Toukovaavit 2011

Moi,

meillä täyskestoillaan kotona ja matkoillakin, tosin mummolassa ollessa oli kertikset käytössä,, ja taas tulee olemaan viikon, kunhan saadaan 3kk neuvolassa taas se rotarokote.. ainakin viimeksi sitä kakkaa tuli NIIN paljon:p

Hain eilen käytetyt, pinkit emmaljunga scooterit, vuosimallia 2009<3 Oli pakko ostaa ne jo nyt, kun sain "halvalla".. Olivat niin nätit, että oli pakko saada:) 6kk iästä alkaenhan niitä saa käyttää, sitä odotellessa..

Pari päivää stressaillu tässä sitä, kun ei tule tarpeeksi maitoa! Tänään jouduin ottamaan pakkasesta maitoa, onneksi siellä on n.40 pussia maitoani, riittää vähäksi ajaksi (ja kohtahan ne täytyisi muutenki käyttää pois, 3kk ne vain säilyy). Tyttö herää vain kerran yössä syömään, mutta syö todella vähän silloin! Aamulla syö enemmän, mutta kai tämä yöheräilyn puute on nyt vaikuttanut maidon määrääni. Aamusta tulee normaalit määrät mutta kolmannella syötöllä ei tulekaan oikeastaan yhtään maitoa:( sama alkuillasta (tyttö syö aina 3h välein, paitsi yöllä). Täytyy nyt lukea imetystukilistaa, jos löytyis jotain vinkkejä. Esikoista imetin vain 3.5kk kun loppui maito (tarkistin neuvolakortista: muistelin aluksi että 5.5kk imetin.. mutta eipä sitten).

Lantiopohjajumppaa teen oikeastaan ainoastaan kävellessä, tai aina välillä koneella ollessa. Pitääkin alkaa tehdä useammin, on ne niin tärkeät lihakset.

Nyt alkais TAAS etsiä vinkkejä, millä sais tuota imetystä jatkettua.. tutteli-purkki jääkaapissa ei enää auta, kotikaljaa vois taas alkaa juomaan, tosin en tiedä onko sillä vaikutusta..

Piuh ja tytteli 2,5kk
 
Tänään oli jälkitarkastus, ja torstaiksi sain uuden ajan neuvolaan. Koko käynti meni ihan itkemiseksi, kun olin niin väsynyt :'(. Muutama viime yö on menty nyt tunnin välein heräillen ja itsehän en nyt ole nukkunut muutamaa tuntia enempää kuuteen viikkoon. Aika hajalla alan olla, nytkin niin lopussa, että joka paikkaa kolottaa enkä edes kävellä tahdo jaksaa. Lääkäriltä sain unilääkkeet, mutten niitä vielä viitsinyt hakea. Saa nähdä, miten ensi yö menee, toivottavasti paremmin. Päivä mennytkin pelkästään itkiessä tämän järjettömän väsymyksen takia.

Ja meillähän vauva ei siis edes pitkään itke, vaan ähisee öisin niin, etten saa nukuttua. Ja nyt ollut vielä tavallista levottomampi muutenkin...

Olen ihan maailman huonoin äiti kyllä, mutta haaveilen vaan, että olisi joku, jolle pojan voisi edes yhdeksi yöksi jättää, että saisi itsensä taas kuntoon...


Kevlarsoul ja poika kohta 6vkoa
 
Kevlarsoul :hug: Ei todellakaan tee susta huonoa äitiä kun mietit oman olon kohentamista, nyt vaan sun täytyy keskittyä siihen että saat edes vähän tuota univajetta paikattua. Olisiko mahdollista että nukkuisit eri huoneessa kuin vauva niin et kuulisi sen ähinää eli voisiko mies hoitaa häntä yön? Tai sitten joku äiti tai anoppi tai joku muu läheinen niin voisiko ottaa vauvan hoitoon ja pumppaisit maitoa tai että vauva saisi yöllä korviketta? Tuo alkaa jo vaikuttaa mielialaankin kun ei moneen viikkoon saa unta :( Jaksuja sinne!

Täällä jouduttu myös vähän antamaan korviketta, eilen vauva oli niin nälkäisen oloinen vaikka söi molemmat rinnat tyhjiksi. Sitten annettiin 60ml NANia ja se riitti. En tiedä miksi tuosta lisämaidon annosta tulee niin huono omatunto :( Järjellä ajatellen se ei maidontuotantoon vaikuta jos satunnaisesti antaa? Mulla myös toisessa rinnassa näytti osittain olevan eilen punotusta ja arkuutta ja luin että ne olisi oireita tiehyttukoksesta ja siksi yritin tyhjentää sitä rintaa erityisesti mutta vauva meinaa turhautua kun ei enää maitoa tule niin kuin imetyksen alussa.

Onko kenelläkään ongelmaa että vauva vetää maitoa väärään kurkkuun? Meillä on nyt useita kertoja ollut tilanne että vauva vetää maitoa jotenkin väärään kurkkuun ja ei saa henkeä :( Ja tilanne loppuu vasta kun käännän vauvan mahalleen ja taputtelen selkään niin että alkaa kakomaan ja taas saa henkeä. Ovat tosi pelottavia hetkiä ja ensimmäisellä kerralla kun noin kävi niin meinasin mennä ihan paniikkiin kun tajusin että vauva ei saa henkeä.: /

Joku kyseli hereillä olosta, meillä nukutaan ainakin tosi paljon, eilen laskeskelin että hereillä oltiin vaan ehkä joku 5 tuntia. Ja hereillä olokin tuntuu olevan sellaista ähinää, pientä kitinää ja levottomuutta suurimmaksi osaksi. Tuntuu että vauva ei viihdy yksin makuulla hereillä ollessa vaan sylissä pitäisi olla, tämä tietenkin aiheuttaa arkeen haasteita...
Nelli ja Kultahippu vajaa 4 vkoa
 
kevlarsoul: Ei se tee kenestäkään huonoa äitiä jos haluaa kunnon yöunet että jaksaa paremmin! Älä edes sellaista ajattele:hug: Voisiko joku ottaa vauvan vaikka niin että veisit illalla yökylään ja hakisit kun heräisit ja olisit syönyt + tehnyt omat aamutoimet rauhassa?
Vauva saattaa heräillä normaalia tiuhemmin, kun kuuden viikon iässä tulee tiheän imun kausi.
Meillä heräiltiin kolmen viikon iän tiheänimun kaudella 1,5 tunnin välein syömään ja illalla oli myös pitkät tissirallit: /Kesti vajaan viikon, olisko ollut 4-5 päivää ja sitten helpotti. Tosin kohta tulee se kuuden viikon kausi:O

Piuh-78: maitolaituri on myös oikein hyvä keskustelupalsta mistä saa hyviä vinkkejä ja neuvoja! Ja toi imetystukilistan sivut on myös hyvä. Mulla oli vitosen kohdalla ongelmana että tuntui maito loppuvan juuri tuossa 2,5kk:n iässä. Ja siitä kun selvittiin niin sama toistui 3,5kk:n iässä ja taas kuukauden päästä jne. Mulla ongelman teki se että menkat alkoi niinkuin aina kun vauva oli n.3kk. Mulla tuli ns. kuiva kausi että ovulaation jälkeen maitoa ei heru kunnolla, kunnes menkat alkaa niin sitten taas suorastaan tulvii. Ja tämä siis toistui, halusin tai en. Vauva oli raivona sen pari viikkoa aina joka kuussa. Heilutti päätään tissillä, repi ja riuhto ja huusi. Minä kävelin ja imetin ja tein kaikki temput. join alkoholitonta kaljaa:x, mammateetä, yritin pumpulla nostattaa maitomäärää, söin hyvin ja join hyvin vettä ja eipä oikein tulosta joka olisi kestänyt. Kunnes luin tuosta kuivasta kaudesta ja tajusin että minun kohdallani oli juuri siitä kyse. Lisäksi siellä oli vinkki että lisäkalkki lisää herumisen nopeutta ja niinpä se tekikin. Helpotti hyvin vauvan hermoiluun. Ja se että sain tietää syyn miksi maito meinaa "loppua",( tai tuskin olisi loppunut, mutta väheni ) helpotti sitä stressiä, joka taas lisäsi maitoa. Mun kohdalla oli myös pään sisällä se maidon tuotanto. Otin jotenkin kauhean ongelman siitä itselleni että maito loppuu ja silloin sitten tuntuikin että se loppuu just siihen paikkaan ja vauva oli ihan hermona. Välillä tuntui että elämä pyöri vaan sen ympärillä millä sitä määrää saisi nostettua?! Sitten taas niinä päivinä kun uskoin itseeni ja sain ajateltua ettei maito voi loppua, niin sitä tuli hyvin ja herui hyvin:D Jotkut ei usko että maitoa tulee hyvin tahdon voimalla, mutta kyllä mä uskon. sen verran hörhö saa olla:D

Tän pojan kohdalla en ole ajatellutkaan että maito loppuu vaikka illalla joskus tissit on kuin ajokoiran korvat ja poika itkee ja koittaa syödä. Hetken annan olla ja hyssytän vaikka rattaissa. Annan tutin ja koitan uudestaan tissiä. Johan alkaa maistua ja kuulen kun nielee maitoa, imee rytmikkäästi eli kyllä sieltä tulee ja hyvin. Vaikka hetkeä aiemmin saattoi tuntua tyhjältä. Ja sitten poika käy hyvin unillekin. Kerran olen antanut lisämaitoa ja se oli eilen. Kokeilin miten pullon kanssa onnistuu. Muuten ei ole tarvinnut antaa vaikka luulis kun poika syntyikin niin isona.

Väärään henkeenmenee maitoa täälläkin. Yleensä joka syötöllä, kun varmaan suihkuaa maito niin paineella:(Muutaman kerran olen myös joutunut kääntämään vauvaa mahalleen ja taputtaa selkäpuolelle. Ja tämä tapahtuu just silloin kun ahmii sitä maitoa.

Meillä on myös nukuttu nyt aika paljon. On hereillä ehkä 3-4 kertaa päivässä pidempään kuin vaipan vaihdon. Ja poika haluaisi jo aamuviideltä nousta valvomaan. Tosi hienoa:xmas:
 
yritän tässä hyssyttelyn lomassa pari riviä kirjottaa, tyttö huutaa ja kitisee joka ilta mahavaivoissaan, onkohan tää jo koliikkia...?? kevlarsoulille kaikki sympatiani! meiän kakkonen oli samanlainen kuin teiän vauva, valvoin 4 kk ennenkuin suostu nukahtaan öisin normisti. olin 6 vkon jälkeen kans ihan loppu ja silloin vaavi meni kummitädilleen yöksi, klo 22 vein ja aamulla 10 hain ja todellakin nukuin sen välisen ajan kuin tukki! et todellakaan ole huono äiti, pois sellaset mietteet!

nyt mulla on hyvin yönsä nukkuva vauva, mutta nää illat... 3-4h huutaa joka ilta. täydellistä vauvaa ei olekaan...

nyt on saatu ekat hymyt ja ääntelyt, ihanaa! kestää tän huutorumbankin kun välissä vauva hymyilee! on NIIN suloinen silloin!

nepula ja tyttö 6 vkoa
 
Kevlarsoulille paljon tsemppiä! Meilläkin on välillä noita ähinäöitä. Sellaisten jälkeen oon taas päivisin mahdollisimman paljon yrittänyt välttää kaikkea ilmavaivaa tuottavaa. Eniten tunnun sortuvan suklaaseen, lakuun/salmiakkiin, kupliviin juomiin ja ruisleipään, vaikka tosi vähän mitään noita nyt käytänkään. En ollenkaan juo kahvia/teetä, syö sipulia, kaalia, tomaattia, sitruksia... Korvatulpat on tietty joka yö korvissa. Nyt ei ole ähinöintiä ollut hetkeen (kop kop), aamulla vasta alkaa vääntää paukkua ja kakkaa, mutta senkin jälkeen yleensä nukkuu vielä pari tuntia. Aamuisin viimeisiin uniin täytyy kyllä etsimällä etsiä hyvää asentoa, yleensä vauva nukkuu mun mahalla mahallaan vikan tunnin. Mulla auttaa öihin se, ettei ole muita lapsia ja voi yrittää jatkaa unia niin pitkään kuin mahdollista. Minimissään 10h ollaan sängyssä aina, usein 12h:kin. Kyllä siinä yleensä saa saldottua 8h unta tätä nykyä, tosin eihän pätkäunet ole kovin ravitsevia. Mun siskoni on tulossa 5 päiväksi auttelemaan kesälomallaan, silloin aion aamusta ottaa vauvavapaata uniaikaa, jee! On se vaan rankkaa, ellei öisin saa levättyä.

Tänään taas yritin lavuaaripissiä, kauan siinä pispispissiteltiin, mutta pisut tuli vasta hoitopöydällä äiskän päälle taas :) Mutta tuo äänivinkki oli hyvä, kiitos lyrae!

Mä en jaksa kestovaippojen kanssa edes huuhdella niitä, siis pissivaippoja, lykkään vaan vatiin, jossa on kansi puoleksi päällä. Kakkaiset vaipat toki huuhtelen, mutta yleensä riisipaperiin jo jää kaikki kakat - ne paperit on tosi käteviä!! Jos ne paperit ovat vain pississä, laitan nekin koneeseen, kestävät ainakin yhden pesun ja uuden kierroksen, useampaa pesua en ole kokeillut. Muuten ne voi laittaa wc-pyttyyn. Kahden päivän välein pesen noin 9-10 kestovaippaa ja kuorta kerralla, kyllä siinä melkein koko koneellinen tulee.

Yskitään täälläkin maitoa väärässä kurkussa, yleensä silloin, kun vauva käyttää mua tuttina ja sitten alkaakin herua. Raukkaparka ihan säikähtää.

Pitäis kai testata jotain korviketta ihan kokeilumielessä, että voisko sitä käyttää vaikka puuron/perunasoseen nesteeksi, ellei jaksa sitten aina pumpata, että mikä merkki olis sopivin. Mutta kauhea kynnys!! Millään en haluaisi antaa tippaakaan korviketta! Mikä siinä on niin ihmeellistä... Ihme syyllisyyksiä!!

Vauveli on tänään ollut ihan hymypoika, niin suloista!! On myös kuulostanut ääneen naurulta välillä - nauraako vauvat minkä ikäisenä ääneen? Nyt on hirveä projekti saada hymy kamerallekin, ei millään meinaa onnistua... :) Tänään masulla lattialla ollessaan kannatteli myös niin hienosti päätä että! Vaikka kuinka kauan! Ja kun laitoin omat jalat tukemaan, niin ponnisteli omillaan niitä vasten ja ryömi varmaan puoli metriä! Kohta se jo juoksee...
 
Ai niin, myös Miukulle tsempit munuaisongelmien kanssa! Toivottavasti kaikki menee hyvin. Varmasti huolestuttaa kaikki, mistä ei ole varmaa tietoa.

Ja Piuhille voimia maidon manaamiseen :) Maitolaituri-sivustolta mäkin sain paljon vinkkejä. Itse oon kokenut nesteen juomisen kaikkein tärkeimmäksi. Pitää todella juoda ihan älyttömästi, etenkin näin kesällä. Jano ei sais tulla missään vaiheessa, sitten on jo myöhässä. Mulla olut on myös selkeästi auttanut, mutta sitten taas en tiedä, aiheuttaako se vauvalle ilmavaivoja. Yöllä pumppaaminen on raskasta, mutta kaipa se auttaisi.
 
Kiitos MaiMei!! =) Tosiaan pahinta on nyt, kun ei yhtään tiedä mitä tämä voi aiheuttaa ja miten tutkitaan yms. Ei siis yhtään mitään tietoa ole ennen seuraavaa lääkärikäyntiä. Onneksi vauva on kuitenkin ihan terve ja tyytyväinen ja toivottavasti ei tulekaan mitään...

Meillä myös menee väärään henkeen maitoa välillä nälissään, aluksi säikähdin, mutta se vaan yskäsee pari kertaa ja menee ohi.

Kevlarsoulille tsemppiä, yövalvominen on ihan hirveää!!! Et TODELLAKAAN ole huono äiti, jos haluat levätä, päinvastoin jaksat sitten olla parempi äiti, kun et ole yliväsynyt koko ajan. Toivottavasti saat hoitajan ja itse levättyä kunnolla!
Itsekin koin noita tunteita imetyksen loppumisesta, mutta en enää. Läheisyyttä ja rakkautta voi antaa muutenkin, pääasia että vauva on tyytyväinen!

Täällä kestot vielä odottaa kenties kiinteämpiä kakkoja tai muuten vaan parempia aikoja! En oo jaksanu vielä alkaa niihin paneutuun.

Olkaa oikeasti onnellisia te, joilla on osallistuva puoliso mukana tässä vauvarumbassa. Enhän mäkään yksin joudu olemaan, siis tukiverkkoa on kyllä, mutta kyllä tää arki pitää yksin silti pyörittää. Ihanaa, mutta välillä aika raskasta on.

Miuku
 
Miuku, tsemppiä sulle arjen pyöritykseen, täällä vähän sama vaikka mies onkin kuvioissa. Tänäänkin oon taas iltamyöhään lasten kanssa ja viime viikonlopun olin myös. Ihan normia jo tuntuu olevan et miestä näkee öisin jos sillonkaan. On niin paljon töissä kun 2 hommaa tekee :( Eilen kiristi hermoja pahemman kerran, kun isommat muksut veti raivareita monta kertaa päivän aikana aina nukkumaanmenoon saakka. Iltatouhut 3 lapsen kanssa yksin on kyllä välillä ihan painajaista, huaah!

Mullakin on kauhee kynnys antaa tippaakaan korviketta vauvalle. Onneksi maitoa tulee niin ettei tarvi antaa. Itken varmaan taas silmät päästäni kun imetys joskus loppuu (vuoden päästä...?), kun tää on nyt sit viimenen lapsi joka tissimaitoa saa.

Meillä ei kestoilla eikä mulla riitä voimat edes harkita lavuaaripissitystä. Jos selviän järjissäni tästä kakkosen potalle opettamisesta niin se on jo paljon. Tyttö on pian 2 v mutta sellanen uhma päällä ettei se oo moneen kuukauteen suostunu istumaan potalle saati sinne enää pissaamaan. Aattelin nyt pikkuhiljaa taas saada häntä pottaileen...

Kohta saapuu mun eno vaimoineen vauvaa katsomaan, kivaa!

Ainiin, painonlasku on nyt hidastunu, puoli kiloa vkossa lähtee ilman mitään ihmeellistä sen eteen, mut vielä ois 7 kg jäljellä :/
 
kevlarsoul sulla ois kyllä ihan täysi oikeus EDES yhtiin kunnon yöuniin, ettet oikeesti vedä ittees piippuun ! Nyt miehellesi kyllä sanot siitä. Toivottavasti ymmärtäisi.

Voin kertoa, että mulla oli ihan kauhea baby blues muutaman viikon ajan synnytyksen jälkeen. Vauva kun joutu heti myös sairaalassa tehollekkin, pahenti oloa. Oma vauva tuntu ihan vieraalta ja kyllä sitä vieläkin miettii, että onko toi tullu muka minusta :D. Mutta en ollu koko ajalla saanu sairaalassa nukuttua ja se teki mut ihan hulluks, kotiin kun pääsin niin olin ainakin pari viikkoa ihan sairaan väsynyt !
Menin lääkärissä käymään melkein heti kun pääsin kotiin, että saisin unilääkkeitä, kun en pystynyt nukkumaan, olin myös vähän masentunut koska koko hemmetin sairaalareissu meni perseelleen. Lääkäri määräs masennuslääkkeet heti kättelyssä, mutta onneks en alottanut niitä, olisin tullu vaan hullummaks. Mietin vaan, että aina heti ensimmäisenä ollaan p*rkele tarjoamassa masennuslääkkeitä ja kehtasi jopa tarjota ennen lääkkeitä osastohoitoakin.
Onneksi se pahin olo meni ohi. On välillä vieläkin vähän hysteerinen olo kun on kokoajan opettelemista tuon vauvan kanssa, koska se on meidän esikoinen eikä aikaisemmin olla oltu tekemisissä vauvojen kanssa.

Joku puhu niistä munuaisongelmista, en nyt muista kuka, anteeksi :S... Mutta meillähän oli kanssa vauvalla ongelmia niiden kanssa. Toinen oli vähän liian iso ja jouduttiin ultrassa juoksemaan sen takia kokoajan. Nyt ei ole ollut mitään ongelmia sen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Tsemppiä Kevlarsoul! Mä olen itse kans ihan hermoheikko jos ei unta saa tarpeeksi. Toivottavasti saat levättyä.

Meillä oli viime yö kans semmoista rallia, ettei ole tosikaan. Neiti kyllä nukahti kymmenen aikoihin illalla ja nukkui neljä tuntia, jonka jälkeen syötiin puolitoista tuntia. Sit tyttö nukkui pari tuntia ja söi ja nukahti. Just kun neiti suvaitsi nukahtaa uudelleen ja sain itse unen päästä kiinni, poika huusi kun pistettävä. Hänellä oli huono olo ja oksetti. Voi hemmetti! Mistähän ihmeestä tuo poika sai tuommoisen pöpön? Meni sitten aamun tunnit isoveljeä hoidellessa. Voi väsymys |O

Meillä syödään aika tiheään ja mullekin on tullut mieleen, saakohan neiti tarpeeksi maitoa. Eilen oli neuvola ja lääkäri ja lääkäri oli sitä mieltä, että neiti on kasvanut oikein hyvin, vaikka noilla hypotyreoosivauvoilla tahtoo painoa tulla nopeammin kun pituutta. Muuten neiti on ihan kehittynyt niin kun pitääkin. Mulla kun on huoli tuosta kehityksestä ja toisaalta ihan aiheesta, vaikka mun mies sanookin, että ylireagoin välillä. Toisaalta tuo terkkari nosti taas huolta pintaan kun tokaisi, että olisi iso ongelma jos tuota tautia ei olisi huomattu napaverestä synnytyksessä.

No mut nyt pitää mennä katsoman kun neiti on herännyt ja "juttelee" peitolleen tuolla kopassa. Täytyy varmasti yrittää pojallekin keksiä jotain suuhunpantavaa joka pysyy sisällä.
 
Moikka pitkästä aikaa! :wave:

Nyt on miehen 7 viikon loma ohi, ukko palasi maanantaina töihin ja olen nyt poikien kanssa yrittänyt saada arjen rullaamaan. Toistaiseksi ihan ok on mennyt, omat hermot on kestäneet jotenkuten ja kaikki ollaan hengissä. Ilman suurempia stressamisia ja aikatauluja on mentävä, niin homman saa pysymään kasassa.

Kuule kevlarsoul... Mä luulen, että meistä jokainen kokee olevansa aika ajoin huono äiti, vaikka sisimmässään tietäiskin ettei niin ole. Toivottavasti saisit nyt pian hoitajan ja itselles kunnon yöunet niin elämä näyttää taas valoisammalta!!! :hug:
Joku saattaa kritisoida kovaakin sitä, että meillä on tuo vuoden ikäinen ollut yökylässä mummilla&vaarilla ja kummeillaan, mutta mulle oma jaksaminen on niin tärkeä asia, että olen loppupeleissä ihan hyvällä omallatunnolla ottanut sitä omaa aikaa niin yksin kuin myös miehen kanssa. Jokainen kuitenkin tietää itse parhaiten omat voimavaransa ja jaksamisensa ja niitä asioita pitää vaalia! Törmäsin vaan semmoiseen, aika tuomitsevaan keskusteluun, että alle vuoden ikäistä lasta ei pitäis "turhaan" laittaa yökylään... Mikä on tuo "turhaan"?!! Onko se turhaa, että äiti ajaa itsensä loppuun lapsensa kanssa??? Tai se, että haluaa ottaa aikaa parisuhteelleen?
Mä olen oppinut kantapään kautta elämään oman elämäni just niinkuin itse parhaaksi näen. Mulla ei ole tarvetta mielistellä enää ketään, eikä tehdä asioita toisin kun muut niin haluaa... Mikä sopii meidän perheelle, ei välttämättä sovi jollekin muulle.

Oon pohdiskellut paljon omia ystäviäni/kavereitani... mikä ihmisiä vaivaa, kun eivät enää ehdi edes soittaa ja kysellä kuulumisia? Aika surulliseks vetää, kun huomaa itse olevansa se ainut yhteydenpitäjä... ja sovitaan treffejä, mutta sitten viime tipassa perutaankin : / Ei oo ihan hirveen helppoa kuitenkaan sovittaa tuota meidänkään päivärytmiä treffeihin sopivaks ja kun oon saanut asiat hoidettua niin sit yllättäen ei sovikaan, kun tulee jotain muuta. Muistelin vaan tossa yks ilta ääneen miehelleni, että kun olin töissä ja opiskelin samalla, niin kyllä mulla silti oli aikaa edes sille yhdelle puhelinsoitolle ja ehdin jopa näkemään rakkaita ystäviäni... Plääh, sori tää valivali, on vaan ottanut aika koville huomata, ettei kukaan enää soittele tai käy :( Pitäis katsoa, kuinka kauan menee, että joku ottaa yhteyttä...

No joo, vauvan kanssa menee täällä ihan ok. Tilattiin just ristiäisiin kakut ja kutsut on laitettu myös matkaan, vaikka kaikki vieraat jo etukäteen päivän tiesikin.
3 isointa poikaa lähtee nyt tulevana sunnuntaina kahdeks viikoks isänsä kanssa reissuun, talo hiljenee ainakin osittain. Viikon päästä lauantaina ollaan menossa junioreiden kanssa moikkaamaan mun vanhempia mökille. Ei oikein huvittais, kun siellähän ei niitä mukavuuksia ole, siis ei sähköä, vedet pitää kantaa, ulkohuussi... mutta jospa sitä edes yhden yön kestää. En ole ollenkaan mikään mökki-ihminen, en oo koskaan ollut. Ja varsinkin kun on näitä pieniä ihmisiä, niin kyllä sitä kaipaa ne sähköt ja vedet ja vessat...

Nepula taisi kysellä sitä ajan järjestämistä läheisyydelle/seksille tms. Meillä pienet pojat on untenmailla klo 21 ja isot yleensä 22 maissa. Sen jälkeen ollaan oltu vielä hetki valveilla ja joskus tulee keskellä yötä herättyä "hommiin"... Ja meillähän noi 3 vanhinta on joka toinen vkl isällään, niin siinäkinj saadaan sitä omaa aikaa, vaikka sitten keskellä päivää kun pienet nukkuu päikkäreitä. Ja nyt kun molemmat pudotetaan painoa (mies lähinnä mun tukena, mulla enemmän pudotettavaa kuin hänellä), niin yhteistä aikaa on meille myös se, että otetaan junnut rattaisiin ja vedetään tunti-pari iltalenkkiä.

Nyt pitää mennä laittamaan pyykkejä kaappiin... sitten varmaan herääkin vauva tissille.

Miukulle vielä tsempit arkeen ja munuaisjuttuihin!!!

Maybaby ja poika 6 viikkoa
 
Viimeksi muokattu:
Maybaby, sama juttu, jotkut kaverit ei enää ota yhteyttä tai soittele, vissiin niin eri elämäntilanne etteivät sitten koe tärkeäksi pitää yhteyttä :( Mä en enää jaksa olla se joka soittaa, joten muutama kaveri nyt sitten jäänee pois mun elämästä :(

Tänään postitettu nimiäiskutsut, jee!

Niin joo, meillä oli muksut 5 pv mummolassa vuosi sitten ja ikää oli poju 3 v ja tyttö 9 kk. Oltiin avioliittoleirillä se aika, sai kerrankin kaksin jutella ja harrastaa, teki tosi hyvää. Eikä ahistanu jättää noin pieniä mummilleen.

Tänään tuli vuosi täyteen keskenmenosta. Jotenkin hassua, että vuosi sitten itkin silmät päästäni menetystä ja nyt mulla on ihana hymyilevä 1,5 kuinen vauva sylissä! Elämä yllättää!

nepula
 
Eipä oo tullut pitkään aikaan kirjotettua, mutta oon jossain välissä koittanu kyllä lueskella.. Ensinnäkin miuku ja kevlarsoul iso :hug:

Jotain hereilläolosta olitte puhuneet, siis toi meidän täti taas ei pahemmin pitkiä unia päivällä nuku. Välillä nukkuu vaan 6 lyhyttä pätkää. Tänäänkin heräs 5:30, oli vähän väsy eilisen takia..

Ja siihen eiliseen niin mulle pukkas sit rintatulehduksen, voi prkle! Eilen päivällä vähän jo huimas kun oltiin testaamassa uusia rattaita, luulin et johtuu kipeistä niskoista. Toinen tissi oli ollut vähän arka pari päivää, muttei mitenkään älyttömän kipeä. No sit eilen illalla alkoki kuume nousta kohisten, että loppujen lopuks oli 39.9, jee jee. Mies vielä iltavuorossa eikä lapset meinanu nukahtaa ja ite koitin vaa pysyä pystyssä kun näin ihme näkyjä. Tänään aamulla oli sitte sattumalta jälkitarkastus, jossa katto tulehdusarvot ja ettei vaan kohtutulehdustakaan oo. Kohtu oli ok. Antibiootit sain ja kyllä on huono äiti -olo! Vauva parka saa elimistöönsä tollasta myrkkyä : / Olikohan täällä joku muukin paininu saman asian kanssa? Kuinkahan helposti vauvalle tullut mahavaivoja? Meidän esikoiselle tuli penissiliinistä (miten toi penissiili kirjotetaa) ainaki masu kipeeks. Nyt on taas 38 kuumetta, antibiootit kait vähän alentanu. Eniten harmittaa vauvan puolesta..

2kk neuvola oli tytölläki eilen, nyt on 5,5kg, 59cm ja py 40. Sopusuhtanen paketti niinku veljensä tän ikäsenä. Kova on myös juttelemaan, hirmu paljon tarinaa tulee :heart: Ja kohta 2v isovelikään ei vauvaa kohtaa oo enään niin vihanen, lähinnä nyt vaan tota ihanaa uhmaaaaaaa joka päivä.

Pakko vissiin hetki olla pitkällään, jaksamisia muille myös öiden kanssa! Meillä on tosi vaihteleva rytmi edelleen..

- N ja täti 2kk
 
nepula: Täällä käynyt ihan liian monesti niin, että kun on sovittu jotain ja melkein oon jo matkalla tai eteisessä kengät jalassa ja saanut pienetkin rattaisiin, niin sitten soitetaan, että ai niin, en mä pääsekään... :mad: ja nämä ihmiset on siis myös perheellisiä, toki kylläkin työssäkäyviä, itsehän olen vaan lusmuilemassa kotona... huoh...

Tänään on ihan paska päivä, aamu alkoi kahden vanhimman karseella tappelulla ja mulla paloi hihat niiden kanssa ihan täysin. Yö meni tosi katkonaisesti, kun nelonen väsää taas hampaitaan, tällä kertaa kulmat tulossa...Vauva heräs vaan kerran syömään, mutta toi taapero riehui ja raivosi unissaan ja hereillä ja se tietty vaikutti heti mun mielialaan... suutuksissani sitten imuroin ja luuttusin lattiat, niin sain pahimmat aggressiot purettua. Ja sen jälkeen laitoin ykkösen ja kakkosen siivoamaan oman huoneensa ja saivat vielä järjestää vaatekaappinsakin uuteen uskoon.
Pitää yrittää kerätä itsensä ennenkuin mies tulee töistä, inhottaa olla perseeseen ammuttu karhu, kun toinen on herännyt töihin jo klo 3.30 ja joutunut valvomaan ihan samalla tavalla mitä minä viime yönä...
Nyt heittämään porukka pihalle ja ruuanlaittoon, ciao!

Maybaby ja poikalauma
 
Vihdoin aikaa laittaa pari riviä... viime viikolla kävi lähes joka päivä vieraita ja oli ties mitä menoja. Lisäksi ristiäiset oli sunnuntaina ja vaikka vieraita ei ollut kuin vajaa 15, niin olihan niissäkin hommaa.

Kävin viime viikolla myös jälkitarkastuksessa ja kaikki on ok. Tavara näyttää siltä kuin ei olis koskaan synnyttänytkään :D Tiedä sitten oliko se vain sanahelinää, mutta ainakin se lohdutti -heh. Tosin ei se ihan normilta tunnu, jostain syystä se puutuu/pistelee sillain omituisesti kun siihen koskee, toisin sanoen siis pesun jälkeen : / Seksiähän meillä ei ole harrasteltu vielä, taitaa takana olla jotain reilun kolmen kuukauden kuiva jakso...huhuhu... yleensä sitä on ollut kerta tai kaksi viikossa. Täytyy kyllä sanoa että pelottaa 'eka kerta', mutta ei kai tässä ilmankaan kai loppuelämää voi olla :D Sen täytyy varmaan tapahtua sitten viikonloppuisin vauvan aamu-unien aikaan, tosin aina meillä aika on ollut tuo, joten siinä ei ole mitään uutta. Ehkä jo ens viikonloppuna...:saint:

Ehkäisyä en ottanut kun hormonivalmisteet aiheuttaa mulle menkkojen aikaan usean päivän migreenin ja olo tuntuu niiiiin paljon paremmalta ilman. Kuparikierukasta on sama fiilis kuin joku täällä sanoikin että ajatuskin puistattaa. Eli luomuna mennään.

Mun maidoton dieetti jatkuu jo neljättä viikkoa. Meillä kyllä tulokset näkyi jo vurokaudessa, mutta koska epäilen että myös vyöhyketerapia on auttanut, niin ens viikolla kokeilen antaa ennen diettiä pumpattua maitoa. Katsotaan mitä tapahtuu. On täällä mahaongelmaa edelleenkin, mutta ei ollenkaan niin paha ja pitkät iltaitkut on loppuneet ihan kokonaan. Kakka vois kyllä tulla useammin kuin kerran viikossa. Pierut haisee välillä niin karseelle että silmistä tulee vesi... Mummit kyselee jatkuvasti mahan toiminnasta, joten olen alkanut kollektiivisesti ilmoittamaan tekstiviestillä kun vaippa on täyttynyt. Kyllä on puheenaiheet muuttuneet parissa kuukaudessa :D

Tyttö nukkuu edelleen yönsä ja herää 1-2 kertaa syömään, viime aikoina selkeästi enemmän vain kerran. Aamuisin/aamupäivisin nukkuu hyvin päikkäreitä, mutta iltapäivällä vain lyhyitä pätkiä. Sitten ollaan väsystä kiukkuisia... Epäilen tosin että maha edelleen vaivaa sen verran että herättelee ip noilta päikkäreiltä. Kantoliina onneksi pidentää unia jonkin verran.

Nyt prinsessa kutsuu, joten menox...

Miiku ja tyttö 8 viikkoa
 
miuku ja kevlarsoul haleja teille!

Mulla on silmätulehdus ja ilmeisesti se on nyt tarttunut vajaa 2 vuotiaaseenkin. Sen lisäksi pojalla on kova kuume. Kauanpa taas oltiin terveinä.

Mun mielestäni lisämaidon antamisesta ei tarvitse potea huonoa omaatuntoa vaikka tiedän itsekin että helpommin sanottu kuin tehty. Eihän sitä vauvaa voi nälässä pitää ja itsellänikin on ollut tällä kertaa jaksoja että olen miettinyt että riittääkö vai ei mutta sitten olen pari iltaa tankannut vettä ihan hulluna niin tilanne on taas tasoittunut. Itse en ainakaan pysty tällä lapsimäärällä imettämään tuntikausia putkeen kun on otettava huomioon muidenkin lasten tarpeet. Onneksi pakkasessa on sitten varamaitoa ja lisää tulee.

Nannaliina ja Wäinö 5 vkoa
 
Heippa piiiiiitkästä aikaa...
Onnea kaikille toukokuisille vauvan saaneille, mysö varaslähdön ottaneille ja "myöhästyneille". Meidän neitihän syntyi jo 30.1. rv26+5 painaen 870g (kirjoittelin siitä toukokuisten ketjuun).

9,5 viikkoa meni teholla ja neiti kotiutui 7.4. hieman vajaa 2,5 kiloisena. Nyt painoa on 5,5kg ja pituutta liki 60cm. Eli kalenteri-ikää on reilu 5kk ja korjattua ikää (lasketusta ajasta) reilu 2kk.

Meillä syödään jo kiinteitä, kun keskosen ruokavalio noudattaa kalenteri-ikää. Yöt nukutaan ilta ysistä aamu 8-9:n, maitoa hörpätään aamu viiden paikkeilla.

Kontrollit kysilla jatkuvat, mutta kaikki ovat onneksi olleet kunnossa tähän asti. Teholla näki niin paljon niitä, joillei kaikki mennyt hyvin.

Niin paljosta saa olla kiitollinen.
 
Heipähei pitkästä aikaa täältäkin! :)
Jeppe eli Lauri sai viikko sitten 2kk neuvolassa rotarokotteen, ja tänään on parkua riittänyt aamusta alkaen. Soitin sitten neuvolaan ja sain luvan antaa supon nyt ja toisen illalla. Suppo auttoi ja itku loppui eikä ole palannut.
Jeppe syö vähintään kahden tunnin välein myös öisin. Tämä alkoi juhannusviikolla. Tosin nyt hän nukkuu jo neljättä tuntia kun kipu ei kiusaa. Aloin miettimään, voiko kipu lisätä "lohtumaidon" haluamista.
Jepen maha on herkkä ja hän sai refluksitauti-maininnan mehiläisessä. Eli maitona on käytössä paksunnettu maitomerkki ja se on onneksi jeesannut. Jos yksi sana pitäisi pojasta sanoa kuvauksena, se olisi tyytyväinen. Minäkin olen, vaikka koti on tsunamin jäljiltä ja miehen kanssa ei voi välejä kehua. Tää on tätä. Paremman puolella ollaan, niinkuin Mupukkakin totesi. Muilla on "oikeesti" huolia.
 
Kiitokset kaikille tsempeistä :hug:! Viime yönä kokeilin lääkärin määräämää unilääkettä ,ja ihana oli nukkua yhteensä varmasti sellaiset 7 tuntia!! Toki heräsin imettämään kahdelta, puoli viideltä ja taas kasin pintaan, mutta nyt sain nukuttua siinä välissä: viime aikoinahan olen kukkunut valveilla ekan syötön jälkeen. Heti on mieli paljon parempi :). Tänään kävin myös neuvolassa juttelemassa, eiköhän tämä tästä. Ja poika kuitenkin jo kuusiviikkoinen, eli kohta ollaan voiton puolella, jos oletetaan, että kolmeen kuukauteen mennessä helpottaa...

Kokeiltiin toissailtana myös sitä, että mies syöttäisi iltasyötön pullosta ja pääsisin aiemmin nukkumaan, mutta poikapa huuteli mamman perään niin kauan, että pääsi tissille :O. Se siitä siis. Mutta ehkä sitten isompana voi jättää jo johonkin yöksi tai kutsua tänne hoitajan. Meillä vaan puuttuu tuo tukiverkko täältä Jyväskylästä ihan kokonaan :(. Isovanhemmat toki asuvat lähellä, mutta minun porukat lähinnä käyvät valokuvaamassa vauvaa ja kahveilla ja miehen porukat taas eivät niinkään ole kyläilytyyppisiä. Tosin kaiken huippu: miehen porukat pyysivät miehen sinne nyt ensi viikolla auttamaan maatilan töissä, siis TSIISUS, meitä, joilla on muutaman viikon ikäinen poika PYYDETÄÄN NIILLE AVUKSI?!? Että sellaista...

Eilen saatiin molemmat kuulla pojan ekat kunnon naurut, tuli ihan kyynel silmään :heart:.

Tällä hetkellä mietityttää nyt tuo pojan levottomuus: vielä edellisviikkoina on viihtynyt hyvin vaunuissa ja nukkunut, kun ollaan käyty lenkillä, kaupassa jne., mutta nyt tällä viikolla ei ole tahtonut nukkua vaunuissa ollenkaan, vaan herää nopeasti ja haluaa syliin. Ja sitten on tietty kotona äreä, kun ei ole saanut kunnolla nukuttua :(. Mitään vinkkejä? Ensi viikolla meillä olisi kaverin häät, joita olen odottanut keväästä asti, ja kovasti haluaisin, että oltaisiin siellä koko perhe iltaan asti. Toki mies sitten lähtee pojan kanssa kotiin aiemmin, jos meno menee ihan mahdottomasti, kun ei olla ketään saatu lapsenvanhdiksikaan...

Neuvolasta antoivat "luvan" lopettaa nyt tämän maidottoman, kun ei ole kerran helpottanut. Ensi viikolla aloitetaan Rela-tipat ja huomenna ajattelin soittaa aikaa vyöhyketerapiaan.


Kevlarsoul ja poika 6vko
 
Pitkästä aikaa täällä, on kädet täynnä hommaa koko ajan.
Täällä myös vauva vetää henkeen maitoa,, mulla varsinaiset suihkutissit. Olen huomannut että rintakumi auttaa vauvaa, kun pitää vielä hetken herumisen jälkeen ja sitten voi ottaa pois kun tulva ja suihkuaminen tasoittuu. Luulen että rupsuttelu tulee juuri nopeasta virtauksesta, ilmaa menee masuun kun ei osaa niellä niin nopeaa.

Meillä vauva nukkuu yöt yhdellä tai kahdella syötöllä, päivällä ei sitten nukukaan, torkahtelee hetken tissin jälkeen, lenkillä tai autossa.

Hankala nyt kommentoida enempää kun en ole täällä käynyt, kohta pääsen taas kärryille.
Mustajuuri ja pikkusisko 7vkoa
 
Kiva kuulla kuulumisia, Mupukka!! Ja ihanaa, että kaikki on hyvin! Mukavasti kasvanut tytteli, jee :) Nyt lauonkin sulle heti kysymyksen kiinteistä, eli miten ja millä aloititte? Me ens viikolla aloitetaan kai maidottomalla riisipuurojauheella, josta oman maidon kaa tehdään velli. Se pullosta, ja oonkin nyt aamuisin koittanut pumpata varastoon. Neuvolasta suositeltiin aloittamaan sen jälkeen kasvis/vihannessose, porkkana ja peruna omaan maitoon sekoitettuna. Ja sit hedelmä. Keskosperhetyöntekijä taas muistaakseni kehotti aloittamaan hedelmällä. Mulla on sellaisen ruokapiirin kautta tilattuja luomuruokia tuolla yksi laatikollinen, lihaa myös. Se mukaan sit vähän myöhemmin. Vauvasta piti kyllä tulla kala-kasvisvauva, mutta jos nyt ainakin tän ekan vuoden antaisi lihaakin rauta-arvojen takia.

Kiva, Kevlarsoul, että olet saanut nukuttua! Se saa ihmeitä aikaan. Meillä poika on vaunuissa tosi levoton, jos on lämmin. Siis ellei voi pukea haalaria, jossa on tiukassa paketissa. Yleensä poju nukahtaa jo siihen haalariin, mutta nyt kuumalla, kun on vaunuissa vaan bodyssa, ei mistään tule mitään. Eilenkin piti kantaa puolet lenkistä, syöttää ja sitten viihtyi vaunuissa paluumatkan - hereillä... Onneks nukahti isänsä kantamana Manducaan, kun mä lähdin jumppaan. Siinä mielessä en tykkää kuumista keleistä. Olis ihana olla ulkona, mutta vauva ei viihdy.

Tänään alkaa miehen loma, ja lähdetään taas mummolaan ja mökille. Matkalla pysähdytään Porvoossa. Ens viikolla Turkuun ja Naantaliin. Vauvan kanssa hotelliin :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Heips taas :),

Meillä olitänään 1 kk neuvola, neiti painoi 4210 g ja pituuttakin oli kertynyt 55,3 cm, eli hyvin kasvaa, pitkä ja hoikka neiti vielä. Tulikin ilmi ettei täällä saa kierrukkaa jälkitarkastuksessa :/..vaan vasta kun synnytyksestä on kulunut vähintään 3kk, joten pitää soitella yksityiselle ja kysyä heidän mielipidettään, mulle kun ei oikein käy muut ehkäisyvaihtoehdot, tosin selibaattihan toimii aina satavarmasti xD. Jälkivuotkin toki vasta loppumassa, joten senkään suhteen ei olla vielä mitään edes "aloiteltu", joten kaiketi tuo pari kk lisää menis siinä missä tähänkin asti:LOL:.

Mieillä on ristiäiset 16. pvä, joten ehkä tarvitsisis alkaa suunnittelemaan tarkemmin syömisiä jne, teen itse voileipäkakut, ja mies leipoo muuta suolaista, ja mun sisko tekee makeat, joten joku jako ollaan jo suoritettu, ja pidämme siskon kanssa samaan aikaan kastajaiset siis, kun vauvoilla ikäeroa vain viikko, joten "pääsen" puolilla järjestelyillä.

Nukkumisesta, meillä neiti nukkuu toistaiseksi hyvin yöt, sen 6-8 h putkeen, viime yönä meni 8,5 h, en ole herättänyt enään pariin päivään ton 6 h jälkeen, kun paino nousee hyvin ja vaikuttaa muutoinkin ihan tyytyväiseltä, eikä neuvolassakaan kommentoitu mitenkään tota että annan nukkua sen aikaa yöllä kun nukkuu, vaikka menis vähän pidempäänkin sitten. Tosin itsellä ollut kurkku tosi kipeä muutan päivän ja olen herännyt yöllä joka kerta siihen kun nielen, kävin ottamassa streptokokki näytteenkin, mutta se oli nega, mitä lie , kun ei muita oireita, mutta en voi edes kuvitella teidän väsymystä ketkä valvotte monta vkoa jatkuvasti heräillen:hug:.

Meillä vauva aluksi nukahti joka kerta vaunuihin laittaessa, eilenkin sitten kannoin neitiä sylissä toisella kädellä ja työnsin vaunuja toisella kädellä pari km kauppaan, kun ei vaan mitenkään päin viihtynyt vaunuissa, toivottavasti tilanne muuttuu, sillä tykkään kävellä joka päivä tunnin-muutaman koirien kanssa, ja olisi mukava jos vauva viihtyisi vaunuissa, hereillä tai nukkuen, mutta kunhan ei aina sylissä vain, vielä neiti menee, kun ei painoa niin paljoa, mutta :D...

Mutta nyt pitää mennä pakkailemaan, olen lähdössö ekaa kertaa vauvan kanssa yöksi pois kotoa kaverin luokse, ja huomenna mennään koiratapahtumaan, mies jää kotiin kaitsemaan koiria ja isompia lapsia, hiemna jänskättää miten toi yö sujuu poissa kotoa ekaa kertaa vauvan kanssa, mutta josko se siitä, ja onneksi mun ystävällä on itsellään lapsia ja pitkä pinna jos ei vaikka ihan sujukkaan.

JA & Neiti 1 kk
 
kevlarsoul ei meilläkään aivan kamalasti ole tukiverkkoja täällä, lähinnä vaan mummo ja ollaan molemmat Jyväskylästä :/.

Meilläkin poika sai rotavirusrokotteen torstaina, oli sen torstaipäivän niin iloinen ja hymyileväinen, mutta sitten se alko samana iltana klo 20 aikoihin, kamala huuto. Sama jatkui eilisen koko päivän. Röyhtäilly, puklaillu, ei oikein suostunu nukkumaan, itkeny ja kitissy, huutanu täysiä. Mikähän tuohon auttais ?
Pitäiskö niitä suppoja tosiaan kokeilla ? Onko kokemusta että millon helpottaa ?

Tänään ollaan lähdössä mökille, täällä kaupungissa on ihan kamalaa olla näin kuumalla. Automatkasta voi tulla vähän rasittava. Alan vihaamaan jo kesää oikeasti kun on niin kuuma kokoajan ettei tuo poikakaan saa nukuttua ! Ja vielä se rokote tähän samaan syssyyn, ei hemmetti.. Oon kuullu että se rokote saattais jopa aiheuttaa Kawasakin taudin.

Tuleeks noita rotavirusrokotteita vielä monta ?


Musta tuntuu kuin ois virtsatientulehdus tai hiivatulehdus tai jotain, koska mulla kirvelee alapäätä kokoajan.
 
Eilen kävi vyöhyketerapeutti kotikäynnillä, ja en tiedä, johtuiko siitä vai jostain muusta, mutta poika nukkui yöllä kaksi neljän tunnin pätkää (22-02 ja 02-06) ja siihen päälle vielä kaksi tuntia. Ja ähinääkin oli selvästi vähemmän, välillä heräsin ihan tarkistamaan, että pieni on vielä hengissä :O. Itsekin nukuin nyt vaihteeksi ilman unilääkettä ja sain varmasti itsekin yli kahdeksan tuntia unta. IHANAA! Jospa nyt jatkuisikin näin!

Meillä on poika ollut nyt parina päivänä paljon hereillä nimenomaan päivisin; aamupäivällä ottaa lyhyitä torkkuja, mutta esimerkiksi eilen kukkui oikeastaan koko ajan klo 12-16. Eikä siis mitenkään väkisin pidetty hereillä, kun vaunuiltiin ja pidettiin poikaa myös omassa sängyssä; ei vaan tuntunut nukuttavan. Eilen ei kuitenkaan edes kiukkuillut väsyään... Vähän kyllä jännittää nuo ensi viikon häät ja siellä nukkuminen, kun poika ei nyt tunnu viihtyvän vaunuissa. Toivottavasti ei tule liian kuuma päivä!

Itselläkin olisi kauhea hinku päästä johonkin täältä kotoa ja kaupungista, mutta vähän hankalaa, kun ei ole omaa autoa. Pitäisi siis raahata julkisilla tavarat, vaunut, mahd. turvakaukalo ja matkasänky, ei kiitos. Oletteko ostaneet jonkun matkasängyn vai ovatko esim. isovanhemmat ostaneet itse itselleen? Ahdistaa nämä samat ympyrät, mutta tätä kai se on nyt sitten tämä kesä.

Miikulle iso hatunnosto muuten! Itsellä ainakin kunnioitus yksinhuoltajia kohtaan noussut aivan järjettömän korkeaksi viime viikkojen aikana. Välillä tuntuu, että kolmaskaan apulainen ei olisi pahitteeksi...
 

Yhteistyössä