Paras keino saada 8kk ikäinen omaan sänkyyn nukkumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ttt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"ttt"

Vieras
Vauva nukkunut alusta asti perhepedissä. Nyt yöt on mennyt ihan kamalaksi, kun vauva harjoillelee kaikki yöt konttaamaan lähtöä. Mikä olisi paras keino opettaa vauva omaan sänkyyn ja nukahtamaan itse? Huudattamaan en halua ryhtyä. Imetän vielä yöllä ja ajattelin että jos senkin jo lopettaisi. Vauva ei enää syö paljon yöllä ja neuvolassa oli puhetta siitä että kun on 5 kiinteetä ateriaa päivässä, niin yösyötöistä voisi luopua.

Esikoinen nukkuin 2-vuotiaaksi perhepedissä, jonka jälkeen laitettiin omaan sänkyyn, sänkymme viereen. 2v9kk iässä laitoimme omaan huoneeseen emmekä enää nukuttaneet.

Olen nukuttanut lasta/lapsia nyt kohta yhteensä 3 vuotta ja haluaisin päästä siitä tavasta jo vauvankin kanssa eroon. Olen aika poikki nukuttamisesta, vaikka se auttaa jo paljon ettei esikoista tarvitse nukuttaa.

Illalla imetän vauvan ja jos lähden huoneesta kun hän on hereillä, hän alkaa huutaa, ja huuta niin kauan että menen takaisin viereen makaamaan ja laitan käteni hänen pepulle.
Vielä 5-kuisena hän nukahti aina iltaisin itse, mutta ei enää. Lisäksi vauva on todella paljon perääni, edes isä ei kelpaa iltaisin. Niin ja harvemmin isä on edes iltaisin kotona, kun tekee pääasiassa iltavuoroa ja lisäksi viikonlopputöitä. Isä ei ole laittanut siis koskaan vauvaa illalla nukkumaan ja päivällä hän nukuttaa vauvan vaunuihin parhaiten.

sun vauvalla on menossa eroahdistuskausi,pahin mahdollinen vaihe. mä odottaisin että se menee ohi.Mä antaisin vauvan vielä olla perhepedissä ja menisin vanhalla tyylillä niin kauan että ois isompi. NIinhän sinä teit esikoisesikin kanssa ja ilmeisesti kaikki sujui silleen hyvin?

Ja mitä levottomuuteen tulee, niin tyypillistä tuossa iässä ja jos konttailee perhepedissä niin konttailee öisin myös omassakin sängyssä ja sun pitää joka tapauksessa nousta aina sitte ylös kippaamaan se sänkyyn, uudelleen ja uudelleen. Itse ainakin koin että tuo levoton kausi on nimenomaan helpompi hoitaa perhepedissä kun ei tarvinnu nousta erikseen aina laittamaan vauvaa makuulle.

Pahin eroahdistuskausi, jonka aikana ei suositella mitään yksinjättöä, niin että vauva alkaa huutaa peloissaan. Ei tossa muu auta kuin tehdä teidän sängystä leveämpi esim. sivuvaunulla. Silloin ei vauvan liikkumiset häiritse. Ja kyllä sun vaan täytyy nukuttaa vauvasi. Mitä oikein odotit? Noin mäkin oon tehny. Siis nukuttanu ja nukkunu lähellä. Ratkaisu on nyt se tarpeeksi leveä vuode , tarpeeksi tilaa kaikille!

• Tykkää
Reactions: Eedla
Meillä ei noin pieniä olla jätetty nukahtamaan yksin. Ihan vauvana se vielä onnistui, mutta kun ikää tuli vähän lisää ja lapsi ymmärsi kaivata äitiä/isää rinnalleen toisella tapaa, oli mielestämme reilua nukuttaa lapsi hänen lähellä ollessaan.

Meillä on 8kk iässä siirrytty omaan sänkyyn, joka on kiinni vanhempien sängyssä. Lapsi on laitettu sinne pötköttelemään ja aikuinen on heittäytynyt omalle sängylleen lukemaan, tai vaikka viikkaamaan pyykkejä. Eli joo, meillä on peritaatteessa nukutettu lapsia, mutta jos vaihtoehtona on se lapsen huudattaminen, niin tämä passa ameille paremmin. Ja melko pian se lapsi siihen on aina nukahtanut, eli aina en ole edes kaikkia päivän pyykkiä kerennyt viikkaamaan.

Nyt, kun lapset ovat 1,5v ja 2,5v, isompi ei enää samalla tavalla tarvitse läsnäoloa, mutta pienempi tarvitsee. Laitan lapset illalla omiin sänkyihinsä (samassa huoneessa) ja lukaisen sadun/laula iltalaulun. Sen jälkeen toivotan hyvät yöt ja alan puuhailemaan omiani. Joskus luen, joskus leikkaan kankaita, joskus viikkaan niitä pyykkejä ja toisinaan siivoilen lastenhuonetta. Olen siis läsnä, mutta en erikseen nukuttele lapsia.

Alkuun molemmat saattavat protestoida sänkyynmenoa ja sitä, että pitää nukkua, mutta melko pian molemmat tytöt rauhoittuvat. Kun pienempi nukahtaa, voi isommalle sanoa, että äiti/isi menee alakertaan siivoamaan kotia ja että onhan lapsella kaikki ok...yleensä vastaa että on, toivottaa vielä hyvää yötä ja alkaa nukkumaan.

Itse siirsin hetki sitten pojan nukkumaan omaan huoneeseen. En ole koskaan varsinaisesti nukuttanut häntä.. Pari ekaa kuukautta taisi nukahtaa syliin jonka jälkeen vein sänkyyn. Oletko kokeillut tarjota omaa maitoasi pumpattuna pullosta? Auttaisiko, jos hän saisi pullon käteensä ja nukahtaisi sen kanssa? Meillä nykyään poika on nukkumaan mennessä niin väsynyt, että nukahtaa melkein heti kun laskee sänkyyn. Olemme lopettaneet kolmannet päikkärit niin sen jälkeen nukkumaan meno on ollut todella helppoa. Ei kai tuossa auta muu kuin tehdä se vaihto omaan sänkyyn ja kuunnella muutamana iltana huutoa. Itse koittasin ekana pulloa.

Neuvolassa neuvottiin mulle kun meidän pojalla jossain vaiheessa oli kausi, ettei halunnut nukahtaa päikkäreille ja huusi kuin peto, että antaa pojan huutaa hetki, ottaa sen verran syliin että rauhoittuu ja laskee heti takaisin sänkyyn. Tätä jatkaa kunnes poika ei enää sänkyyn laskettaessa huuda. Voi toki viedä aikaa tuhottomasti, mutta lopulta lapsi ymmärtää, ettei nukahtaminen ja sänkyyn jääminen ole vaarallista. Toivottavasti löydät teille sopivat konstit lapsesi siirtämiseen omaan sänkyyn :)

Olette oikeassa, vielä ei ole yksin nukkumaanmenon aika... Vauva ei juo pullosta mitään. Ei ole koskaan huolinut. Täytyy miettiä tätä asiaa uudelleen kuukauden-parin päästä. :)

• Tykkää
Reactions: Eedla
Pakko sanoa tähän väliin, että minä kokeilisin unikoulua. Meillä se toimi, pari iltaa protestoi (ei kertaakaan jätetty yksin huutamaan vaan tassuteltiin ja tarvittaessa otettiin syliin) ja sen jälkeen on nukahtanut omaan sänkyynsä ilman huutoja iltavellin jälkeen. Ihan vaan toivotan hyvät yöt ja vien sänkyyn ja sinne jää. Tämä tehtiin tosin jo 6kk iässä, mutta jouduttiin tekemään uudestaan 8kk iässä kun tuli se eroahdistuskausi. Viikon nukkui meidän keskellä silloin, mutta sitten taas pidettiin unikoulu eikä protestoinut enää kuin yhtenä iltana ja nyt nukkuu omassa sängyssä meidän sängyn vieressä jälleen. Kohta siirretään omaan huoneeseen. :)

Aika aikansa kutakin. Äiti (ja isä) joustaa, koska hänhän sen lapsen tänne toivoi, ei lapsi pyytänyt syntyä. Näin se nyt vaan menee.

Lukihäiriö?

Mä luulen että odotellaan tuohon vuoden ikään kuitenkin. Ei siihen kauan mene ja sitten ei niin hirveästi enää uudet taidot häiritse vauvan unta. Onneksi vauva ei ole koskaan kukkunut öisin. Nytkin tuo konttauksen harjottelu tapahtuu vauvan nukkuessa.
Meillä on 160cm leveä sänky ja vauva vie puolet siitä. :D Taidan laittaa pinnasängyn sänkymme viereen ja vauva pääsee sinne nukkumaan. Olen kuitenkin vieressä ja tilaa tulee huimat 60cm lisää. :)

Yhteistyössä