Toukokuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elina77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aikamoista jännitysnäytelmää tää raskaus voi olla. Olen toistaiseksi hieman rauhoittunut. Koitan ajatella niin, että nyt ainakin vielä kaikki on mahdollista eli mun pitäisi nauttia tästä ajasta ennen kun tulokset tulee. Helpommin sanottu kuin tehty.

Päivitin alle lasketun aikani.

Kamomillla, 24 v, 1.5.2010, esikoinen
tjejen LA 2.5.2010, esikoinen
Elina77 LA 5.5.2010, esikoinen
-S-- 28v LA 8.5.2010, esikoinen
Danzee83, 26v, LA 15.5.2010 esikoinen
Emma77 LA 18.5.2010 kakkonen
Lovisa83 LA 16.5.2010 esikoinen
Sintti LA 17.5., kakkonen
Jen-n LA 29v, 18.5.2010, neljäs
Amppari77, LA 18.5., esikoinen
Jo-jo76 LA 20.5.2010 esikoinen
Brush LA 20.5.2010, tuplat (esikoiset)
Tiie 29 v. LA 25.5.2010, esikoinen
Siivekäs83 LA 26.5.2010, viides
anskubansku, 25, LA 27.5., esikoinen
Hilma77, LA 28.5.10, esikoinen[/QUOTE]

Hienoa Sintti, että kaikki on hyvin! Olen kuullut, että tuollainen vuoto on ihan vaaratonta ja voi jatkua pitkäänkin.

Jeps, käytiin tänään np-ultrassa. Turvotusta 1,1 mmm eli kaikki hyvin. Vielä odottelen verikokeen tulokset. Ihan ihmisen oloinen alku näkyi, aika hienoa! Ja sydän hakkasi :)

Mulla ei mitään vatsakumpua ole näkyvissä, mutta jotenkin olen pyöristynyt ja enää vain kahdet farkut menee jalkaan mukavasti. Shoppailemaan tarttis päästä ja intoa siihen löytyä. Talveksi mulla on hieman iso villakangastakki - aattelin sillä pärjätä.

rv 12+3

Joo, alkaa ärsyttää tää vuotelu. Äsken kävin puoli tuntia kävelemässä hyvin hiljaa esikoisen kanssa, seurauksena taas kirkasta vuotoa. Se oli nimittäin jo loppunut eilen iltapäivällä, mutta nyt siis noinkin pieni ponnistus saa sitä taas aikaan. Kuitenkin lääkäri sanoi, ettei liikuntaa tarvi välttää (en kyllä ole tällä viikolla paljon rehkiä ajatellut, mutta kävelemistä on vaikea välttää), ja tänään olen mm. ollut töissäkin (luokanopen työ on aika liikkuvaista sorttia, askelia tulee aika monta tuhatta päivässä), mutta kyllähän tuo vähän ihmetyttää, että eikö tuo vuoto muka yhtään haitallista ole. En ole vielä perunut sitä yksityistä ultra-aikaa, joka mulla on torstaille. Ajattelin, että jos ei rupea vuodot rauhoittumaan, niin käyn kysymässä vielä toisen mielipiteen.

Mies vaan lähtee huomenna reissuun ja palaa vasta to-iltana, ja viikonlopuksi meidän piti lähteä kahdestaan Tampereelle (saadaan esikoiselle vahti), mutta saa nyt nähdä, miten tässä käy...

Päivitän tuota laskettua aikaani samalla.

Sintti 33v. LA 20.5., kakkonen
Hilma77, LA 28.5.10, esikoinen[/QUOTE][/QUOTE]

Birdie 34v LA 25.5, tuplat (nr. 3 & 4)
Hilma77, LA 28.5.10, esikoinen
[/QUOTE][/QUOTE]

Hei,

minäkin päivitin itseni tuohon listaan.
Sintti, todella hurjalta kuulosti viikonloppusi ja olit ajatuksissani, hyvä että tarkastuksessa ei ilmennyt mitään vakavampaa. Mietin jo aiemmin että oli hyvä merkki että kaikki paikat oli kiinni. Mutta jos ilmenee vuotoa kannattaa pitää pintansa ja käydä tarkastuttamassa jos on tunne siitä että kaikki ei ole hyvin. Veljeni vaimo nimittäin vuosi paljon alkuraskaudessa ja yritti saada lääkäreitä ottamaan hänet vakavasti, mutta kieliongelmien takia (on ulkomaalainen Suomessa) hänellä oli paljon kommunikaatiovaikeuksia eikä lääkärit vaikuttaneet ottavan häntä vakavasti. Tämä oli hänen esikoisensa eikä hän itsekään oikein tiennyt mitä odottaa. Lopulta hän menetti raskautensa viikolla 17 siihen että kohdunsuu petti, seuraavassa raskaudessa paikat laitettiin leikkauksessa kiinni parilla ompeleella mutta vähän liian myöhään (verenvuotoa oli myös koko alkuraskauden eivätkä voineet tulehdusvaaran takia sulkea verta kohtuun), sillä lapsi syntyi reilusti etuajassa viikolla 27, onneksi ilman suurempia komplikaatioita. Kolmannen kanssa sitten lääkärit sulkivat kohdunsuun alusta asti ja kaikki meni hyvin, paitsi että keisarinleikkauksella tämäkin syntyi. Kauhistus, en halua pelotella, mutta oli ainakin meidän perhessä opetus siitä ettei lääkäreiden kanssa kannatta nöyristellä jos tuntuu että jokin ei nyt stemmaa. Esimerkiksi jos tuntuu että liikunta lisää vuotoa, niin ehkä kroppa antaa merkin siitä ettei se juuri nyt ole hyväksi.

Mulla on nyt oma lääkärinreissu edessä kun jo viikon minua on vaivannut tulehtunut ja paisunut verisuoni käsivarressa, taitaa olla jonkinlainen pinnallinen veritulppa. Kuulemma ei ole raskaudesta johtuvaa koska tämä on yläraajassani, mutta vähän kauhistuttaa että nytkö nämä tuplaraskauden komplikaatiot alkavat!

Viimeksi muokattu:
Kaiken draaman keskellä sain juuri postissa lahjakortin kokovartalo-raskaushierontaan, allekirjoittaneena neljä työkaveria, jotka tietävät mitä jännitän tällä hetkellä. Itkuhan siinä tuli - yksi huomaavaisimmista yksittäisistä asioista mitä kukaan on koskaan mulle tehnyt.

Sintille paljon sisua ja kaikille hyvää jatkoa!

Emma, sulla on kyllä ihanat työkaverit, aivan ihanaa yllätys!

Olen samaa mieltä Birdien kanssa että kannattaa oikeasti vaatia tutkimuksia ja hoitoa, mulla on kans lähipiiristä yksi kauhutarina, mutta taidan kuitenkin jättää kertomatta. Minulta sen ajatteleminen vei yöunet..
Mutta Sintille hyviä vointeja, toivottavasti se vuotaminen loppuu.

Itse kitisin pari päivää sitten talvitakin löytämisen vaikeudesta, mutta, tänään löysin ihan täydellisen:) Menin lindexille ja siellä se odotti minua -50% ale tangossa, täydellinen A-linjainen musta villakangastakki kokoa 36, niin väljä että alle mahtuu valtavakin maha ja niin kauniisti leikattu ettei näytä teltalle. Ja mikä parasta ylettyy juuri pepun päälle.

Kattelin tuota listaa, näyttää että siinä on muutama osallistuja joista ei ole kuulunut aikoihin, onhan kaikki vielä mukana?

-S--+pikku-pupu rv15+2

Hei kaikille.
Sinttiä ja Emmaa olen ajatellut, onneksi siellä teilläkin valonpilkahduksia näkyy.

Itse olin viime viikolla taas tiputuksessa, alkoi oksentaminen olla niin hulvatonta ettei mikään pysynyt sisällä yli 26 tuntiin ja alkoi veto olla niin lopussa ettei edes konttaamalla päässyt enään wessasta pois. Olo kohenikini siinä sitten sairaalassa ja sain jopa syötyä ja oli siinä sitten jo pari-kolme parempaakin päivää. Sunnuntaina loppui saikku ja eilen kävin koittamassa työntekoa mutta se taisi olla virhe. Mun työ on hyvin fyysistä ja huolimatta hyvästä tankkauksesta se taisi olla liikaa ja iltäpäivästä en enää meinannut pysyä tolpillani ja ilta+yö +aamu onkin mennyt yökkiessä ja oksentaessa. Neuvolan puhelinaikaa odottelen jotta saisin th:n kiinni ja ajan lääkäriin.
Mua pelottaa kun saan taas lisää saikkiua, niin ilmoittaa mun pomolle jonka mielestä kaikki sairaudet/terveysongelmat on kiusantekoa häntä ja hänen suunnitelmiaan vastaan...Narsisti.

no, marinaksi tämä meni mutta parempaa päivää kaikille.

B+tuplat, 13+5

Danzee83, 26v, LA 12.5.2010 esikoinen

Päivitin oman LA:ni listalle, joka on siis netin antamasta laskurista muuttunut neuvolassa ja ultrassa paria päivää aikaisemmaksi ja on nyt siis 12.5.2010.

Täällä on olo varsin ristiriitainen.. Ei ole pahoinvointia, ei ole rinnat hellänä, ei ole väsymystä, eikä juuri vatsaakaan ja mitään ei tietty tunnukaan (sikiön liikkeitä tmv..).. Eli olo on kaikkea muuta, kuin että olisin raskaana! Vähän sitä tietty miettii, että onkohan kaikki nyt sitten kunnossa, mutta toisaalta miksipä ei olisi. Kun olo ei ole kuitenkaan sellainen, että sisällä joku ääni sanoisi, että "Nyt ei taida olla kaikki kohdillaan".. Ja mitenpä voisin stressaamalla tai muutenkaan asiaan vaikuttaa? Ystäväni käski minun nauttia tästä; ei ole vatsaa tiellä, ei ole sikiötä joka potkii yöt jne. Onhan se toki noinkin ja mikäpä tässä on ollessa, kun olokin on vallan mainio!

Ihan hyvillä mielin täällä siis..

Danzee83 + Itiö rv. 14+6

Danzee83: Mulla oli ihan samanlainen olo pari viikkoa sitten: oireet helpottivat, mutta raskaus ei näkynyt / tuntunut missään. Ilmeisesti siis varsin normaalia pohtia, onko ketään sittenkään kotona. Mulla helpotti se, että neuvolassa kuunneltiin sydänääniä. Nyt, kun vatsa selkeästi on tullut esiin, on taas sellainen olo, että kyllä se pieni siellä on. Uskon (tai haluan uskoa) kyllä siihen, että keho jotenkin varoittaa, jos joku olisi hätänä, eli nyt vaan nautitaan.

Olen enemmänkin miettinyt tuota raskaudesta nauttimista. Nyt kun omassa lähipiirissäni kaikki tietävät ja mekin miehen kanssa olemme todella todella innoissamme uudesta tulokkaasta, välillä mietityttää, kuinkahan sitä romahtaakin alas, jos jotain ikävää vielä tapahtuukin. Välillä tuntuu, että ei uskalla heittäytyä täysillä "olemaan raskaana", kun takaraivossa on ehkä irrationaalinenkin pelko siitä, että mitä vain voi vielä sattua.

Olen kuitenkin yrittänyt ottaa rennosti ja karistaa pelot taka-alalle. Mielummin kuintenkin nauttii kuin kärsii. Uskon siihen, että jos jotain ikävää käy, se tapahtuu huolimatta siitä pelkäsinkö etukäteen vai ei.

Tällaisia tiistai-iltapäivän pohdintoja tällä kertaa!
Mukavaa viikonjatkoa kaikille :)

T. Kamomilla ja tyyppi rv 16+3

Itse odotan innolla milloin ensimmäisen kerran sikiön liikkeet tuntuu. Samoin kuin moni on täällä maininnut, nyt on olo on helpottunut, niin eipä tietäisi olevansa raskaana. Suurimmat ilon hetket kohdistuu aina siihen hetkeen kun kävelee pois ultrasta ja neuvolsta, tietää varmasti että kaikki on hyvin. Silloin uskaltaa iloita ihan oikeesti.

Papulle tuli ensimmäinen kirjakerhosoitto! Aika uskomatonta, mistä ne tietonsa kaivaa? Oli se puhelinmyyjäkin tosin vähän hämillään, kun kerroin, ettei tämä kaveri kyllä lue tai kattele kuvia vielä vähään aikaan. Enkä muutenkaan halua hankkia vielä mitään vauvakamoja. Lantiofarkut ostin, tosin vähän myöskin tavoite mielessä, ne ois hyvä mahtua päälle vielä papun jälkeenkin. Tuli tosi mieleiset farkut, joten niitten eteen voi sitten tehdä vähän töitäkin. Muuten vaatehankinnat ovat kyllä raskautta ajatellen olleet ehkä vähän hölmöjäkin, en todennäköisesti selviä niin pienellä mahalla, että untsikka menis enää maaliskuussa päälle...

Ruokavalioon pitäisi varmaan ruveta kiinnittämään huomiota. Hassua kyllä, olen nyt raskausaikana syönyt paljon vähemmän vihanneksia ja kasviksia kuin normaalisti. Hirveästi tekisi mieli sushia, minkäs takia se olikaan kiellettyä? Toistaiseksi on mennyt sipsit ja karkit ja kaikki, mutta jos niitä nyt rupeais tarkkailemaan, vois olla mahdollisuuksia syntymäpainoltaan "normaaliin" lapseen. Vai millaisia kokemuksia/mielipiteitä teillä on?

Tiie ja papu 12+7

Joonaella81, LA 28.5. kolmas

Lääkäruneuvola takana ja kaikki hyvin, sydänäänet kuuluivat ja siellä rakas piiperö polski ja veti aika hurjaa vauntia volttia=) Huomenna ensimmäinen ultra Seinäjoella.

Mukavaa viikon jatkoa kaikille ja lohtua kaikille, jotka eri syistä ovat huolissaan.

Joonaella81 rv 12+5

Joonaella81, LA 28.5. kolmas
HMM83, LA .5.5.10 esikoinen

Päivitin itseni listan jatkoksi.
Vähän on samat mietteet Kamomillan kanssa. Sen verran on taas iskenyt keskenmenosta toipuminen takapakkia, että vainottaa ja pelottaa ajoittain ihan kamalasti. Harvakseltaan jonkin verran pieniä liikkeitä tuntuu, pieniä nykäyksiä ja hipaisuita (kiitos siitä että kesken menneestä raskaudesta on niin vähän aikaa ja kohdun seinämä kaavinnan jäljiltä herkempi), mutta nekään ei saa mieltä pysymään koko aikaa rauhallisena. Nyt jo jännittää rakenneultra aivan kamalasti (ehkä rokotteen ottamisen vuoksikin)..joka on vasta 21.12, eli vielä saa hyvän tovin jännittääkin.. Ja tosiaan kammottaa se että jos tutuille joutuukin kertomaan huonoja uutisia jostain syystä.. Siis stressiä piisaa.
Voimia kaikille muillekin stressaajille ja jännittäjille..otetan päivä kerrallaan.. :)

-HMM83 ja tiitiäinen 16+0-

Mullakin tuntuu liikkeitä, että ei se välttämättä kaavinnasta johdu. Esikosta tiedän miltä ne tuntuu niin varmaan oon herkempi huomaamaan kuin ensimmäistä lastaan odottavat. Olen myös aika pieni, niin siitäkin taitaa johtua, että jo tunnen sikiön liikkuvan. Osa tietty voi olla jotain muuta, napanuoran toimintaa tai mitä sitä voikaan olla. Elkää nyt te jotka ette oo vielä tunteneet mitään alkako tästä hermoilla! Voitte kuvitella kuinka sekavin tuntein suhtaudun noihin liikkeisiin nyt. Pieni siellä varmaan ihmettelee, että miksi asunto on niin hermona nykyään, itse kun hän vaan on mitä on.

Toki mullakin ties mitä liikahduksia vatsassa tuntuu, mutta toistaiseksi ei ole tullut eteen mitään sellaista, jonka osaisin erottaa sikiön aiheuttamaksi.. Ihan normi suolenliikkeiltä tuntuvat..

Olen huomioinut pari ei niin positiivista asiaa koskien raskautta, onkohan muilla samaa??
- Välillä minulla on ollut todella kipeästi ilmaa vatsassa ja ilmavaivoja.. Ja jonkin asteista ummetusta myös. Vaikka koittaisi kuinka syödä sillä lailla, ettei ilmaa vatsaan päätyisi, niin ei tunnu auttavan..
- "Paikat" tuntuvat todella ahtailta.. Ihan alkuraskaudesta huono vointi iltaisin ja väsymys vei innon petipuuhiin, mutta nyt kun into on tullut takaisin pelottaa, että toimitus tekee kipeää minulle (sikiöllehän moisesta ei pitäisi haittaa olla, sen tiedän..). Kokeillessani itseäni sisältä tuntui siellä olevan vastassa "seinä".. Ja tämän hellävaraisen kokeilun jälkeen vessassa käydessäni paperiin tuli hieman rusehtavaa vuotoa. Neuvolaan en ollut yhteydessä, koska vuoto oli hyvin niukkaa, ei ollut kipuja ja vuoto loppui seuraavana päivänä. Onko tuo "seinä" kasvava kohtu? Ja miten muilla sujuu kamarin puolella jos saan udella?

Äitityshousujen käyttö mukavuussyistä johti siihen, että pari viikkoa sitten jouduin ottamaan napalävistykseni korun pois, kun korkea housujen resori painoi korua. Koitin eilen saada sitä takaisin muuten vain, mutta eipä onnistunut. Vaikka reikä oli ollut siinä vuosia, oli se mennyt umpeen.. Noooo, eipä siinä.. Voin hankkia myöhemmin korun uudestaan jos siltä tuntuu..

Uutena "oireena" minulla on ollut hyvin tarkkarajaista pistävää kipuilua vatsassa, mutta koska vatsaani on kipuillut maltillisesti koko raskauden ajan, en ole osannut asiasta huolestua..

Takaisin sorvin ääreen..

Danzee83 + Itiö rv.15+1

Heippa!
Enpä ole ensimmäisen viestin jälkeen osallistunut keskusteluun, mutta mukana ollaan!
En ole oikeastaan miettinyt koko raskautta muulloin kuin neuvolassa ja ultrassa.

Ongelmana on että olen yksityisyrittäjä ja pyöritän elintarvikekauppaa maaseudulla. Joten vaikka kuinka paljon tekisi mieli jäädä kotiin pahoinvoinnin tai muun takia töihin on tultava. Lähimpään keskustaan on noin 35km eli aika maalla olemme. Nyt olisi tuuraajalle tarvetta ja vaikka on lama niin sopivan henkilön löytäminen on hankalaa. Kun synnytys vielä ajoittuu kesän alulle ja tuuraajan pitäisi selvitä kesästä lomalaisineen on olo jo epätoivoinen. Palkkakin on kynnyskysymys monelle ja ajokortti on pakollinen. Uskonpa että en pysty keskittymään raskauteen niin kauan kuin yrityksen asiat pyörivät mielessä..

Olen netistä yrittänyt katsoa mieten muut ovat selvinneet mutta jokainen yritys on niin omanlaisensa. Kiinni en halua pistää koska minulla on paljon vakioasiakkaita ja vanhuksia joille kaupassa käynti keskustassa on mahdotonta. Neuvolasta sanoivat vaan että kyllä niitä työttömiä riittää, varmaan löydät jonkun sinne..

Sitten haluaisin kysyä jos muilla on ollut ongelmia neuvolatädin kanssa? Minä kun olen äidinkieleltäni ruotsinkielinen niin neuvolatäti puhuu minulle ruotsia. Ihan hyvä mutta kun hänen ruotsinkielen taidot ovat niin huonot että hän ei edes osaa viikonpäiviä ulkoa. Puhuisin mielelläni suomea sillä se on aina ollut kotikieleni mutta joka kerta kun yritän hän vastaa minulle ruotsiksi. Tämä tekee keskusteluistamme könkköjä ja lapsellisia. En halua edes kysyä mitään häneltä kun vastauksesta ei saa selvää. Tämän lisäksi "täti" on nuori nainen eikä kokemusta, joten uskottavuutta ei ole. Kaiken kukkuraksi hänellä on joka kerta ollut harjoittelija mukana.
Puh! sainpa ainakin avautua nyt tästä asiasta.

Mukavaa päivänjatkoa ja hyviä vointeja kaikille!

T: Lovisa83 14+4

Minäkin olen ollut hiljaa viime aikoina, mutta syynä on lähinnä se, että ei ole oikein ollut mitään kirjoitettavaa. Kuten pari muutakin totesi: nämä muutamat kuluneet viikot ovat olleet kummallisia, raskausoireet ovat kadonneet, vatsa ei ole vielä kasvanut puhumattakaan, että tuntisi vauvan liikkeitä. Ihan kuin ei raskaana olisikaan!

Nyt asioihin on tosin ainakin täällä tulossa muutos: olen ihan viime päivinä huomannut, että vatsa on pullahtanut pyöreänä esiin ja voisin vaikka vannoa, että tänään eräs tuttava mittaili minua ja mahaani siihen malliin, että epäili mun olevan raskaana, vaikka ei mitään sitten sanonutkaan. Olen siirtynyt kokonaan joustaviin legginseihin ja trikoopöksyihin, omia farkkuja ei taida olla enää toivoakaan saada kiinni. Odottelen myös kovasti, että vauvan liikkeet tuntuisivat. Kotidopplerilla olen kuunnellut aina välillä sydänääniä, niistä tulee kyllä aina tosi hyvä ja rauhallinen olo.

Oletteko te muut tehneet jo vauvalle mitään hankintoja? Me päräytettiin ja ostettiin tällä viikolla vaunut. Tiedän, että on vielä melko aikaista, mutta lähistöllä asuva tuttava myi erittäin kohtuulliseen hintaan omansa, yhdellä lapsella olleet ja malli oli juuri sellainen, jota olin jo etukäteen vähän katsellut. Hinta oli kolmannes siitä, mitä olisivat uutena kaupassa maksaneet, joten tehtiin mielestämme varsin onnistuneet kaupat. Vielä pitää vaunut laittaa viideksi kuukaudeksi odottamaan vauvaa.

Puhhuh, tulisipa lumi jo maahan. Harmaus ja tihkusade väsyttävät ja kyllästyttävät.

Elina, 15 + 6 (hei, mähän saan huomisesta alkaen sanoa olevani viidennellä kuulla raskaana!) :)

Hei,

Huh mikä helpotus! Olin tänä aamuna np-ultrassa ja masussa oli jälleen kaikki hyvin! Kaksi sikiötä ahkerasti polskutteli, selvästi olivat kasvaneet kolmessa viikossa ja kohdussa oli paljon ahtaampaa. Olivat jopa vähän laskettua aikaa isompia. Pikkuiset tönivät toisiaan hauskasti ja saimme ihailla heitä myös 4D ultralla. Teknikko ja mieheni vähän arvaili että näyttää poikia olevan, mutta vielä on vähän aikaista sanoa varmasti. Niskapussi-turvotus oli n. 1.4, eli OK arvot molemmilla. Edellisen ultran jäljiltä olin vielä niin shokissa tuplaraskaudesta etten ole hirveästi uskaltanut iloita asiasta, mutta eiköhän nyt helpota!

Vatsakin alkaa mulla kielimään raskaudesta ihan yleisemmin. Viime viikolla myös mulla tuntui että se pomppasi eteen oikein kunnolla, enää ei ole pelkästään turvonneen oloinen. Luulen että näitä tuplia odotellessa (ja kolmannen raskauden kohdalla) saankin tottua siihen että vatsa kasvaa paljon nopeampaa tahtia. Ongelmaksi on silti muodostunut se etten täällä jenkkilässä millään löydä itselleni sopivia äitiyshousuja, kaikki koot alkavat koosta 36 tai S, kun itse olen 34 tai XS. Ja ne mallit jotka ovat pienille ovat sitten parin sadan dollarin luokkaa...

Noista intiimivaivoista..., ilmavaivoja en ole vielä saanut mutta muistelen että niitä tuli mulla sitten oikein kunnolla loppuraskaudesta kun olo ei muutenkaan enää ollut niin ladylike. Hieman tuntuu siltä että kohtu painaa paksusuolta, eli jos isompi hätä yllättää niin se alkaa tosi nopeasti kipuilla. Petipuuhat ovat alkaneet taas kiinnostamaan vähän enemmän alkuraskauden pahoinvoinnin jälkeen, olo on muutenkin aika "naisellinen" kun minulla vaihteeksi on näitä muotojakin. Paikat ei tunnu ahtailta vaan kuivilta, eli vähän hitaammin pitää edetä, mutta muuten se ei menoa haittaa. Päinvastoin, tunnen orgasmini eri lihaksissa kuin ennen, eli vähän vaihtelua tämäkin tuottaa.

Ainoa kunnon kremppa mikä mulla on ollut oli toi pinnallinen veritulppa käsivarressa. Niskasta alas käteni ultrattiin kunnolla ja todettiin ettei mitään syviä tulppia löydy, eli sekin oli helpotus. Tuo pintasuonen tulppa kun ei pääse etenemään mihinkään ja sulautuu vaan itsestään.

Niin, ja vielä piti sanoa että voin vannoa että olen jo tuntenut pari kunnon potkua, siis ihan sellaisia teräviä, ihan kuin pienen jalkaterän aiheuttamia! Olen hoikka ja tosiaan kahta odotan, joten tiedä sitä sitten vaikka tosi aikaiseltä tämä tuntuu. Ensimmäisessä raskaudessani tunsin ne joskus viikoilla 18-20, tokassa viikolla 16.

Hyviä vointeja kaikille!

T. Birdie
rv 13 + 2

Kovasti kuulostaa tutulle nuo Danzeen kuvailemat ilmavaivat ja vatsan kipuilut. Mulla oli kanssa alkuraskaudessa todella kovia menkkamaisia kipuja, jotka loppuivat viikon 11 aikoihin.
Nyt on alkanut sitten tuntua välillä todella kovaakin "tuikkivaa" kipua välillä ja välillä ihan kunnon jomotusta kohdun alueella. Vähän niinkuin sellainen puristava tunne vatsassa. Yleensä sitä tuntuu varsinkin reippaan lenkkeilyn tai raskaamman työpäivän aikana. Jos pääsee vähäksi aikaa pitkälleen niin kipu hellittää.

Elina kyseli hankinnoista, meille on tullut lahjoina jo jonkin verran vaatteita kun ihmiset ovat kuullet raskaudestani, lisäksi olen itse hankkinut vauvalle barbapapa bodyn. Olin ostamassa kummilapsille joululahjoja ja näin sen henkkamaukalla, pakko oli saada ostaa:)
Anoppi on luvannut ostaa vaunut.

Päivänjatkoja!
-S--+pikku-pupu rv15+6

Ilmavaivat kiusaa mua aina, kertoakseni teille enemmän kuin halusitte tietää :P

Mitä hankintoihin tulee: taas itketti, kun juuri tuli anoppiehdokkaalta postissa työpaikalleni pienet tossut ja ruokalappu ja Anne Geddes-joulukortti. Kyllä mies äidilleen on kertonu mun veriseulasta, mutta näköjään nainen on tuudittaunu siihen, että kaikki on hyvin. Olisinpa itse yhtä varma.

Sulloin paketin laukkuuni - entä jos vauva ei olekaan mikään Anne Geddes-vauva? Vähän vois ihminen ajatella ennen kuin lähettää mitään ja kertoo raskaudestani eteenpäin, minkä myös on tehny. No, toivottavasti hän on selvännäkijä. Tähän saakka olen tullut hyvin toimeen nykyisen mieheni äidin kanssa (vähän eri maata kuin edellinen anoppini).

Voi Emma! Kyllä teillä kaikki hyvin on, minä uskon niin. Jaksamista.

Brirdielle onnittelut ultra näkymistä! Hienoa!

Itseäni eivät ilmavaivat vielä kiusaa, mutta kyllähän nuo ehtii ;)

Housut alkaa ahdistaa siihen malliin, että jotain korvaavaa täytyy keksiä. Ehkä ihan äippähousuja pitää etsiä.

rv 13+0

Täällä ollaan hetkellisesti toiveikkailla mielin, melkein viikko mennyt ilman vuotoja. Kävin torstaina yksityisellä lääkärillä (ja maksoin siitä lystistä kela-korvauksen jälkeen vielä 135e! Aikamoinen inflaatio, kun neljä vuotta sitten lähes samoilla viikoilla käytiin yksityisellä np-ultrassa ja maksettavaa jäi n. 60e!). Oli aivan ihana ja selitti kaikki juurta jaksain. Sanoi, että tod.näk. vuodot tulee istukasta, joka on vielä ihan kohdunsuun reunalla (mutta kuitenkin takaseinässä, joten kohdun kasvaessa sen pitäisi vetäytyä pois siitä kphdunsuulta). Sanoi, että jos tulee yksittäinen vuoto, niin 2-3 päivää ottaa rauhallisesti. Sitten voi taas liikkua enemmän, harrastaa seksiä yms. Jos senkin jälkeen taas vuotaa, niin sitten lääkäriin tarkistuttamaan asia.

Viikonloppu oltiin miehen kanssa minilomalla hotellissa ja yritettiin tehdä jouluostoksia (jotka tosin jäi vähän vaiheeseen, kun multa loppui kunto: neljän tunnin shoppailun jälkeen alkoi vihloa alavatsaa siihen malliin, että piti luovuttaa, siitä huolimatta oli kiva ja rentouttava reissu), ja nyt pitäisi ottaa vielä viimeinen rypistys töissä ennen joulua. Viimeinen kuukausi on meidän hommissa aina ehdottomasti pahin.

Vaivoja löytyy multakin, ei voi tosiaan sanoa, ettei huomaisi olevansa raskaana. Juuri kaikenlaista mahakipuilua on ihan hirveästi. Välillä se on jotain ruuansulatusjuttua, eli maha on turvoksissa kuin kumipallo. Ja välillä se on sellaista jomotusta ja vihlomista kohdussa. Ja supistelee tosiaan jatkuvasti.

Seksi vähän pelottaa, kun se saattaa vaikuttaa niihin mun vuotoihin, mutta varovasti on nyt sitäkin uskaltauduttu taas kokeilemaan. Mulla se ei muuten satu, mutta kun osuu sinne ihan perälle (kohdunsuu?), niin se tuntuu ilkeältä. Pitää yrittää löytää asentoja, ettei osu sinne. Epäilen, että nimenomaan se aiheuttaa niitä vuotoja, liikunnan ohella. Mutta kumpaakaan ei siis lääkäri kieltänyt, joten varovasti kokeillen edetään.

Sain postissa H&M:ltä tilaamani resorifarkut, joita olin ajatellut loppuraskauteen, mutta sitten vedin ne päälle, ja huomasin, että ovat ihan sopivat nyt jo. Lantio on aika napakka, ja epäilen, että loppuraskaudesta kyllä sen verran turpoaa lantiostakin, että eivät enää mahdu. Viikonloppuna pidin niitä mammafarkkuja, mutta töihin en ajatellut vielä laittaa, kun korostavat mahaa aika tavalla. Mulle vielä yhdet tavalliset housut mahtuu ja sitten mulla on niitä erilaisia äitiyshousuja jemmassa. Pitäisi ostaa taas tukivyö, kun alaselkäkivutkin alkoivat. Edellisen vyön olen heittänyt pois, kun pidin sitä sen puoli vuotta joka päivä, niin vanui aika muodottomaksi.

Pikainen moi!

Sintti kertoikin ostaneensa tukivyön, onko teillä vinkkejä mikä olisi hyvä, mulla on nimittäin alkanu olla selkä ihan tuskaisen kipeä.

Saa nähdä kuinka jaksaa töissä seisoa päivän. Eli siis jos on kokemuksia noista vöistä niin suositelkaa.

-S--

Elina kertoi jutussaan kotidoberista, mistä sellaisen saa ja mikä on hintahaitari suurinpiirtein? Vois olla aika hauska kokeilla. Tänään juuri neuvolassa ekan kerran kuunneltiin. Siellähän se sykki, aikamoista.

Sorruin, kävin ottamassa sikarokotteen. Siskoni on lääkäri ja hän sai puhuttua minut ympäri. Ajattelen niin että jos hän uskaltaa suositella rokotteen ottamista niin kyllä mä sen sitten uskallan ottaa. Vielä käsivartta ei edes jomota. Katsotaan, tuleeko sivuoireita ja jos tulee niin mitä.

Seksi on meilläkin jäänyt vähän vähemmälle huomiolle viime aikoina. Ekan kolmanneksen aikana ei käynyt mielessäkään, nyt alkaa onneksi olemaan jo tavallisempi mieliala sen suhteen.

Minulla on myös ollut noita mahaoireita kuten aiemmin jo valittelinkin. Kävin viime viikolla oudon kylkiluiden alla tuntuvan jomotuksen takia lääkärillä. Raskaus tietty aiheuttaa omia vaivojaan mutta lääkärin mukaan minulla on ärtynyt paksusuoli. Hän ultrasi samalla kohdun joten pääsin ihan odottamatta taas katselemaan vauvelin riehumista mahassani :)

Yhteistyössä