Hei pitkästä aikaa!
Mukavaa lukea kuulumisianne.
ruokailusta Meillä syödään lonaalla soseita, kasvissososeita ja nyt paria päivänä ollaan otettu liha mukaan, kana. Oon antanut aina ruua kanssa pikkasen luumusosestta, pari teelusikallista. Ei oo ollut mahavaivoja. Posket on ollu vähä rohtuneet, mutta luulen, että johtuu kylmästä, Bepanthe auttaa. Iltapäivällä ollaan sitten syöty riisipuuroa jollakin marja-tai hedelmä soseella. Nyt pitäs sitten viljojakin ottaa mukaan.
liikkumisesta Tyttö liikkuu eteenpäin jo varsin näppärästi ja navan ympäri on kääntynyt jo pitkään. Kääntyy mahalleen ja selälleen molempiin suuntaan. Sisukas pieni pakkaus: muskarissa kutsuvat Pikky Myyksi... Vaikka hyvin meillä on kasvettu: 5 kk neuvolassa oli 63 cm ja pikkasen yli 6 kiloa. Parina päivänä on hetken istunut syöttötuolissa, ostettiin tripp trapp. Mutta ei vielä kovin tukevasti istu, joten kokeiluiksi ovat jääneet vielä. Nyt olen sitten fysioterapeuttikaverin vinkistä alkanut pukemaan ja riisumaan sylissä, kun olen koko ajan tehnyt nuo hommat hoitopöydällä ja nykysin lattialla. On sellainen väkkärä, että vaipanvaihto on jo ihan tuskaa. Uskomattomat voimat voi ola noin pienellä, kun punkee väkisin mahalleen.
Vasen käsi meiän tytöllä on ollut laiska koko ajan. Oli pitempään nyrkissä kuin oikea. Käyttää kyllä vasenta kättä. Vaihtaa lelua kädestä toiseen ja ottaa lelun vasempaan käteen, jos pidän oikeasta kädestä kiinni. Usein myös oma-aloitteisesti näpräilee leluja vasemmalla. Sitterissä, ja mahallaan käyttää vasenta kättäkin varsin mallikkaasti. Tuntuu, että varsinkin selällään, kun heiluttelee jumppamaton leluja vasen käsi usein unohtuu nyrkkiin vierelle. Neuvolassa ei ollu huolissaan, ja lääkäri sanoi, ettei tässä nyt edes huomaa eroa. Mutta kyllä käsissä ero on. Vasen on jollakin tavalla jäykempi. Kovasti ollaan leivottu pullaa ja oon venytelly käsiä. Tuntuu, että käsi toimii koko ajan paremmin. Itse olen aatellu, että vois ehkä johtua tytön jäntevyydestä, kun on ihan pienestä asti ollu mahottoman jäntevä, niin että 2 kuukautiseksi asti pukeminenkin meinas olla hankalaa, kun käsiään niin jännitti. En kovin huolissani ole, kun tyttö niin hienosti on lähtenyt liikkumaan, mutta kyllähän sitä tietenkin tarkkailee tuota vasenta kättä. Kolmen viikon päästä jo 6 kk neuvola (hui, mihin nämä päivät katoaa). Täytyy ottaa puheeksi, jos eroa edelleen on.
Minusta oli aika outoa, ku lääkäri sanoi, ettei puolieroihin puutu, kuin joskus 3-4 vuode iässä. Mulla on semmonen käsitys, että vauvojen pitäis käyttää molempia puolia yhtä hyvin. Onneks tyttö kuitenki käyttää kättä ja se on lähinnä vain kömpelömpi. Oikea sitten onkin sitäkin taitvampi. Tänään annoin tytölle sitteriin molempiin käsiin sellaisen rinkulan ja hienosti piti molempia leluja käsissään. Pitäis ostaa semmosia palikoita että sais vähän harjoittaa erilaisia otteita.
Tiedättekö, saako niitä puisia palikoita, joissa on numeroita ja kirjaimia edelleen jostakin?
Äitiliini ja Pikku Myy 5,5 kk