussa kuten ei jokapäiväisessä elämässäkään.

Riippuu tapauksesta, ei kaikki muista etikettejä tms joten kannattaa sitten suoraan kysyä ja varmistaa. Meillekin tuli kutsu vain minun ja miehen nimellä, mutta tiedän että lapset on tervetulleet koska siitä on ollut hääparin kanssa puhetta ja kun kutsussa mainittiin vielä että lapsille on paikan päällä puuhanurkkaus :)

En ymmärrä miksei häihin voisi mennä ilman lapsiakin? Eivät kaikki halua lapsia juhliinsa, vaan haluavat ne viettää aikuisten juhlana. Toiset häät on tulossa joihin ei ole lapsia kutsuttu ja sehän meinaa vain sitä että silloin voikin bilettää myöhään muun juhlaväen kanssa. Miksi niitä omia kullannuppuja pitäisi aina päästä esittelemään kaikille? Eri juttu tietysti, jos ei pääse sen takia ettei ole lapsille hoitajia.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Riippuu tapauksesta, ei kaikki muista etikettejä tms joten kannattaa sitten suoraan kysyä ja varmistaa. Meillekin tuli kutsu vain minun ja miehen nimellä, mutta tiedän että lapset on tervetulleet koska siitä on ollut hääparin kanssa puhetta ja kun kutsussa mainittiin vielä että lapsille on paikan päällä puuhanurkkaus :)

En ymmärrä miksei häihin voisi mennä ilman lapsiakin? Eivät kaikki halua lapsia juhliinsa, vaan haluavat ne viettää aikuisten juhlana. Toiset häät on tulossa joihin ei ole lapsia kutsuttu ja sehän meinaa vain sitä että silloin voikin bilettää myöhään muun juhlaväen kanssa. Miksi niitä omia kullannuppuja pitäisi aina päästä esittelemään kaikille? Eri juttu tietysti, jos ei pääse sen takia ettei ole lapsille hoitajia.

Tottakai sinne häihin voitais lähteä ilman lastakin, mutta meillä on juuri tuo hoitopaikan puute sitten esteenä. Eli joko lähdetään lapsen kanssa (jos lapsikin kutsuttu ) tai jäädään kotio. Mutta eiköhän tuo selviä, kun mies soittaa serkulleen.

Ei se aina niin itsestään selvää ole... meillekin tuli juuri kutsu vain mun ja miehen nimellä ja tiedän varmaksi että muksut on kutsuttu. Kun on jopa tarkoitus että esikoinen toimisi morsiusneitona...

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Eikö teillä tosiaan tämä asia mene kaaliin??? Joka fucking päivä sama aloitus ja sama kitinä.
Olkaa menemättä, niin yksinkertaista se on!!!

Katos kun kaikki ei lue kaikkia ketjuja täällä. Johan siulla on hermot tiukalla :hug: eikä se niin yksinkertaista ole..katsos kun haluttais sinne lähteä. Ja kuten tässä jo sanoinkin, ni selviää, kun mies kysyy serkultaan. EI sitä siun tarvi enää murehtia ja kirota =)

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Ei se aina niin itsestään selvää ole... meillekin tuli juuri kutsu vain mun ja miehen nimellä ja tiedän varmaksi että muksut on kutsuttu. Kun on jopa tarkoitus että esikoinen toimisi morsiusneitona...

ole selvä juttu..tää ihme itkeminen näistä kutsuista alkoi siitä kun joku valopää keksi, että häät on lasten juhla. Joku sen täällä näin mainitsi en muista nikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:

ole selvä juttu..tää ihme itkeminen näistä kutsuista alkoi siitä kun joku valopää keksi, että häät on lasten juhla. Joku sen täällä näin mainitsi en muista nikkiä.

No eihän se olekaan. Ei kaikki noudata hääetikettiä...ei välttämättä itse hääparikaan... :whistle:

Mä en edes huomannu kirjekuoresta katsoa mitä luki...oliko koko perheelle. Itse kutsussa ei lue mitään kenelle osoitettu. Mä kyllä oletan että oli koko perheelle, koska tyttären kummitäti kyseessä, ei oltais välttämättä saatu kutsua, jollei olis kummitäti.

Perhejuhla. Sukujen juhla. Näin on jo koulussa opetettu. Viimeksi tänään koululaisen läksyjä kyselin ja näin siellä kirjassa sanottiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Voiko tämä asia ihan oikeasti olla vielä epäselvä? En sano mitenkään pahalla, mutta ainakin kerran viikossa on ketju, joka alkaa just näin ja jatkuu ja jatkuu ja jatkuu*hymyilee*

Kyllä se voi. Me ollaan saatu kaksi kutsua mun ja miehen nimellä, ne ovat koskeneet lastakin vaikka nimeltä ei ole mainittu. Se asia ei kaikille kutsujillekaan ole selvä että jokanen kutsuttu mainitaan. Siksi kysyn aina pojan kohdalla kumpaa kutsu tarkottaa, ja toimin sen mukaan sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähmäkäpälä:
Minä en ymmärrä mitä pahaa on kysymisessä. Ihan simppeli että koskeeko kutsu myös meidän Nico-Petteriä vai pelkästään aikuisia. Kyllä vai ei, ei mitään tivaamisia että miksi.

Jos ei edes kysy, niin voi pahoittaa hääparin mielen jättäytymällä kokonaan pois vaikka he olisivat toivoneet että koko perhe saapuu paikalle. Itsestäkin olisi kenties kiva nähdä sukulaisia joita harvemmin näkee. Hääparin toiveen saa selville vain kysymällä, sillä joka ikinen ei noudata tiukkaa etikettiä kutsussa kuten ei jokapäiväisessä elämässäkään.

Näimpä. Kysyä voi ja kannattaa koska toinenkaan osapuoli ei välttämättä itseään ilmaise kyllin selvästi.

Alkuperäinen kirjoittaja Misty:
Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
Noi on musta aina kurjia kutsuja.. meilläkään ei liikaa lapsenvahtiapuja ole... höh!

No onpas tosi kurjia joo... Kehtaavatkin pitää sellaiset häät kuin haluavat! :D

no aika monelle tuo lapsenvahtipula on ongelma, joten saavat sellaiset häät kuin haluavat varmasti joo, mutta ehkä pienemmällä porukalla? kyl mä ainakin otin meidän häihin vieraat mieluummin lapsineen kuin ei ollenkaan =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Perhejuhla. Sukujen juhla. Näin on jo koulussa opetettu. Viimeksi tänään koululaisen läksyjä kyselin ja näin siellä kirjassa sanottiin.

Eikös häät ole olleet kautta aikain perhejuhla? Ollut kokosuku ja tuttavapiiri koolla. Nykyään se vasta on alkanu olla aikustenjuhla. Ei sitä täälä kukaan oo keksiny. Mulle se on sama onko lapsi mukana vai ei, jos ei hoitajaa saa niin jätän menemättä sitten.

Yhteistyössä