TRIPTYL KIPUUN...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oinas äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Oinas äiti

Jäsen
29.12.2005
101
0
16
Löytyykös kellään kokemuksia ks. lääkkeestä kivun hoidossa?
Itselleni määrätty 10mg iltaisin...Selkäkipuun. (kaksi välilevyn pullistumaa)
Väsyttääkö seuraavana päivänä/onko pöhnä olo?
Luin netistä että toisilla saattaa auttaa jopa noin pieni annos myös mielialaan ja ahdistukseenkin....

On kokemusta kun itsekin sen vastikään aloitin. Lääke väsyttää alussa aika paljon, ainakin minua. Minulla annos on isompi, 25 mg. Väsymys helpottaa ajan myötä kyllä. Lääke auttaa erilaisiin kiputiloihin ja nostaa kipukynnystä ja kohottaa alentunutta mielialaa. Kannattaa lukea se tuoteseloste vielä. Aika paljon tuota lääkettä ilmeisesti käytetään erilaisiin oireisiin. Kuinkahan kauan syöt sitä??? Kysyn siksi koska se pitäisi lopettaa hiljalleen sitten kun on sen aika. Se aiheuttaa riippuvuutta, siksi pitää vähitellen lopettaa. Söin sitä aiemmin vuosia ja lääkärin mukaan sen sai lopettaa noin vaan, mutta sain kurjia vieroitusoireita joten lääke piti ottaa nopsaan takaisin käyttöön.

Kiitos Meduusa vastauksesta.Tarkoitus olisi syödä tuota lääkettä säännöllisesti, ja pitkään... jos hyvin toimii kipuun, niin ehkä vuosia.
Olen kerran aikaisemmin (muutama vuosi sit) kokeillut tuota triptyliä 10mg annoksella.Otin lääkkeen illalla...Ja nukuin todella levottomasti.Musta tuntui että koko yö oli läpeensä sellaista kevyttä koiran unta, ja heräilin miljoona kertaa.Sit aamulla olin mega ärtyisä!
Onahan sitä pienten lasten kanssa ennenkin tullut öitä nukuttua huonosti, mutta ei mulla koskaan ole aamulla ollut tuollaista ärtyisyyttä pinnassa.Pelästyin näitä tuntemuksia, ja jätin lääkkeen siihen yhteen pilleriin. Nyt lääkäri kehoitti kokeilemaan uudestaan..sillä tuo triptyl on kuulemma kroonisen kivun hoidossa yksi parhaista lääkkeistä.
Tänään ajattelin nyt sit ottaa tuon pillerin...Pelottaa että yö menee taas huonosti, ja aamulla käyttäydyn agressiivisesti :o
Onko sulla auttanut myös mielialaan tuo triptyl?

On auttanut mielialaan Triptyl, positiivisesti...pystyn iloitsemaan asioista =) ...tarkoitan että kerkisin jo masentua kun sairastin koko kesän kun tätä sairautta ei näy missään kokeissa. Sain myös varmasti turhia lääkkeitä liikaa. Toiset sanovat että se aiheuttaa agressiivisuutta, joten olen tarkkaillut itseäni. Huomasin että eilen olin pirun kireä, mutta odotan että nämä menkat loppuu koska se voi johtua siitäkin :D

Kirjoitampa tähän nyt suoraan että sain lääkkeen fibromyalgiaan joka minulla juuri todettiin. Söin myöskin tätä jo aiemmin niska-hartia vaivoihin ja kun lopetin alkoi alamäki. Voipi siis olla että sairastin jo fibroa tuolloin, mutta nyt se vasta puhkesi kunnolla esiin. Tänään aloin itsekin miettimään että joudunko kuitenkin vaihtamaan lääkkeen koska se nostaa sykettäni johon minulla on muutenkin taipumus. Myös rytmihäiriöt ovat tulleet takaisin jota tuo lääke voi myös aiheuttaa. Aion kysyä onko tähän vastaavanlaista lääkettä. Tähän sairauteen on kuulema paljon lääkkeitä mutta auttaako ne sitten samalla tavalla, se on sitten toinen juttu. On kuitenkin hyvä että Triptyl parantaa myös aloitekykyä sekä auttaa keskittymiseen. Siksi tykkään tästä lääkkeestä. Ja minulle se tuo unen, vaikka aamulla olen jäykkä (fibron oire) ja on hieman huono olo, tuntuu ettei veri kierrä kunnolla jne.

Kiva kuulla että ainakin sulla lääke on auttanut kipuihin :)
Ai sä olet kuullut muualtakin että lääke vois aiheuttaa agressivisuutta?! Mä olen yrittänyt netiastä etsiä jotain yhteyttä, mutta en ole löytänyt mitään siitä että lääke vois aiheuttaa agressiivisuutta...
Sattuisitko tietämään jonkun linkin?

Lähinnä keskustelupalstoilta olen pongannut ihmisten kokemuksia tästä lääkkeestä. Toiset kertoivat sen aiheuttavan agressiivisuutta, mutta en itsessäni tunnista varsinaisesti tämmöistä, mutta väsynyt olen, tosin väsymys kuuluu myös fibron oireisiin. Mietin että kun eilen olin niin kiukkuinen, että tekeekö lääke sen, mutta odotampa että nämä menkat loppuu ;)

Aluksi olin aamuisin erittäin äreä... Mutta niin olen aina väsyneenä. Viikossa, parissa tilanne rauhoittui. Lääkkeen voi ottaa jo esim. kuuden maissa illalla, niin aamu on selkeämpi. Mutta kaiken kaikkiaan hyvä lääke nimenomaan kipukynnyksen nostamiseen ja unenlaadun parantamiseen.

En muuten itsekään tunne itseäni erityisen äreäksi enää, ehkä ne menkat oli sitten syynä. Tänään olen ollut ihmeen pirteä ja reipas, mietin että nytkö lääkkeen huipputeho on saavutettu =) Kävin jopa aamulenkillä. 3-4 viikkoa olen nyt käyttänyt tuota lääkettä ja luulempa että jatkan tällä =)

Onks teillä muuten tullut mitään muita haittavaikutuksia? Mulla suuta kuivaa älyttömästi, huimaa...Ja sit tietty tuo ärtyisyys ja agressiivinen olo, mikä ei kyllä rajoitu pelkästään aamuun. Näinköhän tää lääke ei kuitenkaan mulle käy.... :/

Suun kuivuminenkin vähenee (tai sitten siihen tottuu ;) ) ajan myötä. vesilasi yöpöydälle ja xylitol-purkkaa poskeen.

Oletko yrittänyt ottaa lääkkeen aikaisemmin, jolloin aamulla elimistössä oleva määrä on pienempi?

Oletteko muuten kuuleet tästä suht uudesta lääkkeestä: Cymbalta?
Netissä on paljon keskustelua siitä, ja on saatu hyviä tuloksia kivun hoidossa...siis muihinkin kuin fibro kipuihin.
Tässä on yks linkki, jossa on muutama rivi tuosta lääkkeestä:
http://www.reumaliitto.fi/sivut/lehti/fibromyalgiakipuun_on_jo_loydetty_laakitusta_lehti2_2007.html

Alkuperäinen kirjoittaja Oinas äiti:
Onks teillä muuten tullut mitään muita haittavaikutuksia? Mulla suuta kuivaa älyttömästi, huimaa...Ja sit tietty tuo ärtyisyys ja agressiivinen olo, mikä ei kyllä rajoitu pelkästään aamuun. Näinköhän tää lääke ei kuitenkaan mulle käy.... :/

Suun kuivaminen helpottaa parin viikon jälkeen, minulla se on helpottanut paljon, vain aamuisin kuivaa suuta. Purkkaa kannattaa syödä aamulla niin se helpottaa paljon. Ärtyisyys on yleinen oire näillä lääkkeinä, mutta sekin kestää vain sen pari kolme viikkoa. Sinun ei kannata luovuttaa vielä tämän lääkkeen suhteen, tsemppiä vaan kovasti! =)

Minä olen nyt huomannut että olen iloisempi ja energisempi kun olen käyttänyt lääkettä jo nelisen viikkoa ja juuri äsken soitti lääkäri kun halusin tietää lääkkeestä lisää =) Kysyin mm. että voiko alkoholia nauttia ollenkaan niin kuulema vähän muttei paljoa, eli varoen mikä tarkoittaa minulla todennäköisesti 2 ciideriä kuten ennenvanhaan kun käytin tätä lääkettä.

Alkuperäinen kirjoittaja Oinas äiti:
Oletteko muuten kuuleet tästä suht uudesta lääkkeestä: Cymbalta?
Netissä on paljon keskustelua siitä, ja on saatu hyviä tuloksia kivun hoidossa...siis muihinkin kuin fibro kipuihin.
Tässä on yks linkki, jossa on muutama rivi tuosta lääkkeestä:
http://www.reumaliitto.fi/sivut/lehti/fibromyalgiakipuun_on_jo_loydetty_laakitusta_lehti2_2007.html

Oli tuttu kirjoitus, luin tuon jokin aika sitten. En ole kuullut tuosta lääkkeestä aiemmin, mutta pistin merkille että jos joskus täytyy vaihtaa lääkettä. Nyt olen kuitenkin tyytyväinen tähän Triptyliin. Kysyinkin äsken tältä fibrolääkäriltä että entä jos tuo lääke ei jossain vaiheessa enää tehoakaan minuun niin Hän totesi että stä pitää sitten miettiä jos näin käy...minä hätähousu kun haluan tietää kaiken ennakkoon ja aina on mielessä että "mitä jos" :D

Mä olen syönyt Triptyliä kipuun varmaan 10 vuotta. Sain sen aluksi migreenin estoon pienemmällä annoksella ja kun nivelvaivat menivät pahemmaksi, niin annostusta nostettiin, niin että tehoaa paremmin kipukynnyksen nostajana. Mulla siis mm. SLE, vaskuliitti

En enää muista et millasia oireita ois ollu ku Triptylin alotin, mutta suun kuivuminen vaivaa edelleen, mutta olen tässä vuosien varrella oppinut Nykyisin annos on 50mg/vrk

Mulle määrättiin kyseistä lääkettä fibromyalgiakivun hoitoon, kipukynnystä nostamaan ja nukahtamista auttamaan. Pieni annos (10mg eikä vielä 25mg:kaan) ei aiheuttanyt pöhnää seuraavalle päivälle, mut annoksen nostamisen seurauksena (35mg) ottamisajankohta piti siirtää illasta iltapäivään, ettei koko seuraava aamupäivä mennyt sängyssä. Vei ihan uneliaaks. Kaksi kuuria söin, joista toinen oli puolisen vuotta ja toinen pari kuukautta. Fibroa mulla ei koskaan todettu, vaan kyse oli kehon tavasta reagoida kovaan stressiin.

Kuurit nosti selkeästi kipukynnystä ja vähensi kipulääkkeitten tarvetta. Auttoi myös nukahtamaan (aiheuttaa väsymystä). Kyseinen lääke on kuulemma alunperin tarkoitettu mielialalääkkeeksi, mutta on sitten huomattu sillä olevan muitakin ominaisuuksia... Auttaa esim. hillittömään kutinaan, johon mikään muu ei auta. (Mun lääkäri kertoi mulle.)

Ihan toimiva lääke... Mulla ei ainakaan ole siitä pahaa sanottavaa.

Ompa hyvä kuulla uusia kokemuksia tästä lääkkeestä, kiitos Heffalump ja PikkuMyy-80 :flower: Minustakin tämä on hyvä lääke, sitä vain hiukan mietin että kiristääkö se hieman hermojani :D Osallehan se näyttäisi aiheuttavan agressiivisuutta...koen kuitenkin että mielialani kuitenkin PALJON parempi kuin ennen lääkettä. Tuo väsymys on vain kurja juttu, en oikein ole varma että johtuuko väsymys lääkkeestä vai fibromyalgiastani?! Mutta kun muistelen, minulla tuo krooninen väsymys oli hallitsevaa jo ennen lääkettä. Kaipa se sitten menee sairauden piikkiin koska se kuuluu sairauden luonteeseen. Minulle heräsi nyt kysymys, että miksi Sinulle PikkuMyy annettiin lääkettä ensin Fibromyalgian hoitoon? Oliko se vain ensin aavistus?

Entä miten alkoholi vaikuttaa teihin tuon lääkityksen aikana? Ilmeisesti Sinulla PikkuMyy ei enää ole tätä lääkettä käytössä? Itse jotenkin vaan toivon, että pääsisin joskus kokonaan lääkeestä eroon. Toivon että saisin avun muulla tavoin, vaikka tiedän ettei sitä kannata vielä edes harkita, niin huonoon kuntoon menin kesällä.

Mulla on tosiaan tuo annostus nykyään 50mg/vrk ja otan lääkkeen illalla, mutta ei ole normaalia kummempaa väsymystä aamuisin. Oon muuten vaan toivottoman aamu-uninen :whistle: ehkäpä oon jo niin tottunut läkkeeseen.

Alkoholia oon aina käyttäny ihan normaalisti Triptylin kanssa. Eipä sillon aikanaan lääkärit mitään maininnu, enkä koskaan ole mitään outoa huomannu. En tosin hirveästi alkoholia käytä ja nyt raskaana ollessa en tietty ollenkaan =) mutta kyllä nuorempana opiskeluaikoina tuli joskus otettua ihan reippaamminkin, eikä sillonkaan ollu mitään ongelmia tai sivuvaikutuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Heffalump:
Mulla on tosiaan tuo annostus nykyään 50mg/vrk ja otan lääkkeen illalla, mutta ei ole normaalia kummempaa väsymystä aamuisin. Oon muuten vaan toivottoman aamu-uninen :whistle: ehkäpä oon jo niin tottunut läkkeeseen.

Alkoholia oon aina käyttäny ihan normaalisti Triptylin kanssa. Eipä sillon aikanaan lääkärit mitään maininnu, enkä koskaan ole mitään outoa huomannu. En tosin hirveästi alkoholia käytä ja nyt raskaana ollessa en tietty ollenkaan =) mutta kyllä nuorempana opiskeluaikoina tuli joskus otettua ihan reippaamminkin, eikä sillonkaan ollu mitään ongelmia tai sivuvaikutuksia.

Aamu-uninen olen minäkin aina ollut :D Alkolin käytöstä ei minullekaan koskaan ole kerrottu mitään tämän lääkkeen kanssa. Ihmettelin paljon ettei lääkärit mainitse tästä mitään, nimittäin kun kysyin fibromyalgialääkäriltä että voinko käyttää alkoholia, oli vastaus että "sen verran kun siedät, siten ettei tarvitse tilata ambulanssia" :o Pitää kuulema kuulostella itseään ja kokeilla varovasti. Minulla lääke vaikuttaa mm. niin että jo yksi ciideri saa humalaan, eli vaikutus tehostuu lääkkeen myötä, ja lääkeselosteessa lukee että alkohli tehostaa lääkkeen vaikutusta. Siksi ilmeisesti silloin aikanaan kun käytin tätä lääkettä vuosia, sain tykytystä ja rytmihäiriöitä. Että varovainen saa kuitenkin olla tämän lääkkeen kanssa. Jotain juttua olen myös netistä lukenut, että ei kannata riskeerata. Noh, minullehan riittääkin se 1-2 juomaa joten se ei liene iso ongelma ;) ei ainakaan ole näyttänyt siltä. Joku kerran totesi että tuleepahan ainakin halpa humala :D ....minä en kuitenkaan käytä alkoholia humalanhakuisuuteen vaan esim. saunan jälkeen se on totuttu tapa ja rentoutumisjuttu =)

Vielä sen verran Tripylistä, että se on kuulema myrkyllinen aine jos sitä käyttää suuria määriä, eli jos sitä käytetään mielialalääkkeenä. Siksi mietin myös sitä että jos alkoholi vielä tehostaa vaikutusta, on se riskaa peliä :/

Olen kuullut että Cymbalta saattaa aiheuttaa virtsaumpea, ja että kaikki lääkärit eivät ole tietoisia siitä. Jollekulle oli jo tehty aivan väärä diagnoosi ja varattu aika toimenpiteeseen, josta olisi ollut ikävät seuraukset, eikä olisi poistanut vaivaa.

Heippa!
Minulle määrättiin tuota Triptyliä kipukynnyksen nostamiseen, ensin 10, sitten 25mg/päivä ja nyt nostin sen 50. Taas auttaa, ainakin pari viikkoa. Mulla ei muita sivusaikutuksia ole, paisti aamuväsy oli hirveä kunnes aloin ottamaan lääkken iltakuuden aikaan. Juuri yhdeksän maissa sopivasti alkaa väsyttää nukkumaanmenoa ajatellen. Sitä mietin kun nyt mulla on aivan ihana nuori omalääkäri-nainen- ja hän ottaa mun särkyni tosissaan ja näkee kuinka lääkkeet vaikuttaa, hän sanoi että Triptyliä voi syödä pitkäänkin, vaikka vuosia putkeen. Mielialaan en ole huomannut mitään vaikutusta-paitsi sen että tietenkin oon itte iloisempi kun ei aamusta ole tapposäryt päällä.

Oletteko muut huomannu selvästi kuinka ilma vaikuttaa noihin fibrosärkyihin? Olen itse tällä hetkellä sairaslomalla, olkapään nivelkalvo on tulehtunut ja sen kyllä huomaa taas. Kai se taas ohi menee kun ilmatkin paranee ja tasaantuu. Nyt lisäksi vielä mulla on sokeritautilääkitys, ja sappikivet todettiin viikko sitten ultrassa. Ne oireet on kurissa onneksi nyt ruokavaliolla, mutta välillä sitä masentuu hetkellisesti että olispa edes yksi päivä kun ei särkis...mutta onneksi tähän tautiin ei kuole. Jotain positiivista on pakko keksiä ;)

Tsemppiä kaikille särkeville :hug:

On kokemusta 15 vuotta.Ensin söin masennukseen peräti 100 mg.Mutta kun masennus helpottui käytän nyt vain somattisiin kipuihin 25 mg talvella ja kesällä puolitan eli 13 mg.Olen herkkä ihminen reakoin kaikkeen kehollani.Olen panostanut ihmissuhteisiini ja liikuntaan sekä erittäin tärkeää ruokavalioon.Sekä käytän vitamiineja koska olen poistanut ruokavaliosta sokerin,vehnäjauhon,punaisenlihan,hiivan.Tilalle kasviksia,juureksia,hedelmiä,kalaa,proileria,kalkkunaa,kokojyvätuotteita,tummaa riisiä,suolaa,pastaa ei perunaa ja paljon raikasta vettä.Sitten yrtän nähdä kaikessa positiivisen puolen.Tärkein kaikissa Rakkaus teoissa,sanoissa sekä ihmissuhteissa.:hug:Rakkaudella.

Minulla on synnynnäinen luutumahäiriö selkärangassa. Nyt ollut 5 v ärhäkkäänä. Syönyt Lyrica 300 mg x 2 ja Paratabs 1 g x 2 - 3 ja nyt määrättiin lisäksi 10 mg triptyl x 1 iltaisin. Kipuun ei mitään vaikutusta, mutta uni tulee hyvin ja nukun tosi hyvin ensimmäistä kertaa vuosiin. Ennen oli jopa 10 heräämistä pitkin yötä ja 1 - 2:kin tuntia välillä hereillä. Nyt syönyt Triptyliä viikon, eikä muita sivuvaikutuksia ole ollut kun kuiva suu aamulla. Hampaiden pesun jälkeen ei mitään (Xylitol-Jenkki kyllä suussa pitkin päivää) vaikutusta. En ole aggressiivisuutta tuntenut. Apteekin myyjä ihmetteli pientä annoskokoa. Ajattelin kokeilla 2 x 10 mg. Hyvä lääke viikon tuntemuksen perusteella.:)

Yhteistyössä