** Toukokuun Toiveet 2011 ** Pokspokspoks! Se on TOUKOKUU nyt!

Onnea Haidih, Diipeli ja Tiipula! :flower:

Joo, kaipa se olisi vaan asennoiduttava, että tulee kun tulee. On vaan niin inhottavaa olla koko ajan "valmiudessa", että koska koittaa lähtö synnärille. Veikkaan kyllä, että tässä käy samalla lailla, kuin tän lapsen alkuunsaattamisessakin: kun lakkaa stressaamasta ja antaa asioiden mennä omalla painollaan, niin onnistuu. :)

Eilen oli lupaavia menkkamaisia särkyjä, mutta niin ne sitten katosi yön aikana. Illalla oli myös jotenkin levoton olo ja laittelin asioita järjestykseen. Tuntui, niin kuin olisi ollut lähdössä silloin illalla. Tänään olo on lähes normaali, mitä nyt vähän semmoinen omituisen levoton.

Huomenna olisi neuvola. Sen jälkeen jääkin neuvolantäti lyhyelle lomalle ja pitäisi katsoa, miten yliaikakontrollit ja muut. Ihan hyvä, että tuo neuvola-aika on, eilen särki siihen malliin päätä, että kiva päästä tarkistamaan paineet ja pissat. Paineet kun on jo jonkin aikaa olleet koholla.

lyrae ja sumusireeni 40+1
 
Tervehdys !

Onnea kaikille vauvan saaneille :flower:!

Meille syntyi tyttö 39+5 raskausviikolla 18.5. Neito painoi 3255g ja pituutta oli 50 cm. Synnytystarinaa kirjoittelen vähän myöhemmin...
 
Viimeksi muokattu:
Paljon Onnea nepula, Diipeli, Tiipula, Haidih ja muut jos joku unohtui tästä litaniasta :flower:

Onhan täällä vielä munkin lisäkseni muutama :D
Täällä poksuu tänään 41+0 ja en usko että lähtee käynnistymään itsestään. Huomenna viimeinen äitiysneuvolakäynti ja maanantaina kai aikaisintaan pääsen yliaikaiskontrolliin. Käynnistävätköhän siellä vai laittavatko vielä kotiin odottamaan? Mulla tuolloin viikkoja 41+4.

Suppareita epäsäännöllisinä tulee päivittäin mutta harvoin säännöllistyvät ja jos, niin loppuvat itsestään kuten aina. Yllättävän hyvävointinen olen ollut, eilen kävin ottamassa ripisenpidennyksen ja jaksoin maata selälläni paikallaan 2h. Oltiin pojan kevätjuhlassa myös eilen ja kaikki kyselivät ja päivittelivät että vieläkö sä oot yhdessä kasassa, koska oikein meinaat synnyttää? Tää yliaikaisuus rassaa niin paljon, kukaan ei enää mun kanssani juttele mistään muusta kun päivitellen raskauteni kestosta:headwall: Toki tiedän ettei kukaan sitä pahalla tarkoita, mutta mua vaan alkaa jo ottamaan niin päähän tämä. Aina kun puhun isäni kanssa, hän kysyy ensi töikseen olenko jo synnyttänyt. Hei mä varmasti ilmoitan kyllä sitten kun olen! Jopa meidän 4-veekin kyselee aina pihalta tullessaan että äiti joko se syntyi :D:heart:

Toivotaan nyt kaikille oikein paljon säännöllisiä suppareita:cool:

Lilya ja murmeli 41+0
 
Onnea Diipeli, Haidih, Tiipula ja Innukka! :flower:

Hurjaa menoa oli Haidihilla, jestas sentään! Mullekin moni sanoi, että lähe sitten ajoissa synnärille kun kolmas voi jo tulla nopeaan, vaikka kakkosalatiesynnytys onkin. Jotenkin sitä ei vaan tajua, että on tosi kyseessä, kun niitä yöllisiä suppareita oli tullut niin monena yönä ja sit loppunu, niin mä ainakaan en halunnu turhaan vaivata lapsenvahteja ym keskellä yötä. Onneksi Haidih kerkesit synnärille! Mua vähän rupes kauhistuttaan, että olisin saattanut olla samassa tilanteessa jos oisin jääny kotio arpomaan vielä hetkeksi...

Vanhemmat lapset tulee pian kotiin ja vauvaa ihmettelemään, jännittää niiden reaktiot...

nepula aj tyttö-Töppönen 2 vrk
 
Teitä synnyttäneitä oli taas niin monta että tasapuolisesti kaikille suuret onnittelut! :flower: :heart: :)

Haidih, voi hurja millä vauhdilla tuli lapsukainen maailmaan! Muakin kätilöt on jo varoittaneet, että kakkonen tulee yleensä jopa huomattavasti nopeammin kuin esikoinen, että ei saa jäädä liikaa odottelemaan. Esikoisesta kun lähdettiin turhan aikaisin niin jotenkin oon ajatellut niin että on sitä aikaa vaikka kuinka paljon, ja että kyllä mä tiedän sitten hyvissä ajoin milloin pitää lähteä ja ehditään hyvin soittaa lapsenvahti paikalle... Huh, alkoi vähän ehkä jännittää!

Nelli, joo mulla kans vaihtelee näköjään jatkuvasti nää olotilat. Eilen oli aamulla vielä möksä päällä mut sit salilla niin moni ihana ihminen jaksoi mua taas kehua, että loppupäivä meni paremmin. Tänään kans ihan ok seesteinen olo, katotaan miten iltaa kohti sujuu...

Lilya, mulla oli esikoisesta ya-kontrolli vahingossa jo 41+2 (la:ssa epäselvyyksiä), piti olla kanssa 41+4, ja sieltä olisivat kyllä pistäneet vielä kotiin odottelemaan. Käsittääkseni vasta 42+0 käynnistellään, näin ainakin Jorvissa. Mulla tosin toi ya-kontrollin ronskimpi alatutkimus sitten käynnisti synnytyksen, että hyvin voi sullakin vielä lähteä spontaanisti käyntiin. :)

(.) Tänään taas kätilön luo. Ajattelin pyytää tollaista "ronskia" alatutkimusta taas, katellaan suostuvatko ja onko siitä ylipäätään mitän hyötyä. Jos ei oo paikat ja vauva valmiita niin eipä siinä juuri temput auta... Seksistä ainakaan ei tunnu juuri olevan apua. Vähän taas selkää sai enemmän juilimaan mutta ei mitään ihmeempiä. Ihan normipäivä siis. Blah.

Luomuvaimo 39+3
 
Lilya: varmaan on sairaalakohtainen tuo käynnistyskin, mutta täällä (kys) ainakin saan halutessani käynnistyksen 41+5. Jos äiti ei sillon vielä haluakaan ja vointi on hyvä myös vauvalla, niin käynnistävät siinä tapauksessa sen "vasta" 42+0 eli pari päivää myöhemmin. Luulen, että itse pyydän käynnistystä 41+5, koska siitäkään ei tiedä kuinka monta tuntia/vuorokautta menee ennenkuin käynnistys sitten tehoaa...
 
Onnea kaikille nyytin saaneille!! :flower:

Ja tsemppiä teille jotka joudutte vielä odottelemaan! :hug:

Me täällä opetellaan arkea, mies on ollu kaks päivää töissä isyysloman jälkeen. Aika hulinahan täällä on, mutta onneks vauva on iisi kaveri.

En nyt vieläkään ehdi synnytystarinaa kirjoitella, mutta se kesti vähän yli 6 tuntia eli kauemmin kuin kakkosesta. Aika johtui kyllä epiduraalista, koska olin edellisen synnytyksen jälkeen sitä mieltä että sen haluan ja siksi menen vaikka liian aikaisin sairaalaan :D
Täällä on monella ollu niin nopeat synnytykset, että pahaa tekee. Onneks kaikki on ehtineet sairaalaan asti!

Jadey ja pikkusisko noin 2 viikkoa
 
Huh huh tätä vauvojen tuloa :D Onnea kaikille!!! Missähän ne pojat mahtaa viipyä? :p

Meillä täällä hässäkkä on jatkunut, kovasti kuitenkin jännäilen teidän mukana ja päivittelen kun vaan ehdin.

- N ja Kaino-tyttönen 2,5 viikkoa jo
 
Meille syntyi poika 19.5 klo 8:01, painoa 3760g ja pituutta 50cm.

22 tuntia kesti synnytys kalvojen puhkaisusta, jouduin tosiaan jo muutama päivä aikasemmin ennen sitä vuodeosastolle vauvan sydänäänien heittelyiden takia.
Oli kyllä kamala synnytys, voin suoraan sanoa sen. 22 tuntia makuullaan oloa.
Ponnistusvaihe kesti vain 20 minuuttia.

Vauva joutui pariksi päiväksi lämpökaappiin infektion takia, mutta on nyt kunnossa.

Mieli itselläni ollut maassa raskauden jälkeen kun on ollut väsynyt yms, varmaan en ole ainut.
 
Onnea koiramamma ja Tiudeliini! :flower:

Mulla olis lähtö toivottavasti viimeiseen neuvolaan ennen synnytystä. Saa nähdä mitä sanoo siellä.

Vaavi liikkuilee tosi vähän mahassa. Huolestuttaa. Yölläkin tein liikelaskentaa, mutta kyllä se 10 liikettä tuntiin tuli, kun koitti tökkiä mahaa ja herätellä toista.

lyrae ja sumusireeni 40+2
 
Onnea uusille vauvautuneille! :flower:

Tässä synnytystarina, jonka lupasin kirjoitella...

Lauantaina tosiaan oltiin pihatalkoissa koko poppoo, ja touhusin harava kourassa ja juoksin esikoisen perässä :D Ehkä siitä sitten oli jotakin hyötyä, koska kunnon supparit alkoi kymmeneltä illalla. Yritin nukkua, muttei siitä tullut mitään. Supparit jatkui ja voimistui, ja väli oli 8min, siispä soitin Kättärille kolmelta, että tulossa ollaan. Oltiin neljältä Haikaranpesässä, kätilö tutki, ja olin 3-4cm auki, supistukset kuitenkin voimistui koko ajan, ja kohdunsuu aukesi noin sentin tunnissa, ja supistusten väli oli aikalailla 4min. Kävin aina välillä kuumassa suihkussa, jossa nojailin seinään niin, että kuuma vesi helpotti alaselässä tujuina tuntuvia suppareita. Välillä istuin jumppapallon päällä, ja sekin tuntui helpottavan. Supistukset oli mun mielestä tässä synnytyksessä paljon voimakkaampia, kuin esikoisen synnytyksessä (tai sitten aika on kullannut muistot!). Olin aika omissa maailmoissa, ihan hiljaa ja kyyneleet valui pitkin poskia. Kasilta vaihtui aamuvuoro, ja synnytystä tuli hoitamaan aivan ihana kätilö. Yhdeksän jälkeen alkoi ponnistuttaa ihan mielettömästi, kohdunsuu tutkittiin, se oli melkein auki, mutta reunaa oli vielä vähän jäljellä, joten piti koittaa pidätellä, vaikka olis niin tehnyt mieli työntää. Puoli kymmeneltä pyysin, että kalvot puhkaistaisiin, ja niin tehtiinkin. Odoteltiin vielä, että reunat saataisiin pois tieltä ja sitten sainkin alkaa ponnistaa, kymmenen minuuttia ja kuului ensimmäinen rääkäisy klo 10.11. Olen tosi tyytyväinen, että mentiin ajoissa sairaalaan, kaikki eteni niin hyvin ja rauhallisesti, ja jälleen kerran pärjäsin ilman mitään kivunlievityksiä - toiveena oli synnyttää tämäkin vauva luomuna. Menetin tosin synnytyksessä reilun 1000ml verta, mutta vointi oli siitä huolimatta tosi hyvä. Pyysin jo sunnuntai-iltana, että päästäisiin maanantaina kotiin. Aika paljon sain siitä neuvotella, koska mulla Hb laski 86, ja kätilöt oli sitä mieltä, että olisi parempi jäädä sairaalaan. Sanoin, että mun on kyllä parempi olla kotona. Lastenlääkärintarkastuksessa käytiin ma aamuna, ja Kekellä oli kaikki hyvin, joten saatiin lupa lähteä kotiin. Keskiviikkona käytiin sitten kontrollissa, juuri sen varhaisen kotiutumisen vuoksi, ja kaikki oli hyvin.

Vauva on ihana - nukkuu ja syö. Imetyskin on tällä kertaa sujunut paremmin kuin esikoisen kohdalla, vaikkakin tällä hetkellä rinnat on niin pakkautuneet, että tekee ihan kipeetä. Esikoinen on kovin kiinnostunut vauvasta, mutta täytyy kyllä olla koko ajan tarkkana, sillä 2v:llä nuo otteet on välillä vähän turhan kovat. Ainoastaan imetyshetket näyttää aiheuttavan mustasukkaisuutta, esikoinen on sellainen mammanpoika, että aina, kun imetän vauvaa toinen tahtoisi syliin.

Nyt vauva kutsuu - taitaa olla nälkä.

Tsemppiä kaikille vielä yhdessä koossa oleville :heart:

-Alessandra & Keke 5vrk-
 
Onnea hirmuisesti kaikille vauvan jo saaneille!!! :flower:

Mä aattelin tosissaan tähdätä huomiseen, ku ois se virallinen laskettuki... heh!!! Saas nähä kui käy!!! Tuskin mitenkää!!! ;)

mama ja "tahvo" 39+6
 
Huomenia taasen!

Vauvoja tullut taas urakalla maailmaan :heart:
Onnea Innukalle tyttövauvasta :heart: :flower:
JA Koiramammalle ja Tiudeliinille pojista :flower: :heart:

Lilya
taisi lähteä vauvaa hakemaan? :)

( . ) Mua jomotteli eilen esikoisen eskarijuhlissa ja kotona illalla vielä enemmän ja yön aikanakin selkää särki ja alavatsalla tuntui ikävää menkkamaista kipua. Sain kuitenkin nukuttua ja Panadoliakaan en napannut. Alkuyöstä sitten mieskin kotiutui. Aamusta oikeastaan oli ihan hyvä olo kun esikoinen huuteli huoneestaan, kävin viemässä sen eskariin ja tulin itse takaisin kotiin. Nyt on yritetty sitten häätää Mimmiä yksiöstään... Alavatsalle pientä juilintaa saatu aikaiseksi. Mut toisaalta pitäis varmaan yrittää ottaa vaan mahdollisimman rennosti. Mies oli sitä mieltä että laittaa mut leikkaamaan nurmikkoa ulos, kun aurinkokin paistaa.. Niin varmaan parasta! ;) Kai se vauva sieltä sitten syntyy kun on aika... turhaa stressata!

Ansukka ja Mimmi 40+1
 
Onnea Tiudeliini ja koiramamma pienokaisista :flower:.

Täällä alkoi eilen illalla järkyt vatsakivut, siis koko mahan, 2 h itkin ja hyvä että hengittämään pystyin, tunsin kuitenkin kun vauva liikkui, ja purin vaan hammasta yhteen, se helpotti, mutta supistelut jäi noin 20-40 min, ja kipeät sellaiset. Heräilin yöllä pari kertaa vatsakramppeihin. Nyt vatsa ihan suht ok, mutta juilii ja vihloo alakertaa, ja supistuksia tulee jotka tuntuvat noin 20 min välein. Maha on sekaisin, ja tärisen kylmästä, tai sitä oikeastaan oon tehnyt eilisestä asti, mutta ei kuumetta tms. Katsotaan nyt mihin suuntaan tämä tästä, josko vatsatautia pukkaa vaiko jotain enteilevää. Ajattelin kyllä soittaa Äpolille jos noita vatsakramppeja vielä tulee, eivät siis supistuksia, sen verran voimattomaksi mut vetävät ja kipu on todella kovaa koko vatsalla.

JA & Nöpsy 40+2
 
Viimeksi muokattu:
Onnean Onnea taasen kaikille urakkansa päättäneille!!

Täällä ilmoittautuu yksi kesäkuun synnyttäjä. Oon niin varma ettei tapahdu yhtään mitään viikonloppuna... Eilen illalla ehkä 3 surkeata pikkusupparia ja sit se oli siinä. Tänään oon nukkunu eskarilaisen lähdettyä koululle ja en taida jaksaa tehdä mitään, voimaton olo.

JA82: Voisko noi merkit kuitenkin olla käynnistyvästä synnytyksestä johtuvia? Voimia sullekin!

Ansukka: Ihanan positiivisena jaksat olla=) Tottahan se on ettei valitus ja kiukkuaminen paljoa nopeuta tätä projektia...


Itsellä taas vähän huolta noista vauvan liikkeistä, tarvii varmaan kohta taas laskeskella tuleeko 10/h täyteen. Miten te muut jotka joudutte laskemaan, herätteletkö vauvaa tönimällä vai miten? Kun itse tuntuu selkeästi etenkin iltapäivällä että nukkuu pidemmän aikaa jolloin on ihan turha laskea liikkeitä kun niitä ei sitten tule. Joskus parikin tuntia saattaa olla että vaikka kuinka tökkis niin saa vain 1-2 liikettä ja sit taas nukkuu. Kun oottelee hetken ja sitten alottaa alusta tuleekin äkkiä se 10 täyteen. Mua huolestuttaa nää liikkumattomuudet kun tiedän ettei vauva oo ultra-arvioiden mukaan kasvanu 3 vkossa kuin 150 gr, että onkohan siellä varmasti kaikki hyvin...:|

vattula 39+4
 
vattula: Me herätellään miehen kanssa liikelaskennan aikana mahaa tökkimällä joo. Jotain sokeripitoista käskettiin kans neuvolassa syödä, jos liikkeitä ei tunnu, virkistää vauvaa. Puhuinkin just neuvolassa tosta liikkeiden vähyydestä, ja terkka oli sitä mieltä, että jos niitä liikkeitä ei tule siihen tuntiin 10kpl koittaa uudestaan ja jos ei vieläkään, niin sitten soittoa sairaalaan. Ei kuitenkaan vaikuttanut olevan huolissaan, kun sanoin, että on aika paljon vähentyneet liikkeet, mutta laskemalla saa tuon 10 aina kun herättelee. Kuulemma lapsen pääkin on niin alhaalla, että on varmasti ahdasta ja epämukavaa ja sekin vähentää liikkeitä.

Hb:t oli nousseet, jee! 128 nyt. Paineet oli laskeneet ja painoa tullut nyt viime viikon mittaukseen vaan 100g. :O Sf-mitta kasvanut sentin, mutta kuulemma ottaa kasvuspurttia näin lopussa vielä. Ja tää oli sitten vika neuvola mahansisäisen vauvan kanssa, jos ei ens pe oo vielä tullut niin sitten kuulemma soittoa sairaalaan.

Sit vaan odottelua. Huoh. :LOL:

lyrae ja sumusireeni 40+2
 
Onnea Innukka, Koiramamma ja Tiudeliini! :flower:

Lilya kuulostaa kyllä siltä että lähdit hakemaan vauvaa kotiin ;)

Luomuvaimo, saitko ronskin alatutkimuksen? :) Toivotaan että se aktivoi jotain!

JA82, inhottavalta kuulostaa sun vatsakivut mutta voihan tosiaan olla että synnytys on nyt sit lähellä!

Lyrae, tsemppiä odotteluun! :) Sulla alkaa olla jo suht lähellä kuitenkin h-hetki.

Vattula, täällä myös alkuviikosta joutui tökkimään vauvaa kun yhtäkkiä aamupäivällä tajusin että vauva ei ollut juurikaan liikkunut. Oli koko päivän vaisu vaikka joitain liikkeitä tulikin mutta sitten nyt taas on eilen riehunut hullun lailla ;) Että kai se on tosiaan päivistä kiinni ja kyllähän se tila alkaa käydä ahtaaksi että ei täällä ainakaan enää oikein potkuja tule vaan se on enemmän sellaista "vellomista ja möyrimistä" mitä mahassa harrastetaan.

Eilen tuli yhtäkkiä sellainen haikea olo että pian on maha tyhjä ja ei liikkeen liikettä... Hassua että haluaa sen vauvan sieltä mahd.pian ulos mutta samalla kuitenkin tuntee jo etukäteen vähän haikeutta kun tuo pallomaha häviää :D

Mä laitoin miehen eilen painelemaan jalanpohjan akupisteitä ja vauva ainakin aktivoitui mahassa mutta eipä sitten mitään muuta juuri tapahtunutkaan että ehkä pitää koittaa tänään uudelleen. Olemme menossa tänään viettämään toivottavasti viimeistä "parisuhdeiltaa" hetkeen, ulos syömään ja leffaan :)

Tsemppiä meille loppukuun sisseille! :)

Nelli ja Kultahippu 39+4
 

Yhteistyössä