Toukokuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elina77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nii ja piti viel toho sanoo että mulla ei 25 viikolla tehdyn rasituksen mukaan ollut rd:tä, tosin uskon että mulla se puhkes myöhemmin vasta koska vauvan kasvu kiihtyi viimesten viikkojen aikana.

Tässä muuten tämän hetkinen masu, viikkoi tasan 24

Kertakaikkiaan kaunis maha sulla, Sanse!

Kaipaisin hieman neuvoja eli mitä tehdä jalkakramppien kanssa? Mulla on niitä jostain syystä ollut muutamia, pari kertaa yöllä ja yksi pidempi kestoinen illalla, mikä ei jostain syystä meinannut milllään lakata. Sattui aika tavalla :/ Hemoglobiini on hyvä (133) ja magnesiumlisää popsin päivittäin. Eli mikä kumma voisi auttaa?

Muuten voin hyvin, painoa alkaa pikkuhiljaa kertyä ja vaavi potkii innokkaasti päivittäin. Ja maha kasvaa.

rv 23+3

Kaipaisin hieman neuvoja eli mitä tehdä jalkakramppien kanssa? Mulla on niitä jostain syystä ollut muutamia, pari kertaa yöllä ja yksi pidempi kestoinen illalla, mikä ei jostain syystä meinannut milllään lakata. Sattui aika tavalla :/ Hemoglobiini on hyvä (133) ja magnesiumlisää popsin päivittäin. Eli mikä kumma voisi auttaa?

Muuten voin hyvin, painoa alkaa pikkuhiljaa kertyä ja vaavi potkii innokkaasti päivittäin. Ja maha kasvaa.

rv 23+3

Joogaohjaajani neuvoi venyttelemään jalkoja (takareisiä, pohkeita) sekä "kipristelemään" varpaita seisten iltaisin ennen nukkumaan menoa. Ainakin omalla kohdallani nuo liikkeet ovat auttaneet! Tsemppiä!

Viimeksi muokattu:
Hei,

Mulla auttoi kramppeihin tosi lämpimät villasukat nukkuessani, eli kylmä ja veto voi altistaa niille. Suonenvedot alkoivat n. viikolla 20 vaivaamaan melkein joka yö, nyt enää harvakseltaan. Huomaan että varsinkin herätessäni jalan venyttely aloitti sen, nyt heti kun kramppi alkaa venytän jalkaa toiseen suuntaan joka laukaisee sen. Magnesiumin lisäksi kalium auttaa myös, sitä saa banaaneista ja meloneista mm.

T. Birdie
rv 23+6

Viimeksi muokattu:
Esikkoa odottaessani mulla oli jalkakramppeja öisin, nyt ei ainakaan vielä ollenkaan, koputetaan puuta. Sen sijaan suonikohjut ovat puhjenneet vasempaan takajalkaani :P Esikkoraskaudessani polvitaipeeseen ilmaantu ihan vähän vaan suonen pullistumaa, nyt niitä on pitkin jalkaa. Eivät onneksi ole juurikaan kivuliaita. Tiesinhän mä, että olisi vaan ajan kysymys, millon tulee suonikohjuja - sukuvika. No, nyt se on koittanut. Mieheltä kysyin, että voihan vanhoillakin ihmisillä olla antoisa seksielämä, joohan...
Saman puolen kankkukin kremppaa lisääntyneen painon takia. Olin ekan kerran äitiysjoogassa lauantaina. Ens kerralla luulisi, että pääsen siihen mukaan paremmin. Olen myös viemässä miestä synnytysvalmennuskurssille.
Täälläkin toukka poukkoilee välillä oikein villitysti. Voin nukkua vain selälläni, kyljelle kun yrittää, niin pikkunen heti protestoi tilanpuutetta. Tänään lounaalla lautastani kohti kumartuessani tuntui ikäänkuin oikein ojentuva pieni jalka alavatsassa. Lisäksi tyypin mielestä mun virtsarakkoni tuntuu olevan nyrkkeilysäkki.

Kiitos neuvoista! Kokeilen tuota kaliumlisää ja villasukkia nukkuessa. Eikä tuota jalkojen venyttelyäkään ole tullut tehtyä liiemmälti. Toivon, että saan noilla kuriin. Vielä nuo krampit ovat satunnaisia ja saisivat sellaisiksi jäädäkin!

Pitääpä kirjoitella tänne muutama rivi työpäivän ratoksi, kun on siihen sopiva saumakin.. :)

Täällä oli tänään neuvolapäivä ja siellä käydessä kaikki ihan ookoo. Lisärautaa tulee syötyä 100mg päivässä kalkin ja monivitamiinin kaverina, mutta silti oli hemoglobiini melko alhainen 114. Verenpaine alhaisenlainen myös, mutta ei mitään huolestuttavaa. Sikiön sydän sykki niinkuin pitikin ja sf-mitta oli normaali 23cm. Ensi kerralla on sitten lääkärin vastaanotto kuun loppupuolella. Painoa oli tullut neljän viikon aikana lisää reilusti nopeammin aiempaan verrattuna; ensimmäisestä neuvolakäynnistä ollaan nyt plussalla 3,7kg, josta viimeisen kuukauden aikana on tullut 1,8kg (n.+450g/vk)..

Ihan maltillista painonnousua toki, mutta silti en voi olla hieman murehtimatta tätä väliaikaisesti menetettyä littanaa vatsaani.. Toivon mukaan väliaikaista tämä ja pääsisin takaisin omiin mittoihini suht nopsaan synnytyksen jälkeen. Siitä voin olla tyytyväinen, että bulimia-kohtauksia ei ole koko raskauden aikana juuri ollut (pari vain, joka on tooooosi hyvin ottaen huomioon miten asia olisi voinut olla) ja muutenkin ruokailutottumukset on melkolailla kohdillaan. Jos nuo turhat makeat saisi vielä pois, niin tilanne olisi oikein hyvä.. Sillä en usko turhasta sokerista (karkkia ja pullaa) olevan hyötyä kummallekaan, ei sikiölle eikä minulle.

Aika ristiriitaisa sinänsä, että mielestäni raskausvatsa on muilla naisilla usein kaunis ja "sopivan kokoinen", mutta itse tunnen edelleen näyttäväni enempikin lihoneelta, en raskaana olevalta. Jotenkin tuntuu, ettei sellainen vatsa minulle sovi. Raskauden pitäisi olla yksi maailman luonnollisimmista asioista, mutta ainakin mulle kaikki nämä vartalon muutokset ovat todella haastavia.. Mutta senhän osasin jo ennen raskauttakin ounastella, että minusta ei tule odottajaa joka on innossaan vatsan kasvusta ja jopa ylpeä siitä. Vatsan kasvaminen on minulle edelleen asiaan kuuluva "pakollinen paha".

Voinnit on olleet hyvät, mutta minullakin ilmeni tuossa öisin noita mainitsemianne suonenvetoja/kramppeja jaloissa vähän aikaa sitten. Asia helpottui ystäväni vinkillä. Hän neuvoi, että laittaisin niskatyynyn (semmoisen luun mallisen) jaljojen väliin nukkuessani. Eipä ole sen jälkeen kramppeja ollut. Eilen illalla en tuntenut nukkumaan mennessäni mitään liikkeitä, joka on normaalista poikkeavaa.. Ja koska päivä oli ollut kiireinen en voinut olla varma siitäkään, oliko liikkeitä ollut päivälläkään...? Koska neuvola oli muutenkin tälle päivälle niin enpä ehtinyt asiasta huolestua. Sen verran kuitenkin huomasi nyt tuosta ottaa opikseen, että ehtii hieman työpäivän aikanakin keskittyä mahdollisten liikkeiden mieleenpainamiseen, vaikka eipä tuo ole vilkas ollut liikkumaan muutenkaan.

Nyt takaisin sorvin ääreen.

-Danzee83 + Itiö rv.25+6-

Kiva lueskella taas pitkästä aikaa että miten teillä muilla tilanteet kehkeytyy.. :)
Mie täällä kammolla odottelen ensi viikon kontrolliultraa ja koitan siitä huolimatta psyykata itseäni tekemään valmiiksi asioita pikkuhiljaa. Kohtu supistelee todella paljon pienestäkin rasituksesta, joten on pakko valmistautua myös siihen ajatukseen ettei kaveri ehkä ihan loppuun asti malta lisätilanviejän kanssa masussa oleilla..

Muuten oireet muilla kuulostavat kovin tutulta.. :) Yöllisiä lihaskramppeja ja suonenvetoja ja monesti vaikka yöllä ei niihin heräiskään, niin aamulla on pohkeet ns. väsyneen ja puutuneen oloiset..oon koittanu nukkua kanssa millon tyyny ja jalkojen välissä ja milloin tyyny jalkojen alla.. Se tuntuu vähän auttavan
Selällään en voi enää nukkua, koska selkä kipeytyy ja tulee huono olo. Ja uutena ongelmana on se että jos on syönyt ennen nukkumaan menoa ja vaavi sattuu sopivaan asentoon, niin suurella todennäköisellä tulee syömiset ylös.. Sen verran siis alkaa mahalaukkua jo painamaan..

Pikkukaveri liikkuu paljon joka päivä.. Ja kuten Emman masussa, on täälläkin otettu virtsarakko nyrkkeilysäkin rooliin..ei kovin miellyttävää.. :/
Liikkeet näkyvät myös ulospäin jossain määrin jos tulee napakoita potkuja tai kaveri vaihtaa kokonaan asentoa, niin masu heiluu mukana ja on usein ns. vino kun ilmeisesti pylly on viistossa pystyssä,niin maha on toiselta sivulta reilusti korkeampi.. :) Oikeastaan aika omituisen näköistä.. :)

Mahan ja painon nousun kanssa miulla on ollut hieman ongelmaa kanssa.. En osaa mieltää omaa mahaani sieväksi vauvamahaksi, vaan miusta se vaan kasvaa ja mie turpoan. Alussa miulla nousi paino paljon nopeemmin kaikkien tupakoinnin lopettamisten sun muiden kanssa, mutta nyt painon nousu on ollut kuitenkin ihan normaalia..

Tänään alkaa meillä perhevalmennus johon ollaan yhdessä menossa.. Miusta sinne on kiva mennä, saa taas käytännöntietoa asioista ja voi jatkaa henkistä valmentautumista.
Mutta kai taas tulee huokastua helpotuksesta vasta sitten sen ylimääräisen ultran takia.

Oon ollut nyt paljon tekemisissä kummipoikani kanssa, jolla on SOD-syndrooma..hän on sokea.
Se on vaan aiheuttanut itsessään suurta huolta ja turhaa mietintää..totta kai se mietityttää.. :/

Noh..valmennusta odotellessa ja huilaillessa..
Zemppiä taas teille kaikille masujenne ja asukkienne kanssa.. :)

-HMM83 ja tiitiäinen 26+6-

Tervehdys kaikille.

Aika samanlaisia tuntoja täälläkin kuin monella muulla. Nukkumisen kanssa on ongelmaa (selällään tulee huono olo, kyljellä kipeytyy lonkat, lisäksi on tämä raskauskuorsaamissyndrooma, josta muistaakseni valittelinkin), vauva potkii virtsarakkoa yms.

Mulla on nyt reilun kuukauden ajan tullut painoa tosi nopeasti. Alkuraskaudessa tuli vain muutama kilo, ja pitkään olin jäljessä edellisen raskauden lukemista. Nyt sitten on tullut puolesta kilosta kiloon viikossa tässä jonkun aikaa. Tosin esikoisenkin kanssa oli tässä kohtaa se pahin paisumisvaihe, mutta tökkiihän se silti. Herkkuja on toki tullut syötyä, mutta niitä tulee kyllä syötyä aina. Mun perusruokavalio on suht koht oppikirjan mukainen (vähärasvaista lihaa, vähärasvaisia maitotuotteita, täysjyväpastaa ja -leipää, hedelmiä yms.) ja liikun paljon, niin jonkun verran olen aina uskaltanut herkkuja vedellä siihen lisäksi. Karkkia lähinnä, en ole leivonnaistyyppiä. Mutta kai tätä pitäisi yrittää rajoittaa. Nyt on sellainen 7kg tullut eli aika paljon. Viimeksi tuli yhteensä 14kg, jotka lähti imetyksellä aika nopeasti. Eli toiveikas olisin taas. Silloin tosin vauva syntyi maaliskuussa ja oli pari kuukautta aikaa hoikistua ennen ilmojen lämpenemistä ja vaatteiden vähenemistä.

Uimahallissa laitoin merkille, että melkein kaikilla useamman lapsen äideillä on tosi paljon raskausarpia. Mä selvisin esikosta ilman niitä (tai no rintoihin tuli, mutta ei mahaan), mutta olen kuullut monelta, että niitä tuli vasta tokassa raskaudessa. Kauhulla odottelen. Mulle on teininä tullut niitä lantioon, kun muodot muuttui nopeasti, eivätkä ole vielä 20 vuodessa hävinneet, vaalenneet vaan. Eli jos niitä pukkaa, niin pitkään niistä varmaan nytkin kärsitään.

Mutta onhan se hyvä, että muut asiat on niin hyvin, että ehtii miettiä jotain näin turhamaista :)

Jaksamista kaikille ja hyviä unia.

Sintti

Danzee - itse en koskaan ole ollut niin laiha kuin esikon syntymän jälkeen; vauva kirjaimellisesti imi musta kaikki kalorit. Huom. olen luontaisesti hoikka, esikkoa täysimettäessäni niin lommoposkinen, että multa kysyttiin mitä oikeen on tapahtunu. Monesti tuli imetettyä parikolme kertaa ennen kun ehti ite syödä aamiaista ollenkaan ja siihen vielä yöimetykset päälle. Ei siinä paljon ehtiny syyä, kun meni vauvan ruokkimiseen ja muuhun hoitoon ja niissä toimissa juoksemiseen aika. Jos sulla vielä Danzee on sukulaisista näyttöä, että raskauden jälkeen muodot on palautunu ennalleen, niin en huolisi. Varsinkin, jos sulla ei ees ole muuta kuin se minimikoneisto, joka raskauteen tarvitaan, lisäpainona. Tiedät varmasti, että nyt ja synnytyksen jälkeen on tärkeetä, että tankkaat tarpeeksi vaikkei liikaa, ei sitä muuten jaksa, kun joka tapauksessa tulee voimavarat koetukselle. Synnytyksenjälkeinen jumppa on tärkeetä siksi, että nuo synnyttimet palautuu timmiin kuntoon muttei kantsi sit kiiruhtaa mihinkään kilonkaristusrääkkiin muutoin. Ja suklaata syövien odottavien äitien vauvat on hyväntuulisimpia :)

HMM, hienoa, että lopetit tupakoinnin! Tsemppiä ultran odotteluun, vaikka raastavaahan se on. Muista, että valtaosa vauvoista syntyy terveinä.

Huomenta!

Meillä oli maanantaina neuvola ja eilen toinen lääkärineuvola, kaikki hyvin:)
Painoa on mulla kertynyt yhteensä nelisen kiloa, ihan sopivasti mun mielestä. Sf mitta oli 23, eli keskikäyrällä mennään.
Ittestä maha kyllä tuntuu välillä valtavalta ja olo on muutenkin kuin valaalla. Ja toisina päivinä taas tuntuu et se on vaan sievä pikku-kumpu..

Itse päähenkilön painoarvio oli 850g, eli himppusen pienempi kuin muuten näillä viikoilla mutta kuitenkn kuulemma oikein sopivan kokoinen.
Siellä se killui ultrassa pää alaspäin. Mä en ole oikein itse osannut paikallistaa että missä asennossa milloinkin tyyppi siellä hengailee, koska potkujen paikka vaihtelee välillä paljonkin.

Ai niin, ja lääkärikin oli sitä mieltä etä kyllä siellä pieni tyttö on:)

Joko olette miettineet vauvalle/vauvoille nimiä? Meillä piti palauttaa esitietolomake synnärille ja siihen piti laittaa noi nimet , ja luultavasti meillä jo onkin nimi valmiina. Riippuen tietenkin siitä onko tulokas nimensä "näköinen"

Vauva on alkanut saada aika paljon kaikenlaisia lahjuksia mun asiakkailta, on tullut pienenpientä myssyä ja potkupukuja sekä bodeja. Jotenkin tuntuu aika haikealta jäädä äitiyslomallen ihan just sen takia että monista asiakkaista on vuosien varrella tullut ihan ystäviä.
Muuten hengähdystauko töistä on ihan tervetullut.

Tämän päivän jälkeen alkaakin sitten talviloma, jei:D

Mukavaa viikonloppua!
-S-- +pkku-pupu rv 26+6

Hei,

Meillä on parit nimet tiedossa mutta varmaan katsotaan myös ovatko tulokkaat nimensä näköisiä :) Jostain syystä tärkeältä kuitenkin tuntuu että nimet pitää olla jo mielessä synnärillä, koska emme kuulu kirkkoon ja kasta lapsia on synnytyshetki se jolloin lapsi "nimetään". Esikoisen kanssa meni niin että synnytyksen jälkeen suuniteltu toinen nimi tuntui sopivan tytöllemme paremmin, eli kutsumme häntä vieläkin toisen nimen mukaan, ei virallisen etunimen.

Jostain syystä mieluisia tytön nimiä keksin pilvin pimein, poikanimet tuottaa tuskaa, varsinkin kun niiden pitäisi sopia meidän perheen kolmikieli-sekoituksiin. Nyt mielessä on suomenkieliset nimet, olkoonkin hassu yhdistelmä englanninkielisen sukunimen kanssa.

Noista painojutuista vielä..., äidilläni ja isosiskollani on ollut taipumusta pyöristyä raskauksien ja iän myötä (kilpirauhasen vajaatoiminta ei auttanut asiaa). Jotenkin siis kuvittelin että mullekin käy samoin, mutta niinkuin aiemmin mainittiin olin minäkin todella kuiviin imetyn näköinen imetyksen jäljiltä vaikka mitä yritin syödä ja vaikka kiloja oli tullut raskaudessa reippaasti. Aika yksilöllisiä juttuja nämä ovat enkä enää hirveästi etukäteen stressaa asiasta. Ymmärrän kyllä että on helpommin sanottu kuin tehty jos on syömishäiriötä taustalla. Raskaus on kyllä erinomaista harjoitusta oman kehon muutosten hyväksynnälle ja kontrollista luopumista. Nyt oikein nautin raskaana olemisen tunteesta kun aina vaan ihmettelen mihin kroppani kykenee.

Mukavia viikonloppuja kaikille!

Birdie
rv 24+3

Moi,

Nimiä mulloli katottuna jo silloin kuin raskaus oli vain suunnitelma :P Nyt nimet on miehen kanssa jo sovittu ja kysyttäessä olemme etunimen kertoneetkin, toinen nimi sentään on vielä salaisuus muille kuin meille.

Mies ei halua, että lasta kastetaan. Olen myöntynyt siihen, sillä ymmärrän hänen kantansa ja olen järkiperäisesti osittain samaa mieltä, vaikka tunnesyistä haluaisin lapsen kastaa. Näillä nyt kuitenkin mennään. Nimenantotilaisuuden ajattelin kuitenkin järjestyttää, vaikka yllätyksenä tuleekin vain toinen nimi (ja se, että niitä on juuri yksi).

Esikko ei näyttänytkään synnyttyään suunnitellulta nimeltään, joten jätimme hänen isänsä kanssa etunimen tyhjäksi lomakkeessa. Luultavasti sen seurauksena paikallinen lääkärikokelaspoju kysyi multa, synnytyksen jälkeisessä hormonimuutoksessa kamppailevalta ihmisrauniolta, miellyttääkö vauva mua. Just joo.

Päädyimme kuitenkin nimeämään esikon niinkuin olimme suunnitelleet raskauteni aikana. Olimme etukäteen kyllä ottaneet huomioon sen, että vauvan synnyttyä tosiaan voisi käydä niinkuin kävi ettemme olisikaan varmoja nimestä. Kun olin esikon isälle ensimmäisen kerran kutsunut vastasyntynyttä vauvaa hänen potentiaalisella nimellään, päätös oli sinetöity.

Meidän perheessäkin on kolmisen kieltä. Pikkukakkoseni sovittu etunimi sopii noihin kaikkiin kieliin ja tulevan isän sukunimeen ja suomalainen toinen nimikin sointuu kokonaisuuteen.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Emma rv 25 + 3

Viikonlopun aikana minä sen sitten viimein tajusin; meille tosiaan on tulossa vauva! :)

Liekö lievästi hidas sytytys vaiko se, että aiemmin raskaus on kaikesta huolimatta tuntunut niin "etäiseltä" ja "päämäärättömältä", että en todellakaan ole ymmärtänyt/sisäistänyt. (Yltiö-)realistinen ajattelutapani ja suhtautumiseni elämään on tähän asti käsitellyt raskautta tilanteena, jonka riskit on tiedossa. Keskenmenoa olisin osannut odottaa (lähes joka viides todettu raskaus menee kesken, miksei siis minunkin..?) ja tiedossa on ollut, ettei syntyvällä sikiöllä olisi aiemmin ollut elinmahdollisuuksia juurikaan. Nyt kun lääketieteelliset faktat alkavat puoltaa sitä, että näilläkin viikoilla syntyvä lapsi voi hyvinkin jäädä henkiin, eikä raskaudessani ole ollut (onneksi) mitään huolestuttavaa merkkiä siitä, etteikö tässä oltaisi raskaana vielä se parikin kuukautta niin mieleeni on alkanut kypsyä ajatus siitä, että tästähän todellakin taitaa tulla lapsi.

Onhan loppuraskaudessakin omat riskinsä kohtukuolemineen kaikkineen, mutta en näe syytä pelätä tai murehtia tätäkään mahdollista asiaa etukäteen. Tuo kun on niitä asioita, joihin ei voi vaikuttaa. Täällä siis elellään sen mukaan mitä eteen tulee.

Nimiä ollaan mietitty, mutta ei olla vielä oikein päästy mihinkään päätökseen, jonka voisi kirjoittaa siihen neuvolasta saatuun lappuun.. Aikaa pähkäilyyn on vielä pari viikkoa, kunnes lappu pitäisi palauttaa. Itselläni oli huoli hätäkasteen-suhteen siitä, että minä ja mieheni emme haluaisi, että lapsi kastetaan kristilliseen tai muuhunkaan uskoon, kun emme itse kirkkoon kuulu. Jotenka laitoin lisätiedoiksi siihen lappuun varmuuden vuoksi, että hätätilanteessa lapselle saa antaa nimen, mutta ei tosiaan kristillistä tai muutakaan kastetta. Neuvolassa osasivat sanoa, että lapsi seuraa automaattisesti äitinsä uskontokuntaa ja kun minulla ei sitä ole, niin syntyvä lapsikin menisi automaattisesti siviilirekisteriin. :) Yllättävää huomata, miten moni muukin on täällä jo aiemmin kirjoittanut kuka mistäkin syystä jättävänsä tämän perinteisen mallin kristillisen kasteen väliin, vaikka minun puolestani jokainen saa tehdä niinkuin haluaa.

Viikonloppuna sain anopin vihastutettua niin, että kyseinen leidi ei meinaa olla kuulemma minun tai tulevan lapsen kanssa missään tekemisissä (saisikohan tuon lupauksen kirjallisena ;) ...?). Kyseessä sukujuhla (pienimuotoinen) ja siellä tuttava sitten kysyi minulta, tuntuvatko liikkeet jo. Vastasin anopin vieressä sohvalla istuen, että tuntuvat niin hyvin, että miehenikin niitä voi vatsan läpi tunnustella. Kun olin vastannut anoppi nojautuu ilman mitään ennakkovaroituksia tai muuta vatsani puoleen korva edellä. Vaistomaisesti pukkasin hänet hyvissä ajoin pois, ennen kuin ehti vatsalleni asti. Aivan "yllätyshyökkäys" ilman mitään tiedusteluja, että sopisiko koskea/kuunnella tmv! Siinä sitten kysyin heti, että mitä hän kuvitteli tekevänsä. Anoppi vastasi, että "saa kai sitä kuunnella", johon vastasin jo aiemmin kertoneeni, että en siitä pidä. Jo aiemmin olen tehnyt selväksi, että vain minä, mieheni ja lääkäri-ihmiset saavat vatsaani koskea ja siihen on muiden tyytyminen (no ookoo, siskoni pikku-poikia tuntuu asia kiinnostavan, mutta se sallittakoon ;)..). Lisäksi jatkoin, että ei sieltä mitään kuuluisi ja kun nainen näytti hapanta naamaa "pahoittelin" että minulla nyt sattuu olemaan oma henkilökohtainen reviirini, johon en muita halua ja luulin, että kun olin asiasta jo aiemmin sanonut, ettei siitä tarvitsisi enää uudestaan mainita.

Anoppi vetaisi sellaiset herneet nenään, että en voi kuin ihmetellä sitä, kumman tässä pitäisi muka hormonien takia käydä ylikierroksilla! Niin kauan kun kyse on MINUN navastani, joka on kiinni MINUN kropassani, niin MINÄ ja VAIN MINÄ saan päättää kuka sitä koskee. Ja kun tämän asian olin jo aiemmin suoraan ja yleisesti selvittänyt, että minun vatsaani ei sitten taputella, niin en tajua miksi tätä ei voida kunnioittaa. Moni kaveri on jälkeenpäin lupaa kysellyt, mutta asia on voitu kuitata naureskellen, että "uksallappas koskea, niin loppasen korville!" ;D, eikä kukaan ole tietääkseni loukkaantunut.. Olen muutenkin siis sellainen ihminen, joka on hyvin tarkka omasta henkilökohtaisesta tilastaan, eikä siinä ole mielestäni mitään vikaa.

Olot täällä hyvät ja lantio-/nivusseudun jomotus on helpottanut. Jotain hetkellisiä teräviä vihlaisuja tuntuu aina silloin tällöin jossain alapäässä, kun on ihan normaalisti rauhassa esim. sängyssä, mutta nämä menevät aina hetkessä ohi eikä niitä tosiaan niin usein ole, että osaisin asiasta huolestua. Vartalon kanssa käyn ristiriitaista kamppailua. Toisaalta pieni vatsa huolettaa, mutta toisaalta on tyytyväinen ettei tuota painoa ole tosiaan tullut kamalasti lisää. Ja kun vatsoja on kuitenkin joka kokoista ja muotoista, ettei itseään pitis keneenkään vertailla. Kai ne nyt olisi neuvolassa sanoneet, jos jokin olisi huolestuttavaa, kohtu ei kasvaisi tarpeeksi tmv.

Nyt kone kiinni, työhommat purkkiin tältä päivältä ja harrastusten pariin.

-Danzee83 + Itiö rv.26+5-

Hei!

HMM83, onko sulla jo ollut ultra ja miten se meni?

Täällä ultrakuulumiset edelleen hyviä ja näyttää tasaista kasvua vauvoilla (molemmat n. 780 gr) mikä on aina yhtä suuri helpotus meikäläiselle. Aina välillä eksyn katsomaan riskitilastoja ja keskusteluja komplikaatioista identtisillä kaksosilla, mutta koska kaikki on hyvin enpä halua liikaa murehtiakaan.

Danzee, hauska sun ahaa-kokemus tulevasta vauvasta. Tiedän kyllä miltä susta tuntuu riskeihin nähden vaikka oma lähestymistapa on vähän päinvastainen, niin kauan kunnes on todistetta mistään murheenkryynistä oletan että kaikki sujuu hyvin (tilastojenkin valossa). Toki nämä usein toistuvat ultrat myös auttavat näkemään että vauvojahan sieltä on tulossa kovaa vauhtia. Toisaalta mullakin iskee aina välillä kuin nurkan takaa, onks tämä nyt oikeasti totta!

Ja sitten tämä nouseva stressi mitä lähemmäksi LA tulee... Viimeksi eilen rähisin miehelle joistan tavarakasoista mitkä pitäisi järjestää paremmin ennen vauvojen syntymää, alan nyt selkeästi stressaamaan enemmän kaikista tekemättömistä asioista kotona. Hormonit jyllää ja pelkään tulevaa kaaosta vauvojen kanssa. En edes unelmoi mistään valmiiksi laitetusta vauvanhuoneesta, vaan kaapeista jotka saisi paremmin järjestettyä niin ettei tavarat putoa päälle ovia avatessa tai että saisin puutarhan moottorisahat ja muut vempaimet pois "talvivarastostaan" kodinhoitohuoneen lattialta.

T. Birdie
rv 25+0

Viikonlopun aikana minä sen sitten viimein tajusin; meille tosiaan on tulossa vauva! :)

Viimeksi muokattu:
Nimiä ollaan mietitty, mutta ei olla vielä oikein päästy mihinkään päätökseen, jonka voisi kirjoittaa siihen neuvolasta saatuun lappuun.. Aikaa pähkäilyyn on vielä pari viikkoa, kunnes lappu pitäisi palauttaa. Itselläni oli huoli hätäkasteen-suhteen siitä, että minä ja mieheni emme haluaisi, että lapsi kastetaan kristilliseen tai muuhunkaan uskoon, kun emme itse kirkkoon kuulu. Jotenka laitoin lisätiedoiksi siihen lappuun varmuuden vuoksi, että hätätilanteessa lapselle saa antaa nimen, mutta ei tosiaan kristillistä tai muutakaan kastetta. Neuvolassa osasivat sanoa, että lapsi seuraa automaattisesti äitinsä uskontokuntaa ja kun minulla ei sitä ole, niin syntyvä lapsikin menisi automaattisesti siviilirekisteriin. :) Yllättävää huomata, miten moni muukin on täällä jo aiemmin kirjoittanut kuka mistäkin syystä jättävänsä tämän perinteisen mallin kristillisen kasteen väliin, vaikka minun puolestani jokainen saa tehdä niinkuin haluaa.

Lasta ei todellakaan kasteta, jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, ei tietenkään. Nimi kohtaa ei siis täytetä ollenkaan, jos vanhemmat eivät kirkkoon kuulu. Jos tarkkoja ollaan niin, että mikäli kumpikaan vanhemmista ei kuulu kirkkoon, niin lapsi ei saisi kastetta, vaikka sitä toivoisitte. Mutta jos toinen kuuluu ja toinen ei, voidaan lapsi siis vanhempien halusta kastaa...

Viimeksi muokattu:
En tiedä missä päin edelliset asuvat, mutta ainakin Tyksissä synnyttäviltä ne nimet kysytään kuului sitten kirkkoon tai ei, ja nimi merkataan sitten vauvan koppaan tyyliin "Elli" Möttönen. Nimi ei ole mitenkään virallinen, mutta sitä käytetään sairaalassa vauvasta, esim. voidaan kysyä saako "Ellistä" tulla ottamaan vaikka verinäytteen. Tämä ei liity mitenkään siihen, onko lapsi hätäkastettu vai ei. Toisaalta hätäkasteen voisi tarvittaessa antaa ilman nimeäkin, siinä sanotaan vain että minä kastan sinut isän ja pojan ja pyhän hengen nimeen. Eikä ketään tietenkään kasteta salaa vanhempien tietämättä, pois huoli!

Pakko vielä kommentoida, että olisihan se aika outoa käytöstä sairaalan henkilökunnalta, jos kulkisivat ympäriinsä kastamassa ihmisiä uskontokuntiin, joihin nämä eivät halua! Ehkä joku vinsahtanut lahkolainen saattaisi tietysti sellaistakin harrastaa, mutta melko ihmeelliseltä kuulostaa kyllä että miksi se olisi jonkun intresseissä kastaa toisia ilman lupaa, eiköhän sellaista tapahtunut viimeksi keskiajalla ristiretkien yhteydessä! Joten ei ehkä kannata siitä kauheasti huolta kantaa.

Kyllä mulla neuvolan-täti kehoitti nimet sekä tytölle, että pojalle lomakkeeseen täyttämään vaikka ilmoitin, että emme kirkkoon kuulukaan. Sanoi, että kyllä sille lapselle nimen voi tosiaan antaa ilman uskontoakin, että jos vaikka keskosena syntyy ja sittemmin pian kuolee ei tarvitse olla pelkkä "tyttö" tai "poika".

Ja sama se minulle olisi, vaikka lapsen joku vahingossa (hätä)kastaisikin, sillä eipä tuo viralliseen pisteeseen asti pääsisi meidän kirkkoon kuulumattomuutemme takia kuitenkaan. Ja koska kristinusko edustaa minulle ja miehelleni kaikkien muiden uskontojen tavoin ajan saatossa vakiintunutta höpö-höpöä, niin samapa tuo. Hukkaan menisi vain koko toimitus. :)

Ihan vain sen vuoksi paperille asiasta mainitsin, että mikäli sitä sitten on itse huonossa hapessa vailla normaalia järjenjuoksua turhan aikaisen synnytyksen ja ties minkä lääkityksen voimasta, niin saattaisi miehelläkin unohtua koko homma.. Olisi varmaan vähän tähdellisempääkin ajateltavaa siinä tilanteessa kuin alkaa omasta ateistisesta vakaumuksestaan kertomaan. :)

-Danzee83 + Itiö rv.27+0-

Birdie: Kiva kuulla että sielläkin edelleen molemmat voivat hyvin masussa. Kyllä nuo ylimääräiset ultrat pitää mielen huomattavasti rauhallisempana jos tilanteessa jotain ns. normaalista poikkeavaa on.
Tänään oli meilläkin vihdoin se kontrolliultra jota jännitin taas etukäteen aivan kamalasti.. Kaikki vaikutti kuitenkin olevan ihan hyvin.. :)
Lapsi oli kivasti kasvanut n.1100g ja kovin eloisasti potki koko ultrauksen ajan. Täysin ei saatu nytkään selvää että kumpaan istukkaan napanuora lopulta kiinnittyy kun pieni poukkoili koko ajan edessä ja heilutteli takapuoltaan, mutta parin viikon päästä tarkistetaan tilanne uudelleen.
Ilmeisesti nyt loppuun saakka tarkistelevat että istukka toimii niin kuin pitää ja kasvu jatkuu yhtä hyvänä.. :)
Hyviä uutisia siis täällä suunnassa ainakin toistaiseksi..

Meille annettiin esitietolomake täytettäväksi jo ennen np-ultraa ja nimet piti laittaa miolemmille vaikka ei täälläkään kumpikaan kirkoon kuulu.
Meillä tosin nimiehdotus on jo matkan varrella ehtinyt muuttua, mutta kuulemma on tärkeämpää että on vain joku nimi paperille laitettu, niin harvoin kuulemma kuitenkaan lopullisiksi nimiksi edes jäävät.. :)

-HMM83 ja tiitiäinen 28+1-

Eipä ole tuollaista esitietolomaketta mulle vielä annettu, mutta hyvä tietää, että sellainenkin on tulossa! Äitiyspakkausta odotan tulevaksi vielä tässä kuussa. Sitten tietää paremmin, mitä vaatteita tarvitsee lisää.

Selvisin sokerirasituksesta hyvin, vaikka hieman moista pelkäsinkin. Pieni on kovin liikkuvainen ja vaatii minua jostain syystä nukkumaan selällään, koska aina kyljellään ollessa potkii niin p*sti. Tuntuu, että vatsan kasvu "jämähti" tähän, koska muutamaan viikkoon en ole mainittavasti paisunut. Mutta hyvin voidaan, vaikka kaikenlainen kumartelu on jo aika hankalaa. Olen viime aikoina syönyt niin terveellisesti, että melkein voisi laittaa rastin seinään :)

rv 25+0

Heipä hei,

Minäkään en ole vielä saanut esitietolomaketta. Meidän muksu todennäköisesti kastetaan, koska kuulumme kummatkin kirkkoon. Ollaan jo alustavasti (!) mietitty ristiäispäivääkin, se olisi varmaankin juhannuksen jälkeinen viikonloppu.

Myös täällä päin ollaan hiljalleen havahduttu siihen tosiasiaan, että meille todellakin tulee vauva. Mieletöntä. Välillä ei millään malttaisi odottaa, välillä pelottaa ja jännittää ihan kamalasti. Omaan lähipiiriini syntyy tänä vuonna useampikin pikkuinen, josta olen erityisen iloinen, koska en entuudestaan juuri tunne lapsiperheitä. Jossain vaiheessa jännitin vähän sitä, jäänkö sosiaalisesti ihan eristyksiin, kun vauvaperheen arki poikkeaa niin paljon omien ystävien elämästä.

Vaunuahdistus vaivaa edelleen, pikku hiljaa pitäisi tehdä päätöksiä niiden suhteen. Muuten tarvikkeet ovat kutakuinkin kasassa. Vaatteita on tullut lahjoituksena yli oman tarpeen ja äitiyspakkauksen pitäisi tulla parin viikon sisällä. Anoppi osti meille kehdon (Levier Group Oy - Sovgunga). Jännä nähdä, miten toimii käytännössä. Lisäksi olen ommellut kestovaippoja ja kutonut hahtuvapöksyjä. Aikooko joku muu käyttää kestoja?

Oma vointi on hyvä, mutta väsyminen vaivaa. Tuntuu, että pään sisällä energiaa olisi vaikka kuinka ja tekisi mieli puuhailla, liikkua ja mennä. Huomaan kuitenkin hirveän selkeästi, että en jaksa samaan tapaan kuin ennen ja se välillä vähän turhauttaa. Jalat kipeytyvät melko nopeasti liikkeellä ollessa ja vatsa painaa. Välillä, erityisesti syömisen jälkeen, on vaikeasti kuvailtava tukala olo ja vähän vaikea hengittää. Masutyyppi liikkuu paljon ja potkiskelee. Välillä tuntuu, että se tanssii, niin eripuolilla liikkeet tuntuvat :)

Mukavaa viikonloppua!
T. Kamomilla rv 29

Hei,

HMM83: Hyvä kuulla että ultranäkymät olivat hyviä ja tosi hyvältä kuulostaa tiitiäisen kasvu! Ajattele että nämä meidän asukit alkavat olla jo yli kilon painoisia. Hyvä että seuraavat tilannetta kahden istukan kanssa, arvaan kyllä että se vähän jännittää.

Hilma77: Mullakin kumartelut näyttää aika koomiselta jos joskus enää erehdyn niitä tekemään, yleensä joudun kyykistymään. Mutta miten te muut saatte kengät nykyään päälle? Kai se kenkälusikka tulisi nyt tarpeeseen jos vain löytäisin täkäläisistä valikoimista.

Kamomilla: Mulla on ihan kamala ahdistus tavarahankinnoista sillä nämä vauvat jäävät kyllä meidän viimeisiksi enkä haluaisi ostaa paljon uutta vain lyhyeksi ajaksi. Ajattelin satsata enemmän rahaa pitkäikäisiin juttuihin joissa laadulla on väliä kuten kunnon rattaisiin ja yrittää saada muita juttuja käytettynä. Tuo Sovgunga kehto kyllä näyttää hauskalta, osaan kuvitella että se auttaisi koliikkivauvaa rauhoittumaan, me aina jouduimme kanniskelemaan ja hytkyttämään vauvojamme yli pahimpien huutokausien.
Ajattelin kokeilla kestoja ainakin osan aikaa, joten otan vastaan kaikki vinkit mitä kenelläkin on! (Vanhempien lapsieni kohdalla kestoista ei tosiaankaan ollut paljon tietoa ja harva niitä käytti.) Millaisia kaavoja olet Kamomilla käyttänyt ompeluun, ovatko ne olleet sisävaippoja, taskuvaippoja vai mitä? Kestovaippasivuilta löytyy paljon tietoa mutta se ei vältämättä auta valitsemaan kaikista vaihtoehdoista. Kantoliinan haluan ehdottomasti myös koska rintareppu käy hartioilleni. Oisinpa tiennyt kantoliinoista esikoiseni kanssa koska hän ei ensimmäiseen neljään kuukauteen hereillä ollessa viihtynyt sittereissä tai missään muualla kuin sylissä.

Sama juttu kyllä mulla, että päässä olisi vaikka mitä ideoita ja halua tekemiseen, mutta toteutus uupuu kun väsyneenä töiden jälkeen sitä ei ehdi ja jaksa tehdä kaikkea. Yritän kasvattaa itsessäni epätäydellisyyden ja keskeneräisyyden hyväksymistä, nauttien pienistä onnen hetkistä jotka muuten lipuisivat ohi huomaamatta :)

T. Birdie

Heippa!

Birdie: Jos teiltäpäin löytyy Ikea niin sieltä olen itse ostanut tosi pitkävartisen kenkälusikan joka on ollut kyllä todella hyvä, ei tarvitse kumartua lainkaan. Saapaiden pukeminen onkin sitten jo ihan toinen juttu...

Kamomillla: Ihanan näköinen tuo kehto, minkä värisenä tuo teille tulee?

Itse palasin lomareissulta kotiin auto täynnä vauvakamaa:) Nyt ei kyllä luultavasti ennen vauvan syntymää tule enää lähdettyä minnekään pidemmälle reissulle, sen verran paljon raskaalta tuntui istua autossa pitkiä matkoja ja lempiharrastukseni shoppailukin alkaa olla jo aika voimia vievää.
Mutta nyt alkaa pääasiallisesti olla kaikki tarpeellinen tulokkaalle hankittuna lukuunottamatta hoitopöytää, en vain ole löytänyt mieleistä vielä ja kaikkki ei lipastomalliset tuntuvat olevan tosi korkeita, mietin vaan että kuinka alle 160cm ihmiset yltää tekemään niillä yhtään mitään.
Moni on kyllä sanonut että hoitopöytä on ihan turha ja että saman asian hoitaa sängyn päällä tai lattialla. Mutta minä ainakin haluan että kaikki tykötarpeet ovat yhdessä paikassa ja jos vain sopivan korkuisen hoitopöydänlöytäisin niin uskoisin sen säästävän vähän selkääkin.

Vaunutkin olivat saapuneet eilen liikkeeseen josta käytiin ne noutamassa, ja pakko sanoa että ovat kyllä todella hienot:) Tilasin hoitolaukun samalla kuosilla ja lisäksi saatiin adapterit joilla meidän britaxin kaukalon saa kiinni vaunujen runkoon, sekä 2kpl sadesuojia ja uv-suojallisen hyttysverkon.

Kestovaippoja tuskin alan käyttämään.

Kantoliina olisi kiva kokeilla, pitää kysellä lainaisko joku kavereista omaansa hetkeksi että saisi vähän tuntumaa siihen ennen kuin lähtee hankkimaan omaa. Me on muutenkin jouduttu hommaamaan lähes kaikki vauvatavarat uutena johtuen lähinnä siitä että lähipiiriin ja ystäville on syntynyt/syntymässä niin paljon vauvoja että tavaroille on käyttäjiä ihan omasta takaa.
Ja mieheni on siinä mielessä kranttu että ei halua ostaa esim huutonetistä tavaraa näkemättä.

-S-- rv 28

-S--: Meille tulee ruskeana. Ihastuin tuohon malliin lähinnä sen takia, että se on helposti liikuteltavissa (käy esim. matkasänkynä ekan vuoden aikana) eikä vie kovin paljoa tilaa. Mutta saa tosiaan nähdä, miten toimii sitten käytännössä. Meillä on muuten ihan "tavallinen" lipasto varattu vauvan tarvikkeille ja hoitopöydän sijaan valittiin liikuteltava taso, jonka saa esim. pinnasängyn tai pesukoneen päälle.

Birdie: Kestovaipoill on tosiaan niin monta erilaista mallia ja käyttötapaa, että olen itsekin vielä hieman sekaisin. Nyt on kuitenkin selkiintynyt (tuttavien avustuksella) suurinpiirtein ne vaippamallit, joita ajattelin itse käyttää. Eli olen ommellut itse vaippakuoria sekä imuja. En aio näillä näkymin käyttää kuorien kanssa erillisiä sisävaippoja enkä myöskään all-in-vaippoja, joissa kuoret ja imut on yhdistetty. Mitään sen kummempia syitä tähän valintaan ei ole, olen saanut vaippakuoria tuttavilta ja niitä on aika helppo ommella, samoin imuja.

- Vaippakuorina minulla on pul-kosteussulkukankaisia vaippoja, joihin löytyy ohjeita esim. täältä Kestovaippainfo • Tee se itse • Vaipat • Täyttövaippa | kosteussulullinen (kuvalliset ompeluohjeet vaihe vaiheelta) Vaippojen sisäkankaana olen käyttänyt microfleeceä, koska se tuntuu mielestäni kaikkein pehmoisimmalta ihoa vasten.
- Imuihin olen ommellut päälikankaaksi samaista microfleeceä ja imuosaan leikellyt vanhoja froteepyyhkeitä. Imuista olen tehnyt vaippojen koon mukaan tiimalasin mallisia tai ihan suorakaiteita.
- Uskoisin, että yhteen vaippaan riittää imuksi tuollainen ommeltu imu sekä taiteltu harso.
- Lisäksi olen kutonut hahtuvalangasta villapöksyjä, joissa ajattelin käyttää taiteltuja harsoja sekä noita em. imuja. Minulla on myös muutama sisävaippa ja äitiyspakkauksestakin niitä taitaa tulla, jotka varmaan sopivat villahousuun. Villapöksyjen ohje löytyy esim. täältä Käspaikka - Käsityö verkossa - Neulonta - VAUVAN VILLAISET VAIPPAHOUSUT
- Vinkkinä muuten, että esim. etsystä (Etsy :: Your place to buy and sell all things handmade) saa mielestäni aika edullisia kestoja, etenkin kun teille päin postikulut eivät paina hinnassa!

Me valitsimme kestovaipat ennen kaikkea taloudellisista syistä, mutta toki tuo ekologisuus on myös tärkeää. Vaippojen ompelu ja neulominen on hauskaa puuhaa, jos käsitöistä sattuu pitämään.

Viikonloppuja!
T. Kamomilla

Yhteistyössä