Toukomurut 2014

immensellä ja Joosukalla ollu raskas alkumatka, toivottavasti tästä eteenpäin menis helpommin!

Minttumaari, meillä oli nimiäiset, ei ristiäisiä mutta juhlat siis kuitenkin.
Äitini toi kaksi prinsessakakkua (valkoinen päällys, marsipaanivauva ja kermanvalkoinen ruusu), vauvan "kummitäti" teki gluteenittoman mutakakun (sen kanssa oli vaniljakastiketta ja vaniljajäätelö) ja itse tein vaan välimerelliset salaatit (couscous ja quinoa-pohjaiset). Lisäksi meillä oli tutusta leipomosta tilattu parsafetapiirakka. Lapsille lisäksi paria lajia keksejä. Onneksi oli suurin osa tarjoiluista ulkoistettu, en vaan olisi jaksanut/ehtinyt tehdä enempää, mutta esim tuo suolainen piirakka on lopulta aika helppo ja nopea tehdä ja maistuu melkein kaikille.
Koristeluina meillä oli pari kukkakimppua joissa väreinä sininen ja oranssi, samoja värejä käytettiin myös pöytäliinoissa, serveteissä jne.
 
Immense, miten teillä on nyt käynyt pituuskasvun kanssa?

Me pidimme vaatimattomat ristiäiset. Tarjolla oli ensin ruokana kalakeitto ja kotitekoisia karjalanpiirakoita. Kasteen jälkeen kahvilla täytekakku ja pikkuleipiä. Sattui hyvä sää ja pystyimme pitämään juhlat pihalla ja siksipä luonto hoiti koristelun ihan kokonaan. Vaikka kastepöydälle oli ostettu kukkakimppu.

ON: Aiemmin kerroin, että jouduimme sairaalaan hitaan painon kasvun vuoksi. Sairaalassa verikokeissa näkyi, että maksa-arvot (eli bili, vaan muut) on koholla. Kontrollikäynnissä edelleen koholla, mutta vatsan ultrassa taas ei näkynyt mitään. Nyt heinäkuun lopussa lastenpolilla seuraava kontrolli ja jos on edelleen koholla, niin tehdään lisäkokeita. Lääkärin mukaan kuitenkin todennäköisesti harmiton vaiva, voi johtua alun hitaasta painonnoususta tai sitten olla äidinmaidosta johtuvaa. Mutta voi myös viitatajohonkin aineenvaihduntaongelmaan. Muuten tyttö on ihan normaali vauva, tällä viikolla (tänään 8 vkoa) on alkanut vatsallaan päätä pitää koholla lyhyitä aikoja.
 
Täällä koettiin viime yönä kauhun hetkiä, tyttö oli pudonnut vaunuista!! Otin pienen kantokopan niistä pois ja laitoin peiton pehmikkeeksi koska ed. Yönä oli hiestä märkä kun nukkui pienessä kantokopassa vaunuissa. Kuomu oli ylhäällä ja se takaosa ei ole umpinainen eli se kuomu oli vaan siinä takana mutta kumminkin. En nyt tarkalleen jaksa selostaa mutta kuulin kun tyttö itki ja oletin että heräsi syömään ja huomasin ettei olekaan vaunuissa vaan makaa vaunujen takana lattialla!! Onneksi kaikki on hyvin vaan en tajua miyen hemmetissä on potkinut itsensä lattialle sieltä raosta :'( kyllä voi taas olla paska olo, koko ajan tulee vaan mietittyä entä jos olisin ollut itsekkin nukkumassa ja olisin kuullut aiemmin tytön ähinän tai olisin antanut nukkua vieressä....
 
Ja joka kerta kun tyttö itkee niin tuntuu että se johtuu tuosta putoamisesta, tai jos nukkuu hyvin niin se on liian väsynyt.. en voi olla taas rauhassa kun pakko olla tarkistelemassa että tyttö hengittää.. onko muille sattunut vastaavaa ja monta päivää se kannattaa seurailla vielä että huomaa kaiken olevan kunnossa??
 
Ja joka kerta kun tyttö itkee niin tuntuu että se johtuu tuosta putoamisesta, tai jos nukkuu hyvin niin se on liian väsynyt.. en voi olla taas rauhassa kun pakko olla tarkistelemassa että tyttö hengittää.. onko muille sattunut vastaavaa ja monta päivää se kannattaa seurailla vielä että huomaa kaiken olevan kunnossa??
Vauvat jon kovaa tekoo ;)
Harvassa taitaa olla ne lapset jotka ei oo vauvana mistään pudonnu...
Vuorokauden verran meitä käskettiin tarkkailla ja herätellä kolmentunnin välein, jos menee veltoks tai vaan huutaa rauhottumatta niin sit lääkäriin.
Esikoisen ukko kippas sitterin kanssa - oli muuten viiminen kerta kun nosti enään sitteriä niin että siinä oli laps ja keskimmäinen tipahti sängystä myllätessään.
 
Niinhän se on mutta voi hitto sitä syyllisyyden tunnetta mitä oon potenut nää päivät että entäpä jos oisinkin tehnyt niin ja näin niin tyttö ei olisi puonnut.. No nyt on kyllä sit ainoa paikka missä saa yksin olla niin lattialla peitolla :D Noihin vaunuihin pitäs jtn. keksiä kun tuossa pienessä kantokopassa tuppaa kuuma tuleen ulkona näillä helteillä..
 
Hei!
Vauva on jo 2kk 1 vko, ja nyt vasta ehdin päivittelemään kuulumisia. Lukenut olen juttujanne kyllä. Meillä on mennyt muuten ihan mukavasti, mutta imetys tökkii! Melkein alusta asti ollaan menty tissitys + korvike yhdistelmällä, koska maitoa ei tule tarpeeksi (tytön paino nousi liian hitaasti), ja lisäksi vauva on kovin temperamenttinen, eli saa heti hirveät raivarit, jos maitoa ei tule rinnasta kunnolla. Nyt viimeisen viikon ajan tyttö ei ole suostunut syömään päivällä tissiä lainkaan, imetys onnistuu ainoastaan yöllä. Alkaa itkeä ja raivota jo, kun otan imetystyynyn esiin ja tarjoan tissiä. Tää alkaa jo itkettää äitiäkin, tuntuu niin pahalta kun tissi ei kelpaa. Oon sit pumppaillut päivällä, mut harmittaa kyllä, olisin halunnut jatkaa edes tätä osittaisimetystä. Onko kellään vinkkejä, miten saan vauvan takaisin rinnalle, myös päivällä? Tuntuu kyllä, että kaikkea on jo kokeiltu.
 
Hei!
Vauva on jo 2kk 1 vko, ja nyt vasta ehdin päivittelemään kuulumisia. Lukenut olen juttujanne kyllä. Meillä on mennyt muuten ihan mukavasti, mutta imetys tökkii! Melkein alusta asti ollaan menty tissitys + korvike yhdistelmällä, koska maitoa ei tule tarpeeksi (tytön paino nousi liian hitaasti), ja lisäksi vauva on kovin temperamenttinen, eli saa heti hirveät raivarit, jos maitoa ei tule rinnasta kunnolla. Nyt viimeisen viikon ajan tyttö ei ole suostunut syömään päivällä tissiä lainkaan, imetys onnistuu ainoastaan yöllä. Alkaa itkeä ja raivota jo, kun otan imetystyynyn esiin ja tarjoan tissiä. Tää alkaa jo itkettää äitiäkin, tuntuu niin pahalta kun tissi ei kelpaa. Oon sit pumppaillut päivällä, mut harmittaa kyllä, olisin halunnut jatkaa edes tätä osittaisimetystä. Onko kellään vinkkejä, miten saan vauvan takaisin rinnalle, myös päivällä? Tuntuu kyllä, että kaikkea on jo kokeiltu.
Mulle kävi kanssa näin ja luulen että osittain johtuu kun opetin tutin käyttöön ettei roiku koko ajan rinnalla.. Pikkuhiljaa alko sit pahenemaan ne raivarit ja enempi ja enempi jouduin antamaan pullosta.. Nyt siis en imetä enää yölläkään vaan korvikkeella mennään. En jaksanut enää väkisin koettaa imettää raivoavaa muksua kun kumminkin joutui antamaan niin paljon korviketta joka kerran päälle.
 
Marjuska, meilläkin mennään osittaisimetyksellä. Parhaaksi tavaksi olen todennut että korviketta juodaan pullosta kolme kertaa päivässä aina samaan aikaan. Siten ipana ei ole niin nälkäinen että kovasti raivoaisi vaikkei tissistä maitoa suihkuakaan. Joo kyllä meilläkin välillä huudetaan ja potkitaan, mutta yleensä siitä selviää ihan sillä että viihdytän lasta hetken vaikka nostelemalla korkealle (tämän pirpanan suosikkia) ja vaihdan toiselle rinnalle.
Voisitko kokeilla imettää esim eri huoneessa, ilman tyynyä, eri asennossa tms? Pääsisit tavallaan puhtaalta pöydältä liikkeelle jos vauva yhdistää nälän, mahakivun tms tiettyyn rutiiniin.

Meillä on keskiviikkona 3 kk neuvola ja vähän mietityttää miten minä selviän vauvan rokotuksista, voi olla että alkaa leuka väpättää kun omaa pikkuista pistetään..

Liriel ja ipana melkein 3 kk
 
Meilläkin vauva juo suurimmaksi osaksi pullosta, mutta pumppailen kyllä edelleen ahkerasti omaa maitoa. Imetän vauvaa aamuyöstä sängyssä maaten ja päivällä ja illalla silloin kun imetyksestä tulee meille molemmille positiivinen hetki. Raivoamisesta huolimatta yritän usein hetken aikaa, sillä usein hyvä asento ja imuhalu saattaa raivosta huolimatta löytyä.

Itse lueskelin Minni Niemelän imetysoppaasta, että vauvan levottomuus ja lakkoilu rinnalla voi johtua siitä, että vauva on pettynyt rintaan kun sieltä tulee joko liian vähän tai liian paljon maitoa, äiti tarjoaa rintaa kun vauva ei ole nälkäinen tai vauva on jo liian nälkäinen.

Kun itse joudun joka tapauksessa antamaan myös korviketta ja pumppaamaan omaa maitoa, en nähnyt mitään eroa siinä annanko hiukan maitoa pullosta jo ennen imetystä. Usein sillä saan vauvan hyvälle tuulelle ja sen jälkeen imetys muuttuu mukavaksi yhteiseksi hetkeksi, jopa enemmän turvallisuuden jä läheisyyden tankkaamiseksi. Tuossa imetysoppaassa lisäksi neuvotaan kokeilemaan vauvan imetystä jossain uudessa asennossa, esim seistessä /käveleskellessä tai kun vauva on puoliunessa. Meillä vauva on usein levoton myös silloin kun vatsassa on ilmaa eli pitää röyhtäyttää tai saada paukku ulos. Ja tietenkin myös kakkahätä aiheuttaa levottomuutta.

Eli itse oon kokenut avuksi sen, että pidän pulloruokintaa ensisijaisena ravinnonlähteenä - mutta koitan antaa rintaa läheisyyden ja hellyyden kaipuuseen. Lisäksi onhan pummaaminen paljon pienempi homma, kun lapsi on ensin imenyt ainakin yhden rinnan tyhjäksi =)

Noita tuttipullon luonnonkumitutteja buustaan nyt tänne toukokuisiinkin. Meille niistä on ollut todella suuri apu refluksityyppisiin oireisiin -siis ilmaan, pukluihin, oksentamiseen ja hikkaan. Tuntuu kuin niiden aloittamisen jälkeen olisi moni masuvaiva kadonnut. =)
 
Meillä taitaapi aloitella jonkin sortin tiheänimun kautta...päiväsaikaan syötön välit max.2h ja nyt syö yölläkin kaksi kertaa taas. Ei onneksi vielä huuda pahemmin :) aavistuksen kärttyisyyttä ilmassa.kuitenkin ja päiväunet vedetään puolen tunnin pätkissä. Suurimmaksi osaksi päivää kuitenkin ihanan iloinen hymytyttö <3

Meillä on nyt alkaneet myös nuo kakkatauot, eli pariin päivään ei tuu lainkaan ja sit onkin edessä päivä jolloin päästetään ainakin neljät kunnon niskasonnat :-D pisuvaippoja kyl tulee normaalisti.

Meillä on neidillä nyt paripäivää ollut hiukan ihottuman näköistä näppyä poskissa ja käsivarsissa. Erinnäköistä kun hormooninäpyt...voisiko johtua siitä kun söin runsaasti mansikoita viikonloppuna? Myös karstaa ollaan harjailtu ahkerasti pois kun pikkuisen alkoi ilmestyä päälaelle.

Meillä neiti on jo 2kk, mutta 2kk neuvola on vasta parin viikon päästä. Myös mun jälkitarkastus on vasta parin viikon päästä...täytyy siis lähettää tarkastastuslappu KELA:an samantien ettei myöhästy aikamääreestä ja lopu tuet...
 
Meillä oli ristiäiset eilen. Tarjolla oli voileipäkakkua, lihapasteijoita, juustotikkuja, täytekakkua, pullaa, kahtia keksejä, kahvia,teetä ja mehua...

Juhlat meni muuten kivasti mutta ai että näillä keleillä oli kuuma! Tyttö parka ei tykännyt yhtään mekossaan olla. Mutta nyt se stressi on onneksi ohi!

Tyttökin tais juhlista ressaantua kun nukkui 22-06 välisen ajan heräämättä :)

Huomenna jälkitarkastus ja 2kk neuvola.
Maha vaivatkin helpottaneet kummasti nyt cuplatonin ansiosta!

mintssi ja Marika 2kk
 
3 kk neuvola!
Ipana kasvaa hyvin äidinmaidolla ja korvikkeella, 60 cm (syntymäpituus 50 cm) ja 5,7 kg (syntymäpaino 2,8 kg).
Tarkkaavainen ja jäntevä lapsi, vie kättä suuhun ja kovasti yrittää tarttua kiinni esineisiin, jokeltelee ja hymyilee :)

Mut kyllä rokotukset oli kamalat :( äidillä meinas leuka ruveta väpättää kun pientä pistettiin ja oikeen karjui kivusta ja säikähdyksestä. Onneksi lohduttui kun sai tissin suuhun. Rokotusten jälkeen veti jo pari tuntia unta, heräsi itkuisena niin annoin annoksen Panadolia. Toivottavasti ei ole kauhean kipeä yöllä, neuvolantäti kyllä varoitteli että pistokohdat voivat olla tosi ikävät ja mahaakin voi nipistellä. Toivotaan parasta kuitenkin..

Liriel&ipana
 
6vk, 57cm ja 5,4kg. Täällä nukutaan yöllä jo 7h putkeen, syödään 15min ja nukutaan taas 3h. Aah. Ilmeisesti vauvat voi olla myös näin helppoja. Ensimmäinen oli ihan muuta.

meille tulee nimiäiset, tarjolle suolaista ja makeaa, lähisuku + kummitukset, vieraille tietokilpailu nimestä ja nimen paljastus, ei sen ihmeempää. Sitten kahvitellaan. Isomummun tulo vaan stressaa, viimeisin hänen puhelunsa juhliin liittyen "kai sinä olet kutsunut kaikki minun poikani perheineen? (siis omat setäni) Minä niin toivoisin, että kaikki olisivat paikalla" Joo niin varmaan... Minullahan setiä olisi siis hänen puoleltaan 2, toiselta puolelta 1 täti + tietty heidän lapsensa ja miehellä sitten taitaakin olla joku 11 setää/tätiä, että, ei en ole kutsunut "hänen poikiensa perheitä". Tästä sitten hirveä uhmaikäisen mummelin voivottelu, että kun en nyt tätäkään vanhan ihmisen toivetta voi toteuttaa ja kun ei sitä pappiakaan tule...

Meillä on tytteli aika herkästi paleleva, pitkät saa olla päällä helteilläkin ulkona, mutta onhan toki vielä tosi nuori. Sisällä sitten kevyemmin.

Vauva ei ole multa koskaan tipahtanut, mutta esikoinen on kyllä muksahdellut milloin minnekin. Suurin morkkis oli joskus kun liukastui kylppärissä, koska lattia oli liukas mun uudesta hoitoaineesta, suoraan jaloiltaan takaraivolleen. Kyllä ne kestää. Äidin sydän vaan ei välttämättä.
 
Kiitokset kaikille imetysvinkeistä! :) Olen nyt saanut tytön taas välillä päivälläki imemään, kun tarjoaa tissiä vain silloin, kun tyttö on hyvällä tuulella, ja suht kylläinen. Kuitenkin vielä yö/aamu painotteista meillä imetys. Päivällä/illalla saa sitten korviketta ja mun omaa pumpattua maitoa. Tutti meille lykättiin suuhun jo laitoksella, en osannut sitä pitää pahana juttuna, enkä jaksa siitä enää yrittää eroon, kun sillä aika hyvin tyttö rauhoittuu. Mutta pitää miettiä tarkemmin, jos tulee vielä lisää lapsia.

Paljonko teillä muilla osittaisimettäjillä menee korviketta päivässä? Täällä noin 400-500ml, arvioisin että se on noin puolet tai jopa 2/3 osa tytön ravinnosta...Onko kellään muuten kokemusta sarviapila kapseleista? Ajattelin kokeilla niitä, kuulemma lisäävät maidon määrää...(imetystee ja kotikalja jo käytössä, kaikkee pitää kokeilla ;))
Asiasta kolmanteen, miten teidän vauvat viihtyy masullaan? Tämä ei kovin hyvin, mutta yritän silti aina välillä laittaa masulleekin esim. leikkimatolle, kun oon ymmärtänyt että se olis kehityksen kannalta hyvä. Mutta ei sitä viiti siinä asennossa sitten kauaa pitää jos alkaa huutamaan.

Minulla on jälkitarkastus vasta ensi viikolla, tosi myöhään, kun synnytys oli kuitenkin jo 8.5. Uskoisin että kaikki on kunnossa, mutta hyvähän se on tarkistaa :) Pääsee sitten kunnolla liikkumaan yms.

Eipä sen kummempaa tällä kertaa, mukavat viikonloput kaikille äiteille ja pienokaisille! :)
 
Huoh! Se mitä luulin alkavaksi tiheänimun kaudeksi osoittautuikin kakkalakoksi ja älyttömiksi ilmavaivoiksi :-( aamuyöt menny nyt itkiessä ja hirveästi vääntelehtiessä. Relat ei auta joten tänään käyn hakee cuplatonit lisäksi. Oma kroppa täysin sekaisin kun tottui jo että neiti nukkuu 22-06 tauotta :-D
Toivottavasti helpottais nopeasti ja loppuis masukivut pieneltä <3
 
Heippa pitkästä aikaa!
Nukkumisesta - poika nukkuu joka toinen päivä pitemmät päiväunet ja joka toinen päivä ei tahdo rauhoittua nukkumaan ollenkaan. Johtuneeko siitä, että meillä on mielettömän kiireinen aika yrityksemme tiimoilta ja joudun juoksemaan tukka putkella heti, kun saan vaan hänet imetettyä. Eilen sain pumpattua 125 mm maitoa, tänään ei sitten tullutkaan juuri yhtään. Siksi joudun vain imettämään ja jos irrotan otteen liian aikaisin, kohta taas huutaa nälkäänsä. Hän nukkuu samalla kun syö, mutta heti herää jos irrotan otteen. Huomaako vauva äidin kiireen vai mistä johtuu?
Miksi toisena päivänä nukkuu ja toisena ei? Yllättävän vähän muutenkin nukkuu, kun ajattelen ikää. Illalla ei tahdo rauhoittua ajoissa yöunille ja aika varhain aamulla herää. Erikoinen.
 
Marjuska, meillä menee suht pieni määrä korviketta, kuukaudessa määrää nostettu hiljallee niin että ensimmäisen kk korviketta annettiin noin desi, toinen kk 1,5 dl ja kolmas kk mennyt n. 2 dl. Tällä määrällä ipana on saanut painoa yli 200g viikossa. Voi olla että pärjäisi vähemmälläkin korvikkeella, mutta minusta on tärkeempi ettei lapsi ole nälkäinen.

Mahallaan viihtyy vaan lyhyitä aikoja, kovasti yrittää eteenpäin ja kun ei onnistu niin hermo menee... Jaksaa kyllä pitää päätä ylhäällä koko sen ajan ja kohottaa yläkroppaa hiukan käsien varaan. Muutenkaan ei viihdy leikkimatolla itsekseen kuin hetken, mieluummin pötköttelee sitterissä.

Nuutti79 voisiko lyhyet unet johtua nälästä? Jos vauva on hidas syömään eikä ehdi tankata ihan tarpeeksi silloin kun imetykset jäävät lyhyemmiksi?
Eipä tää meidänkään vauva tosin kovin hyvin nuku, pidempiä yö- tai päiväunia tulee edelleen harvakseltaan, eikä pitäis olla kysymys nälästä, märästä vaipasta tms.
 
Nuutti79, meillä on ihan sama tilanne. On päiviä, jolloin nukkuu erittäin hyvin ja sitten on päiviä, jolloin ei nuku millään. Esim. eilen nukkui kahdet erittäin hyvät päiväunet ja tänään on koko päivä mennyt niin, että nukahtaa ja kun havahtuu siihen, että tissi on vierestä kadonnut, niin alkaa huuto. Minä olen tulkinnut sen läheisyyden kaipuuna, että haluaa vain olla äitiä lähellä ja tissiä vaatimalla saa sen toteutettua. Niinä päivinä, kun nukkuminen on vaikeaa, otan yleensä kantoliinaan nukkumaan, niin siinä sitten nukkuu.
 
Kiitos vastauksista! Olen myös miettinyt, et vaikuttaako nämä tukalat ilmat. Itelläkin hiki virtaa koko ajan. Eilen taas oli vähän viileämpi päivä.
Huomenna on neuvola, jos siellä juttelisi.
Ja täällä kiertää vatsatauti, kaikki muut esikoinen, mies sekä meillä asuvat kaksi kesätyöntekijää ovat sen sairastaneet. Minä oon vielä välttynyt. Pikkasen on ollut nuorisolle kova kuri käsihygienian suhteen.
Miten sitä selviääkään vauvan kanssa vatsataudista? Ja kun sen saisi välitettyä ettei vauvaan vaan tartu.

Teidän vauvathan ovat kasvaneet hurjaa vauhtia. Meidän poitsu kasvaa omaa matalaa käyräänsä.
 
Minkä väristä teillä muilla on vauva puklautukset / oksennukset? Muuttuuko väri kuivuessa?

Meillä on jo muutaman päivän ollut oranssin rusehtavaa ja meidän vauvallahan on aika paljon masuvaivoja. Maito ei ole veristä.

Kyselin asiaa neuvolalääkäriltä, mutta hän oli taasen joku erikoistuva harjoittelija, eikä osannut vastata mitään puhui vaan että tarvittaessa voi ottaa yhteyttä synnärille.
 
Kauhean harvoin tulee kirjoiteltua tänne,lukemassa käyn kyllä joka päivä.
Puklut on meillä yleensä vaaleaa ehkä vähän oranssiin vivahtavaa paitsi tietty jos heti ruoan jälkeen puklaa niin ihan valkoista.
Nukkuminen: Öisin heräilee parhaimmillaan 4 kertaa,muutama yö mennyt yhdellä syötöllä.Heräsi mummolapäivän jälkeen vasta puol 5 syömään ja minä klo3 enkä saanut enää unta kun odottelin milloin vauva herää :kieh:
Mahallaan viihtyy ihan hyvin ja joskus jopa nukahtaa siihen :) meille fysioterapeutti suositteli vauvan pitämistä niin tai kyljelleen kun pää on takaa oikealta vähän littana.Ens viikolla fyssari tuleekin kotikäynnille kertoilemaan jotain.
Te joilla vauva pelkällä korvikkeella niin paljon vauva juo päivässä? Meidän suursyömäri vetää sen 1,5l varmaan helpostikin vuorokauden aikana ja kuulostaa äkkiseltään isolta määrältä.
Hyvää viikonloppua!

Avantasia ja Aleksi 9vko (meneepäs aika nopeasti)
 
Meillä tyttö 2kk ja korviketta menee harvoin 80ml enempää kerralla.. Laskin niin noin 630ml menee vuorokauteen.. Miusta syö hirmu vähän kerralla ja sit tuntuu et syö yhtenään kun jos olen vaikka 12.00 antanut maitoa ja on juonut 60ml, tunnin päästä jos ei asetu vaikka olis kuiva vaippa ym niin annan maitoa niin saattaa mennä taas 60ml tai sitten juo 40ml jne. Hirmu hankalaa kun ei ole sitten aina varma onko nälkä vai ei niin tuntuu että saa olla tunnin parin välein antamassa maitoa :/ Helpompi kun saisi ruokavälit 2-3 tuntiin ja söisi kerralla sitten enemmän.

Mahallaan kanssa tykätään meillä olla, mutta ei aikomustakaan että vielä itse yrittäisi kääntyä :D Huomenna olisi ristiäiset eikä kumpikaan lapsi vielä ole nukahtanut ja arvatkaa olenko kerennyt tekemään kakkuakaan, alkaa paniikki tulla :D
 

Yhteistyössä