Toukokuun toukat 2013 *MARRASKUU*

Moikka pitkästä aikaa!

Kamala, kun nuo työt verottaa niin, ette kerkeä tännekään kirjoittelemaan :D
Onnea kaikille, jotka ovat saaneet hyviä uutisia!

Pilvilinna74: Osanottoni ikävien uutisten vuoksi. Sanat eivät riitä kertomaan, miten kauhealta tuo tilanteenne kuulostaa, suorastaan painajaismaiselta. Jaksamista tämän kaiken keskellä!

Omaa oloa: Olo nyt kaikinpuolin ok. Nyt kun tää flunssakin vihdosta viimein on alkanut helpottamaan. Välillä alaselkää polttelee työpäivän jälkeen, etenkin jos on ollut kiirusta, eikä ole kerkennyt istahtamaan päivän aikana. Teen siis seisomatyötä ja hiukka hirvittää tuo loppuaika, että miten kovilla selkä on.

Te, jotka odottelette esikoista, oletteko tehneet jo hankintoja? Me ei olla tehty vielä yhtään mitään.. pitäis varmaan tuossa loppu/alkuvuodesta lähteä kiertelemään vaunuliikkeitä =) Turvakaukaloita ollaan katseltu netistä (lähinnä noita turvallisuusjuttuja).

Mukavaa viikonalkua!

Amon & piskuinen 16+3

Hali Pilvilinna74 <3

Täällä sekä hyviä, että vähän taas huolestuttaviakin uutisia.
Np-ultran tulokset normaalit:)
Mutta taas aamulla kun heräsin oli housut veressä ja enemmänkin verta tuli kun kävin vessassa:( nyt tulee tosi niukasti.
Soitin äitipolille, mutta käskivät vaan odottaa runsastuuko uudestaan ja tuleeko kipuja.
Mä kokeilin tota mun dobleria ja mielestäni sain sydänäänet kuuluviin:)
Alkais jo pienen liikkeet tuntua niin voisi olla vähän varmemmalla mielellä ja nauttia tästä raskaudesta.

Meinaatteko ottaa influenssarokotetta?

Tänään 13 POKS!!!!

Pilvilinna74 Voimia raskaaseen aikaan! Muistakaa olla toistenne tukena ja surekaan molemmat omalla tavallanne. :hug:

Suuria ja miksi ei pieniäkin hankintoja suunnitteleville vinkiksi, että myös lastentarvikeliikkeissä on joulun jälkeen tammialet.

Infulenssarokotteen jätän väliin. Töissä ollessa se tuli otettua, mutta viime syksynä olin juuri saanut esikoisen niin en silloinkaan ottanut ja taudilta vältyin. Jos vaikka tälläkin kertaa välttyisi. Riskejä on sekä rokotteessa että itse taudissa.

jonna ja pikkunen 16+3

Viivimamma, voi veret, kunpa loppuisi pian! Mullakin tuli vielä kerran np-ultran jälkeen, mutta siihen on jäänyt (koputan puuta).

En ole pohtinut influenssarokotetta olleskaan, jotenkin sellanen fiilis että en ehkä ota sitä. Mutta jos huomisessa neuvolassa täti jotenkin vakuuttavasti sen puolesta argumentoi, voi olla että otankin.

Hankintoja ei olla tehty vielä varsinaisesti, lukuunottamatta kaverilta saatua kestovaippakassillista ja eilen saatua maailman hienointa pinnasänkyä. Se on sellanen metallinen sairaalasänkymäinen, jossa on pyörät, oon aina sisustuslehdissä ihaillut niitä. (Nyt kyllä vähän hirvittää, kun se on jo tuolla meidän sängyn vieressä - siis meille tulee joku tyyppi, joka nukkuu sit siinä, WHAT?!) Vaunut on vielä ihan tuntematonta aluetta, Huutonettiä kerran selailin, mutta lamaannuin niistä kaikista vaihtoehdoista. Ehkä sit ens vuonna. Lastenkirjoja raahaan kirppiksiltä jatkuvalla syötöllä, vaikka kaikki omat vanhat kirjanikin ovat tallella porukoilla. Mut ei sellasia hienosti kuvitettuja harvinaisuuksia vaan voi jättää ostamatta...

16+1

Pilvilinnalle74 tsemppiä raskaaseen aikaan. Halaus<3
Toivottavasti viivimamman verenvuoto loppuisi pian ja vauvalla olisi kaikki hyvin !

Täällä ollaan jo vähän valmisteltu vauvan tuloa, vaunut on hankittu ja vähän vaatteita. Kolmen viikon päästä olisi taas neuvola ja silloin saa onneksi tietää rakenneultraan ajan:)

Viivimamma kyseli influenssarokotteista; itse en aio ottaa, on selvitty aiemminkin ilman erityisiä rokotteita.

Hyvää alkanutta viikkoa itse kullekin ja mukavaa joulun odotustakim;)

Rv 14+5<3

Influenssarokote otettu tänään. Influenssan tullessa vauvan riski vahingoittua olisi liian suuri ja rokotteessa ei ole lainkaan riskejä. Olen sairastanut 2 kertaa elämässäni influenssan ja toisella kertaa sain jälkitautina keuhkokuumeen. Keuhkokuume, aivonkalvontulehdus tms. olisi tosi pelottava raskausaikana:( kun ovat muutenkin! Siksi minä päädyin jälleen kerran rokotteeseen.

Neuvolatatäti sanoi että koska olen joka vuosi nyt jo 4 vuoden ajan ottanut rokotteen niin sen teho on täysi. :) Sanoi myös että se suojaa hyvin tässä vaiheessa raskautta lastakin.

Influenssarokotetta en aio ottaa vaikka siihen kovasti työpaikalla kaikkia koetetaan painostaakin.. Eikä sitä edes suositella raskauden ekalla kolmanneksella, et jos ottaisin niin ottaisin vasta viimesellä kolmanneksella varmaankin..
Enkä usko alkuunkaan tuohonkaan ettei rokotteella olis muka mitään riskejä tai haittoja..Jos olisin usein flunssassa niin saattasin ottaa mut en oo tietääkseni ikinä elämässäni edes kunnon influenssaa sairastanu joten en sitä osaa edes pelätä.. Yritän kyllä välttää kaikkia ylimääräisiä lääkkeitä tällä hetkellä..

Influenssarokote en ota, vaikka sitä kovasti tyrkytetään, ymmärsin niin että siitä on vauvalle suojaa vain tuolla viimeisellä kolmanneksella ja se vaikuttaa myös että vauva syntyy influenssa kauden ulkopuolella. Ja mitä noihin jälkitauteihin tulee niin paljon pahoja jälkitauteja tulee myös normi flunssasta.

Tänään pääsen neuvolaan, viime kerrasta onkin aikaa :) Saan tietää tuon hemoglobiinin kohtalon...

16+0 POKS!! :heart:

Heippa.

Pilvilinnalle ja perhelle voimia ja jaksamista:hug:

Tsempit kaikille vuotelijoillle:hug:varmasti pelottavaa:(

Omaa napaa
: väsyttää ja pissattaa usein,ei kuitenkaan kirvelyä,joten tuskin tulehduksesta kyse.Edelleen hajut ottaa nenään ja välillä kuvottaa:x

Rokotetta
en minäkään ota...

petronella ja toukosalaisuus 12+6:heart:

• Tykkää
Reactions: Pilvilinna74
Mä kävin aamulla neuvolassa kuunteluttamassa sydänäänet.
Siellä pieni sydän jyskytti 165 kertaa sekunnissa <3

Mä en oikein tiedä mitä tehdä ton influenssa rokotteen kanssa... Ehkä otan...

Hankinnoista: mä sain kaks ikean säkillistä mamma vaatteita mun siskolta, vauvalle kylpyammeen ja tuun saamaan paljon lastenvaatteita. Siskolla kaksi poikaa, eli jos poika tulisi ei tarvitsisi vaatteita ostaa oikeastaan yhtään.
Ite ollaan ostettu muutama söpö potkupuku.

Viivimamma & Aarre 13+1

Pilvilinna =( Voimia!

Viivimamma, toivottavasti vuoto on harmitointa ja loppuisi vihdoin!

Mulla on tänään toinen neuvola. Se, johon myös mies pitää raahata mukaan. Saas nähdä kuinka ärsyynnyn, jos kovasti alkaa asioitamme utelemaan =D Aiempien lasten kohdalla ei tuollaista käyntiä ole ollutkaan.

Rakenneultra on meillä muistaakseni 27.12. Saisikohan sitä kerrankin sukupuolen tietää.

Hankintoja ei olla tehty ensimmäistäkään, katellaan sitten vaikka toukokuun alussa =D Mies kovasti kyllä vaunuja katselee, mutta se on myös jo tainnut päättää mitkä hommataan, itseäni ei ole niin vielä kiinnostanut.

Influenssarokotetta en ota, en ole koskaan aiemminkaan ottanut enkä tietääkseni ole sitä koskaan potenut. Muutenkin olen harvinaisen perusterve ihminen ja raskausaikoina en ole tainnut sairastaa koskaan. Minusta on myös kehkeytynyt melko rokotekriittinen ihminen, joten pärjäillään ilman tälläkin kerralla :)

Mäkin kuulin tänään ekaa kertaa sydänäänet, miten liikuttavaa! Ensin ne kuului tosi vaimeana, sit tyyppi ponkaisi lähemmäs ja alkoi mieletön jumputus. 145 oli sykkeensä. Pissanäyteproseduuri oli aika simppeli, ennen tapaamista pissattiin purkkiin ja siitä tsekattiin itse tikulla ne arvot. Hienosti selvisin siis. Influenssarokotteesta ei ollut puhetta.

Naistenklinikka ilmeisesti sulkee vapun tienoilla, mutta silti siellä hoidetaan joitain synnytyksiä. Oon siis siellä synnyttämässä, kunnes toisin todistetaan!

16+2

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tiiti* ja Jasmin12
Täällä on pullahtanut maha todella esiin viikon aikana, vanhat housut ei meinaa enää mennä jalkaan ja mahaa saa kyllä peitellä jos siihen on tarvetta.. :)

Sydänääniä oon kuunnellut monena aamun omalla dopplerilla, aika kiva kapistus se :) Ja saa varmuuden siitä että masussa on kaikki hyvin jos epäilyttää.

Huomenna ensimmäinen neuvolalääkäri, mitä siellä tapahtuu?

13+1

Tässä kun on pähkäillyt lapsivesipunktioon menoa, osuin mielenkiintoisille sivuille Kehitysvammahuollon tietopankki ja sieltä kohta oireyhtymät, josta löytyy lista sadoista eri mahdollisista syndroomista/oireyhtymistä. Punktiossahan yleensä tutkitaan vaan trisomiat 13, 18 (jotka näkyvät jollain tasolla myös ultrassa)ja 21 =Down. Herää ajatus, ottaako riski keskenmenosta vain Downin poissulkemiseksi, kun kuitenkin on niiiin monta muuta mahdollista syndroomaa olemassa...

Viimeksi muokattu:
Affen Ai vapun tienoilla, onks toi ihan jotai julkista/neuvolasta tullutta tietoa vai jotai sisäpiirin tietoa?:)
Tosi kiva ollaan sit kaikki pk-mammat varmaan Kättärillä ja kauheet ruuhkat siellä..:) Onneks ei Jorviinkaan meiltä ainakaan niin paha matka oo.. Mä oon ymmärtänyt et siel Naikkarilla hoidetaan vain ja ainoastaan riskisynnytykset sillon? et jos niin on niin toivotaan ettet siellä joudu synnyttää.. :)
Täällä kans tänään toka neuvola, saas nähdä saadaanko paikallistettua sydänäänet...

Tänään pääsee poksumaan, joten 14+0 POKS !

Toinen neuvvola käynti oli viime viikolla, samalla oli myös ensimmäinen lääkäri aika.Lääkäri kuunteli sydän äänet ja teki sisätutkimuksen,kaikki oli niinkuin pitääkin! :heart: Lääkäri myös kyseli oloani ja kun kerroin ettei mitenkään nautinnollista aikaa tähän asti ole ollut, hän sanoi että elimistö yrittää pahoivoinnilla ja oksentelulla kertoa että pitäisi rauhoittua ja levetä. Tosin muuta en teekkään kuin työssä käy ja kotiin sänkyyn lepäämään. Tähän hän sanoi että sairaslomaa kyllä saan, mutta en sitä vielä kehdannut otaa, koska en ole vielä töissä kertonut ja varmastikkin joulukuun alussa saan tietää jatkuisiko työsopimukseni (joka nyt loppuu vuoden loppuun) ja jos raskaudesta tietäisivät tuskin jatkaisivat.

Influenssa rokotetta en ota, en oikein luota näihin rokotus juttuihin (foliohattu päässä :p )

Rakenneultra ääni aikakin tuli ja sinne päästään 3.1.2013 , kolmas neuvola olisi 17.12.2012, joten siinä seuraavat etapit joita odotella!

ässämix, neuvolantäti sanoi, että niillä oli ollut vastikään infotilaisuus aiheesta. Ultrassa kun Naikkarilla käytiin, niin siellä oli brosyyreitä, joissa sanottiin että "loppukeväästä" menee kiinni. Lähinnä riskisynnytyksiä siellä joo hoidetaan, mutta jos niitä on vähän, niin voi päästä ihan perussynnyttäjätkin sinne.

e. Jännää, miten eri paikkakunnilla on niin eri neuvolasysteemit. Pk-seudulla eka lääkärineuvola on viikoilla 26-28, eli sadan vuoden päästä.

Viimeksi muokattu:
Olipa tänään taas aamu,piti lähteä viemään tyttöä päiväkotiin,niin auto ei lähtenytkään käyntiin,onneksi apu löytyi naapurista ja päästiin,kun päästiinkin matkaan...

Tänään repinyt ikävästi pakarasta ja alapuolelta,niin tuttua aiemmista raskauksista,voi kun oikeasti ei vielä alkas joka päivä vaivaamaan,pitkä matka vielä toukokuulle:headwall:

Minä en ole koskaan käynyt raskausajan seuloissa,vaikka toinen lapsemme erityinen lapsi(odotusaikana ultra ei poikkeavuuksia paljastanut),niin ei viimeksi,eikä nytkään haluttu mennä lisätutkimuksiin,np ultrassa kaikista käyty.Meidän erityisellä lapsella sydänvika ja myöhemmin todettu harvinainen oireyhtymä(älyllisesti ei ole ikäisensä tasoinen),oli pienempänä hyvin infektioaltis jne.. ja edelleen tarvitsee sydänseurantaa ja muita seurantoja,tätä oireyhtymää ei olisi voitu nähdä missään seuloissa.Koetan sanoa,että en halunnut sitä stressiä,jos jääkin seulassa kiinni.

Viimeksi muokattu:
Mekään emme ole käyneet koskaan raskausajan seuloissa. Meillä on nuorimmaisella harvinainen oireyhtymä, jonka takia hän ei ole älyllisesti toisten lasten tasolla. Lapsemme sairautta ei myöskään nähty ultrissa, kaikki oli niin kuin pitikin. Seulat eivät näytä kuin tietyt poikkeamat ja tuntuu, että näistäkin eniten etsitään downin syndroomaa.

On isoja päätöksiä päättää millainen lapsi saa syntyä ja millainen ei. Tällaisia päätöksiä en soisi kenenkään joutuvan miettimään/tekemään. Itse olen iloinen, ettei ultrat näyttäneet mitään poikkeavaa etukäteen lapsemme kohdalla, koska silloin meillä ei todennäköisesti olisi ihanaa, valoisaa, elämänmyönteistä tyttöämme. Erityislapsen kanssa eläminen ei ole pelkästään raskasta niin kuin monesti ajatellaan vaan se antaa enemmän kuin ottaa.

Tottakai nytkin mietin, saammeko terveen lapsen vai lapsen, joka poikkeaa valtavirrasta. Poikkeava lapsi on meille ihan yhtä tervetullut kuin tervekin lapsi, poikkeava lapsi elää toisenlaista elämää, johon me vanhemmat saamme osallistua ja jossa pienistä asioista tulee suuria=).

Hymeli ja hissukka 15+4

Ja heips :wave:

Risteilyt risteilty =) Hauskaa oli, ainoastaan negatiivistää mitä reissuta voi sanoa on, ettei päässyt tanssimaan =( Porukka oli niiiiiiin kännissä, etten viittinyt mennä sinne tönittäväksi, mutta muuten tuo selvänä olo ei haitannut =)

Esikoinen lähti isinsä kanssa viikon lomalle vanhaan kotikaupunkiimme ja minä jäin itekseni kotiin.. hieman on orpo olo =)

Pahoittelut huonoja uutisia saaneille ( en nyt kirveelläkään saa mieleeni, ketä)
Tuohon sairaus juttuun piti sanomani, että ehkä olisin itsekin itsekäs jos esikoisesta olisi ilmennyt jokin sairaus.. Toinen tai kolmas sitten on mielestäni toisaalta eri juttu.. Toisallta on hirveän vaikea ajatella mitä siinä kohtaa tekisi jos rakenneultrassa esim. tulisi ilmi jokin vakava sairaus...
Nyt kuitenkin toivon sydämeni pohjasta, että huonot uutiset loppuisi tähän.

Tänään sain esikoisen odotukseen/ synnytykseen littyvät paperit toisesta kaupungista, ja niitä kun luki, alkoi tulevaisuus hirvittämään vielä enemmän.. onneksi ongelmiin osataan varautua jo etukäteen, kun ovat kerran tiedossa, mutta mitä jos lapsella ei tulekkaan olemaan kaikki hyvin minun kroppani takia??? esikoisenkin odotusajalla ollut korkea verenpaine,erittäin supistus herkkä kohtu, vähentynyt lapsivesi, uhkaava hapenpuute, virtauksissa liikaa vastusta ja nämä oireet kaikki 4 viikon sisään ja sitten synnytinkin... onneksi lapseni on jo iso poika ja tuo kaikki on menneisyyttä, mutta laittaa miettimään, jos tulavalla lapsella kaikki ei menekkään yhtä hienosti... no niin nyt sitä maalaan piruja seinille ja saan verenpaineet taivaisiin... =/

Kaivoin esikoisen äitiyspakkauksen kaapista ja tutkein mitä kaikkia olinkaan säilyttänyt, löysin kastehousut :heart: ne oli kokoa 44 :heart: voi äly ne oli pienet...

Nyt taas ooon täällä höpissy vaan omiani =) Toivottavasti kaikki mammat voi kohtuullisesti ja "onnellinen" odotus voi kunnolla alkaa ilman huolia =)

ReVe & OivaAino (lapsukainen sai uuden työnimen) 14+4

Moi, kommentoin nopeasti vaan tuota influenssarokotusta. Itse otin ja jokainen saa olla mitä mieltä asiasta on- itsehän sen päättää. Sen haluan vaan korjata tänne, että tuon influessarokotteen saa ottaa missä tahansa vaiheessa raskautta eikä sen ole todettu olevan haitallinen sikiölle. Tämä siis influessarokotteen käyttöoheista luettua- sitten voi toki jokainen miettiä haluaako rokotetta ylipäätäänkään ottaa.
Hyvää odotusta kaikille!
Sanzu ja vilpertti14+2

Viimeksi muokattu:
Influenssa rokotteesta En aio sitä ottaa koska en koe sitä tarpeelliseksi.
Neuvolasta Tänään varailin toista neuvolaa joka meni 18.12 asti, silloin on jo rv 17+4, että ei ihan turhan usein tartte siellä näköjään ravata :O Mulla tosin oli eka neuvola vasta rv 10 kun hoksasin raskauteni vasta viikoilla 7+ jotain :D Lääkärineuvola täällä Jyväskylässä on ilmeisesti vasta joskus myöhemmin rv 28 paikkeilla, kaikesta säästetään näköjään.

Maha on pullahtanut aikalailla, tai lähinnähän tuo sitä turvotusta lienee, kun kohtukin taaksepäin kallellaan, niin ei sen mahan näillä viikoilla pitäis kovin vielä pullotella!? :) Paino ei oikeastaan ole noussut sitten alkuraskauden jatkuvan syömisen, mutta mammahousuihin on jo täytynyt siirtyä, omat farkut painoi jo niin ikävästi vatsaan.
Sikiöseulontoihin osallistuttiin vaikka siinä tosiaan vain niitä tiettyjä poikkeavuuksia etsitään, kehitysvammoja on niin paljon, eikä kaikkea voi raskausaikana edes huomata ja saattahan vauva vammautua myös synnytyksen aikana jos kärsii pitkän ajan hapenpuutteesta.Koskaan ei tiedä mitä tuleman pitää ja turhaan niitä edes murehtii etukäteen :)

Mukavia odotushetkiä kaikille :)

MariArvo ja pikku-c 13+4

Huomenta!

Piti jo eilen kirjoitella tänne, mutta oli sen verran kiirus päivä, etten ehtinyt muuta, kun kuulumiset lukea. Illalla sitten vei uni voiton, kun kuopusta nukuttelin. Jäi kaikki valotkin päälle, piti nousta keskellä yötä ne sammuttamaan ja hampaat pesemään...

Kuopus kyseli tänä aamuna, onko vauva jo syntynyt. Pettyneenä kyseli milloin vauva tulee syömään hänen viereensä. Selitin, ettei vauva ensin osaa syödä tavallista ruokaa, vaan syö pelkkää tissimaitoa. Kuopus päästi kauhean röhönaurun: "ha, tissimaitoa!" Mutta oispa se aika näppärää, jos vauva vaan putkahtaisi joku yö masusta :D

Viikonloppuna käytiin tosiaan miehen vanhemmilla, saatiin onnitteluja vauvauutisista ja tarjous lastenhoitoavusta ensi kesälle. Tosi kiva, en ilkeä apuja pyytää muuta kuin äärimmäisessä pakossa. Eri asia sitten, jos joku tarjoutuu. Koko katras ei ole "vaivoiksi" lähdössä, vaan 1 tai 2 vanhinta.

Mullakin tuli vuosi lisää, eli iäksi saa päivittää 28v.

Ikuisuudelta tuntuu tämä seuraavan neuvolan odottaminen. Kohtu on edelleen tosi upoksissa, hyvä että sitä edes tuntee vatsan päältä tunnustellessa. Tyhmänä sitten ajattelee, että kasvaako se edes enää, että entä jos joku on mennyt pieleen. Enpä ole aiemmissa raskauksissa näin jännäillyt!

Isompana huolena on esikko. Juteltiin opettajan kanssa, ja viimein löytyi samoilla linjoilla oleva aikuinen. Koulun käynti on tosi työlästä välillä, tehdään kotona paljon ylimääräistä työtä, että pysyisi muiden mukana. Nyt on sitten tarkoitus varata aikaa testeihin, missä lähdetään selvittelemään, mistä oikeastaan on kyse. Viime vuoden ope näki asiat ihan eri tavalla, onneksi tuli uusi ope tänä syksynä! Mutta eipä siitä sen enempää, ennen kuin on testien jälkeen viisaampi.

En aio ottaa influenssarokotetta, eikä mulle ole edes tarjottu sitä. Lapsillekaan en ole koskaan ottanut, mistä on neuvolatädin kanssa ollut pientä erimielisyyttä.

Toivottavasti Viivimamman vuodot loppuu, eikä ole mitään vakavaa!

Cherrie_ 12+5

POKS 18+0 ja enää kaks viikkoa puol väliin ja rakenneultraan!:)))

Pieni on maha ku mikä, mutta niinhän mää toivoinkin, että voisin olla hyshys hiljaa töissä tuohon rakenneultraan asti. Näillä näkymin on siis hyvinkin mahdollista, että tuo onnistuu.

Perjantaina toka neuvola (Helsingissä ei tosiaan turhan usein tarvii neuvolassa käydä).

Ja mites hei toi ajatus siitä, että neljän kuukauden päästä pitäis jäädä äitiyslomalle. Me ei olla vielä hankittu oikeastaan mitään, ku ollaan oltu muuttotouhuissa ja ku ollaan kaveripiirin ensimmäisiä, ni tullaan saamaan vissiin aika paljon tuota tavaraa.

Vielä ois purettavaa ja hankittavaa uudessa kodissa, mutta voiton puolella jo sen puolesta et vanha kämppä on pakastimen sulatusta ja pesua vaille valmis.

Aateltiin järjestää tupari-pikkujoulu-mun 23v:t vielä joulukuun aikana, ni saatais vähän motivoitua itteämme tuohon loppurusaukseen ja yllätettyä muutama kaveri lisää, jotka ei vielä tiedä. Eli siihen mennessä ois ainakin hankittava pinnasänky ja jotain muuta näkyvää vauvatavaraa :)

Terkuin, Simppu ja pötkis 18+0

Yhteistyössä