:: Toukokuun Tuhisijat 2009 ::

Huh, onpas taas ollut vauhtia sen verran, ettei ole ehtinyt pieneen toviin kirjoitella tänne. Kalenterissa on ollut uusia leluja Pojalle, äidin omaa aikaa, flunssailua(?) ja helteen kanssa painiskelua. Nyt on pakko kuitenkin istahtaa tähän, ettei jää ihan jälkeen keskusteluista ;).

Minäkin vielä palaan sen verran tuohon imetyksen epäonnistumiseen, että minua lohdutti suunnattomasti huomata, kuinka monella muullakin täällä on käynyt samoin kuin minulle, eikä imetys olekaan mennyt niinkuin on haaveiltu. Edelleen minullekin tulee ajoittain niin paha mieli siitä, että en olekaan voinut tarjota omalle ihanalle kullanmurulleni sitä parasta, mikä kaikille lapsille kuuluisi :( . Ja kuten RockMummy, minäkin jossittelen edelleen toisinaan sitä, että teinköhän kaikkeni sittenkään...Olen kuitenkin ajatellut, että parempi jättää sureskelu ja panostaa sitten siihen, mitä on tarjota :). Samoin olen miettinyt, että olenhan itsekin ollut "pullolapsi", enkä kuitenkaan koe jääneeni mistään paitsi, tervekin olen ollut aina :). Kyllä me imettämättömät äiditkin tarjotaan kumminkin sille lapsellemme parasta juurikin sillä, että hoksataan lapsemme tarpeet ja osataan toimia sen mukaan silloin kun tilanne sitä vaatii, vai mitä? Hyvä me :wave:

Sompio, osaan kyllä niin samastua tuohon "hoitoon jättämisen tuskaan" sinun kanssasi :). Minäkin teerevänä aina odottelen "omaa aikaani" ja isukin hoitovuoroja, mutta sitten kun sen aika on, niin saattaa itku tulla silmään jo siitäkin, kun näkee pientä vietävän unille jonkun toisen toimesta :D . Vaikea olisi kyllä ajatella pitempää eroa pienestä vielä tässä vaiheessa.

Kiitos Toukotytsy kun mainitsit vielä tuosta vellitutistakin, olenkin miettinyt sitä, että noinkohan normitutin kanssa pärjää :). Olen tässä miettinyt, että saatettaisiin Pojalle aloittaa vellit hyvinkin parin viikon sisällä.

Yellow, ihan surettaa teidän puolesta, kun pikkuisella on noin ikävä vaiva :(. Vaipan kanssa oloa voisi ehkä helpottaa, jos leikkaisi vaipasta pienen palasen pois luomen kohdalta? Ainakin navan suhteen ensimmäisinä päivinä neuvottiin niin. Toivottavasti luomi paranee pian ja niin lapsen kuin äidinkin itkut loppuvat siihen :hug:

Kuinkas te muut muuten olette alkaneet ostella leluja ja sen semmoisia kehittäviä vempeleitä pikkuisillenne? Meillä ostettiin nyt leikkialusta (pömpeli, jossa on puuhaa niin ylhäällä kuin alhaallakin) ja tuntuu, että Poika olisi tarvinnut sitä jo aiemmin, sen verran hyvin viihtyy sen parissa :).
 
Onpas Nasun Venlalla ihana tukka :heart:

Jeppunen Meillä on Nupulla ollut leikkimatto kuukauden. Patterit laitettiin n. viikko sitten, mutta ei välitä niistä valoista ja äänistä. Katselee vain siitä roikkuvia eläimiä ja juttelee niille :heart:
Hoitopöydän päälle on laitettu kalvokuvista Nuuskamuikkunen ja Nalle Puh ja ne on ihan parhaita Nupun mielestä. Jos on kovin itkuinen eikä rauhoitu muuten niin viedään hoitopöydälle juttelemaan kalvokuville. Keittiössä ei ihan samaan ole vielä päässyt Pikku Myy ja Nuuskamuikkunen. Ne ovat kaapin ovessa minkä vieressä katselee sitterissä meidän syömistä :heart:
Sängyn päällä oleva huovutettu mobile saa myös paljon juttelua ja hymyjä osakseen. Yöllä välillä vähän liikaakin :ashamed:
On meillä nallea, pehmokirjaa yms. mutta niitä ei juurikaan käytetä ja ne ei niinkään kiinnosta.
 
Yellow Toivottavasti saitte apu lääkäristä mansikkaluomeen. :hug:
PikkuPantteri ja Snowball Jaksamista anoppien kanssa :hug: Minulla on onneksi ihan mukava anoppi. Tai ei anna lastenhoito ohjeita. Raskaus aikana sanoi että kysy neuvoa jos tarvit hän ei halua tuputtaa neuvoja. Hänen oma anoppi oli hirveän kova neuvomaan lastenhoito asioissa ja oli aina oikeassa koska oli koko työ uransa ollut lastenhoitajana synnyttänenden osastolla sairaalassa ja Lastenlinnassa. Ja tämä "Isomummi" on viellä elossa ja virkeänä (jo yli 80v) Ja nyt on kova neuvomaan miten hänen Pojanpojan poikaa pitää hoitaa. :headwall: Hänelle on täysi kauhistus että jätän Ollin isän kanssa kahden kun lähden kauppaan tai asioille. Juu ja imetystä valvotaan. Minun onni että onneksi maitoa riittää.
Mutta hänen mielestä pitäisi aloittaa jo vellin antaminen, koska poika vauvat tarvitsevat enenmän energiaa. Ei auta vaikka kerron että herää vain kerran syömään yöllä ja muutenkin syöttä välit on 3-4h päivällä.
Kyllä tämä palsta on mitä parasta vertaistukea
Sompio niin eihän se maailma kaadu kun lapsi jää hoitoon. Meillä ei vaan Olli on sellainen "tissipunkki" ei huoli maitoa pullosta joten kovin pitäkää en voi olla poissa. :/
Leluista Meillä on myös sellainen leikkialusta jossa on myös kaari missä roikkuu leluja. Olli viihtyy meillä tosi hyvin siinä. Jokeltelee ja naureskelee apinalle :heart:

Kas nyt kuuluu vaunuista ähinää...

Tytti ja Olli 10viikkoa tasan
 
Jeppunen kyllä tuntuu että pojat tarvii vähän aikasemmin jo täyttävämpää ruokaa.. ei pelkällä maidollla elellä :whistle: :D meiän poitsu on kyl niin hirveä syömään että pakko antaa velliä tai kohta olis perikadossa kun saa tota Tuttelia ostella mielinmäärin.. :)

Leikkialusta löytyy meiltäkin.. tykkää jonkin aikaa olla siinä ja katsella leluja, mutta kyllästyy aika nopeasti.. Sitterissä istuskelee ja tuijottelee telkkaria ihan innolla mielummin! TV:n vanki jo pienestä pitäen.. :LOL: Nyttenkin pärisee ja juttelee kun kattelee noita lasten ohjelmia! :heart:
 
Meilläkin on leikkialusta ja Eeli viihtyy siinä pieniä pätkiä aika hyvin. Nykyään viihtyy myös erittäin hyvin sitterissä. Vähän liiankin hyvin, kun mielellään nukkuis siinä päiväuniakin... Eilenkin yritin vaunuun laittaa nukkumaan, nii eikös se sieltä vartin päästä aina heränny ja sit ku laitoin sitteriin vaan vähän pois sylistä nii nukkuki sit kolme tuntia.. Mut ei se meijän sitteri ole mitenkään liian pysty, eikä siitä kyllä istuvaa asentoa saa tekemälläkään, joten ehkä se ei oo niin paha.

Ainiin ja eilen oli ristiäiset ja koko nimi on Eeli Sakari Vihdoinkin loppuu se nimien arvailu :)

Toivottavasti yellow teille löytyi apua lääkäristä. Ihan sydän verellä täällä lukee toisen tuskaa :'( :hug:

Ja voimia kaikille imetyksen kanssa taisteleville! Ei tosiaankaan tee huonoa äitiä vaikkei imetys onnistuisikaan! Olet paras äiti lapsellesi.

Eeli sai tänään ensimmäisen postinsa :) Musiikkiopistolta tuli aloitusinfoa, kun muskariin ollaan menossa. Ihana kun kuoressa luki koko nimi :) Pienestä ne äitin ilot tulee :D

Kai se pitää mennä nyt pitämään seuraa tuonne olkkariin. Mieen pikkusisko on käymässä, nii ei viitti ihan koko ajan koneella istua.

Ansku ja Eeli 8 vk 3 pv
 
Tytti Meillä ei kanssa aina huoli pulloa. Tai siis kaksi kertaa on syönyt pullosta pienen määrän ja toisella kertaa söi kun vaihtoi silikonisen tutin luonnonkumiseen. Muutaman kerran kotona yrittänyt niin ei ole ottanut. Mutta en tiedä ottaako muilta paremmin kun äidissä on aina se maidontuoksu niin jos se on häirinnyt.
Sehän siinä eniten jännittikin, että syökö pullosta vai ei.
Aikaisemmin olen käynyt 3 kertaa marjametsässä Nupun päiväunien aikaan. Mutta olen ollut max 15 min matkan päässä, että suhteellisen nopeasti olisi päässyt syöttämään jos hätä olisi tullut. Tämä oli eri kun ensinnäkin puhelin piti olla ainakin äänettömällä ja ei sieltä teatterista niin vain kesken lähdetä pois =)
Meillä oli muuten lapsuudenkodissa naapurissa sisarukset Tytti ja Olli =)


Meillä nukuttiin vaunupäikkärit tänään 5 h :eek: :heart:
 
Heissan!

Taas tultiin reissujen välillä piipahtamaan kotona. Keskiviikkona on mulla jälkitarkatus ja Hillalla lääkärineuvola. Sen jälkeen lähdemme vielä mökille loppuviikoksi ja sitten onkin kaikki kesäreissut tehty... ellei vielä innostuta joku vkl mökille piipahtamaan.

Imetys: Mulla on aina ollut helppo imettaa ja imetänkin missävain ja milloin vain, vaikka kaupankassalla. Mutta en mä stressiä ottaisi, jos imettäminen ei jostain syystä onnistuisi, olisi korvikkeet vaihtoehto mullekin.

Oma-aika ilman vauvaa: Mä oon jopa kertaa jättänyt Hillan isän kanssa. Ekakerralla oltiin lasten kanssa rannalla uimassa n. 1h ja toisella kerralla esikoisen kanssa mustikassa sekä sienessä sellaiset 2h. Mulla ei tehnyt vaikeaa lainkaan jättää, eikä ikävä ehtinyt tulla. Voisin ihan hyvin jättää pidemmäksikin aikaa..., kunhan vain saisin aikaiseksi pestyä tuttipulloja ja ostettua tuttiosat niihin... sekä lypsettyä maitoa... ja tärkein vielä, että Hilla suostuisi pullosta juomaan. Tuntuu vain niin hankalalta, etten ole saanut aikaiseksi. Ihana olisi kyllä mennä vaikka paikallisen terassille istuskelemaan ja höpöttelemään naapureiden kanssa, kun noita nättejä kesäiltojakin on ollut.
 
Heissan ja kiitos kaikille myötätunnosta imetyksen lopetuksen suhteen! :heart:

Täällä on ollut vähän ihmeellinen päivä, Oliver ei nukkunut päiväunia kuin alle puolen tunnin pätkän kun lähdin käymään vaunuilla kaupassa! Miten voi olla mahdollista että alle 2kk ikäinen ei nuku päikkäreitä vaikka mitä tekis?!! Kaukana on ne päivät jolloin poju veteli 4 h päikkäreitä joka päivä.. :/ Tänään oli tosin kuuma päivä, voihan silläkin olla vaikutusta asiaan.. Ei poika kyllä ollut pahalla päälläkään päivällä vaikkei nukkunutkaan, ilta vaan oli klo 18 jälkeen yhtä kitinää, missään ei oikein ollut hyvä olla ja nukkumaankaan ei malttanut käydä. Lopulta sain sen tos äsken joskus ysin jälkeen rauhoittumaan omaan sänkyynsä tutti suussa, huh!! Olin sitä ennen yrittänyt kaikki mahdolliset nukutuskeinot, yleensä kun nukahtaa iltasyöttöpullolle niin olin jo aivan ihmeissäni että miten mä saan sen nukkumaan! :D Mieskin on vielä tänään terassilla istumassa kun hällä alkoi tänään 5 viikon loma!! Eli me varmaankin lähdetään viikon päästä mökkeilemään taas Itä-Suomeen.

Annoin tänään Oliverille eka kertaa pienen määrän maissivelliä. Ensin 20ml sekoitettuna 100ml maitoa, sitten seuraavat syöttökerrat 50/50 suhteella. Katotaan nukkuuko yötä yhtään paremmin, toivotaan! Yöllä annan varmaan kuitenkin pelkkää maitoa vielä tässä vaiheessa kun totutellaan vasta.

Nyt taidan istahtaa parvekkeelle ja ottaa yhden siiderin ja nautiskella kesästä! :)

Entiset tupakoitsijat muuten, ootteko poltellut nyt raskausajan jälkeen miten? Mä olen polttanut silloin jos olen ottanut siideriä tms. alkoholia, eli aika harvoin. Kahtena iltana tosin tällä viikolla kun on palanut totaalisesti mieheen hermot niin olen käynyt pojan nukkumaan mentyä polttamassa yhden tupakin. Meillä onkin vähän väliä miehen kanssa leikannut yhteen kun ollaan kummatkin niin väsyneitä.. Minä yövalvomisen ja unenpuutteen takia, mies taas painanut aivan hulluna töitä: 22 yövuoroa ja 21 päivävuoroa, eli periaatteessa 2kk duunit yhessä kuussa! Ei ihme että kummallakin palaa toisiinsa hermot jatkuvasti. Ihanaa kun miehellä alkaa nyt loma, on luvannut hoitaa pojan yösyöttöjä aina välillä, joskohan sitä saisi nukkua pari yötä ihan läpi yön! :)

No mutta nyt siirryn tuonne parvekkeelle kera itkuhälyttimen ja sitten nukkumaan! :)

RockMummy & Oliver 8vk 1pv
 
RockMummy: Meillä otettiin eilen 1,5h päiväunet ja illalla oli tainnut torkahtaa n. 8 minuutiksi. Normaalisti poitsu vetelee sellasia 3-4 tunnin päikkäreitä, mutta mikä lie sitten eilen oli ettei oikein nukuttanut. Hieman oli illalla väsynyt kaveri. Kitisi/ huusi suoraa kurkkua ja mikään ei ollut hyvin. Lopulta sain rauhottumaan sänkyyn joskus 22.30 paikkeita ja ei mennyt kauaa kun simahti.

Synnytyksen jälkeen poltetut tupakat voi vielä laskea yhden käden sormilla, tasan 4 kpl. Saas nähdä mitä käy lauantaina kun ollaan miehen kanssa lähdössä viihteelle. Hieman olen kyllä vielä epäileväisellä kannalla, mutta uskon, että poika pärjää mun vanhempien hellässä huomassa.

Yellow: Toivottavasti saitte apua eilen lääkäriltä siihen mansikkaluomeen, varsin ikävän kuuloinen vaiva.

Imetys sujuu täällä loistavasti alun hankaluuksien jälkeen. Sairaalassa ollessa piti turvautua lisämaitoon kun oma maito ei riittänyt. Koiin päästyä piti turvautua korvikkeeseen kun ei oma maito riittänyt. Maito nousi kunnolla vasta keskiviikkona kun poika syntyi perjantaina. Siitä lähtien maitoa onkin sitten riittänyt ja pakkaseenkin oon saanut jonkin verran. Alussa myös nuo rinnanpäät kipeyty oikein mukavasti eli aina kun poika otti tissin suuhun, muutama ensimmäinen imasu sattu oikein kunnolla. Tais mulla olla muutamat haavatkin noissa nänneissä sillon alkujaan. Välillä kyllä meinaa mennä hermot tuon pojan heilumiseen rinnalla, varsinkin iltaisin on varsinainen touhottaja, kädet heiluu, jalat potkii ja pääkin vispaa. Muutaman kerran olen jättänyt pojan tuohon sängylle hieman rauhoittumaan ja lähtenyt itse esim. pesemään hampaita ja jatkettua ruokailua sitten sen jälkeen. En tuomitse lainkaan korviketta käyttäviä äitejä. Kaikilla se imetys ei vaan yksinkertaisesti onnistu.

Omaa-aikaa olen saanut tässä muutaman kerran kun palasin takasin harrastuksen pariin. Mies on ollut pojan kanssa kahdestaan ja eilen tosiaan sai kokea tämän rauhallisen pojan toisen puolen. Kitissyt melkein koko sen kakstuntisen kun olin poissa. Oikeastaan ihan hyvä, niin saa hänkin kokea ettei tuo vauvan kanssa kotona olo ole välttämättä niin helppoa kuin hän kuvittelee.

Täälläkin toisinaan mietitt tuota maissivellin aloittamista, mutta vielä ei olla sitä maisteltu. Poitsu nukkuu toistaiseksi vielä suht hyviä yöunia. Eka pätkä on suurinpiirtein sellanen 5-7h ja toka sitten 2-3h. Hymyilyttää suuresti kun kaikki mainitsi mulle odotusaikana, että saan odottaa niitä hyvin nukuttuja öitä vielä kauan. Kuitenkin nukun nyt paremmin kuin odotusaikana kun ei koko ajan tarvii rampata siellä vessassa!

Ai niin ja meinas unohtua, poika on pari viikkoa totellut nimeä Timi. =)

Fox ja Timi 9 vko 4 pv
 
Suzyanne
Vihdoinkin kotisuomessa! Kyllä täytyy myöntää että ikävä oli jo vähän Suomeen. Vaikka Virossa on ihan kiva viettää välillä aikaa, niin tämä Suomi on koti. Vaikka täällä on kalliimpaa, niin on siistimpääkin, ja moni asia paremmin järjestetty, esim. vettä tulee hanasta silloin kun pitääkin.:)

Iengeeli löytyi apteekista, nimeltään Calgel, mutta siellä oli pariakin eri merkkiä. Sitä täytyy sitten hyvissä ajoin alkaa Vilille laittamaan.

Sompio Vili oli viimeksi neuvolassa 7-viikkoisena, ja silloin painoi 6028 g, ja oli 59 cm pitkä. Luulen että torstaina 3 kk neuvolassa painoa on jotakuinkin 7,8 kg, eiköhän meidän kotivaaka suunnilleen oikeassa ole, tänään juuri lukeman päivitin. Yksi tuttu juuri tänään sanoi poikansa painaneen 8 kk neuvolassa saman verran kuin Vili nyt. =) Mutta tosiaankin vauvat kasvavat eri tahtia, en siis ole asiasta enää huolissani. Ainakin hauis kasvaa, kun Viliä kantelee. B)

Maissivellin aloittamista olen minäkin mietiskellyt, mutta kun soitin neuvolaan, niin terkkari ei suositellut sitä vielä, sanoi että ei kannata, kun kerran hvyin kasvaa ja pärjää täysimetykselläkin. Kuulemma 4 kk ikäisenä voi aloitella perunasoseella. Siksi sitä maissivellin antamista ajattelin, kun juuri yöllä sen ekan pidemmän unipätkän (4-5 h) jälkeen alkaa haluta tissiä noin tunnin välein, ja joskus päivälläkin. Mutta terkka sanoi, että juri tässä iässä lapsen energiantarve on tosi suuri, ja tulee ns. tiheän imun kausi, mutta maidolla pitäisi pärjätä ihan hyvin. Noh, jos kerran niin on, niin samapa tuo, vaikka taitaa moni terkantäti ajatella toisinkin. Kokeillaan nyt sitten vielä mennä täysimetyksellä.

Imetys on on alkanut täällä takkuamaan siinä suhteessa, että Vili saa päivittäin noin 2-3 kertaa kunnon rintaraivareita. Yleensä raivari menee ohi kuitenkin jossain vaiheessa, ja hän alkaa syödä kunnolla. Monesti täytyy jättää sikseen, ja kokeilla myöhemmin uudelleen. Mutta tuon takia julkisella paikalla, tai esim. autossa jossain parkkipaikalla on aika vaikeaa imettää, kun tulee kova huuto ja rimpuilu. Ei ole onneksi ainakaan vielä onneksi ihan totaalisesti lakkoillut, ja toivottavasti ei aloitakaan.

Omaa aikaa meinaan ensi torstaista lähtien alkaa ottamaan ainakin torstai-iltaisin, kun alan taas käymään bänditreeneissä. Vauvataukoni aikana pojat ovatkin tehneet kovasti uusia kappaleita, niitä on kiva alkaa treenailla, ettei vaan vanhoja biisejä tarvitse tahkota. Luulin joskus aiemmin ettei minua enää bändihommat kiinnostaisi, mutta nyt kun on vain Vilin kanssa ollut 3 kk, niin alkaa jo oikeasti kaivata edes vähän omiakin juttuja.

Rockmummy huh sentään, varmasti oli tosi rankkaa tuo imetys, minustakaan sinun ei tarvitse ollenkaan tuntea syyllisyyttä sen lopettamisesta, kaikkesi yritit. Saas nähdä tulenko minäkään kovin kauaa imettämään, kun tuntuu että nuo Vilin rintaraivarit ovat pikkuhiljaa tässä olleet pahenemaan päin. Mutta onneksi nykyään korvikkeet ovat hyvää matskua, vähän eri kamaa kuin joskus 70 luvulla, hui sentään niitä ekoja korvikkeita, mitä itsekin jossain vaiheessa olen saanut. :x Sinulle ja muillekin imetyksen lopettamaan joutuneille :hug: , olette ihan yhtä hyviä äitejä kuin imettävätkin.

Suzyanne ja Vili, kohta 3 kk
 
Huh mikä ilta! RockMummylla ja Foxilla on tainnut olla samanlainen kokemus aikaisemmin. Olen ollut koko päivän menossa ja ehkä tyttö on siitä syystä nukkunut kaikki päiväunensa jotenkin katkonaisesti. Sovittuja menoja oli liikaa. Meillä yleensä nukutaan noin kolmet jotakuinkin 45 min päiväunet (vaihtelua toki on). Olin päivällä kärryttelemässä ja tyttö heräsi heti kun vaunut pysähtyivät ja tapasin erään ystäväni ja istahdimme puistoon jäätelölle. Sen jälkeen kaikki päikkärit olivat katkonaisia. Olen viime aikoina nukuttanut useat päikkärit kotona ja täällä vauva nukkuu hyvin ja herää levänneenä ja iloisena. Vannoinkin itsekseni tuossa äsken, että en lähde kärrylenkille enää ikinä, kun tuon aina lapsen huutavana kotiin :( . Se on rasittavaa. Nyt koko illan taistelin tytön kanssa. Aloin kahdeksan aikaan laittaan häntä nukkumaan, mutta vasta kymmeneltä hän antoi periksi. Välillä väsyin itkuun niin, että jouduin lähtemään huoneesta pois hetkeksi ja kokoamaan itseni :ashamed: Kauhea morkkis aina, kun väsyy vauvan itkuun. Tuntuu, että pitäisi jaksaa. Olen ollut vielä koko päivän yksin, miehellä on ollut pitkä päivä töissä ja illalla hänellä oli vielä muuta menoa. Yleensä meidän vauva on rauhallinen ja itkee vain ilmoittaakseen, kun on nälkä tai väsy. Yötkin menee mukavasti, enkä koe olevani mitenkään erityisen väsynyt. Tosin meidän yöt menee niin kuin usealla muullakin. Eka pätkä on n 3,5-7h, sitten vauva herää tiheämmin ja aamusta jopa tunnin välein.

Leluja pitäisi kai alkaa hankkia, leikkimattoa mietinkin. Nyt vauvaa ovat kiinnostaneet lähinnä ihmiskasvot ja rupattelu. En tiedä, milloin vauvalle pitäisi alkaa tarjota muuta virikettä.

Yellowlle voimia! Vauvan kipu tuntuu aina äidistä hirveälle; vauvaa kun haluaisi tietenkin suojella kaikelta kurjalta. Toivottavasti olette saaneet apua.

Nyt nukkumaan
Anki& tyttö 9 vk
 
Suzyanne
Anki76 niin tuttu tunne tuo morkkis omasta tuskastumisesta. Vaikka Vilillä ei ole enää koliikkia, niin silti hän itkee paljon, varsinkin väsyneenä niin ettei kerrassaan mikään auta.Nukahtamisessa meilläkin saattaa helposti mennä se pari tuntia. Ja lisäksi ne rintaraivarit. Tuskastun enemmän tai vähemmän joka päivä Viliin, ja joudun aina silloin tällöin ottamaan aikalisän, ja lähtemään itkevän pojan luota vaikka juomaan lasillisen vettä ja laskemaan kymmeneen. Minusta se on ihan Ok ja vauvakirjoissakin sitä suositellaan, tietty kunhan ei nyt liian kauaa anna vauvan yksin itkeä. Mutta sellainen 5 minuutin breikki on minusta ihan Ok välillä, parempi se, kuin että äidillä menee hermot. Jaksamisia sinulle, ja muillekin itkevien vauvojen kanssa tuskaileville. :hug:
 
Pitkästä aikaa kerkesin tulla tänne kirjoittelemaan, olen kyllä käynyt lukemassa teidän juttuja, mutten jotenkin ole saanut itse tekstiä aikaiseksi. Facebookin Toukokuun tuhisijat -ryhmään yritin käydä liittymässä, mutta siihen ilmeisesti tarvii jonkun hyväksymisen? :)

ElinaMaria ja muut, jotka kirjoitteli imetyksen takkuamisesta jo alusta lähtien, täällä yksi kohtalotoveri. Meillä siis jo heti synnärille imetys oli yhtä taistelua, pyysin monta kertaa saada apua siihen, mutta kätilöt oli sitä mieltä, että kyllä se siitä lähtee sujumaan, vaatii vaan aikaa ja harjoitusta. No aikaa kului ja harjoteltiin hommaa vaikka kuinka, mutta silti kaikki imetyksessä tuntui menevän pieleen :( En mielestäni koskaan löytänyt hyvää imetysasentoa, poika sai raivareita lähes jokaisella syöttökerralla, ja maitoa ei oikein tullut kunnolla... Yritin pumppailla, mutta reilun tunnin urakalla sain pulloon max. 20 ml maitoa. Kerroin tästä neuvolassa, ja siellä sanottiin aivan kuten synnärilläkin. Jatkoin kuitenkin sinnikkäästi, vaikka jokainen kerta oli itkua niin itselleni kuin pojallekin. Missään julkisella paikalla en uskaltanut ruveta imettämään, koska tiesin, mitä siitä tulee. 8 ensimmäistä viikkoa yritin, mutta sitten päätin luovuttaa, ja vaikka kuinka yritän olla murehtimatta, etten aikaisempien suunnitelmieni mukaan pystynytkään 6kk täysimetykseen, niin silti on syyllinen olo. Tapahtuipa sitten neuvolassa niin, että käynnin jälkeen jäin odotustilaan syöttämään pojalle Nannia, ja siihen tuli äiti kolmen lapsen kanssa, joista yksi oli ollut juuri 3kk neuvolassa. Äiti alkoi imettää pientä ja sanoi kahdelle isommalle lapselle kuuluvaan ääneen: "Leikkikää te sen aikaa, kun äiti imettää Minttua. On se niin hyvä, että Minttu saa syödä äidin maitoa... " Ja sain osakseni niin halveksuvan katseen, että melkeen tuli itku siinäkin. Totta kai imettäisin vieläkin, jos se onnistuisi. Luulin ennen pojan syntymää, että imetys onnistuu, muttei niin käynyt.

Meillä poika täyttää ensi viikolla 3kk, uskomatonta, kuinka nopsaan aika menee! Imetystä lukuunottamatta meillä sujuu vauva-arki mukavissa merkeissä. 2kk neuvolassa pojan mitat olivat 4200g ja 56,5 cm, hyvin kasvaa, vaikka pikkuinen onkin :) Muskariinkin ilmoittauduttiin, ja se siis starttaa syyskuun alussa, luulen, että poitsu tulee nauttimaan siitä :)

Yhden kerran on poika ollut yön yli hoidossa mun appivanhemmilla. Oli kyllä niin vaikeaa jättää poika hoitoon, ja alkuilta menikin siinä kun itkin, että haluan pojan takaisin kotiin :( After all, ilta onnistui kivasti, käytiin miehen kanssa ulkona syömässä ja drinksuilla :) En kuitenkaan saanut yöllä unta, kun oli poikaa ikävä, ja soitinkin anopille jo heti aamulla aikaisin, että saiskos poitsun kotiin... :D Seuraava kerta varmaan on jo helpompi!Ja kyllä se teki hyvää viettää aikaa kahdenkesken miehen kanssa pitkästä aikaa :)

Nyt tuolta pinniksestä kuuluu ähinää, täytyypä mennä katsomaan!

Alx & Baby Boy 11vkoa
 
OMG tuo Alexandra-85:n kokemus neuvolassa! Tiedän, miten hyvä on imettää, mutta niiiiin alkaa ärsyttämään tuo kamala imetysvouhkaus, mikä nyt on meneillään. Mä saan kohta siitä ihan jo raivarit. Siitä vouhkataan nyt niin paljon, että äidit saadavat baby-bluesin jo pelkästään imetyksen pakko-onnistumisen vuoksi. Siitä jutusta on tosiaan tehty kyllä nyt elämää suurempi asia.

Onneksi itse olen säästynyt noilta kommenteilta enkä kai ole katseitakaan saanut tai sitten en ole vain huomannut, kun yleensä jos nälkä julkisella paikalla iskee, niin meillä turvaudutaan pulloon. Kotona sitten imetetään.
 
Suzyanne
Huh huh sentään tosiaankin tuota Alexandran kokemusta neuvolassa! Ihan savu nousee korvista kun ajattelenkin. Itse olen aika temperamenttinen ja helposti kiehahtava tyyppi, luulen että itse vastaavassa tilanteessa sanoisin vähintäänkin yhtä pirullisesti toiselle osapuolelle.Tai riippuu vähän millä tuulella olisin. :whistle:
 
Minä ihan suutuin Alexanderan puolesta tuosta kommentista neuvolassa. Siis niin vihaksi pisti. Ja minä olisin varmasti Suzyannen tavoin antanut samalla mitalla takaisin.

Toisia ihmisiä kyllä varmasti häiritsee ylipäätään lasten ruokkiminen julkisella paikalla. Tänään olin ystäväni ja hänen lapsen kanssa ostoksilla Pasaatissa. No tietysti Ollilla tuli nälkä ja imetin kahvilassa samalla kun ystäväni syötti hänen 6kk vanhalle pojalle sosetta. Naapuri pöytään tuli keski-ikäinen pariskunta jonka rouva totesi kovaan ääneen miten hänen miniänsä ja tyttärensä ovat fiksuja ja valveutuneita äitejä ja syöttävät lapsensa muualla kun julkisella paikalla. Kyllä meillä meni herneet nenään palkoineen päivineen. Ystäväni kysyikin että : "pitäisikö lasta sitten nälkäisenä huudattaa kaupassa." Ja olisi kuulemma pitänyt lähteä kotiin siltä seisomalta syöttämään. Olisi meidän lapset saaneet huutaa nälkäänsä kyllä tovin. Meillä kun Pasaatista on kotiin sellainen 20km.
Suzyanne Meillä kanssa saadaan välillä rintaraivareita. Olli rauhoittuu yleensä heti kun nostan olkapäällä. Sitten kun syö tuttia nätisti niin tutti pois ja tissi tilalle. Yleensä tämän jälkeen imetys jatkuu ilmaan raivoamista.
G: Kuinka monet unet teillä nukutaan vaunuissa? Meillä nukutaan yhdet unet mutta tänään nukuttiin kahdet unet. Ollile uni maistuu ulkona. Vaunuja ei tarvitse edes työntään nukahtaa ihan isetsekseen melkein heti kun on nostanut vaunun koppaan.
Mies epäilikin että on tullut äitiinsä ulkona olemisessa nukkumisessa :heart: :D
 
Suzyanne Eli Vili on siis jopa pikkuisen hoikempi kuin meidän Nuppu :heart: Ovat varmaan painaneet suurinpiirtein samanverran. Meillä kun oli neuvola 8 vkon ikäisenä ja painoi 6315 g ja pituutta oli 57,5 cm. Vili on siis pidempi.

Alexandra seuraavalla kerralla voisi sanoa pamauttaa kyllä jotain tuollaisista kommenteista. Harmi, että et saanut alussa tarvitsemaasi apua :hug:

G Meillä nukutaan yleensä yhdet päikkärit vaunuissa. Aamupäivällä Nuppu nukahtaa suhteellisen helposti vaunuihin. Yleensä käyn samalla kaupassa, kirjastossa tms. niin vaunut on liikkeellä n. ½ tuntia. Joskus laitan vain takapihalle vaunuihin nukkumaan ja nukahtaa yleensä. Nukkuu yleensä 2-4 h, kerran jopa 5 tuntia :)
Illansuussa saatan laittaa uudestaan vaunuihin, jos ei muuten ole nukuttu tarpeeksi. Silloin pitää vaunujen olla koko ajan liikeellä ja nukkuu kotiintullessa ehkä 5 min kun vaunut on pysähtyneet.


Nuppu kävi tänään ensimmäisellä luontoretkellä. Tosin vaunuissa. Käytiin sellainen lyhyt invareitti, jossa pääsee siis hyvin myös lastenvaunuilla. Mies käveli hieman pidemmän reitin. Ja sitten syötiin suon laidassa eväät :heart: Tyttö kyllä nukkua posotti koko ajan :D
 
mua vaivaa tuo meijän neitin " vaiva" , just kirjotin tänne palstalle tosta. siis tuo kun neitin vie sänkyyn päiväunille niin pukellusta tulee :D lukekaa se ja kertokaa mitä mielt ootta :=)

ps. täällä on kova kuume jo kolmosesta ;)
 
Suzyanne
Kirjoitan nyt ihan pikaisesti, täytyy lähteä ulos kun on niin mahtava keli. Sain kaveriltani hyvän vinkin siihen , jos vauva lakkoilee tai raivoaa rinnalla. Kun Vilihän alkaa imeä ihan normaalisti, mutta aika pian lopettaa ja alkaa huutaa. Ilmeisesti maitoa ei enää ala herua heti niinkuin aikaisemmin, vaan siinä saattaa mennä puolisen minuuttia, ja Vili ei jaksa odottaa. Kaverini neuvoi lypsämään ensin käsin, niin että heruminen alkaa kunnolla. Kokeilin, ja ainakin silloin tepsi, toivottavasti jatkossakin tuosta on apua.m Imetys on nimittäin jo alkanut stressata aika tavalla tuon takia. :(
 
Suzyanne
No just.Eipö enää toista kertaa auttanut lypsäminenkään, kun ei vaan tule maitoa, sitä Vili onkin ilmeisesti raivonnut että multa alkaa maito loppua. Koitan tässä just pumpata sähköpumpulla, kun pitäisi kohta lähteä bänditreeneihin. Olen pumpannut nyt 12 min., ja maitoa on tullut 10 ml. Taitaapa täälläkin imetyksen loppu häämöttää.. :ashamed:
 
Suzyanne: Just luin tuolta imetystuen sivuilta että maito ei voi yksinkertaisesti loppua kesken. Pumpulle ei välttämättä heru samalla tavalla kuin vauvalle. Itse oon huomannu saman asian. Saatan eka yrittää pumppailla ja saada jonku 40 ml ulos. Sit, jos oon just pumpannu ja poitsulla onkin nälkä niin maitoo tulee taas suihkuamalla.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=101&Itemid=119

 
Niin ja piti vielä lisäämäni edelliseen, että itse pumppailen pitkin päivää, jos illaksi on tarvetta pullomaidolle. Joillakin kerroilla saattaa tulla se 90 ml ja toisinaan vain 20 ml. Laitan jääkaappiin eri erissä ja sitten jäähtyneenä yhdistän pulloon, josta isin on helppo syöttää poitsu tarvittaessa. Jos tarvetta ei ole ollut, olen pakastanut maidon.
 
:wave:

Niin paljon eri aiheista täällä on juttua, mutta eipä muisti riitä kommentoitavaksi asti vaikka mieli tekisi.. :ashamed:

Leluja on Leevillä jos minkälaista, mutta tylsistyy kyllä nopeasti.. musta tuntuu että tuo sitterissä kiinni oleva lelukaari on pojan mielestä jo niin nähty että etsiskelee jo katseellaan muualta jotain kiinnostavampaa.. Ja kaikki ei kiinnosta, esim. äippäpakkauksessa ollut helistin ei innosta sitten yhtään, neuvolassakin täti yritti sillä herätellä Leevin kiinnostusta mutta sanoin heti että ihan turha tuolla kapistuksella yrittää :D
Sylissä ollessaan tykkää katsella kuvia vauvakirjoista samalla kun minä hölisen kuvatekstejä sarjana putkeen eri äänenpainoilla, juttelee siinä kovasti mukana! =) Ja soittorasioiden musiikki on myös mukavaa, hoitopöydällä sammakko laulaakin luritustaan aina vaipanvaihdon yhteydessä.

Velliä on nyt syöty jonkin verran täälläkin, pääosin iltaisin saa ennen nukkumaan menoa, haluaisin kuitenkin malttaa antaa suurimmaksi osaksi maitoa mahdolisimman pitkään että ehtii suolisto kehittyä paremmin ottamaan vastaan kiinteämpää ruokaa. Onhan kuitenkin ihan normaalia että vauva nukkuu yöllä ensin pidemmän pätkän ja rupeaa sitten heräilemään useammin syömään. Haluaisin vain tuota pidempää pätkää saada tosiaan pidemmäksi että olisi edes 4h se 2h sijaan. Mutta yksilöitä nuokin ovat joten jos tuntuu että on herättävä 2h välein syömingeille niin sitten on elettävä sen mukaan.

Miten teidän vauvat reagoineet 3kk rokotukseen?
Minä en onneksi ollut piikkireissulla mukana, kärsin itse hammaslääkärissä samaan aikaan, mutta oli kuulemma huutanut ihan lahjakkaasti. Ja oli poika sen näköinenkin kun hänet sitten näin, sydäntä särki kun toinen oli niin itkettynyt. Mutta pahaa mieltä kummempaa ei piikit onneksi aiheuttaneet.

Vierastaako teidän vauvat miten? Leevi vierastaa valikoivasti, tietenkin anoppia kaikkein eniten! Aivan hirveä huuto alkaa kun hänen luokseen menemme kylään. :( Ja kun anopin mielestä hänen on saatava poika itse rauhoittumaan tai poika ei koskaan totu hänen seuraansa joten huudattaa poikaa sylissään eikä anna pois vaikka toinen kuinka kauan kiljuisi. En oikein tykkää siis siellä enää vierailla kun en sitten hälle osaa sanoakaan että antaisitko sen lapsen tänne rauhoittumaan, anoppi kun loukkaantuu heti vaikka kuinka ystävällisesti sanoisi. :/
Kyllä Leevi mun siskoakin vierasti mutta hän antoi heti pojan mun syliin takaisin ja yritti sitten hetken päästä uudelleen. Leevi sai omaan tahtiinsa voittaa pelkonsa.
Anopin mielestä vauva on liikaan mun seurassa kotona ja siksi vierastaa..jep, minnehän muualle noin pieni ihminen kuuluu kuin kotiin äidin ja isän luo. |O
Tosi paha mieli tän asian takia kun en haluasi kuitenkaan alkaa karttelemaan anoppilassa käyntiä, täytyyhän Leevin mummiaan nähdä.. mutta tätä tahtia saa kyllä jotain traumoja niistä visiiteistä. :(

Mulla on nyt kauheasti vaan kysymyksiä mutta vielä sellainen että miten teillä jaetaan kotityöt? Vai jaetaanko mitenkään? Musta tuntuu ettei muuhun jää aikaa pojan hoitamisen lomassa kuin ikuisille kotihommille :( Ja on inhottava pyytää toista tekemään jotain kun tuntuu että pyytää jotenkin jotain ihan ylivoimaista. Kuitenkin haluaisin että huusholli olisi perusjärjestyksessä. Ja onhan se, mutta sitten kaikki muu jää. No, lehtiä onneksi ehtii lukea hetken maidon pumppauksen lomassa! =)


Jaksamisia! :heart:

Jasmin ja Leevi
 
kiitos kaikille tsempeistä lääkärin suhteen! niistä ei vaan ollut tällä kertaa hyötyä...
lääkäri oli sitä mieltä, että "äidillä taitaa olla nyt vähän vaikeaa". kaikkeen mitä kysyin tai sanoin väitti vastaan ja kun lopulta purskahdin itkuun, kun en voi edes vauvaani pitää sylissä satuttamatta häntä, oli komentti; "voi kultapieni, kyllähän sun täytyy vauvaa pitää sylissä, ettei teiltä mene eka vuosi ihan hukkaan". hän myös kertoi, että luomen kuihtumisessa kestää kuukausia, ehkä jopa vuosi. tosi helvetin lohduttavaa...
ohjeena oli, että unohtakaa se ja eläkää ihan normaalia elämää :headwall: miten ihmeessä sen voisi unohtaa? kokoajan sitä pitää varoa.

oon aika loppu, kun selvästi mua ei oteta tosissaan... maanantaina on neuvola ja katsotaan mitä siellä sanotaan. jos sieltä ei löydy apua, niin sitten varaan ihotautilääkärin ja toivottavasti saadaan lähete eteenpäin. tuttu sairaanhoitaja sanoi, että ei todellakaan ole normaalia, että mansikkaluomi menee rikki eikä sen missään nimessä tule olla kipeä!
netistä (!) luin useammasta keskustelusta ym. että rikkimennyt luomi poikkeuksetta leikataan. kysyessäni leikkauksesta lääkäriltä, hän vastasi, ettei mansikkaluomea leikata koskaan. neuvolassakaan ei oltu koskaan kuultu, että mansikkaluomi lähtisi niin kuin meidän vauvalla. sen kuuluisi lähteä vaalenemaan ja kadota pois.
kipuun voi antaa suppoja, mutta lääkäri sanoi, ettei varmaan auta noin paikalliseen kipuun ja haluaako niitä sitten käyttää kuukausia, jopa vuoden...?
että semmosta siitä aiheesta.

mulla on maidontulo vähentynyt niin, etten tarvitse enää liivinsuojia. ei valu yhtään pumppausten välillä. toisaalta pulloruokinta helpottaa elämää, mutta on siinä paljon työtäkin.

oma aika:mä oon näköjään muihin verrattuna saanut tosi paljon omaa aikaa jo! oon ollut yhden päivän töissä yht. 8 tuntia pois kotoa. yleensä käyn kaupassa yksin, siinä menee helposti pari tuntia. mummolassa Pyry on ollut kolme kertaa hoidossa ja lauantaina onkin koko päivän, kun me lhdetään asuntomessuille. yökylään Pyry menee loppukuusta ekan kerran ja se vähän jännittää....
:whistle:

G: meillä ei mitenkään säännöllisesti nukuta vaunuissa päikkäreitä. Pyry kun ei oikein meinaa nukkua enää, kun vaunut pysähtyvät. paremmin nukkuu omassa sängyssään, makkarin ikkuna auki.

tupakoinnista: multa on tää lähteny ihan käsistä... :ashamed: nyt tää stressi vaan lisäsi tupakanhimoa. ja toisaalta imetyksen hiipuminen poistaa senkin syyn olla polttamatta. tyhmähän olen, mutta miten se hetki kaksin tupakan kanssa voikaan olla niin ihanaa?

yellow + Pyry 12vkoa
 
Jasmin Meillä ei oikeastaan jaeta kotitöitä, mies tekee ne kaikki :heart:
Tai kyllä mäkin siivoan välillä, hoitelen astianpesukoneen täyttämistä/tyhjentämistä ja pesen pyykkiä yms. Mies laittaa useimmiten ruuan ja useammin kyllä imuroi/pesee lattian.
Mutta meillä mies on edelleen saikulla selästään, että se on eri asia kuin työssäolevien miehet.
Ja mies hoitaa jonkunverran Nuppua, vaikka mä kuitenkin enemmän. Mutta saan välillä palstailla yms. touhuta.

Tänään Nuppu vierasti ekan kerran mummilassa. Tai sitten oli liian väsy kun ei nukkunut kunnon päikkäreitä.
 

Yhteistyössä