Tuleeko KARENSSI? Mitä luulet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuwa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
eli millenia, saisinko pyytää sinua tulemaan tänne kertomaan kuulumisiasi heti kun olet nyt vaikka alkuun viikon ajan polkenut 60km päivässä pyörällä ? Mieluiten jaat sen vaikka ennen töihin menoa 30 ja töiden jälkeen 30km.

Minua jäi tässä mietityttämään, että eikö se koulutus ollut sitten mitenkään merkittävä asia ap:lle, eikö hän halunnutkaan kouluun, kun on sen heti jättämässä, ei edes aloita, kun tulee ensimmäinen vastoinkäyminen. Ehkä se koulutus olisi ollut tie siihen, että on enemmän mahdollisuuksia. Nyt kun luovuttaa ennen kuin on yrittänyt... Ei ihan valoisalta näytä.

[QUOTE="vieras";26915260]Minua jäi tässä mietityttämään, että eikö se koulutus ollut sitten mitenkään merkittävä asia ap:lle, eikö hän halunnutkaan kouluun, kun on sen heti jättämässä, ei edes aloita, kun tulee ensimmäinen vastoinkäyminen. Ehkä se koulutus olisi ollut tie siihen, että on enemmän mahdollisuuksia. Nyt kun luovuttaa ennen kuin on yrittänyt... Ei ihan valoisalta näytä.[/QUOTE]

No kyllä se opiskelupaikka ois mulle ollut todella tärkeä. Mulla on yksi koulutus alla, mutta sitä työtä en enää pysty tekemään. Lähdin uudelleenkouluttautumaan ja kaikki näytti valoisalta. Ajattelin, että kolmen vuoden päästä puhaltaa uudet tuulet jne. Täällä on ihmisten helppo laittaa että lainaa auto tai muuta vastaavaa. Luuletteko etten ole tehnyt kaikkea mikä tehtävissä on ja katsonut kaikki vaihtoehdot läpi. Totaaliyksinhuoltajana auton hajoaminen voi oikeasti horjuuttaa aika paljon ja pilata suunnitelmia. Ihanaa, jos suurimmalla osalla palstailijoista todella on kimppakyytimahdollisuus tai aina joku ratkaisu ja saisivat aina ratkaistua moisen ongelman. Fakta vaan on se että 4kk mun pitää säästää että saan edes tonnin auton. Tosin karenssinaikanahan sitä ei säästellä. LAinaksi en sellaisia rahoja mistään saa -joo, olen kysynyt. En tosiaan halua olla enää päivääkään kotona -jos minulta kysytään. Olisin saanut lapsille maksuttomat hoitopaikat ja kaikki oli sovittu.
Muuttaa en tällä hetkellä pysty. Lapsilla on harrastukset ja kaverit täällä ja ne toimii hyvin. Mulla on täällä sukulaisia, jotka pystyy auttamaan arjessa lasten kanssa jne. Ja kuka tuosta pyöräilystä kirjoitti, niin en todellakaan ole sen tyyppinen pyöräilijä että onnistuisi 30km suuntaansa pyöräily aamulla ja iltapäivästä ja siinä tulisi koulupäivän päälle jo lasten hoito-ongelmia. Kun sitä rahaa ei kertakaikkiaan just nyt ole uuteen autoon ni onko se teidän rikkaampien niin vaikea ymmärtää. Kyllä me pärjätään mainiosti se 4kk kun säästän autoon ja ruokaa saadaan lähikaupasta, mutta se ei auta just nyt tähän tilanteeseen, vaan nuo parisataa mitä kerkesin uuteen autoon jo säästää, menee nyt elämiseen karenssin aikana.

No kyllä se opiskelupaikka ois mulle ollut todella tärkeä. Mulla on yksi koulutus alla, mutta sitä työtä en enää pysty tekemään. Lähdin uudelleenkouluttautumaan ja kaikki näytti valoisalta. Ajattelin, että kolmen vuoden päästä puhaltaa uudet tuulet jne. Täällä on ihmisten helppo laittaa että lainaa auto tai muuta vastaavaa. Luuletteko etten ole tehnyt kaikkea mikä tehtävissä on ja katsonut kaikki vaihtoehdot läpi. Totaaliyksinhuoltajana auton hajoaminen voi oikeasti horjuuttaa aika paljon ja pilata suunnitelmia. Ihanaa, jos suurimmalla osalla palstailijoista todella on kimppakyytimahdollisuus tai aina joku ratkaisu ja saisivat aina ratkaistua moisen ongelman. Fakta vaan on se että 4kk mun pitää säästää että saan edes tonnin auton. Tosin karenssinaikanahan sitä ei säästellä. LAinaksi en sellaisia rahoja mistään saa -joo, olen kysynyt. En tosiaan halua olla enää päivääkään kotona -jos minulta kysytään. Olisin saanut lapsille maksuttomat hoitopaikat ja kaikki oli sovittu.
Muuttaa en tällä hetkellä pysty. Lapsilla on harrastukset ja kaverit täällä ja ne toimii hyvin. Mulla on täällä sukulaisia, jotka pystyy auttamaan arjessa lasten kanssa jne. Ja kuka tuosta pyöräilystä kirjoitti, niin en todellakaan ole sen tyyppinen pyöräilijä että onnistuisi 30km suuntaansa pyöräily aamulla ja iltapäivästä ja siinä tulisi koulupäivän päälle jo lasten hoito-ongelmia. Kun sitä rahaa ei kertakaikkiaan just nyt ole uuteen autoon ni onko se teidän rikkaampien niin vaikea ymmärtää. Kyllä me pärjätään mainiosti se 4kk kun säästän autoon ja ruokaa saadaan lähikaupasta, mutta se ei auta just nyt tähän tilanteeseen, vaan nuo parisataa mitä kerkesin uuteen autoon jo säästää, menee nyt elämiseen karenssin aikana.

Onko sinun mahdollisuus päästä myöhemmin tuohon koulutukseen? Jos ei, niin kyllä joku kivi pitäisi olla käännettävissä, autoa lainaan sukulaisilta siihen asti, että saat oman kuntoon tai vaihdettua auton. kyllä minä ymmärrän, että on paha tilanne, mutta muuttuuko se koskaan paremmaksi, jos tämä tilaisuus menee sinulta nyt ohitse. Ymmärrän senkin, että avun pyytäminen on vaikeaa ja senkin, että monella ei ole mahdollisuus auttaa, mutta onko ihan joka mahdollisuus jo koitettu? Sain sen käsityksen, että asut lähellä sukuasi. Eikö sieltä kukaan kulje tuolla isommalla paikalla töissä tai koulussa? Sekin, että autosi on ollut noin kurjassa kunnossa, ettei siitä enää tule kulkupeliä, sekin kertoo jo siitä, että sinun pitää päästä eteenpäin, parempaan tilanteeseen, että pääset jaloillesi.

Onko oikeesti näin, että teidän pitäjältä ei menee yhtä ainoatakaan julkista vuoroa minnekään? Ja lähimmät julkiset yhteydet ovat siinä 30km päässä?

Mä asun paikassa, jossa siihen kauppaan ja kirjastoonkin on sen 5km matka. Mutta lähimmälle bussipysäkille sentaan muutamasata metria. Ja mullakin olisi aikamoinen vinkurointi mennä julkisilla töihin, koska vuoroja menee harvakselta ja ei ihan joka suuntaan, mutta kyllä se kuitenkin onnistuisi. JA väliaikaisesti sen varman jaksisikin.

Onko oikeesti näin, että teidän pitäjältä ei menee yhtä ainoatakaan julkista vuoroa minnekään? Ja lähimmät julkiset yhteydet ovat siinä 30km päässä?

Mä asun paikassa, jossa siihen kauppaan ja kirjastoonkin on sen 5km matka. Mutta lähimmälle bussipysäkille sentaan muutamasata metria. Ja mullakin olisi aikamoinen vinkurointi mennä julkisilla töihin, koska vuoroja menee harvakselta ja ei ihan joka suuntaan, mutta kyllä se kuitenkin onnistuisi. JA väliaikaisesti sen varman jaksisikin.

ei täällä ole es bussiasemaa. mitään linja-autoreittejä ei mene. Tilausliikenne vie huvittelijat kerran kuussa helsinkiin terminaaliin. siinäpä se.

Voisitko ottaa selvää (ilmoittaa koulun opettajalle tms) onko muita jotka kulkee sieltä paikkakunnalta samassa koulussa. Meidän luokkalaisia ainakin kulki aikoinaan monta samalla kyydillä.

ei täällä ole es bussiasemaa. mitään linja-autoreittejä ei mene. Tilausliikenne vie huvittelijat kerran kuussa helsinkiin terminaaliin. siinäpä se.

Ja jos kerra tilanne on tämä, niin silloin varmaan pitäisi kyllä kimppakyytin onnistua? Koska kaikkien teidän kyläläisten on pakko käydä autoilla töissä/koulussa. Kait nyt joku sinne sinun koulupaikalle päinkin kulkee?

No toivottavasti tulee karenssi.

Minä möin juuri katsastetun vm -92 auton juuri 500 eurolla. Eikä autossa ollut mitään vikaa,paitsi tuo ikä....
Autottomuus EI ole oikea syy...

Siis mä en ymmärrä laisinkaan, että mistä sen karenssin pitäisi tulla?

Siitäkö, että ap on tällä hetkellä työtön, mutta olisi pian aloittamassa koulua, mutta auto hajosi ja ei siksi aloitakaan koulua, josta syystä ilmoittautuikin työttömäksi ja nyt pelkää karenssia?

Vai siis menikö homma niin, että ap on työelämässä olluut mutta irtisanoi itsensä koulun/autottomuuden vuoksi?

Siis ihan sama mitä tiedottomat palstalaiset sanoo, mutta fakta on se, että muistaakseni yli 25-vuotias jo kertaalleen ammatin itselleen hankkinut ihminen voi irtisanoitua koulusta koska vaan ja mennä työkkärin kirjoille saamatta siitä karenssia. Itsekin olen näin kertaalleen tehnyt, enkä karenssia ole saanut. Voin tästä vaikka faktat kaivaa esille tarvittaessa.

Mutta totta on se, että nykyään ihmisten työssäkäyntialue on muistaakseni 100 km säde omasta kodista ja vAIKKA olisi autoton tai bussiyhteydet ei toimisi, niin pitää olla valmis kulkemaan tuo 99 km matka töihin, jos töitä niin pitkältä tarjotaan!!!!!! Muuten ei saa nauttia työkkärin etuuksista, näin se vaan menee...

Joskus vuosia vuosia sitten kieltäydyin pätkätyöstä,juuri vedoten siihen ettei ole autoa ja oon juuri muuttanut keskustaan 30kilsan päähän tästä tarjotusta työstä ja siellä tuppukylällä ei ollu sitä julkista liikennettä. No,kerroin tämän työkkäriin ja soitinpa vielä tälle joka oli ko. työpaikan pomo,ku sattu oleen tuttu.. Ymmärsivät tilanteen ja eiikä tullu karenssia.

No,sitte kerran tarjottiin 2pvän sijaisuutta eräällä alalla.Satuin olemaan sitte sairaana just sillon,kieltäydyin.Hommasin viel todistuksen että oon estyny ottamaan ton vastaan,nii silti iski karenssi.No,valitin siitä tietty ja valitus meni läpi.Menetetyt rahathan sai sitte takautuvasti takas.

että ei välttämättä iske karenssi päälle,riippuu vissii vähä työkkäristä ja siitä virkailijasta siellä.

Sä et voi olla työttömänä työnhakijana jos et pysty vastaanottamaan työtä. Sitten sun täytyy hakea sossusta toimeentulotukea. Ja kyllä ne voi olettaa, että kuljet 30km töihin. Työssäkäyntialue on 80km. Olen aika varma, että karenssi napsahtaa.

ei helvetti voida olettaa että pitää kulkee töihin 30km päähän, jos ei oo autoa.
Eikä helvetti voida olettaa, että yhteiskunta eli me muut ihmiset maksamme sun elämisen kun olet ihan ehdoin tahdoin muuttanut sinne korpeen. On SINUN vastuullasi että olet huonojen kulkuyhteyksien takana, ei meidän muiden. Ihan yksinkertainen asia että aikuinen vastaa valinnoistaan, mutta silti niin unohdettu nykyään...

Entäs se lasten isä, pystyiskö se sua jeesaamaan, oletteko väleissä? Omat vanhemmat, isovanhemmat, kummit, kysäise sossusta lainaisko ne autorahat ja maksat sitten sinne takaisin. Ihan kaikki paikat kannattaa kysyä! Entäs olisko jotain bussipysäkkiä pyöräilymatkan päässä? Jos paikallislehdessä on tekstaripalsta, niin kysäise sieltä kimppakyytiä, luultavasti moni kulkee siitä jostain läheltä lähikaupunkiin.

[QUOTE="abc";26915826]Entäs se lasten isä, pystyiskö se sua jeesaamaan, oletteko väleissä? Omat vanhemmat, isovanhemmat, kummit, kysäise sossusta lainaisko ne autorahat ja maksat sitten sinne takaisin. Ihan kaikki paikat kannattaa kysyä! Entäs olisko jotain bussipysäkkiä pyöräilymatkan päässä? Jos paikallislehdessä on tekstaripalsta, niin kysäise sieltä kimppakyytiä, luultavasti moni kulkee siitä jostain läheltä lähikaupunkiin.[/QUOTE]

EI.

[QUOTE="kerttu";26915560]Siis mä en ymmärrä laisinkaan, että mistä sen karenssin pitäisi tulla?

Siitäkö, että ap on tällä hetkellä työtön, mutta olisi pian aloittamassa koulua, mutta auto hajosi ja ei siksi aloitakaan koulua, josta syystä ilmoittautuikin työttömäksi ja nyt pelkää karenssia?

Vai siis menikö homma niin, että ap on työelämässä olluut mutta irtisanoi itsensä koulun/autottomuuden vuoksi?

Siis ihan sama mitä tiedottomat palstalaiset sanoo, mutta fakta on se, että muistaakseni yli 25-vuotias jo kertaalleen ammatin itselleen hankkinut ihminen voi irtisanoitua koulusta koska vaan ja mennä työkkärin kirjoille saamatta siitä karenssia. Itsekin olen näin kertaalleen tehnyt, enkä karenssia ole saanut. Voin tästä vaikka faktat kaivaa esille tarvittaessa.

Mutta totta on se, että nykyään ihmisten työssäkäyntialue on muistaakseni 100 km säde omasta kodista ja vAIKKA olisi autoton tai bussiyhteydet ei toimisi, niin pitää olla valmis kulkemaan tuo 99 km matka töihin, jos töitä niin pitkältä tarjotaan!!!!!! Muuten ei saa nauttia työkkärin etuuksista, näin se vaan menee...[/QUOTE]

Kiitos!
Ensimmäinen järkevä vastaus.

Yhteistyössä