Toukokuun toukat 2013 *Tammikuu*

"Jos kyseessä on pieni osittainen istukan reunan irtautuminen, on vuoto yleensä varsin niukkaa ja sikiön ja äidin vointi hyvä. Laajemmassa ablaatiossa verenvuoto on runsaampaa, kohtu supistelee ilman taukoja (supistus ei "laukea") ja sikiön sykekäyrässä todetaan hapenpuutteen merkit. Usein vuoto voi olla ulospäin niukkaakin, mutta istukan taakse runsasta ja äidillä voi olla sokin oireet. Kohtu on kivulias ja voimakkaasti palpaatioarka. "
Elikkäs jos runsaasti alkais vuotaa tai olis pahat kivut niin en kyl odottelis minuuttiakaan en kyl sit tiedä miten ambulanssis suhtaudutaan lasten mukaan ottamiseen.. Kai sinne periaattees pari mukaan mahtuis mut riippuis varmaan lasten iästä ja jos olis paha tilanne niin osaisko ne olla siel ihan rauhas ettei häirittis noita auttajia... Ja sekin ettei niille tulis mitää traumaa asiasta.. Aika paha mut onneks toi on vissiin tosi harvinaista et ennen synnytystä tollee itestään vaan repeis et ehkä sun ei tarvi asiaa murehtia mut onhan se aina hyvä varautua kaikkeen..
 
Niin mulla siis on tällä hetkellä istukka alhaalla, en tiedä meneekö kokonaan kohdunsuun yli vai miten. Mutta jos se nyt on varsinainen etinen istukka, niin sen tyypillisenä oireena on juurikin kivuton verenvuoto, usein ennen 30. rvkoa. Silläpä just olen harmitellut, että niin epämääräisesti kätilö ilmaisi istukan sijainnin. Mutta tosiaan, toivottavasti ei osu kohdalle ainakaan runsaampi vuoto. En sen ihmeemmin murehdi asiaa, kunhan vain olen käynyt läpi, mitä huonolla tuurilla on edessä lähikuukausina. Neuvolasta meinasin kysellä, kun on parin viikon päästä seuraava käynti, että laittoiko kätilö sinne mitään tarkempaa infoa.
 
Painosta:
Mulla on tullut nyt viimeisen kuukauden aikana painoa vajaa 900g/viikko joka oli neuvolatädin mielestä liikaa. Mullahan ei alkuun noussutkaan paino juuri yhtään ja nyt on massu pompsahtanut kunnolla eteen. Käski vähentää herkkuja... vähän jopa loukkaannuin tuosta kommentista koska en juuri herkuttele vaan syön JOS on nälkä. Ja ruokailujen ulkopuolella lähinnä leipää, hedelmiä tms....

Hemmetin täti. Katsos itseensä peiliin ja antais sitten ohjeita... :kieh:

Terveisin nimimerkki Mielensäpahoittaja
 
  • Tykkää
Reactions: -Tipe-
Satuin tänne palstalle ihmettelemään ja huomasin täällä olevan paljon samoilla viikoilla olevia :)
Itsestäni voisin sen verran kertoa että olen 31-vuotias, Tampereen lähistöltä oleva kahden tytön äiti. Nyt meille veikataan kovasti poikaa, ja sitä myös itse olen odottanut, jotenkin vähän jännittää jo valmiiksi, enhän mä ymmärrä yhtään poikavauvoja..

En lukenut koko ketjua, eli asiasta on jo saatettu puhua, mutta millaisia painoarvioita olette saaneet rakenneultrassa? Meillä oli painoarvio rv 21+2 450g ja mietin että onko se kamalan paljon?? Ultraaja arveli pituuden perusteella vauvaa hieman vanhemmaksi, 21+6, mutta jopa 22 vkolla tuo paino on mielestäni paljon.
 
  • Tykkää
Reactions: KeepGoing
Moikka,

vitsit mikä turvotus jaloissa! Ihan järkky...ei oo koskaan ollut tällaista aikasemmin. Tosin olen istunut koneen ääressä töitä tehden reippaasti kellon ympäri todella vähän jalotellen että ehkä saa syyttää vaan itseään. Nyt makaan sängyllä jalat kohti kattoa ja näpyttelen ipadilla :) toivottavasti tää pakotus loppuis kohta...


Kipuja ei ole mulla ollut muuten kuin alaselässä. Päivä menee ihan hyvin mutta sitten sängyssä sen huomaa...tai siis kun yrittää nousta pissalle ja laskeutua pytylle niin kumpaankin suuntaan meneminen on kivuliasta ja tuntuu että jalat menee alta...taitavat olla liitoskipuja.

Väsymystä ei pahemmin ole ollut, yhtenä päivänä nukuin päikkärit mutta kipeä olen oikeastaan vieläkin vaan eli saattaa myös johtua siitä. Viime yö meni yskiessä valvoessa, kunpa nyt sais nukuttua.

Tiistaina on rakenneultra, ihanaa! Kyllä sitä on odotettukin:) enää siis muutama yö! Aiotaan kysyä sukupuoli mutta yritetään varmaan olla kertomatta sitä perheen ulkopuolelle. Siskolle mun on ainakin pakko kertoa, koska se huomaa heti mun salaisuudet enkä itse pystyis edes varmaan olla kertomatta sille. Tännekin varmaan kerron, koska anonyymejä ollaan. Toivottavasti en sitten lipsauta vahingossa muille tai jää esim. vaateostoksilla kiinni. Katsotaan nyt että näkyykö ja että kertooko ne siellä edes sukupuolta koska eikös joku kirjottanut että Jorvissa eivät kertois? Mulle on muuten alkanut tulla ihan viime päivinä tyttöoloa...viimeistään kesällä se sitten selviää.

No, tärkeintä nyt kuitenkin olis että kaikki olis hyvin! Ainakin liikkeet tuntuu vahvempina ja päivälläkin ja edellisessä ultrassa jo nähtiin että raajoja oli oikea määrä ja selkäranka löytyy :)

Nyt nukkumaan, että Ihanuli pääsee aloittaan kunnon rummutuksen mun masussa.

Farkkutyttö ja Ihanuli 20+3
 
  • Tykkää
Reactions: KeepGoing
Tervetuloa mukaan Armin!

Farkkutyttö pähkäsi samaa kuin minä, että kertooko ne Jorvissa sukupuolta. Itse muistelin jonkun sanoneen, että eivät kerro. Meille kuitenkin torstaina kerrottiin ja näytettiin, että poika siellä on =) Toki jos ei selkeesti näy niin eivät varmaan veikkaa. Ja voihan se olla ultraajastakin kiinni, ehkei kaikki kerro?

Hyvää viikonloppua kaikille :wave:

KeepGoing ja vave 21+1
 
Pitkästä aikaa! Rakenneultrassa käyty ja siellä näytti kaikki olevan hyvin. Poikaolon voisi päivittää vahvaksi poikalupaukseksi. Aika jännä miten nyt olikin niin varma olo asiasta itsellä...
Meillä painoarvio taisi olla 20+3 päivillä jotakin 370g.
Tosta omasta painosta sen verran, että mä en ole suostunut neuvolassa ollenkaan vaakaan vaan sovittiin terkan kanssa että ilmoitan itse aina sen aamupainon, eli mittaan itse kotona ja tämä kävi siellä ihan hyvin. Olen ihan normaalipainoinen tai ehkä vähän alipainoinenkin ollut- mä en vaan jaksa sitä punnitusta ja sen miettimistä, mieluummin seuraan itse ja sitten infoan neuvolaan jos jotain suurin muutoksia on. Viittaan siis tohon Uutukaisen kirjoitukseen, että itse koen myös kaikki kommentit painosta ihan turhiksi... se painon kerääntyminen on niin yksilöllistä, jollain ei tuu alussa yhtään ja toisilla tulee. Mutta ihanaa kevät lähenee, puoliväli ylitetty ja poksun nyt samalla jo huomisen 21 poks:heart:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Uutukainen ja Kaana
4D ultrassa
Etsittiin masukin sydänvikaa. Kaikkea ei tietenkään näe vielä. Ultrassa kuitenkin nähtiin oikean puoleisen eteisen rakennevika. Voi aiheuttaa tulevaisuudessa rytmihäiriöitä ym.

Paino on noussut 3 kiloa.

Väsymystä on ilmassa :/ Työpäivän jälkeen aika raato mutta lapsukaiset pitää vireessä kyllä :D

Blommor + 23+1
 
Sanzibar ilmoittautuisi vielä mukaan. Pitkään olen teitä seurannut ja uneksinut mukana vauvoista. Viikkoja 24+2 ja la 2.5.

Inkeri 84 Mullakin on allergioita, atopia ja astma lisäksi. Sain esikoista odottaessa gynekologilta ohjeeksi syödä maitohappobakteereita esim Gefilus viimeisen raskauskolmanneksen. Näin itsekin tutkimuksen jossa se vähensi atopian riskiä. Ohje on nykyään ettei omien allergioiden vuoksi tarvitse rajoittaa vauvan ruokaa. tai siis omaasi jos imetät, paitsi siis jos itsellä hankalat oireet. Tärkeintä olisi monipuolinen ravinto ja mikäli oireita olisi niin silloin allergiatestejä mutta nekin ovat vain suuntaa antavia ja tärkein on altistuskoe keskeisten ruoka-aineiden kohdalla. Mikäli vain joku hedelmä tai kasvis aiheuttaa esim iho-oireita niin sen voi parin viikon päästä testata uudelleen kotona. Mutta toki jos vaikeita allergisia reaktioita niin silloin eri ohjeet. Pienillä vauvoilla on harvoin vaikeita reaktioita ja ensi kertaa kokeillessa ne eivät yleensä tule vaan vasta seuraavalla kerralla. Minulla kaksi tervettä poikaa joilla ei allergioita ole. Iho lehahduksia pienellä alueella, nokkosrokko, oli ennen vuoden ikää mutta ne eivät toistuneet kun annoin sitkeästi samaa sapuskaa uudelleen. Onneksi allergioiden hoito on muuttunut paljon meidän lapsuudesta uuden allergiaohjelman myötä. Minullakin oli pitkä lista ruoka-aineita joita en saanut syödä vaikkei oireita tullut kuin muutamasta.

No se tästä. Paino tosiaan lisääntyy vauhdilla ja olen yrittänyt vielä jumpissa käydä. Ruokaa on vaan niin vaikea rajoittaa. Herkut pitäisi suosiolla lopettaa kun oli hieman ylipainoa jo ennen raskautta. Miten se voikaan olla niin vaikeaa.

Onnea odotukseen

Sanzibar
 
Armin mulla oli aika samoilla viikoilla 4D-ultra (21+1) ja painoarvio 440g johon sanottiin et hieman isohkon kokoinen viikkoihin nähden.. Karkkien syönnin oon nyt sit lopettanu sen jälkeen etten mitää jättilästä kasvattelis mut en tässä vaiheessa viel jaksa sen kummemmin olla huolissani koska onhan täs viel niin pitkä aika siihen lopulliseen syntymäpainoon ja kaikki kasvavat omassa tahdissaan..
 
No niin..minun hyvät tyttöarvailut muuttuivatkin sitten poikalupaukseksi, niin selvä pieni pippeli siellä rakenneultrassa näkyi :D Papunen on nyt 430g painava ja pituutta löytyi 25cm. Minkähän kokoisia teidän muiden pienet ovat olleet rakenneultran aikaan?

Papuselta löytyi kaikki elimet mitkä pitikin, sydän kunnossa ja se keuhkovaltimokin näkyi, itte en vaan olis siitä kuvasta mitään selvää saanut..Päätä kätilö mittaili tarkkaan, mutta sanoi että on hyvän kokoinen normaali pää.

Väsymyksestä: täällä ollaan jatkuvasti väsyneitä. Ei riitä 11h yöunetkaan viemään sitä väsymystä poies. Hemoglobiinin laskun syytä tämä varmaankin, viimeksi neuvolassa mitattuna se oli enää 107 kun normaalisti verenluovutuksen yhteydessä mitattuna on ollut 130-145. Syön koko ajan multitabsin raskaus ja imetys-monivitamiinia missä on myös rautaa mukana, ei vaan näytä auttavan. Pitääpi neuvolantädin kanssa jutustella tuosta jos jatkaa vielä laskemistaan.

Tässä odotellaan häämatkalle lähtöä, mauritius kutsuu 31.1. Tosin se pitkä lento ei kauhean paljoa innosta, mutta lämpö ja aurinko kylläkin :)

Näillä tiedoilla sitten mennään eteenpäin, nyt saa sitten ostaa niitä vaaleansinisiä vermeitä papuselle..

-Tikimi&Papunen 21+3-
 
Ohhoh, onpas meidän tyttö ollut tosiaan pieni tuon rakenneultran painoarvion mukaan. Lääkärikin kyllä sanoi, että olisi pienempi, mitä viikkoja nähden pitäisi olla, mutta ei mitenkään hälyttävästi. 20+4 oli siis painoarvio 336g. Rv 27 on vielä yksi käynti äippäpolilla ultrassa, osin myös senkin takia, että istukka on takana alhaalla, se täytyy tarkastaa vielä, että se olisi noussut vähän edes ylemmäs, jotta alatiesynnytys onnistuu.

Täällä poksuu tänään 24 viikkoa täyteen <3 Jään juuri pääsiäiseksi äitiyslomalle, ja se tuntuu olevan ihan nurkan takana, vaikka eletäänkin vasta tammikuuta.

Tällä viikolla oli neuvola ja paino on noussut lähtötilanteesta n. 5kg. Pyöreyttä tuntuu kerääntyneen pinkeän vatsan lisäksi myös muualle, joten se tuntuu aika oudolta, koska ruumiinrakenne on aina ollut sporttinen.

Joku kysyi väsymyksestä: minä olen pärjännyt ilman päikkäreitä, joskus viikonloppuisin on tullut ruoan jälkeen vähän köllöteltyä makuuhuoneessa. Vaikka nukkuisi miten pitkät tai lyhyet yöunet, ei tunnu siltä, että olisi ikinä virkeä herätessään. Ehkä tuo talvi ja pimeys vaikuttaa omalta osin myös siihen.

Mi&Ma + prinsess 24+0
 
Mi&Ma Meillä samoilla viikoilla saatiin sama painoarvio, kuulema iha normaalia :)

Täällä suunnitellaan kunnon ruokaremonttia, levinnyt käsistä tää syöminen, pakko tehdä asialle jotain nyt heti! Tavoitteena, ettei paino enää nousisi kuin maks. pari-kolme kiloa. Mä olen toista lastani lähtenyt tämän painoisena synnyttämään!

Väsymyksestä: väsytttää! Hb olikin 110 ja rautaa koitan tankata. Päikkärit maistuis, muttei tää apinalauma anna aikaa nukkua :D Löytyy siis erittäin vilkkaita tapauksia meiltä.

Mulla on enskuussa aika pelkopolille, viikkoja tuolloin 28+jotain. Ihanaa kun pääsee sinne puhumaan. Olipa myös kiva yllätys, kun neuvolassa terkkari luki papereista, että mulla on jo viime raskaudessa harkittu setkiota, koska ovat epäilleet vanhan sektioarven haurastumista liian ohueksi!

Mutta nyt luisteluttamaan lapsia :)

kakaravaara ja yllätys joka on tehnyt voltteja eilisillasta asti yhtenään :heart: 22+6
 
Kiitos Tuiku ja Sanzibar kommenteista! Tosiaan oon tuosta apteekin korvikkeesta kuullutkin, mutta unohtanut kokonaan. Kaipa jotain vastaavaa löytyy tarvittaessa täälläkin. Toki toivon, että pärjätään imettämällä eikä korvikkeille olisi tarvetta.

Mä oonkin tuota maitohappobakteeria syönyt koko raskauden ajan, kun kuuluu mun normaaleihin aamunappeihin, enkä osannut poiskaan jättää raskauden myötä.

Meillä varmaan olisi yhdelle ruoka-aineelle tarve tehdä altistus valvotusti, eiköhän se jossain onnistu. Mulla on tuolle ruoka-aineelle niin vakava allergia, että samassa tilassakin olo on mulle hengenvaarallista. Toivon todella, ettei periydy! Kaikkea muuta voi sitten varmaan maistella normaaliiin malliin. Omien allergioiden kanssa mä pelaan ihan oireiden mukaan, esim. maitotuotteita syön, vaikka allergia onkin todettu, jos vaan olo pysyy hyvänä.

Väsymyksestä: Muuten olen mielestäni ihan yhtä väsynyt kuin normaalistikin, mutta nyt on alkanut iltapäiväväsymys. Siinä kahden-kolmen aikoihin tuntuu, että meinaan sammua istualleen eikä työnteosta meinaa tulla mitään. Iltapäiväväsymys on kai sinänsä ihan yleistä, mutta mulla ei sitä kyllä aiemmin ole ollut, vaan olen väsähtänyt vasta, kun lopetan työt. Päiväunille ei ole oikein mitään mahdollisuutta, sillä olen töissä yleensä noin kuuteen ja kotimatka vie melkein tunnin. Sitten onkin vähän liian myöhä torkuille, kun yöunille pitää mennä ihmisten ajoissa, että jaksaa seiskalta herätä töihin.
 
Pientä jännitystä tähänkin päivään :|
Aamulla otin kunnon ilmalennot suoraan kyljen/mahan päälle, ja nyt alkoi tulla kipuja mahaan. Että äitipolille tarkastukseen. toivottavasti siellä on pienellä kaikki hyvin :heart:
 
Relailuviikonloppu takana :) Otin ihan rauhassa, että saisi flunssan asettumaan ennen kuin mies lähtee työreissulle, ja onkin parempi olo. Käsitöitä neuloen ja ompelukoneella, ihanaa kun oli viimein niihin aikaa :) Supistuksia tuli aika paljon pitkin viikonloppua, lepäilystä huolimatta. Lauantai-iltana tuli yksi tosi voimakas, tuntui nivusissa asti häijyltä. Miten teillä muilla, joilla on supistuksia, onko ne miten voimakkaita? Mulla ei ole koskaan aiemmin, ei aiemmissakaan raskauksissa, tuollaisia ollut tässä vaiheessa. Mietin, että lasketaanko sellaisetkin vaarattomiksi harjoitussuppareiksi :confused: Täytyy sitäkin kysäistä neuvolassa ensi viikolla... Eilen supisteli sitten ihan kauheasti, tuntui, että kiristi alavatsaa koko iltapäivän. Sitten päätin pitää ompelusta tauon, kun tuntui tulevan ihan jatkuvasti. Lepäilin sohvalla ja kellotin, niitä tuli 6 minuutin välein...!? Ei mulla ennen ole tässä vaiheessa säännöllisesti tullut. Asettui makaillessa, illasta taas tuli harvakseltaan muutaman tunnin ajan. Toivottavasti ei ihan jokapäiväiseksi riesaksi tule tuollaista määrää. Osa on tosiaan aika häijyn tuntuisia, ei kuitenkaan kipeitä. Vihlaisujakin tuli alavatsalle eilen, mutta ne ei liittyneet suppareihin. Tänään on taas pitkin iltapäivää supistellut, en ole varma tuntuuko osa alaselässäkin, vai jumittaako se muuten.

Blommor, sanoivatko ultrassa, onko mitään mahdollisuuksia, että sydämen rakennevika korjautuisi itsestään?

Allergioista, itselläni oli lapsena aika paljon allergioita + atopia, ja kala on edelleen tosi voimakas. Pelkkä haju saa välillä aikaan astmakohtauksen ja muita oireita. Kesät oli täyttä tuskaa, kun kaikki siitepölyt aiheutti oireita. Gefiluskapselit on mullakin jatkuvassa käytössä. Lapsilla ei ole kovin pahoja allergiaoireita, esikoisen kouluun en ole ilmoittanut mitään ruoka-aineita, vaikka osa saa kurkun kutisemaan. Hyvähän se on pieniä määriä totutella syömään, jos ei pahempaa reaktiota tule. Atooppisia oireita heillä on myös, mutta ei lähimainkaan niin pahana, kuin mulla. Mulla on Elocon käytössä, ja taukojen pitäminen on tosi vaikeaa, kun heti räjähtää ihottumat. Muutenkin ihosta näkee, että on ollut lapsuudesta asti käytössä voimakkaat kortikosteroidit... Iho on niin ohutta, että paksuja "raskausarpia" on alkanut ilmaantua sinne tänne, silloinkin kun en ole raskaana.

Mi&Ma, ai sullakin oli alhaalla takana istukka. Katsoiko sen tarkemmin, tuleeko miten kohdunsuulle asti? Kivaa kyllä päästä ylimääräiseen ultraan kurkistamaan vauvaa :heart:

Painosta, mulla on tullut koko aikana n. 5-6kg. Aiemmissa raskauksissa ei ole ihan näin nopeasti kilot kertyneet. Jouluähky sotki kuvioita, ehti uusi kymmenlukukin poksumaan vaakassa. Mutta nyt on tullut vähän alaspäin, saa nähdä mihin lukemiin asettuu ennen ensi viikon neuvolaa. Minäkin olen muuten kakaravaaran lailla lähtenyt toista lasta sen painoisena synnyttämään, mitä vaaka näytti joulun jälkeen. Ja joskus vuosia sitten olen painanut yhtä paljon, vaikken ollut raskaana...! :ashamed: Mutta silti olin normaalipainon ylärajoilla.

Keljulta kuulostaa kakaravaaran ilmalento : / Toivottavasti ei ollut mitään ikävämpiä seurauksia ja palaat pian kertomaan kuulumiset!

Cherrie_ 20+3

Sori ylipitkä postaus taas... :p
 
Viimeksi muokattu:
Huh, kaikki kunnossa masussa. Mulla taas itsellä alkaa pikkuhiljaa jokapaikka kipeytyä, lihakset ei moisesta lentelystä tykänneet yhtään.

Taitanee muuten olla niin, että mun poikaolo piti paikkaansa. Näytti nimittäin siltä, että meidän tytölle on kasvanut pippeli :D Poikaa siis veikkasi tämä lääkäri, ja jotenkin enemmän tätä veikkausta pidän todennäköisenpämä.
Varmistunee sitten ensikuussa kun käyn pelkopolilla, siellä taas ultrataan, varmaan näkee sitten varmaksi mikä on tulossa :D

On muuten järkyttävän vilkas kaveri, kääntyilee ja vääntyilee eri asentoihin jatkuvasti. Kunnon muljunta vaan tuntuu, kun ei vauva malta olla paikallaan, tänäänkin oli viistosti poikittain ultran aikana, kun nyt tuntuu taas potkut tuonne alas.

Kakaravaara ja tyttö/poika :D rv 23 :heart:
 
Huomasin tossa etten näköjään huomannut kaikkea tarvittavaa kertoa itsestäni, la on siis 16.5 ja synnytyssairaala on toivottavasti VAS, jos sattuu kurjasti niin sitten TAYS.. Ei varmaan kotonakaan viitsi synnyttää :confused: Ja tosiaan, oli poikaolo ja poikalupaus.

Ässämix: Mulle sanottiin ultrassa kanssa että toukka on muiden mittojen perusteella isompi, muttei tuosta painosta maininnut, täytyy koittaa ottaa susta mallia ja lakata herkuttelemasta, mun nuorempi tyttö painoi syntyessään 4230g ja elättelen toiveita että tää olis pienempi =)

Väsymyksestä oon aika hyvin päässyt eroon, alkuun meinasin töissä nukahtaa jos hetkeks istuin, mutta nyt kun vaan menee kymmenen jälkeen heti nukkuun niin jaksaa työpäivän ja vielä illan touhuta muksujen kanssa. Tosin teen melko fyysistä työtä ja jos on ollut töissä kiirettä ja paljon joutunut nosteleen niin sen kyllä huomaa, ensin päivällä selkäsärkynä ja illalla armottomana väsymyksenä, mieli on virkee mutta kroppa ei jaksa ;)

Täällä on ihana käydä lueskelemassa muiden kuulumisia, tosi kiva kun on aktiivisia kirjoittelijoita. Nyt vielä muutama homma ja sit nukkuun - äippälomaa odotellessa!
 
Cherrie_ joo istukka oli silloin rakenneultran aikana vain sentin kohdunsuun yläpuolella. Lääkäri totesi, että ainakin kaksi senttiä saisi olla se etäisyys. Mene ja tiedä. Mitään vuotoja ei ole koko raskausaikana ollut, kop kop. Kuun vika päivä on hosulimaisen nlalääkärin ronkkiminen ja helmikuun alussa se rv 27 ultra.

kakaravaara onneks ei käyny kuinkaa!
 
Kakaravaara onneksi ei käynyt huullusti! Laitoin nyt poikalupaukseksi ja muutetaan jos siellä onkin tyttö!

Itselläni on vain siitepöly allergia, samoin vanhemmalla tytöllä. Hieman atooppinen iho kaikilla, mutta se hoituu kun vain muistaa pitää nesteitä yllä ja rasvailla tarpeeksi.

Painoa minulla on tullut hieman alle 400 g, sitä kyllä putosi hieman yli viisi kiloa ensin. Voi kyllä painon nousu johtua siitä että olin todella hyvin syönyt ennen punnitusta.

Täälläkin on todella vilkas yksilö. Ei taas meinannut neuvolassa dobleri vauvan mukaan ehtiä. Saatiin kuitenkin kuunneltua äänet ja vahvasti jumpsutti.

Väsymystä löytyy täältäkin, mutta en vaan pysty nukkumaan. Pääsen torstaina juttelemaan neuvolalääkärin kanssa jos saisi apua ongelmaan. Nukun n. 1-2 tuntia yössä ja senkin katkonaisesti. Päivällä saatan hyvällä lykyllä nukuttua tunnin lisää, mutta senkin katkonaisesti.

En sitten päässyt perjantaina neuvolaan kun tännekin iski oksennustauti. Kaikki tuli ulos, myös nesteet. Onneksi sain uuden ajan nopeasti ja neuvola olikin jo tänään. Kaikki oli hyvin. Hemoglobiini on hieman laskenut muttei vielä hälyttävästi. Rautaa voi aloittaa heti kun siltä tuntuu. Kelaa varten sain todistuksen ja hakemukset laitoinkin jo.

Kävin siinä samalla ostelemassa pojalle muutaman vaatteen ja pari lelua. Mitään ei tarvitsisi ostaa, mutta onhan se kiva jotain pientä.

Hyvää alkanutta viikkoa!

Tiivi-Taavi & hemuli 23+5
 
Heippa,

ultrakuulumisia...vauvalla kaikki oikein hyvin!! :) Ihanaa!! Sukupuolesta ei tietoakaan, koska vauva oli aika siveellisesti eikä todellakaan suostunut näyttämään paikkojaan. Välillä jumppasin ja hyppelin, että olis muutenkin saatu parempi 'valokuvausnäkymä' mutta ei niin ei. Kätilö totesikin, että vauva on enemmän hänen puolellaan koska näytti hienosti kaiken lääketieteellisesti tarpeellisen mutta meille ei mitään kuvia kovinkaan paljoa herunut eikä sitä sukupuoltakaan. Kovin kätilö yritti ja melkein tunti etsittiin kaiken kaikkiaan kuvakulmaa.

Täytyy kyllä sanoa, että oli todella mielenkiintoista katsoa kuinka kaikki 'tarvittava' näkyi hienosti; sydämen eteiset ja kammiot, aortta, selkäranka, virtsarakko, reisiluut, pikkuaivot ym. Kätilö kertoi todella mukavasti aina että mitä näkyy missäkin ja monet (itseni yllätykseksi) tunnistin ihan itsekin.

Istukka on hyvin paikoillaan eli ei huolta siitä.

Nyt ei siis auta muu kuin odotella jännittyneenä ihan loppuun asti, että tuleeko meille pikkuinen tyttö vai poika :)

Viikoilla 20+6 vauvan painoarvio oli 341 g, joka vastaisi viikkoja 20+1. Syke oli 150. Ohimolta ohimolle mitta 47,5 mm, vartalo 146,5 mm ja reisiluu 34,4 mm. Kaikki muut mitat hieman alle mun oikeiden viikkojen mutta reisiluu sitten taas vähän yli mun oikeiden viikojen. Kuulemma oikein hyvä näin :)

Ensi viikolla on sitten se Kela-neuvola.

Eilen muuten laitettiin vakuutusyhtiöön hakemus vauvan hoitokuluvakuutuksesta. Sekin on siis laitettu vireille.

Liikkeet tuntuvat nykyään enemmän ja enemmän, mieskin tunsi ekaa kertaa potkut vatsanpeitteiden läpi :)

Nyt on meidän ultrat on ultrattu ja seuraavan kerran Jorviin mennään vasta hieman ennen synnytystä eli tutustumiskäynnille.

Farkkutyttö ja Ihanuli 20+6
 
Viimeksi muokattu:
Onneksi kakaravaaralla oli kaikki hyvin :)

Minäkin olen joka kerta jännännyt rakenneultraan menoa, vaikka en ole epäillyt, etteikö vauvalla olisi kaikki kunnossa. Joku siinä vaan on. Ja jostain syystä tällä kertaa piti päästää pienet itkut liikutuksesta, kun katseli pikkuista touhuajaa :heart: Mulla ei merkattu rakenneultrassa neuvolakorttiin muita tietoja, paitsi painoarvio, pöh. Ja koko homma kesti alle puoli tuntia, olikohan kätilöllä vähän kiire...? Vertasin eilen edellisiin neuvolakortteihin, ja niistä löytyy reisiluun mitat jne. Painoarvio oli tosiaan yläkanttiin viikkoihin nähden, ei varmaan tämäkään vauva ole kirppu syntyessään. Mutta en kovin pientä odota muutenkaan saavani, kun kuoupuskin oli 54cm ja yli 4kg, viikkoja 40+3. Siinä mielessä ei kyllä huoleta vauvan koko, niin kauan kun ei sokerihälyjä tule. Hyvin on kaikki mahtuneet tulemaan, vaikka esikkokin oli yli 4500g. Kätilöt on sanoneet, että lantio on sen mallinen, että on helppo synnyttää.

Tsemppiä Tiivi-Taaville nukkumisen kanssa! Meillä äiti ja sisko on tosi huonounisia, siskolla oli ainakin jossain vaiheessa unilääkkeetkin, en tiedä mikä nyt on tilanne. Se on kyllä kurjaa, jos ei tunnu mistään apua olevan : / Toivottavasti sulle löytyy apuja neuvolalääkärin kautta.

Cherrie_ 20+4
 

Yhteistyössä