Tuet vastikkeellisiksi, miten muka onnistuu käytännössä?`Upeaa persut.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hassua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;23636831:
Vaikka kuntien ja valtion ei tarvitse tuottaa voittoa, niiden ei ole kuitenkaan hyvä tuottaa tappiotakaan. Siitähän kaikki esim kilpailuttaminen ja leikkaukset johtuvat, että resurssit ovat niukat ja niillä on pärjättävä. Valtio on velkaantunut ja sitä pitäisi maksaa myös takaisin.
No mik,sei sitten niitä tappiota aiheuttavia asioita muuteta muuksi? Miksi pitää kilpailuttaa terveydenhuoltoa, jos syynä on lapsiperheen työttömyydestä johtuva ahdinko? Miksei sen lapsiperheen vanhemmille järjestetä työtä? Miksi mieluummin ulkoistetaan ja annetaan teinien viillellä itseään? Tuleeko se ulkoistaminen halvemmaksi? Noh, ehkä tulee. Mutta sittenhän ei kannattaisi tarjota edes peruskouluopintoja kuin niille, joiden vanhemmat eivät ikinä elämässään notkahda? Miksi opettaa edes lukutaitoa niille, jotka joskus päätyvät itsemurhaan?

Vaikka oikealle kallellani olenkin, en silti hyväksy ajatusta siitä, että "poissa silmistä, poissa mielestä". Ja yksityistäminenhän pitkälti on tätä, jos mitään vastuuta yksityistämiseltä ei vaadita. Kunnat ja valtio voi sulkea silmänsä, kun eivät enää mistään vastaa. Jos kunnat ja valtio ei enää mistään halua vastata, mihin kansalaiset enää tarvitsevat kuntia ja valtiota? Kohta alan kuullostaa Non compos mentikseltä :D

Tuota kokeiltiin joskus 10 vuotta sitten itä-Helsingissä. Oltiin silloin opiskelijoita ja mun kaveri joutui sossun tiloja siivoamaan iltaisin. Mä asin Kannelmäessä ja sain rahat ilmaiseksi :D Nähtävästi se ei kuitenkaan ollut kovin toimiva juttu, kun sitä ei sen kummemmin otettu käyttöön. Sitäpaitsi onhan se vaarallistakin laittaa täysin epämotivoituneet ihmiset hoitotyöhön.

Minä en kyllä vieläkään pysty näkemään sitä pakkotyönä tai eriarvoistamisena että (pitkäaikais)työtön työnhakija velvoitetaan osoittamaan että on osallistunut kolulutukseen (esim. netissä) tai on osallistunut tämän tai tuon järjestön vapaaehtoiseen työhön x tuntia aikavalillä yy-cc tai jotakin muuta vastaavaa.

Minä en kyllä vieläkään pysty näkemään sitä pakkotyönä tai eriarvoistamisena että (pitkäaikais)työtön työnhakija velvoitetaan osoittamaan että on osallistunut kolulutukseen (esim. netissä) tai on osallistunut tämän tai tuon järjestön vapaaehtoiseen työhön x tuntia aikavalillä yy-cc tai jotakin muuta vastaavaa.
Minä näen. Jos toiselle maksetaan palkkaa, miksi toiselle ei makseta? Jos toinen tekee jotain vapaaehtoisesti ilman taloudelloista hyötyä, miksi toisen pitäisi tehdä sitä pakosta? Pakkotyö ei ole vapaaehtoistyötä, vaikka miten kiiltäviin ruusuntuoksuisiin sellofaneihin sen pukisi. Eikä ilmaistyö ole palkkatyötä, vaikka siitä saisi hopeisen hymynaamapinssin.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23636991:
Minä näen. Jos toiselle maksetaan palkkaa, miksi toiselle ei makseta? Jos toinen tekee jotain vapaaehtoisesti ilman taloudelloista hyötyä, miksi toisen pitäisi tehdä sitä pakosta? Pakkotyö ei ole vapaaehtoistyötä, vaikka miten kiiltäviin ruusuntuoksuisiin sellofaneihin sen pukisi. Eikä ilmaistyö ole palkkatyötä, vaikka siitä saisi hopeisen hymynaamapinssin.

En minä järjestä yhteisön toimintaa palkasta vaikkapa Martoissa tai kyläyhdistyksessä, seurakunnan diakoniatyössä, yhdistyksen kerhotoiminnassa tms. Lisää vapaaehtoisia moniin järjestöihin toki kaivataan, miksi ihmisiä ei voisi kannustaa "porkkanoin" tuollaiseen toimintaan, jos osallistuminen esim tarkoitaa sitä että muutamasta tunnista maksetaan työtttömälle "kulukorvauksia".

En minä järjestä yhteisön toimintaa palkasta vaikkapa Martoissa tai kyläyhdistyksessä, seurakunnan diakoniatyössä, yhdistyksen kerhotoiminnassa tms. Lisää vapaaehtoisia moniin järjestöihin toki kaivataan, miksi ihmisiä ei voisi kannustaa "porkkanoin" tuollaiseen toimintaan, jos osallistuminen esim tarkoitaa sitä että muutamasta tunnista maksetaan työtttömälle "kulukorvauksia".
Pitäisikö sun mielestäsi sitten myös niille, jotka tähän asti ovat tehneet vapaaehtoistyötä, alkaa maksaa jotain tukia? Miksi yhdelle maksetaan vapaaehtoistyöstä ja toiselle eì? Miksi vapaaehtoiset halutaan korvata tukityöllistetyillä? Eikö siinä katoa koko vapeehtoistyön idea? Ja mikä porkkana se on, jos sun on asumistukea saadaksesi pakko osallistua marttojen kakkukekkereihin? Eikäs se ole ennemminkin keppi kuin porkkana?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23637036:
Pitäisikö sun mielestäsi sitten myös niille, jotka tähän asti ovat tehneet vapaaehtoistyötä, alkaa maksaa jotain tukia? Miksi yhdelle maksetaan vapaaehtoistyöstä ja toiselle eì? Miksi vapaaehtoiset halutaan korvata tukityöllistetyillä? Eikö siinä katoa koko vapeehtoistyön idea? Ja mikä porkkana se on, jos sun on asumistukea saadaksesi pakko osallistua marttojen kakkukekkereihin? Eikäs se ole ennemminkin keppi kuin porkkana?

Miksi asit pitäisi tarjota edelleen valmiina? Ihminen etsii tietyistä vaihtoehdoista itselleen sopivan; osallistuu työkkärin kursille, koulutukseen tai vapaaehtoiseen yleishyödylliseen toimintaan.
Yhteiskunnalliseen vapaaehtoistoimintaan osallistuu myös useimmat poliitikot, joku saa kulukorvauksia joku ei. Miksi he osallistuvat sellaisiin? Osallistuakseen yhteiskunnan arkeen, no toki osittain myös nostaakseen "pisteitään".
Ei eikä varmasti siihen voida mennä että tuet kokonaan poistettaisiin tai kokonaan muutettaisiin vastikkeellisiksi.

Yleensä nyt kuitenkin työnsä menettänyt saa ansiosidonnaista ensin. Jos ei sinä aikana työtä löydy ni tippuu kortistoon ja siinä kohtaa mikä tahansa osa-aikainen työ olis paikallaan. Täähän ois oikeen hyvä, ku ajatellaan nyt vaikka syrjäytyviä nuoria! Tai mamuja! Kuka vaan osaa kuvasarjalla kertoo et sun homma on nyt kerätä roskia tähän ja sitte säkki tonne. Heleppova ja pysyy kadut siistinä. Talvisin voi antaa lumikolat ja -lapiot käteen ja avot, taas on kaikilla mukavampaa.

Ei nyt ajatella heti niin mustavalkosesti tätäki. Tuskin ootetaan et opiskelijat tekis päivätyönsä, eli opiskelun, päälle vielä tukeen oikeutettua työtä. Ehei. Työkyvyttömyyseläkkeellä olevat ovat taas marginaalinen pikkuryhmä, joilta ei voi odottaa mitään. Sama juttu vammaisten kanssa, eihän ne muutenkaan tee mitään yhteiskunnallisesti hyödyttävää, kun eivät kerta siihen kykene.

Miksi asit pitäisi tarjota edelleen valmiina? Ihminen etsii tietyistä vaihtoehdoista itselleen sopivan; osallistuu työkkärin kursille, koulutukseen tai vapaaehtoiseen yleishyödylliseen toimintaan.
Yhteiskunnalliseen vapaaehtoistoimintaan osallistuu myös useimmat poliitikot, joku saa kulukorvauksia joku ei. Miksi he osallistuvat sellaisiin? Osallistuakseen yhteiskunnan arkeen, no toki osittain myös nostaakseen "pisteitään".
Ei eikä varmasti siihen voida mennä että tuet kokonaan poistettaisiin tai kokonaan muutettaisiin vastikkeellisiksi.
No eikös tuet jo nytkin ole vastikkeellisia, kun työkkäri pakottaa pilipalikurseille tai 9 euron orjaksi johonkin, jos vaan jotain orjahommaa työnhakualueelta löytyy? Käsittääkseni tulee karenssi, jos noista kieltäytyy?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23637121:
No eikös tuet jo nytkin ole vastikkeellisia, kun työkkäri pakottaa pilipalikurseille tai 9 euron orjaksi johonkin, jos vaan jotain orjahommaa työnhakualueelta löytyy? Käsittääkseni tulee karenssi, jos noista kieltäytyy?

Eli vastikkeellisuus onnistuu ihan hyvin :), itse lisäisin vähän vaihtoehtoja että se olisi kolutus yms asiat huomioonottaen hieman mielekkäämpää/kannustavampaa.

[QUOTE="fifiia";23637148]Eli vastikkeellisuus onnistuu ihan hyvin :), itse lisäisin vähän vaihtoehtoja että se olisi kolutus yms asiat huomioonottaen hieman mielekkäämpää/kannustavampaa.[/QUOTE]

Minusta onnistuu juuri niin hyvin kuin halutaan. Yksi työelämästä tuttu kävi juuri hiljattain 600 euron päivähinnalla antamassa koulutusta kunnan tukityöllistetylle, joka suoraan aamulla ilmoitti, että hänen työsuhteensa päättyy 2 kk päästä eikä häntä kiinnosta koko opiskeltava asia lainkaan. Kollega piti koulutuksen nopeasti, koska oppijakaan ei halunnut oppia. Lopun päivää istuivat kahviossa ja tupakalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23637121:

Ja kaikenlisäksi tota järjestelmää käytetään räikeästi väärin.
Työharjoittelijoita ei ole aikomustakaan palkata töihin, heitä käytetään vain ilmaisena orjatyövoimana. Odotetaan vaan sen aikaa että voidaan taas ottaa uusi työharjoittelija.
Minä olin työharjoittelussa paikassa, jossa oli kuulemma USEITA VUOSIA pelattu tällä systeemillä. Työharjoittelun päättyessä sanottiin vain, ettei ole nyt tällä hetkellä mahdollista työllistymiseen vaikka alunperin oli lupailtu ihan muuta.
Kun sitten myöhemmin tapasin työkaverin tästä firmasta, hän kertoi että siellä oli taas uusi työharjoittelija ja niitä on ollut siellä toistakymmentä sinä aikana, kun hän on siellä ollut töissä.
Yhtäkään ei ollut kuitenkaan palkattu sinne.

[QUOTE="jep";23637200]Ja kaikenlisäksi tota järjestelmää käytetään räikeästi väärin.
Työharjoittelijoita ei ole aikomustakaan palkata töihin, heitä käytetään vain ilmaisena orjatyövoimana. Odotetaan vaan sen aikaa että voidaan taas ottaa uusi työharjoittelija.
Minä olin työharjoittelussa paikassa, jossa oli kuulemma USEITA VUOSIA pelattu tällä systeemillä. Työharjoittelun päättyessä sanottiin vain, ettei ole nyt tällä hetkellä mahdollista työllistymiseen vaikka alunperin oli lupailtu ihan muuta.
Kun sitten myöhemmin tapasin työkaverin tästä firmasta, hän kertoi että siellä oli taas uusi työharjoittelija ja niitä on ollut siellä toistakymmentä sinä aikana, kun hän on siellä ollut töissä.
Yhtäkään ei ollut kuitenkaan palkattu sinne.[/QUOTE]

Tämä väärinkäytös olis mun mielestäni pitänyt lopettaa jo 1990-luvulla. Niin ei kuitenkaan tehty ja siinä tejtiin mielestäni yksi suurimmista virheistä. Työstä pitää maksaa palkka. Orjatyötä ei pidä teettää. Työharjoittelu on ok nille, joilla ei ole työkokemusta, mutta yksi työharjoittelukerta pitää riittää. Vastuuseen myös ne työnantajat, jotka ottavat harjoittelijan antamatta harjoittelijalle työkokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23637237:
Tämä väärinkäytös olis mun mielestäni pitänyt lopettaa jo 1990-luvulla. Niin ei kuitenkaan tehty ja siinä tejtiin mielestäni yksi suurimmista virheistä. Työstä pitää maksaa palkka. Orjatyötä ei pidä teettää. Työharjoittelu on ok nille, joilla ei ole työkokemusta, mutta yksi työharjoittelukerta pitää riittää. Vastuuseen myös ne työnantajat, jotka ottavat harjoittelijan antamatta harjoittelijalle työkokemusta.

Juuri näin. Eikä noihin paikkoihin saisi ketään pakottaa tyyliin, jos et mene hyväksikäytettäväksi ja ilmaista työtä tekemään, niin pamahtaa karenssia, sitten kuolet nälkään kun ei tule penniäkään mistään. Mitä muuta se on, kuin vähän "hienompi" ja hyväksyttävämpi nimi orjuuttamiselle, kysyn mä.

[QUOTE="jep";23637259]Juuri näin. Eikä noihin paikkoihin saisi ketään pakottaa tyyliin, jos et mene hyväksikäytettäväksi ja ilmaista työtä tekemään, niin pamahtaa karenssia, sitten kuolet nälkään kun ei tule penniäkään mistään. Mitä muuta se on, kuin vähän "hienompi" ja hyväksyttävämpi nimi orjuuttamiselle, kysyn mä.[/QUOTE]
Juuri näin. Minusta orjatyöhön pakottaminen lisää vain ja ainostaan vihaa, väkivaltaa ja yhteiskunnallista eriarvoisuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23637187:
Minusta onnistuu juuri niin hyvin kuin halutaan. Yksi työelämästä tuttu kävi juuri hiljattain 600 euron päivähinnalla antamassa koulutusta kunnan tukityöllistetylle, joka suoraan aamulla ilmoitti, että hänen työsuhteensa päättyy 2 kk päästä eikä häntä kiinnosta koko opiskeltava asia lainkaan. Kollega piti koulutuksen nopeasti, koska oppijakaan ei halunnut oppia. Lopun päivää istuivat kahviossa ja tupakalla.

90-luvun alussa meillä työkkärissä oli "kurssi" jossa oli joitakin järjestettyjä luentoja mutta suurimman osan ajasta me järjestimme itse itsellemme yhteisöllistä toimintaa. Joku opetti jokun osaamansa asian, joku teki jotakin muuta ja joku sai jopa ihan oikeaa työtä tuon kurssin kautta.

vaikea ottaa kantaa, kuten tuolla joku mainitsikin, ideatasolla ok mutta toteutus aika mahdotonta. Se, mikä tässä keskustelussa minun silmilleni hyppäsi, oli tuo joidenkin asenne "alempiarvoiseen" työhön. Siis ihan oikeastiko olisi ok, että minä opiskelisin nyt vaikkapa madagaskarilaisten jättiläismakien tutkijaksi (koska ne kiinnostavat minua), ja sitten kun en yllättäen työllistyisikään omalle alalleni, te kaikki ilomielin elättäisitte minua hamaan loppuun saakka?? Eikä minun tulisi missään vaiheessa nöyrtyä alempiarvoisiin töihin, kuten vaikkapa kotoperäisten lajiemme tutkijaksi, kun ne ketut eivät vaan kiinnosta?

[QUOTE="fifiia";23637397]90-luvun alussa meillä työkkärissä oli "kurssi" jossa oli joitakin järjestettyjä luentoja mutta suurimman osan ajasta me järjestimme itse itsellemme yhteisöllistä toimintaa. Joku opetti jokun osaamansa asian, joku teki jotakin muuta ja joku sai jopa ihan oikeaa työtä tuon kurssin kautta.[/QUOTE]
Tuottiko tuo kurssi kaikille siihen osallistuneille palkkatyön? Puuhastelu on ihan kivaa, puuhastelen kaikenlaista itsekin. Mutta työtä teen vain ja ainoastaan siksi, että saan siitä rahaa. Jos palkanmaksu lakkautettaisiin, en vaivautuisi enää töitäkään tekemään. Jos minut pakotettaisiin orjatyöhön, tekisin van sen verran, mistä mulle maksetaan. Mummoille hymyileminen tuskin kuuluisi hintaan?

Vapaaehtoistyö on minusta hieno asia, mutta vapaaehtoistyön pitäisi olla nimenomaan vapaaehtoistyötä. Jos se joidenkin osalla onkin pakkotyötä, silloin mielestäni mennään metsään ja tosi pahasti. Onneksi itse olen jo tämän yhteiskunnan tulevaisuuden ulkopuolella, mutta en totta totisesti haluaisi olla pälkäneläinen 3:n lapsen yh ilman ajokorttia ja koulutukseltani keittiöapulainen.

vaikea ottaa kantaa, kuten tuolla joku mainitsikin, ideatasolla ok mutta toteutus aika mahdotonta. Se, mikä tässä keskustelussa minun silmilleni hyppäsi, oli tuo joidenkin asenne "alempiarvoiseen" työhön. Siis ihan oikeastiko olisi ok, että minä opiskelisin nyt vaikkapa madagaskarilaisten jättiläismakien tutkijaksi (koska ne kiinnostavat minua), ja sitten kun en yllättäen työllistyisikään omalle alalleni, te kaikki ilomielin elättäisitte minua hamaan loppuun saakka?? Eikä minun tulisi missään vaiheessa nöyrtyä alempiarvoisiin töihin, kuten vaikkapa kotoperäisten lajiemme tutkijaksi, kun ne ketut eivät vaan kiinnosta?
Mä olen jo nähnyt sitä, että kun ne alleen laskevat mummot ei kiinnosta, niin niitä vääntää ja kääntää ihmiset, joille madagaskarilaiset jättiläsimäkitkin ovat arvokkaampia. Haluaisitko itse, että sinua aikanaan hoitaa ihminen, jonka mielestä olet ruma, pahalta haiseva, ällöttävä, tyhmä, typerä ja yhteiskunnnan kannalta täysin hyödytön ja olisit parempi kuolleena kuin elävänä? Joka kiepauttaa sut toiselle kyljellesi siksi, että on pakko eikä siksi, että sun olisi makuuhaavoinesi ehkä helpompi seuraavat puoli tuntia olla?

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23637438:
Tuottiko tuo kurssi kaikille siihen osallistuneille palkkatyön? Puuhastelu on ihan kivaa, puuhastelen kaikenlaista itsekin. Mutta työtä teen vain ja ainoastaan siksi, että saan siitä rahaa. Jos palkanmaksu lakkautettaisiin, en vaivautuisi enää töitäkään tekemään. Jos minut pakotettaisiin orjatyöhön, tekisin van sen verran, mistä mulle maksetaan. Mummoille hymyileminen tuskin kuuluisi hintaan?

Vapaaehtoistyö on minusta hieno asia, mutta vapaaehtoistyön pitäisi olla nimenomaan vapaaehtoistyötä. Jos se joidenkin osalla onkin pakkotyötä, silloin mielestäni mennään metsään ja tosi pahasti. Onneksi itse olen jo tämän yhteiskunnan tulevaisuuden ulkopuolella, mutta en totta totisesti haluaisi olla pälkäneläinen 3:n lapsen yh ilman ajokorttia ja koulutukseltani keittiöapulainen.

Ei ehkä kaikille varsinkaan heti, mutta työllistymiseen kurssi ja siihen liittyvä koulutus tähtäsi. Ymmärtääkseni kaikille kurssi oli mielekäs, opetti ryhmätyötä, kunnioittamaan erilaisia ammatteja/koulutusta. Varsinaisesti puuhasteluna en ainakaan itse kurssia kokenut vaan aivan tavoitteellisena toimintana. Osa lopetti kurssi "kesken" kun työllistyi. Muistaakseni kulukorvausta tuosta työttömyyskorvauksen lisäksi maksettiin.

[QUOTE="fifiia";23637486]Ei ehkä kaikille varsinkaan heti, mutta työllistymiseen kurssi ja siihen liittyvä koulutus tähtäsi. Ymmärtääkseni kaikille kurssi oli mielekäs, opetti ryhmätyötä, kunnioittamaan erilaisia ammatteja/koulutusta. Varsinaisesti puuhasteluna en ainakaan itse kurssia kokenut vaan aivan tavoitteellisena toimintana. Osa lopetti kurssi "kesken" kun työllistyi. Muistaakseni kulukorvausta tuosta työttömyyskorvauksen lisäksi maksettiin.[/QUOTE]

Minä olen ollut kahdellakin tollaisella työelämään valmentavalla ja työnhaku- kurssilla, eikä meidän kursseilta kyllä työllistynyt yksikään. Päivät pitkät vaan keittelimme kahvia, ravattiin tupakalla, piirreltiin jotakin höperöitä ihmissuhteiden aarrekarttoja, plärättiin eläinkortteja kuin alakoululaiset ja keksittiin niistä tarinoita. Kai sen oli tarkoitus olla muka jotenkin psykologisesti avartavaa.
Tollaisilla kursseilla ei ole mun mielestä mitään muuta virkaa, kun niillä siivotaan työttömyystilastoja. Että ne näyttäisivät vähän paremmilta kun osa työttömistä laitetaan tollaisille, toimittamaan turhia hommia.
Kutsun tollaisia "opi kirjoittamaan nimesi ja istumaan pulpetissa- höpönlöpökursseiksi".
Mut menihän siinä päivät kivasti, olo oli vähän kun olisi ollut leikkimässä aikuisten lastentarhassa :D

Alkuperäinen kirjoittaja pöh ja pyh;23637535:
Minä olen ollut kahdellakin tollaisella työelämään valmentavalla ja työnhaku- kurssilla, eikä meidän kursseilta kyllä työllistynyt yksikään. Päivät pitkät vaan keittelimme kahvia, ravattiin tupakalla, piirreltiin jotakin höperöitä ihmissuhteiden aarrekarttoja, plärättiin eläinkortteja kuin alakoululaiset ja keksittiin niistä tarinoita. Kai sen oli tarkoitus olla muka jotenkin psykologisesti avartavaa.
Tollaisilla kursseilla ei ole mun mielestä mitään muuta virkaa, kun niillä siivotaan työttömyystilastoja. Että ne näyttäisivät vähän paremmilta kun osa työttömistä laitetaan tollaisille, toimittamaan turhia hommia.
Kutsun tollaisia "opi kirjoittamaan nimesi ja istumaan pulpetissa- höpönlöpökursseiksi".
Mut menihän siinä päivät kivasti, olo oli vähän kun olisi ollut leikkimässä aikuisten lastentarhassa :D

"Kurssi" siksi lainausmerkeissä että jos nyt yhtään muistan oiken kurssia ei ollut joka päivä mutta säännöllisesti kuitenkin olisiko ollu parina päivänä viikossa. Itse taisin työllistyä, ei ehkä kokonaan kurssin ansioista mutta kuitenkin jonkun ajan kuluttua, joten aivan tarkkaan en tiedä kuika kauan kurssi/toiminta kuukausissa kesti.
Juu minäkin olen ollut kursilla jolla harjoiteltiin muutama päivä ensin työhakemuksen tekoa ja sitten jotakin psykologista keskustelua jonka oli tarkoitus ilmeisesti valmentaa työhaastatteluun tai työhakuun, ensin mainitsemassani kurssissa ei kuitenkaan ollut kyse tälläisestä, mutta sitä on jotenkin vaikea selittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23637459:
Mä olen jo nähnyt sitä, että kun ne alleen laskevat mummot ei kiinnosta, niin niitä vääntää ja kääntää ihmiset, joille madagaskarilaiset jättiläsimäkitkin ovat arvokkaampia. Haluaisitko itse, että sinua aikanaan hoitaa ihminen, jonka mielestä olet ruma, pahalta haiseva, ällöttävä, tyhmä, typerä ja yhteiskunnnan kannalta täysin hyödytön ja olisit parempi kuolleena kuin elävänä? Joka kiepauttaa sut toiselle kyljellesi siksi, että on pakko eikä siksi, että sun olisi makuuhaavoinesi ehkä helpompi seuraavat puoli tuntia olla?

enkä toivo sitä muillekaan. Siksipä en moista ehdottanutkaan:)
Mielestäni "pakkotyö" ei todellakaan saisi olla sellaista työtä, jossa ollaan vastuussa toisten ihmisten hyvinvoinnista. Ylipäätään itse ehkä ajattelisin sen olevan jonkinlaista työkykyä ylläpitävää toimintaa ennemminkin. Mutta kuten totesinkin, käytännössä lienee mahdotonta.

Mutta (ja tämä oli se pointti)oletko siis tosiaan sitä mieltä, että jos minua ihan totta kiinnostavat vain jättiläismakit, minun ei tarvitsisi ikinä koskaan tehdä mitään itseni elättämiseksi?

Lähden nyt kauppaan, mutta palaan tähän mielenkiintoiseen ketjuun kun ehdin.

Yhteistyössä