Moikka kaikille, pitkästä aikaa taas täällä! En tiedä mitä mä sählään kaikki päivät kun en oo ehtinyt edes tänne, ennen kävin joka päivä!
Kiva kuulla taas kaikkien kuulumisia, tervetuloa
Suveon ja Jeppunen!
Mullakin valitettavasti
imetys päättyi 6 viikon iässä.. Sehän oli ollut koko ajan yhtä tahkoamista kun maito ei koskaan noussut kunnolla, eli ihan sama juttu kuin Jeppusella että imetysten välillä ei maitoa noussut tarpeeksi seuraavaa kertaa varten. Meillähän oli alusta asti melkein joka kerta kauheaa rintaraivoomista, ei vaan suostunut syömään vaikka maitoa jollain kerroilla ihan valui suuhun kun heruminen alkoi. Imuotetta tarkistettiin neuvolassa ja se oli ok, samoin kuin imetysasento.. Tissit tuntui melkein aina tyhjiltä, mutta sehän ei ilmeisesti kuitenkaan välttämättä kerro maidon määrästä. No jokatapauksessa, noin 2 viikon iästä 6 viikon ikään istuin melkein joka päivä sälekaihtimet kiinni aamusta iltaan meidän sohvalla tissit paljaana ja yritin imettää 24/7, koska olin saanut sen neuvolasta ohjeeksi. Jos ei oltu vauvan kanssa sohvalla, niin maattiin sängyllä ihokontaktissa ja yritin imettää. Voitte vaan kuvitella miten turhauttavaa tällainen on kun vauva syö hetken ja sitten alkaa kauhee raivoominen ja hillitön nälkä lapsella.. Huutaa yötä päivää nälkäänsä.... Itsellä kun muutenkin tuossa vaiheessa hormonit jylläs niin voimalla niin tuntui että sairastun masennukseen kun tuntui ettei yhtään pysty nauttimaan vauva-ajasta kun kaikki pyöri tuon maidon nostattamisen ympärillä.. Viimeinen tikki oli kun mulle tuli kohdunsuun tulehdus ja sain kaksi antibioottikuuria päällekkäin. Sehän pisti Oliverin mahan aivan sekaisin ja sitten huudettiin kahta kauheemmin.. Samaan aikaan olin pistänyt ylös mitä vauva syö milloinkin ja kun lisämaidon tarve imetyksen ohella oli 650ml vuorokaudessa, vauvan maha aivan sekaisin ja itsellä hermot aivan reikaleina, soitin neuvolaan itkien että mitä ihmettä mä teen?! No siellä oli onneks ihana terkkari joka sanoi mulle suoraan että nyt lopetat sen imetyksen! Lopetin imetyksen siihen mutta päätin kuitenkin kokeilla pumppaamista. Sitä tein jonkun viikon mutta maitovarastot vaan ehtyi ehtymistään pumppauksesta huolimatta, oli hieman turhauttavaa kun 2 h pumppauksen tulos oli vaan 80ml joka ei riitä edes yhteen syöttöön! Näinpä tein lopullisen päätöksen imetyksen ja pumppauksen lopetuksesta, eikä mennyt monta päivää kun maidontulo loppui kokonaan. Viikon verran saattoi aamuisin tippua muutama tippa, mutta siinäpä se. Alan pikkuhiljaa päästä tuosta nyt yli, mutta se on varmasti arka paikka vielä tosi pitkään.. Ainakin kun syötäm vauvaa pullosta jossain julkisella paikalla niin ihmiset tulevat kauhistuneen näköisinä kysymään että "etkö sä imetä, se on vauvalle parasta ravintoa ja niin helppoa"??!??!?! Niii--in.. Mielellään imettäisi, en ollut ikinä kuvitellutkaan että maailman luonnollisin asia, imetys, ei onnistuisi multa. Mutta täytyy sanoa että olen tehnyt oikean päätöksen, maailma näyttää paljon kirkkaammalta ja vauvasta pystyy nauttimaan paljon enemmän nyt kun ei tarttee itkee tihruttaa koko ajan!
Ja vauvakin voi paljon paremmin kun ei tarvitse koko ajan olla nälässä!
Nyt Oliverin mitat oli hieman päälle 7 vkon iässä 6270g ja 61cm! Eli nyt alkaa tulla lihaa luiden ympärille, ennen oli sellainen pitkä laiheliini!
Ruokaa menisi vaikka kuinka, yli litra päivässä. Miten muilla? Sitten ruokailuvälit tuppaa olemaan max. 2-3h, olen nyt vasta tajunnut että olen koko ajan antanut korviketta liian pieniä määriä kerralla pojan painoon nähden, ei ihme että välillä heräilee yölläkin 1,5 h välein! Mutta toisaalta ei se jaksa syödä kerralla enempää kuin 120-140ml, ainakaan yöllä! Yhden kerran kun oli oikeen nälkä niin söi vajaa 200ml kerralla. Mietin kans ton
maissivellin antamista yötä vasten kun tosiaan nukkuu kyllä ihan ok ekan unipätkän (4-5h) mutta sen jälkeen heräilee 1,5h-2h välein syömään.. Ei jaksa syödä ilmeisesti niin paljon kerralla maitoa että pitäisi nälän pidempään. Minkälaisia kokemuksia on tuosta maissivellistä tän ikäiselle niillä jotka on sen jo aloittanut? Onko tullut masuvaivoja?
Sompiolle kovasti jaksamista ja tsemppiä tuon imetyksen kanssa, sitkeä sissi olet!
Toivottavasti teillä imetys jatkuu jos niin toivot ja helpottuu nuo vaikeudet!
Bikinikunnossa en todellakaan ole, lähtöpainoon matkaa vielä 7kg ja siitäkin haluaisin tiputtaa vielä 4kg. Nyt siis paino vielä 76kg..
Olin niin luottanut että imetys tiputtaa kaikki kilot, nyt pitääkin sitten itse tehdä jotain asian eteen... hehe.
RockMummy & Oliver 7 vk 5 pv