Tuleeko pojastani viittomakielinen, onko puheenviivästymää muilla?

Meil on puheenviivästymä. Lapsella on ikää nyt 3 ja puol vuotta. Kuvat on käytössä. Puhuu toki jonkin verran kotioloissa ja tutussa seurassa. Kuvat käytössä. Tarhassa on aika vähäsanainen nyt ollut kun on nyt uudessa ryhmässä ja kieltäytyy siellä yhteistyöstä.

tutkitusti viivästynyt ja ne on TUKIVIITTOMIA! Jos oikeasti vanhemmat ei olisi hysteerisiä ja kuormittaisi alan ihmisiä turhaan oikeasti apua tarvitsevat saisivat enemmän!! Kiitos, ei muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Poika 2v2kk sanoo meillä;

Miun etunimen
Äiti
Hou-ut eli housut
Popkooni eli popkorni
Paavo
Pang (kauppaan)
Pui-i-ttoon (puistoon)
Jaajo (Kissa)
Ishiii (isi)
Syömääään
Täällä
Anna tätä
Äiti kato
Ei
Joo
Kärri
Paippa (vaippa)
Vauva
Autoon

Ja paljon muitakin sanoja. Joskus paukahtelee tosi hankaliakin sanoja sieltä ja selkeesti yrittää aina matkia sanoissa.

Olen joskus leikkinyt "sano vau vau vau vau" "sano däm däm däm däm" ja sen sorttisia leikkejä ja poika kyllä sanoo aika hyvin ne samat perässä..

Eläinten ääniä (lehmän, koiran, kissan, kukon jne)

Mutta pojalla on mieletön lahja viittoa asioita. Sen viittomisen ja ääntelyn kanssa voi vaikka väitellä tai rupatella pitkät tovit. Ja asiat tulee selväksi.

Meillä ei tarvita pitkiä lauseita, eikä monia sanoja kun tosiaan asiat selviää viittomisen ja elekielen avulla. Mutta; KUINKA SAADA POIKA PUHUMAAN?

On niin outoa, kun esikoinen puhui jo vuosikkaana ja 1,5 vuotiaana tuli ihan koko ajan juttua ja lauseita kun vettä vaan.. Niin tää toinen on tämmönen ihme viittoja, muutenkin tosi ujo ja hiljainen. Vieraiden ihmisten läsnäollessa saattaa jopa mykistyä.

Lääkäri arvelee, että viivästymä johtuu allergioista. On kuulemma hyvin tyypillistä. Ja neuvolan mukaan ei kyse ole vielä edes viivästymästä. Asia kyllä välillä mietityttää ja tosi suuret on "ulkopuoliset paineet" kun ihmiset todella paljon ihmettelee, miksi poika ei puhu vielä sujuvasti.. :kieh:

No en mä kyllä tuon perusteella sanoisi et ois puheenviivästymä! Tiedän monia jotka vasta tuossa iässä alkaneet puhumaan ja se sit aika nopeasti lähtenyt sujumaan kun alkuun on päässyt.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
siis sä et voi olla tosissas?? vai ootko? :o

meillä on poika 2v3kk, pari päivää sitten tuli eka 3 sananen lause...mut noi viittomat..en tajua, miks normi lapsen kanssa?

ja toi on ihan tyhmää verrata 2 lasta keskenään, jokainen lapsi on oma yksilönsä ja oppii asiat omaan tahtiin ei sisarustensa

Viittomat on hyvä kommunikointiväline ihan normilapsenkin kanssa. =) Niiden avulla lapsi pystyy yleensä ilmaisemaan itseään ennen kuin sanoja tulee ja siksi on loistava apu varsinkin silloin kun puhe tulee vähän hitaammin.

Muutenkin lapset tykkäävät viittoa, ainakin meidän tuntemat (siis nekin jotka puhuvat hyvin). Se on hauska leikki.

Meillä on diagnosoitu puheenviivästymä ja puheterapia aloitettu hippusen alle kolmivuotiaana, mutta mutta... Enpä oikein usko että alle kolmivuotiaalta noilla eväillä diagnosoitaisiin puheenviivästymää. Toki tietysti puheterapeutti voi arvioida puheterapian tarpeen, mutta ei kai tuossa vielä ole mitään kiirettä. Minä olen ymmärtänyt, että on täysin normaalia puheenkehitystä, jos kaksi-kolmevuotias sanoo yksittäisiä sanoja ja kahden sanan yhdistelmiä. Tarkempiin tutkimuksiin ohjataan, jos puhe ei ole käynnistynyt kolmivuotiaaksi mennessä tai jos on jotain syytä epäillä kuulovammaa tai kehityshäiriötä. Jos teidän lapsi ymmärtää puhetta ja kommunikoi teille omalla tavallaan, lienee tuo ihan normaalia kehitystä...

Ap monet 2vuotiaat sanovat vasta sanoja.Jotkut 2v hyvin selvästi lauseita.Jotkut sanoo lauseet epäselvästi.Lapset yksilöllisiä.Jos ei mitään sanoja edes sano,sit oisin huolestunut.Joten ei mitään hätää.Itse osaan viittomakielen,tiedän ettei poikasi tuu sitä tarvitsemaan

Alkuperäinen kirjoittaja kukeseen:
meillä on neuvolan kanssa sovittu, että 2,5v:nä puheterapeutille meno.

Sovitiinko tarkastus vaiko suoraan puheterapeutille aika?

Meillä poika ei 2v neuvolassa sanonut, kun kaksi sana: isi ja aitähh. Silloin neuvolatäti sanoi, että 2,5vuotiaana on tarkastus ja jos ei siihen mennessä ole puhe edes hiukan kehittynyt, niin katsotaan sitä puheterapeutille menemistä. Pojan puhe lähti kuitenkin itsestään siinä 2,5v ikäisenä kehittymään: sanavarasto laajeni päivittäin ja alkoit tulla myös 2-3 sanaisia lauseita =) Nyt poika 2v10kk ja puhetta tulee enemmän kunäiti jaksaisi kuunnella ;)

Niin, että soitan ja varaan ajan siitä puheterap.numerosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tutkitusti viivästynyt ja ne on TUKIVIITTOMIA! Jos oikeasti vanhemmat ei olisi hysteerisiä ja kuormittaisi alan ihmisiä turhaan oikeasti apua tarvitsevat saisivat enemmän!! Kiitos, ei muuta.

Voi kuule, samaa moni sanoi mulle, kun kerroin meneväni tasan kaksivuotiaan poikani kanssa neurologille puheen kehityksen viivästymän takia. Olemme kaksikielinen perhe, mikä jo sinänsä voi olla syy puheen kehityksen viivästymiseen, ja pojalla oli tuolloin noin kymmenkunta sanaa suomeksi ja pari kolme muistaakseni turkiksi. Minä olin kuulemma hysteerinen jne - vaikka minä en ollut vaatinut tai ehdottanut mitään tutkimuksia: päiväkoti niitä ehdotti, konsultoituaan ensin neuvolan terkkaria ja erityislastentarhanopettajaa. Itse en ollut vielä ehtinyt edes huolestua.

Ja niin vain oli neurologikin sitä mieltä poikani tutkittuaan että viivästymää on, pojalla on selkeästi erityisvaikeuksia puheen tuottamisessa, eivätkä ne selity pelkästään kaksikielisyydellä. Samaa mieltä oli myös yliopistollisen sairaalan puhehäiriöklinikan lääkäri. Joskin kaikki olivat myöskin sitä mieltä että "kyllä tästä pojasta vielä puhuja saadaan".

Meitä OIKEASTI apua tarvitsevia on paljon: joidenkin lapsilla on vaan suurempia vaikeuksia & pahempaa viivästymää kuin toisilla, mutta ihan yhtä lailla kaikki ovat avun tarpeessa.

Alkuperäinen kirjoittaja kukeseen:
meillä on neuvolan kanssa sovittu, että 2,5v:nä puheterapeutille meno.

Sovitiinko tarkastus vaiko suoraan puheterapeutille aika?

Meillä poika ei 2v neuvolassa sanonut, kun kaksi sana: isi ja aitähh. Silloin neuvolatäti sanoi, että 2,5vuotiaana on tarkastus ja jos ei siihen mennessä ole puhe edes hiukan kehittynyt, niin katsotaan sitä puheterapeutille menemistä. Pojan puhe lähti kuitenkin itsestään siinä 2,5v ikäisenä kehittymään: sanavarasto laajeni päivittäin ja alkoit tulla myös 2-3 sanaisia lauseita =) Nyt poika 2v10kk ja puhetta tulee enemmän kunäiti jaksaisi kuunnella ;)

Niin, että soitan ja varaan ajan siitä puheterap.numerosta.

Ihan turhaan vielä!? Odottaisit vielä muutaman kuukauden! Tai no eikai siitä puhter arvioinnistakaan mitään haittaa ole. Ehkä se kertoo et vielä ei ole tarvis huolestua. Se on muuten kyl ihan hyvä juttu että lapses osaa elekielelläkin asiansa ilmoittaa kun kaikki ei osaa sitäkään!

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:

meillä on poika 2v3kk, pari päivää sitten tuli eka 3 sananen lause...mut noi viittomat..en tajua, miks normi lapsen kanssa?

ja toi on ihan tyhmää verrata 2 lasta keskenään, jokainen lapsi on oma yksilönsä ja oppii asiat omaan tahtiin ei sisarustensa

Viittomat on hyvä kommunikointiväline ihan normilapsenkin kanssa. =) Niiden avulla lapsi pystyy yleensä ilmaisemaan itseään ennen kuin sanoja tulee ja siksi on loistava apu varsinkin silloin kun puhe tulee vähän hitaammin.

Muutenkin lapset tykkäävät viittoa, ainakin meidän tuntemat (siis nekin jotka puhuvat hyvin). Se on hauska leikki.

näin on, meillä pojalla on diagnoosina semanttis-pragmaattinen dysfasia ja jonkun verran viittomia käyttää mutta sana varasto lisääntynyt kyllä jo kivasti puhe ja toiminta terapiassa käydään =) onneksi on hyviä apukeinoja :wave:

Joo nuo viittomat on ihania. Olen kova ilmaisemaan itseäni monin eri tavoin ja viittomia on luonnostaan tullut pojalle opetettua, kun tuntuu että niin poikakin nauttii ilmaisemisesta enemmän.. Tai jotain. :D

Helpottavaa kuulla, että on muitakin jotka eivät tässä vaiheessa vielä puhua pulputa.. Oikeesti.

Jos ulkopuolisilta ei jatkuvasti tulisi tuollaista painostusta, niin ois paljon helpompi tuonkin asian kanssa olla ja elää.

Tää on totta :flower: Meidän poika (vajaa 9kk) osaa viittoa jo 6 merkkiä, ja koko aika oppii lisää. Aion käyttää tukiviittomia sinne asti kun poika puhuu kunnolla :)

Joo nuo viittomat on ihania. Olen kova ilmaisemaan itseäni monin eri tavoin ja viittomia on luonnostaan tullut pojalle opetettua, kun tuntuu että niin poikakin nauttii ilmaisemisesta enemmän.. Tai jotain. :D

Helpottavaa kuulla, että on muitakin jotka eivät tässä vaiheessa vielä puhua pulputa.. Oikeesti.

Jos ulkopuolisilta ei jatkuvasti tulisi tuollaista painostusta, niin ois paljon helpompi tuonkin asian kanssa olla ja elää.

Älä muuta sano. Siskoni on mut saanut välil niin vihaiseksi jonka tosin olen suurrimmaksi pitänyt omana tietoni. Siitä syystä kun mun lapsi on 10kk nuorempi kuin heidän ja heidän on puhunut jo iät ja ajat. Mun lapsi ei ja sit kun tulee semmoinen tilanne et lapsi ei sanoin osaa ilmaista se rupee kiljumaan ja siskoni ei sitä voi ymmärtää vaan vertaa et ei heinkään lapsi ole tossa iässä kirkunut ym. vastaavaa.

Totta :/
Joko se puhuu, eiks se vieläkään puhu... |O . Ja mikä pahinta, mennään sanomaan lapselle jonka ymmärryksessä ei ole mitään vikaa (ja joka tiedostaa tasan tarkkaan että muut lapset jo puhuu ja hän ei) että "mikset sää jo puhu, sää oot jo iso poika, sun pitäis hei jo puhua!# |O |O |O :headwall: :headwall: :headwall: ja ihmetellään kun toinen menee ihan surkean näköiseksi, alahuuli väpättää ja silmäkulmasta valuu kyynel :'( . "Ai se on noin ujokin?"....ei, ei ole ujo vaan pahoitti mielensä kun haluaisi puhua muttei osaa!
Perkele |O
Huh, helpotti :D...ja onneksi poikakin on nyt siis alkanut puhumaan, saa kommunikoitua, ja kaikki kehuvat häntä kun hän osaa jo sanoa asioita niin hienosti :)

Alkuperäinen kirjoittaja Samoyed:

näin on, meillä pojalla on diagnoosina semanttis-pragmaattinen dysfasia ja jonkun verran viittomia käyttää mutta sana varasto lisääntynyt kyllä jo kivasti puhe ja toiminta terapiassa käydään =) onneksi on hyviä apukeinoja :wave:

mä oon todella pahoillani :ashamed: en oo ajantasalla, enkä tiedä kaikesta..pitäsis vaan aina ja ikuisesti olla puuttumatta mihinkään :ashamed:

Meillä anoppi oli tasan varma, että lapsella on tiukka kielijänne. No, lastenlääkärin mielestä ei todellakaan ollut. Se siitä diagnoosista..

Ja sit seuraava mitä on spekuloitu kun poika ei puhu on se, että jos synnytyksessä (jossa poika oli tunnin verran jumissa ja pahassa tilanteessa) kävi jotain. Että voisiko olla siitä ongelmaa..

Mut toisaalta järki tuolla leikkaa kyllä ihan hyvin ja nopsaan, ettei siitäkään ole kyse.. Niin sit ollaan minä ja mies ajateltu, että se nyt vaan kypsyttelee asiaa ja puhuu sitten kun puhuu.. Mutta kun sais ihmisetkin olemaan sitä mieltä. :kieh:

(Joo on, allergologin, lastenlääkärin ja neuvolatädin kanssa puhuttu asiasta) :ashamed:

Älä sinä painostuksesta välitä tämä meidän yhteiskunta on vahän liian suorituspainotteinen. :ashamed: annetaan lapsien kehittyä ja kasvaa kyllä joukkoon mahtuu erilaisia, meidän 5v sanoo aina etten osaa ihan aina puhua mutta minä olen äitin ja isin erikoisen ihana erkkari poika :heart:

Ei tsiisus, käyttäkää aikanne johonkin hyödyllisempään kuin tuollaiseen päivittelyyn kun eihän lapsella ole puheenkehityksessä mitään vikaa.

Mistäs sinä sen sieltä ruudun toiselta puolelta tiedät?

Neurologi selitti mulle, että vaikka mun lapseni ehkä puhui saman verran kuin joku toinen samanikäinen, niin silti mun lapsella on puheen kehityksen suhteen erityisvaikeuksia ja sillä toisella samanikäisellä taas ei. Sillä mun lapsen henkiset kyvyt tuottaa puhetta oli jo olemassa, ja halu puhumiseen kova, sälli yritti saada sanoja sanotuksi muttei osannut kun itse puhumisen tekniikka ei ollut vielä kehittynyt, ja se taas aiheutti lapselle pahaa mieltä, turhautumista, raivokohtauksia....
Ja nimenomaan siksi aloitettiin tukiviittomat, tutkimukset, mentiin terapiajonoon.
Ei suinkaan siksi, etteikö sanamäärä olisi ollut riittävä kaksivuotiaalle.
Joten tälleen virtuaalisesti ei voi sanoa onko lapsessa "vikaa" vaiko ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Samoyed:

mä oon todella pahoillani :ashamed: en oo ajantasalla, enkä tiedä kaikesta..pitäsis vaan aina ja ikuisesti olla puuttumatta mihinkään :ashamed:

eihän, kun kysyvä ei tieltä eksy eli aina oppii uutta :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Ei tsiisus, käyttäkää aikanne johonkin hyödyllisempään kuin tuollaiseen päivittelyyn kun eihän lapsella ole puheenkehityksessä mitään vikaa.

Mistäs sinä sen sieltä ruudun toiselta puolelta tiedät?

Neurologi selitti mulle, että vaikka mun lapseni ehkä puhui saman verran kuin joku toinen samanikäinen, niin silti mun lapsella on puheen kehityksen suhteen erityisvaikeuksia ja sillä toisella samanikäisellä taas ei. Sillä mun lapsen henkiset kyvyt tuottaa puhetta oli jo olemassa, ja halu puhumiseen kova, sälli yritti saada sanoja sanotuksi muttei osannut kun itse puhumisen tekniikka ei ollut vielä kehittynyt, ja se taas aiheutti lapselle pahaa mieltä, turhautumista, raivokohtauksia....
Ja nimenomaan siksi aloitettiin tukiviittomat, tutkimukset, mentiin terapiajonoon.
Ei suinkaan siksi, etteikö sanamäärä olisi ollut riittävä kaksivuotiaalle.
Joten tälleen virtuaalisesti ei voi sanoa onko lapsessa "vikaa" vaiko ei.
meillä muuten autto just noi viittomat siihen että raivarit ja turhautumat väheni kun tuli paremmin ymmärretyksi. :heart:

No en jaksanu kaikkien vastauksia lukee, mut oon samaa mieltä siitä et ihan normaaliahan tuo määrä on.
Ja siihen puheen kehitykseen auttaa kun sille lapselle puhutaan ja luetaan paljon. Unohdat sen viittomisen niin poikakin joutuu yrittämään enemmän puheella. Pääsee helpolla viittomalla ja se voi olla kivaa ja se sitten ruokkii vaan lisää sitä viittomista.
Puhetta, puhetta ja puhetta. Ja paljon ääneen lukemista.

En kyllä usko, että hänestä tulee viittomakielinen! :D
Kyllähän tuossa on jo hyvät eväät puheeseen... Tukiviittomat on tosiaan oiva apu pienten lasten kanssa, koska he suorastaan imevät viittomia itseensä. Tosin tuo tukiviittomien käyttäminen saattaa hidastaa puheen kehitystä, koska lapset tulevat niin hyvin ymmärretyiksi tukiviittomilla, niin heillä ei ole niin suurta tarvetta saada asiaa sanotuksi kuin silloin kun heitä ei ymmärretä lainkaan. Mutta jokainen lapsi on yksilö eikä tuokaan todellakaan päde kaikkiin.

Mun mielestä ois vaan tärkeää yrittää tukea sitä oikeaa puhetta (lukea paljon, selittää asioita jne. ) mahdollisimman paljon eikä pelkästään panostaa niihin tukiviittomiin.
Muistathan puhua myös viittoessasi, ettet vain viito, kun ymmärrätte pelkästään siitä? Tuollaisessa tapauksessa juuri se sinun puhe on tärkeää, tukiviittomat vain ovat tukena.

Kyllä hän varmasti alkaa vielä jossain vaiheessa alkaa puhumaan, heti kun aika on kypsä.
;) :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Totta :/
Joko se puhuu, eiks se vieläkään puhu... |O . Ja mikä pahinta, mennään sanomaan lapselle jonka ymmärryksessä ei ole mitään vikaa (ja joka tiedostaa tasan tarkkaan että muut lapset jo puhuu ja hän ei) että "mikset sää jo puhu, sää oot jo iso poika, sun pitäis hei jo puhua!# |O |O |O :headwall: :headwall: :headwall: ja ihmetellään kun toinen menee ihan surkean näköiseksi, alahuuli väpättää ja silmäkulmasta valuu kyynel :'( . "Ai se on noin ujokin?"....ei, ei ole ujo vaan pahoitti mielensä kun haluaisi puhua muttei osaa!
Perkele |O
Huh, helpotti :D...ja onneksi poikakin on nyt siis alkanut puhumaan, saa kommunikoitua, ja kaikki kehuvat häntä kun hän osaa jo sanoa asioita niin hienosti :)

Juu, tää on niin totta! Meillä kun esikoinen on vielä isokokoinen (2v mitat olivat jo 98cm/17kg), niin kyllä sitä puhumattomuutta päivitteltiin aina ja joka paikassa. Ja kun ei meidänkään pojan puhen YMMRTÄMISESSÄ ollut mitään ongelmaa.... Kerran pahoittelin ihan oikeasti mieleni kaupassa, kun poika höpötti omiaan ja varmaan 6-7v tyttö jäi häntä kuuntelemaan ja sanoi isälleensä, että "kylläpäs tämä poika puhuu hassusti" ja tähän tämä fiksu isi vastasi, että "tällä pojalla on varmaan joku vamma, kun on niins iso ja puhu sillä tavalla" :o :o :kieh: |O

Yhteistyössä