L
lyömätön
Vieras
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Ruumiillinen+kuritus+tuottaa+v%C3%A4kivaltaisia+lapsia/1135249362528
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma:Täyttä asiaa. En voisi olla enempää samaa mieltä. Osoittaa todellista mielikuvituksen ja luovuuden puutetta kasvattajalta , jos noita keinoja käyttää.
Alkuperäinen kirjoittaja ...:no hyvä kun täällä on taas täydellisiä mammoja....
Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:No ei välttämättä, mutta joskus lapsi ei vaan yksinkertaisesti usko puhetta, pitäisikö lapselle sitten huutaa kurkku suorana? Mieluummin pieni tukistus/luunappi, jotta lapsi hätkähtää, että hei, nyt äiti puhuu, sinä kuuntelet. En tietääkseni ole väkivaltainen, vaikka minua on tuolla tavoin kasvatettu, ja muistan vissiin kaksi tai kolme tukistusta elämäni varrelta. Ja mielestäni äitini on maailman paras ja rakastavin ja lastensa parasta ajattelevin äiti, nih!
Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:No ei välttämättä, mutta joskus lapsi ei vaan yksinkertaisesti usko puhetta, pitäisikö lapselle sitten huutaa kurkku suorana? Mieluummin pieni tukistus/luunappi, jotta lapsi hätkähtää, että hei, nyt äiti puhuu, sinä kuuntelet. En tietääkseni ole väkivaltainen, vaikka minua on tuolla tavoin kasvatettu, ja muistan vissiin kaksi tai kolme tukistusta elämäni varrelta. Ja mielestäni äitini on maailman paras ja rakastavin ja lastensa parasta ajattelevin äiti, nih!
Alkuperäinen kirjoittaja jee:Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:No ei välttämättä, mutta joskus lapsi ei vaan yksinkertaisesti usko puhetta, pitäisikö lapselle sitten huutaa kurkku suorana? Mieluummin pieni tukistus/luunappi, jotta lapsi hätkähtää, että hei, nyt äiti puhuu, sinä kuuntelet. En tietääkseni ole väkivaltainen, vaikka minua on tuolla tavoin kasvatettu, ja muistan vissiin kaksi tai kolme tukistusta elämäni varrelta. Ja mielestäni äitini on maailman paras ja rakastavin ja lastensa parasta ajattelevin äiti, nih!
Itselläni on erittäin tempperamenttinen lapsi, eli tiedostan kyllä, että lapsissa on eroja. Mutta SILTI ei tutkisteta. Aikuisen on ansaittava arvovaltansa muiden keinoin. Ei se, että "ennenkin tehtiin niin" ole perustelu millekään.
Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:No ei välttämättä, mutta joskus lapsi ei vaan yksinkertaisesti usko puhetta, pitäisikö lapselle sitten huutaa kurkku suorana? Mieluummin pieni tukistus/luunappi, jotta lapsi hätkähtää, että hei, nyt äiti puhuu, sinä kuuntelet. En tietääkseni ole väkivaltainen, vaikka minua on tuolla tavoin kasvatettu, ja muistan vissiin kaksi tai kolme tukistusta elämäni varrelta. Ja mielestäni äitini on maailman paras ja rakastavin ja lastensa parasta ajattelevin äiti, nih!
Voisiko hänet ottaa syliin tai rauhoittaa vaikka pitämällä kädestä kiinni ja sitten puhua? Olet oikeassa siinä, ettei huutaminenkaan välttämättä ole paras ratkaisu, mutta kyllä tukistaminen on jo aika vahva osoitus siitä, ettei vanhempi sillä hetkellä hallitse tilannetta.
Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:Täällä on yksi äiti, joka kyllä haluaisi toimia oikein ja ohjata lapsiaankin toimimaan oikein silloin kun turhauttaa, tuskastuttaa, suututtaa, lyödä jne. Silloin kun haluttaa antaa luunappi, tukistaa tai tarttia lujasti kiinni...mitä silloin tulee tehdä? Minulla ei todellakaan ole tuota mainitsemaanne luovuutta selvittää asia. EN TIEDÄ, MIKÄ ON SALLITTU KEINO SILLOIN KUN VIHASTUTTAA. MITÄ SILLOIN TULEE TEHDÄ? MIHIN SEN VOI PURKAA?
Ja voitteko kuvitella, että olen kysynyt tähän suoraan vastausta sekä neuvolatätiltämme että psykologiltani ja KUMPIKAAN EI OLE MINULLE OSANNUT VASTATA!!!
Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:No ei välttämättä, mutta joskus lapsi ei vaan yksinkertaisesti usko puhetta, pitäisikö lapselle sitten huutaa kurkku suorana? Mieluummin pieni tukistus/luunappi, jotta lapsi hätkähtää, että hei, nyt äiti puhuu, sinä kuuntelet. En tietääkseni ole väkivaltainen, vaikka minua on tuolla tavoin kasvatettu, ja muistan vissiin kaksi tai kolme tukistusta elämäni varrelta. Ja mielestäni äitini on maailman paras ja rakastavin ja lastensa parasta ajattelevin äiti, nih!
Voisiko hänet ottaa syliin tai rauhoittaa vaikka pitämällä kädestä kiinni ja sitten puhua? Olet oikeassa siinä, ettei huutaminenkaan välttämättä ole paras ratkaisu, mutta kyllä tukistaminen on jo aika vahva osoitus siitä, ettei vanhempi sillä hetkellä hallitse tilannetta.
riippuu mielestäni mitä tarkoitetaan tukistuksella. joidenkin mielestä se on sitä, että lasta raahataa tukasta pitkin lattioita, joidenkin mielestä taas sitä että nykäistään niskavilloista ilman että kipua edes aiheutetaan. jälkimmäinen on mielestäni ihan suotavaa kasvatuksessa jos lapsi ei usko jotain asiaa jonka takia voisi joutua vaaraan esim. jos lapsi toistuvasti torumisesta, selityksestä tai huudosta piittaamatta juoksee aina vaan autotielle.
itse en ole kumpaakaan harrastanut kasvatuksessa mutta olen kyllä saanut luunappeja, selkäsaunoja ja tukkapöllyjä + väkivallalla on uhkailtu enemmän kuin tarpeeksi. silti en ole tippaakaan väkivaltainen.
Alkuperäinen kirjoittaja jee:Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:No ei välttämättä, mutta joskus lapsi ei vaan yksinkertaisesti usko puhetta, pitäisikö lapselle sitten huutaa kurkku suorana? Mieluummin pieni tukistus/luunappi, jotta lapsi hätkähtää, että hei, nyt äiti puhuu, sinä kuuntelet. En tietääkseni ole väkivaltainen, vaikka minua on tuolla tavoin kasvatettu, ja muistan vissiin kaksi tai kolme tukistusta elämäni varrelta. Ja mielestäni äitini on maailman paras ja rakastavin ja lastensa parasta ajattelevin äiti, nih!
riippuu mielestäni mitä tarkoitetaan tukistuksella. joidenkin mielestä se on sitä, että lasta raahataa tukasta pitkin lattioita, joidenkin mielestä taas sitä että nykäistään niskavilloista ilman että kipua edes aiheutetaan. jälkimmäinen on mielestäni ihan suotavaa kasvatuksessa jos lapsi ei usko jotain asiaa jonka takia voisi joutua vaaraan esim. jos lapsi toistuvasti torumisesta, selityksestä tai huudosta piittaamatta juoksee aina vaan autotielle.
itse en ole kumpaakaan harrastanut kasvatuksessa mutta olen kyllä saanut luunappeja, selkäsaunoja ja tukkapöllyjä + väkivallalla on uhkailtu enemmän kuin tarpeeksi. silti en ole tippaakaan väkivaltainen.
Pointti ei oikeastaan ole se sattuuko lasta. Kyllähän lasta saattaa sattua siinäkin vaiheessa kun hänet raahataa autotieltä äkkiä ja lapsi kiljuu ja vääntelehtii kainalossa. Pointti on se, että jokaisella ihmisellä on OIKEUS omaan fyysiseen koskemattomuuteen. Etenkin kaikkein heikoimmilla = lapsilla. Sitä rajaa ei saa kukaan ylittää.
Alkuperäinen kirjoittaja jee:Alkuperäinen kirjoittaja jee:Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:No ei välttämättä, mutta joskus lapsi ei vaan yksinkertaisesti usko puhetta, pitäisikö lapselle sitten huutaa kurkku suorana? Mieluummin pieni tukistus/luunappi, jotta lapsi hätkähtää, että hei, nyt äiti puhuu, sinä kuuntelet. En tietääkseni ole väkivaltainen, vaikka minua on tuolla tavoin kasvatettu, ja muistan vissiin kaksi tai kolme tukistusta elämäni varrelta. Ja mielestäni äitini on maailman paras ja rakastavin ja lastensa parasta ajattelevin äiti, nih!
Pointti ei oikeastaan ole se sattuuko lasta. Kyllähän lasta saattaa sattua siinäkin vaiheessa kun hänet raahataa autotieltä äkkiä ja lapsi kiljuu ja vääntelehtii kainalossa. Pointti on se, että jokaisella ihmisellä on OIKEUS omaan fyysiseen koskemattomuuteen. Etenkin kaikkein heikoimmilla = lapsilla. Sitä rajaa ei saa kukaan ylittää.
Tarkennan vielä, että lapsi pitää siis pystyä kasvattamaan ilman, että häntä nöyryytetään.
Alkuperäinen kirjoittaja Laa Laa:Alkuperäinen kirjoittaja Tiinuliini:Alkuperäinen kirjoittaja Ephemera:No ei välttämättä, mutta joskus lapsi ei vaan yksinkertaisesti usko puhetta, pitäisikö lapselle sitten huutaa kurkku suorana? Mieluummin pieni tukistus/luunappi, jotta lapsi hätkähtää, että hei, nyt äiti puhuu, sinä kuuntelet. En tietääkseni ole väkivaltainen, vaikka minua on tuolla tavoin kasvatettu, ja muistan vissiin kaksi tai kolme tukistusta elämäni varrelta. Ja mielestäni äitini on maailman paras ja rakastavin ja lastensa parasta ajattelevin äiti, nih!
Alkuperäinen kirjoittaja ninnu:Tietääkö täälläkään kukaan mitä siinä tilanteessa tehdään? Kun lapsi toistuvasti potkii, lyö ja juoksee täysiä päin, puskee, puree jne. Arestissa istutaan päivät pääksytysten...välillä tosiaan tekee mieli satuttaa samalla tavalla kuin hän ja "näyttää" miltä se tuntuu...NO MITÄ SE LAPSI SIITÄ OPPII? EI MITÄÄN MUUTA KUIN PELKÄÄMÄÄN VANHEMPAANSA, joka ei osaa kantaa hänen pahaa oloaan, joka tulee esiin tuolla tavalla. MITÄ siis TEHDÄ? Kertokaa, kun kerran tiedätte. Aikaa on koitettu antaa ja osoitusta siitä, että hän on tärkeä ja hyväksyttävä juuri tuollaisena kuin on. Hän myös karkailee ja joutuu olemaan paljon sen vuoksi valjaissakin. Ikää on ihanalla vilkkaalla pikku herralla 4-vuotta.
Alkuperäinen kirjoittaja mietin:Vaikka meillä ei tukistella eikä muutenkaan olla väkivaltaisia ni ihan pelkän otsikon perusteella olen lievästi eri mieltä (en siis lukenut koko artukkelia). Ennenvanhaan tukistaminen yms oli ihan normaalia ja lähes kaikissa perheissä ja siltikään ei minusta väkivaltaa ollut enemmän. Itseasiassa nuorten väkivaltahan vaan tuntuu lisääntyvän vaikka ruummiillinen kuritus vähenee?
Kunhan pohdin.
Suosittelen Raisa Cacciatoren Kiukkukirjaa ja
yksi kaveri kehui älyttömästi "Tulistuva lapsi" kirjaa, kirjoittajaa en muista. kaverini lapsi oli juurikin kuvailemasi tapainen.