Toukokuun tiitiäiset 2015 *marraskuussa*

Terp, yksityisviesti lähetetty! :)

Mäkin saan kirjottaa nyt hyvistä ultrakuulumisista. Eli nt-ultrassa vihdoin käyty ja kaikki hyvin! Nyt ehkä osaa enemmän nauttia raskaudesta, edelleen kyllä liikkeiden tuntemista odottelen kovasti!

Mulla tämä ihon kutina on ihan mahdotonta, koko ajan voisi raapia.. Maksa-arvot katottiin eikä niissä ollut mitään kuten arvelinkin.

Milanen 13+0
 
Milanen, jossain törmäsin sellaseen että joillain tulee aikamoinen kutina raskausaikana, eikä se johdu hepatoosista. Jollekin oli ihan Ataraxia määrätty siihen kutinaan kun ei millään muuten helpottanut.

Voikohan vuodenajalla olla jotain merkitystä raskauspahoinvointiin, no varmaan yhtä paljon kuin veroprosentilla :LOL: tuntuu vaan että tässä ketjussa moni on kärsinyt etomisesta melko pitkään, viimeksi kun olin keväällä alkuraskaana niin itellä ja muillakin ketjun kirjottajilla ei mun mielestä paha olo kestänyt niin kauaa. Mut siitä oon kyllä tosi onnellinen että vauva tulee nyt tosiaan keväällä ja unentarve ei ehkä oo niin suurta. Vähän kauhulla odotan koko vauva-aikaa kun esikoinen kärsi 4kk koliikista, ei syönyt tuttia joten puolvuotiaaksi herätti puolen tunnin välein ku tissi irtos suusta ja noin 1,5-vuotiaana alko nukkua myöhempään kuin aamuviiteen..

Alaselkä meinaa mennä vähän jumiin ja oikea kankku :stick: pitää ahkerasti käydä salilla niin on joku lihas tukemassa selkää.

Ai niin tänään huomasin suihkussa että mun mielestä maha eli omaa elämäänsä, heilui tahdosta riippumatta. Jokohan se pieni papunen saisi niin ison liikkeen aikaiseksi??
 
Huhhuh, hirveä väsymys taas vaihteeksi. Ja pitäisi ahkerasti tehdä töitä... -.-
Täällä ei mitään erikoisempaa ole tapahtunut, vatsa alkaa olemaan pömppö ja näkyvä, ja iltaisin kun on turvotusta niin nukahtaminen on hankalaa. Saan unenpäästä kiinni vain vatsallaan ollessa, ja se on minulle semmonen aika epänormaali asento :D No, kai tuohon tottuu. Ihan vaikeutti hengitystä kun yritti kyljellä tai selällään olla tuossa yksi ilta, vähän ahdistavaa.
Tänään on niskat ja selkä jumissa ja sormia kihelmöi, ja vähän flunssainen olo muutenkin. Olisi mukavaa päästä edes hetkeksi vain kotiin pötköttelemään, mutta toisaalta ainakaan koulusta ei olisi varaa olla tuntiakaan poissa.

Olen tehnyt itselleni exceliin raskauskalenterin, ja alle 90 työpäivää enää, sit ois vihdoin loma, jee :LOL:

carna + toukka 15+2
 
Ei mitään uutta auringon alla. Unohdin mennä sok.rasitukseen.. :whistle: nyt ei oikein ehdi kun on paljon aamuvuoroja.. En kehtaa olla töistäkään pois. Ehtiihän tuonne. Minullakin on muuten sitä kutinaa kovastikkin! Rasvaus helpottaa joten lie iho kuivuu niin paljon talviaikaan.

15+2
 
SJ
Vähän meinaa nämä kirjoittelut jäädä vaikka täällä lähes päivittäin käyn lueskelemassa. Hyvin rauhallista ja mukavaa tuntuis tämä toinen kolmannes olevan. Neuvola oli eilen eikä mitään ihmeitä siellä, painoa oli tullut 2kg, verenpaineet ym. Oli kunnossa ja sydänäänet oikein vahvat sikiöllä. Maha kasvaa hitaasti mutta varmasti, ei pysty enää peittään kun tuulipuvun takilla :)
Niin ja tänään poksuukin!
Sj 16+0
 
Hyvää huomenta kaikille :) Täällä käyn kans lukemassa päivittäin mut ei oo oikei tullu mitää kirjoteltua ku olotila on mitä loistavin :) mulla on omasta mielestä vielä aika pieni maha mutta kasvaa hitaasti mutta varmasti :D farkkuja en oo viittiny kyl tunkee päälle pitkää aikaa mut legginssit ja yhet mammahousut on kyllä ollu kovassa huudossa :)

Jonsku&toukka 15+0 <3
 
Hellurei!

Nt-ultrassa käyty! Turvotus n. 1mm, eli ihan normaali ja suhdeluvut seulonnasta todella hyvät! Pelkäsin jo, ettei sieltä mitään löydy ja pelästyin, kun alettiin ultraamaan, kun toinen oli täysin liikkumatta. Onneksi kätilö kertoi melkein heti, missä sydän lyö! Piti häiritä toista ja kun saatiin häirittyä, liikkui pikkuinen raivokkaasti muutaman sekunnin, mutta käänsi taas itsensä samaan asentoon kuin aiemmin ja jatkoi unia :D ihan minuun siis tullut... :D viikot vastasivat täysin kokoa, joten la pysyy samana kuin aiemmin. Ar-ultrassahan epäiltiin, että menee eteenpäin muutamalla päivällä, mutta nyt sitten pysyykin samassa :) kuulemma on taaksepäin kallistunut kohtu (mistä ei selkävikainen ikinä varmastikaan innostu, kun tämän kuulee) ja suurin osa, mitä näkyy mahassa on turvotusta. Joillakin ei laske turvotus ennen raskausmahaksi muuttumista, joten epäilen kuuluvani tähän sakkiin.

Olotila on vain väsynyt ja huomaan, että itkuisuus ja ärtyneisyys meinaavat nostaa päätään... Töissä vähän huonompi homma se! Meillä tietää töissä kaikki, kun turhaa lähteä salailemaan, näin innoissaan kun on! Ainoa huono puoli, mitä olisin toivonut, olisi ollut pomolta ja pomon pomolta onnitteluja tai jotain positiivista, niin toinen ei sanonut mitään ja toinen rupesi jo miettimään tuuraajia... Että näin. Työkaverit ovat onneksi liittyneet iloomme 110% ja aina kyselevät joka aamu vointeja jne. Ihania ovat <3 Ja jos nyt jotain sattuisi, niin tietäisivät ainakin mistä on kyse niin ei tarvitsisi jälkikäteen selitellä.

Vieläkin ihan onneissamme mennään hyvällä fiiliksellä ja pari kuukautta pitäisi sitten odotella seuraavaa ultraa. Välissä kuitenkin neuvolakäynti!

12+4
 
joa
Hei! Itselläkin kirjoittelut jääneet vähälle kun tuolla naamakirjan puolella enemmän tullut oltua :) Mulla pahoinvointi edelleen jatkuu, eikä loppua näy.. Muutaman päivän oksensin pelkästään iltapäivät ja illat, aamuisin normaali olo. No tänään heti aamupalan jälkeen laatottamaan, eikä mikään pysynyt sisällä, luultavasti iltaa kohti vain pahenee :|
Onneksi on vapaapäivä!

Väsymys edelleen jatkuu, joka päivä pakko ottaa päikkärit ja töissä tuntuu että nukataa pystyyn :D verenpaineet alhaiset edelleen, mulla mittari lainassa niin saan mittailla pitkin päivää.. Pyörtynyt en oo mutta huimaa varsinkin jos liian nopeasti nousee seisaalteen. Salmiakki on ystävä :D

Mammahousujen hankintaa oon itsekkin miettinyt, korkeavyötäröisiä housuja en oo voinu käyttää pitkään aikaan. Vielä menee lantiomalliset farkut, vapaapäivät venyn leggareissa :D Mistä te ootte hommannu? Hyviä ja halpoja? H&M? En jaksas kirppareita lähtee kiertään vaikka monasti siellä nähnyt ja varmaan löytyis, kaupassa käyntikin yhtä tuskaa ja mahollisimman nopeeta kun selviää pihalle sitä parempi :D

12 + 1
 
Hei!

Uusi odottaja liittyisi mukaan keskusteluun ja naamakirjan puolellekin. Olen seurannut alusta asti kirjoittelua. Mutta nyt on tällä viikolla ultrassa käyty ja lasketuksiajaksi tuli 22.5. Kaikki hyvin ultrassa. Niskaturvotus 1mm ja verikokeet ok.

Kyseessä nyt kolmas lapsonen meille. Synnytyssairaala on KHKS. Ikää 30-vuotta. Toinen lapsista ehdotti heti nimeä tulokkaalle, joka nyt siis kulkee nimellä Hulk.

Eli K1ss4nk3ll0/30/KHKS/3. Meniköhän edes lähelle oikeaa ? No Ehkä sitä voi muokata jos meni väärin. :)

K1ss4nk3ll0 ja Hulk 12+6
 
Pitkästä aikaa tuli yllättävä huonous eilen ja oksensin aamulla kuusi kertaa töissä. Työparille sitten kerroin ettei luule että mahataudissa oon töihin tullut. Olen ollut tosi väsynyt ja työssäkäynti on raskasta. Huomenna yksi vapaapäivä onneksi! Sekin väsyttää kun stressaan asumista. Asunto on pian myyty ja ei mitään käryä mihin me muutetaan. Kyllähän ne asiat jotenkin järjestyy kun luottais vaan, eikä öitään pyörisi.. :snotty: liikkeitä odotan, mutta vielä ei tunnu miltään.

15+4
 
Huoh. Ekaa kertaa varmaan kuukausiin nukuin koko yön käymättä vessassa. Ja eikö nyt sitten kirvellä ja on tukalaa, prkl!
Pakko kai soittaa neuvolaan tai jotain ja hankkia antibiootit, kun tuo VTI taitaa olla aika paha tauti raskausaikana :|
Yleensä alan tässä tilanteessa ryystämään vettä kaksin käsin ja napsimaan c-vitamiinia ja karpalokapseleita, ja ajattelen että nyt se on ohi. Mutta ehkä nyt kuitenkin kannattaa ottaa ihan lääkkeet? Muuten voi jäädä piilevänä tuonne muhimaan, kai?
 
Viimeksi muokattu:
Täällä 14+1... Oksentelu jatkuu ja välillä tuntuu että kuolen nälkään. Yksikin päivä meni banaanin ja kahden ruisleivän voimin. Kaikki muu tuli saman tien ulos. Pelottaa että tämä ykäily jatkuu loppuun asti kun ei helpota vaan lähinnä pahenee. Noin muuten sitten vuoto alkoi taas ja tänään sain viikon saikkua. Hematooma on muuttanut muotoaan mutta ei kadonnut. Liekö se ulos pyrkii vai mitä... Vauvalla onneksi oli edellee kaikki hyvin. Sitä energistä ja ihanaa keskiraskautta odotellessa. Ei vielä moista näy....
 
  • Tykkää
Reactions: Jonsku88
Onko kenelläkään muulla unettomuutta? Herään näihin aikoihin muutaman kerran viikossa ja tuntuu, ettei millään saa unta... Jonkun parin tunnin päästä kuitenkin iskee hirveä väsymys ja aamulla nukuttaisi pitkään. Aikaisemmin/vieläkin joinakin öinä ei millään herää yöllä, vaikka koira haukkuisi. Mikä avuksi?

POKS 13+0
 
Mä oon kanssa mestari heräämään siinä kahen ja neljän välillä. Jos alan yhtään ajatella niin huomaan olevani täysin hereillä ja menee 2 tuntia ennen kuin saan uudelleen unta. Paras keino mulla on tietosesti olla ajattelematta mitään, eikä saa kattoa kelloa eikä lähteä va?muuden vuoksi vessaan. Viimekin yönä nukahin uudelleen kun oikeen yritin, ah!
 
Marrasmassu : Juu, kävin hakemassa reseptin, sain Kefexiniä. Oli koulu pitkään iltapäivään toisella paikkakunnalla, niin menin sitten päivystyksen kautta hakemassa sen paperin. Eihän siinä mennyt kuin 2,5 tuntia, josta noin 2 minuuttia itse lääkärin luona :D
Katsoo nyt jos tämä tehoaisi, nyt syöty perjantai-illasta asti ja ainakin vielä on jonkinlaisia oireita... Tulehdus taisi olla lievä, lääkäri puhui jostain plus yhdestä?
Itselläni on näin syksyllä/talvella aika usein tullut noita oireita, ja sen takia olen neuvolassakin tehoseurannassa, mutta tähän asti on vain ollut "jotain pientä" testeissä.

Luin netistä että tuota Kefexiniä on määrätty myös raskausajan akneen, joten ehkä tuo vähän auttaisi tähän kukkimiseenkin =) Alkaa jo vähän ärsyttämään nämä näpyt pitkin naamaa, kaulaa, niskaa ja selkää. Eivät kuitenkaan ole ihan tavallisia finnejä, vaan jotenkin vissiin sitä talia vain erittyy ihan sikanaa. Kun noita alueita hipelöi (no, raapii :D ) niin kädet on saman tuntuiset kuin jos olisi vanhaa ulkokoiraa rapsutellut, ihan rasvassa. Vaikka olisi juuri käynyt suihkussa, yök!

Muuten täällä ei edelleenkään ole tapahtunut mitään kummempaa, paino noussut about 2,5 kiloa plussauksesta. Mies kuittaili että maha näkyy jo ihan selvästi, tosin se oli illalla ku oli turvonnut :p Ei hitsit, vieläkään en ole töissä mitään sanonut. Esimies on niin kiireinen ettei häntä hirveästi toimistolla näy.

carna + toukka 16+0 *poks!* :)
 
Unettomuutta täälläkin aina välillä, just siinä 2-4 aikaan saatan jäädä valvomaan jos herään. Ja jos siitä alan stressaamaan niin varmasti herään ja jään valvomaan :( mutta onneksi menee kausittain, ettei tarvi koko aikaa valvoa.

Liikkeitä alkoi tuntua melkein heti sen jälkeen kun viimeksi valitin ettei mitään :D mutta menee päiviä, ettei välttämättä tunnukaan niin en vielä niitä aktiivisesti odottele ja kuulostele. Huomenna neuvolaan, pitää muistaa niitä voimavaralappusia täytellä tänään.

Mukavaa alkavaa viikkoa!
Mutrunen 16+3
 
Heipähei pitkästä aikaa!

Töissä on ollut aika kiireistä ja kotia päästyä on kyllä tyyny ollut ensimmäisenä mielessä... :D Muuten oireet alkaa olla helpottamaan päin, mutta tosiaan väsymys ja nenän tukkoisuus varsinkin iltaisin on kyllä jatkunut edelleen. En tiedä onko tuohon nenän tukkoisuuteen mitään suihketta olemassa jota saisi raskaana ollessa käyttää...? Kaikissa mitä mulla on valmiiksi kotona lukee, että ei raskaana oleville. Aika inhottava vaiva, varsinkin kun nukkumaan pitäisi ruveta.

Vauvalla oli kaikki hyvin np-ultrassa joka oli parisen viikkoa sitten. Kävin viikolla 10+5 ja sikiö vastasi viikkoja 11+4 mutta laskettua aikaa ei muutettu koska hedelmöittymisaika on tarkasti tiedossa (PAS. siirto).

Painokin on pysytellyt suurinpiirtein samoissa mihin se silloin alussa pompsahti. Tupakoinnin lopetus ja np-ultran jälkeisen viikon herkkuttelut eivät kamalasti painoa nostaneet, onneksi! Mulla oli tosiaan yksi viikko millon syöminen/herkuttelu lähti aivan lapasesta, mutta onneksi sain sen katkaistua ja saanut pidettyä kiinni karkkipäivästä jolloin pojan kanssa syömme saunajäätelöt. Ja se valtava ruokahalukin alkaa hiipua ja pystyy jo enempi pitää kiinni säännöllisistä ruokailuajoista ilman että tarvisi montaa välipalaa välissä. Mulla on se sokerirasitus huomenna, en mitenkään innolla odota, mutta hyvä se on käydä kun tiedän että sokereissa on heittoa (ollut jo kotimittauksissa) ja tuon testin jälkeen saa sen lähetteen diabetespolille. En tiedä saanko heti lääkkeet mukaan vai kokeillaanko ensin ruovavaliolla, mutta mulla ongelmana on se että sokerit on liian tasaiset... 4,7 suurin piirtein ennen ja JÄLKEEN ruokailun. Eli sokerit nousee syödessä hurjan äkkiä (tuntee olosta) ja elimistö pukkaa ylituotannon insuliinia vereen jolloin sokerit on jo 2 tuntia syömisen jälkeen 4,7 ja olo on taas aika kurja. Mutta eiköhän tuohonkin apua ole tulossa jos ja kun sen lähetteen sinne polille saan.

Mutta muuten kaikki on loistavasti ja odotan vaan innolla milloin ekat liikkeet tuntuisi. Taitaa mennä lähemmäs joulua (sillon rv 18) ennenkuin mitään tuntee, mutta eihän siihenkään lopulta kovin kauaa ole! Ja sitten onkin rakenneultra het tammikuun alussa. =):heart: Poikaolo edelleen vahva, saas nähdä olenko oikeassa.

Haave ja vauva 12+5
 
Pakko kysyä, onko teillä muillakin neuvola näin harvoin. Mulla on nyt siis 14+0 ja olin tänään neuvolassa. Olin vähän yllättynyt, kun kuulin, että seuraava käynti on vasta tammikuun puolivälissä. Välissä on vain rakenneultra, jota ei edes tehdä neuvolassa. Raskaus on kyllä mennyt ihan hyvin, mutta silti vähän ihmetyttää näin pitkä tauko.

Edelleen on välillä tosi huono olo, esim. Nyt viimeiset kolme päivää. Välillä tuntui, että etominen on jo mennyt ohi, mutta nyt se on tullut takaisin. Lisäksi väsyttää koko ajan. Nukahdan joka ilta tosi aikaisin. Nytkin ehdin ottaa jo pikku torkut ja kohta menen kunnolla nukkumaan. Bussissa torkahdan melkein joka päivä työmatkalla. Silti hemoglobiini ei ollut edes kovin matala, kin tänään mitattiin (111).

Minäkään en ole kertonut vielä töissä pomolle, koska hän on niin harvoin paikalla. Sitä olen ihmetellyt, ettei kukaan työkaveri ole huomannut tai vain kehdannut kysyä, vaikka vatsa näkyy ihan selvästi. Toisaalta tuntuu, että moni ehkä ajattelee, että meidän lapset on jo tehty. Ollaan nimittäin saatu aika kummiakin kommentteja, kun on kerrottu, että meille tulee kolmas. Moni tuntuu pitävän jo sitä suurperheenä. Lisäksi ärsyttää monen kommentti siitä, että meillähän on jo tyttö ja poika. Onneksi moni suhtautuu myös tosi ihanasti.

Vilperi 14+0
 
No niin. Ei tännekään mitään erikoista. Tänään poksui ja viikko 16 käynnistyi.
Töissä en ole kertonut eikä kukaan ole mitään huomannutkaan. Tai ei ole sanonut. Mennään näin vaan edelleenkin.

Mullakin neuvola aika harvoin... Oli tossa marraskuun alussa ja seuraava tasan kuukauden päästä siitä eli joulukuun alussa. No kaikki on mennyt normaalisti toistaiseksi. Mä olen nukkunut yllättävän hyvin. Joskus heräillyt kyllä.

Eipä siis onneksi kummempia tänne!
 
yöheräilyyn, kyllä. Yleensä siinä kolmen neljän aikaan, vaikka iltaysiltä on niin poikki, et meinaa sohvaan nukahtaa. Tätä tapahtuu muutaman kerran viikossa vielä, alkuun useammin ja unetkin oli alkuun levottomampia.
Nälkä ois kokoajan, mut sit toisaalta saattaa olla pala kurkussa ettei tekis mieli syödä mitään. Uusia suosikkeja on saarioisten riisipuuro ja kaneli sekä omenat ja mandariinit.
Neuvolat on noin suurinpirtein 4 viikon välein ensiodottajalla, oli siis 10.11 ja seuraava muistaakseni 16-18.12. Sit rakenneultra on 31.12. Veikkaan et siitä seuraava neuvola Eli ns kelaneuvola on sit tammikuun puolivälissä.

Painoa on sen alun keltarauhaspompsahduksen jälkeen tullut 800g. Nyt oli 6 yövuoroa niin en oo vaa'alle viä uskaltanu, täytyy lenkkeillä pari päivää ja juoda vettä paljon.

Ulosteissa olen huomannut muutoksen, tulee huomattavasti harvemmin ja on vetisempi tai painavampi, löysempi koostumus kun lopulta parilla kahvikupilla sit saa provosoitua.

ei kai ihmeempiä. Aakku 15+0

edit. Niin. töissä en oo viel kertonu. pomolle kerron joulukuun alussa sopivalla hetkellä, facessa uutena vuotena sit ru:n jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla käytiin ultrassa uudestaan kun edellisellä kerralla vauva ei halunnu kääntyä suotuisaan asentoon vaikka miten hypin ja pompin. Ultrasta ei jääny niin positiivinen mieli kuin ois voinu jäädä, ja lääkäri ultraski tunnin. Ekana lääkäri kysy että onko ollu veristä vuotoa ja miehen kans säikähettiin että onko pieni enään menossa mukana. No onneksi on. Sitten lääkäri rupes päivitteleen kun lapsivettä on niin vähän näkösesti. Sitten se mainitti vauvan sykkeestä moneen otteeseen että on aika nopea, noin 170. Välillä piti alakautta ultrata kun näkyvyys oli aika huono, ja sitten selvis että lapsivettä on ihan normaalimäärä. Vauvan nenäluutakin yritti kovasti katsoa mutta vauva oli taas huonossa asennossa, ja kyllä se ehkä siellä kuulemma näky. Nt oli 2.4. Lopussa lääkäri sano että ootellaan seulojen tulokset ja katotaan sitten että ultrataanko sydän vielä uudestaan ennen ru:aa. Ja sitten puhu vielä siitä että ultrataanko kasvotkin jotta näkee onko se nenäluu kehittyny. Sekava fiilis kuitenki jäi että päästäänkö ultraan vielä ennen ru:aa. Seulatulokset saatiin ultrasta seuraavana päivänä ja ne oli ok. Down-riskiluku oli 1:273 eli aika lähellä rajaa. Sukupuolesta saatiin ultrassa 70% lupaus ja se riittää meille. Rakenneultrassa sitä ei enään kysytä vaan ootetaan toukokuulle asti. Lääkäri itessään oli kuitenki mukava.

Mulla eka nla oli rv9 ja viime viikolla oli lääkärinla rv14. Seuraavana on rv19. Mutta enpä uudelleensynnyttäjänä niitä edes usein kaipaa, kun dopplerikin löytyy niin voi vauvan sykkeet kuunnella tarvittaessa.

Huonovointisuus on loppunu ja järkyttävä iltapäiväväsymys. Illalla sitten voisin mennä jo seiskan aikaan nukkumaan mutta pakko sinnitellä ysiin että saan lapset nukkuun, kun mies on illat töissä.
 

Yhteistyössä