Toukokuun toukat 2013 *syksy*

Mulla tänään menossa rv 5+5 turvottaa ja kahtena iltana peräkkäin iltapahoinvointia, eilen oksentelin. Ensimmäisessä raskaudessa oli kyllä melko pian turvotusta, housun napit eivät menneet enää kiinni rv 6 jälkeen ja nyt sama tilanne, mutta pahoinvointia ei ollut ensimmäisessä raskaudessa ollenkaan.

Mites teillä muilla, onko ollut pahoinvointia? Entä turvotusta ja jos on aiempia raskauksia, niin miten pian/millä raskausviikolla on alkanut näyttämään tuo turvotus vauvamasulta?
 
Täällä uusi hoidoilla plussan saanut tähän ketjuun :wave:

Tänään menossa rv 5+0, mutta laskettua aikaa en ole tarkistanut. Meille tehtiin pakastealkionsiirto ja sen perusteella (alkioiden iän perusteella siis) laskin, että "hedelmöittyminen" olis tapahtunu 17.8, jos tää olis tehty normaalisti, eli kotikonstein. Olisko se sit joku 10.5 tai sinnepäin..?

Meillä on 1v7kk esikoinen, hoidoilla aikaansaatu myös. Takana keskenmenoja ennen esikoista ja nyt ekasta hoidosta plussa. Kyydissä kaksi alkiota ja huima hcg-arvo, että selkeet mahikset kaksosiinkin on olemassa, mutta itsellä on kyllä ihan "yksösolo", jos näin voi sanoa.

Oireina etomista aamuisin ja aamupäiväisin ja näläntunne on muuttunut ihan järkyttäväksi. Rinnat ovat kasvaneet, mutta eivät ole kipeät, väsyttää ja hengästyttää. Siinäpä ne.

Turvotusta odotan/pelkään, vähän jo tuntui farkut tiukemmilta tänään. Ei haluttais asiasta vielä kertoa edes vanhemmille ennen sitä ar-ultraa (jota en ole vielä uskaltanut edes varata). Mun yksi kaveri tietää raskaudesta, kukaan muu ei tiedä edes, että ollaan aloitettu hoidot uudestaan.

Kiloja mulla tuli esikoisesta 17 ja niistä jäi 5-10kg roikkumaan. Nyt olen saanut painoa alas talvesta vajaa 8kg ja ollaan jo melkein siinä lähtöpainossa, missä olin ekassa neuvolassa aikoinaan.
 
Pakko oli äsken tehdä vielä se kolmas testi :) ja hetihän sieltä vahva viiva ilmestyi. :) neuvola varattu, aika vasta 26.9 mutta odottellaan....mulle voi siis lisätä sairaalaksi tuon PKKS:n. Ja minä en ole koskaan tuolla digi testillä testaillu, onko muita jotka luottaa ihan tuohon "vanhan" aikaseen testiin...ei kai se viivaa antas jos tulos olisi negatiivinen....
 
Kovasti tsemppiä Karoliinalle! :hug: Toivottavasti ensi kierrossa tärppää kunnolla!

Miwwi: ehdotan, että vaihdat testiä :) Kokeile vaikka apteekin omaa. Se lienee luotettavimpia testejä. Tai sitten tosiaan menet suoraan siihen verikokeeseen. Pääset epätietoisuudesta, joka selvästi sinua häiritsee :hug: Ehkäpä ovulaatio on ollut sun laskujen mukaan hieman myöhemmin ja siksi viiva ei ole mikään tooosi tumma :)

Vimpi: kyllä minä ihan tuollaiseen vanhanaikaseen testiin luotan :) Erittäin luotettavia ovat kyllä.

sekundamamma: minullakin on ollut jonkin asteista pahoinvointia. Muutaman kerran ole juossut vessaan, mutta oksennusta ei onneksi ole tullut kuitenkaan. Ja pahoinvointia on nimenomaan iltaisin.

Kylläpä monella on neuvola aikaisin! Itse sain viime raskaudessa ajan vasta viikolle 10+4 ja tässä raskaudessa uskoisin ekan käynnin osuvan tuohon suht samaan. Ekaa odottaessa käynti oli viikolla 8+3. No eipä minulla mitään erityistä intoa tuota neuvolaa kohtaan olekaan enää tässä kolmannessa raskaudessa :) Ekan kanssa oli tietenkin ihan toista.

Onko muilla muuten ollut edellisissä raskauksissa mitään suurempia vaivoja? Minulla on kumpikin synnytys jouduttu käynnistämään reippaasti ennen laskettua aikaa hepatogestoosin takia. Tuolla raskauden aikaisella maksasairaudella on taipumus uusia ja pahentua joka raskaudessa, joten pakko sanoa, että se stressaa hieman jo nyt alkumetreillä, vaikka usein se alkaakin vasta rv36 tienoilla...Viime raskaudessa jouduin olemaan osastollakin ja loppuraskauden ajan jouduin käymään osastoseurannassa 2 krt/vko...
 
Pikkumyy Kyllä tuo pregcheck on ihan yhtä hyvä ja luotettava kuin apteekin oma. Puikko taitaa vastata aikalailla apteekin omaa, joka on tietty paras, mutta kallis jos useamman haluaa tehdä. Tuolla vauvakuume puolella suositellaan juurikin pc:tä :) Ja jos haluaa seurata viivan tummumista onkin parasta käyttää samaa merkkiä, sillä eri merkkien testejä ei voi verrata toisiinsa.

Vimpi Kyllä nuo ihan perinteiset testit on oikein luotettavia, digi itellä lähinnä varmistukseen ja omaksi iloksi :)

Kertaakaan en oo joutunu viel oksentamaan, mut lievää krapulaista oloa/etomista on silloin tällöin havaittavissa. Ja pari päivää ollu silleen et kauhea nälkä mut mitään ei haluta :| Suolanen menee paremmin ku makea..
 
miwwi miä ja suosittelen tekemään esim apteekin raskaustestin tai digin :) niist saat ainakin selvän vastauksen. Mul oli esikoisest ovulaatio tullu vast 3 viikkoon, eikä toiseen niinku normaalisti. Testin tein tosi myöhään että oli selvä positiivinen mutta ar ultrassa se selvis :) hyvin voi olla sullakin mahdollista!

mä tein sillon viikko sit lauantaina apteekin testin ja selvä viiva oli, ajattelin jättää testailun sikseen mutta tää ryhmä sai mut kuitenkin hakemaan viel digin ja äsken sen tein päivä pissasta ja näytti jo 3+. Tälläkertaa sit ilmeisesti ovis tullut hieman ennen aikojaan? :D la siis 10.5 ja ajattelin testin näyttävän vasta 2-3 :)

Pikkumyy kyseli raskausvaivoista, mulla meni esikoisesta selkä jo rv 20 jälkeen ja 30+ olin jo täysin rampa :/ plus sit joskus 34+ tuli maailman järkyimmät pukama enkä pystyn ees kävellä kun teki niin sairaan kipeetä! poika syntyki sit 36+0, vedet meni 35+5 yllättäen yöl. Poitsul tuli sit ilmarinta ja olikin teholla ekan viikon. Syntyi perjantaina ja vasta tiistaina sain hänet ekaa kertaa syliin :( oli maailman kamalin viikko ja niin kauhea huoli pienestä että!

tällähetkellä ei oireita juuri ole, pari päivää sit oli järkyttävän huono olo ja laatta meinas kokoaika lentää, nyt alkaa vaan toi selkä oireilee ja kipu alkaa muistuttaa samaa kun sillon pojankaa. toivottavast helpottaa koht puolii, ei oo helpoin homma juosta 9kk tuholaisen perässä jos on ihan rampa jo ennen puolivälii:D

karoliina87 jaksuja ja onnea seuraavaan kiertoon :)

meilläkin tänään 5+0<3 huomenna viikko siitä kun sain pienokaisesta tietää ja vasta nyt alkaa ymmärtään et meille oikeest tulossa toinen tuholainen, toivottavasti:)
 
Pikkumyy kyseli raskausajan vaivoista. Mulla oli ensimmäisessä raskaudessa kohtalainen pre-eklampsia eli raskausmyrkytys, jonka olemassaolon neuvolalääkäri kielsi. Hänen mielestään puuttui yksi tärkeä oire, proteiini pissassa. Muut oireet täsmäsivät ja menin itse rv 36 sairaalan äitiyspolille asian varmistamaan valtavan turvotuksen, huonon olon, korkean verenpaineen ja epämääräisen haaleanvaaleanpunaisen vuodon takia. Ottivat tuolloin heti sairaalaan sisään ja aloitettiin käynnistelemään synnytystä. Olinkin sitten sairaalassa viikon ennen synnytystä ja viikon sen jälkeen. Synnytyksen aikana sain magnesiumhoidon eklampsian eli raskauskouristuksen ehkäisyyn. Siitä huolimatta tärisytti ja tuntui, että saatan minä hetkenä hyvänsä kouristella.

Synnytyksen jälkeen olin tehotarkkailussa päivän ja loppuajan yksityishuoneessa. Vauvakin oli muutaman päivän teholla infektioepäilyn vuoksi, onneksi ei mitään ollut. Maito ei noussut koskaan kunnolla, kun olin niin kipeä enkä siis voinut täysimettää vaan aina pulloa jatkeeksi.

Myöhemmin minulla todettiin hypotyreoosi eli kilpirauhasen vajaatoiminta. Se on voinut olla minulla jo ensimmäisessä raskaudessa piilevä/hoitamaton ja se voi olla yksi syy joka aiheuttaa pre-eklampsiaa.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vähän erikoinen juttu.. Mulla PITI olla tänään neuvola.. Paikka hieman etsitytti, ollaan kesällä muutettu ja neuvola tuntemattomalla alueella. No, siellä sitten istua napotettiin varattuna aikana. N.10min odottelun jälkeen kävin katselemassa, näkyisikö jossain jotain työntekijää ja löysinkin yhden. Kerroin, että meille oli varattu ensimmäinen neuvola-aika, mutta sitten tämän työntekijä sanoi, että se on ultra-aika! :O
Siinä meni hetki naama pyöreenä mietiskelyä ja sitten lähdettiin kiireellä ajamaan keskustaan, vain yhdessä paikassa täällä tehdään ultrauksia.

Olimme reippaasti myöhässä siellä ja ensimmäisenä ultrauksen tekevä nainen pyytää neuvolakorttia.. Itsekkin olin jo niin ihmeissäni, että totesin tämän olevan ensimmäinen käynti missään tämän raskauden takia.

No eihän siinä, oltiin keretty hetki sulatella, että tänään näkyy toivottavasti jotain. Ensin ultrasi vatsan päältä ja pikkuinen papunen sieltä näkyi. Sitten ultrasi alakautta ja tuli vähän selvempää kuvaa, vaikka tosi pikkuinen matkalainen meillä siellä oli. Sydänkin sykki komeasti, mikä oli todella suuri ihmetys. <3 Saatiin ekat ultrakuvat mukaan, vähän se kyllä vaatii silmää katsoa, mutta jokin siellä mönkii. <3 <3

Eli mentiin vähän perä edellä puuhun, ehkä olisin ensin halunnut käydä neuvolassa, kaikkia tuntoja puhumassa ja muutenkin sulattelemassa. Mutta realisoituipa kerralla odotus. :)

kovin ihmettelevin oloin, iitahoo ja matkapapunen 5+4
 
Viimeksi muokattu:
panzkus: itse testasin tässä raskaudessa ekaa kertaa pc:n liuskoilla ja viiva ei todellakaan tullut missään vaiheessa kovin "vahvaksi". Aina näkyi vain sellaisena haamulaisena, vaikka cb testiin/apteekin omaan piirtyi selkeä sininen/punainen viiva välittömästi, kun pissa suunnilleen koski tikkua. Ja samaa olen kuullut monelta muultakin eli pc:n testiviiva ei koskaan tummu kovin vahvaksi. Tästä syystä suosittelin Miwwille esim. apteekin omaa :) Muuten luotan kyllä tuohon pc:n liuskaan :) Mutta jos testiviivan haluaa tosi tummaksi, niin pc ei välttämättä ole paras vaihtoehto...Parhaimman vaihtoehdonhan hormonin nousuun tarjoaa tietenkin verikoe ja toiseksi paras vaihtoehto on se cb:n digi.
 
karoliina87 voimia! Ja pikaista tärppi onnea!
Minulla turvotus ihan kauheaa! Maha pullottaa ihan kunnolla. Mieskin sanoi että miten toi maha on noin iso ja rinnat :D No maha on kuin täytetty ilmapallo.
Kokeilin tänään jotain ihan uutta. Soitin eräälle ihmiselle joka antaa energiahoitoja. Hänen mukaansa kysta lähti pienentymään ja huomenna taas jatketaan. Hän sanoi myös että kystan sisällä on verisuonirykelmä, ei kasvain. Puhelun aikana tunsin lämmön tunnetta vatsassa, yht äkkiä tuli kauhean kuuma ja alkoi pyörryttämään. Mielenkiinnolla odotan että saako hän oikeasti kystan pienentymään/poistettua ja mitäs seuraavalla kontrolli käynnillä oikein löytyy.
Tänään on nippaillut mahassa ihan kuin menkat alkaisi, mutta tuon hoidon jälkeen tuntemus hävisi.
 
Voi oishan tuo jo kiva et aika menis vähän nopeampaa et pääsis ultrassa käymään ja sais varmistuksen. mulla on kyllä jännää "elämää" tuolla mahassa käynnissä vähä väliä...tuntee ihan selvästi et jotain siellä tapahtuu :) omille vanhemmilleni jo kerrottiin vauva asiasta...tiesivät kuitenkin että yritystä on
 
Pikkuperho Tervetuloa joukkoon! Laitoin nyt la:n tuohon 10.5, mutta jos se muuttuu niin muutetaan!

Minä luotan samalla lailla noihin vanhan aikaisiin testeihin kuin digiinkin. Se digi on siinä mielessä kiva kun siihen tulee selkeästi lukemaan.

Voi, toiset on jo päässyt ultraan ja neuvolaan ja itse en ole edes aikaa vielä soittanut. No vielähän sen kerkeää, ehkä ensi viikolla.
 
Minä aloin aamulla vuotaan kirkasta verta. Kipuja ei ole. Jännityksellä odotan alkaako kivut eli väistämättä on tulossa keskenmeno vai voisiko vuoto olla peräisin kystasta? Sairaalaan soitin ja käskivät vielä seurata tilannetta. Meinaan kyllä ainakin yksityisellä käydä tänään jos vaan saan ajan tai sitten menen illalla viimeistään sairaalaan. Lasten takia en viiti nyt päivällä lähteä (eivät tiedä tästä mitään), joten illalla kun ovat menneet nukkumaan, niin lähden. Pelottaa kyllä vietävästi
 
mamuska7, uskon että pelottaa. Toivotaan parasta! On kyl maailman pelottavin tunne huomata se veri.

Maailma on absurdi, osa N: Eilen illalla sit mentiin ravintolaan ystäväpariskunnan kanssa. Olin etukäteen päättänyt, että uutinen on kerrottava heti, tai muuten jännitän koko päivällisen. Olin aivan hermona. Ystävät tulivat pöytään, tarjoilija otti juomatilaukset, miehille oluet, ystävälleni vissy ja mulle kanssa. Sit ystävä aloitti: "No meillä on nyt tällanen tosi outo uutinen--" Ja sit tajusin et ei saamari, ne odottaa myös lasta ja suunnilleen huusin: "Eikä, meillä on sama uutinen!" Sit halailtiin, täristiin, kiroiltiin ja päiviteltiin! Aivan kreisiä. Kolmisen viikkoa ovat meitä edellä. Nyt ei sit ystäväporukassamme oo ketään lapsetonta, jos kaikki menee kummallakin hyvin. Mitä toivon NIIN kovasti.
 
ihanaa jos löytyy kohtalontovereita..mulla odottaa kans muutama ystävä samaan aikaan...ovat jo paljon kylläkin edellä :) minä odottelen täällä takavasemmalla vielä ennen kun uskallan kertoa mitään...neuvolan jälkeen kerrottiin viimeksi..mutta tekisi kyllä mieli odottaa sitä ultraa että näkee et siellä oikeesti joku on mukana :) mie oon kans koko ajan jotenkin säikky et nään jopa painajaista et alan vuotaa verta... :/ ärsyttää kun ei vaan osaa nauttia vaan pelkää koko ajan pahinta. Juuri eräs ystäväni kertoi että heillä oli mennyt todella alussa kesken ihan viikolla 5, niin ei tässä hirveesti uskalla innosta hyppiä.
 
mamuska: tsemppiä! toivotaan, että vuoto tulee tosiaankin siitä kystasta, jos ei kerran kipujakaan ole eikä hyytymiä, mitä yleenstä menkkavuodossa/keskenmenossa.

panzkus: no on kyllä tosiaan tumma viiva pc:llä! Täytynee itsekin vielä kokeilla sillä :D Josko tulis nyt tumma viiva, kun viikkoja on melkein 5+ :heart:
 
Edellisessä raskaudessa sain kyllä aika tumman viivan tolla samanmerkkisellä testillä.. Ja olen nyt tehnyt 2 digi testiä ja ne on näyttänyt Raskaana 1-2, kaapissa olisi vielä yksi, mutta en vieläkään malta tehdä sitä.. Katson jos soittelen alkuviikosta ja jos pääsen tarkastukseen.
 
Hei!

Ilmottaudun mukaan sekavin tuntein.
3. lapsi on sitten kai tulossa. Viikkoja 4+3 ovulaatiosta laskettuna. Mulla ikää 35-v.

Ensimmäinen lapsemme tuli ekalla yrittämällä, toista tehtiin pitkään, lopulta onnistui hedelmöityshoidoilla ja tämä kolmas alkoi kolmannesta kierrosta.

Aamuyöllä nousin vessaan ja samalla alkoi kamala kuvotus. Pari tuntia makasin sängyssä ja kaivoin talon ainoan raskaustestin ja tein sen. Näytti raskaana 1-2. Pieni järkytys, vaikka siis toiveissa on ollut kolmas lapsi ja ehkäisyä ei ole käytetty ja ovulaatiot hyödynnetty. Aamu onkin mennyt oksentaessa. Ja olo on kuin olisi influenssa tulossa. Joka paikkaan sattuu. Jään jännityksellä odottamaan, mitä tästä tulee.
 
iitahoo, oi miten ihana juttu, että kuulitte ultrassa jo sydänäänetkin! :)

Meillä on ultra maanantaina, sillon päiviä 6+1, joten jännityksellä odotetaan mitä siellä näkyy. :)

Monella tuntuu ruokahalu lisääntyvän raskauden alkaessa. Onko kellään samanlaista, ettei oikein mikään ruoka mene alas? Mulla ainoot ruoat, joista oikeasti tykkään tällä hetkellä on kasviksilla täytetty croissant, banaani ja appelsiinimehu. Yritän kuitenkin syödä aina yhden lämpimänkin ruoan päivässä, mutta ruokaa ei siis todellakaan tee mieli ja melkein kaikki ruoka yökötyttää.
 
Viimeksi muokattu:
Ömh, niitä sydän ääniä ei kuulunu, mut se hoitaja sanoi että ne näkyy. Semmonen tumma alue sytkytti ruudulla. :)
Voiko sitten olla, että kun niin alussa ollaan, niin ei mitään kuulu? Jos se sitten seuraavassa kuuluisi.

Näin viime yönä aika pelottavaa unta. Toukka ei voinut jostain syystä kasvaa enää mun massussa, vaan se laitettiin semmoseen keskoskaapin näköiseen kasvamaan. Olin kovin huolissani, kun se oli suorana eikä kippurassa niinkuin mahassa. Sitten siinä yhden tuttavani lapsi tuli aika rajusti silittelemään lasta semmoisen kalvon läpi.
Uni oli sinänsä mukava, mutta se tunnelma oli aika ahdistava. Miksi? :(
Tämä lapsi on todella toivottu, mutta tämän päivän olen sitten miettinyt, onko minusta oikeasti äidiksi. Kai nämä sekalaiset tunteet kuuluu tähän alkuun. Ei vielä pitäisi liikaa ajatella toukkaa, jos jotain sattuukin.. :(
 
marilou mulla tuntuu kyl olevan nälkä kokoajan, mut kaikki ruoka ei todellakaan maistu..ainakin jogurtti ja juusto aiheuttaa yökötystä. Muutenkaan makeaa ei tee mieli, enemmän suolaista ja sit esim. banaani on kyl pelastus, omput viinirypäleet yms. menee kans. Mut eilen ja tänää vasta huono olo alkanut nostaan päätään, joten eiköhän täs kohta taas kaikki yökötä :|

iitahoo ymmärrän kyl hyvin noi sun mietiskelyt, itelläki vähä samantapasia ajatuksia mielessä. Toivottu tilanne tää kuitenkin on, joten eiköhän nää tunteet ja ajatukset kuulu raskauteen :) Myöskään plussatesti ei synnyttänyt niin voimakasta ja iloista reaktiota kuin odotin, mutta en ota siitä ressiä :) Aikaa tää sulattelu vie mut sehän on osa tätä rosessia :heart:

Tänään tein VIIMEISEN testin, lupasin niin itselleni ja miehelle ;) Ja Raskaana 3+ tuli digiin alle minuutissa :D

panzkus 5+2
 

Yhteistyössä