***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 heinäkuussa

Tervehdys.

Muutama päivä jäänyt kirjoittelut väliin, kun mies isyyslomalla ja ollaan remontti ja pihahommia tehty.

Monta sivua oli läpi kahlattavaa, kun olette niin aktiivisia kirjoittajia.

menkat/peiton heilutus: Pari viikko takaperin oli jotain pientä tiputtelua, mutta en tiedä olivatko ekat menkat vai liittyikö viel jälkivuotoon. Peittoja ollaan meillä heiluteltu jo noin 3vkoa synnytyksestä, kun silloin loppui varsinainen jälkivuoto. Jännitti kyllä ensin, mutta ei sattunut ja sen jälkeen aina silloin tällöin on heilunut. Välillä enemmän ja toisinaan vähemmän. Uutta kuumetta pakkaa jo päälle =) Osittain johtuu varmaan tosta biologisesta kellosta, kun en enään kuitenkaan mikään pikkutyttö ole.

TISSIT ERIPARIA: Sama ongelma täällä vaikka en kovin pitkään täysimettämään pystynytkään tai en ole ketään noista koolmesta pystynyt. Nytkin on jo imetus oikeastaan kokonaan ohi. Muutamia tippoja tippuu kyllä ja välillä varsinkin yöllä kastuu paitakin, mutta ravintoarvo on mielestäni nolla. Tisulla käynti on enemmän viihdykettä kuin ruokailua.

Taas ois lauantaiksi häät tiedossa. Tosin nyt ei tarvitse reissata, kun ovat ihan tässä meidän omassa kaupungissa.

Meillä on poika kasvanut isoksi :) Nukahtaa yöunille noin klo 22 ja herää syömään klo 5-7 jonka jälkeen jatkaa uniaan ja aamuherätys on noin klo 8-9. Yhdet pidemmät päiväunet nukutaan näin iltapäivällä ajoilluen välille 12-18. Tälöin yhtä jaksoista unta 3-4 tuntia ja mieluiten ulkona vaunuissa.

Vaunuihin ulos näinä kuumina päivinä olen pukenut vain lyhythihaisen bodyn ja puuvilla lakin joskus pikkusukat, kun on helposti varpaat viileänä (tulee äitiinsä )

Iltapuolen syömisiin ollaan sekoitettu velliä joukkoon, kun muuten saa olla kokoajan pullo suussa tankkaamassa yötä varten. Laitetaan puolet maissi tai perunaporkkavelliä ja toinen puoli tuttelia. Illan viimeinen satsi paksumpaa eli velliä 4osaa ja maitoa 1osa. Vatsavaivoja ei ole tullut lisää, mutta ihan kokonaan eivät ole hävinneetkään vaikka tosi pientä onkin, mutta hyvin röyhii ja paukuttelee, tosin cuplatonia annetaan säännöllisesti.

Paljon tais taas jäädä kommentoimatta, mutta ensi kerralla taas lisää.

Jossu & K 2kk+11pv
 
Mun pikkuisella on silmätulehdus :( Eilen illalla alkoi kitinä ja silmä ei auennut kuin puoliksi. Aamulla sitten oli muurautunut kiinni ja punotti isolta alueelta on turvonnut ja vähän rähmäinen. Olen keitetyllä vedellä sinä pyyhkinyt. Neuvolasta saivat mulle lääkärin kirjoittamaan reseptin ja ihana neuvolatäti tuo sen vielä tänään meidän apteekkiin. Mammalla on vähän suru kun katsoo pikkuista joka hymyilee kuin hangon keksi ja yrittää kuikuilla yhdellä silmällä. Onneksi ei tunnu häntä pahemmin häiritsemän.

jauhekorvike keitän veden ja laitan sen annoksina keitettyihin pulloihin, jäähdytän ja laitan jääkaappiin. Kun syödään lämmitän veden mikrossa ja lisään jauheen lämpimään veteen. Valmista kamaa käytän reissussa ja öisin kun on kiire ;)

Mä varasin päiväristeilyn Tallinnaan mulle ja esikoiselle. Me lähdetään vähän shoppailemaan ja iskä saa jäädä Joan kans kotiin viettämään laatuaikaa. Minulla on todennäköisesti paljon ikävämpi pikkuista kun hänellä minua :D Nyt vain tuntui että isoveli tarvii vähän jakamatonta äidin huomiota ;)

Onks täällä muita joilla isompi lapsi tarhassa? Meillä poika jatkaa tarhassa 12pv/kk. Mietin täs käytännön juttuja. Viettekö ja haetteko lapset itse vai hoitaako mies jomman kumman homman tai molemmat? Olen varmasti vähän epäonnistunut kasvattaja kun poika odottaa jo kovasti tarhaanpääsyä kun mamman ja bebisen kans kotona on tylsää :ashamed: en oikein tahdo ehtiä leikkimään hänen kanssaan täysillä kun täytyy raahata toista kainalossa. En oikein ole vielä onnistunut jakautumaan kahden lapsen tarpeisiin. Toivottavasti helpottaa ajan kanssa :/

Vilma & Joa 10vko
 
vilma: meillä väliin myös rähminyt toinen silmä. kyynelkanavat tukossa näillä pienillä helposti. keskimmäisellä oli myös samalla tavalla että silmä muurautui umpeen välillä. pojalla nyt ihan hyvä ollut. väliin rähmäpäiviä.

nukkumaanmeno: joko tissille mutta onnistuu myös kun laitan tutin suuhun ja oman unilelun kainaloon. ja käännän kyljelle makaamaan ja heijaan pyllystä. nukahtaa hyvin myös siihen. eikä herää sit jos tajuaa että tissi on kadonnut suusta.. =)

meillä ei kakkaa ole tullut moneen päivään..nyt ku lähti tulemaan niin tulee kans..esikko tuolla huutaa et vaipassa rutisee siihen malliin et haluaa pois hoitamasta... :LOL: :LOL:

ja kaikista parasta..ei raivon raivoa tänään...ja nyt ku ääneen sanon nii varmaan alkaa taas...

mut nyt mentävä..poika huutelee et haisee ihan ydinvuodolle jo... :LOL: :LOL:

nemika+timi
 
vilma77,
meillä jatkaa 5v hoidossa 13 pv/kk klo8-12. Mies menee seiskaan kauas töihin, niin minä vauvan kanssa vien ja haen. Meiltä on vielä 10 km sinne matkaa. Toukokuussa vein pari viikkoo ja oli kyllä raskasta. Herättää vauva ja lähtee viemään. Ajat kotiin ja hetken päästä hekemaan. Ja vaikka 2-3 aamuna viikossa, niin silti! Ihana kesä ollut, kun saanut aamut vaan olla. Ja niin meilläkin ootetaan kavereiden näkemistä =)

Neuvolassa tuli piikkiä :'( Katotaan nyt tuleeko kipeeks...supon laitoin. Ja paino oli meidän hentosella neidillä 8 440g :D Missi ainesta kyllä =)
 
vilma: meillä esikoinen on vauvan synnyttyä jatkanut samaan malliin pph:lla, ajatuksena olis, että syksymmällä vois laittaa pojan osa-aikaiseen hoitoon..katotaan nyt ensin josko saatais auroralle jonkinlaista rytmiä päivään.. meillä hoitopaikka sen verran kaukana jottei sinne jaksa kävellä ja kun autoja ei ole kuin yksi niin isi hoitaa hoitoon viemiset ja hakemiset.
 
Upea ilma! :)

Edla-mamma: No minähän se, harmaiden Mosaicien kanssa (on kyllä näppärät, ei voi muuta sanoa) :) Ja taisivat nuo vauvatkin vaihtaa pari silmäystä ;) Eihän tuo meidänkään poika tosiaan mikään jättiläinen ole, reilu viisikiloinen. Musta ihan sopivan kokoinen :D (yllätys)

Mutta joo. Menee ihan sanattomaksi kun on ollu niin kesäistä :) Jos muuten jollain olis hyvä ohje KIRSIKOISTA, niin otetaan vastaan! Meillä on pihalla pieni kirsikkapuu ja siinä odottais pari kiloa marjaa... En vaan tiedä mitä niistä tekis :/ Ja ei, niitä ei voi syödä sellaisenaan, huh! Jotain hilloa vai mitä niistä vääntäis..?

 
Matamimimmi , Nemika ja Eeti Kiitos neuvoista ja halista :). Tyttö huutaa yhtä kovaa isän sylissä :( . Tänään aloitin tytön kanssa tuttitreenin :D, päiväunille nukahti vaunuihin tutti suussa, kun vaan jaksoin pitää tuttia niin ettei neiti saa sylkäistyä sitä heti pois ja heilutella samalla vaunuja. Sängyssä tämä sama ei onnistu, koska sänkyä ei saa heiluteltua. Pepusta olen koittanut tyttöä heijata nukuttaessa, mutta huuto siitäkin vain alkaa. Tyttö ei vain vähän kitisi, vaan huuto yltyy nopeasti niin kovaksi ettei henkikään meinaa kulkea. Siksi nukuttaminen hermostuttaa mua jo valmiiksi, sydäntä raastaa, kun tyttö huutaa unitissin perään. Kuitenkin unille meno voi varmasti onnistua muillakin keinoilla. Uskon, että tutista olisi tässä asiassa paljon apua, mutta se ei todellakaan ole tytön herkkua. Tänään olen päivälläkin lopettanut tytön imettämisen heti, kun huomaan, ettei hän enää syö vaan vain imee huvikseen. Huuto on tullut joka kerta, mutta se menee ohi, kun nostan tytön pystyyn ja kiinnitän hänen huomion johonkin muuhun. Pakkohan tytön on oppia nukkumaan ilman tissukkaa joskus, ellen aijo häntä kouluikään asti imettää :D. Tänään kokeilen laittaa tyttöä jo normaalia aikaisemmin unille, jos olenkin antanut hänen väsyä liikaa iltaisin?!

Päikkäreistä yleensä meillä tyttö nukkuu aamupäivällä pisimmät unet n.2-3h vaunuissa, sitten parit lyhyemmät tirsat. Näin kuumilla päivillä unet ovat olleet max.1h mittaisia, joten väsyitkua on ollut normaalia enemmän.

Nyt on pakko mennä suihkuun. Tuli vaunulenkillä ihan mielettömän kuuma, ihana auringonpaiste :)! Tyttö leikkii isänsä kanssa tyytyväisenä leikkimatolla.

Marimint ja tutista kieltäytyvä neitokainen :D
 
Tosiaan oltiin sielä mökillä ja veneellä mentiin! Hyvin meni matka, luulen että tyttö tykkäs olla veneessa koskoa meno- ja paluu matkalla nukahti saman tien :) Muutenkin mökki reissu onnistui vaikkei edes sähköä ollut käytössä.
Uskaltauduinpa jopa uimaankin ;)

Päikkäreistä yleensä klo.11-22 välillä nukutaan kolmet tai neljät päikkärit, vähän riippuen päikkäreiden pituudesta.

Mutta nyt täytyy taas rientää :wave:
 
Iltaa kaikille! Pimu nukkuu ja niin meinaa äitikin sammua, mutta koneelle piti tulla piipahtamaan vielä ;)

Nukuttamisesta olette puhuneet.. Meillä Nea syö pitkään (30-45min.) iltaisin ennen nukkumaanmenoa, mutta täytyy myöntää, että osa siitä on kyllä ihan pelkkää nautiskelua. Simmut kiinni retkottaa tissi suussa ja pitää pieniä taukoja imemisessä. Eli tuttina siis ollaan kai täälläkin :ashamed: Tosin en ole pitänyt sitä ongelmana, kun hän on lähestulkoon aina hereillä, kun sänkyyn lasken - sinne jää kiltisti ja nukahtaa saman tien. Ja itse irroittaa tissistä tavalla, jonka tunnistan viestivän, että "ei enää, kiitos".

Ei ole tästäkään asiasta mitään tietoa - onko siis ihan "tapana" alkaa jossain vaiheessa kouluttamaan vauvaa nukahtamaan ilman tissiä? Eikös se ihan luonnollisesti lopu, kun imetyskin lakkaa? Voi hemmetti, kun tuntuu taas tyhmältä, kun en mitään tajua itse :ashamed:

Aika moni täällä muuten puhuu pullottelusta - onko muita täysimettäjiä? Koska olette ajatelleet alkaa maistattamaan kiinteitä? Entä oletteko kokeileet/opetelleet pullottelua?

Hyvät yöt! :wave:
 
Carmen lasken itseni täysimettäjäksi, vaikka silloin tällöin annan ennen yö unille menoa pullosta nan:ia. Ja joskus jos ollaan oltu kylässä " ei niin tuttujen luona " olen joskus saattanut antaa pullosta. Mutta mun täytyy myöntää että en hirveästi nauti imettämisestä, koska mulle tulee tosi levoton olo itselle kun imetän, en tiedä mistä johtuu ja siitä syystä tua imettäminen ei enään hirveästi innosta :ashamed: mutta silti yritän jatkaa sitä vielä! :)
 
Carmen: minä täysimetän. Koitan jatkaa niin pitkälle, ku pinna suo :D . Mä hiukan " pelkään " aloittaa korviketta tai kiinteitä, koska tuo meidän kakkonen oli niin hirveän allerginen kun kiinteät aloitettiin ( maitoallergian lisäksi ) . Normaalisti olen kiinteät aloittanu 4 kk iässä. Nyt kun sitten jossain välissä aloitan, niin taidan aloittaa bataatilla , kun kakkonen oli peruna-allergikko ( kin )
 
majj Pystytkö/haluatko kertoa enemmän tuosta levottomasta olosta? Minä en tunnista mitään erityistä (negatiivista) tunnetta, mutta olen ihan pikku-riikkisen kateellinen pullottelijoille, täytyy myöntää - ajattelen kai elämän olevan jotenkin helpompaa, kun vauva syö pullosta.. Toki imetän mielelläni ja se on ihanaa, kun pystyy oman lapsena ruokkimaan hänelle parhaalla mahdollisella ravinnolla! Nyt vain oma aika on niin vähissä, kun Nea ei suostu pullosta ottamaan lainkaan: ei pääse ruokakauppaa kauemmas ilman neitiä mukana.

Toive minulla oli pystyä imettämään 3 kk ja 6 kuukauteen olen super-tyytyväinen, mutta sen jälkeen haluan varmasti alkaa pikku hiljaa lopettamaan imetystä. Pelottaa vaan, että mitenköhän onnistuu, kun pullo ei kelpaa ei sitten millään. No jotain positiivista: tänään kun kokeilin pulloa niin ei sentään tullut kauheaa itkuraivaria niin kuin normaalisti. Nyt vaan pyöritteli kieltään tutissa hämmästyneen näköisenä ja jos koitin työntää tuttiosan kunnolla suuhun niin alkoi kakomaan samalla lailla, kun tuttia tarjottaessa.

Mutta loppujen lopuksi tämä vauva-aika on niin lyhyt, että tulee vähän paha omatunto, kun toivon, että pullo alkaisi pikku hiljaa kelpaamaan... Ja tokihan pieni rakas saa tisutella juuri niin kauan kuin tahtoo :heart:
 
CarmenLevotonta oloa on vaikea kuvailla, mutta lähes aina kun tyttöä imetän, jalat ja kädet menevät todella levottomiksi, ja tuntuu että jos pidän esim. jalkoja kauan paikoillaan ne alkavat "säpsähdellä", en osaa oikein selittää :ashamed: mutta varmasti jokainen tietää millaista on kun on todella levoton olo. Ajjonkin ottaa tuan levottomuuden puheeksi ensi viikolla kun on jälki tarkastus..
 
Carmen Se miksi otin tuon nukuttamisen ilman tissiä puheeksi johtuu siitä, että meillä neiti pitää mua täydellisesti tuttina. Meillä illat menee niin, että aloitan imettämään tyttöä esim. klo 8.30. Tyttö syö molemmat rinnat ja nukahtaa. Yleensä syötän iltasyötön meidän vanhempien sängyllä, josta nostan tytön omaan sänkyynsä. Tytön nukahdettua yritän nousta sängystä, jolloin tyttö herää ja alkaa etsiä rintaa. Jos en tarjoa sitä, alkaa huuto. Tätä äipän "sänkyyn ja takaisin" -meininkiä voi jatkua 1,5h tai jopa pidempään. Tyttö nukahtaa heti aina uudelleen, kun saa rinnan suuhunsa, mutta herää, kun otan tissin pois suusta :/ . Itse olen todella väsynyt tuon nukutusprojektin jälkeen |O . Neuvolassa tuli iltanukuttaminen puheeksi ja siellä terkkari sanoi, että minun kannattaisi vieroittaa tyttö tissitutista, koska 3kk ikäinen vauva saa tarvittavan maidon tissistä huomattavasti nopeammin kuin 1,5 tunnissa. Terkkari sanoi, että näin pienellä vauvalla on valtava imemisen tarve ja siksi vieroittamiseen voi käyttää tuttia ja jos tutti ei kelpaa niin sitten ei mahda mitään. Lähinnä itseni takia tahdon opettaa tyttöni nukahtamaan ilman tissiä, koska illat ovat aika raskaita. En saa mitään tehtyä, kun tytöllä on rinta suussa. Isäkään ei voi osallistua tuolloin nukuttamiseen. Sinun tuskin tarvitsee vieroittaa vauvaasi samalla tavalla, koska hän itse luopuu rinnasta ja nukahtaa sänkyynsä vaikka olisikin hereillä. Meillä ei noin tapahtu, vaan alkaa kauhea huutokonsertti.

Nyt on sitten pakko perään hehkuttaa :D. Meidän tyttö on nukkunut jo tunnin ja nukahti lopulta ilman rintaa! Syötin tyttöä ja hän nukahti, mutta en saanut laskettua häntä sänkyyn vaan hän alkoi itkeä. Tarjosin vielä rintaa, kunnes hän oli taas ihan nukuksissa. Lopulta tyttö nukahti isänsä syliin/heijaukseen :). Kyllä tyttö selvästi protestoi, kun ei saanut huudosta huolimatta tissiä suuhun, mutta rauhoittui yllättävän äkkiä. Ja nukahtikin sitten ilman itkemistä. Toivottavasti huomenna nukuttaminen olisi taas aavistuksen verran helpompaa.

Taisi tulla aika paljon omaa napaa ja muutenkin turhan pitkä sepustus :D .

Täysimetän minäkin. Silloin tällöin olen antanut iltaisin lisämaitoa pullosta, mutta nyt viimeisimmästäkin kerrasta on jo viikko.

Hyvää yötä! Ootte kyllä mahtavia, kun täältä saa aina vinkkejä kaikkeen, mitä vaan viitsii kysyä :hug: :) !
 
Carmen Mä täysimetän. Pulloa on annettu koko aikana vain kahdesti kun oon ollu työkeikoilla. Nyt tosin tulee kolmas kerta kun la lähden hippaa, jipii! :p Meillä pullo on maistunut alkuihmetyksen jälkeen ihan hyvin. Italiassahan annettiin rinnan lisäks pullosta vettä kun oli niin kuuma. Nyt taas täällä Suomessa täystisuttelua.

majj luulenpa tunnistavani sun levottoman olon. Mulla tulee sellainen "epämukava" olo aika useinkin kun imetän ja useimmiten öisin. Jalkapohjat hikoaa ja muutenkin tulee "kuuma aalto", vaikeaa olla paikallaan. Kumma juttu. Kerro jos saat jonkun vastauksen neuvolasta.

Hartiat on ihan super jäykkinä eikä tää koneella istuminen auta asiaa :whistle: tytteli painaa vissiin jo sen verran et alkaa tuntua kantelu.

Hei ilmoittaudun kans kilokerhoon: 8 haluan pois :D
 
Täysimettäjä ilmoittautuu. :) Pullosta menee ajoittain omaa maitoa, ihan vaan siksi että pääsee välillä ulos talosta ilman vauvaakin eikä sekään vieroksu pulloa kun välillä siitäkin.
3kk ajattelin minäkin imettää jos vaan voin, sitten aloitellaan kiinteät. Mulla on aika sama olo, välillä melkein kateellinen pullosta syöttäville. Vois yölläkin vaan huikata miehelle, että syötähän sinä ja jatkaa itse unia. Ja reissussakaan ei olis rinnat räjähtämässä vaikka pullosta ruokaa antaiskin. Oon niin ujo ton asian kanssa, etten varmaan imettäis esmes junassa. Mutta jos siellä pullosta antais, niin sitten olis kuitenkin kökittävä vessassa pumpun kanssa jos pidempi matka olis. Ja sitten välillä on melkein sellainen epätoivoinen olo, että ei kai sillä taas ole nälkä.. kun ei yhtään jaksais.

Tänään olikin hankala ilta. Eeva söi pieniä määriä tunnin välein ja oli sitten koko ajan nälkäinen, meni ihan rissaamiseksi. Ja sitten ei enää kelvannut tutti eikä tissi, ei syli eikä touhumatto. Vaihdoin vaipat, testasin ettei ole kuuma, ei auttanut. Itki vaan. Ei se aikaisemmin ole ilman syytä itkenyt, meinas tulla itsellekin itku kun en tiennyt mikä oli huonosti. Kantoliinaan se vihdoin rauhoittui ja nukahti ja siinä on edelleen, en uskalla muuallekaan siirtää ettei herää itkemään.
Mutta olkoon, minä varmaan istun tässä keskiyöhön asti syömässä herkkuja, huomenna kun tulee stoppi.. pitää vähän niinku hyvästellä. =)
 
Marmotta: Mäkin kävin tänään mäkkärissä "hyvästelemässä" herkut ;) En tiedä miks just mäkkäriin halusin, kun en ees muista koska ja minä vuonna siellä viimeks on tullu käytyä :eek: No, hyvää oli ;)

Olin tänään maauimalassa ja edelleen ahdisti tuo mahamakkara. Motivaatio on siis kova niiden kilojen pudottamiseen! Toinen on tosin se, et mulle ei mee mitkään vanhat farkut tms. päälle eli jos ilmat kovasti viilenee niin tämä mamma viipottaa housut kintuissa ja vetskari auki :LOL: Tai sit kesämekossa...

Meillä menee iltanukutus ihan hyvin. Yleensä poika nukahtaa itsekseen sänkyyn tutti suussa, vatsallaan. Päivällä nukutaan parit kolmet päikkärit. Yleensä kahdet pidemmät (1,5-3h) ja yhdet lyhyemmät. Vuorokaudessa taitaa poika nukkua noin 15h, kun äkkiä laskeskelin.

Pullottelusta ja imetyksestä: Meillä mentiin 2kk osittaisimetyksellä ja vaikeuksien myötä loppui koko touhu, Mulla taas oli pitkään huono omatunto siitä, etten onnistunu koko hommassa ja nyt meidän poika sairastuu joka ikiseen flunssaan ja allergiaan MUN epäonnistumisen vuoksi. Nyt alan olla sinut asian kanssa ja koitan nauttia pullottelusta. Onhan siinä tavallaan etujakin imetykseen verrattuna, mutta ne nyt lähinnä liittyy äiteen mukavuuteen... ;) Mut ymmärrän kyllä jos vauva ei suostu lainkaan syömään pulloa, et on varmasti tosi työlästä olla jatkuvasti tissittelemässä. Varsinkin jos vauva syö kerran tunnissa :| Meillä imetys taas oli sitä et poika söi 1,5h (!!) joka kerta ja sit vielä lisämaitoa päälle. Imetä siinä sitten kauppareissun ohella... Huh. Onneks söi vaan 3h välein. Puolensa ja puolensa. Koitetaan kaikki jaksaa!! :heart:

Nyt rimakauhua ja rakkautta... :)
 
hei vaan kaikki pitkasta aikaa. ihana suomen loma takana ja vauvan kanssa lentaminen oli helppoa ja ihanaa. :heart: toinen oli maailman kiltein eika itkenyt paljon yhtaan. Eli kaikille pienten kanssa lentoa pelkaaville voin kertoa, etta ei se oikeasti ole kauheaa. Ovat tosi mukavia koneessa ja kentilla. lapset mielestani huomioitiin lennoilla tosi hyvin.
 
carmen olen itsekin miettinyt tuota nukuts/imetys juttua. meilla kun ava syo yleensa niin pitkaan kuin nukahtaa. paastaa kylla yleensa itse ruokailun lopussa tissista irti ja nukahtaa itsekseen. Koko hommaan menee (nukutukseen) maks 20 min. Yleensa noin 10 min. Kaytttaako vauva minua jo tuossa ajassa tuttina ja olisiko parasta lopettaa sangyssa imetys, vai onko tama nyt normaalia iltasyomista? Itseani tama ei haittaa. joskus vauva ei nukahda ruokailun lopetuksen jalkeen vaan on levoton tai itkee (nain siis harvoin) talloin mina tai isa heijataan vauva uneen sylissa ja lasketaan sankyyn. Onko nukuttamistapamme ihan pielessa? Esikoisen aitina en tieda oiken mika on oikein ja mika vaarin...

rokotusaikataulu meilla jouduttiin siirtamaan eka rokotus 3,5 kk ikaan. onko muilla myohennetty rokotusta tai annetaan rokotus myohemmin? Onko tasta jotain haittaa? rokotus siis ensi keskiviikkona.

vauva-uinti alkaa meilla elokuun lopussa. kilokerhoon liityn minakin. Tavoite 8 kiloa pois. Tehtiin miehen kanssa ruokasuunnitelma kahdelle viikolle. nain ei voi kaupassa tarttua turhia herkkuja kateen. :D
 
Huomenta! Täysimetyksellä mennään, elämänsä toisena päivänä joi 40ml tuttelia, muuten on aina sylkenyt kaiken takaisin. Tosin painoa on jo varmaan 6,5kg eli ei tarvii ja itse en ole päässyt mihinkään. Ukolla on nytkin flunssa ja eilen olin koiran kanssa lekurissa molemmat pienet mukana, vastaanotto apulainen selvästi meinas vetää herneet. 3v oli vielä ihan väsyksissä, repi siskoa jalasta ja kiipesi tuolille seisomaan, dyykkäsi sieltä melkein päälleen kaakelilattialla, ei onneksi tullut edes kuhmua tällä kertaa.
Aloitin kilokuurin jo varaslähdöllä, kun oli niin paljon pudotettavaa. Ekan viikon saldo on -1,6kg eli jäljellä enää 18,4kg pudotettavaa.
 
Pitää kirjoittaa kahdessa osassa, kun tää yhteys pätkii (ei häviä kaikki teksti). Itse pudotan laskemalla kaloreita päässäni, tulee harjoitettua myös täällä kotona tarpeettomia aivojaan. Tällä hetkellä olen syönyt 1700kcal + tomaattia ja porkkanaa pahimpaan tuskaan. Lisäksi syön kalorit, jotka ko päivänä on liikuttu yli 140 keskisykkeellä, käyttäen hihavakiota 10kcal/minuutti. Mitään kävelyjä yms ei lasketa tuohon liikkumiseen (eikä core harjottelua). Saattaa olla, että tuota päivittäistä määrää pitäisi säätää ylöspäin, ettei elimistö ala paastota, riippuu imetyksen kuluttamista kaloreista. Periaatteessa pudotus pitäisi asettua n. -500g/vko tai se ei ole kovin pysyvää. Tosin olen ennenkin pudottanut 5kg/2,5 vko ja pitänyt sitten painoa paikallaan muutaman ja aloittanut taas uudelleen saman, silloin tuo aika pidemmällä välillä kuitenkin asettuu samoihin. Oikeasti merkitystähän on vaan sillä, mitä paino on ensi vuonna samana ajankohtana, enemmän vai vähemmän.

kriisi + Anna (huomenna 2kk)
 
summer: onpa siellä hienosti tullu painoa.. =) tuntuu niin hassulta noi kaikkien kilomäärät ku meillä oli 3kk neuvolassa se 5164g ja plus kympillä siitä huolimatta kasvoi poju... :LOL: mut lähtöpaino olikin meillä se 2520g..ja pituuteen suhteutettuna menee sit plussa käyrille... =)

täällä eilen täysin ilman raivareita päivä. voi että olin onnellinen ku perinteiseen malliin tuherrettiin tissillä hykerrellen...ja eilen lähti kakka liikkeelle ja sitä kans tuli ihan järkyttävät määrät..et silläkin varmaan tissillä raivonnu ku nälkä on ja tukossa suoli ihan täysin.. :(

mut nyt aamuhommiin...pienimmät heräsivät just vasta.
 
nemika: ei täälläkään vielä olla kuin päälle viiden kilon ja ens perjantaina tulee 3kk täyteen. 2vk päästä tosin on vasta neuvola, joten katsotaan sitten miltä näyttää. Ja pituutta on kuitenkin se n.60cm :) Laiheliini.

Punnitus tehty. Laitoin meidän vaakaan tavoitepainon ja nyt se sitten näyttää aina paljon on vielä jäljellä. Tilanne näyttäis nyt +4.8kg eli melkein siitä 5kg lähdetään. En ajatellut laskea kaloreita, mutta ajattelin et voisin koittaa sitä ruokapäiväkirjaa. Mulla oli joskus excelissä sellanen hieno taulukko, jossa oli merkitty tavallisimpien syömieni ruokien kalorimäärät ja sit vaan päivittäin merkkasin , mitä olin syönyt jakuinka paljon ja ohjelma laski kokonaiskalorit. Mut nyt en ehkä jaksa... Ja tietty herkkujen vähennys ja enemmän hedelmiä, kasviksia yms. Illaks jo suunnittelinkin kurkkua ja porkkanoita sekä kevytkermaviiliä ;)
 
Moi, täällä myös täysimetyksellä mennään. Korviketta on jonkun kerran kokeiltu lähinnä siksi, että samalla on ollut tarkoitus totuttaa neitiä vähän pullolle. Nyt haluaisin jatkaa tuota pulloharjoittelua jotta jatkossa olisi helpompi lähteä esim. elokuviin ym. Meilläkin on marimint vauva hyvin kiinni tississä, mutta itse en sitä iltaisin ole kokenut ongelmaksi kun vauva nukkuu meidän sängyssä. Mun mielestä on toisaalta ihan luonnollista että näin pieni vauva etsii turvaa "emosta". Toki olisi toisaalta ihanan helppoa että vauva nukkuisi omassa sängyssä ja jossain vaiheessahan sinne opettaminen on joka tapauksessa edessä. Ite oon ihan tykänny imettämisestä, on niin kiva katsella kun vauva selvästi nautiskelee. :)
 
Katrinainen Mun mielestä tuo teidän iltarutiini kuulostaa hyvältä ja normaalilta :). Et ole mielestäni tuttina. Meillä tyttö ei päästä tissistä iltasyömisen aikana irti, joudun irrottamaan. Hän voisi pitää tissiä suussa nukkuessaan vaikka koko yön.

Mouku80 Meillä vauvan omaan sänkyyn siirtäminen ei ole ongelma, vaan se että tyttö on rinnassa kiinni koko illan monta tuntia putkeen tasan siihen asti, kun pääsen nousemaan hänen vierestään pois. Tytön on oltava ihan sikiunessa, ettei huomaa, kun irrotan otteen tissistä, hän ei tosiaan itse siitä päästä irti muulloin kuin yö- ja aamusyötöillä. Jos tyttö alkaa kitisemään nälkäänsä esim. klo 19, niin ellen irrota otetta tyttö lupsuttelisi tissiä vaikka aamuun asti. Huomaan milloin hän ei enää syö vaan vain imeskelee muuten vain. Imettäminen on mielestäni myös ihanaa, kun siinä saa olla niin lähellä vauvaansa, mutta koko iltaa/yötä en tahtoisi toimittaa tutin virkaa. Annan minäkin tytön välillä nautiskella ja sitäkin on tosiaan mukava katsella :) .

Katrinainen Olen myös ihan pihalla koko imetysasian kanssa, kun neuvoja ja ohjeita tulee tutuilta ja neuvolasta. Olen nyt yrittänyt tehdä niin kuin parhaakseni näen, mutta on tämä esikoisen hoitaminen välillä hankalaa. En myöskään tiedä aina mikä on oikein ja mikä väärin...onneksi on tämä palsta missä asioita voi yhdessä pohdiskella samassa tilanteessa olevien kanssa :) .
 

Yhteistyössä