Toukokuun Tuhisijat tammikuussa <3 <3 <3

Suzyanne
Tervetuloa uusille!

Therean siskollani on sama sairaus, ja hän on kahden lapsen yksinhuoltaja, lapset 11 ja 12-vuotiaat. Ei ole hänellä aina helppoa ollut, mutta on pärjännyt. Tukiverkosto on erittäin tärkeä, ja toivottavasti sinullakin on läheisiä jotka ovat tukenasi kun sitä tarvitset. Paljon jaksamista sinulle! :hug:

3 d- ultrasta on ollut puhetta, katselin että ne maksavat täälläpäin korvauksenkin kanssa yli 200 e. Kovasti houkuttaisi mennä, ihan vaan koska haluaisin nähdä pikkuisen kasvonpiirteet , ja muutenkin hänet tarkemmin. Mies vaan ei innostu juuri tuon hinnan takia, sanoi että saan kyllä hänen puolestaan mennä, kunhan maksan itse. Tjaa, tuo rahasumma pistää miettimään..

Kuinka moni muuten meinaa käydä yksityisellä ultrassa vielä ?

Niksutin toivotaan että vuodot helpottavat!! Ikävää tuollainen. :hug:

Täällä on minun sekä miehen sairastaminen vaan jatkunut. Itselläni oli eilen kuumetta koko päivän 38,4-38,7, ja mies poti virtsakiviään, koko päivän oli kohtalaista kipua. Viime yönä hän sai sitten toisen pahan kipukohtauksen, niin että joutui mennä ambulanssilla sairaalaan. Mutta eivät edelleenkään tehneet kiville mitään, antoivat vaan kipulääkettä suoneen, joka sekin onneksi helpotti kipua. Aamulla hain hänet kotiin. Antoivat vaan särkylääkettä. Kivet ovat kuulemma niin pieniä ettei kannata poistaa, täytyy vaan odottaa että tulevat virtsan mukana pois jossain vaiheessa. Mutta valtavia kipuja nekin tekevät. Saa nähdä kuinka kauan hän joutuu päivystyksessä ravaamaan. :(

Eipä tässä auta muu kuin levätä kummankin, onneksi on iso kasa katsomattomia leffoja ja lukemattomia kirjoja. B)

Hyvät viikonloput kaikille!

Suzyanne & pikkukundi 23+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Tervetuloa uusille!

Therean siskollani on sama sairaus, ja hän on kahden lapsen yksinhuoltaja, lapset 11 ja 12-vuotiaat. Ei ole hänellä aina helppoa ollut, mutta on pärjännyt. Tukiverkosto on erittäin tärkeä, ja toivottavasti sinullakin on läheisiä jotka ovat tukenasi kun sitä tarvitset. Paljon jaksamista sinulle! :hug:

3 d- ultrasta on ollut puhetta, katselin että ne maksavat täälläpäin korvauksenkin kanssa yli 200 e. Kovasti houkuttaisi mennä, ihan vaan koska haluaisin nähdä pikkuisen kasvonpiirteet , ja muutenkin hänet tarkemmin. Mies vaan ei innostu juuri tuon hinnan takia, sanoi että saan kyllä hänen puolestaan mennä, kunhan maksan itse. Tjaa, tuo rahasumma pistää miettimään..

Kuinka moni muuten meinaa käydä yksityisellä ultrassa vielä ?

Niksutin toivotaan että vuodot helpottavat!! Ikävää tuollainen. :hug:

Täällä on minun sekä miehen sairastaminen vaan jatkunut. Itselläni oli eilen kuumetta koko päivän 38,4-38,7, ja mies poti virtsakiviään, koko päivän oli kohtalaista kipua. Viime yönä hän sai sitten toisen pahan kipukohtauksen, niin että joutui mennä ambulanssilla sairaalaan. Mutta eivät edelleenkään tehneet kiville mitään, antoivat vaan kipulääkettä suoneen, joka sekin onneksi helpotti kipua. Aamulla hain hänet kotiin. Antoivat vaan särkylääkettä. Kivet ovat kuulemma niin pieniä ettei kannata poistaa, täytyy vaan odottaa että tulevat virtsan mukana pois jossain vaiheessa. Mutta valtavia kipuja nekin tekevät. Saa nähdä kuinka kauan hän joutuu päivystyksessä ravaamaan. :(

Eipä tässä auta muu kuin levätä kummankin, onneksi on iso kasa katsomattomia leffoja ja lukemattomia kirjoja. B)

Hyvät viikonloput kaikille!

Suzyanne & pikkukundi 23+3

Tosta ultran (3tai4d) niin täällä ainakin tuo paikka minne varasin ajan niin hinta oli 135e ja levyn sai mukaan. Ei siis halpa, mutta sentään hyvin kaukana 200, kannattaa varmaan netissä surffailla jos löytyis halvempi paikka. NIin toi meidän paikka oli vielä hyvin kehuttu ja tunnettu, ei mikään epämääräinen paikka.

kekkeri 19+6/20+3
 
Suzyanne
Kekkeri Muutaman paikan vaan löysin kun viimeksi googletin, ja hinnat olivat kaikissa parinsadan hujakoilla, ainakin Helsingissä. Mutta äsken löysin Femedan, jossa ultraajana olisi vielä lempilääkärini Bruno Cacciatore, hintaa 165 e. Nyt ei muuta kuin säästöpossun tiirikointiin! :whistle:
 
Moikka

Voi vitsi johan idean sain.Ja nyt olen ihan haltioissani.Mä haluun vauvalle nämä vaunut.Myyn vanhat yhdistelmät pois.Ja saan siitä vähä rahaa plus pakkausta ku en ota yritän sen 140 e sijoittaa näihin.
http://www.vauvapop.fi/naytatuotteet.php?lTuoteRyhmaTunniste=155
Yritän kyllä käytettynä löytää ne.Sellasen hassun idean sain että säilyttäisen ne lapsille ja heidän tuleville lapsenlapsille. :heart:

Uusille tervetuloa! :flower: Näin kotona ollessa tää palsta ja netti on henkireikä.Eikä oikeesti muut ei raskaana olevat jaksa puhuu raskaudesta. Itsekin äyn täällä vähä väliä.
:whistle:

Meidän 1 v:n korvatulehdus ei ilmeisesti lähtey pois. Pari päivää sitte loppu kuuri ja nyt nyt nousi kuume!Koska tää sairastelu loppuu.

Vitsi alkaa jännittää ultra.
:eek: Toivottavasti kaikki on hyvin.

No mut nyt on niin mahdotonta jatkaa kirjottamista ku neiti haluaa kokoajan syliin.

NN rv 19+1 (20+2)
 
ultra hinnoista: en ole itse ollu 4 d:ssä vaan yksityisella varhais ultrassa ja mulle kävi niin kuten myös Naralle että ku soiti ja varasin ni kertoi ultran hinnan MUTTA siinä ei ollut lääkärin palkkiota mukana joka oli 50-70 ?!!!
 
Suzyanne
Nikunaku Onpa todella kauniit uusretrovaunut! Itsekin tykkään tuollaisista, kaikkein ihaninta olisi jos löytäisi ihan aidot retrovaunut, tosin vain parvekevaunuiksi. Ihan ulkokäyttöön tuollaiset uusretrot ovat takuulla paremmat kuin vanhat, ja kestävät varmemmin jälkipolvillekin.

Kun täällä on ollut niin paljon vaunujuttuja, niin itsellenikin tuli vaunukuume, vaikka on jo hankittu käytetyt, vuosia vanhat Emmaljungat. Mutta nyt kun niitä on katsellut ja kokeillut, niin ovat ne vaan niin hirveän isot ja kömpelöt verrattuna näihin uudempiin.

Itse olen vähän tuollaisia Oran Jovi Air- yhdistelmiä miettinyt, pitäisi varmaan käydä ihan liikkeessä katselemassa.

http://www.babyshop.fi/product_catalog.php?c=38

Ainakin kuvan perusteella nuo näyttäisivät täyttävän kriiteerini, eli olisivat tukevat, muttei liian kömpelöt.



 
Ihan ensiksi, en ole tätä tammikuuta kerenny lueskeleen, mutta joulukuussa oli paljon juttua kantoliinoista ja kestovaipoista. Itse oon esikon kanssa käyttäny molempia ja tykästyny kovasti. Nyt oiskin tavotteena lähes täyskestoilu öitä ja matkoja lukuunottamatta, kunhan saan ompelukoneen kuntoon, että saa vaippoja alkaa ompelemaan.
Kantoliinana mulla on ollut pitkä trikooliina(oisko MamEarth, en jaksa nyt lähteä kaivamaan kaapista), sillä oli tosi ihana kantaa... ihan 1kk:n iästä n.vuoden ikään kannoin sillä, sen jälkeen sillon tällön oon kantanu kudotulla liinalla, tosin en oo oppinu sitä solmimaan niin, että tuntuisi hyvältä päällä. Neliöliinan ajattelin itse väkätä ja lyhyemmän liinan puuvilla kankaasta, joko jätän solmittavaksi tai sitten teen kantopussin...

Ja hei, en oo mikään proo, mut jos askarruttaa niin voi laittaa yv:täkin noista kantoliina ja kestovaippajutuista. Ja jos vaan kirjastosta tai kirjakaupasta löytyy, niin äärimmäisen tiukka ja hyvä paketti aiheesta on Minni Niemelän kirjoittama kirja Kantoliina ja kestovaippa Hyvinvointia vauvalle, äidille ja ympäristölle.

Omaa napaa sen verran, että tosiaan oli toi rakenne ultra maanantai aamuna ja kaikki oli muuten hyvin, mutta kätilö munuaisia etsiessään löysi tunnistamattoman "kuplan" vauvasta. Se, että mikä se oli, jäi tunnistamatta, mutta helmikuun alussa ois varmistus ultra, että onko "kupla" siellä vielä vai ei. Pikasen tässä ahistaa, mutta ei asialle mitään itse voi tehä, niin oon yrittäny vaan olla ressaamatta. Vointi on ollut muuten ihan ok... paitsi että armoton väsymys vaivaa... maanantaina on onneksd neuvola ja hemoglobiini on varmaan pohjassa, mut ilman mittausta en viitti rautaa alottaa.
Liikkeet tuntuu hyvin, tosin istukka on kohdun etuseinässä, että kaikki liikkeet ei tunnu niin hyvin ku esikosta, jolla muuten on mukavasti lyönyt päälle uhmaikä. Kauhee kiukku, kun pitäs mennä ulos tai tulla ulkoo sisälle. Ja sitten kun se mätkii ja huitoo... toivottavasti nyt saisi sen jotenkin uskomaan, että ei saa lyödä... varsinkin ennen kun vauva syntyy.

Tuttiakin oon miettiny, et pitäskö yrittää vierottaa ennen vauvan syntymää, nukkumaan menokin on ongelma... ilman äitiä kun ei mennä nukkumaan... vieressä saa olla hetklen ja nyt uhman myötä on muutama ilta ollutkin aika hulabaloota, muuta kaippa se tästä rauhottuu(tai pahenee) mut onneks tää on vaan yks kausi.

Toivottavasti vaan itse pysyis terveenä ja väsymykseenkin saatais ratkasu, niin eiköhän se tästä.

Vaunuja oon kattellu, carenan tuplia, joihin sais edullisesti myös kovan kantokopan lisäksi... tiedä sitten oisko tuplat tarpeelliset. ehkä näkee kun vauva on syntyny...

mut eipä kai tässä sen kummempia... meen lueskeleen hetkeksi lehteä ennen ku esikko heräilee unilta.

Maariana + Tiitiäinen rv 22+0(ultran mukaan heittoa 3-4 päivää)
 
Tervehdys täältäkin! Täällä voidaan hyvin, vaikka nyt olen vähän työn uuvuttamana. Jo neljä vuoroa tehty peräkkäin, vielä huom aamu ja sitten kaks yötä. Mutta onnellisena lenkkeilen ja töissä käyn, kun vointi sen sallii. Olen teitä monesti ajatellut, jotka joudutte olla tekemättä mitään supistusten ja muiden vaivojen vuoksi. Aika mahtaa tulla pitkäksi :hug: Oma selkäkipukin on hetkeksi väistynyt.

Noi kiusaamisjutut on kurjia. Itse ainakin olen sellainen murehtija, jos lapsella on jotain murheita, pelkoja tai sairautta. Meilläkin tytön luokassa oli kiusaamista. Vaikka se ei edes kovin rankasti tyttöön kohdistunut, pahimmat pelkäämisen ajat olivat vaikeita. Maha oli usein kipeä, joskus oksennettiin kouluun lähtiessä ja kerran jopa koulun pihalla. Tyttö tarrautui minuun ja varmisteli, että tuletko sitten varmasti. Se oli outoa, kun hän on muuten erittäin sosiaalinen ja reipas. Onneksi opettajan kanssa yhteistyö sujui hyvin ja häirikkö saatiin kuriin. Pieni lapsi saattaa kokea raskaana ja luokan huonon ilmapiirin. Toiset ovat herkempiä kuin toiset.

Minua saa mahaan tulla taputtelemaan. Ylpeänä sitä esittelen. =) Toki on aina kivempi, jos taputtelija kysyy, että saanko koskea?

Tänään työkaveri sanoi, että nyt on takapuoli levennyt. Huumoriahan se oli, mutta kuinka sen nyt ottais :kieh: :D Eikö se siitä taas kapene, kun napero syntyy ja imetys vie ylimääräiset rasvat...

Voimia teille jokaiselle ja erikoisvoimahali teille, joilla odotuksessa tai elämäntilantees ylämäkeä :hug:

Alhambra ja napero 21+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maariana83:
nukkumaan menokin on ongelma... ilman äitiä kun ei mennä nukkumaan... vieressä saa olla hetklen ja nyt uhman myötä on muutama ilta ollutkin aika hulabaloota, muuta kaippa se tästä rauhottuu(tai pahenee) mut onneks tää on vaan yks kausi.
Joo, meillä kanssa tuon taaperon nukkumaan meno homma on vähän ongelmallinen (meillähän on samanikäiset taaperot). Nukkuu omassa sängyssä omassa huoneessaan, mutta nukahtaa sinne vain jos mä olen vieressä. Ja se nukahtaminen ei ihan kädenkäänteessä käy, vaan aikaa menee vähintään tunti. Ja usein se vielä herää kun mä hipsin pois ja saa taas mennä päivystämään sinne sängyn viereen. Välillä tympii maata tuntitolkulla siellä huoneen lattialla odottamassa, että pikku-herra nukahtaa. Ja mitä sitten kun vauva syntyy, voi tulla ongelmia eteen... Mutta miten tuon saisi nukahtamaan itsekseen, jollain pehmeällä keinolla? Olisko kellään kullanarvoisia vinkkejä? Mihinkään huudatusoperaatioonkaan ei taida sydäntä olla.
 
Kerrottiin tänään mun vanhemmille, että tyttö tulee. Äiti höpsähti ihan täysin ja haki jo käsityölehtiä kaapista ja alkoi suunnittelemaan prinsessamekkoja :heart:

alhambra Äiti sanoi, että tytöstä leviää takapuoli ja pojasta kasvaa maha.

4D-ultran hinta terveystalossa on kuulemma n. 180 e luokkaa. Siis itse maksettava. Eilen vain kysäisin ultran hoitajalta.
 
Niin, piti vielä lisätä (kun ultrasta tulin kommentoimaan) että teidän pinossa käyn lähes päivittäin kun oma la on toukokuun vika, (kesäkuisten pinossa siis olen) kirjoilla ja kirjoittelen) täältä on aina niin mukava katsella vähän tulevaisuutta =) ja lueskella teidän juttuja.
kekkeri
 
Suzyanne
URL=http://www.aijaa.com/v.php?i=3356846.jpg]
[/URL]
23+3

Näppäsinpä tuossa uuden masukuvan, johan se pikkuhiljaa alkaa näyttää vauvamasulta, on sitä odotettukin. Tosin vieläkin monet ihmettelee, olenko oikeasti 6. kk:lla raskaana, kun ei näy kunnon mahaa. :ashamed: No, onhan tuossa jo hyvä alku kuitenkin, ehkä minäkin saan vielä kävellä kaupungilla ihan silminnähdenkin "maha pystyssä" . B)
 
:D Sompio: Se tyttö olis ihan tervetullut ja vuorossa... Mut poikakin käy. Kyl toi mahakin on yhtäkkiä pullahtanut.
olin vaan niin yllättynyt kommentista, kun kaikki sanoneet, että kyl sä vaan oot pieni ja nyt VÄHÄ jo näkee. Ja sit yhtäkkiä toinen tuumaa takana, että nyt sun takapuoli on levenny :LOL: Ollaan sen verran tuttuja, etten voinut kuin nauraa. Vieraampaa olisin varmaan mulkaissut jäätävästi.
 
Suzyanne
alhambra minulle yksi työkaveri sanoi, että mahaa ei huomaa ollenkaan, mutta pempukka ( käytti nimenomaan tuota ilmaisua ) on pyöristynyt selvästi, kun takaapäin katsoo. Onneksi sanoja oli nainen, mutta kuitenkin olin että HMMMM.... :kieh:
 
APUA!

Millaisia ovat peräpukamat? Mikä niitä aiheuttaa? (siis raskaus joo, mutta mikä oire siinä?)
Olen muutaman kerran lenkin jälkeen vessassa käynyt ja pientä verituhrua tuolta peräpäästä pyyhkinyt, voisiko olla noita pukamia?? Ja MIKÄ NIIHIN AUTTAA??

Mä oon luullut että ummetuksen seurauksena tulis mutta mun maha on ainakin toiminut erittäin hyvin että mikä nyt on??

Toivottavasti joku osaa auttaa! :ashamed: :ashamed: :ashamed:
 
Mulle peräpukamia tai pukama tuli synnytyksen jälkeen. Tais tulla vertakin en muista tarkkaa mutta kutisi jonkun verran. Käytin vain apteekista peräpukama voidetta joka helpotti kutinaan. Hävis itsestään se pukama.
 
Suzyanne
Löysin tällaisen listan raskauden yleisimmistä vaivoista, lisään sen tähän. Listalta puuttui mielestäni kuivat limakalvot, jotka aiheuttavat mm. verenvuotoa nenästä. Itselläni närästyksen lisäksi ihan jokapäiväistä.

"Raskaushormoneilla on suuri vaikutus hampaisiin, hiuksiin, kynsiin ja ihoon. Progesteroni eli keltarauhashormoni voi tehdä ikenet pehmeiksi ja vertavuotaviksi. Suorat hiukset voivat kihartua ja päinvastoin. Usein raskaus hidastaa hiusten kasvua tai voi tehdä ohuista hiuksista paksummat ja kiiltävämmät, kun taas paksuista hiuksista voi tulla kuivat ja lentävät. Synnytyksen jälkeen hiuksia yleensä irtoaa runsaasti. Kynsistä voi tulla ohuet ja hauraat. Estrogeenin vuoksi iho yleensä kukoistaa, mutta kuiva iho saattaa tulla kuivemmaksi ja rasvainen rasvaisemmaksi. Ruskeita pigmenttiläiskiä saattaa tulla kasvoille ja kaulalle. Iho yleensä tummenee hiukan, varsinkin nännit ja vatsan keskiviiva. Raskausarpia saattaa tulla rintoihin, vatsaan ja jalkoihin. Ne liittyvät valkuaisen hajoamiseen ihossa raskaushormonien vaikutuksesta. Raskausarvet haalistuvat synnytyksen jälkeen. Vaikka raskausarpiin ei juurikaan voi vaikuttaa kosmeettisilla tuotteilla, niillä saattaa olla paikallisesti ihon verenkiertoa vilkastuttava vaikutus. Itsestään huolehtiminen on hyvinvoinnille ja mielenterveydelle tärkeää.



Pahoinvointi

Pahoinvoinnista raskauden alussa kärsii noin joka toinen nainen. Usein auttaa, kun syö jotain pientä ja raikastasta jo ennen ylösnousua (esim. keksejä, hedelmiä tms.). Myös päivän mittaan on parempi syödä pieniä välipaloja (ei kuitenkaan makeisia) ja juoda vettä usein, jopa tunnin välein. Pahoinvointi loppuun yleensä viimeistään 4. raskauskuukautena.



Ummetus ja peräpukamat

Ummetus on myös tavallinen ongelma. Runsaskuituinen ruokavalio, runsas veden juominen ja liikunta ovat yleensä riittävä hoito. Joskus voidaan tarvita myös apteekista kuitua lisääviä lääkkeitä (Vi-siblin®, Agiocur®) tai luumumehua/sosetta.

Kohtu painaa kasvaessaan myös peräsuolta ja lisää näin taipumusta peräpukamiin. Ummetus voi vielä pahentaa peräpukamavaivaa. Hoitoon voidaan käyttää lääkevoiteita tai puikkoja (Faktu®, Hädensa®)



Turvotus

Turvotus on normaalia, kun se pysyy kohtuullisena, eikä verenpaine nouse. Jos paino nousee yli puoli kiloa viikossa, täytyy nesteen kertymisen syy selvittää. Lymfahieronta laittaa yleensä nesteet liikkeelle ja auttaa muutenkin yleiseen hyvinvointiin. Runsas veden juominen (yli 2 litraa päivässä) auttaa myös turvotukseen nopeuttaen liiallisen natriumin (suola) poistumista elimistöstä.



Närästys

Närästys on raskauden loppupuolella kiusallinen vaiva. Vahvasti maustettuja ruokia, kahvia, vahvaa teetä ja rasvaisia käristettyjä ruokia on syytä välttää. Apteekista voi ostaa antasidia eli vatsahappoa neutraloivaa lääkettä esim. Balancid® tai Rennie®, joissa ei ole alumiinia ja jotka auttavat närästysoireisiin nopeasti.



Suonikohjut ja suonenveto

Suonikohjut ja suonenveto pahenevat raskauden aikana ja taipumus niihin lisääntyy kun kohtu on niin suuri, että se painaa laskimoita. Ongelmaa voi hoitaa ja ennaltaehkäistä hankkimalla hyvät äitiysliivit ja tukisukat jo odotuksen puolivälissä. Jalkoja on hyvä lepuuttaa ylöspäin kohotettuna pitkin päivää ja yöllä voisi pitää jalkojen alla tyynyä. Kengät eivät saisi olla liian korkeakorkoiset eivätkä ne saisi puristaa. Magnesiumista saattaa olla apua suonenvetoon.



Selkäkipu

Vatsan kasvaessa selkälihakset joutuvat kovaan rasitukseen, mikä tuntuu usein selkäkipuna. Raskaushormonit vielä pehmentävät nivelsiteitä valmistaessaan elimistöä synnytykseen. Hyvä seisoma-asento on tärkeä (vatsa sisään niin paljon kun se on mahdollista). Kantamista ja nostamista on syytä välttää, ja jos nostaa, on muistettava nostaa selkä suorana ja ponnistettava jalkalihaksilla. Hyvä istuma-asento on sellainen, missä istutaan suorassa koko selkä hyvin tuettuna koko jalkapohja lattiassa.



Lämpö

Raskauden alkuaikoina ruumiinlämpö nousee jonkin verran, mutta se ei kuitenkaan vaadi lääkehoitoa.



Väsymys

Väsymystä on raskauden aikana ja varsinkin kolmen ensimmäisen kuukauden aikana ja 6 - 8 viimeisen viikon aikana. Väsymys johtuu korkeasta keltarauhashormonitasosta ja elimistön lisääntyneestä työmäärästä. 3 - 4-kiloisen lapsen kasvattaminen kohdussa on melkoinen urakka. Elimistön viestejä on syytä kuunnella ja sallia itselleen lepohetkiä niin usein kuin se on mahdollista. Yöunille on syytä käydä tarpeeksi aikaisin ja viikonlopun vapaahetket on syytä käyttää tasapainottamaan kiireistä työviikkoa.

Väsymys saattaa johtua myös alhaisesta veren hemoglobiinista eli anemiasta (raudanpuute veren punasoluissa). Tarvittaessa on syytä täydentää elimistön rautavarastot apteekista saatavilla rautatableteilla. Anemian rajana pidetään hemoglobiiniarvoa 120mg/l. Arvoa on hyvä seurata, sillä anemia korjaantuu yleensä hitaasti rautalääkityksestä huolimatta ja aiheuttaa odottavalle äidille turhaa väsymistä ja voimattomuutta, joka olisi voitu ehkäistä ennalta.



Aineenvaihdunta

Raskauteen liittyy kohonnut virtsaamistarve. Suurentunut kohtu painaa virtsarakkoa ja raskauden loppuvaiheessa tuleekin huomioineeksi automaattisesti naistenhuoneen sijainnit ostoksilla tai matkoilla.

Hikoilun lisääntyminen liittyy kiihtyneeseen aineenvaihduntaan ja hajuhaitoilta säästyy, kun kiinnittää erityistä huomiota puhtauteen.



Vuodot

Emättimestä tuleva valkovuoto saattaa lisääntyä ja se on tavallista. Mutta jos valkovuoto on pistävän hajuista, kokkareista ja samalla tuntuu kutinaa ja kirvelyä, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Oireet voivat johtua emätintulehduksesta, joka on syytä hoitaa lääkkeillä.

Verinen vuoto ei kuulu raskauteen. Ihan vähäistä vuotoa voi tulla normaalina kuukautisaikana, mutta kaikki muut vuodot on lääkärin syytä selvittää.



Rinnat

Rinnat alkavat suurentua jo raskauden alkuajoista lähtien ja toisesta raskauskuukaudesta alkaen niistä voi myös tihkua esimaitoa. Rinnat ovat myös arat kylmälle eikä kylmässä vedessä uimista suositella.



Kirjoittajat:
Sirkku Alaranta, proviisori
Päivi Härkki, naistentautien erikoislääkäri"



 
Suzyanne mun mies kanssa vähän hankaa vastaan kun on niin kallis. Koitan kovasti vaan keksiä kaikkia syitä miks sinne olis nyt ihan välttämätöntä mennä :D

Ja älä suotta sure masun pientä kokoa, ei munkaan masu mikään huisin iso ole mikä mahdollistaa mulle toisen työn tekemisen mahdollisimman pitkään.

Jennyfr & MP 22+1
 
Suuri suru tuli täälläkin, kun luin noita kiusaamis-juttuja :'( Mua on myös kiusattu ala-asteella, mutta kiusaajina ei ollut tyttöjä vaan pelkästään pari poikaa joista toinen kiusasi tosi monia muitakin. Ja kun oli kuitenkin kavereitakin niin jotenkin sen kiusaamisen kesti paremmin vaikka se ikuiset jäljet on jättänytkin.
Tuo henkinen väkivalta ja se että jätetään yksin eikä hyväksytä mihinkään porukkaan satuttaa ihan yhtä paljon tai jopa enemmän, kuin se jos kiusataan fyysisesti, esim. tönitään yms :/

Kiusaamista oon tässä lähivuosina seurannut taasen läheltä kun pikkusiskoani kiusattiin ja syrjittiin myös koulussa. Pieni ala-aste eikä muita tyttöjä hänen luokassaan ollut. Välitunnit oli ihan kamalia, kun ei ollut ketään kenen kanssa olla ja jos yritti mennä porukkaan ja yhteisiin leikkeihin muiden luokkien tyttöjen kanssa, niin heti oli sellaista nälvimistä ja haukkumista kuin mistä tekin kirjoittelitte. Porukassa yksi tai kaksi sellaista "pomoa" ja muutkaan ei sitten uskaltaneet sanoa vastaan mitään kun pelkäsivät tietty että tulevat sitten itsekin kiusatuiksi.
Onneksi nyt tilanne vähän helpottanut, ja vaikkei koulussa sitä sydänystävää olekaan, niin on löytänyt yhden läheisen ystävän harrastuksen kautta. Kaveri vaan asuu 65km päässä, mutta vanhemmat ahkerasti kuskaavat yökylään ja näkevät harrastuksessaan.

Mulle tuli mieleen, että onko sinun tyttärellä Therean kirjekavereita? Jos tykkää kirjoitella niin sitä kautta voisi löytyä ainakin joku ystävä, vaikkei se tietysti korvaakaan sitä tuskaa joka on joka päivä koulussa kun jää aina yksin :/

Sitä tosiaan aina miettii, että mitä jos oma lapsi joutuu kiusatuksi :'( Ja samalla mietin myös sitä miten osaan kasvattaa omistani sellaisia ihmisiä, jotka eivät kiusaisi ketään vaan uskaltaisivat porukan painostuksesta huolimatta olla rohkeita ja mennä sen kiusatun puolelle ja tueksi.

Oletteko muutes puhuneet suoraan kiusaajien vanhempien kanssa? Joissain tapauksissa se saattaa olla avuksi, mutta ei valitettavasti aina. Esim. just yhdellä joka pikkusiskoani kiusasi, isä selvästi lietsoi sellaista ajattelua kotona ja tyttö lateli koulussa melkein suoraan isänsä sanoja. Tuo isä ei ollut ollenkaan halukas keskustelemaan asiasta ja käyttäytyi suorastaan todella törkeästi kun asiasta yritettiin tehdä selvyyttä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Therean:
Äitti-83 Tuo on niin julmaa, kun on erilainen niin ollaan kiusaamassa milloin mistäkin. Kannattaa saada sen toisenkin pojan kiusaaminen loppumaan, niin kuin varmasti olet yrittänytkin.
Joo. Tuolla koulussa ollaan tosi tarkkoja, kiusaamista ei hyväksytä yhtään. Opettaja on painottanut vanhempainilloissa, että pienestäkin kiusaamiseen liittyvästä välittömästi yhteys kouluun. Ja meidän tytön ujouden vuoksi sitten ollaan opettajan kanssa aina tarpeen tullen yhteydessä. =)

Joku siitä ultrasta kommentoi minulle... ei oikeesti minkäänlaista käsitystä mitä maksaisi... Mä en ole koskaan päässyt muualle kuin alkuraskauden ultraan... ei ole kotikunta koskaan tarjonnut muita. Paitsi neljännessa raskaudessa viimeisellä lääkärikäynnillä ultrattiin, kun epäilivät että tulee vieläkin isompi vauva kuin kolmas oli (4550g ja 54cm) Mutta poika osoittautuikin sitten pienimmäksi meidän vauvoista. =) Ultrassa annettiin kokoarvioksi 3700g ja poika oli syntyessään 3740g. Aika hyvä arvio. :D

Mä kanssa käyn täällä palstalla aktiivisesti. Suunnilleen asun täällä vapaahetkeni. :whistle: Tänään oltiin miehen kanssa kaksin elokuvissa, sen jälkeen pizzalla. :heart: Joulupukki toi meille lahjaksi lahjakortit elokuviin, sisältäen lastenhoidon mun vanhemmilla. :D Tottahan toki sellainen pitää hyödyntää.

Tosta, kun hymiöitä pomppaa tekstin sekaan itsestään... ainakin sillon tulee se silmänisku-hymiö, jos tekstissä on sulkeissa ä-kirjain viimeisenä ennen sulkumerkkiä. Esim. (Päivää) Mutta kun jättää tyhjän välin sulkumerkin ja ä-kirjaimeen, sit ei tule sitä hymiöö. Esim. (Päivää ) Kaikkee sitä oppii kun asuu palstalla. :snotty:

Äitti ja minivitonen 20+4 :heart:

 
Alkuperäinen kirjoittaja Siksakkia:
Oletteko muutes puhuneet suoraan kiusaajien vanhempien kanssa? Joissain tapauksissa se saattaa olla avuksi, mutta ei valitettavasti aina. Esim. just yhdellä joka pikkusiskoani kiusasi, isä selvästi lietsoi sellaista ajattelua kotona ja tyttö lateli koulussa melkein suoraan isänsä sanoja. Tuo isä ei ollut ollenkaan halukas keskustelemaan asiasta ja käyttäytyi suorastaan todella törkeästi kun asiasta yritettiin tehdä selvyyttä.
Tästä tuli mieleen sen toisen pojan (joka alkoi härnäämään muita pienempiään taksissa, kun meidän tytön härnäämisen takia joutui puhutteluun ja lopetti sitten vain meidän tytön härnäämisen... ) vanhemmat. Tai äiti ainakin. Oltiin koko perhe kerran vähän sen puhuttelun jälkeen samassa kaupassa kuin se poika äitinsä kanssa. Niin se poika kuiskutteli äidilleen jotain ja katsoivat molemmat meitä, ja alkoivat hihitteleen meille! Siis se poika ja sen äiti! :eek: :snotty: Itse pääteltiin miehen kanssa, että kai se liittyi siihen puhutteluun, jos poika oli heidän mielestään turhaan sinne joutunut...
 
Kantoliinoista muuten piti kysyä... Katselin kerran niitä huutonetistä, ja siellä näytti olevan halvallakin niitä liinoja melko paljon. Onko niissä paljon eroja?? Onko joku ihan surkea ja toivoton merkki? Ajattelin sieltä ensin ostaa kokeeksi halvemmalla, ja jos sitten tuntuu omalta jutulta se liinailu, sitten vois kattoa jotain vähän hintavampaa, jos tuntuu että tarvitsee vaihtaa parempaan... :wave:
 
Mokka76 tervetuloa :wave: :wave:

pian 3x äippä: Mä en ole koskaan kuullut tuollaisesta, että masun silittely jotenkin vaikuttaisi supistuksiin, ihan uusi juttu. Ainoa minkä kuulin kun makasin esikoista odottaessa siellä sairaalassa eikä käynnistys-yrityksen tehonneet, niin yksi vanhempi kätilö käski että "NÄPRÄÄ NÄNNEJÄ!" Mä olin ihan että :eek: kuulinkohan oikein? Mutta niin se sanoi, että se kuulema tekee supistuksia :LOL:

Onko teillä pian 3x äippä jotain kivoja lautapelejä mitä voisitte miehen kanssa pelata? Tai tehkää ristikoita, se on mukavaa puuhaa yhdessä miehen kanssa ainakin minusta :D Ja tietty leffat tulee myös mieleen.

Suzyanne: Me ei varmaankaan yksityiselle enää mennä ultraan, vaikka mieli teki kovasti 4D:hen mennä :p Käytiin varhaisultrassa yksityisellä niin sekin tuli jo aika paljon maksamaan. Varatessa kysyin kokonaishintaa ja sanoi että maksaa 60?. Todellisuudessa sen lisäksi tuli vielä toimistomaksu ja lääkärin palkkio! Vaikka nimenomaan kysyin KOKO hintaa niin ei kertonut kuin käyntimaksun.

Tuo 4D varmaan jää kuitenkin, kun lähimmälle yksityiselle jolla on 4D-laitteet on matkaa jotain 150km niin ei oikein viitsisi varta vasten lähteä kun se ultrakin maksaa jo niin paljon.
Meillä kuitenkin 18.2. seuraava ultra äitipolilla, että pääsee kurkkaamaan mitä pienelle kuuluu. Ja voi olla että antavat vielä ainakin yhden ultran loppuraskauteen myös.

Onko kaikissa Helsingin lähikunnissa myös yhtä kallis tuo 4D? Mietin vaan että jos matkustaisi muutaman kymmen kilometriä kauemmas jos olisi halvempaa? Tietty tuleehan siihen sitten vähän bensa-kuluja jos kovin kauan lähtee.
Huimasti nuo hinnat kyllä vaihtelee eri puolilla Suomea! Sisko kävi Lahdessa viime keväänä 4D:ssä ja se maksoi korvausten jälkeen jotain 140?.

nikunaku: Nuo vaunut on jotenkin niin nostalgisen näköiset :) Herättää varmasti ihailua kun tuollaisilla vauvaa työnnät :D

Suzyanne: Tuolla Vauvatar.fi on hyviä tarjouksia, mekin katsottiin sieltä Oran tuplarattaita. Se kun sattuu olemaan tässä lähellä meitä (50km) niin mies soitti ja kysyi onko mallia liikkeessä että voisi tulla katsomaan niin ei kyllä ollut minkäänlaista asiakaspalvelu-halua :whistle: Sanoi ettei heillä ole siinä liikkeessä mitään tuplarattaita. Varasto, josta ilmeisesti tuovat netin kautta tilatut vaunut liikkeeseen ja lähettävät ne siitä, on samassa kaupungissa parin kilometrin päässä mutta eivät voi tuoda niitä tuplarattaita liikkeeseen katsottaviksi eikä varastollekaan voi mennä rattaita katsomaan. Ihme touhua minusta, ei kuitenkaan niin kallista ostosta näkemättä haluttu tehdä. Tarkoitus oli että voidaan "sovittaa" esikoista rattaisiin, että miten mahtuu kun vauvalle kuitenkin tulee se kantokoppa joka vie tilaa.

Maariana83: Toivottavasti se kupla on kadonnut seuraavaan ultraan mennessä eikä olisi mitään vakavaa :hug: Varmasti huolestuttaa, mutta toivottavasti pystyt olemaan liikaa stressaamatta. Osasiko ultraaja yhtään edes epäillä, mikä se olisi voinut olla?
Meillä ihan samanlaista 1,5-vuotiaan kanssa, välillä kamala taistelu ettei haluais pukeutua ulkovaatteisiin vaikka tykkää mahdottomasti ulkona ollakin. Ja sitten kun on ulkoiltu ja pitäisi tulla takaisin sisälle tekee sellaisia täys-stoppeja ettei suostuis ollenkaan lähtemään. Mä niin odotan kesää, silloin on niin ihanaa kun tarkenee olla ulkona vaikka koko päivän eikä tarvii tumpata paljoa päälle |O Ihanaa kun tulee kevätvauva, niin saa harjoitella helpompana aikana noita uloslähtöjä kahden lapsen kanssa. Jospa sitä olis kylmän syksyn ja talven tullessa jo niin mestari että onnistuisi helpommin pukea kaksi toppavarusteisiin :LOL:

villahousu: Oletko kysynyt neuvolasta tuosta pehmeästä unikoulusta? Me saatiin syksyllä siitä aiheesta todella hyvä "tietopaketti" joita terkkarilla oli valmiiksi monistettuna, jos teidänkin terkkarilla olis antaa aiheesta luettavaa. Suunniteltiin silloin että imetyksen lopettamisen yhteydessä siirrettäisiin poika nukkumaan omaan sänkyyn. Toisin kuitenkin kävi, imetyksen lopetin lokakuussa mutta perhepedissä edelleen nukutaan :)
Netistäkin varmasti löytyy paljon tietoa noista pehmeistä unikouluista, minusta siinä monistenipussa oli tosi hyviä vinkkejä mitä en itse ainakaan osannut edes ajatella etukäteen. Pitääpä yrittää etsiä sitä nivaskaa, voisin sen vaikka sulle lähettää jos se vielä jostain ilmestyy.

kekkeri: Haluatko että lisään sinun tiedot myös tänne meidän toukokuisten listaan? Eihän se mitään haittais vaikka kahdessa pinossa kirjoittelee ja olet tietenkin erittäin tervetullut mukaan :)

Äitti-83: Ihanan lahjan Joulupukki oli teille osannut tuoda :heart: Me on kans käyty miehen kanssa pari kertaa tän raskauden aikana ravintolassa syömässä, ja kyllä ne ihania vapaahetkiä on olleet :) :heart:

Suzyannelle kiitos :flower: :flower: tuosta vaiva-listasta, mä kopioin ja lisään sen etusivulle niin löytyy helposti jos joku kaipaa myöhemminkin, eikä muista miltä sivulta löytyy.

Kantoliinoista ei omaa kokemusta, mutta esikoisen ollessa vauva luin täällä palstalla ketjua siitä sinisesta Vauva-lehden tilaajalahjana olleesta liinasta (kudottu, pituus n. 4,6m) ja melkein kaikki haukkuivat sen maan rakoon ettei sillä kuulema tehnyt mitään. Osa ainakin sanoi että se oli liian lyhyt moniin sidontoihin. Niitä ainakin huutiksessa oli jossain vaiheessa pilvin pimein muutamalla eurollakin, nyt en ole katsellut sieltä tarjontaa.


Jees, meillä on nyt sitten ensi kesän menopeli hankittu :D
Eli tälläiset tuplarattaat ostettiin tänään:


Kaupassa esikoinen ei halunnut rattaisiin mennä (luuli varmaan että joutuu päiväunille) mutta illalla kotona halusi istuskella niissä moneen otteeseen :D
Kerroin että niissä sinä sitten vauvan kanssa istut, niin halusi tuon oman nukkevauvansa kanssa mennä rattaisiin :heart: Yhdistää sanan "vauva" omaan vauvaansa.

Malli on Emmaljungan twin city cross http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/Emmalj08_TwCityCross_Zinnob.jpg

Alunperinkin ajateltiin nuo hankkia, mutta hinnan takia mietittiin välillä Brion tai Oran rattaita, ne kun olisi olleet vähän halvempia. Saatiin kuiteskin -20% alennusta kun väri on 2008 niin lopulta päädyttiin sitten kuitenkin noihin :)
 

Yhteistyössä