Toukomurut 2014

oothan katie ottanu huomioon et maito tasaantuu? Voi tuntua lörpiltä, mutta vauva saa yhtälailla maitonsa kuin ennenkin ja rinnalla roikkuessaan vaan tilaa sitä maitoa.
Mulla on nyt "lörpät" kun 5vko tuli täyteen eikä pingotu mutta silti tulee suihkuten vauvalle ja vielä perään pumpullekkin desin verran samasta rinnasta (syötän yhden rinnan/syöttö).
 
täälläkin on tasaantunut, lörppärinnat löytyy myös, mutta vauva saa maitonsa ja pumputakin pitää öisin. mieluummin näin kuin esikoisen aikaan oli joka 3.tunti betonipallukat varmaan puoli vuotta.

Luovutusmaidosta ajattelin kohta luopua, kun ei enää tarvitse omaa oloa helpottaakseen pumpata, eikä se nyt niin kivaa ole, että jaksaisin huvikseni ruveta lisämään maidontuloa, että toisillekin riittäisi. Saa oma vauva sitten roikkua tississä sen mitä haluaa, vaikkakin tuttiakin annetaan välillä.
 
En arvannut.. Mie mietin et maito on loppumassa kun ei ole enää pinkeät rinnat ja joutunut antamaan niin paljon korviketta tytölle :/ Kyllä koitan aina itekkin et maitoa kyllä tulee suihkuamalla mutta ei sitten malta imeä mitenkään päin niin ahdistaa sitten korviketta syöttää mutta en halua kumminkaan väkisin montaa tuntia työntää tissiä suuhun nälkäselle lapselle.. Jospa se tästä ja saisi vielä edes osittain imetettyä :)
 
Mä olin esikoisen kanssa ulapalla kaikesta ja sillon kaikki väitti että maito loppuu ku vauva huusi illat ja tissit oli lörpät. Onneks eksyin imetystuen sivulle ja pyysin neuvolasta syöttöpunnitusta - maitoa tulikin sit hyvin ja selvis et se huutokin on normaalia tiheänimun kautena (3vko, 6vko paikkeilla on ne ekat) - ja muistakin syistä tietty.
Täysimetin molemmat tytöt 6kk ja osittain 1,5vuotiaaksi, eli jonkunlainen tuntuma rintojen ja vauvan suhteeseen tullu ;)
 
no huh, että aika rientää...täällä ehtii hätäseen käydä lukaisemassa mut ei juuri kirjoitella.

meillä vetäistiin viime yönä pitkät unet, syötiin vasta joskus 5-6 aikaan ja rinnat oli kuin tiiliskivet. tiheän imun kaudet on huomattu täälläkin, nyt onneksi tasaisempi vaihe. pari koliikkikohtaustakin ollut, huudettu niin hirveän tuskaisesti et käytiin ihan päivystyksessä näytillä varmuuden vuoksi, onneksi ei mitään löytynyt ja lääkärikin oli sitä mieltä, että pienet kannattaa aina tutkia.

tuota syöttöpnnitusta olis ihan uteliaisuudesta kiva joskus kokeilla niin tietäis paljonko vauva saa heruteltua, pumpulle en saa hirveän hyvin herumaan, mut maitoa kuitenkin tulee kun poika kerran kasvaa.
 
Huhhuh! Meillä oli tänään pikkuneidin ristiäiset ja oli kyllä ihana juhla <3 Nimeksi tuli Oona Maria :) tyttö nukkui koko kasteen läpi ja muutenki käyttäytyi malliyksilön lailla koko juhlan ajan. Rakkaat kummit olivat järjestäneet ihanan yllätyksen ja pikkuveljeni säestäessä akustisella kitaralla lauloivat tuon lastensairaalalle tehdyn Lohtu kappaleen <3 ihana valinta sillä kyseistä kappaletta olen jo masuasukkiaikana tytölle soittanut ja laulanut paljon ja yhä usein laulan hälle sitä. Itkulle ei vaan meinannut tulla loppua :-D

Nyt lasi viiniä ja saunaan rentoutumaan :)
 
  • Tykkää
Reactions: Joosukka
Se on rankkoja nuo juhlat kun nuin nukuttaa :) Meillä kans oli ristiäiset lauantaina ja kyllä vaikutti herran mahaan minun viikonlopun ruokavalio eli kakku. Eilinen meni ähertäessä eikä päivällä saanut nukuttua, yö sitten puol kahestatoista puol seiskaan. On kyllä uudesti syntyny olo kun noin pitkään sai katkeamatonta unta vetää kuulaan :D
 
Meillä voisi kanssa herra nukkua pidempiä pätkiä xD herää 3:n mennessä meni sitten aikaisin tai myöhemmin unille..tuosta eteenpäin heräilee parin tunnin välein ja aamupäivällä käy pidemmille unille.
Ristiäiset oli eilen ja pikkuinen sai nimekseen Aleksi Aaro :heart: hyvin meni toimitus vaikka esikoinen 5v valitteli useampaan otteeseen että kestää liian kauan.
Tällä viikolla onkin luvassa lääkärin tarkastus ja neuvola. Saa pitkästä aikaa mittoja:)
 
avantasia, ei meilläkään pitkiä unia nukuta.. Yökyöpelivauva nukahtaa klo 22-23.30 ja herää syömään jo kahden ja kolmen välillä. Toinen unipätkä on 2-3 tuntia ja sen jälkeen lyhyempiä. Mä niiiin haaveilen pitkistä unista, edes 5-6 h putkeen :D

En ole paljoa kirjoitellut kun ei ole mitään uutisia, päivät ovat hyvin samanlaisia keskenään. Syödään, seurustellaan, viedään koirat lenkille jne.

Toki vaavi oppii uusia asioita koko ajan ja sitä on kiva seurata :) nyt on alkanut löytyä kädet, selkeästi ojentelee käsiä esineitä ja kasvoja kohti ja haluaisi laittaa suuhun, mutta eihän koordinaatio vielä toimi niin hyvin. Hymyilee kaikille kasvoille ja potkii, kiemurtelee ja vääntelee minkä ehtii. Päätä on kannatellut tosi pienestä asti ja nyt jaksaa olla mahallaan pää ylhäällä jo varsin pitkiä aikoja.
3kk neuvola meillä on parin viikon päästä, toivottavasti ipana on kasvanut hyvin, ainakin tuntuu sylissä painavammalta.

Nimijuhlat pidimme jo toukokuussa mutta meillä ne eivät toimineet unilääkkeenä, seuraava yö meni parin tunnin unipätkissä. Silloin tosin oli helteet ja meillä oli sisälläkin tosi kuuma. Ipanasta tuli Ilmo Eliot.

Liriel ja ipana 2,5 kk
 
Miten muilla tuntuu vauvat valvovan hirmu myöhälle, meillä jos tyttö unisen oloinen 06.30-07.00 aikaan niin kippaan jo yöunille :D Nukkuu sitten tuonne 11-12 asti, syö käy nukkumaan ja seuraavat syötöt tuossa 3 ja 5 ja 7 paikkeilla noin.. Tai sitten 4 aikaan ja vasta aamusilla seuraavan kerran.

Täällä on yöunille meno kyllä taas aikamoista köninää.. Neiti selvästi väsynyt mutta taistelee viimeseen asti unta vastaan :D Ei auta kun omaan sänkyyn laitto tutin ja unirievun kanssa ja jos kauhean huudon päästää niin otan syliin ja kun rauhoittuu niin takas sänkyyn ja sinne sitten nukahtaa itekseen hetken päästä.. Esikoisen opetin nukahtamaan syliin niin tämän kanssa en halua tehä samaa virhettä..

Onko muilla miten tuo nukkumaan meno nyt onnistunut?
 
Ja meillä olisi ristiäiset tarkoitus pitää muutaman viikon päästä ja kauhea stressi kun yksin hoidan kaiken mutta sisko onneksi lupasi kakun kumminkin tehdä ja tuoda ristiäisiin, yksi homma sentään vähemmällä :D
 
Meillä yöt on nykyään jo luksusta! Neiti kippaa yöunille joka ilta 22.30 mennessä. Ja nyt on monta yötä jo putkeen nukuttu jopa 6-7 asti, syödään ja nukutaan vielä ainakin yhdeksään asti <3 mutta nyt on nukkunut päikkäreitä todella huonosti. Tänäänkin selkeästi väsy, mutta torkkuu max. vartin ja taas kukkuu ja huutelee o_O eli koko päivän aikana tänäänkin nukkunut reilun tunnin...
 
Meillä nukkumaan n. klo 21, herää klo 2 ja toisen kerran sitten 6.30 aamulla.
Koska neitiä ei voi laittaa vaakatasoon heti syönnin jälkeen niin nukahtaa liinaan, josta siirretään sänkyyn jonkin ajan päästä ja kapaloidaan peittoon. Näin nukkuu tosi hyvin :) Päivällä nukkuu korkeintaan 2h, mutta tuo 15min-30min pätkätkin voi olla ihan todellisuus joinakin päivinä, kuten eilen, tuntui, ettei muuta tehnyt kuin tississä roikku.

Onko kellään muuten Ainun medela electric mini pumppua? Kuuluuko sen kuulostaa huonokuntoisela sähköporakoneelta?
 
Viimeksi muokattu:
Meillä nukkuminen helpottu, kun tajusin kapalointia kokeilla.. Noin 2vk nyt kapalossa yöt. 22.30-23.00 yö unille ja yleensä 4 aikoihi eka syöttö. Seuraava 6.30-7.00 ja siitä vaihtelevasti herätys tai pienet unet ensin.

Täällä mennään nyt kans pelkällä korvikkeella. Ei oikeen mielenkiinto ja aika riittänyt ensin aina tissitellä, sitte pulloa ja kohta taas tissiä. tämän ratkasun jälkeen neitikin nukkuu yöt omassa sängyssään kokonaan.. :)

Ristiäiset 2vk päästä, paniikki alkaa iskeä kun ei ole vielä edes tiedossa mitä kaikkea pitää tehdä tarjottavia, minkä makusta, miten koristella... Äiti tulee onneksi pariksi päiväksi apuun, leipomisten suhteen että lasten hoidon..Eiköhän se tästä...

mintssi ja rinsessa melkein 7vk <3
 
Apua! Mie en ees huomannu et tääl on tällänenkin ketju!

Kuulumisia, meijän pikkunenhan on jo 9 viikkoa ja rapiat vanha ja voi lähestulkoon vallan mainiosti (vihdoin ja viimein).

Elämän alkuhan ei menny ihan kun Strömssössä kun pisteitä poitsu sai 2/6/9, eikä kuulunu sitä kuuluisaa huutoa kun oli vetäny lapsivettä henkeen. Veren hapetkin oli vähän turhan alhaiset.. Noh, kahen päivän ikäisenä sit joutukin keltaisuuden ja korkeiden bilirubiiniarvojen takia sinivalohoitoon ja kotiuduttiin sairaalasta vasta viiden päivän jälkeen.

Keltaisuus ei tuntunu häviävän vaikka poitsu söi tissiä usein ja pitkään ja oli syönnin jälkeen tyytyväinen ja nukku kun tukki ja märkiä vaippojakin tuli tosi monta päivässä ja kakkaakin tuli (vissiin toi bilirubiini poistuu elimistöstä ulosteen ja virtsan mukana). Ja sit alkokin painonnousu kirraamaan, ja ei kun takas KOKSiin yökylään, bilirubiinit edelleen korkeella ja epäilivät kuivumista. Ei ollu syöny tarpeeks, vaikka kyl maitoa tuli (ja edelleen tulee jonkun verran). Vissiin verotti se keltaisuus voimia niin paljon, ettei yksinkertaisesti jaksanu syödä niin paljon kun pitäis.

Lisämaidoille jouduttiin ja saatiin sillä paino nousuun, nyt vaan on poitsu tullu niin ns. mukavuudenhaluiseks, ettei tissi enää kelpaa kun pullosta saa maidon helpommin (mie siis pumppaan äidinmaitoa korvikkeen lisäks, mut eipä sielt enää paljoa tuu...)

Ja nyt sit viime neuvolassa saatiinki kuulla, että *tättädädää* pituutta ei tuu niin kun pitäis. Huoh!

Noh, eiköhän tää tästä iloks muutu. Onneks poitsu on aurinkoinen ja ihana tapaus, vaikkei oo ihan huoleton alku elämälle oo ollukkaan.

Ristiäisetkin pidettiin viime sunnuntaina ja voi taivas sitä stressiä! Mut onneks se on nyt ohi!

Eiköhän siinä ole nyt alkuun meijän kuulumisia..

immense ja hajuherne
 
Töttöröö naiset :)

En ole täällä kerennyt käymään ja konekkin käväisi huollossa, joten on tullut taukoa palstalta.

Meidän poits on kuusi viikkoa ja ollaan jo keretty päivystyksessä käymään tukehtumiskohtausten vuoksi. Refluksia siis jonkin sorttisesti täällä mitä ilmeisemmin on. Ja se tarkoittaa sitä, että meillä tissitellään aikalailla kahden tunnin välein (ellei kyseessä tiheän imun kausi)

Poitsu ei pahemmin puklaile näkyvästi, mutta muutamina öinä olen herännyt jätkän kakomiseen ja kaksi yötä sitten olin kaikkien onneksi hereillä, kun puklu esti hengittämisen. Joten omat yöunet on..noh, mitä ne nyt sitten on. Yhteen asti yöhön tulee usein valvottua ja odotettua, että poitsun uni on rauhallisempaa (herättää miehen ähinällään ja ärinällään) ja aamuisin olenkin sitten puolkuollut nukahtelija.

yöunet meillä pääsääntöisesti on pitkät. Viimoisen kerran syödään siinä 23:00 - 0:00 ja sitten syödäänkin 05:00, toisinaan vähän aikaisemmin. Paha vaan, että jätkä pitää ihan järkyttävää metakkaa parit eka tuntia ja saattaa unissaan itkeskellä ja kätistä, joten ei toivoakaan että voisi mennä makkariin nukkumaan. Joten en pahemmin niistä pidemmistä unista pääse itse nauttimaan :/

Noin muutoin meillä on vallan tyytyväinen jätkä, joka saa nimen vasta elokuussa :D Tässä on ollut syntterijuhlaa sun muuta, niin ihan oman jaksamisen vuoksi otin ristiäiset miehen kesälomalle.

Joosukka ja MM 6vko
 
Ainun sähköpumppu oli mulla esikoisen aikaan ja tosiaan oli niin äänekäs että hermot meinasi mennä..
Pojalla oli eilen 7vko neuvola ja lääkäri. Mitat oli 54,7cm ja 4925g :) painoa tullut paljon ja neuvolatäti sanoikin että saa antaa pienempiä annoksia jos pulauttelee. Saatiin myös lähete fysioterapiaan koska poika pitää päätään melkein aina oikealle päin. Tuli myös kutsu kuulotutkimukseen ja lääkäriin joten menoja riittää.
Oli muutakin asiaa mutta aivot väsymyksestä ihan solmussa :/
 
Joosukka, täällä on myös tuota refluksia ilmeisesti jonkin asteista. Vauvaa ei voi laittaa makuuasentoon ainakaan puoleen tuntiin syömisen jälkeen, joskus menee pidempäänkin. Heti alkaa vähintään kähinä, jos niin tekee tai sitten pulauttelee oikein kunnolla. Iltatankkauksen jälkeen nukahtaa yleensä kantoliinaan, mies kattelee telkkaria sitten vielä tunnin verran lapsi liinassa ennen kuin tuo sänkyyn nukkumaan. Päivällä nukkuu liinassa, sitterissä tai rattaissa (joissa kopan saa tosi pystyyn). Sänkyyn jos laskee niin herää melko pian ja päivällä tosiaan syökin tiheemmin. Yöunet nukkuu sitten kapalossa kyljellään, selällään olo tuntuu tekevän pahaa.
 
Huh, kuinka aika rientää! Oonakin on jo kohta 2kk :) vauva-arjen lisäksi mulla nyt ollut todellakin kädet täynnä puuhaa, sillä paras ystäväni menee tulevana lauantaina naimisiin ja kaasona mulla ollut hommaa polttareiden ja häävalmistelujen auttamisessa. Onneksi neiti matkustaa mielellään autossa ja usein nukkuu meidän ostosreissut ja askarteluhetket läpi. Polttaritkin oli viime lauantaina, joten olin ensi kertaa pitkään pois vauvan luota. Päivä ja alkuilta meni loistavadti, mutta neidin nukkumaanmenoajan koittaessa iski hirmu ikävä :'( en ole eläissäni tuntenut niin raastavaa ikävää ketään kohtaan :) itku meinas väkisin puskea kun isimies soitti ja tahtoi että Oona kuulee myös mun toivottavan hyvää yötä ja lukevan iltarukouksen :) mulle on tuo iltarukous tullut tosi tärkeäksi osaksi iltarutiinia, vaikken muuten ole pätkääkään uskonnollinen ihminen. Omasta lapsuudestani muistan aina iltaisin äidin tai isän mulle tuo saman rukouksen lausuneen :)

Meillä yhä yöt silkkaa luksusta! Mutta nyt on alkanut päiväuneet neitiä tökkiä. Nukkuu vartin pätkiä tuonne iltaviiteen asti kunnes silloin ottaa pidemmät unoset. No ehkäpä nekin taas jossain vaihees normalisoituu :) liekö masuvaivoja kun huutelee nukkuessaan ja sit itkeskelee hetken kunnes taas nukahtaa vartiksi.

Helteistä alkuviikkoa kaikille äideille ja vaaveroisille <3
 
Hellurei äiskät! Ei sais valittaa, mutta valitan kumminkin ;) Nämä helteet, ei näitä ole tehty näin pienelle :( Vaunuista on tullut täys kirosana, niissä huudetaan saman tien kun lasketaan ja sylissä nyt on hankala pitää kun aurinko porottaa joka suunnalta, siihen päälle vajaa kaks vuotias joka niiiiiiiiin mielellään olisi altaassa kokoajan mutta tämä pieni mies nyt rajoittaa tätä hänen harrastustaan. Pienen hetken voi olla nurmikolla peiton päällä, mutta vain vähän aikaa.. Eipä tuolla ulkona ole keinoja olla niin paljoa kuin isompi vaatisi :/

Päiväunetkin sujuu vain sylissä, yöt menee aika tarkasti joka toinen hyvin ja joka toinen heräillään vähän väliä, muuten on kyllä oikein kiltti miehen alku, ens viikolla ois 2 kk neuvola jo. Hirveä mihin tämä aika menee.
 
Täälläkin vähän harmittaa kun ulkona ei tule oltua niin paljon kun isompi haluaisi ja muutenkin tuntuu että ei esikoisen kanssa kerkeä olemaan kuin illalla.. mies onneksi sitten ulkoilee ja ottaa pojan mukaan aina puuhailemaan. Jospa se tästä kun vauva kasvaa niin helpottuisi :/
 
Moikka! Paljon en ole ehtinyt palstaa seurailla, enkä nytkään ehtinyt ihan ajantasalle viestejä lukea.

Täällä poetaan uskomatonta ristiäisstressiä! oon kokeillut resepetejä mutta en tahdo saada mitään aikaiseksi kun koko ajan on joku keskeytys. Ihmisiä ravaa kylässä ja vauva tarvitsee äidin syliä tiuhaan tahtiin. Kuinka te muut olette selvinneet ristiäisistä?

Mulla alkaa olla vaihtoehdot siinä, että kokkaan itse pari vanhaa hyväksi havaittua reseptiä ja ostan kaiken muun valmiina.

Mitä te muut ootte panneet tarjolle?

Lisäksi kiinnostaisi mitä koristeita teillä on ollut pojan ristiäisissä?
 

Yhteistyössä