Tulevalle äidille vinkkejä! vauvan nukuttamisesta ja omaan sänkyyn

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen että lienee ajankohtaista jo miettiä tuotakin, kun se vauva kohta jo tulee...

Te jotka olette nukuttaneet vauvan heti alusta saakka omaan sänkyyn niin oliko sänky kumminkin teidän omassa makkarissa? itse ainakin ajattelin että sänky tulee meidän makkariin. Kuinka kauan vauva on nukkunut vanhempien kanssa, muutaman ekan kuukauden vai kenties kauemmin? muutenkin noi yöjutut mietityttää että miten käytännössä toimitaan sitten. Yösyöttöjä meillä ainakin varmaan tullaan jakamaan, niin että mies huolehtii osan pullolla jos vauva sen huolii.

Ja tiedän ettei kaikkea voi suunnitella etukäteen joten ei tarvitse keuhkoontua, haluan vaan kuulla vinkkejä ja kokemuksia :)

sänky on molemmilla ollut sivuvaununa kiinni meidän sängyssä. Olen mennyt aina olohuoneeseen sohvalle syöttämään ja laittanut lapsen takas nukkumaan sänkyynsä. Molemmat ovat alusta asti syöneet vain kerran tai kahdesti yössä. Yöllä ei ole ollut mitään ekstapalveluita eli en ole vaihtanut vaippaa, puhunut, laittanut valoja tms.

Hei, meillä oli vauvan sänky samassa huoneessa mutta vauva nukkui eka kuukaudet mun vierellä imetyksen vuoksi. Nukkui siis ekaan syöttöön asti omassa sängyssä mutta sen ekan imetyksen jälkeen sai jäädä viereen. Nyt tämä vauva on 1v ja 3 kuukautta päälle ja nukkuu omassa huoneessaan täydet yöt :)

Jos voisin valita nyt, niin nukuttaisin vauvan heti alkuun omaan sänkyyn, ehdottomasti.
Meillä vauva nukkui alkuun minun kanssa samassa sängyssä ja meillä on ollut ihan hirvittävä homma saada opetettua lapsi nukahtamaan omaan sänkyyn, ja vieläkin asiasta taistellaan joka päivä. Lapsi on nyt vuoden. Samoin vauva heräilee yöllä edelleen todella monta kertaa, ja vaatii äidin taputtelemaan uudelleen uneen. Eli todellakin suosittelen, että alusta saakka opetat vauvan nukahtamaan itse, omaan sänkyyn. Se on kaikkien kannalta parasta.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;26090886:
sänky on molemmilla ollut sivuvaununa kiinni meidän sängyssä. Olen mennyt aina olohuoneeseen sohvalle syöttämään ja laittanut lapsen takas nukkumaan sänkyynsä. Molemmat ovat alusta asti syöneet vain kerran tai kahdesti yössä. Yöllä ei ole ollut mitään ekstapalveluita eli en ole vaihtanut vaippaa, puhunut, laittanut valoja tms.

Tuon olenkin joskus kuullut että ei mitään extrapalveluja, ettei sitten totu siihen. Tosin kyllä mä vaipan saattaisin vaihtaa, mutta ei missään valaistuksessa jutellen... täytyypä kertoa miehellekkin. Jos vauva ei nukahda syötön aikana mutta on ns. tyytyväinen, niin voiko vauvan vaan laskea sänkyyn ja antaa nukahtaa itsekseen?

[QUOTE="vieras";26090914]Tuon olenkin joskus kuullut että ei mitään extrapalveluja, ettei sitten totu siihen. Tosin kyllä mä vaipan saattaisin vaihtaa, mutta ei missään valaistuksessa jutellen... täytyypä kertoa miehellekkin. Jos vauva ei nukahda syötön aikana mutta on ns. tyytyväinen, niin voiko vauvan vaan laskea sänkyyn ja antaa nukahtaa itsekseen?[/QUOTE]

olen laittanut. Jos kakka, niin toki vaihtaisin, mutta aika harvoin ovat yöllä kakanneet. Ehkä alle 10 kertaa yhteensä:)

Meillä vauvat on nukkuneet aluksi siinä äp.n pahvilaatikossa ja siirtä siirtyneet sitten pinnasänkyyn. Sänky on ollu meidän makkarissa, mun sängynpuoliskon vieressä. Ihan pikkuvauvana, öisin eka vaihdoin vaipan ja sitten syötin ja röyhtäytin. Sitten vaan nostin takasin nukkumaan omaan sänkyynsä. Sitten ku oli vähän isompi vauva en vaihtanut enää vaippaa öisin, jollei ollut kakkaa tai vaippa ei ollut ihan märkä.

Vauvat on siirtyneet noin vuoden ikäisinä sitten omiin huoneisiinsa nukkumaan.

Mä edelleen ihmettelen sitä, että mikä kiire suomalaisilla on saada se vauva nukkumaan omaan sänkyyn ja etenkin omaan huoneeseen, kun samaan aikaan pidetään normaalina, että kaksi aikuista ihmistä nukkuu samassa sängyssä.

Meillä vauvat on nukkuneet aluksi siinä äp.n pahvilaatikossa ja siirtä siirtyneet sitten pinnasänkyyn. Sänky on ollu meidän makkarissa, mun sängynpuoliskon vieressä. Ihan pikkuvauvana, öisin eka vaihdoin vaipan ja sitten syötin ja röyhtäytin. Sitten vaan nostin takasin nukkumaan omaan sänkyynsä. Sitten ku oli vähän isompi vauva en vaihtanut enää vaippaa öisin, jollei ollut kakkaa tai vaippa ei ollut ihan märkä.

Vauvat on siirtyneet noin vuoden ikäisinä sitten omiin huoneisiinsa nukkumaan.

Ajattelin ensin nostaa sen äippäpakkauksen tuohon pinnikseen, ja nukuttaa vauvan siellä. Jos se olisi jotenkin turvallisempi, kun pinnis on kumminkin melko iso :)

Kiitos vinkistä, ensin vaihto jos tarpeen ja sit syöttö.

Meillä nukkui alusta asti omassa pinniksessään meidän makkarissa. Pinnis oli irti meidän sängystä, minusta oli helpompi nostaa vauva seisaallaan pinniksestä kuin että olisin istunut itse sängyssä ja nostanut siitä. Tuo meni luontevasti noin kun ei se sairaalassakaan voinut samassa sängyssä kanssani nukkua kun ei niissä sängyissä ole kunnon reunoja. Nostin vaan aina syötön jälkeen sen pinnikseen, ei se yleensä herännyt siihen :)

[QUOTE="Ama";26090959]Mä edelleen ihmettelen sitä, että mikä kiire suomalaisilla on saada se vauva nukkumaan omaan sänkyyn ja etenkin omaan huoneeseen, kun samaan aikaan pidetään normaalina, että kaksi aikuista ihmistä nukkuu samassa sängyssä.[/QUOTE]

Olisiko sillä jotakin tekemistä asian kanssa, että vauva saattaa olla rauhaton ja usein ainakin toinen aikuinen menee aamullä töihin. Samoin sängyt on leveydeltään suunniteltu yleensä kahdelle. Lisäksi se kolmas ei tule luultavasti nukkumaan kanssanne samassa sängyssä aikuisikään saakka. Tai saattaahan teillä niin käydäkin.....

[QUOTE="Ama";26090959]Mä edelleen ihmettelen sitä, että mikä kiire suomalaisilla on saada se vauva nukkumaan omaan sänkyyn ja etenkin omaan huoneeseen, kun samaan aikaan pidetään normaalina, että kaksi aikuista ihmistä nukkuu samassa sängyssä.[/QUOTE]^

En ole ajatellut harrastaa seksiä sen vauvan kanssa.

Alusta asti omaan sänkyyn vaan. Riippuu ihan vauvasta, missä vaiheessa kannattaa siirtyä omaan huoneeseen.

Meillä vauvat ovat nukkuneet alusta asti niin keskeytymättömän hyviä yöunia, että olemme siirtäneet hyvin aikaisessa vaiheessa omaan huoneeseen nukkumaan.

Näin olen itsekin saanut nukuttua paremmin, sillä siihen asti heräilin joka rapsahdukseen kun vauva vain liikahtikin sängyssään.

meillä tyttöö piti röyhtäyttää aina imetyksen jälkeen ja kanniskelin niin kauan kunnes nukahti ja laskin sitten omaan punkkaan. Aluks mulla oli parivuoteessa toisella puolella äp:n pahvilaatikko ja jonkinajan päästä siirsin pahvilaatikon pinnasänkyyn huoneen toiselle puolelle etten ite herää joka rasahdukseen. Meillä kanssa on pidetty palvelut muuten minimissä että öisin ei jutella ja ihan minimaalinen valaistus, mutta vaippa on kyllä vaihdettu moneen kertaan kun alkuun tuntu kakka tulevan samaan tahtiin syömisen kanssa eli imetyksen jälkeen aina vaipan vaihtoon.

Viikonloppusin pumppasin maitoo valmiiks kaappiin niin aamuöisin dumppasin neidin pahvilaatikossaan isänsä makkariin ja sai sitten ite nukkua rauhassa pidempään. Ekan kolmen kuukauden aijan meillä oli myös viikolla mummu ja pappa yhden yön ja pitivät tytön alakerrassa kanssansa nukkumassa ja antovat pumpattua maitoo jos tyttö heräs eri rytmiin kun mä (kävin siis ite alhaalla imettämässä jos satuin heräämään). Kolmen kuukauden iässä tyttö nukku jo niin pitkiä pätkiä että lopetettiin mummun ja papan vierailut kun sain ihan tarpeeks unta vaikka pari kertaa yössä imetinkin. Samoihin aikoihin vaihdoin kyllä huonetta että olin seinän takana ja meidän jalkopäissä oli avoin ovi. Näin kuulin jos tyttö alkaa itkemään mutta en jokaiseen kyljekääntämiseen itse herännyt niin sain paremmin nukuttua.

Meillä tosiaan on ihan kohtuullisen kokonen talo ja mun mies nukku ekat 10 kk eri päässä taloa, jotta saa hyvin nukuttua, että jaksaa töissä. Mies on melko herkkäuninen ja ei saa välttämättä uudelleen unta jos herää) Sit kun tuli kesäloma ja vanhepain vapaa niin niiden aikan opetteli nukkumaan meidän kanssa.

Nykyään neiti on 1,5 vuotias ja nukutaan koko perhe samassa huoneessa, mutta yhtään yötä ei ole meidän välissä nukkunut.

Parin kuukauden päästä meille tulee toinen ja on taas jo etukäteen suunniteltu hajauttavamme tän nukkumistoiminnon niin että tyttö ja iskä nukkuu yläkerrassa ja minä ja vauva mennään kellariin nukkumaan missä on mukavan viileetä kesäaikaan.

Meillä oli pinnis makuuhuoneessa ja laatikko siellä, jossa vauvan oli tarkoitus nukkua.

Kahden viikon ikäisenä alkoi iltaitkeminen, koliikki (?), jonka jälkeen vauva lähes joka ilta itki hysteerisesti 2-4 tuntia klo 21 eteenpäin... Kannettiin vauvaa vuorotellen ympäri taloa ja kun ei enää jaksettu niin annettiin vauvan itkeä meidän välissä ja yritettiin lohdutella, siihen meidän väliin hän sitten nukahti kun pystyi.... Yöllä olin niin väsynyt, että nukahdin useimmiten kesken syöttämiseen joten vauva nukkui mun kainalossa :)

Kun koliikki loppui niin yöheräily vasta alkoi, mutta tässä vaiheessa itse laitoin pinnasängyn meidän oman sängyn jatkoksi, vauva nukahtaa sinne iltaisin unilaulujen ja lorujen jälkeen. (En siis nukuta rinnalle). Eli ainakin ekat pari tuntia vauva nukkuu omassa sängyssään meidän vieressä ja tarkoitus on yösyötön jälkeen laittaa takaisin omaan sänkyyn. Mutta meillä niitä yösyöttöjä on edelleen 3-4 ja lisäksi muut heräilyt, joten edelleenkin nukahtelen välillä syöttämiseen ja vauva nukahtaa siihen vierelle... vauva nyt siis 5,5kk.

Eli kannattaa varautua siihen, että sen nukkumisen kanssa voi käydä ihan miten vaan :D

Mutta ehdottomasti on hyvä tapa opettaa vauva nukahtamaan illalla omaan sänkyyn, niin osaa sen sitten isompanakin ja toisaalta sitten jää kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa kun ei koko ilta mene vauvan nukutteluun.

Meidän tyttö nukkui ensimmäisen kuukauden meidän sängyssä. Sen jälkeen siirsin iltaimetyksen jälkeen nukkuvana pinnikseen. Tyttö nukkui pisimmän pätkän omassa sängyssä ja sitten ensimmäisen yöimetyksen jälkeen jäi nukkumaan viereen. Vähitellen yöimetykset muuttuivat aamun ensimmäiseksi imetykseksi. Vaipan vaihdoin vain, jos oli pakko.
Lapsi oppi hyvin nukkumaan omassa sängyssä ja nykyään nukahtaa itsekseen.
Jos imetys sujuu ja lapsi nukkuu suht. hyvin, niin kannattaa unohtaa yöpullot. Siinä aikuinenkin herää kunnolla, kun taas imetyksen takia ei tarvitse nousta ylös kuin tarvittaessa.

Itse en miettinyt näitä imetysjuttuja etukäteen. Onneksi esikoisen kanssa asiat sujui kuin itsestään. Toinen tulossa ja saa nähdä miten sen kanssa käy.

[QUOTE="Ama";26090959]Mä edelleen ihmettelen sitä, että mikä kiire suomalaisilla on saada se vauva nukkumaan omaan sänkyyn ja etenkin omaan huoneeseen, kun samaan aikaan pidetään normaalina, että kaksi aikuista ihmistä nukkuu samassa sängyssä.[/QUOTE]

Itse ainakin näin jälkikäteen viisastellen ajattelen, että ensinnäkin vauva oppisi nukkumaan paremmin ja sikeämmin ja nukuttamaan itse itsensä uneen. Ja toisaalta äiti ei olisi niin hermoraunio ja päästään sekaisin, kun ei tarvitsisi ensimmäistä vuotta vetää öitä tunti-ja-herätys-tyylillä.

[QUOTE="...";26090904]Jos voisin valita nyt, niin nukuttaisin vauvan heti alkuun omaan sänkyyn, ehdottomasti.
Meillä vauva nukkui alkuun minun kanssa samassa sängyssä ja meillä on ollut ihan hirvittävä homma saada opetettua lapsi nukahtamaan omaan sänkyyn, ja vieläkin asiasta taistellaan joka päivä. Lapsi on nyt vuoden. Samoin vauva heräilee yöllä edelleen todella monta kertaa, ja vaatii äidin taputtelemaan uudelleen uneen. Eli todellakin suosittelen, että alusta saakka opetat vauvan nukahtamaan itse, omaan sänkyyn. Se on kaikkien kannalta parasta.[/QUOTE]

tuolla heräilytaipumuksella yms ei ole mitään tekemistä sen kanssa missä vauva nukkuu. jos saa heräilevää ja huonosti nukutettavaa tyyppiä olevan vauvan niin se on sellainen myös omassa sängyssä nukkuessaan. ja sama toisinpäin, jos on hyvä nukkuja niin se on sitä myös perhepedissä.

Alusta asti omaan sänkyyn vaan. Riippuu ihan vauvasta, missä vaiheessa kannattaa siirtyä omaan huoneeseen.

Meillä vauvat ovat nukkuneet alusta asti niin keskeytymättömän hyviä yöunia, että olemme siirtäneet hyvin aikaisessa vaiheessa omaan huoneeseen nukkumaan.

Näin olen itsekin saanut nukuttua paremmin, sillä siihen asti heräilin joka rapsahdukseen kun vauva vain liikahtikin sängyssään.

mä taas yritin esikoisen kanssa tätä omassa sängyssä nukkumista tuloksena hitonmoiset univelat. mä ku en osannu nukkua ollenkaan kun vauva oli omassasängyssä. pari viikkoa sinnittelin ja sit otin vauvan viereen nukkumaan ja heti alko yöt sujua hyvin ja sain nukuttua tosi tosi hyvin. Että tämä on yksilöllistä. Ap:ta kehotan kokeilemaan kumpi tapa sopii hänelle paremmin.

tuolla heräilytaipumuksella yms ei ole mitään tekemistä sen kanssa missä vauva nukkuu. jos saa heräilevää ja huonosti nukutettavaa tyyppiä olevan vauvan niin se on sellainen myös omassa sängyssä nukkuessaan. ja sama toisinpäin, jos on hyvä nukkuja niin se on sitä myös perhepedissä.

Ei kai sillä tuohon heräilytaipumukseen olekaan merkitystä, mutta siihen on, miten lapsi oppii itse nukahtamaan eli nukuttamaan itsensä. Ja tutkimuksien mukaan ja samoin mitä olen muilta äideiltä kuullut, niin lapsi oppii paremmin nukahtamaan itsekseen, kun alusta saakka nukkuu omassa sängyssä.
Vauvojen unirytmiinhän kuuluu luontaisesti se, että havahtuvat melkein hereille n. 40 minuutin välein, ja sen jälkeen joko herää tai vaipuu uudelleen uneen. Ja juuri tähän saumaan käsittääkseni toimii se, että jos lapsi on alusta saakka oppinut nukahtamaan uudelleen yksin, niin heräilyjä ei tule jatkossakaan.

Meillä vauva nukkui ensimmäisen kuukauden vauvankopassa vanhempien makuuhuoneessa. Itse heräilin jatkuvasti pienimpiinkin vauvan "röhkäisyihin" ja unet oli mitä sattuu vaikka vava nukkuikin hyvin. Vielä kun vauva nukkui melko pitkiä pätkiä päätettiin siirtää vauveli nukkumaan omaan huoneeseen kuukauden ikäisenä. En kokenut yösyöttöjäkään (n 2 kpl/yö) hankalina, vaikka jouduin ramppaamaan kahden huoneen välillä. Kaikki saivat paremmin nukutuksi ja tämä ratkaisu sopi meille hyvin. Myöhemminkään ei ole tullut lapsen nukkumisen kanssa mitään ongelmia ja olen tosi tyytyväinen että lapselle tuli tutuksi oma sänky ja unirauha heti alkuunsa.

Mä sanoisin kahden vauvan kokemuksella, että tätä asiaa on turha miettiä liikaa etukäteen. Vauvat, vanhemmat ja tilanteet muuttuvat, asiat eivät ole enää kuten ajattelit niiden olevan tai jokin muu muuttuja tulee kuvioihin. Hyvä toki funtsia etukäteen jotain (kuten esim mihin sänky laitetaan ym.) mutta tarkkoja suunnitelmia on turha tehdä, sen itselle ja omalle lapselle parhaan tavan kun näkee vasta sitten kun kaikki ovat paikalla :)

Kerron nyt kuitenkin, että itse ajattelin nukuttaa ensimmäisen lapsen omassa sängyssään. Käytännöksi kuitenkin tuli se, että nukahdettuaan rinnalle illalla siirsin vauvan omaan sänkyyn, jossa hän nukkui ekaan syöttöön saakka. Siitä sitten joskus muistin siirtää takas, mutta useimmiten itse nukahdin syöttäessäni ja vauva jäi viereen.
Toisen lapsen kanssa ei omaan sänkyyn siirto onnistunut koskaan enkä itsekään enää jaksanut yrittää kun nukkui muutenkin niin huonosti. Vieressä saattoi edes tunnin nukkua putkeen.
Nykyään lapset 3v ja 1,5v ja nukkuneet kokonaisia öitä omassa yhteisessä huoneessaan n. 6kk.

Yhteistyössä