TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 SYYSKUUSSA

Repa, eikös siivoojan palkkaamiseen saa jotain avustusta. Verovähennyksiin tai jotain? Eikä ole kovin kallistakaan lystiä. Joskus juhlien jälkeen tarvinut ulkopuolista apua..
Ja tää saamattomuus on ihan kamalaa. Mulla on alle viikko muuttoon enkä ole saanut edes laatikoita hommattua. Tai kaiveltua matkalaukkua esiin. Pölyjen pyyhkimisestä puhumattakaan. Ja pyykit.. mun äiti hoitaa nekin mun puolesta joskus kun en saa aikaiseks. :ashamed:
Kaverilla on vuoden ikäinen tyttö ja lohdutti mua, että heillä yöheräily kesti vaan sinne asti kun tyttö oli 7kk. Ai että vaan.. kylläpä helpotti!
 
weiss
Täälläkin menee yöt ihan hirviän huonosti! Olisikohan ikään liittyvää, kun niin monella samaa? Poika itkee ja ähisee yöllä moneen kertaan. Ja mitä tuohon yöheräilyyn tulee, niin meillä esikoinen lopetti yöheräilyt 2-vuotiaana.. että näillä geeneillä mennään! :D
 
en tiiä mikä tohon tyttöön nyt tänään tuli kun on viimeiset 2vkoa nukkua tuhissut yhdet unet ulkona päikkäreitä sen 2-3,5h mut tänään on nukkunut sellasia 35min-50min tirsoja nyt jo 5x eli ainakin vielä 1-2 tirsat taitaa vielä nukkua ennen yöunia..mä niin toivon että pian siirryttäis 3xpäiväs unille rytmiin...

parina viimeisenä päivänä on aurora alkanut kampeemaan itteään istuma-asentoon, ja on selvästi alkanut kiinnostaa liikkeelle lähtö.. pyörii akselinsa ympäri aina kun selälleen laittaa leikkimattolle ja sitterist meinaa koko ajan valua pois..kohta saa varmaan laittaa sen vyön kiinni..

esikoinenkin on ihan outo, on leikkinyt ihan kiltisti ilman kiukuttelua ja kitinää itekseen autoilla, mitä ei oo tähän päivään mennessä tapahtunut.. aina on jomman kumman vanhemmista pitänyt olla leikeis mukana, toki nytkin kyllä itteni änkesin autoleikkeihin mukaan, näytti niin hauskalta puuhalta :D

mut nyt aurora heräs päikyiltään joten pitää mennä
 
Tää mamma oli koko päivän shoppailemassa :D No, en kyllä löytäny ittelleni oikein mitään. Vauvan vaatteita ja muille kyllä. Eipä tuo haittaa...sainpahan olla useamman tunnin kuitenkin kotoa pois.
Vaatteista olitte jutelleet. Osan annoin kaverille ja loput vien kirpparille. Muutamat mekot oon jemmannu ja taitaa ollu jokunen muukin vaate. Ei aavistustakaan mitä niillä tuun tekemään, mutta en henno poiskaan antaa. Hirveen vaikee luopua joistakin tietyistä vaatteista...ihan niinkun antais sen ihanan pienen vauvan ja kaikki muistot pois. Outoa.
 
Jenni: Ihana kuulla, että sait apua kipuihin!! Hienoa :) Toivottavasti nyt pääset nauttimaan raskaudestasi täysillä.

Meillä nukuttu päikkäreitä tänään miten sattuu. Mä en kyl ymmärrä mikä mättää, mutta ehkei tarvikaan. Koitan vaan ajatella että johtuu iästä / nuhasta / kiinteistä / eilisestä valmiskorvikkeesta / mistä milloinkin. Tyydyn osaani. Liian helposti noi ekat 3kk tais mennäkin ;) Meidän naapuri sanoi, et heidän 3v tyttönsä heräilee edelleen joka yö... Onneks ny ei oo samat geenit sentään :D Mut viime yönä onneks valvoi mies suurimman osan heräilyistä ja olikin aamulla ihan silmät ristissä. Nukkui tänään kaks kertaa pojan kans yhtäaikaa päikkäreitä. Nyt ehkä tosiaan ymmärtää, millasia nää päivät välillä on! Vaikkei kyl oo koskaan sanonutkaan, etteikö ymmärtäis.
 
Ai nii, summer, Nestleltä vastattiin mun korviketiedusteluihin. Sanoivat, et rauta on tosiaan ainoa mitä on enemmän siinä 2:ssa. Ja koska jauheen kysyntä on niin pientä, ni siks ei oo markkinoilla Suomes sitä kakkosta jauheena. Ja et voin aivan hyvin käyttää sitä ykköstä niin kauan kunnes siirrytään normimaitoon. Ihan hyvä nyt tietää tuokin! :)
 
marmotta Ootko antanut sitä velliä muuten jo? Huomaatko että auttais, siis jos oot antanut? Täällä kans menossa kolmas viikko kun yöt on risaisia |O iltavellistä jaksaa nukkua n.4-5h putkeen sen jälkeen alkaa se 1-2h välein syöminen :ashamed: Meillä neuvola täti meinas että jos ei pian ala nukkumaan kunnolla/paremmin öitä alotetaan jo perunan maistelu.

Tyttö alkoi huutaan nyt menoks! :)
 
majj: Meillä ei nyt ole auttanut velli eikä kiinteät yöuniin... Yhtä repaleista on edelleen. Ei MITÄÄN muutosta. Puuh. Yhden yön vissiin nukku rauhassa ja se tais olla ekan vellikokeilun jälkeen. Annetaan ihan sellaisenaan nyt sitä velliä (ei siis maidon joukossa ) mut ei auta uniin. Jostain muusta siis on kyse. Kaipaan niitä aiempia yöunia.................................
 
Naukuri, sittenpä voit jatkaa hyvin mielin ykkösellä =)

Jenni, hyvä että löytyi apu ja vielä mukava lääkärikin. =)

Nyt harmittaa...vaikka pieni onkin tänään mun harmituksen aihe. Ostin kahdet kivat sukat pikkuselle tänään ja nyt en löydä niitä mistään :eek: Kai ne sitten jäi sinne kauppaan tai on tippunu tms.

Meillä nuo yöt on aina menny hyvin...niin varmana alkaa yöheräilyt sitten, kun teidän muiden valvojien pikkuset alkaa yöt nukkua.
Sen yhden yön valvoskeli ja olikin tulossa just sillon kipeeks. Voi että olin poikki :ashamed: Yhdestä yöstä...oikein hävettää myöntää.
 
summer: Hö. Onpa harmi jos on jääny sukat matkalle :( Niin meilläkin nukuttiin 3,5kk ihan tosi hyvin mun mielestä, mutta toi nuha käynnisti ihme ketjureaktion, josta ei nyt päästä eroon.

Nyt poika on vetäny pelkkää velliä 260ml (! ), joten jos nyt ei nuku niin... :D Ennen on annettu velliä 2-reikäisestä tutista ja nyt vaihdettiin 3-reikäiseen ja avot! Velliä rupes menemään ihan hullun lailla. Kun nyt ei kostautuis mahavaivoina tms. :/ Äitee odottaa hyvää yötä ;) Pitänee ostaa aventin vellitutti, jos alkaa jossain vaiheessa tuo kolmonenkin tökkimään.
 
naukuri: luulis kyllä tolla määrällä jo nukkuvan aamuun asti :D

aurora nukkus sit 6x päikyt ja simahti yöunille tunti sitten kuten myös esikoinenkin.

kattelen täs sivusilmäl tota suomen pelkokerrointa..ny ne sukeltelee käärmeitten seas..mä en pysty ees kattoon ku sormien välist :D
 
Meillä on vedetty iltasin velliä maidon seassa yksreikäsestä tutista. Muistan esikoisen ajoista että vellituteissa on kauhean iso reikä ja niistä tulee kauheesti. Mutta voishan sitä jossain vaiheessa koittaa.
Kerrohan Naukuri huomenna miten yö meni. Tuolla määrällä velliä :D
 
naukuri no teillä on ainakin nyt vedetty hyvin velliä! :p sanohan sitten aamulla kuinka nukkui yön. Tyttö vetäs äsken 180ml maitoa, ja kun menee nukkumaan annan pelkkää velliä ja ajattelin myös antaa ekalla yö syötölläkin jos vaikkapa auttais.. Vaikka tuntuu ettei mikään auta... |O Pitäisköhän munkin ostaa tuollainen velli tutti jos sais sillä kans enemmän syötyä...
 
Vellit olleet ihan yhtä tyhjän kanssa. mitään vaikutusta nukkumiseen tai nukkumattomuuteen en ole huomannut. En kyllä ihan hirveää määrää vieläkään uskalla iltaisin antaa, ettei sitten kostaudu mahavaivoina. Maitoon sekoitan, n. 20-30ml maitoa ja 50ml velliä. Kamalia määriä teidän vauvat syö! Eeva syö kerralla 100ml, hyvällä tuurilla. Tiedä sitten miten paljon syö kun imetän, mutta pullosta menee ton verran. Ehkä senkään vuoksi ei nuku kunnolla, jos on koko ajan nälkä. Mutta minkäs teet, enempää ei uppoa.
Annoin tänään maistiaisia parsasta ja kukkakaalista kun söin niitä itsekin. On kyllä isänsä tytär, kauhea yökkiminen ja irvistely. :D Luumua ja omena-päärynäsosetta menis vaikka kuinka, mutta en nyt paljoa uskalla antaa sitäkään, pari pikkulusikallista kerralla. Niin ja banaani on herkkua kanssa, raaputan lusikalla siitä maistiaisia jos itsekin syön. Lusikan kärjeltä Eeva on maistellut mm. täytekakkua, vispipuuroa ja vadelmakiisseliä. Yleensäkin jos syön jotain, annan sen maistaa. Ihan minimaalisen pieniä muruja siis, mutta kuitenkin. Mä kun en syö lihaa, niin kasviksia ne sitten on mitä Eeva saa maistellakseen mun lautaselta. :)
 
Poitsu nukkunut tunninverran yhdellä tutinlaitolla ja meinasin aivan juuri seurata esimerkkiä ja siirtyäkammarin puolelle....

Millasia teidän muiden levottomat yöt on? Millaistä ähinää...? Koitan vaan verrata omiini,että onko mitään samaa. Vaikka selkeesti se maha poikaa vaivaa...

Mut tää kyllä nyt lähtee nukkumaan kun mieskin läks soittokeikalle,eli ei oo hyvää syytä valvoakkaan :D
 
Uni loppui tältä äidiltä, heräsin kun mies lähti metsään hirviä houkuttelemaan naapurin 8 vuotiaan pojan kanssa...Ja kun sais vielä nukkua kun Neeakin on sikeästi nukkumatin mailla. Meillä on alettu siirtyä tuosta ilta- ja yömaissivellistä Kauravelliin. Eilen illalla eka kertaa syötiin pelkää kauravelliä johon lisäsin hieman päärynäsosetta "houkuttimeksi", meni 200ml että hujahti ja tyttö on nukkunut kuin tukki koko yön. Siirryttäneen siis kauravelliin varmaan ravintoarvoiltaan parempaa kuin tuo maissivelli. Muitakin viljoja tartteis alkaa koklata, Neea täytti eilen sen puoli vuotta joten niitä voisi aloitella. Ja jos vielä sais iltapuuroa meneen alas vähän enemmän niin saatettas päästä vellittelystä jossain vaiheessa eroonkin. Toki eipä kiirettä vielä sen suhteen ole. Ens yöks kyllä kokeilen tehdä itse tuon vellin korvikemaitoon, tuohon erikoiskorvikeeseen mitä neea syö. Oon sitä muutaman kerran kokeillut ja iahn hyvin on mennyt alas kun pikkaisen höystää marjoille/hedelmillä eikä masuvaivoja ole ollut. Itseasiassa suurimmat pieruttelut ja kakkavaivat kokonaan jäi kun saatiin ottaa ruokavalioon tuo kaura. Toimii suolisto visiin paremmin kun saa enemmän kuituja.
 
naukuri: no mites teidän yö meni?

meil yö meni hyvin yhdellä syötöllä 2:30 ja herättiin vähän ennen 7:ää.
nyt mies sai tytön nukahtamaan tonne pinnikseen toisille unille, toivottavasti nyt nukkus pidempään kuin sen 35min. seuraavat unet laitan ulos vaikkei se kyl eilen sielläkään nukkunut kuin sen 30min.
ehkä mä muokkaan ton tytön syömisiä kun tuntuu ettei maha täyteläisenä nukahda unille muuta kuin huudon kanssa, nyt aamulla kun heräs niin aamumaidon 120ml joi klo7:30->unille 8:35 ( heräs 9:10 ) söi ba/pa-sosetta+60ml maitoa klo10->unille nyt 10:30..taidan suosiolla siis jättää ton ekojen päikkyjen jälkeisen syötön pois ja syötän vasta toisien unien jälkeen että saisin ruokaväliksi sen yli 3h sais masu rauhoittua vähän pidempään ennen seuraavaa syöttöä..

mut nyt laittamaan esikoiselle aamupuuroa..
 
Repa, meidän levottomat yöt menee suunnilleen näin; nukkumaan 12 aikaan tissittelyn jälkeen, itkeskelyä 1 aikaan syystä jota en tiedä, nälkä 2 aikaan, ähinää ja mylläämistä 3-5, nälkä klo 5 viimeistään, itkeskelyä ja pyörimistä 6-7, ruokaa, suoraa huutoa 8 maissa, ruokaa, sitten levollista unta 11-12 saakka aamulla. Oon kyllä alkanut miettimään, että jos se ei saa tarpeeks ruokaa. Ja raukalla on sitten koko ajan nälkä. Mutta kun ei se syö, nukahtaa useimmiten kesken syömisen. Jos laittais sitten uudessa kodissa omaan huoneeseen nukkumaan, ei heräis ihan joka ähinään.. tai sitten keksin tavan, jolla se saa mahansa täyteen kunnolla.
 
Päivää...

Marmotta. Muuten kuulostaa samanlaiselta,paitti että meillä etenee niinpäin,et 19 jälkeen nukkumaan,pari kertaa tuttia,joskus vähemmänkin...sit unta jonnekkin 22 hujakoille..kitinää ja ruokinta,jonka jälkeen johonkin 00.00-1.00 unta ja sit taas ruokaa että pysyy vaiti :whistle: Sit nukuu tuurilla 3-4 ja sen jälkeen alkaa se puolentunnin välein hyssyttely ja hörppyjen anto,kunnes ei enää tepsi siinä 6jälkeen... ja pierut lentää ja väännetään ja käännetään. Sit on niitä pahoja öitä että koko yö menee tunnin max kahden välein hyssyttelysää kun poika kieriskelee kaksin kerroin :/

Huomenna olis sitten se lääkäri,saas nähä kuullaanko että pikkuvauvoilla nyt vaan on mahavaivoja :kieh:

Tänään mennään miehen kanssa syömään ja illalla saunaan,toivottavasti onnistuu paremmin kun viimeks. Mun äiti tulee kattomaan Kasperia,saa luottavaisin mielin syödä =)
Muutenkin on ollut ihanaa nyt viikonlopun kun mies on ollut kotosalla,jotenkin tekee arjesta helpomman. oon pojan aamu-unien aikana saanut mennä vielä nukkumaan reiluksi tunniksi,kun mies on päivystänyt hälyytintä =)

jenni,ihanaa että saat nukkua kun oot siunatussa tilassakin :D hyvä että kaura toimii =)

Nyt ei muuta kun hyvät sunnuntai ehtoot kaikille :wave:
 
No niin! Huomentapäivää :)

Joo, ei nyt ihan kokonaisia yöunia tuonut tuo supervelliannos, mutta parempi jo! Meni siis unille klo 19:30 maissa ja heräs ekan kerran ähisemään 2:30. Sekin oli kyl ihan hyvä saavutus ;) Tutti riitti. Sit klo 5 syötiin ja nukkua posotti klo 9:ään!!!! Eli syöttöväliksihän tuossa tulee 9,5h et ihan hyvä tuon ikäiselle, eikä oo aikoihin nukkunu ysiin asti. Mut mistä se ähinä ja tutin kaipuu?????? Onneks nyt sentään hiljenee sillä tutilla, mutta silti. Teippaan sen kohta naamaan kiinni yöks.... :LOL:

Mutta parasta tässä oli se, että mies syötti yöllä ja laittoi tuttia ja mulla oli aamulla ihan uudestisyntyny olo! :) Menin jumpalle jo 9:30 (! ) ja sen jälkeen oon imuroinu, laittanu pyykkiä, tyhjänny/täyttäny astianpesukoneen ja nyt isken ruuanlaiton kimppuun. Pihatöitä vielä luvassa myöhemmin. Koitan hyödyntää tän hyperenergisen olon kaikin tavoin ;) Mies puolestaan vetelee päikkäreitä pojan kanssa. Se on oikeesti ihan rättiväsyny noista parista "valvomastaan" yöstä. Tulee melkein huono omatunto, mutta ku oon itse saanu levätä, niin en anna sille valtaa... Viikolla saa sit taas mies nukkua ku minä heräilen ;) No, kauraa odotellessa ;)

Ihanaa päivän jatkoa kaikille tytyille!!!
 
Tuli muuten tuosta vellistä mieleen vielä, et sen ravintosisältö ei ole paljon kummosempi kuin korvikkeen. Tais olla 75 kcal/100ml ku korvikkeessa on 67 kcal/100ml. Ei siis itseasiassa ihme, ettei siitä monikaan saa apuja nukkumiseen ku eihän siitä paljon enempää energiaa tule. Rintamaidonkin vois kuvitella olevan energiapitosempaa. Vai onks siinä vellissä jotain muuta ainesosaa ku vois noihin uniin vaikuttaa? Tai ehkä se sit vaan on niin, et velliä menee enemmän ja siks nukuttais paremmin :) No, mene ja tiedä. Kunhan pähkäilin.

summer: Joo en mäkään kyl ihan äkkiä lämpene niille vellituteille. Mut toi 3-reikäinen oli kyl tosi hyvä. Maitoon se taas on liian iso, et siinä meil on käytös 2-reikäset nykyään.
 
naukuri: kiva kuulla että teillä nukuttiin yö hiukan paremmin, oli siitä tankkauksesta sit jotain hyötyä =)

no nyt tyttö on nukkunut ulkona unia jo 3h eikä loppua näy, lisäsin vaatetusta ja avot, auttoi. mittari näyttää meillä jotain 10 astetta ja tytöllä on päällä sukkahousut, veluurihousut, body, villatakki, ohut pipo+huppu, ohuet tumput, paksuhko fleecehaalari, makuupussi ja vaununläppä, no ainakin tarkenee ja luultavasti on vaatetta sopivasti kun uni maittaa ja mahtaa tytöllä olla nälkä kun tuolta heräilee kun on siis viimeksi syönyt klo10 :eek:

missäs kaikki on kun on niin hiljasta..?!
 
Jenni,
ootko nyt antanu sitä valmista kauravelliä? Miten teet sitä ite, kun sanoit että koitat tehdä? Onko sitä jauheena vai? Oon kanssa ajatellu noita puuroja ja muita vähitellen alotella. Banaanipuuro on yök, että täytyy koittaa sitä riisipuuroa sitten seuraavaks. Oon kanssa soseen kanssa antanu. Nyt oon aamusin vähän antanu ja sitten illalla velliä maidon seassa. Jos alkais vähitellen tulemaan sellanen rytmi, että aamulla puuroa, päivällä perunaa, iltapäivällä hedelmä-tai marjasosetta ja illalla velliä. Ja maitoa sitten aina väliin kun tarvii. Sitten jossain vaiheessa tuo iltavelli puuroksi.
Miten sulla menee päivärytmi ruokien kanssa?

Vaihdoin vaunuihin ratasosan ja otin vaununkopan pois. Jospa nyt tulis meidänkin ulkoilusta jotain. Se selkänoja on yhen pykälän ylöspäin, mutta kyllä sen saa ihan alaskin. Äsken ainakin onnistu ulkoilu paremmin. Nukuttaminen ulkona nyt unohdetaan ja nukahtaahan saa jos nukahtaa. Mutta ulos mennään sillai että on hereillä ja sitten sisälle nukkumaan.
Onko jo kaikkien muiden vauvat alkanu vaunuissa nukkumaan? Meillä kyllä matkarattaissa on välillä nukkunu, mutta tosi vähän vaunuissa.

Eilen ostelin vaatteita ja ostin jo 80cm :eek: 74cm on nyt käytössä ja ihan sopivia. Eipä nuo eilisetkään hurjan isoilta näyttänyt. Kauheeta, missä se pieni vauva on?!!

Tykkäättekö ite vauvansoseista? Mun mielestä ne kaupasta ostetut marja ja hedelmäsoseet on hyviä :p Monesti syön ite välipalaks päärynä tai persikkasosetta.
 
Vauvansoseista: Juu, kelpaa äidillekin :D Hyviä ovat! Tai siis just noi marja- ja hedelmäsoseet.

Meillä menee vielä hyvin 62 kokoiset vaatteet. Ostin vasta pari viikkoa sitten pari bodyakin kokoa 62, kun olivat niin reilun kokoisia. Ja edelleen on niitä 56 kokoisia housujakin käytössä :LOL: Tosin nyt jos lähden ostamaan vaatteita, niin varmaan ostaisin kokoa 68. Ja talvivaatteita jos ostaisin, niin 74 varmaankin. Mut nyt meillä on ihan sopivasti vaatteita, eikä tarvis mitään ostaa. Paitsi sukkia / sukkahousuja tarvis kyllä. Kypärämyssyjäkin sain pari just ostettua. Näppäriä hupullisten haalareiden kanssa.

Mistä olette löytäneet vauvalle sellaisia sukkia jotka pysyvät kunnolla jalassa?? Entä käytättekö kaikki sukkahousuja vauvoilla? Myös pojilla? :) Kai niitäkin pitäs hommata. En vaan jotenkin osannut vielä ajatella, et pojallekin laitetaan talvella sukkikset :D Mut mitäpä muutakaan. Paremminhan ne lämmittää, ku pysyy sukatkin samalla jalassa.

Meillä nukutaan nyt vähän paremmin jo vaunuissa ku aiemmin. Alkuunhan meillä nukuttiin vaunuissa helposti 3-4h, mut tuossa välissä oli sellanen kausi, ettei uni vaunuissa maittanu juuri lainkaan. Nyt taas maittaa paremmin. Varsinkin aamuisin saattaa nukkua kaksikin tuntia! Jei.
 
summer: Samanlaista ruokailurytmiä haetaan täälläkin vähitellen! Nyt menee tosin niin, et aamulla vaan maitoa, aamupäivällä kasvissosetta, iltapäivällä hedelmää, alkuillasta taas kasvisosetta ja sit illalla velliä. Ja noihin sit muutellaan puuroa aamuun ja iltaan tilalle vähitellen.
 

Yhteistyössä