Tuleekohan vielä hallaöitä...voisinko istuttaa orvokit jo?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Africa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Africa

Jäsen
10.02.2009
409
0
16
Mulla on tuossa pihalla kolme isohkoa kiviruukkua joihin ostin orvokkeja sekä sellaista reunuskasveja.Nyt sitten mietin olenko liian aikaisessa :D Eiks orvokit ainakin kestä vähän hallaakin?

tänks!Mä lähen pistään ne ulos tuolta kuistilta sitten :D Sellaisen mokan kanssa tein että ostin ne aikaslailla aurinkoiselle paikalle,viihtyy kuulemma puolivarjossa..myyjä ei sanonut mitään kun tumpelona kysyin aurinkoiselle paikalle helppohoitoista kasvia.

Orvokit kestää pientä pakkasta. Muista nyppiä kaikki kuihtuneet kukat pois ja lyhentää honteloiksi venähtäneet taimet, niin kukkivat koko kesän. Kun ripottelee nypityt kukat pois kukkapenkkin (siis mahdollinen siemen), niin saat sitten seuraavana vuonna omasta takaa orvokkeja.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Orvokit kestää pientä pakkasta. Muista nyppiä kaikki kuihtuneet kukat pois ja lyhentää honteloiksi venähtäneet taimet, niin kukkivat koko kesän. Kun ripottelee nypityt kukat pois kukkapenkkin (siis mahdollinen siemen), niin saat sitten seuraavana vuonna omasta takaa orvokkeja.

Hetkonen nyt, siis orvokit on ottanut nyt pituutta aika mukavasti ja niitäkö voi lyhentää?? Lähteekö ne muka vielä kukkimaan siitä jos nyt napsasen varret poikki???

Alkuperäinen kirjoittaja Hölmönä:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Hetkonen nyt, siis orvokit on ottanut nyt pituutta aika mukavasti ja niitäkö voi lyhentää?? Lähteekö ne muka vielä kukkimaan siitä jos nyt napsasen varret poikki???

Juu juu, poikki vaan kun ei enää pysy pystyssä. Istutuksen kannalta on kivempaa, että muistaa tehdä sen vähitellen, niin ei ole niin näkyvää. Eli jos pistää kaikki matalaksi, niin siinä menee parisen viikkoa, ennenkuin alkaa taas tuuheutua. Mulla tämä tulee eteen viimeistään heinäkuussa ja elokuussa taas kukitaan.

Joskus orvokkiin iskee joku tyvimätä, tms ja silloin juuret mädäntyy ja varret vaan jää käteen, mutta muuten kyllä.

Mulla ainakin orvokit paleltui istutin ne ulos jo viikko sitten kerrankin aattelin olla ajoissa ja nyt sitten lehdet ovat kärsineet -1 asteen pakkasöistä ja päivällä jotain +6 lämmintä. En tiedä voiko niitä pelastaa enää mikään :(

Yhteistyössä