Toukovaavit 2011

Täällä myös palataan takaisin netin ihmemaailmaan :D Vaikea uskoa että meidän Matias Adrian on jo ens viikolla kolme kuukautta =) Vatsavaivoja oli alussa paljonkin mutta nyt tuntuu rauhoittuneen. 2kk tarkistuksessa poika oli 64,5 cm ja 6200 gr! Olen vähän epäillyt maitoallergiaa, mutta ei ainakaan vielä ole ollut kertaakaan yöhuutoja tai iltahuutoja. Syödessä menee ilmaa massuun ja se vähän huudattaa. Korvikkeilla olen mennyt melkein alusta saakka, maito loppui pari viikkoa sitten :( Kauhea syyllisyys joka kerta kun avaan korvikepurkin :ashamed:
Vauvakuume: Meillä myös vaivaa vaikka synnytyksen jälkeen vannoinkin ettei ikinä enää :D
Seksi: Kerran ollaan harrastettu lapsen syntymän jälkeen, mutta eipä meillä muutenkaan sillä puolella tapahdu kuin kerran parissa kuukaudessa eli ei suurta eroa...
Mulla on se APC-resistenssi eli suurentunut tukostaipumus joka aiheutti useita keskenmenoja ennen tätä poikaa. Kymmenen vuotta sitten ei olisi ollut vielä siihen edes tutkimuksia mutta tänään onneksi on!
 
Chiara:Voi hyvä ihme sentään,anteeksi että sanon mutta onpa äiti kun suosii vain siskosi lapsia...Ei kyllä ihme että mielesi pahoitit,kukapa ei pahoittaisi. Ja aika tökeröä olla edes kastepäivänä olla muistamatta vauvaa,kuitenkin vauvan eka juhla!! *hal*
Ihanat kakut olet tehnyt!

haaveilijalle myös onnea pojan hienosta nimestä! Sekä myös Tiudeliinille!

Mulla kesti jälkivuoto vain 2 viikkoa mutta eipä se koskaan ole kestänytkuin max.3 viikkoa. Toivottavasti ei ala menkkoja näkymään vaikka aika vaivattomia ne ovat kupin kanssa paitsi ekana päivänä jolloin tulee helposti ylikin jos ei pariin tuntiin tyhjentele. Ehkäisynä meillä toimii aikanaan sitten kumi,ei ole kiinnostusta mihinkään muuhun kun ei sitä seksiä niin usein ole. Pillereistä tulee migreeni,renkaalle olen allerginen ja ainoa mikä olisi voinut olla ok olisi se ihon alle laitettava kapseli mutta kuulin että siitä saattaa lihota reippaasti ja tulla myös migreeniä joten ei kiitos. Kierukkaa en suostu edes ajattelemaan.
Vauvakuumetta täällä ei ole yhtään,vauvahan mulla on mutta ihme raskauskuume...En todellakaan halua uutta raskautta ainakaan 3 vuoteen ja raskausaikana en saa millään nukuttua joten ihmeellistä huomata itsessään tällaisia tunteita. Kai se raskausaika on sitten vaan niin kivaa jos ei loppua lasketa:)

Meillä on jotain pientä rytmiä vauvalla jo mutta saa nukkua ja syödä niin kuin itseä huvittaa. Liian äkkiä kyllä tuollaiset pienet kasvaa,ihan silmissä melkein ja täällä jo 62cm vaatteet käytössä kun 56cm alkaa jo kiristämään.

Nannaliina ja Aapeli kohta 2kk

Onnea kevlarsoul pojalle hienosta nimestä! En ole koskaan Reittu nimeä kuullutkaan:)
 
lyrae: Ettei ihottuma ois hormoninäppylöitä? Sehän tulee yleensä n.2 kk ikäisille. Ja meillä on jokaisella ipanalla niitä ollut. Kuulostais juuri sellaislta.

Nelli: Voimia! Ihan varmasti oman pienen terveys mietityttää:hug:

Nepula: Jouduit sitten palomieheks:O Onneks ei sattunut mitään pahempaa!

Meillä meni yö ihan harakoille.. n 1,5 tunnin välein oli jotain kätinää|O Nyt sit onkin päivällä torkuttu jopa(!) 2 tuntia..Meille siis pitkä aika..
Jospa ens yö ois parempi!
-leena ja pieni mies
 
Heippa
Täällä ollaan kesäflunssaa pidetty nyt ja mulla ainakin ilmeisesti virusperäinen kiertämässä vuorostaan. Yöpaitapäivä on ollut. Lauri (jeppe) lähti isänsä kanssa käymään lääkärissä. Hänellä öli lievää kuumetta ja ei noin pientä voi jättää käyttämättä näytillä.
Tosin hänen tietoihinsa varmaan laitetaan maininta "ylihuolehtivat vanhemmat". ;) Me oltiin nimittäin toissapöäivänä viimeksi. Yskänlääkettä tuolloin sai. Muuta se ei tehnyt kuin ripulia pienelle. Nyt vaan jatkuu ja pahemmaksi tuntuisi menevän.
Onkos teillä muuten aikeita harrastaa mitään vauvan kanssa syksyn ja ryhmien alettua? Me käytiin esikoisen kanssa jos jonkinmoisessa muskarissa, värikylvyssä, vauvauinnissa. Jepen kanssa meinasin että se värikylpy riittänee. Perhekahvilassa käyn viitsimisen mukaan ja katellaan nyt miten sitä innostuu. Se vaan on hankalaa nyt kun pitäisi samalle ajalle ohjelmoida kolmevuotiaalle jotakin, hoitaja nyt vähintään.


Tämmöistä tänään.
valdemaria ja jeppe 3kk 6pv
 
TErve!

Eipä ole liiemmälti netissä tullut aikaa tuhlattuakaan kesäkuumalla, mutta olen hiukan kurkistellut teidän menoja täällä kuitenkin!

Meillä poika kasvaa hienosti ja rintamaidolla mennään. Olen vaan pistänyt merkille, ettei maidonkerääjiin enää joka syötöllä tursuakaan tavaraa samalla tavalla kuin aiemmin, muistan lukeneeni, että kyseessä on maidon erityksen "kehittyminen" tarpeita vastaavaksi eikä siis vähentyminen..ja hienosti on alkanut poika nukkuakin, iltakympistä aamu kolmeen ja sitten sillä tankkauksella pärjätään usein seiskaan aamulla saakka!:saint:

Nyt tietty tytteli 2,5 v heräs, kun sais hetken olla koneella...mies heijaa vauvaa olkkarissa, mutta kohta tytsi syöksyy äidin syliin ja vaatii lastenlauluvideoita;)

Joten palaillaan taas... mukavaa viikonloppua kaikille!

Kathe ja oika 2kk ja rapiat
 
Heippa!

Edelleenkään en oo löytänyt Eliakselle sopivaa kestovaippaa vaan kaikki valskaa reisistä ja sit ollaaki ihan pissassa, vaikka laitoin vielä ylimääräsen imunkin.
Missäs muuten säilytätte likasia vaippoja??

Ihanaa kun poju kasvaa, hymyilee, juttelee ja kirkuu <3 Oikein hymypoika ja naurunappula löytyy nenästä :D Tänään tasan 2kk <3 Toisaalta haikeaa miten nopeasti aika menee koska aina lähempänä on töihin meno..Haaveina olis olla ens syksyy kodinhoidontuella, mutta saas nähä..
Nytkin rahat ihan loppu :// Ja se ahdistaa :/ Tuli ylimäärästä ja sit innolla tuhlasin ne ja nyt tuliki kallis ylimääränen jarruremppa autoon. Niin, että kannatti tuhlata siis. ;(

Viihdyttekö muut paljon kotona? Mä tykkäisin olla reissussa, siis mennä johonkin autolla, kauppaa, kirppikselle, kylään, vähä koko ajan :D Poju kun nukkuu niin hyvin liikkeessä...Ja muutenkin. Kotona tuntuu olevan tylsää ja sit tuntuu, että menee kokoaikaseks tissittelyks vaan ku ei kauaa viihdy kerrallaa leikkimatolla/sitterissä (poikkeuksia toki on)...Sylivauva on todellakin.

Tarttis alkaa jättää herkut pois, mutta tuntuu nii mahottomalta..Imetys ei vie kiloja ku herkuttelen koko ajan :/ 20kg ku sais pois ni olisin happy! Kaikki raskausajan kilot on jo onneks pois.

Nyt pojun viekkuun nukkumaan...
 
harrastuksista, meillä ekan ja tokan kanssa käytiin vauvauinneissa, mutta kolmannen kanssa en taida enää viittiä... ne aamuherätykset lähinnä rassaa. Mieluummin käyn sitten vaikka kaksin vauvan kanssa klo 10 aikaan, kun viimenen vauvauintiryhmä on lopettanut ja allasvesi on vielä lämmintä. Niin ja ekan kanssa kävin muskarissakin puolisen vuotta. Tokan synnyttyä on riittänyt perhekerhoilu joka viikko ja kolmen kanssa jatketaan sitä kun 2 vkon päästä kerhot alkaa. Meiän esikko on jo vuoden käyny virikekerhossa ja jatkaa siinä 2 pvää vkossa, kakkonen alottaa oman virikekerhonsa nyt syyskuussa 1 pvä vkossa. Eiköhän sitä oo ohjelmaa siinä, kun ma-to on kerhoja joka pvä...

Mä viihdyn kotona mutta paljon me käydään kyläilemässäkin ja tosiaan kerhoissa, puistoissa ym missä tapaan äitikavereitani. Yleensä pidän 1 päivän viikossa "vapaapvän" tai kalsaripäivän, ettei oo mitään menoa ja ollaan vaan kotona tai omassa pihassa ulkona.

Tänään (tai siis eilen :D) on laitettu koti juhlakuntoon ja parasta aikaa tätä kirjoittaessani anoppi häärää keittiössä viimeistellen nimiäismekkoa vauvalle. Taidan nyt mennä nukkumaan, että jaksaa sitten juhlia, iltapäivällä tulee vieraat.

nepula ja tyttö 2 kk + risat
 
haaveilija87:Oletko kokeillut Nalle-vaippoj? Tai Iguleen? Meillä nuo Nallet on olleet ihan ehdottomasti parhaita,ei ole tullut ohivuotoja.

Nallevaipat

valdemarian pojalle paranemisia kovasti!

Mä kyllä viihdyn kotona kunhan pääsen liki joka päivä jotain liikuntaa harrastamaan. Vauvan kanssa en kamalasti missään vielä käy kun ei viihdy vaunuissa ja en jaksa kantaa ja liinailusta en ole kovinkaan innostunut vaikka sellainen kyllä meiltä löytyy.

Mä olen karsinut hiilihydraatteja urakalla eli juuri tuota herkkupuolta ja leipää ja kiloja on lähtenyt 2,5kg ja vyötäröstä yllättäen -5cm. Ihannepainoon olisi matkaa 4kg,vielä ollaan muutama kilo ylipainon puolella.

Hyviä nimiäisjuhlia nepulan perheelle!

Nannaliina ja Aapeli 2kk
 
Moikka!

Vauva kasvaa kovaa vauhtia, ja ruoka maistuu :) Pieniä kitinöitä on silloin tällöin. Aivan ihanaa katsella tuota hymyilyä!

Meillä on reissattu paljon siitä lähtien kun neiti oli reippaan viikon ikäinen. Nukahtaa lähes heti kun lähdetään autoilemaan, vaunuissa sit nukkuu huonommin. Vielä pitäs saada neiti junaan tai metroon-ja lentokoneeseen, mut ne sitten ehtii myöhemmin.

Ollaan syötetty korvikkeen lisäksi maissivelliä ja banaania, hyvin ovat maistuneet ja vatsa on toiminut hyvin. Yöunet ovat pidentyneet selvästi,nyt nukutaan noin 7-8h putkeen. Tällä hetkellä ollaan Viron puolella lomailemassa.

Meillä on ensi kuun lopussa edessä muutto Helsinkiin, lähemmäs työpaikkaa ja kavereita. Jyväskylä on hieno paikka, mut kai sitä on sitten kotiutunut niin hyvin tuonne stadiin,et kiva on päästä takaisin! Haaveissa on, että voisin olla kotona neidin kanssa ainakin ensi vuoden elokuun loppuun, mut rahatilanne sen ratkaisee-valitettavasti. Kodinhoidontuella ei pitkälle pötkitä.

Tikru
 
Tervehdys taas reissun päältä! Mummulassa ollaan, mökiltä tultiin ja sitä ennen pistettiin Tampere matalaksi. On taas ollut kiva reissu. Täällä olikin kyselty kotona viihtymisestä. Periaatteessa viihdyn ja etenkin öisin, koska sängyt mökillä ja mummulassa vain ovat kaameat... Päivisin kotona voi katsella tykiltä sarjoja ja imetellä ja käydä repun kanssa kävelyillä, mutta toisaalta usein on tylsääkin, ja jos on kuuma, niin mieluummin olen reissussa. Hotelleissa ollaan viihdytty hirmu hyvin! Tampereella hotellissa baby nukkui ekan kerran kaksi 4h pätkää putkeen! (Sen jälkeen on kyllä palattu 2-3h väleihin.) Ja aamiaiset on valmiina... Mutta eipä oikein olisi varaa olla usein hotellissa... Mökillä on ollut aika tylsää, kun vain yksi huone, eikä ulos usein asiaa auringon tai ötököiden takia. Siellä lähinnä syötiin ja nukuttiin - koko ajan...

Haaveilija, eikö ees Imse Vimset toimineet? Mä säilytän vaippoja kannellisessa vadissa, kansi vähän raollaan. Joka toinen päivä peseskelen. Ei kyllä haise, toisin kuin vaipparoskis, joka alkaa heti lemuta! Nyt etenkin, kun ollaan syöty kiinteitä jo pari-kolme viikkoa. Kiinteistä muuten, että tähän mennessä herkuinta on päärynä ja maissi sekä itse tehty porkkana-kesäkurpitsasose. Maistettu on lisäksi mangoa, luumua ja peruna-porkkanaa (kaupan luomua). Ja riisipuuroa, joka ei kyllä mene, ellei mukaan sekoita reippaasti hedelmää. Pian listalla on myös persikkaa ja banaania, ja parsakaalia. Pari viikkoa, niin lihaakin. Meillä ei ole soseet vaikuttaneet yöuniin ainakaan vielä, eivätkä tissinhimoon. Tuntuu, että nyt kuumalla etenkin vauva on tissillä taas ihan jatkuvasti.

Mähän teen töitä koko ajan vähän. Onnistuu hyvin imetyssessioiden aikana. Mietinkin oikeastaan kauhulla, että jos imetys vähenee, niin milloin sitten teen hommia... No, toivotaan, että vähintään sylipäiväunet jatkuvat. Sängyssä yksin ei päivällä suostu yhäkään nukkumaan kuin max. 10min. Jos mä makaan vieressä, niin sitten saattaa nukkua pidempään. Haluaisin syksyllä yhden vanhan työhommani takaisin, mutta se vaatisi apua mieheltä. Sitten pitäis saada omaa aikaa muutama tunti viikossa. Miestä saa yhä patistella vauvan hoitoon, eikä yleensä viihdy kuin vartin vauvan kanssa, jos mä olen kotona. Silloin saattaa just ja just ehtiä syödä. Lähes poikkeuksetta saa aina oikein pyytää, että ottaisitko vauvan hetkeksi. Yleensä ei ikinä tarjoudu. Kun siskoni oli viikon kanssamme, sai hieman kuvaa siitä, millaista olisi, jos puoliso ilomielin osallistuisi vauvan hoitoon...

Kamalalta kuulosti tuo, etteivät isovanhemmat välitä. Voimia vain! Meillä välittäisivät vieläkin enemmän, jos asuisivat lähempänä. Ainut lapsenlapsi, niin kyllä huomiota ja hoivaa tulee. Nyt etenkin miehen vanhemmilta. Oma isäni on nähnyt vauvan vain kerran, kun asuvat niin kaukana, eikä isä tykkää tulla Helsinkiin. Se on surku.

Nyt kirppiksille!

MaiMei ja pojunen 4,5kk (2,5kk)
 
Moikka kans täältäkin.

Loppuhan se maito itseltä, tai tulee vähäsen, ja yritän pumppailla niitä vähäsiä.. pääasiassa annetaan NAN1:stä :/ Viime vkolla alettiin antamaan luumusosetta (alettiin siitä tuon kakkaamisongelman takia), perunasosettakin ollaan maisteltu (ei tykkää). Viikko sitten menetettiin rakas 4.5v kuuro ranskanbulldoggimme, suru on ollut erittäin suuri, vasta nyt pystyy olemaan itkemättä :( sen takia loppui maitokin enkä jaksa enää stressata sitä. Lohtua on tuonut tytteli ja tieto siitä, että otamme uuden koiran.. meillä on ollut aina koiria, joten tämä talo tuntuu niin tyhjältä koirista (ja hiljaiselta, heh..) Etsin siis ranskista tai englanninbulldoggia. Nyt olisi hyvä aika ottaakin uusi koira, kun olen aina kotona:)

Kestovaiposta meilläkin tulee joistakin vaipoista läpi pisut, mutta käytän kestoja kuiteskin 24/7. Meillä ne on ämpärissä kodinhoitohuoneessa, siellä on pesukonekin.. siis likaiset on ämpärissä.

Kävin ostaan apteekista kakkaongelmaan mallasuutetta, ja tosiaan annetaan luumusosetta.. no ei ole kakkaa näkynyt keskiviikon jälkeen, sitä ennen tuli viikko siitä. Sain oikeasti pestä tytön pyllyä 5minsaa hanan alla, niin limaista kakkaa oli!! Jos ei kohta ala tulemaan useammin, vien tytön vyöhyketerapiaan. Se on seuraava vaihtoehto:)

Esikoisen kanssa käytiin vauvauinnissa, nyt jää väliin tytöltä, kun on toi aaltoalvari kiinni :( Pitää keksiä jotain muuta tekemistä.

Mutta sellaista tällä kertaa, nyt siivoais taloa, oli rallivieraita meillä...

Piuh ja tytteli 3.5kk
 
Oujee! Synnytyksen jälkeinen neitsyys on nyt mennyt! :LOL: Vauveli antoi meille tilaisuuden ja paljon stressaamani/pelkäämäni peiton heilutus, näin lapsen saamisen jälkeen, on sitten kunniakkaasti aloitettu :p Kyllä pelotti, mutta eiku äippälaatikon liukkari käyttöön ja menoks. Pikkasen aluksi tuntu muka jotain, mutta äkkiä meni ohi. Olin niin paniikissa tuosta 'eka kerrasta' että en edes muistanut koko ehkäsyjuttua (mä siis aion mennä luomuna menopaussiin saakka :LOL: ) ennen kuin viime metreillä. Huikkasin äkkiä miehelle, että ULOS! Ei siis mitään vauvakuumetta täällä....hehheheheh. Meille jää tämä tyttö ainokaiseksi, mutta se ei johdu mistää traumoista raskaudesta, synnytyksestä tai vauvaelämästä. Me vaan harkittiin tätäkin niiiiiin kauan ja ollaan tottakai iloisia että vauva on meidän elämässä, mutta ei meistä ole koskaan tuntunut että enemään olisi tarvetta eikä tällä iällä enää jaksa ;) Mieskin on mua muutaman vuoden vanhempi....

Ihmeen hyvin oon kotona viihtynyt, mutta tähän saakka onkin ollu aika haipakkaa. Eiköhän tämä tästä tasaannu ja talveksi oon katsellut jo harrastuksia. Vauvauintiin mennään ainakin ja lisäksi kai vauva-äitijumppaan/laululeikkeihin. Pakkohan mun on, kun en osaa ensimmäsitäkään lastenlaulua tai lorua =) Ei vaan, kyllä mä tarvin jotain ohjelmaa päiviin. Lisäksi aion katsoa itselleni jonkun jumpan illaksi.

Meillä on mahakivut aikalailla helpottaneet, mutta nyt kun vauveli ei ole kakannut taas yli viikkoon, niin se on aiheittanut sitten oman ongelmansa. Parina yönä oon heräilty ja huudettu :( ja päivisin viihtyy oikeastaan nyt sitten vaan sylissä. Kovasti pieree ja yrittää punnata, mutta mitään ei tule ulos. Oon hieronut, 'ärsyttänyt' perää kuumemittarilla, hieronut, kylvettänyt, antanut mallasuutetta ja viimeisimpänä toivona nyt luumupilttiä. Sitä on nyt tosin saanut vasta eilen puoli teelusikkaa ja tänään reilun teelusikan. Tuntuu maistuvan tajuttoman hyvin =) Tuloksia odotellaan vielä... Tiudeliini: sähän laitoit että aloititte kiinteät ja maha on sen jälkeen toiminut. Millaisilla annoksilla aloitit ja miten paljon teillä niitä nyt tällä hetkellä syödään? Meillähän syödään rintaa ja oon itse maidottomalla dieetillä ja mietin vain miten mahtaa jonkun vellin syömisen kanssa käydä kun ne kai tehdään korvikkeeseen yms (oon toistaiseksi ihan pihalla näistä kiinteistä ruuista. Kaivoin kyllä sen pakkauksen esitteen, mutta en kyllä saanut vastuaksia kaikkeen mikä askaruttaa. Siis aloitettiinpa ne sitten nyt tai myöhemmin.... onneksi on neuvola!)

Ens viikolla olis sitten reissua tiedossa: kotimaan matkailua lentäen -huh! Pikkasen jännittää... täytyy myös keksiä joku pussi noille yhdistelmävaunuille kuljetusta varten, koska tuolta norjalaiselta yhtiöltä ei niitä voi ostaa.

Miiku ja tyttönen reilut 2,5kk
 
Miiku: meillä aikas sama juttu, että vain yksi lapsi näillä näkymin. Ei ole vauvakuume, oli, mutta kun nyt kauan unelmoitu vauva on tässä, en osaa edes ajatella uutta vauvakuumetta. Eihän sitä tiedä vaikka vielä joskus iskisi, mutta kyllä tuo 2kk ennenaikaisuus aika tavalla säikäytti. Oon about saman ikäinen kuin sä, enkä tiedä uskallanko enää uutta raskautta... Adoptoisin mielellään, mutta siinäkin saattaa jo ikä tulla vastaan, jos 5v kestää prosessi, eikä me nyt ainakaan vuoden sisään mitään hakemusta saada laitettua. Sisarus olis toki mukava juttu lapsen kannalta. Mutta ellei sellaista ilmaannu tavalla tai toisella, täytyy yrittää panostaa vilkkaisiin väleihin kavereiden lasten ja omien sisarusten mahdollisten tulevien lasten kanssa.

Baby painaa nyt noin 5,6kg nakuna. Vaipat menee vaihtoon aivan pian, 3-6 kilon vaipat siis, niin kestot kuin kertsitkin. Ajattelin testata Muumia kertseistä seuraavaksi. Meillä soseita syödään nyt noin puoli purkkia kerrallaan. Arvioin siis purkkien mukaan, vaikka osa ruuasta onkin kotitekoista. Vatsa toimii tosi hyvin, jopa liian... Haluaisin antaa luumua enemmänkin korkean energiamäärän vuoksi, mutta kun isohkot kakat tulee 2 krt päivässä, niin ei kai viitsi. Meillä mikään ei ole vielä jumittanut mahaa, katsotaan, miten banaanin kanssa käy, sitä ens viikolla. 3 kertaa päivässä syödään nyt, varmaan piakkoin siirrytään 4 kertaan. Aluksi uutta makua ollaan maisteltu pari-kolme lusikallista pari päivää, sitten oon jo antanut niin paljon kun menee. Vauva tekee selkeän stopin, kun ei enää maistu. Hedelmää se syö innosta ähisten, kasviksen kanssa ei ole niin kivaa, tosin maissi on selkeästi sata kertaa parempaa kuin peruna-porkkana. Bataattisosetta en ole löytänyt valmiina mistään ja nyt reissussa en ole päässyt itse keittelemään. Pelkkää perunaa en ole antanut, mutta porkkanan kanssa siis kyllä. Keskiviikkona tulee perhetyöntekijä käymään ja sitten jutellaan ruuista lisää. Hirssipuuroa voitais kokeilla, jos se on ok, riisi ei oikein putoo.

Ollaan nyt kolmisen viikkoa syöty kiinteitä ja sinä aikana mukaan on otettu 4 kasvista, 3 hedelmää ja riisi. Aika nopeaan on siis edetty uusiin. Iho on pysynyt kaikesta hyvänä.

Vauva ei ihan tajua lusikkaa, tai se innolla avaa lusikalle suun, mutta lähinnä kivaa on lusikan jäystäminen... :) Kädet viuhtoo siihen malliin, että toistaiseksi on helpompaa ilman ruokalappua, kun kankaiset ruokalaput ainakin ovat aina nyrkissä mukana ja sitten naamalla... Parhaita myös ovat aivastukset, joita aina tulee just tietty syödessä... Kotona syödään sitterissä, reissussa sängyn päällä tyynyihin nojaten.

Ai niin, Miiku, meille siis suositeltiin velliksi Nutrician Muksun maidotonta riisipuurojauhetta lantrattuna velliksi omaan maitoon, tai siis niin, että tekee puuron veteen ja lisää sitten omaa maitoa niin paljon, että tulee velliä. Mut kun tuttipullo ei kelpaa, niin ollaan sit syöty ihan puurona vaan, puristan syöntihetkellä tyylikkäästi mukaan tissistä suoraan maitoa, niin ei tartte pumppailla... Vellejä en halua antaa, kun en halua antaa korviketta/maitoa nyt vielä.

MaiMei ja boy 4,5kk / 2,5kk
 
Joko teillä jollain tehdään hampaita? Meillä poika ollut nyt viimeiset melkein pari viikkoa tosi hankala, äkäilee syömisen yhteydessä ja huutaa kovaa. Tuttipullo ei kelpaa eikä myöskään vasen rinta, huuto alkaa jo, kun asetan vasemmalle puolelle imetysasentoon, sekä makuulla että istualtaan. Oikealta rinnalta syö yleensä hyvin, mutta paha siitä on koko ajan imettää. Samoin yöllä syö hyvin kuumaltakin puolelta, päivät vaan yhtä huutoa. Voisikohan johtua jo hampaista, kun kuitenkin jyystää koko ajan myös omaa nyrkkiään tai minun kättäni/olkapäätä?! Itse alan olla aika hermoraunio tuon huudon takia, respektit vaan kaikille koliikkivauvojen vanhemmille!

Syksyllä on ajateltu mennä muskariin ja ekavauvakerhoon, lisäksi jatkan itse salsaamista. Eiköhän tuossa ole meille tarpeeksi, haluan kuitenkin väliin myös ohjelmoimattomia päiviä. Sitä tosin on ollut ilmassa, että kotona seinät meinaavat kaatua päälle, mielelläni kävisin pojan kanssa ainakin vaunuilemassa, kyläilemässä, näkisin kavereita jne. Nyt vaan tuon syömisongelman takia ei kauheasti olla viitsitty pyöriä ulkona, mikä meinaa hajottaa. Viime viikolla oltiin molemmissa mummoloissa, ja miehen vanhemmilla koko reissu meni pelkäksi huutamiseksi. Isovanhemmat eivät ilmeisesti olleet millänsäkään, mutta itse en kyllä mielelläni vie itkevää vauvaa muiden riesaksi :(.

On tämä taas. Vauvakuumetta ei ole todellakaan ilmassa! Lähinnä odotan, että saisin joskus paikat siihen kuntoon, että edes pääsisi harrastamaan seksiä. Gynen mukaan epparihaavaan on kerääntynyt sisään verta, mikä sitten aiheuttaa kipua. Eli odotellaan, koska parantuu, ei siis "ihan" siinä luvatussa muutamassa viikossa.

Nellille kovasti voimia ja jaksuja, toivottavasti pikkuisen terveys pysyy hyvänä jatkossakin :hug:. Samoin Valdemarialle paranemisia!


Kevlarsoul ja Reittu 2kk 1vko
 
Oujee! Eilen juhlittu nimiäiset ja tänään kavereiden kanssa rääppiäiset. aamulla käytin vauvan rokotetutkimuksessa, osallistutaan tähän kuutosrokotetutkimukseen. Samalla sai Prevenarinkin ja rotan. Ai kiva kun onkin sitten tänään paskottu niin maan perusteellisen paljon... mun päälle, niskakakat, hoitopöydälle, sitä tavaraa vaan tulee! Muutoin ei rokotteet oo haitannu mitenkään.

tytteli on ruvennu kääntymään kyljelleen! Vaipanvaihdossa etenkin on aina vääntämässä ittensä vasemmalle kyljelle. Kohta lähtee varmaan mahalteen pyörähtään...

Nyt rupeen siivoomaan taloa juhlinnan jäljiltä, olin ihan loppu kaikesta, mut onneksi vetäsin illalla minitirsat niin nyt jaksaa!
 
Meillä oli myös kovasti tuota kakkaongelmaa. Eräs ystäväni neuvoi hieromaan jalanpohjia ja - en todellakaan tiedä mitään vyöhyketerapiasta - mutta JOKA kerta kun hieron Matiaksen jalanpohjia niin kymmenen-viidentoista minuutin sisään alkaa tulla kakka :D Kerran neuvolassa hieroin ajatuksissani ja vaipanvaihto oli edessä :D
Hieron siis ihan vaan varpaiden juuresta ja jalanpohjien reunasta, voimakkaasti mutta ei niin että vauvaan sattuu...
 
Elokuuta kaikille=)

Rikupi: Tuota jalkapohjan hierontaa mekin on käytetty pikku-miehelle ja on kyllä auttanut. Aina joko pieru tai kakka tulee:D

Me ajateltiin ens viikolla aloitella kiinteitä kun tulee se 3kk täyteen. Jos eka ihan perunalla kokeilis.. Pelkkä peruna ei kyllä isommille sisaruksille aikanaan kelvannut, mutta kokeillaan ny kuitenkin.

Meilläkin arki koitti, mies lähti melkein 3kk vapaiden jälkeen eilen töihin. Ja ens viikolla alkaakin isommilla lapsilla koulut, joten voi olla järkytys pikku-miehelle, ku on niin hiljanen talo ja joutuu äiskän kans kahestaan olemaan:D

Valdemaria: Ikävää tuo flunssa ja korvatulehdus:( Meillä myös mies ja isommat lapset olleet viikon flunssassa. Ja nyt viimeyönä itse heräsin siihen,ku keuhkoputki on ihan tukossa.. Toivottavasti pikku-ukkeli säästyy räkikseltä..

Mutta nyt aamupalalle..
-leena ja jumppi reilu 2,5kk
 
Meillä tulee huomenna tuo 3kk täyteen mutta neuvolassa oltiin vankasti sitä mieltä että ei kiinteitä ennen neljää kuukautta. Vielä pitäis mennä korvikkeilla vaikka poika on pian 7 kiloa ja pituutta melkein 66 cm :(
 
Meillä Aapeli tänään tasan 2kk,kauheaa kun aika menee nopsaan.

Itse olen laihtunut jonkin verran ja tuntuu tiukassa olevan maito mutta periksi en anna kun kerrankin olen täysimetykseen päässyt. Eilen pyöräilin bodybalanceen ja olisin jatkanut combatiin mutta onneksi soitin miehelle että mikä on maitotilanne kotona. No,se oli loppu joten äkkiä satulan selkään ja kotiin imettelemään. Mies olisi antanut korviketta mutta en antanut lupaa kun tiedän kokemuksesta että sitten se siitä alkaa ja oma alkaa loppumaan. Joo ja ketään tässä syyllistelemättä yhtään korvikkeen käytöstä,niin olen minäkin viisi ekaa korvikkeella ja osittaisimetyksellä kasvattanut joten nyt onkin itselle ihan ylitärkeää tämä täysimetys :)

Mä olen ollut siinä luulossa ettei noita kiinteitä kannattaisi aloittaa ennen 4kk ikää kun vauvan suolisto ei vielä ole välttämättä kiinteille valmis ja saattaa aiheuttaa allergiaakin jos liian aikaisin aloittelee..Tai siis ainakin meille sanottiin niin kun edellinen oli vauva...Mutta jokainenhan siis tekee niin kuin parhaaksi katsoo ja vauvathan ovat kaikki erilaisia. Itsekin aloittelin kakkosen kanssa kiinteät 3,5kk iässä (04) ja silloin ihan neuvolan suosituksesta kun poika oli iso ja kittasi korviketta tunnin välein kauheat määrät.
Tosin eipä sitä nyt ekoilla kerroilla mitenkään kamalasti edes alas mennyt,sellaista harjoittelua vasta oli.

Koitapa leena vaikka bataattia jos teille tulee perunasta jotain vatsanväänteitä,se ainakin on masuystävällisempää.

Nannaliina ja Aapeli 2kk
 
Viimeksi muokattu:
Nannaliina: kiitti bataattivinkistä=) Mä ajattelin ihan siks nyt jo 3kk ikäisenä kokeilla noita kiinteitä, kun nyt pari viikkoa jumppi on syönyt n. tunnin välein päivällä ja yölläkin taas 2-3 tunnin välein.. Että jos se yhtään auttais:)
 
Liljanne, onko teillä loppunut huutokohtaukset?

Meillä edelleen jatkuu ja eilen varsinkin meinasin jo turhautua, melkein kaksi tuntia vauva huusi hysteerisenä eikä rauhoittunut millään :( Täältä myös propsit koliikkivauvojen vanhemmille, oma pinna alkaa olla kireällä huutamisesta jo pienen ajan jälkeen...

Liljanne, tuosta jälkitarkastuksesta vielä niin mulla myös sama fiilis että epäilin jotain laskeumaa kun välillä tuntuu oudolta tuolla alhaalla. Lääkäri sanoi että kaikki on kunnossa mutta sitten kun itse kysyin laskeumasta niin hän sanoi että emättimen yläseinämä on vähän pullistunut mutta ei laskeumaa olisi. Sanoi vaan että lantionpohjanlihakset ja aika auttaa... Ajattelin vielä mennä yksityiselle tsekkaamaan tilanteen.

Vauvakuumetta ei sen kummemmin ole mutta kuitenkin ajatuksissa on pyörinyt että koska olisi ajankohtaista aloittaa hoidot, toiveissa kuitenkin olisi sisarus suht pienellä ikäerolla ja kun ei ikinä tiedä tärppääkö koska jos ollenkaan...

Harrastuksista, vauvauinti olisi kiva aloittaa ja joku muu, muskari tms. Toisaalta en halua liikaa ohjelmaa päiviin ettei tule stressiä ;)

Kotona viihtymisestä, mulla myös käy välillä aika pitkäksi mutta jos mies on kotona niin silloin sujuu paremmin. Mutta kyllä mummoloissa ja reissussakin kiva on olla, osaksi siksi että on aina lisäkäsiä hoitajiksi. Mun täytyy myöntää että tyttö alkaa painaa jo niin paljon että kädet väsyy kanteluun niin siksi on aina ihana jos joku muu tarjoutuu ottamaan välillä hänet syliin :) Onneksi mies on niin aktiivinen että häntä ei tarvitse pyytää hoitamaan omaa lastaan vaan hän tekee sitä yhtä paljon kuin minä. Meillä vauva on vielä sellainen tapaus että ei oikein rauhassa viihdy sylissä mutta sitten voi hermostua muuallakin. Eli kun on sylissä niin koko ajan kiemurtelee ja venkoaa joten siinä mielessä on haastava sylivauva.

Kevlarsoul, meillä oli viikonloppuna pari päivää ihan samanlaista tuon syömisen kanssa että vauva itki ja huusi jo siinä vaiheessa kun rinnalle laitettiin vaikka oli nälkäinen. Malttoi aina hetken syödä ja sitten taas huutoa, tuli multakin itku kun turhautti niin kovaa :( Yöllä söi kyllä hyvin kun oli uninen mutta päivät oli kaaosta. Nyt on sitten eilen ja tänään syönyt kunnolla, tosin ei niin paljon mitä yleensä. Yleensä syö molemmat rinnat mutta nyt on syönyt vaan yhden välillä. Eli ehkä tuo kiukkuaminen olisi vaan joku vaihe, tsempit sulle! Ja meillä myös viime viikolla tullut tuo nyrkin jyystäminen eli en tiedä voisiko hampaita jo olla tuloillaan??

Kevlarsoul, mulla on samanlaisia fiiliksiä että välillä kaatuu seinät päälle kun on vaan kotona ja myös mä en mielelläni lähde ihmisten ilmoille jos on riski että vauva hermostuu :( Typerää mutta jotenkin mua ahdistaa se että mä en äitinä saisi omaa lastani hiljaiseksi... Joten siksi helposti tulee jäätyä kotiin sen sijaan että lähtisi ulos.

Onko kenelläkään ongelmaa imetyksen yhteydessä että vauva nukahtelee? Täällä etenkin öisin on iso ongelma että tyttö nukahtaa niin sikeään uneen jo ekan rinnan lopussa ja on tosi vaikea saada häntä hereille. Sitten kun herättely onnistuu niin syö kyllä hyvin mutta tuo on uuvuttavaa kun koko ajan pitäisi herätellä. Näin käy myös välillä päivällä mutta enemmän öisin. Voisinhan tietysti antaa hänen nukkua mutta sitten luulen että syöttövälit olisivat paljon lyhempiä ja itsekkäästi, tätä en tietty haluaisi.

Nelli ja Kultahippu pian 2kk
 
leena, vauvoillehan tulee 3 kk iässä tiheän imun kausi, voisiko olla sitä teilläkin? Meillä oon noita 2 ekaa joutunu silloin imettään kans tunnin välein, muutama päivä mennyt silleen ja sit on taas maitomäärä ilmeisesti nostettu niin että tahti palautunut ennalleen. Meillä ei neuvolatäti oo vielä sanonu kiinteiden alotukseen yhtään mitään, mutta edellisten kohdalla aikasintaan 4 kk iässä ja 6 kk ikäänhän on se täysimetyssuositus (johon en oo yltänyt, 4kk ja 4,5 kk oli nuo lapsoset kun soseet aloteltiin).
 
Heippa. Ihanaa, me ollaan sen verran ruvettu saamaan rytmiä, että aamulla herätää 7-7.30 ja siitä tunnin päästä noin ollaan lähössä lenkille koiran kanssa ja vaunuillaan 1-2h. Välillä Elias nukkuu koko lenkin ja välillä taas herää kesken, mutta onneks suht hyvin siellä vaunuissa viihtyy! Ihanasti piristää tuo lenkkeily. Päiv'llä kummempaa rytmiä ei olekkaan, muutakuin, että uni tulee noin puolentoistatunnin välein...

Meillä opittu kääntymään mahalta selälleen, eilen meni muutaman kerran molemmilta kyljiltä :)

Ja nyrkkiä syödään (tuttia ei oikein huoli) ja kuola valuu. Selkeet hampaan paikat löytyy 2kpl yläikenistä, mutta läpi ei oo tullut.

Kiinteistä mulla kamalan ristiriitainen fiilis, ku imetän, mutta yötä vasten pullosta menee noin 70-90mll. Toisaalta haluaisin aloittaa 3kk:n iässä soseet, toisaalta taas en..Katotaan mitä ne neuvolassaki sanoo tän kuun lopussa...

Jaahas, Elias herää vaunuista! :wave:
 
Heippa pitkästä aikaa!

Äkkiä nuo pikkuset kasvaa. Ei oo tullut kirjoteltua pitkään aikaan kun on mennyt oman sairaus-jutun kanssa aikaa. Eli sappikivet vaivaa nyt tosi pahasti ja ruokavalio on supistunut entisestään. Onneksi riittääpikkuiselle maitoa vaikka kiloja on tippunut aikas paljon. Mitään herkkuja en voi syödä, ihan salaateilla mennään. Kahvi, tee, suklaa, jäätelö, kaikki tuhdimmat ruoat on ehdottomasti pannassa. Niin järkkyjä kohtauksia tuli parin päivän välein että synnytyskivut jäi kyllä ihan kakkoseksi. Ja kun ei mitkään lääkkeet meinaa auttaa edes tipan/ lihaksen kautta. No nyt pitäis leilkkaukseen päästä nopeammin kunhan palailevat kesälomilta kirurgit...

Pikkunen kasvaa tosi hyvin kaikesta huolimatta. Eilen 2 kk neuvolassa 6,3 kg ja 59 cm eli on aika potra tyttö ;). Syö tissimaitoa ja kerran illalla pullosta vastiketta ettei unohdu pullon syöminen (voi muuten iskällä olla vaikeeta kun menen keikkaukseen vuorokaudeksi). Nukkuu yli kivasti öisin 23-06 ja sitten tankkaus ja vielä pari tuntia. En valita=) Päivisin on alkanu vähän tulemaan rytmiä mutta edelleen nukkuu päikkärit vaihtelevasti pienissä pätkissä tai ei ollenkaan. Mutta ihan eri tavalla jaksaa kun saa yöt nukkua itsekin. En edes tiennyt esikoisen jälkeen että tällaistakin vauva-arkea voi olla. Ihan eri meininki kun jaksaa tehdä itsekin kaikkea.

Nelli: Täällä kanssa tota tissille nukahtelua edelleen. En useinkaan herättele vaan annan nuokkua tissillä hetken ja sitten nostan sänkyyn tai sitteriin. Useimmiten herää 10 min sisällä. Meillä ei kuitenkaan öisin syö niin ei haittaa vaikka pätkissä mennään. Ainoastaan iltaisin kun tankkaa yötä varten niin herättelen vaipan vaihdolla jos nukahtaa "liian aikaisin". Meillä ongelmana se että nukahtaa usein päivällä sitteriin sängyn sijasta enkä raaski siirtää sänkyyn jos herää. Onkohan sitterissä nukkuminen huono juttu selälle yms.??

Nyrkin syömisestä: Täällä kanssa kovasti söis nyrkkiä tutin sijasta. Olen kuitenkin tulkinnut sen ennemmin nälästä viestimiseksi kuin hampaiden tuloon. Eihän sitä tietty tiedä, esikoiselle tuli 4 kk kaksi ekaa hammasta. Kyllä sen siitä kuolaamisesta sitten huomaa.

Kestovaipoista: Nyt tekis mieli aloittaa enemmän kestoilua kun kakkaa niin harvoin ( 2 kertaa viikossa). Tykkään noita taskuvaipoista ja tilasinkin muutaman uuden kirpparilta ostettujen lisäksi. Onko kellään kokemuksia Pilvi-taskuista? Sellaisen tilasin kun on kotimainen versio noille jenkki-merkeille.

Vauvakuumeesta: Itselläkin on tullut usein mieleen että oispa kivaa jos vielä yksi tulisi. Meillä kuitenkin "tehtiin" 5 vuotta tätä vaavia joten tuskin onnistuu ilman hoitoja. Enkä usko että niihin lähdettäisiin. Varmasti saa tulla jos luomuna onnistaisi mutta tällä menolla turha toivo. Ei siis vielä seksi-juttuja meillä synnytyksen jälkeen:ashamed: Toisaalta jälkitarkastuskin vasta ensi viikolla...

Oletteko jo käyny yksin ulkona/viihteellä ystävien kanssa? Täällä miettii josko lähtisi "tuulettumaan". En voi tuon sappi-jutun takia mitään ottaa mutta jos autolla lähtisi jossain käymään...Tylsäähän se on muita selvinpäin katsella mutta pääsee sitten ainakin pian kotiin ja syöttämään vauvaa jos tarvis. Haaveilen jo leikkauksen jälkeisestä ajasta kun saa syödä kaikkea herkkuja ja ottaa pari drinksuakin :)

Nyt kotihommia kun on saanut tää mamma jo tunnin verran netissä pyöriä :)
 

Yhteistyössä