~~Toukomurut 2014~~

Mymmelintytär > Meillä esikoinen nappasi ensimmäisestä ehkäisyttömästä kierrosta. Kyllähän se kummalliselta tuntui. Minäkin olin ajatellut, että kyllä siihen ainakin muutama kierto menee, kun kuitenkin todella monimutkaisesta asiasta on kyse. Joskus niin, joskus sitten odotellaan ja toivotaan vuositolkulla. Itsestäänselvyys ei lapsen saaminen ole, mutta joskus käy satumainen tuuri. Vaikka minulla kesti tämän toisen alulle saaminen (jos saadaan tämä pitää) melkein neljä vuotta, niin hoidoissa käyneenä luomuplussa on vastaavalla tavalla hämmentävä onni. Tarrasukkia!

Oireet on minulla olleet aika vähäiset ja lievät. Rinnat on arat välillä enemmän, välillä vähemmän. Esikoista odottaessa oli todella kipeät, halaaminenkin sattui. Nyt ei haittaa edes seksiä ja halutkin on tallella. Etovaa oloa on närästyksen tapaisena lähinnä iltaisin, mutta välillä aika voimakkaana. Selvästi liittyy juomani veden määrään, joten koitan tankkailla tasaisesti pitkin päivää ihan reilusti. Turvottelee ja välillä ummetteleekin. Joka yö herään pissalle, mutta muuten nukun melkolailla hyvin. Väsynyt olen kyllä. Menkkakivun kaltaisia lieviä juilintoja on alavatsalla ja nälkä tulee herkemmin. Säännöllisesti täytyy syödä myös huonon olon välttämiseksi. Marjat ja hedelmät maistuvat. Salmiakkihimo iskee aina välillä. hajuaisti on välillä herkkänä, mutta se on minulle ihan tyypillistä. Repäisykivutkin ovat tuttuja.

Plussatestin tein menkoista laskettuna rv5, mutta ultran mukaan viikot tippui kahdella eli plussa olisi tullut jo rv3-4 vaihteessa. Hurjaa. Vaikea uskoa, että normaali raskaus noin aikaisin näkyisi, mutta viiva kyllä tummeni vähitellen ja digitestitkin oli samassa linjassa ultrassa todetun kanssa. Ensimmäinen testihän oli roskishaamu ja seuraavanakin aamuna tosi haalea testiajalla. En olisi edes testannut tuossa vaiheessa, jos en olisi ollut Polille soittamassa. Testejä edeltävinä iltoina välttelin juomista eli pysyttelin janoisena, jotta saisin vahvan näytteen. Saattoi vaikuttaa asiaan.

Raskaudesta kertominen on asia, johon suhtaudutaan maltilla. Esikoisesta kerrottiin rv17, koska nähtiin silloin molempien perheet. Edellisestä raskaudesta kerrottiin keskenmenon myötä miehen vanhemmille ja tästä kerrotaan heille tarvittaessa syksyn aikana. Muuten mennään mieluiten aina rakenneultraan asti. Tavalla tai toisella minua hoitavat / hoitaneet ihmiset tietävät. Heitä on muutama. Heillä on vaitiolovelvollisuus, joten salaisuutemme pysyy turvassa. Emme halua kertoa ennen kuin olemme turvallisemmilla viikoilla ja maha näkyy. Onneksi olen pullukkana tottunut mahani kyttäämiseen, joten saan salattua varmaankin aika hyvin. En halua joutua jakamaan huonoja uutisia, jos niitä tulee. Omien vanhempieni kanssa en halua muutenkaan aiheesta keskustella. Esikoiselle kerrotaan raskauden puolenvälin tietämillä eli rakenneultran jälkeen, jos hän ei ennen sitä itse asiaa ota puheeksi.

mammuzki > Onko sinulla munasarja kuitenkin tallella siellä poistetun munanjohtimen puolella? Joskus keltarauhaskipu saattaa säteillä toiselle puolelle, joten kyse voi olla ihan siitä. Toivottavasti ei ole ainakaan mitään huolestuttavaa.

Facebook on minulle tapa pitää yhteyttä muualla asuviin kavereihin, mutta toki sieltä löytyy myösä läheltä asuvia ja sukulaisia. FB-ryhmään en aio tulla, sillä en luota asian pysyvän siellä salassa. (En siis luota ryhmän salausominaisuuteen) Muutenkin pysyn mieluummin anonyyminä. Jos omalla nimelläni porukkaan liityn, niin sitten tapaamisen muodossa raskauden ollessa pitemmällä.

nansku > Meillä sama LA ja sairaala. :)

Tähtisilmä* > Kiitos päivityksestä! :flower: Onhan tuo porukka kasvanut alkuperäisestä ihan reilusti. :)

Hankintoja
ei varmaankaan tehdä vielä pitkään aikaan. Pikkusisaruksen syntymästä kertovan kirjan ostin jo aikoja siten, kun sattui kirpparilla tulemaan vastaan. Esikoiselta on säästetty kaukalo, yhdistelmävaunut puolikovalla kopalla, pinnasänkyä odotetaan lainasta, kantoliinoja löytyy parikin erilaista ja vaatetta, maidonkerääjät ja pumppu, petivaatteita yms on myös säästetty.

Äitiyspakkauksen otan, koska se on raha-avustusta arvokkaampi ja on kiva saada pakkauksesta säästöön sitten käytön jälkeen. Miehen entisiä vaatteita oli esikoisella ja minusta se oli ihanaa. Esikoiselle on muutamien pakkausvaatteiden ja tarvikkeiden lisäksi säästetty nimiäispuku, ensimmäinen juhlapuku sekä muutamia suloisia söpöstelyvaatteita. Saa ne itselleen sitten aikuisena. Minusta se pakkauksen hypistely kuuluu asiaan. Sen hakemisesta ja tutkimistesta tulee hyvä fiilis ja onhan se hyvä peruspaketti vauva-arjen alkuun. Kestoliivinsuojia meinaan hankkia ja imetysliivejä tarvitsen uusia. Äitiysvaatteita on ennestään esikoisen odotukselta ja lisää olen ostanut lapsettomuushoitojen vuoksi. (ivf:n aikana olen ollut todella turvoksissa, joten vain mammamalliston vaatteet ovat tuntuneet mukavilta ihmisten ilmoilla. Kotona on riittänyt collarit ja iso t-paita tai väljä tunika.)

Asutaan ihan kivan kokoisessa kahden makuuhuoneen omakotitalossa ja meillä on iso oma tontti. Tarvittaessa saadaan remontoitua kolmas makuuhuone ilman laajentamista, mutta laajennus olisi kyllä kiva. (Lottovoittoa odotellessa. :D) Huoneet on tilavat, joten mahdutaan hyvin. Ostaessa kriteeri olikin, että kolmen lapsen kanssa on mahduttava. Nähtäväksi jää tuleeko perheestämme loppujenlopuksi yksi-, kaksi- vai kolmelapsinen. Tässä vaiheessa haaveillaan siitä toisesta, mutta ajatusta kolmannesta ei ole hoidoista huolimatta haudattu. Aika näyttää.

Mitä te harrastatte? Itse harrastan puutarhanhoitoa, joogaa, musiikkia ja käsitöitä. Tansia aloittelin alkusyksystä, mutta olen väsymyksen vuoksi joutunut pitämään taukoa. Mies metsästää, lukee ja puuhailee myös tässä pihassa apunani.

Tähtisilmä* > Mulla on pcos ja kilpirauhasen vajaatoiminta, miehessä ei vikaa. Pco oli tiedossa hoitoihin mennessä ja kilpirauhaslääkityksen olen saanut hoitojen aikana, mutta apua täytyi hakea yksityiseltä. Arvot ei ole tavoitelukemissa eikä olokaan ihan toivotunlainen, mutta ilmeisesti tarpeeksi hyvät. Kävin juuri kontrollissa ja annosta lisättiin hieman. Jospa tällä nyt sitten olisi parempi. Onneksi neuvolasta tulee kontrollit 6-8 viikon välein, niin tulee hyvin seurattua. Inssejä meille ei tehty. Lääkeavusteisilla ei onnistuttu, joten ivf oli seuraava askel. Taisi kiikastaa tuosta kilpirauhasesta ja ehkä lantion virheasennosta, kun nyt tärppäsi. Lantion virheasennolla viittaan siihen, että olin juuri käytyt ensimmäisessä hoidossa kalevalaisella jäsenkorjaajalla ennen raskautumistani ja siellä käsiteltiin jalkani saman mittaisiksi, jolloin lantiokin suoristui. Kiva kuulla, että teillä ensimmäinen hoito toi plussan. :) Joskus se on pienestä kiinni, mutta onneksi on sitä apua tarjolla.

Rintojen kasvusta sen verran, että mulla paisui esikoista odottaessa 3 kuppikokoa. Ympäryskin kasvoi, mutta palautui raskauden jälkeen. Ero raskautta edeltävään kuppikoon on edelleen sen 3 kuppikokoa. Arpia ei rinnoissa juurikaan näy, mutta mahalta iho repeili vauvan myllätessä loppuviikoilla aika pahasti. Ei niitäkään enää juurikaan huomaa kuin lähempää katsoen ja ne on minulle ihan ok. Rasvailin kyllä jonkin verran, mutta jotkut ihotyypit repeää silti. Raskauden myötä minulla puhkesi atopia, joten nykyään teen voidepesuja suihkussa Aqualan L -perusvoiteella. Talvella pitää lisäksi rasvailla. Täsmävoiteena minulla on kriisitilanteisiin ihana Forever-sarjan Aloe gelly. Mahtava yleisvoide.

Ensimmäinen romaani kirjoitettu. :D Vauvaliimaa kaikille! Voikaa hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Me ollaan vähän varovasti alettu testaamaan 6vuotiasta, mitä jos meillekkin tulisi vauva tyyliin. Ja sitä vähän helpottamassa kun sisko sai kesällä vauvan. Mutta kerrotaan vasta myöhemmin että vauva on oikeasti tulossa. Saas nähä hoksaako tuo jo ensi kuussa, kun meillä on tosiaan neuvola käynnit peräkkäin.
Johan sitä on moni odotellut, millon tulee sisaruksia.

Muuttoa ei vielä tarvitse harkita, vaikka varovasti on taloja katseltu ja haaveiltu. :)

Olotkin alkaa helpottaa, flunssan osalta. Sekä maha vihlonnat. :)
 
Mulla on nyt CB:n mukaan 3-4 viikko menossa ja aikas vähän oireita :) (Tavallaan pelottaakin, kun niitä on niin vähän, mutta on alkanut lisääntymään kyllä..)

Eli plussan jälkeen tuikkii mahassa ja välillä, varsinkin jos tulee rasitusta, niin menkkamaiset juilinnat, nekin vähentyneet tai muuttuneet. Rinnat tuli hieman aroiksi vasta plussauksen aikaan ja joskus tuntunut kutitusta ja ehkä nippailua niissäkin. Tänään joutui ottamaan kunnon päikkärit, eli väsymys on tullut. Välillä huippaa hieman. Ja T-alueen ja kaulan(pienet) finnit! Aina mulla on ollut taipumus akneen, mutta ei niin tuolla T-alueella, ja nyt se kukoistaa, etenkin suun ympärys :D Mutta vielä ei ainakaan oksennuta eikä pahemmin ällötä, joskus hetkellisesti saattaa joku haju vähän saada reaktion että mitämikä..... Ja tuntuu että haistaa ja maistaa paremmin! Ja välillä pissattaa enempi ja sieläkin alueella jotain nippailua tuntuu joskus?? :D

Joku kysyi harrastuksista, itse harrastan piirtelyä mutta se on jäänyt, ehkä se saa uuden innoituksen tässä pian! Sekä harrastan sisustelua.. Miehen kanssa käydään silloin tällöin iltaisin hämärässä pihalla kävelemässä, riippuu miten hänet työaikansa menevät :)

Ja itse olen melkoisen tarkka, tai no, olen tarkka, että mitä saa syödä ja mitä ei, ettei vaan tapahtuisi mitään pahaa.. Ja että mitä saa tehdä etc.. Ja kyllä on niin paljon kaikkea kiellettyä että HUH.. Että onneksi on myös tuo oma järki mukana edes jotenkin :ashamed: Mites muut? Oletteko ajatelleet tai alkaneet rasvata masuanne jo jollain voiteilla, osaisitteko suositella jotain? Mites muun kosmetiikan käyttö? (Anteeksi jos näistä on jo keskusteltu aijemmin, en ole vielä lukenut koko ketjua!)
 
Viimeksi muokattu:
mulla on jo viikko oviksen jälkeen näkynyt kiinnittymisvuotoa, ja siitä pari päivää niin alkoi pahoinvointi. molempien kahden aiempien raskauksien aikana kestänyt pahoinvointi 20viikolle, joten siihen nytkin varaudun. Rinnat on myös turvoksissa ja tihkuttaa maitoa 1,5v sitten lopetin taaperoimetyksen nuoremmalta, eikä se oikeastaan ole ehtinyt täysin loppumaankaan.

4viikkoa sitten päätettiin että olisi kolmannen kullanmurun aika ja nyt sitä ollaan 4+5 viikoilla, eli yhtä nopeasti tuli tämäkin kuin edellisetkin.
Mulla on takana 12h (2008) ja 2h (2010) pituiset synnytykset joten vähän mietitytti tämä kolmas jos tuleekin vielä nopeammin - meiltä kun on 1,5h matka sairaalaan, mutta se riski on otettava, eikä vielä murehdittava.
Koska raskautuminen kävikin näin nopeasti en ole ehtinyt tupakointia lopettamaan - ja se on aina ollut mulle vaikeaa, pitkään molempien raskauksien aikana käytin nikotiinilaastareita, mutta jossain vaiheessa olen aina aloittanut syntymän jälkeen uudelleen satunnaisen polttamisen, tänään tupakat lensi aamulla nurkkaan ja odotan alkuviikosta saatavaksi nikotiinitonta sähkötupakkaa - ehkä itsensä huijaamista, mutta uskon sillä lopettavani turvallisemmin kuin laastareilla.

Nykyään taitaa odottaja saada automaattisesti kaksi ultraa ellen ole ihan väärässä?
Esikoisen aikana oli kaksi, kuopuksen aikana olisi ollut yksi, mutta me saimme toisen esikoisen huulihalkion takia.

mitään ylimääräisiä rasvauksia tai voiteita en ole ikinä tuuuli+ kokenut tarpeelliseksi, eikä oikeastaan arpia ole tullutkaan.

rintojen kasvusta esikoista kun aloin odottamaan oli kuppikoko B, raskausaikana D ja sen jälkeen C, ja toisen lapsen raskausaikana D ja syntymän jälkeen taas C. Esikoita odottaessa kammolla luin kuinka raskaus ja imetys pilaa rinnat, pelkäsin turhaan. Raskaus muutti rintoja, mutta nopeasti ne palautu entiseensä eikä ne imetyksen myötä sen kummemmiksi ole muuttunut (molemmat lapset imetin 18kk ikäisiksi, ensimmäiset 6kk täysimetin, eivätkä lapset huolineet pulloa tai tuttiakaan, eikä niille ollut tarvettakaan.
Syömisestä, maalaisjärjellä mennään, muutoksena normaaliruokavalioon jätän tinkimaidon hakematta.
harrastuksista; rakkaimpana on varmaankin käsityöt ja niitä teen myös työkseni kotona. Mulla ei tästä tule olemaan edes varsinaista äitiyslomaa, myyntipuoli on pakko hoitaa, mutta neuletilauksien vastaanottamista tarvii varmaan ainakin vauvan syntymän jälkeen hetki rajoittaa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Vältettävien ruokien listan olen lukenut, mutta en sitä ihan pilkun tarkkaan noudattele. Pihvin ja kokonaisena laitettua paista tykkään syödä mediumina, raskaana ollessa varmuuden vuoksi medium+. Kypsän syön, jos eteen sellainen tulee, mutta en tilaa enkä itse laita. Ikinä (rasti seinään ja koputetaan puuta :D) ei ole tullut mitään ongelmia. Home- ja tuorejuustoja syön siltäosin, kun ne ovat valmistettu pastöroidusta maidosta. Se on ihan turvallista. Rooiboksen en tiennyt olevan kiellettyä. Sitä olen vähän käyttänyt, mutta jätänpä nyt senkin vähän pois. Yrttejä käytän mausteen tapaan, mutta aika runsaasti. En usko, että persilja leivänpäällä on pahasta. Olenhan sen itse kasvattanut ja raskaanahan tarvitaan rautaa. Graavikalaa syön varmuuden vuoksi vain kypsennettynä. Niihin en niin paljon luota. Alkoholia tietysti vältän, mutta saatan minä hörpyn verran miehen lasista maistaa mietoja juomia tai viiniä silloin tällöin. Maalaisjärkeä käytän kuten esikoistakin odottaessa.

En ole rasvaillut vielä normaalia enempää. Ceridal on liukkarina. Sitä suositelaan käyttämään välilihan repeytymisen estämiseksi jo ennen synnytystä. Vartalon rasvailu lisääntyy atopian vuoksi sitten talven myötä ja samalla tulee sitten rasvailtua kasvava masu. En tosin usko, että arpia juurikaan enää lisää tulee, kun masunahka on jo niin venynyt ja repeillyt.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Hyäkkäysvaunu: Ihanaa!! Onnitellut! Pääsit sinäkin mukaan tähän ketjuun :) Millä testillä sait sit sen kunnon plussan? Minähän plussasin ensin liuskalla, sitten Apteekin omalla jaa sen jälkeen vielä CB digillä. Eilen tein uuden testiin, Apteekin oma, jotta pystyin vertailemaan siihen edelliseen ja kivasti oli viiva nyt saanut lisää väriä :)

Miten monta testiä te muut olette tehneet? Itse en uskonut että tulisin nyt taas näin helposti raskaaksi koska miehellä todettiin alhainen testosteronitaso joten olen tehnyt varmaan noin kuusi testiä jotta olisin 100% varma asiasta :)
 
Mie plussasin jo ekan haamun rv 3+ jotain, eli tosi aikasin.. tein yli 10 testiä :D Haamu näkyi kaikissa ja sit tein rv 3+ myös sen digitestin jossa luki raskaana 1-2 ja sen jälkeen uskoin varmaksi.. eipä tullu kuukautiset ja nyt kunnon oireet iski päälle :)
 
Hulluinta tässä kyllä onkin se, et kahdesta aiemmasta oon uskonut jo yhdestä plussasta mut sillon oonkin saanut tosi selkeän plussan ku testannut vasta ku menkat olleet myöhässä.. tän kohdalla siis uumoilin raskautta jo tosi aikasin ja testasin alavatsakipuilun vuoksi jo n. viikkoa ennen kuukautisten alkamista. ja sillon se haamu jo siinä näkyi :)
 
Heipä hei, meillä meni viikonloppu aika vauhdikkaasti kun tällä kertaa panostettiin parisuhteeseen. Joku mieliteko tämäkin - "nyt vietetään laatuaikaa kun en vielä oo ihan rantautuneen valaan näkönen"... Onneksi mies tajusi, että tämäkin oli mulle tärkeetä vaikka vainoharhaselta hullulta kuulostinkin ^_^
Tulin tässä sellaseen johtopäätökseen, että mä oon saanu raskausoireet muidenkin puolesta ;) etova olo jatkuu 24/7 ja aamuoksut pysyy mukana rutiineissa. Tissit olen jo melkein teipannut kiinni kun ei rintsikoihin mahdu ja ne on niin pirun kipeät. Alavatsa on niiiiin kipeä ja koko maha ihan turvoksissa. Yksi sukulainenkin totesi jo tossa, että ehkä ne kaksoset on tulossa. Saapa nähdä ;D väsymys ja huimaus on tulleet tutuiksi, mutta stressata en aio vaikka asuntoa ei saisikaan siivottua :D täällä vaan toivon, että kaikki menee hyvin (on masussa sitten yksi tai kaksi asukkia). Mielialanvaihtelut ja muut hormonihuurut joutuu mies vaan kestämään ja lupasihan se ilmotella jos ihan sekopääksi tulen tiedostamattani :D

Onnea kaikille uusille plussanneille!
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Tänään tehty testi eilisen vahvan tunteen ansiosta. Laskurin mukaan 18.5.2014. Tämä on meidän perheelle viides lapsi. Minulle kolmas ja miehelle neljäs. Oireita on ollu hillitön väsy ja päänsärky.

Iit84 29v. laskettu 18.5 itselle kolmas,miehelle neljäs. ekks
 
Viimeksi muokattu:
Mukavan paljon porukkaa mukana, onnea kaikille!

Harrastuksista olin tulossa tänne muutenkin kommentoimaan, käyn paljon ryhmäliikuntatunneilla ja voi apua, miten tämän illan bodypump ei kulkenut ei sitten yhtään!! Kovasti vaikuttaa väsymys ja se, että tulee syötyä vähän erilailla nyt, kun on ajoittain pahaa oloa. Täytynee tajuta ottaa iisimmin jumpilla, vaikka tuntuukin tyhmältä tässä jo tässä vaiheessa. Minäkin ompelen ja enemmän se on harrastus mutta myös pieni sivutyö. Kestovaippoja ja lastenvaatteita :)

Oireista mulla on jäätävä turvotus iltaisin. Oon aika lyhyt, niin maha näyttää aika epätoivoiselta :/ Viimeksi töissä sanoivat jo rv 9, että "oot NIIN raskaana". Että salataan se mikä pystytään. Rinnoissa tuntuu, vain välillä mahaa juilii, mut illalla on paha olo. Hö.

Onko pinna kireällä? Itse en ajoittain jaksa suhtautua laisinkaan huumorilla esikoisen kikkailuun (vai voiko sitä laittaa raskauden piikkiin...?). Nyt jätkän kuuluis olla nukkumassa, mut kuului kolinaa ja kun menin katsomaan, niin tää 3vee ryömii kohti vessaan, kun hän leikki kuulemma, että kädet ja jalat on murtunu. Just tälläistä en jaksaisi, kun sitte otetaan hepulit vaikkei pitäis, kun komennan suoriutumaan fiksummin. Et näin.
 
Huomenta!
Voi vee mikä yö, maha oli koko ajan kipeä ja ajoittain kipu voimistui ja välillä taas tuntui vaan pientä vihlontaa. Kyllähän siinä mielessä kävi, että nytkö menee kesken :( mut kyl se sit meni ohi ja sain nukuttua.
sallamaria84 mulla on kans aivan jäätävä turvotus ja oon jo miettiny, että onkohan tuolla kaksi salamatkustajaa :whistle:
Mielialat heittelee niin maan ja taivaan välillä, että mies pitää mua hulluna kohta :D

Mukavaa alkavaa viikkoa :)

satsumama & pötkylä 4+6
 
Täältä liittyisi mukaan uusi ryhmäläinen! Lauantai päivällä haamujen haamu, odottelua ja tänään aamulla selkeä plussa clearbluella. Rv 4+2 laskurin mukaan ja la 17.5.
Mulla on 1/13syntynyt poika. Ikää löytyy tällä hetkellä 18v. Miehelle ensimmäinen tulossa.

Viime raskaus aika oli sinänsä haastava, kun sairaalassa olin 40c kuumen ja imusolmuketulehduksen takia kuukauden päivät. Toivon ettei toistu, lääkärit eivät osanneet kertoa johtuiko raskauden herkistämästä tilasta tuo tauti.

Oireita ei juuri ole paitsi terveellisiä ruokia tekee mieli. Mahassa pieniä nippailuja ja iltasella lievää pahoinvointia. (Viimeksi teki mieli suolaa ja rasvaista ruokaa)

Viime raskaudessa rasvailin bio-oililla, eikä tullut arpia kuin tisseihin.
Edellinen synnytys oli helppo 8h salissa, 9-pisteen poika, mutta viikko oltiin sokrujen takia osastolla. Jos sitä pääsisi tässä raskaudessa rasitukseen, että tietää jos ne heitteleekin.

Nopeasti selasin ekan ja vikan sivun, paremmalla ajalla palailen, nyt pitää kiiruhtaa kun poitsu heräilee päikkäreiltä!:)

! Tintti. /18v./2.lapsi /k-hks/ la 17.5!

Tintti &masuasukki 4+2
 
Aika äitiysneuvolaan varattu, hyvä että soitin nyt jo vaikka mietin ettei asialla ole mikään kiire, oli jo tuo tietty viikko jolle aika katsottiin lähes täynnä.
Ihanaa kun kaikki 3 olen päässyt/pääsen käymään samalla hoitajalla joka muisti mut jo puhelimessa - kyseli heti vointia kun tietää mun pahoinvointi taipumuksen ja kävi lääkitykset läpi jotka pitäisi nyt ajaa alas, tein sen kyllä jo heti raskauspäätöksen yhteydessä koska tiesin millaiset vieroitusoireet oli luvassa, enkä halunnut kokea sitä raskauden aikana, migreenilääkityksestä täytyy vielä keskustella lääkärin kanssa vaikka raskaudet olenkin ollut pääasiassa ilman kohtauksia niin molepiin raskauksiin mahtuu kohtaus joka vienyt sairaalaan (hemipleginen migreeni, joka saa aikaan hetkellisen halvauksen ilman lääkitystä).

joko teillä on ekaneuvola varattu ja syöttekö jo vitamiineja (d-vitamiini/foolihappo)?
Mä pidän etenkin foolihappoa tärkeänä koska esikoisella oli syntyessään huulihalkio, yhteyttä ei voida todistaa meidän kohdalla (perinnöllistä tekijää ei ole löytynyt) mutta joidenkin tutkimusten mukaan näillä on yhteys ja koska meillä on jo ennestään halkiolapsi niin riski on suurempi ja sitä seurataan ultrien yhteydessä/lisäultrilla.
 
Noista kyseltiin, että montako testiä on tullut tehtyä. Minä tein vain yhden testin ja kun se oli niin kirkuvan punainen saman tien niin pitihän siihen jo luottaa :D Ei kyllä jättänyt epäilyksen varaa ;)

On ollut puhetta myös liikunnasta: Itse lenkkeilen säännöllisesti ihan koiran kanssa, mutta nyt jo olen joutunut hillitsemään tahtia. Väsymys on ihan kamalaa, joten on jo suuri saavutus päästä ulos koiran kanssa. Ja hengästyminen on nykyään niiiiiin helppoa, että oikein ärsyttää. En ole käynyt raskausaikana kertaakaan juoksemassa, kun sekin tuntuu niin ylivoimaiselta. Tämäkin kuulemma tukee sukulaiseni teoriaa kaksosista.

Harrastuksista: Eli tuo lenkkeily. Mutta minulla on paljon myös kaikkia omia pikku "projekteja" - neulon kun inspis iskee, vaikken kovin taitava olekaan. Ja muokkailen kuvia tietokoneella ihan vain huvin vuoksi. Askartelen myös paljon mm. kortteja ja "tauluja". On kiva tehdä "skräppi" tyylillä tauluja pariksi viikoksi ja sitten voikin taas muuttaa tyyliä ;) Mukaan mahtuu kaikkea muutakin mahdollista. Tällä hetkellä projekti palapeli on kesken. Kun se on valmis, liimaan ja päällystän sen ja pistän seinälle tauluksi. Vielä kun tätä kaikkea jaksaisi väsätä väsymyksen keskellä, niin VAU! ;)

Hyäkkäysvaunu: Eka neuvola on varattu 20.9. , mutta vitamiineja en vielä syö. Yritin kyllä d-vitamiinia ottaa, mutta kun se vaan ällötti niin pahasti niin luovuin toivosta.

Ja samoten ruoista: Syön sitä mikä ei ällötä, maalaisjärkeä käyttäen. En ole kovin tarkkaan perehtynyt "kiellettyihin" ruokiin ja muihin. Luotan siihen, että kroppa kyllä kertoo mielitekoina, mikä on hyväksi ja jos vitamiineja puuttuu niin ne ilmenee varmaan kans mielitekoina. Ahh, nyt kun saisi tuoremehua ;)

Kylläpäs mulla näitä juttuja riittää ;)
 
Heippa taas! Onpas paljon uusia täällä!

Ihanaa lukea että muillakin oireet voimistuu ja tuskaisuutta on. Ei siis muutoin kiva tietenkään, mutta huojentaa oloa, se on ilmeisesti normaalia. Mulla tulee koko ajan pahemmaksi päänsärky, huimaus, tissikipu, pahoinvointi ja närästys. Eilen oli ihan tappava ylävatsakipu, tänään ei onneksi enää, ainakaan vielä. Ja sitä vuotoakin on edelleen :(

Ahdistavaa, kun neuvolaan ei saa yhteyttä akuuteissa vaivoissa ja työterveyteen taas ei enää oteta kun on raskaana. Yksityiset vetää varmaan aika hyvät rahat odottavilta perheiltä! Itsekin tässä tuota harkitsen, en kestä odottaa ultraa ensi viikkoon ja mietin miten pystyn olemaan töissä potilaiden kanssa kun on niin huono olo. :(

sallamaria mulla ei oo pinna sentään kireällä, mutta muutoin tosi vauhdikkaita moodswingejä. Eilen porasin ihan hysteerisenä vatsakivuissani ja sit yhtäkkiä olikin taas ihan ok olo.. Hulluksi tässä tuntee itsensä.
 
Joo, ekaa neuvolaa varatessa muistutti noista vitamiineista ja on käytössä :)
Itekkin mietin josko liian aikasta soittaa, mutta siirtyi jo viikolla eteenpäin. Siihen verraten millä vk normaalisti käydään. Kun ei aikoja ollut.

Harrastuksia joku kyseli, niin käsityöt ja leivonta omia ja muuten mennään poitsun mukaan. Millon lenkkeillään, pyöräillään, jalkapalloo yms.

sallamaria84 samoja oon itse miettinyt, voiko pistää raskauden piikkiin. Kun muuten ei mieli juuri heittele. Mutta poitsulle tulee välillä aika äkkiä hermostuttua. :/

Rasvailua täytyy muutenkin tehdä jatkuvasti ja talven tullen vielä lisätä, joten sitä ei näin raskauden takia ole tullut ajatelleeksi. Esikoisen aikaan yritin kovasti rasvailla mutta tuloksetta.. Noh eikai tämä pahemmaksi enää voi mennä. Jo niin ryppyinen maha :D

Testejä taisin tehdä 7kpl joista 5 negaa, yksi haamu ja viimen positiivinen. Mutta oireita oli ollut jo monta viikkoa. Tällä kertaa kuitenkin jo paljon aikasemmin plussaa, kun viimeksi meni rv 10 asti ennenkun alkoi näkyä.
 
macy gray kyllä ainakin pitäisi olla munasarja tallella :) Ei ainakaan epikriisissä lukenu että sitä olisi jouduttu poistamaan. Nyt ei ole kyllä viikonloppuna mitään vastaavia kipuja ollutkaan enää...toivottavasti ei tuukkaan.

Kävin aamulla labrassa otattamassa uuden verikokeen ja huomenna sitten selviää taas lisää että onko noussut torstaista tarpeeksi...pelottaa.

Mulla on eka neuvola aika muistaakseni 30.9 ja varhaisultra 18.9... reilu viikko pitää viellä jännitellä jos nyt huomenna ei tule mitään kovin negatiivista...

Testeistä puhuitte niin mieli olisi ollut tehdä monta testiä mutta yhden sitten vain tein ja varmistuksen sain kuitenkin vielä labrasta :)

Vitamiineja en ole vieläkään saanut aikaiseksi hakea :/ täytyy ainakin tuo d-vitamiini ja foolihappo hakea tässä lähipäivinä...
 
Onnea uusille plussanneille taas! :flower:

Neuvolaan soitan ihan kohta, soittoaika alkaa kahdeltatoista. Toivottavasti ei mee aika kovin kauas kun ei jaksa oottaa! Toisaalta vähän jännittää mennä sitten sinne neuvolaan, kun monella tutulla on pieniä vauvoja, ettei 'jää kiinni' jos sattuu joku samaan aikaan. :D Varmaan kaupassakin on ihmiset kattonu mua, että mikä tota viiraa, kun testejä ostaessa vilkuillu olkansa yli ettei kukaan tuttu nää..

Vitamiineja kävin ostamassa, Multi-Tabsin Raskaus ja imetys -purnukan. Mitään rasvoja en oo vielä ostanut, mutta kyllä jossain vaiheessa ajattelin ruveta masua rasvaamaan. Pituutta multa löytyy se alta 155 cm, että voisin kuvitella ettei mahaa ihan kovin pitkään salassa pidetä.

Turvotus on ihan hirveetä, ympärivuorokauden, mutta illat varsinkin. Näytän siltä että viikkoja olis ainakin kolme kertaa se mitä oikeesti. Viimestään klo 19 otettava farkut pois jalasta ja siirryttävä verkkareihin. :D

Euphoric + muru 4+5
 
Täälläkin tuo rasvaaminen menee ihan siinä missä ennenkin kuiva iho kun on. Talvella se rasvaaminen sitten taas lisääntyy joka tapauksessa kun pakkanen kuivattaa lisää.
Eipä tuota turvonnutta massua kauaa piilotella ;) olen itsekin aika lyhyt ja hoikka, joten siihen lisättynä turvotus niin kylläpä pömpöttää. Saati sitten kun se ihka oikea raskaus alkaa näkyä turvotukselta ;) Olen jo päättänyt, että jos joku kysyy olenko raskaana niin en ala kyllä valehtelemaan. Tarkoitan siis näitä, ketkä eivät vielä tiedä ja kelle haluamme kertoa vasta sitten kun raskaus on pidemmällä ;)
 
Miulla on ollu tosi lievät oireet, jopa niinkin lievät että välillä tulee mietittyä että onkos siellä mahassa matkaajaa vai ei. Toisaalta kolmen kirkkaan punasen testin jälkeen kai se on pakko uskoa et siellä joku on. Oireina siis satunnainen mahan vihlaisu ja kipeät tissit. Ja kukkiva naama!

Onneks pahoinvointia ei ole. Töissä olis hankalampaa salata tää raskaus jos ravaisin oksentelemassa.

Eka neuvola olis 1.10 ja kun sinne viime viikolla soitin niin neuvoivat alottamaan sen Multi-Tabsin Raskaus&Imetys-vitamiinin syönnin, joten sillä mennään.

Rasvauksesta tai rasvoista haluaisin kyllä kokeneiden mielipiteitä! :)

Ollaan kerrottu parhaille ystäville ja läheisimmille perheenjäsenille. Kaikki otti uutiset hyvin :)
 

Yhteistyössä