Asuntosäästöpalkkiotili ASP : kannattaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piitu"

Vieras
onko kenelläkään?

oon nettisivuilta lueskellut eri säästövaihtoehdoista ja toki menen pankkiin hakemaan tietoa asiasta kunhan ehdin mutta haluaisin mielipiteitä ja kokemuksia miten ja minne kannattaa säästää?

oma tilanne se että olen suht pienituloinen yh. olen tähän saakka maksellut opintolainoja pois n.300e/kk ja nyt kun ne on hoidettu alta pois niin olisi varaa laittaa säästöönkin rahaa.

vuokra minulla on tällä hetkellä 550e/kk ja haluaisin kyllä jossain vaiheessa ostaa oman asunnon, en asu pääkaupunkiseudulla ja jos kahdestaan lapsen kanssa muuttaisin asuntoon niin se maksaisi n 80-100 000 e eli käsittääkseni jo tuolla summalla mitä maksan vuokraa olisi lainan lyhennys ihan mahdollista. mutta asia ei ole ihan ajankohtainen. 2-5 vuoden päähän kuvittelisin asunnon ostoa, ellen sitten innostu opiskelemaan lisää.

eli kannattaako alkaa säästämää tuonne asp-tilille vai jollekki ihan tavalliselle säästötilille? miten käy jos asuntoa ei sitten ostakaan, rahat nyt varmaan saa sieltä nostaa ihan milloin vaan? entä jos satun jossain vaiheessa ostamaan uuden puolison kanssa yhteisen asunnon, miten lainalupauksen ja takauksen käy sitten kun se asp tili on vain minun nimissäni?
entä jos puolisolla on jo ennestään omistusasunto? kun tuossahan nimenomaa ensiasunnon ostajalle luvataan lainantakaus.
entäs sitten jos innostuu opiskelemaakin vielä? miten tilin käy, voiko säästämisen keskeyttää muutamaksi vuodeksi? niin ja miten ne säästöt vaikuttikaan opintotukeen ?

Hei!
Itselläni on, hankin eron jälkeen mutta en ehtinyt säästää tarpeeksi ja sain sitten vielä osaomistukämpän, johon tiliä ei voinutkaan käyttää. Mutta on nyt mukavasti säästössä ja kun ostimme tontin, toimi vakuutena ja sen voi sitten purkaa kun rakentaa talon ja käyttää ne rahat siihen. Se toimii aika näppärästi, korko ei päätä huimaa mutta toisaalta siinä on se korkokattosuoja vakiona ja valtio maksaa yli tietyn rajan menevät korot. Sen tosin saa käyttää vain ensiasunnon osamiseen mutta on osoittautunut helpoksi ainakin meillä. Pankkiakin kilpailutin ja siirsin tilin toiseen pankkiin kun sain sielä paremman tarjouksen. Joten jos lähestyt 30, niin tili pystyyn vaan. Eihän sinne aluksi tarvitse paljon säästää ja sen voi sitten tarvittessa purkaa.

Minulla on asp-tili. Vuosikorko on kiinteä 1% + lisäkorko 4% joka maksetaan siinä vaiheessa kun asunto ostetaan. En sitten tiedä saako tällä hetkellä avattaville tileille jo parempaa korkoa. Huonon peruskoron takia ainakaan oma asp-tilini ei siis ole hyvä säästötili, mikäli ei melko varmasti aio asuntoa ostaa. Käsittääkseni asunto pitää myös tulla omaan vakituiseen asuinkäyttöön eli sijoitusasuntoa tai vapaa-ajan asuntoa ei tuolla lainalla voi ostaa? Tilin voi lakkauttaa milloin haluaa. Itselleni tärkeintä asp-säästämisessä on se, että lainalle saa valtiontakauksen ja 5% korkotakuun (jos korko nousee yli sen niin valtio maksaa osan). Lisäksi saa 3000e bonuksen kun asunnon ostaa tiettyyn aikaan mennessä, olikohan tän vuoden loppuun mennessä. Itse aioin alunperin tuon hyödyntää, mutta enpäs sitten tiedäkään kun sattui yhtä ja toista ja suunnitelmat ja elämäntilanne meni vähän uusiksi.

Yhteistyössä