tuleva suunniteltu sektio pelottaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiitos rv39
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiitos rv39

Vieras

Jostain syystä on alkanut pelottamaan tai jännittämään kamalan paljo..
Pelottaa haava ja se kuinka pääsen sängystä ylös..
myös jostain syystä pelkään katetrin pois ottoa..sattuuko se?
Tuleeko sektion jälkeen jälkivuotoa paljon?
Kovasti mietityttää se että kun joudun makaamaan sektion jälkeen sen päivän sängyssä joten miten paljon vuotoa tulee kun nousen ekan kerran ylös sängystä..jne..

olisiko jollain mitään sydäntä rauhoittavaa sanottavaa sektioon liittyen..

Minulla 2 suunniteltua sektiota takana, kohta kolmas edessä ja hyvillä mielin olen sinne menossa :)
Katetrin laittaminen ja pois ottaminen tuntuu hieman epämiellyttävältä mutta ei kyllä mielestäni satu.
Tipan laitto oli mielestäni paljon epämiellyttävämpää kuin katetrointi.
Jälkivuotoa tuli jonkun verran ja toisen sektion jälkeen jälkisupistukset oli tosi kipeitä mutta menivät ohi n. 1-1½ vuorokautta leikkauksesta. Kipulääkkeitä sai hyvin jos vain pyysi.
Ekana yönä suoneen tipan kautta ja sitten siitä eteenpäin tablettina.

Ekan kerran sängystä pääsin ylös n. vuorokausi leikkauksen jälkeen ja se tehtiin kylpyhuoneessa ja pääsi suihkuun ( tuntui taivaalliselta päästä pesulle ) ja se suurin jälkivuoto valui sinne kylpyhuoneen lattialle ja huuhtoutui pois. Muuten jälkivuotoa ei varmaan ole sen enempää tai vähempää kuin alatiesynnytyksenkään jälkeen? Muutaman kerran päivässä vaihdoin siteen.

Voit kysyä jos jotain tulee mieleen :) Vastaan mielelläni jos vain osaan :)

Helepommalla jännityksellä varmaan selviäis normaalista alatiesynnytyksestä. Eipä siinä mitään, kukin tavallaan. Mulla vain meni niin helposti ihan normaaliteitse, etten ymmärrä tämmösiä suunniteltuja. Ota asenne, "kun en tiiä minne olen menossa, miksi siis pelkäisin..?" Sillä menin itse, eikä kyllä pelottanut. No, ei se kyllä sattunutkaan.

En usko että ehdit miettiä noita sitten - sullahan on uunituore beebi silloin jota kattelee ja hoitaa tauotta :heart: .
Katetrin poisotto ei satu ollenkaan. Vuotoa tuli jonkun verran parin viikon ajan, muttei tolkuttomasti. Haava parani mulla hyvin, eikä haitannut minua. Ja nostelin vauvaa ihan hyvin. Jalkeille menin samana iltana, se on vaan se eka nouseminen joka tietysti jännittää kun luulee että havaa repeää. Mutta näin ei käynyt =) .
Onnea tulevaan - elät ihania ja jännittäviä aikoja!

Mulla oli kiireellinen sektio, mutta sängystä nousu oli pahin. Olin heikossa kunnossa ja se sattui. Katetrista tuli paras ystäväni melkein viikoksi. Ei sattunut laitto, eikä poisotto. Jälkivuotoa oli hieman vähemmän (kohtu kuivataan leikkauksen yhteydessä), kuin alakautta tuleen esikoisen jälkeen. Kesto oli noin 6 viikkoa. Et sä sitä vuotoa ehdi miettimään, kun sulla on se ihana vauva siinä vieressä :heart: Voimia!

Katetrin laitto ei ole paha jos pn taitava laittaja. Poisotto kirpaisee ihan vähän, pikkujuttu. Mut sen jälkeen kun tulee eka pissahätä, niin se sattuu. Rakko kun ei ole hetkeen venynyt niin mulla ainakin sattui kun sit eka pissa sitä venytti. Jälkivuoto mulla sama kuin alatiessä, yksilöllistä. Eka ylösnousu oli mulla inha, pyörrytti ja sattui, mut ei se aikilla niin paha ole. Älä hätäile.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin:
Helepommalla jännityksellä varmaan selviäis normaalista alatiesynnytyksestä. Eipä siinä mitään, kukin tavallaan. Mulla vain meni niin helposti ihan normaaliteitse, etten ymmärrä tämmösiä suunniteltuja. Ota asenne, "kun en tiiä minne olen menossa, miksi siis pelkäisin..?" Sillä menin itse, eikä kyllä pelottanut. No, ei se kyllä sattunutkaan.

APhan ei mielestäni kertonut miksi on menossa suunniteltuun sektioon?! Sinun asenteesi:"etten ymmärrä tälläisiä suunniteltuja" särähti silmiin pahasti!!!

Syy suunniteltuun sektioon voi olla mikä vaín. Monikkoraskaus, raskausmyrkytys, vauvan iso koko, äidin turvallisuus jne. Aina ei syynä ole "pelkkä" alatiesynnytyspelko!

Tuo sinun kommentisi oli mielestäni siis aika kapeakatseisen ihmisen puhetta!

:headwall:

Mulla oli kiireellinen sektio joten en onneksi ehtinyt etukäteen liikaa funtsimaan leikkausta, olisin varmaan itsekin jännittänyt ihan samoja juttuja.

Mutta kaiken kaikkiaan mulle jäi tosi positiiviset kokemukset. Kivut ei olleet pahoja leikkauksen jälkeen ja liikkuminen helpottui joka päivä ihan hurjasti. Katetrista ei koitunut mitään kipuja ja jälkivuotokin oli melko vähäistä. Hoitajat auttoi ensi päivinä tosi paljon vauvan kanssa, mikä oli kiva.

Pöljä.

Ei muuten pääse. Mä pelkäsin, että kuolen. Ja oisin kuollukkin jos ei oltais menty sektioon.

kiitos teille jotka osasitte vastata fikusti kysymyksiini! Olisin halunnut viellä kyysyä että kuinka kauan on mennyt että olette toipunut leikkauksesta..niin että olette pärjänneet ilman kipulääkettä?
Entä haavanhoito.. onko siinä side leikkauksen jälkeen jota vaihdetaan vai miten?

Ei sitä sektiota minun mielestä tarvitse pelätä. Mulle on tehty kiireellinen sektio. Kipupumppu oli muutaman päivän leikkauksen jälkeen ja sen lisäksi sai paljon särkylääkkeitä tapletteina ja niitä sai lisää kun vain pyysi. Minut ainakin pistivät liikkumaan leikkausta seuraavaana päivänä, mutta pyörätuolilla liikuin parii päivää osastolla kipujen vuoksi. Kyllä siitä selviää ihan hyvin, mutta miehen apu mm. kengän nauhojen solmimisissa ja muutenkin arjessa oli todella tarpeen alussa, kun paikat olivat kipeenä. Katetrin pois ottaminen ei millään tavoin sattunut. Synnytin toisen lapsen normaalisti ja siinä oli suuremmat vuodot kuin sektio synnytyksessä. Toipuminen kesti pidempään ainakin minun kohdalla sektiossa. Levolla, särkylääkkeillä ja läheisteni avulla ainakin itse selvisin ihan hyvin sektiosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kiitos teille jotka osasitte vastata fikusti kysymyksiini! Olisin halunnut viellä kyysyä että kuinka kauan on mennyt että olette toipunut leikkauksesta..niin että olette pärjänneet ilman kipulääkettä?
Entä haavanhoito.. onko siinä side leikkauksen jälkeen jota vaihdetaan vai miten?

Mulla kipupumppu oli vuorokauden, sit nappia pari päivää. Mä en muista tosta haavasta et oliko siiinä mitään sidettä.... Tikit otettiin pois vajaan viikon päästä, se ei tuntunut miltään.

osasin jo odotaa tuota alatiesynnytyskommentoijaa paikalle.

tässä oma suunniteltusektio -syyni: käynnistetty alatiesynnytys päättyi kiireelliseen sektioon vauvan virhetarjonnan takia kahden tunnin ponnistusvaiheen vuoksi. suositeltiin seuraavaan raskauteen magneettikuvia lantiokorin muodon arvioimiseksi, että voitaisiin päätellä mikä ohjaa vauvan pään lopussa väärään asentoon. syytä ei löytynyt ja alatiesynnytystä ajateltiin taas. mentiin toistamiseen kiireelliseen sektioon vauvan virhetarjonnan takia nyt vain tunnin ponnistelujen jälkeen. jos tulee kolmas, siis todellakin JOS, synnytystapa on suunniteltu sektio.

mutta aplle tiedoksi, sektiosta selviää kyllä, pääasia on hyvävointinen pikkuinen=) ja se kyllä kuittaa kaikki pelot. jälkivuoto oli vähäistä, katetrin poisto ei satu, eikä edes tikkien poisto. kipuun sai tarvittaessa lääkettä, kipupumppu otettiin pois 2. päivänä ja sen jälkeen selvisin tavallisilla kipulääkkeillä.

Alkuun haavalla on haavateippi, joka poistetaan n.1vrk leikkauksen jälkeen, sen jälkeen haavaa saa/pitää suihkutella ja antaa ilmakylpyjä. Ompeleet poistetaan 7-10vrk kuluttua leikkauksesta. Nostorajoitus (vauvan painon verran) 6-8vko synnytyksen jälkeen

Haavan päällä oli sellainen "teippiside" muistaakseni ekan vuorokauden ja sit se otettiin jo pois. Hoidettiin ihan antamalla "ilmakylpyjä" eli vaatteet pois haavan päältä ja muutaman kerran päivässä suihkuttelemalla sitä haavaa. Viikon päästä terkka tuli kotiin poistamaan tikit.

Mulla oli ekan yön leikkauksen jälkeen sellainen suoneen tuleva kipulääke ja särkylääkkeitä söin melko reippaasti pari viikkoa, mutta haavan takia vain muutaman päivän. Sit vaan oli koko ajan selkä ja pää kipeenä kaikesta makaamisesta ja vähästä liikkumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Minulle tehtiin sektio viikko sitten. Vuorokausi leikkauksesta, otettiin katetri pois (ei sattunut yhtään) ja pääsin jalkeille. Olin sairaalassa 4 päivää ja nyt en enää tarvitse kipuläkettä vaikka haava onkin vielä hieman kipeä.

Kätilö kehotti olemaan varovainen haavan kanssa ensimmäiset 8 viikkoa. Pitää siis varoa äkkinäisiä liikkeitä eikä saa nostaa/kantaa painavia asioita.

Voimia koitokseen, toivottavasti kaikki menee hyvin!!

Minä jouduin syömään särkylääkkeitä sektion jälkeen noin puolitoista kuukautta. Minulle hoito-ohjeena oli haavan suihkutus ja hyvä kuivaus kevyesti tuputtamalla.

Mulla kaksi suunniteltua sektiota takana ja kolmas on heinäkuussa. Aluksi pelotti hirveästi ja ennen leikkausaliin menoa jopa itkin, mutta se pelko oli ainoastaan siitä piikistä minkä selkään laittavat. Olin aika poissaoleva ekan sektion jälkeen ja en tajunnut lapsen olemassa oloa ensimmäiseen päivään oikein kunnolla :( Sain aika paljon nimittäin jotain mömmöjä jotka sai mut todella väsyneeksi. Huono olo oli heräämössä ku painelivat mahaa ja oksennus pari kertaa tuli. Kovin kipeä en ollut seuraavana päivänä :)
Toinen sektio meni hyvin, paitsi että huono olo tuli taas kun painelivat mahaa. Samana päivänä jo kävelin eikä tarvinnut makoilla koko päivää.
Ainiin ja ekassa sektiossa se piikki ei tuntunut missään, eikä katetrin laitto ku laittoivat sen vasta sitten kun olin puutunut..
Toisen kohdalla se piikki sattui jonkin verran ja katetrin laitto sattui, tai siis kirveli ihan törkeästi ku laitettiin joku puol tuntia ennen sektioo. Sen poisso otto ei tunnu miltään :)
Jälkivuotoa tuli aika paljon toisen sektion jälkeen, ekasta en muista. Kipulääkkeitä sain niin paljon kuin halusin ja toisen kohdalla en niitä kovin paljoa tarvinnut.

Mua alkanu myös jännittämään tämä kolmas sektio ku kumpikin on ollut niin erilaiset että millainenhan tämä kolmas mahtaa olla!

Hyvin se menee :)

Moikka, esikoinen tuli suunnitellulla sektiolla. Pelotti etukäteen hirveästi. Epämiellyttävintä leikkaustilanteessa oli tipan laitto, kun siinä voi verenpaine laskea äkillisesti ja tulee pahoinvointia. Se kesti ehkä kaks minuuttia. Sitten leikkas ja siinä on lakana välissä niin mitään ei näe. Se puudutus selkään vaan vähän nipisti, hankalampaa oli saa se kyyry asento ison mahan kaa. Kun ne otti sen vauvan ulos, niin tunsi ku kroppa heilu, mutta ei sattunut. Oisin toivonut kans seikkaperäisempää tiedotusta etukäteen, koska ei siellä ollut oikein pelättävää. Harmilllista on tietty ku joutuu pariks tunniks heräämöön ja saa vasta sitten vauvan. Mut Unohdettiin siellä heräämössä, kun siellä on kaikki kapiset mummot huutamassa ja heräämässä samaan aikaan. Huutelet vaan jos sattuu tai on kylmä tai jano, niin hommat hoituu hienosti. Inhottavin jälkihoitotoimenpide oli se kun vatsaa paineltiin heräämössä. Kavereilla ei tämä ole sattunut, joten lienee yksilöllistä.

Ylös kannattaa nouta niin nopeasti kuin pää kestää, parantuminen tapahtuu nopeammin. Kyllä mä jo vuorokauden päästä köpöttelin. Kun menet suihkuun se side otetaan pois ja sitä haavaa ei tarvitse varoa suihkussa. Ei haittaa että shampoot valuu sen yli. Jälkivuotoa tulee kuulemma sektiossa vähemmän, kun ne tavallaan kuivaa sen kohdun leikkausvaiheessa tai jotain sellaista. Viikon päästä en tarvinnut enää särkylääkkeitä ja nostelin vauvaa ihan hyvin jo parin päivän päästä. Kuukauteenhan et saa mitään vauvaa painavampaa nostaa.

Haava on arka, jos vauva siihen potkasee, esim hoitopöydällä, mutta ei se mitään mahdotonta kipua ole. Mulla otetiin hakaset (vähän kuin tikit) lähtöpäivänä. Tai sitten ne otetaan neuvolassa. Katetrin pois otto ei satu, vain vähän epämiellyttävää. Kakkaaminen sen sijaan sattui, kun pitää ponnistaa. Pyydä suoraan jotain laksatiiveja. Joskus ne pihtaa niitä. Ihan turha siinä on ponnistella. Paljon helpompaa jos se eka kakka tulee sieltä hieman jelpattuna. Sektio voi myös kerätä ilmaa mahaan. Ei kannata pidättää. Iljettävää, mutta siitä saa vain mahan kipeämmäksi.

Yskiminen ja nauraminen on helpompaa, jos painaa tyynyä mahaa vasten.

Liian vähän siitä kerrottiin etukäteen. Hyvin se menee!

Mulle tehty kolme sektiota, rv:lla 29+5, 35+5 ja 39+1. Hyvin olen niistä parantunut, samana päivänä jo olen noussut ylös. Mulla tuntui inhottavalle se katetrin laitto, ei se pois otto.