Tuleeko valtiontakaus ensiasunnon ostajalle automaattisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paapo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Paapo

Vieras
Ollaan ostamassa ensimmäistä asuntoa ja alettiin epäilemään onko siinä valtiontakaus osuutta, onko mahdollista ettei olisi? Selittäkää mulle tää valtiontakaus juttu?

Alkuperäinen kirjoittaja r u u s a:
Ei tule, sitä pitää hakea ja sehän maksaa.

Jep just näin. Eli Asunto takaa itse lainasta 75% valtiontakaus on tähän 10% eli päästään 85% (tää pitää hakee ja maksaa) Sitten lout keksii sumplii jotenkin, mutta valtiontakaus ei siis ole mikään täystakaus vaan osa.

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Mulle tuli ainakin ihan automaattisesti.
Ei maksanut mulle mitään, eikä mun tarvinnut tehdä asialle yhtään mitään.

Ettet puhuis opintolainasta jossa eri takaussysteemi kuin asuntolainassa. Siinä se tulee täytenä ja automaattisesti eikä tarvii maksaa

Alkuperäinen kirjoittaja Gabriela:

Ettet puhuis opintolainasta jossa eri takaussysteemi kuin asuntolainassa. Siinä se tulee täytenä ja automaattisesti eikä tarvii maksaa

Asuntolainastani puhuin.

Ja en ainakaan itse sitä tosiaan hakenut.
Mies joutui maksamaan varainsiirtoveron kun hänellä oli jo aikaisemmin ollut oma asunto, minä en. Muuta en just nyt muista.

Mun piti hakea kelasta valtiontakausta opintolainaan, tosin siitäkään ei tarvinnut maksaa mitää.

Valtion takauksen saa asuntolainaan (maksimissaan 25 vuoden laina) siihen osaan, johon asunto ei riitä vakuudeksi. Kuten Ruusa sanoikin, asunto hyvksytään vakuudeksi n. 70 %:iin lainasummasta. Loppuosaan pitää löytyä muuta vakuutta, esim. vanhemmat takaajiksi, jokin kiinteä omaisuus pantiksi (mökki vaikkapa) tai pankilta ostettava omatakaus. Valtion takauksen saa n. 10 %:lle lainasummasta ja se maksaa kai ihan sen taattavan summan mukaan (joitakin satoja euroja omalla kohdallani).

Valtiontakaushan tarkoittaa sitä, ettei halua pyytää sukulaisia tai ystäviä takaamaan vaan valtio takaa asunnon. Sen saa, vaikka ei olisikaan ensiasunnon ostaja. Seuraava teksti on laki24:stä: "Edellytyksiin kuuluu, että ostettava asunto annetaan lainan vakuudeksi ja lainasumma on enintään 85 prosenttia ostettavan asunnon arvosta. Takauksen määrä taas on enintään 20 prosenttia lainasummasta ja korkeintaan 25.250 euroa. Valtio perii takauksen summasta 2,5 prosentin kertamaksun. Esim. 20.000 euron takuusummasta maksu on 500 euroa. Valtion korkotukea nauttivista asuntolainoista takausmaksua ei peritä." Pankin kanssa takauksen hakeminen onnistuu.

Tarkoitiko kuitenkin 18-30 -vuotiaan ensiasunnon ostajan korkotukea? Valtio maksaa lainaan korkotukea 70 % siitä osasta lainan korkoa, mikä ylittää 3,8 % 10 ensimmäisen vuoden ajan. Monissa pankeissa näyttää olevan, että korkotuen saadakseen pitäisi säästössä olla jo pieni osa asunnon hinnasta, mutta me saimme ainakin omasta pankista korkotuen vaikkei asunnon hinnasta ollut mitään säästössä. Tämäkin asia hoituu pankista lainaa haettaessa. Huono puoli korkotuessa on se, että sitä saa Hki:n alueella max 72400 euron lainalle, vähän vähemmän ympäristökunnissa ja muualla maassa max 47100 euron lainalle. Lopun lainasumman korko on normaali.

Windy Willow: Kysyittekö itse tuota korkotukijuttua? Mietin, että oiskohan ne sellaisen antaneet, jos olisi osannut vaatia. Op:ssa kun on niin, että saadakseen tuota korkotuettua lainaa, pitää olla säästettynä 20 %:a asunnon hinnasta (Asp-säästöä). Mun piti ryhtyä Asp-säästäjäksi, mutta silloin pankkitäti vain hymähteli, että korot ovat niin alhaiset, ettei siitä ole hyötyä... Ihan kuin ne korot tosiaan 10 vuotta olisivat alhaiset!

Alkuperäinen kirjoittaja Cleopatra:
Windy Willow: Kysyittekö itse tuota korkotukijuttua? Mietin, että oiskohan ne sellaisen antaneet, jos olisi osannut vaatia. Op:ssa kun on niin, että saadakseen tuota korkotuettua lainaa, pitää olla säästettynä 20 %:a asunnon hinnasta (Asp-säästöä). Mun piti ryhtyä Asp-säästäjäksi, mutta silloin pankkitäti vain hymähteli, että korot ovat niin alhaiset, ettei siitä ole hyötyä... Ihan kuin ne korot tosiaan 10 vuotta olisivat alhaiset!

Pitäis kysyä mieheltä, kun en itse käynyt muuta kuin kirjaamassa nimen papereihin :D Mutta meille se oli aika itsestäänselvyys, että otetaan korkotuki. Muistaakseni ei taidettu edes tietää, että olis pitänyt olla säästössä jotain asunnon hinnasta. Mutta asutaankin pienellä paikkakunnalla maalla, jossa pankki hihkuu innosta kun saa uusia asiakkaita, joten ne tais pistää mutkat suoriksi meidän takia ;) OP:ssa mekin ollaan, mutta näin siis meillä. Mies ei muistaakseni ees missään vaiheessa sanonut, että ne olis pankissa edes maininneet että tilillä vois olla enemmänkin rahaa!

Asuntolainastani puhuin.

Ja en ainakaan itse sitä tosiaan hakenut.
Mies joutui maksamaan varainsiirtoveron kun hänellä oli jo aikaisemmin ollut oma asunto, minä en. Muuta en just nyt muista.

Valtiontakaus ja varainsiirtovero ei liity mitenkään toisiinsa..

Joo siis valtiontakauksen saa, jos ne ehdot siinä lainassa täyttyy eli tuo 25v ja maksimi summa eli sen takia sitä pitää hakea pankin kautta eli ei tule automaatisesti kaikkiin lainoihin. Eikä tosiaan takaa koko lainaa vaan vähentää itse taattavaa osuutta. Ilmesesti toi vaihtelaa pnkki kohtaisesti panjonko oma asunto takaa, meillä se takasi 75% siihen oli saanut valtion takauksen 10% päälle, mut ei kannattanu jo pelkästää verovähennysten takii.

Teillä on käsitteet hukassa... Valtiontakauksen voi saada asuntolainaan, jos on ASP-säästäjä. Tällöin saa myös korkotuettua lainaa. Jos ei ole ASP-säästäjä, voi valtiontakauksen ostaa. Niissä on maksimisummat.
Jos Windy Willown pankki on myöntänyt korkotukilainaa ilman asp-säästöjä, on se kyl tehnyt melkoisen "sopimus rikkeen".

Yhteistyössä