~~Toukomurut 2014~~

Hui, jokohan tänne uskaltaisi ilmoittautua mukaan.. :) Raskauduin kerrasta joten kokoajan on mielessä että ei se näin helppoa voi olla, varmasti menee vielä kesken tai paljastuu tuulimunaksi tms.. Perjantaina tuli hailakan hailakka haamu testiajalla (jäi sitten siiderit ostamatta viikonlopun mökkireissulle :D) ja sunnuntaina oli viiva jo vahvistunut. Nyt siis rv. 4+2 menossa.

Mutta ilmoittaudunpa mukaan:

Mymmelintytär/ LA 11.5/ 24 v. /OYS

Esikoinen siis meille tulossa jotenka kauheesti pyörii ajatukset tämän asian ympärillä. Ihana kun on tämmösiä paikkoja joista saa vertaistukea, mieskään ei jaksa koko aikaa kuunnella mun vauvahöpötyksiä :) Varhaisultraan ajattelin varailla aikaa, menen yksityiselle kun haluan mielenrauhan että nuo masun nippailut nyt johtuis jostain oikeasta syystä.
 
Tervetuloa uusille! Mä en edes oo tullut ajatelleeksi varhaisultraa, vaikka eka kyseessä, en oo tajunnut, että sellasen vois itse varata:p Oon vaan ihmetellyt, että kovin on pitkälti aikaa ekaan ultraan :D Mulla on oireena ihan jäätävää turvotusta mahassa ja ummetusta. Jouduin töistäkin olemaan poissa pari päivää ko. vaivan vuoksi. Yhä turvottaa pahasti, kauhistuneena oonkin tässä miettiny, että kauankohan tätä jatkuu :O
 
Heips kaikille,

Täällä soiteltiin tänään neuvolaan ja sain ajan 24.9. Kiva päästä sen ar-ultran jälkeen heti seuraavalla viikolla sinne.. Toivottavasti ultrassa on kaikki kunnossa. Neuvolan täti puhui, että laskettu aika olisi 3.5. edellisistä menkoista laskettuna. Ilmeisesti laskevat 28 kiertopäivän mukaan kun itse laskin 32 mukaan. Eipä tuolla suurta merkitystä ole, katsotaan sitten ultran jälkeen mikä la tulee olemaan.

Viime yönä heräsin aivan hillittömään alavatsan kouristuskohtaukseen tms. Kyllä pelästytti.. Minulla on siis reilu pari viikkoa juilinut vatsaa silloin tällöin menkkamaiseen tyyliin. Yöllinen oli samantapainen mutta moninkertaisesti voimakkaampi.. Mitähän tämä mahtoi olla? Voisiko kyseessä olla kohdun kasvukivut? Muuten olo on aika hyvä. Silloin tällöin saattaa heikottaa ja olla pientä pahoinvointia. Rintoja on alkanut pikkuhiljaa pakottaa ja turvotus jatkuu.

Tähtisilmä* 5+0
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on keuhkoputkentulehdus :(. Ärsyttää, kun kurkku on niin pirun kipeä ja yskittää. Antibioottikuurin lykkäsivät ja kolme päivää saikkua. Saa nähdä mihin suuntaan tämä tauti nyt etenee.

Onkos täällä muuten ketään, joka kirjottelis vauva infossa? Ihan siksi kysyn, kun itse kirjottelen myös siellä :)
 
sallaannu/18v/1. lapsi tuloillaan/K-PKS
Miun LA hyppii laskurin mukaan 1.5-20.5, mutta eniten tuli sitä 1.5, joten uskon siihen.
Ite plussasin viimeviikolla. Tein ekan testin tiistaina, kesken koulupäivän ja se apteekin raskaustesti näytti haamuviivaa. Siinä sitte hetke panikoin, rauhoituin ja tein päätöksen et ostan sen clearbluen digitaalitestin tai sen..
No sellasen sitte Torstaiaamuna vihdoin tein ja plussaahan siellä tuli, isolla oikein luki, että raskaana viikko 2-3. Mitä pakkauksen alta ymmärsin, niin siihen pitää aina lisätä vielä se viikko oikeasti, niin sitten ollaan oikeassa?
Neuvolaan Ensikäynti ja lääkäri samana päivänä, eli 24.9, eli sinne nyt odotellaan, että päästään vielä vähän paremmin tähän mammailuun mukaan.

Vieläkin pelottaa ja ajatuksen hypii, itkettää ja naurattaa, oksettaa, sattuu mahaan + FLUNSSASSA ATM! Kurkku niin kipeä ettei pysty puhumaan, kuumetta ja räkää kyllä löytyy :D
Ja ennen tätä flunnssaakin jo nukutti koko aika, nyt vielä pahemmin. Aijoo ja rinnat meinaa räjähtää, vähän kivut helpottaa kun pistää rintsikat, mutta heti kun ottaa pois, niin aivan kun joku kiskaisi tisseistä alaspäin kivuliaati! :D

En tiiä mitä työ ajattelette miusta, että oonko aivan toivoton tapaus, mut ei se mitään.
Miusta tulee mamma <3 Oonhan mie siitä haaveillu, mutta nytkun tuli kohalle niin.. Ei aluks tienny mitä aatella, ja vieläkin on sillein,että mitä nyt tapahtuu?
Lapsen hoitaminen ei oo ongelma, kun päiväkodissa ollut 0-3 ja 3-5 sitten hoitanut sukulaisten lapsia ja yksityisillä muutenkin, mutta äitiys?
Se se tässsä kuumotteleekin, en oikeastaan tiedä mitään.. Kyllähän varmaan neuvolasta ja muuaaltakin sitten apua saa, mutta.. Ääh.. Eikö kukaan tunne samalla tavalla? :D

Nytten vissiin närästys alkaa vaatimaan ruokaa, ainakin tuli älytön nälkä, joten jääkaapille yritän ryömiä..
 
Viimeksi muokattu:
Sallaannu: Kuulostat niin ihanalta :D En tiedä miks, mutta ehkä se on sitä uutuutta mitä itekin tunnen ;) Tekis mieli koko ajan hehkuttaa ja höperehtiä ja ettiä mukamas tietoa netistä :D Miehellä ainakin täällä menee pian varmasti hermot kun en muusta puhukaan :D Kirjotat ihan samoista asioista, mitä itekki voisin! Ahh, nuo tissit on niin kovin kipeät ja flunssa ei lopu millään! Minäki ollu päiväkodissa työssä ja huh huh :D Ja tää viimenenkin: JÄÄKAAPILLE ->>>
Uskomatonta :LOL:
Kuulostanko minäkin nyt hieman toivottomalta tapaukselta? :D
 
Sallaannu & Heku: Siis muahan huolestuttaa kun ei tissit oo ihan räjähtämispisteessä, tuntuu että kaikilla muilla se on just yks varmimmista raskauden merkeistä :D Tottakai vähän on kipeät mutta ei oikeestaan eroa juurikaan menkkoja edeltävästä kivusta, ehkä pikkusen voimakkaampaa. Erona ainoastaan se että yleensä kipeytyy tissit oviksen jälkeen, nyt vasta sillon kun menkkojen olis jo pitänyt alkaa. Siitä oikeestaan arvasin olevani raskaana :)

Muitakaan oireita ei kunnolla oo, vaan ajoittainen nippailu (ei lähellekkään menkkakipuja vastaavaa). Niin ja tänään on tullut pahoinvointoaaltoja välillä! Ehkäpä ne oireet siitä iskee päälle kun raskaus etenee ;)
 
Älä huoli mymmelintytär kyllä ne oireet ehtii vielä pahentua! ;D Oon onnellinen mun kamalista oireista, mutta kyllä välillä tulee niitä hetkiä ku mieluusti olisin ilman niitä :D Viime yönä heräilin vuorotellen siihen kun välillä oli alavatsa nii pirun kipee (ja olin varma, että menkat alkaa) ja välillä sit taas heräsin siihen kun tissit oli nii pirun kipeet eikä mikää asento auttanu asiaa :D kai mä jossain vaiheessa joudun teippaamaan tissit nii tiukasti kii, ettei ne varmasti liiku kun kylkeä kääntää :D Ja kun piru vie, ne on niin turvoksissa ettei rintsikatkaan käy :D multa löytyy eri kokoja kaapista (65DD, 70C, 70D ym) mutta yhdetkään ei oo nyt sit sopivia... murrrr.. eihän tässä kohta kehtaa edes kaupoille lähteä kun tissit ei pysy rintsikoissa :LOL:
 
Heku: Ihanaa etten oo ainut! Onko siulla sitä varjopuolta? Siis että, joo ihanaa ollaan onnellisia ja näin, mutta sitten aina välillä jostain pilkistää se varjopuoli ja ne pelot hyökkää? <- Tää varmaan liittyy siihen mielialan vaihteluun, mutta kuitenkin.

Ihanaa kuitenkin, etten oo ainut, joka on tässä "oudossa" tilanteessa :D Ja, että muutenkin vähän sielunsisarus löytyy ;) Myös noissa rintsikkajutuissa. Itsellä tällä hetkellä 80C/D, riippuen mallista ja alkaa ahasta tekemään.. :D Selkäkipuja odotellessa, kun rinnat alkaa painaa niin paljon, että huh huh..

Mymmelintytär: Ite en missään vaiheessa arvannu että oisin raskaana. Normaalisti oon toi tarkka kaikessa ehkäisyssä ja kaikessa, ja ainaku tuntuu, että menkat normaalia pidemmän aikaan "myöhässä", niin heti testin ostoon ja kaikkea. Nyt vaan olin ja sitten juteltiin kaverin kanssa, joka miulle sano, että ostappa testi..
Sitten ostin ja tässä nyt ollaan - täysin tuli puun takaa :D

Ja noihin oireisiin, niin sukulaisella oli sama alussa, mutta pidemmän päälle niin paljon oireita ja voimakkaita, että hyvä että välillä sängystä pääsi ylös! Itse taas toivon, että pääsisi tässä raskaudessa vähän helpommalla, koska jos jo nyt paha olo on noin voimakas, niin mitäs loppuvaiheessa? Ja kun töitäkin pitäisi saada tehtyä tässä välissä, sekä koulussa käytyä :D
Onneks nyt on saikkua pari päivää, koska olo on aivan kamala tän flunssan takia, joka tuntuu kanssa olevan aika yleinen kaikilla näköjään :D Saa vähän lepäillä, jos vaikka lähtisi äitin helmoihin roikkumaan viikonlopuksi (Y)
 
Viimeksi muokattu:
Sallaannu: Kyllä täälläkin pelkoja löytyy. Se vaan vaihtelee aina hetkittäin. Viime yönä kun heräilin niihin mahakipuihin, olin varma että menkat alkaa ja panikoin jo keskenmenoa. Mutta sitten kun heräilin ja nousin sängystä, ajatukset olikin jo toisin ja pelko vähäinen. Päivän mittaankin tulee niitä hetkiä kun alkaa ajattelemaan, että mitä jos jotain käy ja itkuhan siitä sitten tulee.. Taidan laittaa nekin mielialavaihtelujen piikkiin, koska pelot eivät ole koko ajan mielessä. Samat vaihtelut onkin myös sitten sen varhaisultran kanssa: nyt tekisi mieli varata sinne aika, mutta luultavasti tunnin päästä olen taas eri mieltä. Yritä tässä nyt sitten päättää, että mikä on fiksuinta :LOL:
 
Heku: Ite ootan ainakin kärivällisesti sinne 24.9, sillon miulla on vissiin ultra.. Tai siis en mie tiiä mite nää jutut menee, mutta se neuvolatäti sano, että hänen jälkee on sitten lääkäriaika ja siellä tarkistetaan, ettei oo ulkonen jne. En sitten tiiä kauheemmin mitä tuo tarkottaa :D
Aijoo, onko teillä minkälaita ollut nytten niinku muuten kehon kanssa?
Miulla on ennenkin tehny tätä, mutta nyt vielä pahemmin, eli siis keho ilmoittaa omalla tavallaan ja mielihaluilla asiaa, mistä on puutos. Esim. Olin pitkänaikaa juomatta maitoa, niin sitten ku alko tulee jonkun näköstä puutosta siitä, niin teki mieli ihan pirusti maitoa. Ostin sitten viis litraa sitä ja samana päivänä meni kaikki :D
Sama on nyt sitten vitamiineissa, koko ajan tekee mieli omppua ja baanania, mandariinia, appelsiinia. Kaikkea mahollista.. Ja porkkanaa, mitä en pahemmin voi sietää.. :D
 
Moikka! Ilmottaudumme myös mukaan, vaikka vielä aika varovaisin mielin ollaan :)

LA 1.5.
Muruli / 31-v. / 1. lapsi / TYKS


Takana yksi kohdunulkoinen luomuraskaus, jolloin poistettu toinen munajohdin. Nyt plussattu ensimmäisen IVF-hoidon tuloksena. Tänään ultrattu VU, missä näkyi elämää oikeassa paikassa, pieni sykkivä matkalainen <3 Helpotus oli suuri, vaikka vielä voi tapahtua, mitä vaan.

LA 1.5. neuvolan ja laskurien mukaan, mutta lääkärin mukaan voisi olla päivää aiemminkin. Tulee siis vielä tarkentumaan myöhemmin. Menossa nyt toistaiseksi siis rv 5+6 :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Mustang79
Täällä myös yksi tuleva toukomasu ilmoittautuu varovaisesti mukaan!

LA 15.5.
Hermione85 / 28v. / 1. lapsi / NKL


Kovin on vielä niin alussa tämä homma ettei uskalla vielä hirveästi tuuletella. Ja etenkin kun raskauduin ihan ensimmäisestä yrityskierrosta.

Ensioireita on ollut ihan hillitön aivastelu parin viikon ajan ja nyt reilun viikon verran olen herännyt JOKA yö pissalle ja nähnyt intensiivisiä unia (aika paljon myös seksuaalisia ;D). Normaalisti en herää yöllä lainkaan. Olen myös aina ollut hirveä yökukkuja ja aamu-uninen, mutta nyt on alkanut väsyttää "jo" viim. klo 23 maissa ja herännyt olen "jo" 9-10 maissa. Mieskin ihmetteli asiaa :D Pientä alavatsanippailua myös ollut ja alavatsa ehkä hieman turvonneen oloinen..? Flunssa iski myös tuossa pari vuorokautta sitten ja lämpö nousi, mutta ei välttämättä liity tähän raskauteen kun flunssaa ollut lähipiirissä liikkeellä.

Mutta muita oireita ei vielä, rinnat eivät ole lainkaan kipeät. Mietin että yks syy sille voi olla se että mulla on tullut rinnoista jo 2-3 vuoden ajan maitomaista nestettä aina jos puristaa. Lääkärissäkin olen tämän takia käynyt pari kertaa, prolaktiiniarvot ovat heitelleet tutkimuksissa, mutta mitään vastauksia tai hoitoja en ole saanut.. Luin netistä että nämä oireet saattavat aiheuttaa lapsettomuutta ja siksi olinkin aika yllättynyt kun raskauduinkin nyt ekasta yrityskierrosta.

Plussasin reilu vuorokausi sitten Clearblue digitalilla joka näytti että hedelmöittymisestä olisi 2-3 vkoa.

Vähän on siis epätodellinen olo kun ei periaatteessa tunnu siltä että olisi raskaana :D Mielessä pyörii kysymyksiä että mitäs nyt? Milloin pitää neuvolaan soittaa? Periaatteessa mulla on viel kierto "kesken", tällä hetkellä kiertopäivä 28, ja kiertoni on yleensä ollut 26-30 päivää, keskimäärin juuri 28 päivää. Pitäisikö minun siis kunnolla odottaa että kuukautiset ovat myöhässä ennenkuin soitan neuvolaan?
 
Hei Mymmelintytär, meillä on samat viikot menossa! Tuntuu että on vasta niin alussa. En malttais millään odottaa että tää etenis ja tulis "viralliseksi". Onneks en ehdi niin paljon stressata, kun esikoinen 20kk vaatii huomiota. No joo, onneksi sen kanssa on nyt tosi ihanaa touhuta, kun jos kohta pahoinvoinnit alkaa, en oo yhtään niin hauskaa seuraa sillekään...
Mietin myös usein sitä, että jos tuulimuna viime huhtikuussa olis ollut oikea raskaus, niin kohta vauva jo syntyis loka-marraskuussa... Toisaalta nyt mulla on hyvää aikaa opettaa tytär nousemaan itse portaat neljänteen kerrokseen ennen kuin joudun raahaamaan sinne kauppakassien ja hänen lisäkseen myös vauvamahaa/kantokoppaa! :D
 
Moikka!

Varovasti mukaan ilmottaudun myös minä. Eilen piti menkat alkaa, älytön flunssa, veto pois, selkä ollut kaks päivää kipeä ja rinnat arat, tein sitten äsken testin ja haamu tuli :whistle: laskurin mukaan LA olis 13.5.2014 nimimerkki satsumama, ikä 32, 4.lapsi, K-SKS huomenna aamulla vielä teen uusinta testin.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uudille, ihanaa ku meidän sakki kasvaa <3

täällä kans tissit räjähdys pisteessä, eileen jo ajattelin että ihanaa ku vähä helpottaa niin tänään sitten tuli kaksin verroin. yritin keretä soittaa NLA:nkin mutta se sitten jäi kun rakas ystäväni saapui paikalle. täälläkin ollaan toisena hetkenä että jeeeeee jippii jess vähä hienoa ihanaa mutta sitten tulee toinen ääripää voi onko kaikki kunnossa, tänäänkin on tullut limaista valkovuotoa :confused: joka yleensä on enteillyt ovista ja toisen kerran se tulee ennen menkkoja :/ mutta sitten oireita taas vastapainoks on tissien kipuilut ja ne on jotenkin täyteläisemmät, alavatsan juilinnat väsymys, etominen, haju herkkyys, ja tietenkin viime viikonlopun plussa testi ja flunssa aivastelut sunmuut.. mutta kaipa tämä nyt sitten on ihan normaalia..

tänään on ollut oikeen päikkäri päivä piiiitkästä aikaa :S mutta myös tehokas oon ollut ku tuli reihuttua ainakin 8 koneellista pyykkiä kaappiin :x mikähä siinä onkin että se on niin vaikiaa aina tuo pyykin viikkaaminen??

joku puhuu siitä Facebook ryhmästä, mutta mä olen poistanut itseni siitä juorulan maailmasta =) mutta täällä kyllä yritän aktiivisesti kirjoitella =)

JJosta päästään siiihen että mennäänkö tällä samalla ketjulla loppuun asti vai tehdänkö kuukausittain oma ketju??

Saspa 4+6
 
Moikka!!

Täällä ois kans yks plussa testin tänään tehnyt. Olo on aika sekava ja jännittyny. :D Ei meinaa uskoo todeks, on varmaan viikonloppuna tehtävä toinen testi. Nettilaskurin mukaan la ois 2.5.-14. Meille ois siis nyt toinen lapsi tulossa, esikoinen synty 10.8.-12. Viel ei uskalla kyllä hehkuttaa tätä kellekkään, mies oli jo kylläki työkaverilleen sanonu. :D Mulla on myös ollu rintojen arkuutta ja mahan turvotusta, ihan pallo olo.

Onnittelut kaikille plussanneille ja toivottavasti pysytään kaikki ketjussa mukana. :)

nansku:
 
Aa, okei, kiitti kun selvensit Mustang79 ja kiitos myös onnitteluista :)

Ajatella, närästys ei oo ku ehkä lyijytäytekynän täytteen paksuinen pallo tuolla sisuksissa, mutta turvotus on sellainen, kuin siellä olisi ja 20cm iso möhkäle :D

Saspa: Oon sitä mieltä, että tää ketju voitais pitää loppuun asti, menee vaan vaikeeks, ku joka kuukaus uutta :)
 
  • Tykkää
Reactions: Saspa
Mää oon kyl kans samaa mieltä mutta kuunnellaan nyt muitakin =) ja Mary Janen ei tartte vastuuta kyllä yksin kantaa päivityksistä jos ei halua =) mä voin välillä kans päivitellä =)

Tääl on kans kyl tuota turvotustaki mutta oon kyl laittanut ihan omaks syyksi ku oli sunnuntaina synttäri kemut lapsilla niin sitä on nyt sit 3 päivää mässätty siihe laihi että paino on noussu ainakin sen 5 kiloa :D :whistle:
 
Hyvin varovaisena ilmoittaudun mukaan.
LA 5.5.14/ Aunilotta/ 26v/ esikoinen/ Tays

Olen lukenut vauvakuumepalstoja jo vuosia ja odotellut odotuksen odotusta, että pääsisin kirjoittelemaan. Nyt ajateltiin ensi kuussa vihdoin alkaa "yrittäminen", vaikka varsinainen ehkäisy jäikin pois jo reilu vuosi sitten. No ylläripylläri olenkin muka yhtäkkiä raskaana jo nyt!

Ovulaation lähettyvillä ei tietääkseni ollut mitään toimintaa, mutta ilmeisesti olen väärässä kun kaksi viivaa ilmaantui tänään ruutuun. Huomenna pakko testata uudestaan.. Tuntuu aivan älyttömältä, en voi mitenkään uskoa todeksi. Soitin neuvolaankin saman tien ja kyllä se ainakin väitti että olen raskaana :D Oli ihana lukea täältä että muilla on samanlaisia ajatuksia/pelkoja; joko sitä alkiota ei olekaan tai se menee ihan kohta pois.

Suurin huoli on siksi, että rv4 eli kuukautisten aikaan oli tiputteluvuotoa. Onko teillä muilla ollut? Muutoin oireita on pari päivää ollut alavatsan paine ja nippailut sekä päänsärky mikä nyt voi johtua mistä vaan. Kaksi viikkoa sitten oli närästystä ja pahoinvointia viikon ajan... Mitenhän sitä nyt jaksaa odottaa sitä neuvolaa monta viikkoa. Tuo varhaisultra kuulostaa kyllä hyvältä, en tullut ajatelleeksikaan.

Me ei olla uskallettu vielä julkistaa tätä - sehän menee pois ihan kohta eikö totta !!??
 
Aunilotta: Toivotaan tietenkin parasta, ettei mene pois. Miusta kuitenkin tuntuu, että sitten ku se tulee pois sieltä massusta, ni tulee vasta toukokuussa ;)

Tietääkö muuten kukaan, miten flunssa voi vaikuttaa näin alkuvaiheessa? Eilen kun soitin terkkariin, niin sanottiin, että virusperäinen tauti ei haittaa mitään, mutta..
Kun olo menee pahemmaksi vain koko ajan, nukuin yhteensä 4 tuntia viimeyönä.. 23-4 tein aika varmasti hidasta kuolemaa ja pisin aika minkä sain nukuttua oli 35minuuttia. Sitten valvoin, ainakin kuuteen, kunnes nukahdin.. Sen jälkeen olen kyllä heräillyt, mutta melkein samoin tein nukahtanut ja nyt sitten päätin nousta ylös, kun enää ei uni maistu.

Yskittää niin paljon, että oksentelen ja keuhkoihin sattuu. Hengittäminen sattuu. Liikkuminen sattuu. Silmät vuotaa koko ajan ja pää on kipeä, nenä koko aika tukossa ja nyt myös turvonnut, sekä kipeä sen takia kun joutunut koko aika niistämään..

Oon kyllä menossa tänään terkkariin, mutta ei kai tää voi vahingoittaa miun närästystä? Tai aiheuttaa mitään keskenmenoa tai mitään? ;o
 
Kiitos sallaannu tuesta. Oispa ihanaa jos tulis. :)
En usko et flunssa vaikuttaa alkioon, järkeilisin et ne on tavallaan eri prosessia.

Millä viikoilla ootte tehny plussatestinne? Mulla oli tänään (rv 5+5) vähän haaleempi kuin eilen.. Ja se tuli hitaasti näkyviin verrattuna testiviivaan, normaalia? Näkykö teillä heti se plussaviiva kun se virtsa ylsi siihen kohtaan? Siis tarkoitan nyt apteekin omaa testiä, jos joku on käyttänyt sitä. En oo tehny ennen plussatestejä! Pakko mennä ostaan joku muunlainen testi huomiselle :D
 
Heippa kaikille!

Täältä ilmoittautuu yksi mukaan tähän ketjuun, vaikkakin hyvin varovasti vielä.
LA nettilaskurin mukaan 8.-9.5.14. Tämä on kuudes raskaus joista siis kaksi ihanaa poikaa, kaksi keskenmenoa sekä viimesin oli kohdunulkoinen jossa minulta jouduttiin leikkaamaan toinen munanjohdin.
Tänään menen käymään ensimmäisen kerran ultrassa ja katsotaan näkyykö mitään oikeassa paikassa. Vasta viikkoja on 5+0 mutta selkäsärkyä ollut nyt paripäivää ja haluavat tarkistaa jo nyt ettei ole taas ku kyseessä.

La 8.-9.5/Mammuzki/28v./Kolmas/KYS
 

Yhteistyössä