TOUKOKUUN TOUKAT 2010 ~~Elokuussa 2010~~

emv
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Voihan se olla joo jotain hormonaalistakin häikkää...Mut mä en ota riskejä ja tilasin äsken liuskatestejä, eipähän tartte arpoo..
Mua vielä pelottaa ihan ekstrana et pillerit pettää ku mulla kuitenkin oli ehkäisyrengas käytössä kun tää napero alkunsa sai.. :p Pillerit mulla oli monta vuotta eikä niiden kans ollu ongelmia, mut näitä minipillereitä en oo ikinä kokeillu joten epäilyttää ja paljon..Mä en oikeesti tiedä mitä tekisin jos tulisinkin taas raskaaks.. :attn:
Maira tuuhan sit kertoo kun oot testaillu

 
Moikka!
Mullakin alkoi sitten menkat 2kk synnytyksestä, niin kuin joka kerta. Ja edelleen jaksoin toivoa, että imetys pitäisi ne loitolla, mutta ei toivoa. Viikkoa aiemmin olin kerennyt noi cerazettet alottaa ja nyt sitten odotellaan, että miten kauan vuoto kestää ja millaiseksi menkat muuttuu. Mulla normaalisti ilman mitään ehkäisyä on ollut niin niukat menkat, että olen pärjännyt pikkuhousunsuojilla.

Benjamin on kasvanut ihan hirveästi ja hymyilee ja juttelee jo tosi paljon. Ei ole oikeastaan ollenkaan kiinnostunut leluista, eikä kunnolla seuraa katseella lelua. Mutta ihmisiä tykkää katsella ja esim. minua kyllä seuraa katseella, jos kävelen lattialla makaavan pojan ohi :) Nyrkit ovat myös löytäneet tiensä suuhun.
Päivät menee 2-3 tunnin syöttöväleillä ja yölläkin syödään 3-4 kertaa. Minusta on ihan normaalia, että pieni vauva syö yölläkin useammin. Edellistä imetin vuoden verran ja vasta lähempänä 1 vuotis synttäreitä alkoi nukkumaan yöt ilman syöttöjä.
Välillä harmittaa näin pieni ikäero, kun ei kunnolla pysty nauttimaan tästä vauva-ajasta. Taapero on niin mustis, ettei tosikaan ja koko ajan saa olla silmät selässäkin ja silti pääsee välillä läpsimään, nipistämään ja niin edelleen. Vauva parka :ashamed: Mutta kai niistä sitten isompana tulee kaverukset. Tai niin ainakin kaikki sanovat :)

Raskauskiloja täälläkin vielä jäljellä. Osa vanhoista housuista menee jalkaan, mutta ovat aika piukat. Ja osa menee jalkaan, mutta ihan turha toivo saada vetskaria ja nappia kiinni tuon maharepun ylitse. Viimeksi laihdutin keventäjien avulla ylimääräiset kilot pois siinä vaiheessa, kun vauva oli jo yli puolivuotias ja söi jo hyvin kiinteitä. Samoin ajattelin nytkin toimia, ellei kilot nyt sitten itsestään karise siihen mennessä. Odotan niin ensi kuun alkua, että alkaa se kuntosali :D

zizilisko ja B 2,5kk

Muoks. Paranemisia Alisan tissille :hug: Kuulostaa aika ikävältä :/ Vaikuttaako tuo muuten imetykseen vai sujuuko se niin kuin ennenkin?
 
A-L-M En toki tahtonyt syyllistää ketään. Oman mielipiteeni vain ilmaisin koskien imetyksen lopettamista niin pinnallisen syyn kuin oman ulkonäön vuoksi. Aivan eri asia sitten muut syyt :)
Imetyksen lopetus ja korvikkeeseen siirtyminen ei takaa sitä että saisi nukkua paremmin. Ystävälläni ei riittänyt maitoa ja vauva kasvoi hyvin sitten korvikkeella. Mutta sama yösyöttöhomma heilläkin oli kuin meillä tissimaidolla. Mutta eihän sitä etukäteen tiedä miten homma toimisi...
 
zizilisko Meillä ei olla mustasukkaisia pienokaisesta. Meillä tyttö täyttää 2 v syyskuun alussa ja on kaikessa mukana mitä vauvan kanssa tehdään. Seisoo korokkeella ja katselee kun vaippaa vaihdetaan ja syöttämisessä auttaa pitämällä pullosta kiinni, toki pidän itsekin. Kokeilee myös tutin antamista pienelle ja osaa jo aika hillitysti... Oletko kokeillut että hoitaisit taaperosi kanssa yhdessä vauvaa? Jopa nukutuksessa on mukana, tosin nukahtaa aina itsekin... :LOL: Sylissä en vielä ole antanut pitää, mutta käy silittelemässä vauvaa minun sylistäni :heart: :heart:
Toivottavasti teilläkin helpottaa mustasukkaisuus ja elämä alkaa luistamaan sen puolesta.
 
korvikkeista: Ihan vain kokemuksen takia pakko kommentoida. Meillä on alusta asti jouduttu pelaamaan korvikkeilla: Ei ole helppoa. vauva kitisee -> nouse ylös sängystä -> keittiöön, maito tuttipulloon -> pullo mikroon -> makkariin. syötä -> vauva sänkyyn -> huuhtele pullo -> yritä saada unenpäästä kiinni...
Miten paljon mieluummin vauvan nostas vaan tissille ja takas sänkyyn...
Meillä syödään yhä kaks kertaa yössä ja aion jatkaa pelkällä maidolla vielä ainakin kuukauden eli 4 kuukautiseksi.
 
emv kyllä meikäläinenki läskeistä puhun, hienostelin vaan kun sanoin ylipainonen :LOL:

Poika söi iltavellinsä ja nyt oottelee unta sängyssä. Sillä on nalle joka on soi, se on ihana kun ruttaa sen kainaloonsa ja alkaa nukkumaan :heart:

Mistäköhän löytäs herkästi soivan lelun? Joku pehmonen. Semmonen ku poika halais sitä nii alkas pimputtaan tai tekeen muuta vastaavaa, se ois meille jees :)

Äitiliini nyt on pakko kommentoida että oon erimieltä :D Mun mielestä on niiiin helppoa antaa pullosta maitoa, kun se että imettäs. Mullakun oli imettäessä se et en osanu A) makuultaan syöttää, B )isot rinnat, piettävä kii et lapsi saa happea ja C) pelkäsin et nukahan ja tapan lapsen. Imetysaikana menin jo siihen et öisin annoin pullosta maidon (vaikka imetin) kun imetys kesti yöllä kauan enkä pysyny hereillä.

Pitää lisätä et A-L-M ite lopetin imetyksen sen takia kun en jaksanu sitä tappelua joka oli pojalla tissin kanssa, en vaan jaksanu. Nyt ollaan kummatkin tyytyväisiä, äitin ei oo tarvinu enään itkeä kun poika ei halua tissiä tai äiti ei jaksa syöttää kun poika vaan alkaa huutamaan. Poikakin on säästynyt monilta huudoilta. Vaikka se on kuinka terveellistä vaan, ajattelin itsekkäästi ihteäni ja poikaa. Ehkä maitoakin tuli miten sattu, mut ihan sama. Tuttelilla kasvetaan hienosti ja se maistuu hyvin. B)
 
meillä vauva saa tuttelia enemmän ku tissimaitoa, imetys taitaa hiipua koko ajan... yöt ja aamut saan onneksi imetettyä vielä, mulle sopii hyvin niin et yöllä ei tarvi lähteä keittiöön. päivällä taas helpompaa pullosta, voi isiki ruokkia pienokaistaan, äitilläkin omaa aikaa ym....

voipi olla et laihdutus on vieny osan maidosta, mut itsekkäänä halusin vähän hoikemmaks, vielä vähän aikaa sit r.kiloja oli 10 jälellä, nyt noin 5. vielä ne pois ja sit pikkuhiljaa vois lähteä viel toiset 5, tai pari ainakin.
kyllä tuo vauva tyytyväiseltä vaikuttaa, vaikka ei täysimetyksellä olekkaan, väittäisin jopa et nauttii siitä et saa olla iskänkin kanssa syönnillä :)



 
iltoja! =)

Tosiaan paranemisia Alisan tissille, en oo itekkään kuullu tollasesta patista mikä sulla on.. :hug:

Tosta imetyksestä ja pullottelusta, kumpi siis mun mielestä helpompaa omalla kohdalla.. on pullosta antaminen, koska sen kans ei tarttee tapella saako vauva maitoa kunnolla/tarpeeksi, mieskin voi syöttää, siitä antaminen ei kestä yleensä 15min kauempaa ja riittää aikaa esikoisenkin kanssa touhuamiseen... siitä kyllä olen samaa mieltä, että äidin maito olisi se PARAS MAITO, mutta jos se tuottaa noin paljon tuskaa, sekä äidin, että vauvan mielelle ni sen puolesta ei hyvä... :ashamed: olisin enemmän kuin mielelläni imettänyt ainakin sen puoli vuotta, mutta kuten olen joskus maininnut niistä imetysongelmistani, (kertaan ne vielä, ettei kukaan luule, että pelkästään huvikseen lopetin imetyksen) eli minulla PITI olla käytössä rintakumi, omaan nimittäin erittäin pienet nännit. Ensimmäisten parin viikon aikana kun (melkein) täysimetin, siis annoin imetyksen lisäksi n.20-40ml/vrk jos nyt oikein muistan....niin vauva ei kasvanut tuona aikana tarpeeksi ja oli ERITTÄIN tyytymätön ja piti antaa enemmän lisämaitoa, jo senkin takia kun syntymäpaino oli niin pieni... noh, sittenpä syöttämiseen vierähti joka kerta yli tuntikin..ensin annat tissiä ja sitten pullosta.... ja siitä se vauva pikkuhiljaa rupes hokasemaan, että joo pullo onkin paljon kivempi ravinnon lähde, koska siitä saa paljon paremmin...tisseistä rupesi maito vähenemään, minä itkin, syötin väkisin vauvaa, vauva itki, annoin pullosta, pumppasin, itkin, annoin pullosta, imetin, vauva itki, itkin...jne jne... ja siinä olikin sitten vierillä jo masennuksen alkeet... ja joka ikinen kerta vielä se hiton rintakumin asettelu ja harson asettelu, jottei aina tartteis sekä omia, että vauvan vaatteita vaihtaa, kun kumi vuoti välistä jonkun verran.... :kieh:
toki jokaisella on aluksi imetyksen kanssa ongelmia...mutta itse ainakin koin noi ylitsepääsemättömiski... :snotty: ja mieluummin ollaan kaikki osapuolet siis koko perhe tyytyväisiä, kuin että olisin jatkanut tota taistelua ja kukaan ei olisi onnellinen... ja minä olisin jossain mielenterveyspotilaana.... :headwall:

tähän loppuun... ANTEEKSI himo vuodatus, mut tolta musta tuntui! :ashamed: :ashamed:
 


Pitää lisätä et A-L-M ite lopetin imetyksen sen takia kun en jaksanu sitä tappelua joka oli pojalla tissin kanssa, en vaan jaksanu. Nyt ollaan kummatkin tyytyväisiä, äitin ei oo tarvinu enään itkeä kun poika ei halua tissiä tai äiti ei jaksa syöttää kun poika vaan alkaa huutamaan. Poikakin on säästynyt monilta huudoilta. Vaikka se on kuinka terveellistä vaan, ajattelin itsekkäästi ihteäni ja poikaa. Ehkä maitoakin tuli miten sattu, mut ihan sama. Tuttelilla kasvetaan hienosti ja se maistuu hyvin. B)

Tossahan toi tulikin jo Kyyneltenhymyltä lyhykäisyydessään... näin juuri meilläkin! kiva, etten oo ainut... :whistle:
 
vielä piti KyyneltenHymylle kommentoida, että minä mieluummin käytän pojalla sukkiksia, kun niitä tosiaan on kivoja poikamaisiakin....
ja velliä annan maidon sekaan 40ml, mut ajattelin kyl nostaa sitä määrää ihan näinä päivinä... aluks annoin 20ml ja nyt siis nostin tohon 40ml... mut hyvä, että ei oo teidän ukkelin massuun käyny, vaik vähän isommalla määrällä alotit... =) vaikka siis eihän tohon mitään oikeita määriä olekkaan, vauvastahan sen sit näkee mikä sille sopii.... :D

Joo mut tää mamma lähtee nyt untenmaille, ÖITÄ! :wave:
 
Lypy ok, väsyneenä sitä ei näemmä edes lukemaansa tajua, nyt kun luin tekstisi niin pöh mitään syyllistämistä. Anteeksi omakin kärkäs kommentti :hug:

Mutta jälleen nukkumaton yö... Eka unipätkä 2h (eli mulla alle sen) ja sitten VALVOIN seuraavaan syöttöön 4h päästä.. Tähän se mulla menee kun olen tarpeeksi väsynyt, en sitten nuku ollenkaan. Eilen en pystynyt edes päikkäreitä ottamaan. Aamusta sain onneksi 4h nukuttua ja jokseenkin hyvä olo. En tiedä mitä tässä pitää tehdä, mein äitikin tässä kävi ja ottaisi tytön mielellään yöksi ja vaikka sitten huudattaisi pullon kanssa (tyttöhän ei sitä huoli) ja valvoisi yön että saisin nukuttua. Että lisää kahvia mulle nyt... |O |O |O
 
emv hui, joko siellä ollaan nelikuukautisneuvolassa käyty :eek: Hurjaa! :D

tyttö Tonille onnittelut nimestä! :flower:

Ronsutar kiitos! Nyt näyttää, et ab-kuuri olis auttamassa. Tulehdusarvokin jo normaali.

tatomira Eiköhän se paino vielä tipu, kun synnytyksestäkin kutienkin vielä niin vähän aikaa :hug:

Toukomamma Varmaan niin rippuu lapsen mielentilasta ja kiinnostuksesta sekä väsymisestä, jos jotain juttuja ei tee. Varmasti ihan normaalia, vaikka välillä vauvat ei jaksais tehdäkkään jo oppimiaan temppuja :hug:

äitiliini kyllä sillä on merkitystä miten vauvaa kantaa, syöttää, nostaa jne.. Jos siis sen tekee aina samalta puolelta niin kehon toinen puoli jää vähemmille "ärsykkeille" ja se saattaa juuri näkyä esim. katselemisena vain toiselle puolelle jne.. Meillä vaavi aluks katteli vain oikeelle, mut ku hokasin, että pidän sitä aina samotepäin sylissä, aloin vaihdella puolta, niin nyt tyllerö katselee molempii suuntiin makuultaakin. Ja kyllähän se helpottaa vauvaa hahmottamaan omaa kehoa kokonaisvaltaisemmin, kun niitä ärsykkeitä tulee kummallekin puolelle kehoa. :) Mutta kylläpä nuo oppii, vaikka sitä kanteliskin toispuoleisesti ;)

KH Kyl mää käyttäisin pojalla sukkiksia, on sen verran käytännöllisemmät pienellä :)

ALM Kiitos haleista! Niinhän ne sanoo, että tiheän imun kausi on yleensä 6vkon, 3 ja 6 kuukauden iässä, että sitäkö se sitten olis. Tsemppiä ja jaksuja! :hug:

zizilisko kiitos! Ei onneksi vaikuta imetykseen. jos maidon seassa ois tullu märkää, niin sitten en ois saanu imettää, mut kun sitä ei tuu, niin voin huoletta imettää. :) Eiköhän teilläkin mustasukkaisuus laannu tässä ajan myötä ja ihan varmasti sisaruksista tulee kaverit :hug:

Tuokomamma Kiitos!

ALM Meillä on sama juttu, että pulloa ei huolita. ei sen puolen, että nyt niin tarvis, mut ollaan aateltu, et olis hyvä, että osais siitä juoda, jos vielä näitä takapakkeja tulee mulle, niin ei tarvis lasta esim. terveyskeskukseen tuoda syömään, kun äiti siellä joutuu istumaan ja oottamaan. Pitäs kokeilla pumpata omaa maitoa ja sitä kokeilla pullosta. en tiiä onko pullo kurja juttu vai korvikkeen maku. Tsemppiä ja voimia väsymyksen kanssa! :hug:

Voi vitsi miten kaikkien beibit on kasvanu ihan hurjasti!! :heart: Täällä ei vielä oo päästy tästä tissiletkusta eli dreenistä eroon.. Ehkä huomenna? Muuten elämä on oikein mallillaan, tyttö on edelleen yhtä rauhallinen tapaus.

Alisa & Mea 2,5kk
 
Kiitos! Äitiliini ja Alisa kommenteista, kai se sit vaan on niin, et välillä vauva ei jaksa tai sitä ei aina kiinnosta noita uusia taitoja harjoittaa... :)

Santtu kans on enempi ollu toispuoleinen, lähinnä ton päänsä kanssa, mieluummin kääntää vasemalle puolelle pään kuin oikealle ja tajusin sen joku aika sitten, nyt sit ollaan yritetty, että pitäis päätä toisellakin puolella yhtä paljon.... hirvee huoli iski jo tostakin... rupes miettii kaikenlaista, et jos se pää jää noin...pitää vaan maltillisesti harjoittaa toisakin puolta.... :/

Tänään sain muuten pojan nauramaan silleen kunnolla, ihana! :heart:
 
Äitiliini Meillä pulloruokinta tapahtuu yöllä niin että illalla yöpöydälle valiiksi 2 kpl pulloja, 2 prk korviketta ja sakset. Kun vaavi herää syömään huoneenlämpöinen korvike pulloon ja ääntä kohti. Meillä menee tai annetaan aina se 160ml ja kiikutan vain lopun jääkaappiin. Säästyy yksi keittiössä käynti ;)

ALM :hug: Jaksuja!! Mä niin tiedän että unettomuus on tosi raastavaa. Suna käyttäisin äitisi tarjouksen, ei se vaavi siihen kuole ja itse jaksaisit taas paremmin eteenpäin :)

Meillä on nukuttu jo melkein viikon päivät eka pätkä n. 21-05 :eek: Jee!! ..ja nyt kun tässä tuuletan niin ens yö onkin sitten jotain ihan muuta :headwall: :p

HM ja pikku-ukko 2,5kk
 
No nyt on vahingon mahdollisuus suljettu pois, iso huokaisu pääs.. :D Onneks tilasin noita tikkuja sen verran et jos iskee epäilyksen peikko, saan heti testattua.. :p

Tänne ei mitää uutta, jätkä se vaan syö entistä enemmän nyrkkiään, noinko se tosissaa nyt työntää hampaita ulos kun kuolaakin valuu ihan solkenaa! :)
Korvikemerkkiäkin vaihoin, tuosta nannista näytti tulevan ihan vihreetä kakkaa joten kokeillaan nyt semp 1:stä, ainakin aamulla tuntu tuotokset olevan paremman oloisia... (en olis vuos sit kuvitellu analysoivani vauvan kakkaa täällä... :LOL: )

Painoa mulla on ylimäärästä tosiaan vielä 9kg, aika hyvin kun aattelee et raskausaikana sitä tuli sen 24kg.. :D Itestään nuo on lähteny, mut nää loput vaatii töitä + ei toi mahapussi katoa itekseen... :attn: Ei se mitää, mä ootan ihan innolla et se zumba alkaa ja syyskuun Kuusamon reissua, missä varmasti tulee päivät liikuttua ulkona! :)

Mä teen pojalle illalla aina yö ja aamupullot valmiiks jääkaappiin, joten mä nousen ylös ja lämmitän pullon, haen pojan ja syötän sen..Onhan tuo vähän pitkä operaatio mut siihen on niin tottunu et sen tekee melkein puoliunessa.. Ja kun tuo menee aika usein niin et nukkuu n. 21.30-06.00, joten ei tuota oikein yösyöttämiseks voi sanoa.. :D Usein kuitenkin jään ylös tuon 6 syötön jälkeen..Viime yö oli taas poikkeus ja nousin 2 aikaa syöttää poikaa, mut se varmasti johtu siitä et söi jo 8 aikaa illalla, eikä tuo huutanu tai mitää ja unikin olis sille maittanut, mä en vaan ite kestäny kuunnella sitä lussutusta mitä se piti kun imi nyrkkiään heti kun tutti tippu.. :p

Mut kai mä lähen laittaa ruokaa kun isäntä kerrankin tuloo ajoissa töistä (tosin vain ehtiäkseen ampumaradalle.. :p )

Maira ja emppu
 
emv
Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
No nyt on vahingon mahdollisuus suljettu pois, iso huokaisu pääs.. :D Onneks tilasin noita tikkuja sen verran et jos iskee epäilyksen peikko, saan heti testattua.. :p

Tänne ei mitää uutta, jätkä se vaan syö entistä enemmän nyrkkiään, noinko se tosissaa nyt työntää hampaita ulos kun kuolaakin valuu ihan solkenaa! :)
Hyvä homma, et voit huokasta! Mä totesin et mun kuvottava olo ja päänsärky johtui siitä et niska-hartiat-selkä aivan jumissa ja tänään kävin sit hierojalla, ens viikolla uudelleen, jee! Ja keppijumpaa kotona. En siis ole testaillut.

Meillä nyrkin syöminen ja jatkuva kuolaaminen (aina bodyn etumus märkänä + äipän vaatteet tai poski) on ollet jo ainakin kuukauden, suussa ei näy mitään uutta. Mut vähitelleen ne hampaat sieltä kai puskeekin.

muoks! jatkuvaa nälkää ja mielihaluja tosin ei hieronta kyllä helpottanut.
 
itse en sen kummemin ota kantaa tohon imetys juttuun on kuiten sen verran arka aihe monelle... itse mennään täysimetyksellä ja se sopii meille hyvin =) meillä ei onneksi sen kummemin tullut tosta rotavirusrokotteesta mitään.. voi tieten olla kun muutenkin ton mahavaivojen kans taajottu et en huomannut eroa.... Oletteko käyneet kylässä ihmisten luona joilla samanikäinen lapsukainen mie kävin eilen ystävän luona jolla on tasan kuukauden vanhempi poika kun Toni olipas se niin hauka kattoa kun ne tutki toisiaan lattialla.... Toni yritti kovasti jokeltaa ja ottaa kiinni kaverista.... Pidättekös muuten paljon pikkuisia lattialla mie olen jokapäivä pitänyt ja tykkää kyllä olla....uusin ihastus on kun ostin kirpparilta sellaisen joka laitetaan sängynreunaan joka soi ja siinä pyörii pehmonalleja.. se on ihan innoissaan siitä... mut nyt kutsu käy.. moikka
 
Aurinkoiset huomenet täältä :wave:
Mekään ei oteta kantaa imetykseen. Itse imettäisin jos saisin... :eek: mutta kun en saa... Syön sellaisia allergia lääkkeitä, joten imetys kiellossa ollaan... :'( Maitoa piti alkuun lypsää ja... heittää pois, vähän tuli itku :'( heittää nyt herkullisin maito vauvalle viemäriin... Niille, jotka imettävät... nauttikaa ainut laatuisesta ajastanne vauvelin kanssa =) Niko kääntyili pitkää rintaa vasten ja hamuili, mutta onneksi syö pullosta ja ehdin alussa pumppaamaan maitoa pakkaseen joten sieltä ollaan saatu herkkua välillä =)

Meillä Niko kääntyi ensimmäisen kerran vatsalleen JEE =) vähän oli pöllästyneen näköinen ilme mutta sitten naurettiin jo ja kovasti. Jokos muiden vauvelit naureskelee ääneen? Meillä käy sellainen hihkuminen lattialla ettei toista.. sisarruksia seurataan kovasti ja huudellaan perään ja välillä hihkutaan omille leluille.

Kohta mekin saamme alkaa soseiden maistelemisen... :p ja sitten pääsee äiti taas tekemään itse erilaisia soseita JEE! Olen tehnyt kaikille lapsille ruuat alusta asti itse, maito on ainoa joita olen ostanut. Nikollekin meinaan tehdä kaiken itse, säästyy aika moinen raha kun ei tarvitse ostaa purkkeja kaupasta vaikkakin ne olisi helpoin tapa :heart: Mites muut... teettekö itse soseita vai ostatteko kaupasta valmiit ruuat? En tietenkään tuomitse ketään, kaikki tekevät omalla parhaalla tavallaan, mutta meilllä ei edes koira syö kaupasa ostettuja lasten ruokia muuten on kyllä kaikkiruokainen :p

Ei vaan nyt kutsu käy... :wave:
 
Mä oon ehdottomasti imetyksen kannalla, mutta ymmärrän jos se on äidille, vauvalle tai molemmille tuskaa tai on sellainen lääkitys niin tietenkään ei ole pakko. Sen täytyy olla kaikille osapuolille positiivinen kokemus jotta se onnistuisi.

Meillä ei tyttö huoli pulloa jos äiti on paikalla, muilta kyllä huolii viimeistään kun se nälkä on tarpeeksi kova. Näin teki esikoinenkin...

Nyt meillä on alkanu tuleen ääneen naurua - etenkin äkkinäisille liikkeille ja höpöjen puhumiselle; lähinnä lorut saa kunnon naurut. <3

Pilleri vuoto on mulla lähes ohi, suojilla pärjää jo... Epäilen johtusko noista vuodoista se mun maha kipukin kun nyt vuodon vähetessä juiliminen alkanu helpottuun. Mä edelleenkin mietin noiden pillereiden lopettamista.

Jaah, nyt on neidillä huntta housussa joten must go :p
 
NEljä lasta imettäneenä tiedän, että se voi olla yhtä tuskaa tai sitten ihanaa. Lapset erilaisia ja myös äitien maidontulo, anatomia jne. erilaisia. Mulla eri ongelmia ollut eri lasten kanssa, nyt sujunut ihmeen hyvin. Silloin, kun imetys on jatkuvasti raskasta minusta ei ole mitään väärää siirtyä pulloon. Ei ole siinäkään järkeä, että äiti palaa loppuun, eikä vauvakaan ole tyytyväinen.
 
Hei!

Täällä ilmoittautuisi yksi toukokuisen kullan äiti joukkoon mikäli mukaan vielä mahtuu?

Joa Kalevi syntyi imukupilla avustettuna 12.5.2010 rv 41+3 mitoilla 53cm ja tasan 4000g
synnytys käynnistettiin raskausmyrkytysepäilyn takia. Yhtään supistusta ei ollut koko raskausaikana eikä herra laskeutunut missään vaiheessa eli tosi korkealta jouduin alkaa ponnistaa. Sydänäänet tipahti ja hätäsektio oli tosi hilkulla. Onneks kaikki meni kuitenkin hyvin. Eilen oli 3kk neuvola ja jätkän mitat oli jo 64,5cm ja 7700g :D

Ihan auvoisesti ei ole meilläkään mennyt: kotiinlähtötarkastuksessa Joalla ei erottunut punaheijasteet ja niimpä silmälääkäri tekikin Meilahdessa sitten diagnoosin synnynnäisestä kaihista (tähän loppui äidinmaito :'( ). Oli pienoinen shokki kuulla että oma lapsi on sokea ja pysyy sokeana ellei silmiä leikata (kirurginen toimenpide ei laser) mahdollisimman pian. Niimpä Joan silmät leikattiin kk iässä. Nyt alkaa olla pahin silmätipparumba ohi. Parhaimmillaan meni n.20 tippaa/silmä/vuorokausi kun nyt menee enää 4. Ensi viikolla poistetaan tikit ja toivotaan ettei kaihi uusiudu. Äiti ja isä ollut moneen otteeseen kyyneleet silmissä. Lähiaikoina onneksi onnen kyyneleissä kun huomaa jatkuvasti uusia juttuja miten Joan näkö on kehittynyt :heart: Seuraa esineitä ja katselee silmiin ja leluja ja juttelee kovasti esimerkiksi sille neuvolasta saadulle hymynaamalle.

Kaikkia edeltäviä keskusteluja en ole ehtinyt lukea mutta jotain kumminkin ja joku mainitsi aikaisista heräämisistä? Meillä on ihan sama juttu! Herra nukahtaa illalla yöunille viimeistään 19.30 ja niimpä hän sit herääkin aamulla 6-7 aikaan. Yhdellä syötöllä ollaan menty nyt pari viikkoa nuo yöt et sinänsä ihan kiva että saa itsekin sit ihan hyvän pätkän nukuttua silti putkeen jos vaan malttaa ajoissa nukkumaan. Syötöt yleensä 4-5 aikaan.

Kk päästä meillä alotellaan kiinteitä. Joa on niin iso et alkaa kaipailee pikkuhiljaa jotain muutakin kun pelkkää maitoa. Sitä innolla odottaen ja vakaa aikomus olis mulllakin tehdä itse kaikki

Onnea kaikille toukokuisten ihanaisille äideille näin jälkikäteen! :) :)
 
Tervetuloa Mimmu86! :wave:

Teidän poika on syntyny meidän esikoisen laskettuna päivänä, esikoinen kyl sit synty vasta 14.5 :D Kiva nimi pojalla, ei niin tavallinen :heart: ja hienosti on sielläkin kasvettu!
Hui, varmasti on ollut shokki pienoisen sokeus! :hug: mutta kiva kuulla, että nyt kuitenkin näkee jo!! :heart: :hug:

Meillä on helpottunu paljon lasten nukkumaan meno... molemmat kun peitellään vuorotellen sänkyihinsä iltapalan jälkeen, niin ei mene kauaa kun kuorsaus jo kuuluu, näin ollut jotain reilu viikon ajan, toivottavasti näin oiskin useimmiten! =) on saanu itekkin sit omaa aikaa, lähinnä telkkarin tai netin äärellä... :whistle: on varmaan ollu joskus puhetta, mut miten te muut mammat nukutatte lapsenne? onko jotain tiettyä rituaalia aina vai viettekö vain sänkyyn?

Hyäkkäyvaunu ja Aukku ja tais olla muitakin, mut kiva kun te ette oo niitä jotka tuomitsee heti jos pientä vauvaa ei imetetä :flower: mulla on monia lähipiirissä, jotka tuomitsee heti kun näkevät, että annan pullosta...ja myös tuntemattomien katseita kaupoilla... :snotty: no ei se enää niin paljon minua vaivaa mut aluksi oli itku aina herkässä :/ ja kun jokaiselle "pitää" himo selitykset selittää siitä miksi en imetä miksi lopetin...jne..
Vieläkin toivon imettäväni...väillä tulee NIIN huono omatunto siitä miksi en sittenkin olisi yrittänyt jaksaa sinnitellä... :headwall: mut toisaalta taas parempi näin...olihan se niin rankkaa vauvallekkin... ärsyttää vaan niin esim. jopa oman siskoni kommentti: "miksi et vaan imettänyt?" hyvä jottei sanonu, että sehän on niin ysksinkertaista ja helppoa, tissi vaan suuhun ja vauva syö... näin minäkin luulin, ennen kuin sain lapsia... ja niin vielä vannoin imettäväni 6-12kk.. joo mut turha sitä nyt enää on märehtiä... :whistle: pitää keskittyä vaan tulevaan...

Noista soseista vielä, että ite varmaankin ajattelin antaa sekä kaupan soseita ja sit tehä itekkin välillä jotain... esikoisellekin tein, ja kun ite usein syödään esim. perunaa niin on sit helppo siinä samalla laittaa vauvallekkin, ja kuhan on sen ikänen, että voi lihasoseitakin ruveta antaa, ja jos itelle tekee jotain maustamattomasta lihasta ni siitäkin vaan ensin ottaa vauvalle enne kun maustaa.... =)

Mut nyt taidan vielä yksikseni kattoa vähän aikaa telkkua ja herkutella vähän sipseillä kun tossa vieressä odottaa :p :p

Öitä! :wave:





Toukomamma ja Santtu kohta 3kk :heart:
 
Meillä on nyt aikalailla vakiintunu että tehdään iltapesut, iltamaito ja sit saa herra rauhottuu sylissä siihen asti et alkaa näyttää kypsältä nukkumaan ja sit viedään sänkyyn ja sinne sit ihan nukahtaa. Joskus on saattanut nukahtaa jo siihen pullolle :)

Toukomamma Mulle oli myös tosi kova paikka kun maito loppui...itellä oli jo valmiiksi sellainen "huono äiti" olo ja huono omatunto ja kaikkea mahdollista ja sit kun tulee nää "viisaammat" neuvomaan että no juo kotikaljaa ja muista syödä ja juoda ja ehdoteltiin vaikka mitä poppaskonsteja että "kyllä näillä se maito taas riittää" niin meinas palaa käpy! Ihan kun sitä ei olis kaikkeensa jo yrittänyt. Vaikka sulla nyt oli vähän eri taustat mutta kaikkes kuitenkin yritit ja molempien kannalta parhaan ratkaisun teit. Turha sitä on mun mielestä kenenkään tulla sitten enää kyseenalaistamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aukku:
NEljä lasta imettäneenä tiedän, että se voi olla yhtä tuskaa tai sitten ihanaa. Lapset erilaisia ja myös äitien maidontulo, anatomia jne. erilaisia. Mulla eri ongelmia ollut eri lasten kanssa, nyt sujunut ihmeen hyvin. Silloin, kun imetys on jatkuvasti raskasta minusta ei ole mitään väärää siirtyä pulloon. Ei ole siinäkään järkeä, että äiti palaa loppuun, eikä vauvakaan ole tyytyväinen.
Tää on niin totta! Mulla esikoisen kanssa onnistui imetys hyvin, täysimetin puoli vuotta.
Nyt Aten kanssa on taisteltu alusta asti, ei vaan ottanut onnistuakseen ja nyt sitten lopetin kokonaan pari viikkoa sitten.
Mulla oli alkuun tosi huono omatunto ja mietin, et miksei tää voi onnistua ja et, olisko vaan pitänyt yritää jatkaa.
Mut täytyy sanoa, että poika on paljon tyytyväisempi (kuin myös äiti) ollut nyt ja vatsavaivatkin on vähentyneet..Tosin tähän varmaan vaikuttaa myös soseiden aloitus..

Soseista alkuun olen nyt tehnyt kasvissoseita itse. Bataatti-kesäkurpitsa on tosi herkkua. Peruna-porkkanaa löytyy myös pakkasesta. Näillä ollaan vielä menty kohta täytyy ottaa jotain uutta makua mukaan. Hedelmäsoseet ostan kaupasta ja luulen että kun herran ruokahalu kasvaa, ja lihat tulee mukaan niin varmasti ostan niistä ainakin osan valmiina kaupasta.

Meillä tehdään iltapesut ja syödään, sitten silmät yleensä lupsuu siihen malliin, et sänkyyn vaan, sinne nukahtaa itsekseen aika nopeasti!
Meillä on vaan ongelmana se levoton nukkuminen, sängyssä pyöritään ja hyöritään. Onneksi ei sentään herää ja kun tutin laittaa suuhun niin rauhottuu.
Viime yönä nukuin korvatulppien kanssa, niin en herännyt jokaiseen ähinään...Sain jopa nukuttua 22.30-5.30 kaksi kertaa tosin kävin laittamassa tutin. Yleensä olen valvonut tuntikaupalla kuunnellen pyörimistä..

Nyt aamupalalle
:wave:
 
Huomenia :wave:

Mimmu86 Tervetulo myös minun puolestani. Oi kauhia mikä tilanne teilläkin ollut, mutta onneksi nyt kaikki hyvin ja pienokainen sai näkönsä takaisin :heart:

Nyt taitaa jäädä kirjoittelu heti alkuunsa kun Niko kuuluu heränneen... palaan taas paremmalla ajalla :wave:
 

Yhteistyössä