***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 heinäkuussa

pulloista meiltä löytyy ainoastaan noita mamin pulloja, ja olen huomannut että neiti nielee hyvin vähän ilmaa niistä ( eikö ne niitä koliikki pulloja juuri ole ) .

Viime yönä taas nukuttiin 24 - 4:30 syöttö ja seuraava syöttö 8 jälkeen ja takas unille ja sängystä ylös 11 jälkeen, tämä rytmi sopii äidille hyvin :whistle: :LOL:

Meillä on ollut nyt miehen kanssa pientä kinaa muutaman viikon jo, hän väittää että en arvosta että hän käy töissä ( en ymmärrä mistä on saanut moista päähänsä :eek: ) ja sanoo vain kuinka helppoa minulla MUKA on, ei taida ymmärtää että on se aika raskasta pienen vauvankin kanssa kotona olla! Ja ihmettelee kuinken kerkeä tehdä kotitöitä päivisin, ja melkeen suuttuu jos pyydän häntä auttamaan ja kysyy vain koska hän saa olla rauhassa, varsinkin jos pyydän häntä olemaan edes hetken tytön kanssa. ( kyllä hän usein onkin tytön kanssa, mutta oma-alotteisuutta kaivattais... ) .. no ehkä tämä tästä.. :)

PULLOISTA: meillä on pari noita koliikkia estäviä päitä ja tupperwaren pulloja, näistä tupperwaren pullonpäistä ei valu ulos mitään ennen kuin painaa tuttiosasta, ihan kätevä systeemi mut niissä on suht iso reikä kuitenkin ja tuo koliikkia ehkäsevä ei ehkä oo niin ehkäsevä..

viime yö tyttö nukkui vaihteeks hyvin, unille meni 22 eka herätys 1:30 ja toinen ööö muistaakseni 4:30 ja sit nukuttiin 7 asti, ei tosin ihme et nukkus noin hyvin kun koko illan huus/ torkkui hereillä liki 3h..mut nyt jatkaa siivoomisia ennen kuin tyttö herää..

Heips!

Vakuutuksista:
Meillä on Tapiolan vakuutus molemmille pojille. Molemmilla ollut myös hyödyllinen. Esikko on sairastanut sitkeitä korvatulehduksia ja yksityisellä lääkärillä on NIIIN paljon mukavampi käydä kuin lähtä jonottamaan päivystykseen. Sitten laitettiin vielä putket ja leikattiin kitarisat kuukausi sitten. Neuvolalääkäri ainoa julkisella puolella jonka nähnyt. Korvauksia saatiin vuoden ajalta reilut 600 euroa lääkärikäynneistä (korvasi kyllä prikulleen kaikki mitä odotettiinkin) ja tuo yksityisen puolen leikkuu maksoi tapiolalle reilut 1400 euroa.... Viimeisin korvatulehdus kun todettiin ja alettiin syömään siihen toista kuuria niin samalla alettiin suunnittelemaan putkitusta ja päästiin leikkuuksille samana päivänä kun tuo kuuri loppui.
Juniorin hinkuyskä korvatulehduksineen (korvatulehdus 3vkon iässä, älkää uskoko että pieni ei voi sairastua), sairaalapäivämaksut, yksityisellä ramppaaminen ennen ja jälkeen, kun tietty toipilaana osastolta kotiin ja huoli kova, kun hirveitä yskän puuskia ja limaisuutta sekä useampaan otteeseen hengityksen pysähtymistä yskän puuskan päälle... Ollaan varmaan kerätty jo nyt maksettavaa enemmän kuin vuosimaksu vakuutuksessa.
Toivottavasti nyt alkaa kääntymään niin päin että tapiola jää voitolle vakuutusmaksujen kanssa :)

Kätkyt:
Luin jostain uudesta tutkimuksesta, jossa oli tultu tulokseen, että mahdollisesti liian hiilidioksidipitoinen ilma yhdistettynä aivojen kypsymättömyyteen voisi aiheuttaa kuoleman. Meillä tuon johdosta pidän huolen, että kossin naaman edus on avonainen, ei harsoa eikä huopaa. Muuten en suuremmin ole panikoinut ja mahallaankin nukuttanut... paitsi vähän hinkuyskän pahimpaan aikaan kun luin, että osa aivan pienten kätkytkuolemista on myöhemmin osoittautunut hinkuyskän aiheuttamaksi.

KÄSIDESI:
Käytössä nyt kun esikkoa ei ole rokotettu rotaa vastaan ja Topias rokotteen muutama päivä sitten sai. Samoin kun joku perheestä on mahataudissa niin silloin on käytetty. Muuten uskon erästä lasten lääkäriä, joka luentoa piti ja sanoi, että lasten pitäisi saada aina silloin tällöin nuolla kengän pohjia. Eli liika pöpöttömyys ei sekään hyvä asia.

NEUVOLA:
Käytiin 2kk käynnillä ja mukavasti on poika kasvanut. 61cm 6200g ja py 43cm. Päänympärys tekee oman yläkäyränsä :) Muut mitat yläkäyrän huitteilla. Rotan sai, mutta tietty harvakseltaan enää tuleva yskänpuuska tuli juuri sen päälle ja oksensi suurimman osan ulos. Sen jälistä sai vielä 1/3 annosta, joka sisällä pysyi. Neuvolatäti kauhisteli, kuin on vieläkin tiukan kuuloinen yskä. Omaan korvaan se kun kuulostaa jo hyvältä, kun se oli oikeasti aivan hirveä hinkuyskän ollessa pahimmillaan.

Onnittelut kaikille nimistä!

Annaliina Tsemppia ei oo kiva kun kadet ei oo kunnossa! :hug: . Minulla vielakin vasen ranne kipee silloin talloin kun ne verenpaine tipat meni kudokseen molemissa kasissa. :headwall: Vaikka F oli alle 3kg niin ei pystynyt nosteleen pitaan sylissa niin paljon kuin ois halunnut kun kadet ei totelleet.

vauvauinti me mennaan jos saadaan paikka. tanaan pitaisi soitella, mutta tyty ei suostu paikkareille. Sain ostettua itselleni uuden uikkarin, kun vaha ei nyt mahdu paalle

:kieh: jos sita nyt vaikka innostus uimaan ja laihtuun!

Virikkeista meilla viihtyy tiny loven leikkimatolla ja kellot on kivointa. Siina jumpataan ja aiti laulaa nuotin vieresta lastenlauluja joita nyt sattuu jotenkuten muistaan :D . Sitterissa istuessaan F seuraa mun puuhia ja jutustelen sille koko ajan.

paikkareista milloin suostuu nukkuun enemman kuin 15- 30 min niin ulkona vaunuissa tai sohvalla. Saa olla kylla varovainen ja rahit ja tyynyt tukena ettei pyorahda lattialle. On naas oppinut kaantyyn kyljelleen ihan kunnolla.

nyt kiireesti syomaan, peseen hampaat ja laittaan pyykit. Tyty nukahti...

LC

Annaliina, kovasti voimia!!!

Ja kiitos rotavinkeistä! Pidetään siis huoli käsihygieniasta, ettei vanhemmat saa rotaa :) Ja osataan ens torstaina varautua kunnon vaipparumbaan ;)

Pulloista: Meillä on käytössä pääsääntöisesti aventin pullot, muutama ainukin. Aventit ehdottomasti parempia meillä. Ei pääse ilmaa mahaan ja vauva tykkää muutenkin niistä enemmän. Osittaisimetyksen aikana nuo aventit myös olivat enemmän tissin oloisia kuin ainut. Myöhemmin aion sitten vaihtaa aventeihin niitä suukappaleita, jotta voidaan käyttää mukina. Oon myös käyttänyt säilytysastioina, kun on pari kantta niihin. Nuokin pullot tuli kaikki meille ihan vahingossa; pumpun mukana, sairaalan pampers-kassista, kaupan päällisinä yms. Näppäriä kyllä! :)

Vauvauinnista: Sain kun sainkin meidät vaihdettua elokuussa alkavaan ryhmään, jee! Eikä meillä nyt jää kuitenkaan kuin 4 päivää uupumaan tuosta 3kk:sta. Vauvauinti taitaa täällä pk-seudulla maksaa noin 14-20 euroa / kerta. Meillä kans hinta tuon 15 euroa.

Korvikemääristä: Meillä menee kerralla yleensä 140ml. Mut ainakin kerran tai joskus kakskin kertaa päivässä tankataan 170-200ml. Syöttökertoja taitaa yleensä olla 6, joskus 7. Vuorokaudessa menee suunnilleen 900ml.

Muskariinkin ollaan näillä näkymin menossa. Se olis tuossa 100 metrin päässä, joten ei ainkaan matka ole pitkä :) Mut siinä ne sitte saa olla. Ei varmaan vauvakaan jaksa paljon enempää huvituksia.

Mutta nyt ulos nauttimaan auringosta!

poika04 Onpas hurja vauhti teidän vauvelilla =) Sen takia itse asiassa kyselinkin tuosta vauvan lattialla pitämisestä, kun pelkään ettei meidän pimu opi "ajoissa" kääntymään, kun aina vaan makoilee pehmeällä sohvalla.. Olen käsittänyt, että kovalla alustalla liikkumistaidot kehittyvät vai olenko väärässä? Todella jäntevä meidän pikkuinen kyllä on: kehuivat jäntevyyttä heti synnytyssalissa, kun Nirppu kannatteli siellä jo niskaansa! B) Arvasin kyllä jo etukäteen, että on terhakka pakkaus, kun meno oli sen mukaista tuolla massussa: potki, hyöri ja pyöri koko ajan :D
Koska vauvat normaalisti oppivat kääntymään? Varmaan siksi mietin näitä juttuja niin paljon, kun itse olin aika hidas kehittymään sillä saralla: lähdin kävelemäänkin vasta 1,5 vuotiaana :LOL:

Vauvauinnin piti olla miehen ja tytön yhteinen harrastus (samoin kuin kylpeminen, mutta on sekin sitten jotenkin siirtynyt äidin vastuulle :/ ), mutta kun mies menee käsileikkaukseen juuri pimun 3kk- synttäreiden aikoihin niin mahtaako jäädä koko homma... Koska vauvauinti viimeistään "pitäisi" aloittaa? Voiko mennä myöhemminkin? Tosin täällä taitaa ryhmät olla niin täysiä, että en tiedä mahduttaisiinkokaan mukaan.

Missä vaiheessa muskariin muuten mennään?

saara Huh mitä kerroit tuosta hiilidioksiidin vaikutuksesta kätkytkuolemaan: nytkin meidän pimu nukkuun ulkona harson takana :( Tosin jätän aina ilmarakoja reunoihin joten luulisi siellä happea piisaavan..

Nyt laittamaan vähän kotia kuntoon ja miettimään päivän ohjelmaa!

Huomenta

Täällä jatkuu pyörint nyt ku8n osataan niin heti aamusta piti isännän testailla taitojaan voi sitä onnea oikein nauru pääsi kun aina onnistu :heart:

jee vihdoinkin aurinko paistaa joten taidetaan rannalle lähteä katselemaan josko sitä uskalata veteen pulahtaa..

aurinkoista päivää kaikille

Carmen: Älä huoli varmasti Nirppu oppii kääntyilemään jokainen omassa tahdissaan..kävelemäänkin kerkiää myöhemminkin. Meillä kanssa harso edessä ettei kaikki pölu ja muu oo vaunuis sisällä mut harsohan laskee ilma läpi joten en suko siitä haittaa olevan vaikka minä jos kuka olenkin vainoharhainen tuon kätkyt jutun kanssa :D

Täälläpä on tänä aamuna ollut hiljaista.

Itse käväisin pikaisesti jälkitarkastuksessa. Kaikki oli parantunut ja palautunut ennalleen. Varmuuden vuoksi sain mukaan viel ehkäisylaastarireseptin, mutta vieläkään en ole varma otetaanko niitä käyttöön, mutta eipä tartte sit erikseen lähtee sitä hakemaan jos kuitenkin ilmenee tarvetta. Kierukkaa olis kait tarjonnut jos pidempi aikainen ehkäisy olis tullut kyseeseen, näin olin ainakin rivien välistä lukevinani. Mutta meillä on tarkoitus ainaskin vielä yks pikkunuppu pyöräyttää, jos vain luoja sen meile suo.

Jossu & Hemulin 8vkoa+2pv

Annaliina; Voimia sulle. Ootko käyny lekurilla? Saisit toivottavasti hyvän lääkityksen kipuihin, mulla on burana 800, otin kuurina pari viikkoo ja homma rauhottu, toisaalta myös hormoonitoiminta varmaankin tasottu ja se oli osasyy tilanteen rauhoittumiseen. Että pitikin teillä olla huonoo tuuria, hitsi! Meillä sattu just ihan alkuvaiheessa työtapaturma, kun olin ihan romuna ja väsynä, otti aika koville pärjäillä viikko itsekseen siinä vaiheessa kun apu olis ollut kiva ylläri.

Meillä kaikk ennallaan, kasvetaan ja voidaan hyvin. Rota ja rokotustutkimus jätettiin kokonaan väliin ja kaste on tän kuun vika päivä, sitten maija on virallisestikin maija. Ihana ilma ulkona, tarvii taas mennä kärrylenkille painon pudotuksen ja kunnon kohotuksen merkeissä!

CARMEN: meillä esikoinen oppi kääntymään selältä mahalleen ollessaan jo 7kk mut ihan normiaikaan oppi kävelemään oli silloin 1v2kk. tyttö ei meillä vielä käänny kuin kyljilleen kun aikansa ähkyy ja vääntelehtii ja yöllä on välillä sängyssään poikittain mut ehtiihän tuota..

tunnin päästä pitäs raahautua taas labraan, siivota pitäs jossain välissä kun pappikin tulee 17 aikaan. onneksi mun vanhemmat tulee lauantaina auttelemaan ristiäisten järjetelyissä ja anoppi on luvannut tehdä sen voileipäkakun.

viime yö nukuttiin hyvin, unille tyttö vietiin sänkyynsä 22 aikaan kun itekin kömmein nukkumaan mutta tyttö nukahti vasta joskus 23:30, eka syöttö 2:30 ja sit uni maittoi aina 7:30 asti. itellä on levännyt olo vaihteeksi.
esikoinen tartutti muhun nuhan ja olo on vähän tokkurainen nyt toista päivää, toivottavasti tyttö ei sairastu kun on ne ristiäisetkin tulossa sunnuntaina..

Carmen: ei meilläkään käännytä vielä mitenkään päin :) Niskankin kannatteluss a on vielä harjoittelemista ;) Mut uskon, että vauva kehittyy omaa tahtiaan. Muskariryhmä ainakin meilläpäin on 0-1v. eli mukaan voi lähteä aivan pienetkin (jos vain äiti ja vauva jaksaa). Vauvauintia ei tarvi aloittaa tuolloin 3kk iässä, joten menkää ihmeessä myöhemmin, jos ette heti pääse, mutta haluisitte kuitenkin?

Hattua pidän ulkona ollessa vauvalla. Puuvillaa, mut ei nyt ohuimmasta päästä. Ei tosin oo ollu pää märkänä kertaakaan eli kai ihan sopiva :) Autoreissuilla saatan pitää vaan huppua päässä (jos ollaan vaan pieniä hetkiä ulkona). Muutamana tosi lämpösenä päivänä meidän vauva on köllötellyt vaunuissa ihan vaan lyhythihaisessa bodyssa ja ilman hattua (tuulelta suojassa). No, niitä päiviä on ollu vissiin kaks... :LOL:

Meille annetaan tänään se rota. Ja rokotetutkimus (meningokokki b) jätettiin mekin väliin.

Oon käynyt lääkärissä ja reumakokeet määrättiin :( Pitäis itelläkin ottaa enemmän kuuriluontoisesti tuota buranaa ja muistaa lepuuttaa lastoissa käsiä.

hattu on päässä jos ulkoilemaan lähdetään, mutta ei välttämättä aina jos kannan vain esim sisältä autoon. Sisällä ja autossa otan yleensä heti pois.

Rota
rokotetta ei meille ole edes tarjottu. Tai sit en vaan muista. Saattoi olla, että olin sen verran sekasin kun sairaalasta uloskirjoittauduin ku poika oli teholla, että on mennyt ihan ohi koko rokote. Tutkimukseen en myöskään osallistu.

Vauvauinti
kuulostaa kivalta, mutta kun ovat mokomat niin aikaisin aamulla |O

Kävinpäs minäkin jälkitarkastuksessa ja kuinkas ollakkaan, 1. asteen laskeuma oli. Eli siis sekä virtsarakko että peräsuoli on laskeutunut. Ei ainakaan vielä vaadi leikkaushoitoa, mutta hankaloittaa kyllä aikalailla elämää....

weiss
Huomenta!

Poika: Meillä käännytään kanssa. Taitaa olla aika vauhtiveikkoja kasvamassa meillä, mihkä viellä mahtavatkaan elämässään ehtiä ;) .. Vaikka pieni on niin hurjan iloinen ja koko mies loistaa onnistumisen riemusta, niin haikea olo kaivertaa itellä.. niin pieni, mutta niin vähän aikaa :'( Olisin tuon pitänny ikuisuuksia ihan vaan vauvana. Ja tuo ryömiminen, meillä päästään jo pikkasen etiäpäin, jalat työntää vattan alle ja siitä työntää. Ei voi hetkeksikään jättää mihinkään yksin.. Kai nuo meiän miehet joku päivä tulee juosten ovella vastaan, kun tullaan jostakin kotia.. :LOL:

Ihottuma ei helpota. Ite oon todennu, jotta ainakin tomaatti ja kananmuna aiheuttavat vattakipua. Ihottuma on sitten tuosta maidosta, luulisin. No, viikko viellä, eiköhän sitten jotakin selviä. Yöt on menneet pikkaisen paremmin, kun olen jättäny tuon kananmunan ja tomaatin pois, mies nukkuu jopa 2 tuntia putkeen ja se on meillä paljon!

Annaliinalle voimia! :hug:
Kyllä meilläkin hattua pietään päässä vaunuissakin.
Carmen: Jokainen oppii ajallaan ja omaa tahtiaan. Ennemmin hieman myöhemmin, kun liian aikaisin. Esikoinen oppi kävelemään 8kk ikäisenä ja se oli yhtä tuskaa, kun pienellä ei ollut minkäänlaista järjen hiventäkään viellä päässä. Kiire näyttäisi olevan tuollakin ja minua ainakin hieman pelottaa.

Heips,

meidän pikku päivänsäde nukkui jopa omassa sängyssä aamu viiteen. :) sit halus viereen ja tissittelyyn sit nukahdettiin molemmat. painoa oli neidille tullut kuukaudessa 1,5kg :D kotona on ollut ruoka-aikana - eikä mulla sitä maitoa mitenkään yli tuu -pumpaamalla en sais mitään irti, mut pikku imuri kyllä saa. Ei kait sitä rintaa sentään voi liikaa antaa??

hattupäässä on, mut vaunuissa välillä ei -koska tuppaa haittamaan unta kun menee ryttyyn ja silmille. (pikkasen iso myssy) Nyt oon alkanut käyttää lyhythihaisia vaatteita kun on niin kuuma. Harsolla peittelen jos sylissä ettei saa aurinkoa. B)

Pitänee taas mennä.

piti viel kysyy annatteko vettä? mä oon nyt antanut kun rauhoittuu tuttipullost esim:autos -tuttii ei millään huoli. Vettä ei tarviis antaa -mut ajjattelin nyt kokeilla aina välillä. Neiti tykkää siitä. :)

taalla toinen repaleinen yo takana. 2 tunnin valein syottoa ja valissa hissuttelua |O . lisaksi paikkarit eilen mitattoman pituisia ja nyt ollaan tisulla 1 valein ainaski 20 kerralla ja muutoin itketaan. tama aiti on nyt ihan vasy...

myssya pidetaan taallakin, paitsi jos on tuossa takapihalla ja aurinko porottaa. Meilla erilaisia myssyja:tuttaa, marimekkoa ja nextin ainakin loytyy.

nyt on merkkeja vasahtamisesta. jihuu taidankin menna kollotteleen itsekkin.

ai niin Majj meilla miehen osuus kotitoista on myos tippunut olemattomiin joten koko talo on taynna lajittelematonta pyykkia, keittio kuin rajahdyksen jaljilta...ja kaiken huipuksi tuo tyoasioita kotiin ja sitten yot pitkat on koneella. viime yona otin pultit ja sanoin nyt stoppi tyoasioihin kotona. Mika tietaa etta tyopaivat sen kuin pitenee :'( . kun vauva on ollut kranana koko paivan niin tyonnan vauvan hanelle suurin piirtein kun se tulee kotia, jotta saan edes jotain kotihommia tehtya. Onneksi silitetyt paidat on nyt kaytetty ja mies joutuu ottaan silitysraudan esille, ainakin edes paidat saadaan kaappiin . kohta on hermot tosi tiukalla. :D

Kiitos vastauksista eli en oo ainut joka sen hatun tunkee päähän vaunuihin... :D Musta välil tuntuu kun esikoisesta ois kyse hirveesti tulee mietittyä et tekeekö oikein :ashamed: Tällä hetkellä köllii vaunuis pitkähihases bodyssa ja hatussa kävin potkarit ottaa pois kun on aika lämmin mut kun noi säät vaihtelee kauheesti tänä kesänä.

Merika: Mä anna välillä vettä vaikka ei kauheest kyl välitä...vähän ottaa ja työntää pullon suusta.

Weiss Mä veikkaan kanssa et vauhtia ei tuu puuttumaan ei sitä kyllä puutu esikoltakaan hänkin aikanaan oppi aika aikaseen liikkumaan..Meillä kanssa edetään pieniä matkoja jalkojen avulla työntää ja murisee samalla.. On se vaan sellanen ihme tuo pienokainen et ei sitä osaa kun ihailla. Toivottavasti ensiviikolla selviiää mikä pienokaiselle aiheuttaa ihottuman, se on niin kurjaa katsottavaa kun pienellä on jotain vaivaa..musta välillä tuntuu et äitiä koskee melkein enemmän kun vauvaa :D toinen saattaa touhuta kauheasti vaikka ois miten ihottumalla, äidillä sittten valuu vesi silmistä.

hattua pidetään päällä aina kun ollaan ulkona.. Meillä myös käytössä ohuita trikoohattuja, ja ihan sopivan lämpimältä on poika vaikuttanut... Ja pelkässä bodyssa poika ei oo ollut ulkona kun kerran.. Taitaa tää äiti vähän ylipukea toista ;)

tampooneista
olis kyssäri.. Falskaako teillä muilla noi??? Kun tuntuu että vaikka olis kuinka iso "poni" niin tulee läpi tiputtelua.. joko mulla on tosi runsas vuoto tai sitten paikat niin levällään että ei oikeen tehot riitä...

Sitteristä kyselen kanssa. Jokohan uskaltais nostaa asentoa pari pykälää, sillai että poika olis vähän pystymmässä. Ei siis istuma-asennossa, mutta vähän makuuasentoa ylempänä??

Meillä nukutaan edelleen yöt hyvin (koputan puuta).. Poika nukkuu kuus tuntia putkeen ja sitten syödään. Olo on tosi levännyt.. Kävin fysioterapeutilla noitten lantionpohjan lihasten takia, ja heikossa kunnossa ovat.. Harmittaa tosi paljon kun tuntuu että värkki on ihan tuusana.. Yritän kyllä kovasti treenata, ja jumppatunnilla mun keskittyminen menee siihen, kun mietin kokoajan uskallanko pomppia ettei tuu kuset housuun.. Ja lihakset tietty töissä.. Vielä ei oo lorahtanut joten teen tästä varmaan hiukka isoa numeroa päässäni..

poika on kova juttelemaan ja heilumaan!! kovin aktiivisesti ei kääntyile, joten taitaa noi puheenlahjat olla päällimäisenä meidän pojalla..

nyt ruokailemaan!

Yhteistyössä