Tulevalle äidille vinkkejä! vauvan nukuttamisesta ja omaan sänkyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen että lienee ajankohtaista jo miettiä tuotakin, kun se vauva kohta jo tulee...

Te jotka olette nukuttaneet vauvan heti alusta saakka omaan sänkyyn niin oliko sänky kumminkin teidän omassa makkarissa? itse ainakin ajattelin että sänky tulee meidän makkariin. Kuinka kauan vauva on nukkunut vanhempien kanssa, muutaman ekan kuukauden vai kenties kauemmin? muutenkin noi yöjutut mietityttää että miten käytännössä toimitaan sitten. Yösyöttöjä meillä ainakin varmaan tullaan jakamaan, niin että mies huolehtii osan pullolla jos vauva sen huolii.

Ja tiedän ettei kaikkea voi suunnitella etukäteen joten ei tarvitse keuhkoontua, haluan vaan kuulla vinkkejä ja kokemuksia :)

Nooh, kokemus on osoittanut et vaikka kuin olen pedannut vauvalle sen oman sängyn, iin ensimmöiset 4-6kk vauva on kuitenkin meidön välissä nukkunut. Sen jälkeen kun vauva on oppinut itse kääntyilemään ja liikkumaan unossaan, ovat nukkuneet omassa sängyssä samassa huoneessa. Joskus vasta 1,5-2v omaan huoneeseen.

Ja kun kerran olen kaikkia imettänyt niin en ole keksinyt yhtään perustetta herättää (työssä köyvää) miestä hoitamaan yösyöttöjä... Mut jos sä koet sen perustelluksi ja "kehtaat" mieheltä vaatia (vaikka sulta kövis paaaaljin näppärämmin jos imetät) niin mikäs siinä....

• Tykkää
Reactions: Kvart över
Meillä nukutettiin alusta asti omaan sänkyyn paitsi tietenkin usein nukahti syödessään rinnalle. Ja joskus myös nukkui aamulla vieressäni kun olin yön jälkeen niin väsynyt että imetin puoliunessa ja jatkettiin syömisen jälkeen sitten molemmat unia. Tehtiin niin että jos vauva itki niin nostettiin syliin ja kun itku loppui niin vauva laitettiin takaisin sänkyyn. Tätä piti välillä toistaa aika kauankin. 4kk asti vauva on nukkunut omassa huoneessaan koska piti niin kovaa ähinää ettei äiti saanut koskaan nukkua.

Sanotaan että on parempi nukuttaa vauva sänkyyn kuin siirtää sylistä sänkyyn. Tämä siksi että vauva ei säikähdä kun herää eri paikasta mihin on nukahtanut. Jos vauva kuitenkin nukahtaa syliin, saattaa helpottaa jos vauva on kääritty peittoon tms. niin kylmä sänky ei herätä vauvaa.

Myös äitiyspakkauksen laatikko on hyvä koska siellä vauvalla on turvallinen olo omassa pesässään (vrt. iso pinnasänky). Aluksi meilläkin oli laatikko käytössä mutta koska mun olis pitäny aina nousta seisomaan asti että sain vauvan laatikosta niin otin laatikon pois ja laitoin pinnasänkyyn peittoja vauvan ympärille niin että oli sellainen pesämäinen nukkumapaikka.

Emme alussa antaneet pullosta mutta mies kyllä joskus oli ”yövuorossa” ja nosti vauvan minulle imetettäväksi ja syömisen jälkeen laittoi taas nukkumaan. Tämäkin helpotti paljon kun oli monta valvottua yötä takana.

Nyt vauva on 6 kk ja nukkuu iltapesun ja -sadun jälkeen itsekseen sänkyyn. Enää ei mennä pienestä kitinästä huoneeseen koska usein se on sellaista ”minua väsyttää” valitusta eikä itkua. Koskaan ei itketetä vaan jos kitinä ei laannu / muuttuu itkuksi niin mennään. Yleensä syy itkuun on jumissa olevat röyhtäykset ja kun ne on saatu pois niin vauva käy tyytyväisenä nukkumaan. Yöllä pitää kyllä käydä laittamassa tuttia suuhun - yleensä montakin kertaa.

Näin meillä toimittiin mutta se mikä sopii yhdelle perheelle / vauvalle ei välttämättä sovi toiselle :) kaiken voi suunnitella mutta suunnitelmat ei välttämättä toteudu :)

Suositellaan, että vauva olisi ensimmäiset 6kk vanhempien makuuhuoneessa.

Meillä onnistui alusta asti nukutus omaan sänkyyn hyvin, ongelmia tuli vasta sitten kun oppi vaatimaan viereen (vaikka siis oli muka niin kovin "tottunut" nukkumaan itsekseen...).

Tosiaan etukäteen ei kannata hommaa lyödä lukkoon. Meille sattui semoinen tapaus, joka nukkui hyvin perhepedissä ja omassa sängyssä nukkumisesta ei tullut mitään. Nukuttiin siis perhepedissä ja hoidin siinä sitten myös yösyötöt. Vauvan imettäminen perhepedissä on sata kertaa helpompaa verrattuna öiseen korvikkeen lämmitysruljanssiin. En olisi minä alkanut vaatimaan tuollaista työssäkäyvältä miheltä, jokainen perhe toki tyylillään.

Meillä vauva nukkui äitiyspakkauksen laatikossa meidän sängyn vieressä.Kun kasvoi siitä yli, vaihdettiin pinnasänkyyn. Tosin pikkumies nukkuu edelleen meidän makkarissa, jatkettavassa lastensängyssään. (2v.4kk)

Meillä vauva oli samassa huoneessa 9kk ast ja alussa siirtyi aina viiden aikaa aamuyöstä meidän väliin nukkumaan. Ja satunnaisesti myös aikasemminkin ja ihan ekan viikon taisi vieressä nukkua.

Meille osui tapaus joka oli muutenkin tosi vähäuninen ja nukkui vain vieressä ekat 5kk. Kokeiltiin kaikki temput mut ei nukkunu sängyssään ei. Loppujen lopuksi se oli kätevin tyyli pitää vauva vieressä ja yöllä vaa lykätä tissi suuhun nousematta minnekään. Kokemusta mulla kyllä oli vastasyntyneidenkin hoidosta joten yllätti se että käärö ei nukukaan ja jos ni varmasti ei sängyssään. Ei se kyl nukkunu vaunussakaan kun nokosia häthätää ja autossakin vain pätkiä.

Aika outoa tarttua heti tuohon että miestä ei saisi kehdata herättää. Eikö palstamammojen ukot oikeasti mitenkään osallistu yöheräilyihin? eikä kaikkien miehet mene aamulla klo. 6 töihin.....

[QUOTE="vieras";26092822]Aika outoa tarttua heti tuohon että miestä ei saisi kehdata herättää. Eikö palstamammojen ukot oikeasti mitenkään osallistu yöheräilyihin? eikä kaikkien miehet mene aamulla klo. 6 töihin.....[/QUOTE]

Meidän mies heräs yöllä syöttämään vaikka heräsikin kello 6 töihin. Mun mielestä on tärkeää että äiti saa raskaan synnytyksen jälkeen levätä tarpeeksi. Toki mies myös mutta usein se mies saa levätä enempi kun äiti.

[QUOTE="vieras";26092822]Aika outoa tarttua heti tuohon että miestä ei saisi kehdata herättää. Eikö palstamammojen ukot oikeasti mitenkään osallistu yöheräilyihin? eikä kaikkien miehet mene aamulla klo. 6 töihin.....[/QUOTE]

miksi pitäisi osallistua? vauva nukkuu mun vieressä ja mä siihen herään, työnnän tissin suuhun ja jatkan unia. älytöntä olisi herättää mies, joka nousisi ylös, lämmittäisi korvikkeen ja syöttäisi sen, etenkin kun mulla olisi aamulla tukala olo jos en imetä yöllä ja jos oon jo herännyt niin miksi herätää toinenkin? kyllä se mies ehtii päivälläkin auttaa.

Meidän mies heräs yöllä syöttämään vaikka heräsikin kello 6 töihin. Mun mielestä on tärkeää että äiti saa raskaan synnytyksen jälkeen levätä tarpeeksi. Toki mies myös mutta usein se mies saa levätä enempi kun äiti.

Niin kun meillä se ainakin on ihan selvä miehelle itselleenkin että tulee niihin osallistumaan vaikka väsyttäisi. Niin äitiäkin väsyttää, ja en ihmettele että väsyttää ja kaikki suunnitelmat kaatuu jo väsymykseen jos kerran kaiken tekee yksin. Ekat 6 kk heräät yksin vaikka tunnin välein, eikä toinen voi osallistua vaikka on vanhempi myös? ei meillä vetelis.

[QUOTE="mmmm";26092843]miksi pitäisi osallistua? vauva nukkuu mun vieressä ja mä siihen herään, työnnän tissin suuhun ja jatkan unia. älytöntä olisi herättää mies, joka nousisi ylös, lämmittäisi korvikkeen ja syöttäisi sen, etenkin kun mulla olisi aamulla tukala olo jos en imetä yöllä ja jos oon jo herännyt niin miksi herätää toinenkin? kyllä se mies ehtii päivälläkin auttaa.[/QUOTE]

No en tarkoittanut että on pakko jos sinä _välttämättä_ haluat hoitaa kaiken yksin, mutta en kyllä ymmärrä miksi heti alkaa syyllistys että kehtaan vaivata miestä öisin :D mä en halua hoitaa kaikkea yksin edes öisin, eikä ole tullut mieleenkään että pitäis olla nolona jos mies on apuna.

[QUOTE="vieras";26092862]Niin kun meillä se ainakin on ihan selvä miehelle itselleenkin että tulee niihin osallistumaan vaikka väsyttäisi. Niin äitiäkin väsyttää, ja en ihmettele että väsyttää ja kaikki suunnitelmat kaatuu jo väsymykseen jos kerran kaiken tekee yksin. Ekat 6 kk heräät yksin vaikka tunnin välein, eikä toinen voi osallistua vaikka on vanhempi myös? ei meillä vetelis.[/QUOTE]

Joo ei meilläkään, minusta vastuu on myös miehellä vaikka kuinka siellä töissä käy. Toki minä suurimman osan yöstä hoidin, mutta viikonloput sain täysin nukkua mies hoiti siis yöt läpeensä jotta sain levätä tarpeeksi. Ja mun mielestä siinä ei oo mitään kehtaamista herättää miestä yöllä. Mun mielestä on tärkeetä että molemmat hoitaa vauvaa tasapuolisesti ettei toinen väsy liikaa. Ensimmäisen 6kk aikana tapahtuu suurin osa eroista ja uskonpa että osa syy on juuri se että äiti tekee kaiken ja mies kuvittelee että mä käyn töissä niin ei mun tarvii tota mukulaa hoitaa.

[QUOTE="vieras";26092870]No en tarkoittanut että on pakko jos sinä _välttämättä_ haluat hoitaa kaiken yksin, mutta en kyllä ymmärrä miksi heti alkaa syyllistys että kehtaan vaivata miestä öisin :D mä en halua hoitaa kaikkea yksin edes öisin, eikä ole tullut mieleenkään että pitäis olla nolona jos mies on apuna.[/QUOTE]

ei se ole noloa, mutta mun mielestä paljon hankalampaa :D. mun mies nukkuu niin sikeesti että siinä ajassa kun saisin miehen hereille olisin jo tunkenut tissin vauvan suuhun.

enkä toki hoida kaikkea yksin, mutta mies auttaa päivisin vauvan kanssa ja tuomalla rahaa perheeseen, joten saa nukkua yön rauhassa. itse en tajua miksi koko perheen pitäisi herätä yöllä, kun itse pakosti herään vauvan pieneenkin inahdukseen.

[QUOTE="mmmm";26092902]ei se ole noloa, mutta mun mielestä paljon hankalampaa :D. mun mies nukkuu niin sikeesti että siinä ajassa kun saisin miehen hereille olisin jo tunkenut tissin vauvan suuhun.

enkä toki hoida kaikkea yksin, mutta mies auttaa päivisin vauvan kanssa ja tuomalla rahaa perheeseen, joten saa nukkua yön rauhassa. itse en tajua miksi koko perheen pitäisi herätä yöllä, kun itse pakosti herään vauvan pieneenkin inahdukseen.[/QUOTE]

Meillä myös mies heräsi joka ikiseen inahdukseen, joten joka tapauksessa herää koko perhe. Ja meillä miehellä menee kauvemmin saada unenpäästä kiinni mutta ite pystyn nukahtamaan heti joten miksei mies siinä samalla syöttäisi kun hakee unta?

[QUOTE="mmmm";26092902]ei se ole noloa, mutta mun mielestä paljon hankalampaa :D. mun mies nukkuu niin sikeesti että siinä ajassa kun saisin miehen hereille olisin jo tunkenut tissin vauvan suuhun.

enkä toki hoida kaikkea yksin, mutta mies auttaa päivisin vauvan kanssa ja tuomalla rahaa perheeseen, joten saa nukkua yön rauhassa. itse en tajua miksi koko perheen pitäisi herätä yöllä, kun itse pakosti herään vauvan pieneenkin inahdukseen.[/QUOTE]

Jaa. Eli kun tuo rahaa niin saa oikeutuksen nukkua kaikki yöt. Niin se taitaa useassa perheessä mennä. Vaikka en mäkään nyt ihan pennitön sentään ole äitiysloman aikana....

Ihan oikeasti, jos teille tuo sopii niin mulla ei ole kertakaikkiaan mitään sitä vastaan, mutta kyllä meillä mies tulee heräämään öisin ihan niinkuin tää äippäkin. :) eikä tämä ole hänelle itselleen mikään ongelma.

[QUOTE="mmmm";26092915]ja toki suunnitella saa, mutta en tunne ketään jolla vauva olisi nukkunut alusta asti omassa sängyssä.[/QUOTE]

No sä et sitten varmaan tunne kovin paljon ihmisiä...... :)

Meillä oli niin, että toisena miehen vapaapäivistä, hän huolehti aamuyön ja aamun syötöistä joko laittamalla lapsen rinnalle+ nostamalla pois ja myöhemmin lämmittämällä pullon. Oli kiva jo etukäteen tietää, milloin saa nukkua pitkään ja nousta valmiiseen kahvipöytään.

jos imetät sylissä tai vauva muuten nukahtaa vain syliin, voit kääriä hänet lakanaan tai peittoon ja nostaa 20 min päästä nukahtamisesta koko käärön vauvan omaan sänkyyn.

[QUOTE="vieras";26092929]Jaa. Eli kun tuo rahaa niin saa oikeutuksen nukkua kaikki yöt. Niin se taitaa useassa perheessä mennä. Vaikka en mäkään nyt ihan pennitön sentään ole äitiysloman aikana....

Ihan oikeasti, jos teille tuo sopii niin mulla ei ole kertakaikkiaan mitään sitä vastaan, mutta kyllä meillä mies tulee heräämään öisin ihan niinkuin tää äippäkin. :) eikä tämä ole hänelle itselleen mikään ongelma.[/QUOTE]

no en itse ainakaan jaksaisi käydä töissä jos olisin herännyt monta kertaa yössä.

mulla vauva nukkuu päivällä 3h unet jolloin voin itse nukkua, mies ei voi nukkua siellä töissä.

mutta jokainen tehköön niin kuin omalle perheelle on paras :).

[QUOTE="vieras";26092936]Meillä oli niin, että toisena miehen vapaapäivistä, hän huolehti aamuyön ja aamun syötöistä joko laittamalla lapsen rinnalle+ nostamalla pois ja myöhemmin lämmittämällä pullon. Oli kiva jo etukäteen tietää, milloin saa nukkua pitkään ja nousta valmiiseen kahvipöytään.

jos imetät sylissä tai vauva muuten nukahtaa vain syliin, voit kääriä hänet lakanaan tai peittoon ja nostaa 20 min päästä nukahtamisesta koko käärön vauvan omaan sänkyyn.[/QUOTE]

Meillä mies itse on jo suunnitellut noita että koska hän voi vaikka ottaa vauvan kopan olkkariin ja huolehtia yöt, ja mä voin nukkua rauhassa makkarissa :D mies kun usein voi valvoa kello kolmeenkin yöllä ja menee vasta myöhään päivällä iltavuoroon.

Meillä meni vähän toistepäin, ekan vuoden vauva nukku omassa sängyssä meidän huoneessa, nyttemmin kohta 2 v. sivuvaunussa/perhepedissä, koska imetän vielä öisin, eikä lapsen nostaminen takaisin omaan sänkyynsä herättämättä enää onnistu.

Meillä oikeastaan unet vaan huonontunut koko ajan, alussa nukkui heräämättä monesti 8-10h putkeen, tällä hetkellä heräilee parin tunnin välein :p Liikkeelle lähtö, uuden oppiminen, hampaat ja unet varmaan kaikki vaikuttaneet tuohon unen huononemiseen...

Tässä lähiaoikoina olisi tarkoitus lopettaa yösyötöt, kunhan nuo viimeiset hampaat on tuolta puhjenneet - taistelua on odotettavissa. Parhaillaan opetellaan nukahtamaan muuten kuin imetykseen, ja se vasta vaikeaa onkin. Nykyisellään nukuttajaksi kelpaa vain äiti, samoin yöllä lohduttajaksi jne., vaikka joskus nukahtaakin ilman imetystä, niin ilman äitiä ei koskaan... Jos isä yrittää rauhoitella yöllä, tulee paniikkihuuto :-/

Summa summarum, missä tahansa vauva nukkuukin, suosittelisin oman kokemukseni perusteella ehdottomasti a) totuttamaan aika pian nukahtamaan ilman imetystä, vaikka imetys usein onkin se helpoin keino, ja b) totuttamaan myös toisinaan pulloon, jotta isäkin voi hoitaa öisin. Jos et halua antaa korviketta, voit lypsää omaa maitoa aina silloin tällöin yöksi. Voi tuntua vaikealta, riippuu ihan vauvasta, mutta on varmasti helpompaa pienen vauvan kuin uhmaikäisen kanssa ;-)

Mutta hyvällä lykyllä teille sattuu sellainen helppo vauva, joka nukahtaa itsekseen minne vaan ja nukkua posottaa yönsä läpi parikuisesta lähtien ihan ilman mitään unikouluja ;-)

Yhteistyössä