***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 heinäkuussa

Nyt se kuulkaa myrkyn lykkäsi! Itellä just ja just kädet siinä kunnossa, että voin poikaa joten kuten hoitaa, niin miehellä murtu käsi :eek: Ei paljoa naurata varsinkin kun kaikki mummit ja kummit on kymmenien ja satojen kilometrien päässä. Miten hemmetti me nämä seuraavat viikot oikein pärjätään, jos nämä minunkin kädet ärtyy tosi pahoiksi?? Nyt se vielä menee, mutta pelkäänpä että ne vaan rasituksesta pahenee...
 
Annaliina tsemppiä!

Rota-rokotteesta pojalle annettiin eka satsi viikko sitten ja ei tullut mitään oireita. En ollut kuullutkaan että nyt viikon päästä tulis ylimääräset pihalle. eli kakka siis lentää?? Suosittelen kyllä tota rotaa!

Meillä on poika ottanut nyt ihan uuden rytmin öiden suhteen!! kahtena yönä ollaan nukuttu klo 22- 05.30/06!!! Ja ei siis yhtään syöttöä siinä välissä!! Kyllä on mammalla levännyt olo! Itekkin kömmin tänään jo seiskalta ylös kun ei enää uni tullut. En muista koska olis ollut näin levännyt olo.

Poika on muutenkin kuin itse aurinko! Naureskelee ihan täyttä häkää!!! Ja äiti on täällä ihan onnesta soikeena, että miten voi noin ihana lapsi ollakkin. Tänään on jotenkin hyper eurofisesti alkanut päivä. Kaikki tuntuu olevan jokseenkin tosi hyvin!! Koskakohan tulee jotain takapakkia??? (pessimisti, juu..)

mulla tuli jo toiset menkat.. Ja kierron pituus vaan 23 päivää.. Toivottavasti tosta vielä hiukka pitenis.. Ja lantionpohjalihastreenit on kovassa käynnissä.. Että saa heittää tenoilla vesilintua. On tosi kurjaa kun kokoajan liikkuessa stressaa että lirahtaako vai ei. No ehkä sekin tästä ajanmyötä!

vauvauinnista olitte puhelleet. me meinattiin kanssa mennä. Mutta on aika kallista touhua täällä, 15 euroa kerta! Siis aika törkeä hinta mun mielestä. Mitäs muualla maksaa?? Info-ilta on vasta elokuussa, eli varmaan syyskuussa aloteltas, jos mahdutaan mukaan!

birdie & ahmatti 2kk +
 
Annaliina: iso :hug: ..miksi ihemeessä aina kaikki kasaantuu yhellä kertaa...ei voi kyllä kun ihmetellä. mut todella toivon et saatte apua ja että sun kätesi rauhottuisivat..

Mulla palaa päre mun miehen kanssa...taitaa tulla kohta kriisi. Ihan oikeesti eikös se oman miehen pitäs kuunnella ja tukea sillon kun toisella on huono hetki eikä suunnilleen haukkua siitä hyvästä kun mulla on pelkoja kenelle mä muka puhuisin jos en hänelle..no jotain positiivista eilen luin artikkelin peloista ja kätkytkuolemasta..kyse ei yleensä ainakaan masennuksesta ole koska masentunut ihminen ei jaksa huolestua/ huolehtia yleensä niin paljoa kun mitä mä teen...ja mä pystyn kyllä itelleni nauramaankin jos ihan meinään hupsuksi heittäytyä.
 
Huomenta,

annaliinaolet jo varmaan kaikki niksit ottanut käyttöön, mut tuli mieleen et käytätkö pesujen sijaan välillä puhdistusliinoja pikkusen pyllyyn? Itse en esikoisen aikana juuri käyttänyt, mut nyt ne on kätevii -säästää pikkusen ihoakin.

poikakyllä miehen tosiaan pitäs tukee. Välillä tuntuu etei ne välttämättä ees tajuu miten ne voi pahoittaa mielen. Se on hyvä ettei masennuksest olis ainakaan kyse. yritä nauttia vauvaajasta vaikka sitä pelko varjostaakin. Siskolle aikoinaan sanoin et on ihan turha pelätä sellasta mihin ei itse voi mitenkään vaikuttaa. Toisaalta sitä pelkää jos on pelätäkseen. Itse jäin kiinni noissa sikiöseulonnoissa ja todella pelkässin vaikka ei ollut viellä mitään todisteita et olis pitänyt pahinta pelätä. Ihmisen mieli on vaan sellanen. Missä sun pikkunen nukkuu? Mä nukun levollisemmin kun pieni vieres -muuten kuuntelen sen röhinöitä liian tarkkaan. :hug:

vauvauinti se on sitten mukavaa puuhaa. meillä se maksaa tollaset 50e/9kertaa ja yksittäin 7e kerta. Meillä alkais elokuun puolesvälis ja neiti olis silloin 2,5kk tai sit lokakuus. Kiloja meillä on jo melkien 7. Et ei siitä ainakaan jää kiinni, jos se 5kg raja. Pikkunen sai lahjaks uikkarit kokoo 74/80 yhdelt tutult. ollaan sellast uintihulluu porukkaa -esikoinen oppi uimaan viime kesänä (3v.) Eli pitänee tutustuttaa pikkusisko myös veteen. :)

Mut nyt äitii kutsutaa, :wave:
 
Huomenta!
Meillä annettu kaks kertaa jo rota..eikä mulla tullu mieleenkään että se vois jotenkin tarttua rokotteesta??!! Ei kukaan mulle sellasta ole kertonutkaan. Neuvolassa näkyy olevan ihan uutta...hyvä että osaavat antaa edes sen.
 
merika[/b] vieressä nukkuu tai sit omassa pinniksessä jonka oon raahannut ihan meidän sänkyyn kiinni et voi tarpeen vaatiessa kokeilla kädellä hengitystä...mä muistelen et kun esikko oli vauva niin kaikki aina sano et ekat 3 kk ois pahin riski kätkyt kuolemalle mut nyt on kokoajan toitotettu sitä 6 kuukautta joka paikassa...kiitos tsempeistä kyllä mä oikeesti koitan nauttia ainakin tälleen päiväsaikaan vauvasta täysillä hellin ja pussailen kokoajan..mut nyt siivoamaan
 
Väsynyt äiskä ilmoittautuu.
Yöllä meni aikaa taas tuttitaistelussa ja sitten kun tyttö nukkui, niin mua piti hereillä ihan oma pää. Koskaan ole osannut lopettaa ajattelemista ajoissa, öitä menee jossitellessa, miettiessä ja vatvoessa ihan turhia. |O

Vauvauintiin on meidänkin kyllä pakko menä, ipana tykkää kylvyssä ja suihkussa olemisesta ihan hurjasti. Saunassakin ollaan jo piipahdettu. Pari minuuttia 50 asteessa, että saatiin kuva italian mummolle. Joka meinasi saada sydänkohtauksen, kun hänen lastenlastaan täällä rääkätään, nukutetaan ulkona ja sitten vielä saunotetaan.. huoh.
 
Huomenta!

Meillä eilen taas oikein kitinä päivä...eipä tyty nukkunut...onneksi yö meni hyvin =) ! Odottelen täällä pappia...tulee kotiin käymään ja sovitaan juhlien "ohjelma" eli virret ;) ! Minä olen siitä outolintu, kun tykkään virsistä...taidan sitten laulaa papin kanssa dueton...kun muu väki ei virsistä viis veisaa :LOL: :LOL: !

Me ei näillä näkymin mennä vauvauintiin...mutta vauvamuskariin mennään syksyllä :) !

Mukavaa päivää kaikille ja Marmotalle, voima :hug:

Matamimimmi68 ja peikkotyttö 7vkoa :heart:
 
Minipillereistä pitikin vielä kysyä, että onko kuinka monelle sanottu, että ne voi aloittaa ennen kuukautisten alkua? Kun mun käskivät odottaa, mutta eihän siinä ole mitään järkeä odotella 10 kuukautta, jos niinkin kauan menkat viipyy. Varmaan en imetä enää 10 kk päästä, että sitten voisin aloitta yhdistelmätkin jo. Pitäis varmaan soittaa jollekin toiselle lääkärille ja kysäistä asiaa. Pääsis nauttimaan pillereiden sivuvaikutuksista vähän aikaisemmin..
 
Huomenta =)

Tai ollaan melkein kokonainen tunti pystyssä oltu.

Poika teki viime yönä nukkumis ennätyksen. Nukkui putkeen 6 tuntia (24-06) aikas yleellistä. Sit viel uudet unet joilta heräs 9.30.

Huomen aamulla ei voi moisesta nauttia, kun klo 8.15 olis jälkitarkastuslääkäri. Maanantaina kävin jo tapaamassa neuvolatäti ja "mittaukset" suoritettiin ja masennusseula tehtiin ja muutenkin höpistiin vauva-arjesta ja synnytyksestä, mutta ei siitä kovin kummoista keskustelua tullut, kun mulla ei ollut paljoa purkauduttavaa. Synnytys oli mielestäni loppuen lopuksi lyhyehkö ja kivunlievitys onnistunut. Vauva-arkikin on ollut mielestäni sitä mitä olen sen edellisistä kerroista muistanutkin olevan. Tosin nyt osittain jopa helpompaa, kun nykyinen mieheni osallistuu lastenhoitoon paljon enemmän kuin ex-mies. Huolehtii siis täysillä noista vanhemmistakin lapsista vaikkeivat hänen lihaa ja verta olekaan. Ja teille tänne on voinut purkaa myös tuntojaan jos joku on alkanut ahdistaa. ei siihen mitkään kankeat neuvolatädit pysty. Vaikka kaikki kunnia meidän neuvolatädille, kun on keskivertoa mukavampi ja nyt kesällä ollut sijainenkin on ollut ihan yliveto, kun kuuntelee monen muun kokemuksia terveydenhuolto henkilökunnasta.

Pissa oli puhdas vaikka jännäsin sen sokerin kanssa, kun olen synnytyksen jälkeen tosi huonosti mittaillut noita aterioiden jälkeisiä arvoja. HB 131 mikä on mulle ihan hyvä. Verenpainetta hiukan ihmettelin oli 90/124 tosin mulla oli toi pikkumies mukana kanniskeltavana. Paino näytti sitä samaa kuin kotivaaallakin eli -10kg verrattuna ekaan äitiysneuvola punnitukseen, jee jee tätä pitää tuulettaa.

Pappi kävi eilen illalla. Ja saatiin sovittua kaikki kastekaavan ns. muuttuvat osat. Lukijat on valittuna ja mun esikoinen aikoo laulaa. Tosin varauksella mennään jos alkaakin jännittää. Siinä kohtaa tulee kyl äidilläkin tippalinssiin, kun äidin pikkuneiti alkaa vetään Jumalan kämmenellä.

Minipillereistä tai oikeastaan muistakaan pillereist ei ole kokemuksia. Mulla oli laastarit ennenkuin tätä kuopusta alettiin yrittämään. Nyt ollaan kahden vaiheilla: otanko taas laastarit käyttöön vai annetaanko heti mennä tjot. Koska jos vain luoja suo tämä ei tule jäämän meidän viimeiseksi vauvaksi. Aikaa ei ole kovin montaa vuotta hukattavaksi, kun ei kumpikaan olla enään ihan mitään teinejä :)

Jossu & Hemuli 8vkoa+1pv
 
rotarokotteesta: sen mäkin löysin et ulosteessa on sitä elävää rotaa...eli sitä kautta voi tarttua..ja 7 pvä ku on nii sillo on eniten virusta ulosteessa. täytyy varmaan pitää noi kekarat kaukana vaipanvaihdon aikaan ja pestä kädet hyvin. mä ku kammoon eniten tuota vattatautia... :ashamed:

vauva uintiin me ei päästä ku toi keskimmäinen ei voi mukana olla ja en viitsi sit hoitoon uinnin ajaksikaan viedä. ja meillä ei isäntäkään hirmu innokas ole tuohon touhuun.. :/
mut se olis varmaan tosi kivaa vaihtelua vauvallekin.

mut ny lähdettävä viskaamaan evästä noille isommille tenaville...

nemika+jäbä kohta 3kk
 
marmotta kyllä mä olisin saanut neuvolasta heti mukaan 6kk pillerit. Joten heti ne olis voinut alottaa. Mietin viel kierukkaa -mut siel ne odottaa.

saako kaikki ilmaiseksi ehkäisyn synnytyksen jälkeen meillä saa sen 6kk. neuvolasta saa muutenkin rautaa odotusaikana yms. On varmaan kiinni paljon siitä mis asuu vai onko?

nyt pitää taas mennä -esikoinen vaatii laatuaikaa ja muistipelikortit on jo valmiina pöydällä. Saas nähdä voittaako neiti kun on päässyt jakmaan kun äiti vaan nettailee. meillä asustaa välillä pieni huijari. :LOL:
 
matkasänky: kokemuksia/mielipiteitä. Meillä on kakskerroksinen talo. Koen päivällä hankalaks kanniskella nukkumaan ylös sänkyyn, kun itse koitan tehdä kotiaskareita alakerrassa. Tosin hyvällä säällä nukkuu vaunuissa ulkona.
Nyt meillä on ollut alakerrassa vanha kehto. Alkaa koht käymään ahtaaksi, kun pikkumies on iältään pieni, mutta kokoa sitäkin enemmän.

Jossu & Hemuli 8vkoa+1pv
 
Jossu-71: Meillä on matkasänky käytössä mummulassa ja toimii siellä ihan hyvin. Vaikka onhan vauva siellä aika matalalla ja pitkän päälle voi käydä selkään, kun sieltä vauvaa nostelee. Mutta muuten oikein hyvä kapistus :) Meillä kans itsella kakskerroksinen talo, mutta vauva on siitä omituinen et vetelee päikkäreitä sohvan nurkassa omalla viltillä, jos ei vaunuissa ole nukkumas (vaunut on kyllä ykköset!) :) Välillä vien kyllä yläkertaan ja laitan itkuhälyn viereen.
 
rotarokotteesta jo vain alko kakka täällä lentämään. Eka tuli ripulivaippa ja puolen tunnin päästä kakka. Ja poika tuntuu hikisen nihkeeltä ihoa vasten. Kuumetta ei oo. Mutta ajattelin soittaa vielä neuvolaan että pitääkö olla huolissaan. No huolissani olen kuitenkin.. Ja taidanpa mäkin ottaa vielä käsidesin lisäksi käyttöön jos voi tolleensa tuo rota-tarttua. JAIKS. ja kynnet lyhkäsiks..

ei mulla taas mitään asiaa oo.. paino tippunut nyt puol kiloa viime viikosta.. Eli eiköhän tää tästä lähde hiljakseen vauhtiin tää laihdutuskin.. Juu ja korvapuustit on hyvää diettiruokaa :)

 
RÖYHYYTTÄMINEN: jep, röyhyytetään syötön aikana ainakin pari kertaa ja syötön jälkeen. muuten itkuhuudosta ei tuu loppua, äskenkin tyttö itki tuon 1h hereilläoloajan aikana 45min vaikka röyhyytin häntä koko tuon ajan, rauhoittui vasta kun oli röyhynnyt ainakin 10 kertaa, uskomatonta miten paljon hän saa ilmaa mahaansa vaik söikin ihan rauhallisesti..itkee siis niin kauan kunnes kaikki ilmat on masusta poissa..

sunnuntaina on kastajaiset, pelkään oikein millainen itkuhuutokohtauksen tyttö saa kun ei todellakaan ole hyväntuulinen kuin vartin herättyään, meillä itketään enemmän ja vähemmän koko hereilläoloajan..

KORVIKEMÄÄRÄT: meillä menee maitoa kerta-annoksena vaihtelevaisesti 90ml-jopa 180ml/kerta, syö 3-4h välein.

mut nyt pitää rientää, itkua kuuluu vaunuista taas, pitää mennä laittamaan tuttia :wave:

kurpitsa & tyttö 8vkoa
 
Vauvauinnista Ollaan menossa perheuintiin ja hinta näyttäs olevan 17eur/kerta. Miehelle sanottiin rajoiksi 3kk ikä sekä 5kg paino. Kun molemmat täyttyvät voi aloittaa. Painosta en vielä tiedä mut eiköhän meillä 5kg raja rikkoudu jo tässä kuussa, sen verran alkaa poju jo michelin ukkoa muistuttaa :D :LOL:

Meillä kans eletään kahdessa kerroksessa. Ylhäällä poju nukkuu omassa sänkyssä itkuhälyttimen kanssa ja jos alhaalle jää koisimaan laitan hänet lattialle vaunukoppaan tai sit kulmasohvan nurkkaan joskus myös annan torkkua sitterissä. Usein kyllä nukkuu vaunuissa pihalla.


 
röyhyttäminen: meillä on ainakin pakko poika saada röyhtäseen muuten tulee sellaiset vatsa väänteet ettei sitä huutoa kestä kukaan. Osaa kyllä päästellä myös tosi miehekkäitä paukkuja.

korvike: kerralla menee 80-180ml keskimäärin noin 120-140ml. Monta kertaa päivässä. Pitää oikein koittaa laskea. Taitaa tulla 7-8 syöntikertaa/vrk joskus jopa enemmän kun suorittaa iltatankkausta.

Miehen kanssa juuri eilen illalla, kun sai olla pulloa kokoajan hakemassa, mietittiin jälleen kerran vellin aloittamista. Vaikka vasta 2kk ikää tulee täytee sunnuntaina. Jos sain siitä helpommin vatsansa täytää yöunia varten ettei tunnin välein tarttis maitopulloa. Enkä aio asiaan neuvolasta "lupaa" pyydellä. Ihan omin päin kokeillaan. Tuttavapiirissä on ollut vastaava tilanne reippaan kokoisen vauvan kanssa ja vellin "aikainen" aloittaminen helpotti tilannetta.

Vielä nukkumisesta: sohvalle en enään uskalla jättää yksinään sen verran railakkaasti huitoo käsillä ja jaloilla, että pelkään keikahtavan lattialle. Sitteriä ei olla pahemmin käytetty. Jäi varmaan sairaalalta korvien väliin, kun suosittelivat lattialla pitämään, kun oli syntyissään niin iso kokoinen ja vetelä, jotta lihakset kuulemma vahvistuu paremmin. Peiton päällä lattialla on vain valvotusti, koska meidän nelijalkaiset kaverit ei tahdo aina muistaa vauvaa väistää vaan saattavat lähes istua päälle ja riiviö rallin iskiessä päälle juoksevat yli. Matkasängyssä on tietty matalalla, mutta helpottuu sieltä nostaminen, kun jäntevöityy ja pääkin alkaa kunnolla pysyä mukana. Pitääpä miehen kanssa keskustella mikä vaihtoehto otetaan kehdon jälkeen käyttöön.

Jossu & Hemuli 8vkoa+1pv
 
oon enemmän kirjotellu nyt tuolla kerhon puolella.lueskelen kyllä aina täälläkin kuulumiset..mut nyt oli pakko kommentoida tohon pilleri asiaan.eli sain alottaa heti kun pillerit sain käteen ja mun menkat ei oo alkanu.näin oli myös esikoisen jälkeen.nyt lääkäri eka sano mulle,et odota menkkojen alkua ja alota sitten.(opiskelija).sit ihmettelin että aiemminkin sain alottaa pillerit heti,ilman menkkojen alkua..ku siinä voi mennä niin kauan.ja sit ei ees välttämättä enää imetä kun ne menkat vihdoin alkaa.niin mitä järkee sit koko minipillereissä on,kun voi jo alottaa muunkin ehkäsyn käytön...et mix ei nyt sitten kävis.sama merkkikin kumminkin.cerazette.hetken se katteli jotain koneelta ja sono sitten,että kyllähän sä ne voitkin alottaa heti...
 
Röyhtäyttämisestä ei synnärillä puhuttu mut neuvolassa käskivät röyhtäyttää. Meillä siis mennään pelkällä pullolla ja joka syönnillä yritän röyhtäyttää muutaman kerran aina tosin ei sitä röyhtäystä tule.

Pulloista oletteko huomanneet eroja merkkien välillä? Meiltä löytyy ainun, aventin ja mamin pulloja ja meillä ainakin poika syö paljon vähemmän ilmaa noista mamin tuttipäistä. Ostin vanhoihin aventin tuttipulloihin mamin imuosat. On muuten vielä helpommat tehdä jauheesta maidot kun on isoaukkoiset pullot! :)
 
pulloista ja tuteista: Meillä on Ainun pulloja joihin olen vaihtanut Nukin venttiililliset koliikki tutit tai mitkä lienevät vieralliselta nimeltään. Pitäis vähentää ilman nielemistä.

Jossu & Hemuli 8vkoa+1pv
 

Yhteistyössä