Tulevaisuuden lapsisuunnittelu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BraveNewWorld
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

BraveNewWorld

Vieras
Kattelin tossa yhden elokuvan, joka herätti ajatuksia. Siinä vanhemmilta katottiin geenit ja sitten niiden perusteella rakennettiin paras mahdollinen yhdistelmä ja lapsesta tuli geenien puolesta niin hyvä kuin mahdollista. Perinnölliset sairaudet karsittiin ja erilaisia ominaisuuksia laitettiin niin hyviksi kuin vaan lähtögeeneistä voi saada.

No se oli scifiä, mutta toisaalta varmaan mahdollista jo nyt. Ja kyllähän nykyään on jo sikiöseulontoja sun muita. Eli sillä tiellä ollaan. Ajatelkaapas sitten tulevaisuuden maailmaa. Toiset alkaa käyttää tommosia keinoja ja sitten ne jotka tekee luonnollisia lapsia, jäävät jälkeen. Ymmärrätte varmaan, että aikamoinen dilemma tuossa asiassa on.

Joku sanoo, että ei semmosta saa tehdä ja luojan tai luonnon töihin ei saa puuttua. No, samaa tehdään jo kasveissa ja eläimissä. Kohta varmasti ihmisissä. Miettikääpä mitä itse tekisitte ja mitä ajattelette tästä.

Lisäksi tulevaisuudessa (varmaan lähitulevaisuudessa jo) ihmisen suorituskykyä voidaan parantaa erinäisin keinoin. Ehkäpä asennetaan jotain muisti-implantteja samalla tavalla kuin nykyään silikonitissit. Yhtäkkiä tavallinen lapsi ei enää pärjää kun puolet luokasta on geenivalinnoilla ja tekniikalla paranneltuja yli-ihmisiä. Mitäs ajatuksia herättää?

Olen ilmeisesti turhan vikkelä kirjoittamaan.. Korjataan sen verran, että oma ymmärrykseni on kuitenkin se, ettei Jumalaa voi edes syrjäyttää ihmisten suunnittelemisessa, mutta se mitä Hän sallii, enpä tiedä..

Mun mielestä on hyvä, jos esimerkiksi perinnöllisiä sairauksia voidaan karsia. Täydelliseen on joka tapauksessa mahdoton päästä, vaan jokaisessa on omat heikkoutensa. Jos vaikka laitetaan älygeenit lapselle, niin tuskin se tuo lapselle onnellista elämää.

En usko, että ihmisen suorituskykyäkään kannattaa lisätä musiti-implanteilla. Ihmisen polla ei kestä sitä. Eri asia on muistisairaudet, jolloin muisti-implantti voisi antaa ihmiselle normaalimman muistin ja mahdollistaa paremman elämän.

Todella tyhmä sanoa, että äly ei tuo onnellista elämää. Se ei ole se pointti. Onko koiran elämä onnellisempaa kuin ihmisen? Vai olisko parempi olla alkulimaa?

Älykkäiden epäonnellisuus johtuu useasti ympyröivästä tyhmyydestä ja siitä seuraavista sopeutumisvaikeuksista. Jos ihmisten älykkyyttä saadaan nostettua kokonaisuutena, voisi se tuottaa onnea. Vai ollaanko nyt muka sillä älyn tasolla joka olisi paras?

Kenties pitäisi luoda sellainen eliitti, jolla on superälykkyys. He voisivat sitten kehittää kaikkea mitä tyhmä kansa tarvitsee. Tyhmän kansan äly sitten voitaisiin säätää sinne missä ihminen on onnellisimmillaan? Olisiko se jotain koiran ja perusihmisen välillä? Missä sellainen sopiva ÄO on?

Jos on kaksi taukkia, niin eipä niistä geeneistä saisi kovin erikoista vaikka parhaat puolet otettaiskin :)
Joo, mutta tosiaan minä uskon että tämmöinen rodunjalostus sun muu tulee kyllä. Ja eräällä tavalla se on jo alkanut, sikiöseulonnat sun muut. En ymmärrä geenihommia mitenkään kauheen hyvin, mutta uskoisin, että ei ole mitään yhtä tai kahta älygeeniä. Eli "täydellisen pakkauksen" rakentaminen ei olisi niin yksinkertaista. Mutta varmasti ihan helposti voisi parannella vähän...

Mua kyllä pelottaa tämmönen aika paljon. Fakta on se, että kun tämä asia tulee mahdolliseksi, jossain sitä tehdään kumminkin. Kenties ei yleisessä tiedossa, mutta entäpäs sitten jotkut raharikkaat. Varmasti löytävät yksityisiä klinikoita, jotka järkkäävät heidän lapsilleen optimigeenit. Entäs sitten joku Kiina? Varmaan loisivat heti kun mahdollista esimerkiksi superurheilijoita...

Oikeesti, aina kun ihmisellä on taito ja tieto johonkin asiaan, niin aina sitä myös käytetään.

[QUOTE="Kepuli";28136844]Todella tyhmä sanoa, että äly ei tuo onnellista elämää. Se ei ole se pointti. Onko koiran elämä onnellisempaa kuin ihmisen? Vai olisko parempi olla alkulimaa?[/QUOTE]
En tarkoittanut tuota, vaan sitä, että jos ihminen alkaa poimia mielestään hyviä geenejä yhteen pakettiin, niin lopputulos ei välttämättä ole ollenkaan hyvä. Elämä pyrkii tasapainottamaan asioita luonnollisella tavalla. Nyt jos ihminen alkaa sotkemaan geenejä ymmärtämättä mitä tekee, niin tasapaino katoaa. Ihminen on niin erikoinen ja ainutlaatuinen paketti, että geenimanipulaatiolla voitaisiin pilata paljon. Elämän rikkaus on se, ettemme oli kaikki samasta puusta veistettyjä, vaan eri ihmisillä on eri vahvuudet, eri luonteenpiirteet jne.

Tuskin siitä haittaa olisi, jos ihmiset olisivat nykyistä älykkäämpiä, mutta entä jos älykkyys veisi mukanaan jotain muuta tärkeää. Superälykkyys kuulostaa minusta pahalta. Tarkoittaisiko se sitä, että alettaisiin elää pelkästään älyn mukaan ja unohdettaisiin tunteet kokonaan. Vai tarkoittaako superälykkyys sitä, että ihmisten tunteille annettaisiin entistä suurempi painoarvo?

Ei kannata sotkea Jumalaa tähän. Lähtökohtaisesti asia on kuitenkin niin, että Jumalaa ei ole ellei toisin todisteta. Ei ihminen voi pohtia jokaista tekoaan sillä perusteella, että onko jonkun uskonnon Jumala olemassa vai ei.

Niin olen samaa mieltä siitä, että älykkyys ei varmasti ole mikään simppeli homma :) Onhan nämä superälykkäät ihmiset aikamoisia luonnonoikkuja ja välttämättä juuri sellaista ei kannata hakea.

Ainoo mikä on varma on se, että rikkaat tätäkin pääsevät ensiksi toteuttamaan ja niinpä se kuilu köyhiin senkus kasvaa.

Ei kannata sotkea Jumalaa tähän. Lähtökohtaisesti asia on kuitenkin niin, että Jumalaa ei ole ellei toisin todisteta. Ei ihminen voi pohtia jokaista tekoaan sillä perusteella, että onko jonkun uskonnon Jumala olemassa vai ei.

Niin olen samaa mieltä siitä, että älykkyys ei varmasti ole mikään simppeli homma :) Onhan nämä superälykkäät ihmiset aikamoisia luonnonoikkuja ja välttämättä juuri sellaista ei kannata hakea.

Ainoo mikä on varma on se, että rikkaat tätäkin pääsevät ensiksi toteuttamaan ja niinpä se kuilu köyhiin senkus kasvaa.

No minä ainakin sotken, jos en sotkis, tekisin sen vastoin parempaa tietoani!

Ole sinä sen sijaan sotkematta, jos et Jumalasta mitään tiedä. Mä oon ihan sujut sun tietämättömyyden kanssa.

Pitäs miettiä asiaa niin, että mitä itse tekis. Miettikää nyt ihan oikeesti jos teille ehdotettas, että "otetaanko arvalla" vai kysytäänkö vähän mieltymyksiä.

Tyttö vai poika?
Entäs silmien väri?
Pituus?
Taipumukset? Tässä vois vähän ohjailla, että otetaanko isältä tota matemaattista lahjakkuutta vai äidiltä empatiaa?

Nojuu eihän ne noin tietenkään mee, mutta sinne päin. Pituus on varsinkin hyvin paljon geeneistä kiinni. Tottakai elintavat vaikuttaa, mutta sen perustason geenit määrittää...