Toukokuun toukat 2013 *syksy*

Moi mammat!
IHANAA että täältä löytyi tälläinen ketju, täällä olisi yksi toukokuuvauvaa odottava mamma lisää :) Mulla nyt omien laskujen mukaan menossa rv. 5+3, neukkulassa en ole vielä käynyt. Ilmoittelen tarkemmin sitten myöhemmin. Asutaan Kurikassa, tarkemmin Jurvassa, joten synnytyssairaala tulee olemaan Seinäjoen keskussairaala eli SeKS. Toista odotellaan, esikoinen syntyi kesällä 2011. Ihana, touhukas poju <3

Mulla ei raskausoireita vielä juurikaan oo ollut, muutaman kerran pientä pahoinvointia ja nippailua alamahassa. Viime raskaudessa mulla oli aika rajuakin pahoinvointia, joten sitä odotellessa.. ;)

LillaVe<3 :n kysymykseen lisäys: Mitä teille on tehty ekalla neuvolakerralla? Sain ajan lokakuun puoleenväliin (tuolloin 9. vk), mutta en tajunnut puhelimessa tarkemmin kysyä mitä siellä on ohjelmassa ja kannattaako mies ottaa mukaan. Tosiaan eka raskaus, eli kaikki on uutta ja jännää.
Mullahan oli eka neuvola jo 5+5, mikä oli vähän kreisiä...mut niin, mies oli mukana, mutta ei siellä tehty konkreettisesti muuta kuin mitattu paino ja verenpaine. Tunnin verran juteltiin yleisesti raskaudesta ja tulevasta, oli jotenkin tosi lämminhenkistä ja kivaa. Seuraava neuvola on sit sen np-ultran jälkeen, eli sadan vuoden päästä. Sain myös tehdä sopimuksen sähköisestä yhteydenpidosta, joten tulevaisuudessa voin varata ajat netissä ja hoitaa asiat sähköpostitse. Aivan parasta tällaselle puhelinfobikolle. Niin ja kaiken maailman esitteitä ja kirjasia saatiin hulluna.

Kiitti Tiuku ja Affen! Kyllä muuten saa odottaa KAUAN tietoa onko kaveri olemassa ja omalla paikallaan, kun siis ekalla neuvolakerralla ei sitäkään tietoa vättämättä saa :mad:. Kai se on mentävä yksityiselle sitten, jos alkaa tuntua ettei jaksa odottaa.. Ihanalta kuulostaa tuo yksi neuvolatäti, joka hoitaa kaiken! Ei tarvitse jännittää, tuleeko joku ikävä tyyppi.

Heippa!

Mäkin voisin ilmoitautua mukaan. :)

Sebu08/ 33v/ 3. lapsi/ Naistenklinikka/

LA on 28.5, tänään siis 4+2. HCG-testi vahvisti eilen raskauden, jota kyllä osasin hieman odottaa kun pahoinvointi alkoi jo 3+7. Meillä on kaikki raskaudet saanut alkunsa IVF-hoidoilla. Nytkn siirrettiin kaksi alkiota. Varhaisultra on 8.10 jolloin totuus paljastuu. :)

Voi kun meitä on paljon :) Tervetuloa uusille ja pahoittelut heille, joilla tarrasukat eivät tällä kertaa riittäneet =(

Täällä elellään raskautta edelleen aika oireettomissa olosuhteissa. Pientä vihlontaa vatsassa ajoittain, väsymystä vähän tullut ja rinnat vähän kipeät, ei muuta :)

Mulla ennestään 2 poikaa ja 1 tyttö. Kaikki raskaudet olleet samanlaisia, eli suht oireettomia. Ei ole tullut viivoja mahaan, ei ole ollut pahoinvointeja jne. Ja nytkin mennään ainakin tähän mennessä samaa linjaa. Ex-mies kyllä joka kerralla veikkasi oikein mahan muodosta, itse en osaa tulkita enkä tässä raskaudessa uuden miehen kanssa viitsi mennä hänen mielipidettään kysymään =D

Synnytyksetkin menneet kaikilta samalla kaavalla. Olen vaan siitä omituinen tapaus, että mun synnytykset ovat kestäneet joka kerta pidempään. Tällä kerralla ylittää varmaan jo 20 tuntia =D

Mä en muista mitä oireita ja tuntemuksia mulla oli ekassa (tyttö) raskaudessa. muistaakseni pientä etomista ja turvotusta. Keskimmäinen raskaus (poika) oli aika vähäoireinen.. ei vissiin ees hirveesti etonutkaan. viimeisin raskaus (tyttö) oli kyllä niin selkee.. niin huono-olo jo ennen plussausta että luulin olevan mahataudissa ja jäin pois töistä kunnes tajusin tehdä testin. Naama kukki niin kauniisti kuin teini-ikäisellä ja turvotus oli aivan käsittämätöntä! ja siis niin kuin Tiivi-Taavi sanoi että tyttö vie äidin kauneuden! näin kävi mullakin! ja nyt aivan sama juttu! eli nytkin niiiin tyttöolo! vatsan seutu oli ehkä pojalla somempi kuin tytöillä se levisi jenkkakahvoihin asti.. linea negra tais olla kaikissa.. edullista odottaessa ei ollut mitään hajua kumpi tulee mut sit pojasta ja jälkimmäisestä tytöstä aavistin! on tämä vaan jännää.. kahdessa viimeisessä raskaudessa ollaan rakenneultrassa udeltu sukupuolta mutta nyt tekee mieli oottaa synnytykseen ja pysyä jännityksessä :)

mulla oli eka neuvola viime viikolla 6+6 ja seuraava rv 13 tai sinne päin. me asutaan ulkomailla ja käyn neuvolassa suomessa. älkää kysykää miks ;) jos tarvii lisäkontrolleja ni käyn paikallisessa neuvolassa. ollaan siis edelleen suomen sosiaaliturvassa ja käyntejä omalle paikkakunnalle tulee.. :)

Viimeksi muokattu:
Kylläpäs täällä on jo paljon porukkaa :) Itsellä tulee nyt taustailtua kun aika oireetonta on elo, järkyttävää väsymystä ja naaman kukkimista lukuunottamatta. Jospa sitä aktivoituisi paremmin sitten ensi kuun neuvolakäynnin jälkeen.

Missä vaiheessa työssäkäyvät aikovat pomolle kertoa raskaudesta? Itselläni on sellainen tilanne, että määräaikainen sopimus loppuu joulukuun alussa ja nyt on viime päivinä ollut jatkosta puhetta pomon kanssa. Mietin sitä, että missähän vaiheessa tässä pitäisi pomolle raskaudesta kertoa..

Viimeksi muokattu:
riie tuosta töissä kertomisesta, minä kerroin jo esimiehelle, koska olen kohta jo ollut 2 vkoa poissa töistä pahoinvoinnin takia, niin ajattelin kertoa totuuden heti. Olen vielä koeajalla että jos nyt keksivät että haluavat purkaa työsopimuksen niin ei voi mitään sitten. Mutta tuossa tilanteessahan voisit kysellä jatkoa jo nyt ja kertoa vasta myöhemmin raskaudesta, olisiko jatko määräaikainen myös vakituinen?

Tervetuloa uudet :wave:

Manta81 Pienen pieni mahdollisuus on että jatko olisi vakituinen, mutta se selvinnee tässä syksyn aikana. Mietinkin sitä, että jos tässä vaiheessa kerron pomolle raskaudesta niin käykö siinä sitten niin, että minut sivutetaan kokonaan tuosta paikasta, kun kuitenkin "kohta" jäisin töistä pois... Taidan olla toistaiseksi hiljaa raskaudesta ja seurailla tilannetta.

riie valitettavasti se riski on olemassa että työ menee jollekin muulle, tämä on tätä naisen syrjimistä työelämässä ja toisinaan jos työpaikan haluaa tai jatkoa sopimukseen, se vaatii pientä kikkailua :(

Kiitos millimamamlle lentovinkeistä!

Töissä kertomisesta: Haluaisin odottaa viikolle 12 asti ennen kuin kerron. Mulla on kaksi pomoa joille pitää kertoa ja se toinen tykkää juoruilla että ei menisi kauaa kun kaikki tietäisi. Mulla on tosin kahen viikon päästä tapaaminen molempien kanssa, ns. vuosikontrolli mun työn teosta Varmasti kysyy milloin suunnitelen perhettä, sillä menin viime kesänä naimisiin, samoin kuin eräs työtoverini. Meillä on sama ammattinimeke ja meillä on pulaa meistä joten pomo pelkää että me molemmat tullaan nyt raskaaksi ja pitää löytää uutta henkilökuntaa. On vähän epäselvää selostusta, sori =)

Voi poltteen polte...
Ihmeellisiä menkkapoltteita silloin tällöin koko päivän... alkaa jo häiritsemään elämää :( Muilla tälläistä??? Esikoisesta kun on jo 6 vuotta aikaa niin aika on jo kuultanut tälläiset muistot =)

ReVe 5+5

ReVe Täällä myös menkkamaisia polttoja ollu koko tähänastisen raskauden ajan. Ihan normaaleja käsittääkseni ovat. Olishan se jo melkein kumma jos ei missään tuntuis :)

Tänne on tullu tosipaljon porukkaa lisää, onnea :flower: Oon lukenu kyl kaikki viestit ja seuraillu mukana, mut en oo jaksanu aikoihin kirjotella..väsymys ja pahoinvointi on saanu musta otteen :x Ja vähän ehkä ahdistus täällä pyörimisestä kun valitettavasti osa on jo listoilta tipahtanu ja itelläki kaikki pelot yms. pyörii aika kovasti mielessä.

Huomenna neuvolassa eka ultra, saa nähä mitä siellä näkyy :O:heart:

panzkus 6+6

ReVe: Mulla poltteli kanssa paljon viime viikolla, välillä piti mennä makuulle ja hengitellä rauhallisesti. Sitten aloitin magnesiumin oton ja poltot lakkasi, magnesium kuulemma auttaa karmppeihin. Magnesium mitä ostin on poretabletti mikä pitäis juoda. Tänään rupes ällöttään tuo litku, ei mee enään alas.

Empä muuten muistanut että kannattaa aina pitää joku vissypullo/pillimehu tai vaikka jotain karkkia taskussa jos alkaa heikottaa. Meinasin pökrätä kun kiertelin yhtä kirpparia, yhtäkkiä iski vaan kauhee kylmähiki päälle ja oli pakko vetäistä kyykkyyn (muka tutkin et mitäs tässä pöydän alatasolla on myynnissä :D ) Miten sitä voikin unohtaa näitä juttuja mitä tähän raskaanaolemiseen liittyy. Samoin se että hengästyy ihan tosi helposti vaikka mullakin on mielestäni aika hyvä kunto, ja kohtu on hirveen tärinäherkkä. Pyörällä ei tee mieli kyllä enää kaahailla missään hiekkatiellä kun täryyttää niin inhottavasti.

Tervetuloa uudet :wave:

Kyllä mullakin on vaikka mitä nippailuja ja välillä käy semmoinen menkkamainen aalto. Aina se säikäyttää vaikka raskaudessa tosiaan kaikki tuntemukset taitaa olla normaaleja.

Töissä kertomisesta... Alkuperäinen/tai jonkin vaiheen suunnitelma oli että kertoisin lähimmälle esimiehelle ar-ultran jälkeen ja muille myöhemmin. Nyt tosin olen menossa pari päivää ennen ultraa pomon kanssa lounaalle, joten silloin olisi aika sopiva sauma kertoa. Hmmmm hankalaa. Tuntuisi vaan hassulta puhua tulevaisuudesta/lähitulevaisuudesta, kun jos kaikki menee hyvin niin olen sen vuoden poissa työelämästä.

Neuvolasta tulikin mieleeni että koska soittelitte neuvolaan? Kun Väestöliitolta sanoivat ultraa varatessa, että varaa neuvola tuon ultran jälkeen. Mikä on nyt siis rv7+0... Aika myöhään? Tai no ilmeisesti eka käynti on rv8-10 välillä, mutta mutta....

Nöhvi 5+0

Mulla oli poikaa odottaessa pahoinvointia viikot 5-16, joka päivä oksensin ja olin välillä tosi huonossa kunnossa. Tyttöä odottaessa ei ollut pahoinvointia juuri lainkaan. Muuten en osaa sanoa eroa tytön/pojan oireista. Molemmista tuli linea negrakin ja molemmat veivät ulkonäön!!

Sykehän on tyttösikiöllä tiheämpi kuin pojalla ja se kyllä piti paikkaansa.

Nyt on ollut tyttöolo alusta lähtien. Mut kahdesta ekasta lapsesta oli ihan just väärät olot..

riie NIinhän se helposti on, että menee se jatkopaikka sivusuun, vaikka raskaus ei saisi ola syy sille, miksi ei palkata. Mutta kyllä ne työnantajat varmasti keksii muitakin syitä, että eivät joudu syytteeseen syrjimisestä raskauden takia. Itse odottaisin varmasti, että saisin kuulla varmuuden jatkuuko työt vai ei (jos onnistuu raskauden peittämään sinne asti) ja kertoisin vasta sen jälkeen. Tokihan nuo asiat riippuu ihan siitä, että millainen pomo on.

Itse en tiedä yhtään, että milloin kerron. Luulen, että maha alkaa tässä raskaudessa näkyä aikaisemmin kuin viimeksi, joten pakko kertoa aikaisemmin. Odotan nyt ainakin sen rakenneultran, että kaikki on ok. Miten te muut olette kertoneet aikaisemmista raskauksista työkavereille? Mua jännittää eniten se :) Viimes en muistaakseni kertonut kun meillä oli joku palaveri missä otetiin pheeksi kesätyöntekijöiden tarve ja siellä tuli ilmi, että oon jäämässä kesällä äippälomalle, niiin jotenkin sitä kautta muistaakseni selvis muille. En kyllä edes muista! Mutta tuntuu niin tyhmältä olla vaan sille kesken työn teon, että "hei, meille tulee vauva"... Toisaalta mulla pitäs olla nyt syksyllä kehityskeskustelu, niin siellä ois hyvä kertoa pomolle :)

Minä en ole vielä edes neuvolaan uskaltanut soittaa....meinasin että ensin haluan varmuuden siitä, että onko raskaus "oikea". Tuulimuna edelleen kummittelee mielessä. Ja nyt varsinkin, kun tuntuu, että kaikki raskausoireet hävinneet.:(
Mieliala kyllä vaihtelee laidasta laitaan. Eilen sain kunnon perhekriisin aikaan pikkuasiasta, joka minun päässäni paisui melkoiseksi möröksi. Yö oli kauhea, ei oikein nukuttanut, kun mieskin sitä laatua, että sit vaan käännetään kylkeä ja mökötetään.
No aamulla saatiin juteltua asiat selviksi ja ihan väärinkäsitystä oli kaikki. Mies vaan totes että kyllä sun kanssas tulee oleen yhtä helvettiä tää elo, jos meinaan jatkossakin kilahdella pienistä. No iteppäs on eukon valinnut ja sit vielä tälläsen tempparamenttisen kilahtelijan tiineeks tehnyt. :D

mamuska7 oletko meinannut mennä alkuraskauden ultraan, siellähän se selviäis :)

Mielialan muutoksista meillä myös sukset ristissä vähän väliä ja kun tuo vuoden vanha ei oikein nuku yöllä, niin siitäkin saatiin viime yönä mukava pikku riita aikaseks, lopputulos mies painu sohvalle nukkumaan... Se kun ei tunnu tajuavan sitä että kohta vuoteen en ole nukkunut ainuttakaan yötä yli 3 tuntia yhtäjaksoisesti ja päikkäreitä ei ole voinut myöskaan nukkua, niin kyllä tämä alkaa hieman rasittamaan jo ja sitten tämä raskaus tähän päälle väsymyksineen ja pahoinvointeineen.. Ja kaiken tuon päälle vielä esikoisellani vihdoin viimein todettiin oppimishäiriö, jonka takia viime vuosi oli aivan karmeeta kädenvääntöä, nyt tyttö pääsi pienryhmään ja kertaa toisen luokan uudestaan. Avuksi kuntamme tarjosi myös tukiperheen käyttöön kaksi kertaa kuukaudessa ja heti kun löytyy mukava harrastus niin kunnan sosiaalityöntekijät avustaa kuljetuksissa.
Nuo avut sain vasta kun soitin itku kurkussa lastenvalvojalle että mä en enään jaksa että miksi sitä apua ei saa mistään, K-HKS:ssakin ne sano vaan että ikään kuuluvaa vaan, ei muuta, perheneuvolassa käytiin vuoden verran, mutta se oli ihan haista kakka juttu....

Omaa napaa olot ennallaan, ei muutoksia, samaa samaa joka päivä, pieniä mahatuntemuksia myös täällä ollut.

7+6 :)

Täälläkin ollaan saatu mies pyörittelemään silmiä kiukun puuskien takia. Esimerkiksi eilen keittelin omenoita pakkaseen ja kun sain ne jäähtymään, niin mies meni niitä omena paloja muutaman syömään niin meinasi helvetti päästä valloilleen! Mies siinä mussutti omenia ja minä huusin itku kurkussa. Onneksi mies ymmärtää kun normaalisti en meinaa suuttua millään/mistään vaikka aihetta jokus olisikin. Häntä nämä raivonpuuskat vain naurattaa ja tuo kuulemma kivaa vaihtelua :LOL: Lapset kyllä katsovat hieman ihmeissään, että mikähän tolle tuli :ashamed:

Nyt pelkästään oksennusämpärin näkeminen saa oksentamaan :$

Itse soitin vasta tällä viikolla neuvolaan ja ajan oisin saanut jo ensi viikolle, mutta ensiviikolla kerkeäisin vasta illalla mennä niin otin seuraavan viikon maanantaille. Vähän jo jännittää.

Olen ihmetellyt kun teillä monilla pitää itse varata aika np-ultraan, mutta meillä sen ajan saa neuvolasta. Neuvolan täti soittaa/katsoo koneelta ajan jokaiseen ultraan ja se merkataan neuvolavihkoon ylös.

Täällä ilmaantunut uusia oireita:
Kokoajan on pikkunälkä ja vois vaan syödä, mutta ei juustoja. Tällaista juustohirmua ne ällöttää, näin jopa unta että söin juustoa ja oksensin (enneuni?) ja muutenkin unet tosi todentuntuisia. Finnejä tullut päänahkaan.. :confused: Kokoajan VÄSYTTÄÄ ja ajoittain kuvottaa. Ja lisäksi täällä jo moneen otteeseen todettu ärtymys on huomattu jo muidenkin toimesta, meinaa kilahtaa pienestä ja ääni korottuu turhan helposti, mutta minkäs sille mahtaa.. :ashamed: Mahassa tuntuu välillä jänniä tuntemuksia, mutta enää ei ole niin kipeänä kuin pari päivää sitten.
Neuvolaan ajattelin soitella ajanvarauksen tiimoilta viimeistään ensi viikolla, jännäää :)

Muille kertomisesta, voi että tekis mieli kertoa jollekin ystävälle ja ennen muita äidille! Mutta jos äipälle kertoisin, pitäisi kertoa myös isälle ja sittenhän asia olis koko suvun tiedossa.. Ois ihana jakaa asia jonkun kanssa, varsinkin kun kaveripiirissä ei ole KETÄÄN raskaana tai jolla olisi jo pieniä lapsia. Se vähän harmittaa, olis tosi ihana jos joku ystävä odottaisi saman aikaan :) Mutta mistäs sitä tietää jos jotkut meidän esimerkistä innostuu...
Kaveripiiri saa varmaa asiasta tietää aika piankin, jos illanviettoihin tulee mentyä joku viikonloppu ja juomattomuus herättää varmaan ihmisissä epäilyksiä. Miten hoidatte tilanteet, joissa alkoholia mukana? Etenkin näin alkuvaiheessa. Vesilinja/juomattomuus/alkoholittomat...? Muutamat juhlat on tiedossa, mutta näitä en haluaisi skipata vain sen vuoksi etten voi juoda.. Mutta näin alkuvaiheessa ei kyllä haluaisi asiaa kaikille paljastaakaan. Isot on ongelmat ;)

Nibsu 4+3

Yhteistyössä