TOUKOKUISTEN 2007 toukokuu

dodiiiii... neuvolakäynti takana ja kylläpä oli hyviä uutisia!! :D

rv36+6
paino: -350g/vko (söin ku mikäki vappuna ja silti oli puonnu! :eek: )
hb: 120 (enkä oo ees syöny rautaa nyt!!!! mul ei oo koskaan ollu noin hyvä!! mietinki et liekkö mittas väärin :LOL: )
rr: 107/62
sf: 33
syke: edelleen 140-150

siel oli opiskelija ihan ekaa kertaa äitiysneuvolan puolella harjottelemas..
mulla ku tuo selällään makuu ei mitään herkkua ole niin tietty sil meni ihan tajuttoman kauan ku kokeili miten vauva on ja sit sen sf-mitan otos saati ku äänet kuunteli niin olin jo pyörtyä. :kieh:
mie sit pyysin et voisko se "mun oma täti" kattoo sen kohdunsuun tilanteen ku askarrutti niin mieltä niiden suppareiden jälkeen ja et ei enää kauaa menis siinä maates. :ashamed:
kanavaa nyt sai viel noin 1cm (aikasemmin 2cm) ja paikat auennu noin kolmelle sormelle. et oli ne jotain siel tehny.. :whistle: mie kyl toivoin et olis sen kanavan jo heittäny pois mut sai se viel sen tuntuun. :kieh:
mut pää on kyl tosi kiinni siinä suulla et sanoki täti et ei uskalla kovin painella ku saatas käsille tulla et jos en enää oottelis seuraaval kerral ku vastaavia tulee vaan menisin jo oysiin katotuttaan tilannetta, voipi tulla aika vauhdilla ku käsikopelollaki tuntee et pää hieroo niin ilkeesti et voipi aueta tosi nopeasti tuo loppu. :whistle:
saa nyt sit nähdä koska sitä sit pääsee niihin tosi toimiin, into olis jo kyllä kova. :D

äitille mie jo hermostuin tänään ku on jatkanu sitä soittelua monen monta kertaa päiväs saati nyt tässä vapun aikaan! :headwall: taas soitti ku olin vasta neuvolaan menos et onhan kaikki ok. \|O
mie sanoin jo et on ihana et on huolissaan ja välittää mut mulla alkaa jo ottaa pattiin ku kaikki soittaa koko ajan ja istun puhelimes päivät pitkät selittämäs mikä olo on. mie ilmotan kyllä kun on aika ja ainaki heti viimestän ku nyytti on kainalossa ja on päästy osastolle synnäriltä. nyt tais mennä perille eikä se kumma kyllä suuttunu. :LOL: et tuo puhelinrumbaki viel ehkä (toivottavsti) rauhoittuis nyt hetkeks. :D :kieh:
siinä taas tätä omaa (.)

tervetuloa uusille toukomasuille!!! :wave:
kiva vaan ku tulee lisää äippiä joukkoon ku johan täs alkaa huolestua et loppuu raskaana olevat meidän joukosta jo nyt vaikka vasta se toukokuu koitti!! :LOL:
on kyl ihan huima määrä tullu vauvoja jo... :eek:

noh, mut miepä lähden heittään kintut ojoon ja otan pikku torkut ennen ku pojat herää päikkäreiltä. poistelen hiukka noita univelkoja mitä on päässy kertyyn. :D
 
Sateista, rakeista ja tuulista keskiviikkoa toukomasut! :wave:
Ja ihanaa että meidän kuukausi on vihdoinkin alkanut!!!!

Taas oli tullut uusia vauvauutisia, joten suuren suuret onnittelut kaikille vauvautuneille! :hug: :flower:
Ja tervetuloa uusille toukomasuille. :wave:

Eilen käveltiin miehen kanssa vapputorille ja sieltä takasin kotiin ja sen jälkeen alkoi ihan hirveä painontunne ja kipuilu tuolla peräsuolessa. Nyt on muutamana päivänä muutenkin ollu sitä menkkamaista kipua ja alkaselkä on myös ollu kipeä ja nyt tuntuu että vatsa olisi hieman laskeutunut. Eli jotain edistystä täälläkin suunnalla. :) Huomenna on onneks jo neuvola, kuulee sitten että onko maha tosiaan laskeutunu vai kuvittelenko vaan.

Aamupäivä vierähti siivotessa kun perjantaina on se neuvolan kotikäynti ja huomenna on tavallinen neuvolakäynti ja parturi, joten on vaan tänään aikaa siivoukselle. No mitäs sitä muutakaan kun ulkona on noin kamala ilma. Tein 2-kertaisen satsin pitsataikinaakin, toisen osan pakastan ja toisesta teen pellillisen pitsaa kunhan taikina nousee ja itse nousen tästä tietokoneen äärestä jumittamasta. :D
Aika mukavasti kaikki touhuilu (mm. siivous, kävely ja pupuilu) aiheuttaa jo supistuksia, joten aika innokkaasti on noita kaikkia tullu tehtyä jos ne vaikka hieman jotain edistystä sais aikaseksi. Huomenna on 38 viikkoa täynnä, joten hyvin vois jo lähtee synnyttämään, mutta tuskin vauva on vielä halukas yksiöstään poistumaan.

Ostettiin vauvalle aivan ihana mansikkahattu vapputorilta ja sitä kun ihasteli niin iskihän se malttamattomuus tännekin. Vaikka kuinka yritän olla laskematta päiviä ja keksiä ajankulua niin ei se vauva ja synnytys kauaa mielestä pois pysy. Liikkeitäkin tulee seurattua paljon tarkemmin kuin ennen. Mutta onneksi vauva on aktiivinen liikkumaan.

Nyt ripustamaan pyykkejä kuivumaan ja paistamaan pitsaa. Jaksamisia
ja :hug: kaikille!

HeLiNä 37+6
 
hirmu moni saanu jo vauvan!! :eek: :flower: onnea!!!mäki haluan jo :'( LA oli eilen (tavallaan "menkoista")tänää ultran mukaan..se oli ja meni.sais kyl vauva jo syntyä! välillä on suppareita (ei kipeitä) inhottavaa ku tääl päin ei oo enää ees lääk.neuvoloita oon käyny 36 viikolla eikä sen jälkee oo ollu ku pelkkiä neuvola aikoja :headwall: mut eipä täs auta muu ku odottaa! eile hääräsin puoltoista tuntia!!eikä mitään tapahtunu toivottiin jo miehen kaa et saatas yöllä lähtee mut ei.siivosin ekka auton (keräsin roskat ja imuroin)sit pesasin pesuhuonetta ja muuta hääräsin.sais kyl pikkuhiljaa alkaa tapahtuun jotain.mul ei näköjää kotikonstit auta on kokeiltu ihan kaikkee vyöhyketerapiasta SSS,mut ei,ni ei!pitää vaan odottaa.


t.maitsu83 ja vauva 40+1
 
Aurinkoista päivää täältä Oslosta, varjossa +21´c.. Eilen maattiin koko päivä tuossa terassilla ottamassa kunnon rajat bikineistä, minäkin katos tämän pallomahan kanssa siellä :LOL: Mutta sanoinki jo miehelle,että taitaa olla viimisiä kunnon auringon ottoja bikineissä tälle kesälle, kun sitten on tuo uus baarilaukku nahkareppu tuossa edessä roikkumassa ettei siihen taida viitsiä paljon aurinkoa ottaa..heh!
Ja jollakin oli vielä lunta satanut siellä kotosuomessa. .voi hitsi. Täällä on jo siis kunnon kesä!

Onnea munkin puolesta kaikille vauvautuneille :flower: ja tervetuloa vielä uusille tähän viimehetken rytinään mukaan!!

Eilen siis mullaki tuntu pari kertaa vissiin sitten niitä "Oikeita" supistuksia, kun tuli nimensä mukaisesti semmoiset poltteet tuohon mahaan ja paino ihan hulluna tuonne peräsuoleen samalla.. sitten ku nousin käveleen niin meni sitten hetken päästä ohi.. jospa se siis täälläki alkais pikkuhiljaa pehmitteleen jotain, toivottavasti!

Täällähän on myös tuo sama,ettei mitään koko arviota saa muuta ku tädin käsikopeloon on luotettava.. ja sitä isoa vauvaahan se mulle siellä veikkaa.. mulla kans eilen oli sitten hirvee huoli ja miehelle sitä tuossa vatvoin, kun musta tuntuu etten varmaan saa sitä ulos tuolta ja sitten se päättyy johonki hätäsektioon se koko touhu :ashamed: Ku se lääkäri mulle vielä sano,että joooo kaikki täällä aloittaa synnyttämällä normaalisti ja sitten jos se ei mahu niin sitten katotaan sitä sektiota siinä.. mikä on musta tosi tyhmää, ku vois miettiä jo etukäteen!
Mieski jo sano,että jos ne ei ala miettiin mitään järkevää lasketun ajan lähellä ja antavat yli mennä niin hän kyllä sanoo, että me lähetään sitten vaikka suomeen synnyttään! Ihana, ku toinen koittaa kans tukea.. vaikka varmaanhan se miehelläki jännittää ja varsinki ku näkee että minä olen niin huolissani ja pelkään sitä synnytystä..

No täällä siis taas tänään vaan auringonottoa ja pötköttelyä tiedossa, joten kai se on vaan otettava vielä rauhassa kun vielä voi miettiä vain itseään,eikä mennä vielä vauvan rytmien mukaan... Huh kyllä se tulee elämä muuttumaan niin kovasti kun pieni sieltä sitten saapuu.. Nyt on kuiten kaikki valmiina, pullot ja tutitkin keiteltiin yhdessä tuossa viikonloppuna.

Niin ja mun piti kysyä,että onko teille kenellekkään tullut nyt mitään pelkoja,että nyt lopussa sattuukin jotain ja jos se vauva vaikka ei yhtäkkiä enää liikukkaan siellä? Mulla jotenki hulluna nyt huolestuttaa,että pääsenkö synnytykseen asti ja saanko ihan tosi vauvan..loppuajan pelkoja siis :/

No mutta nyt alan taas juomaan tuota vettä ku kameli ku tuo aurinkokin hiukka turvottaa ;)

Moonlight ja vauveli ehkä viikolla 39?
 
Hei

Ensiksi, paljon onnea kaikille vauvautuneille ! Nyt kun ollaan oltu peräti viikko kotona vauvan kanssa tuntuu, että kyllä tämä on sitä parasta aikaa elämässä. Eikä mikään voita sairaalan jälkeen omaa sänkyä kun siihen pääsee pikku mytyn kanssa vierekkäin tuhisemaan.

Ohessa synnytyskertomus, en tosin osaa kertoa sitä lyhyesti vaikka synnytys nopeasti etenikin..

17.4.2007

Päivä alkoi kuten muutkin äitiyslomalle jäämisen jälkeiset päivät, kävin tekemässä noin tunnin reippaan kävelylenkin (olen lenkkeillyt sekä aamulla, että illalla äitiyslomalle jäämisestä alkaen). Aamulenkin jälkeen nukuin kunnon päiväunet. Yhtään ei tuntunut siltä, että synnytys voisi olla lähellä. Supistuksia tuli silloin tällöin ennen äitiyslomalle jäämistä mutta nyt kotona ollessa nekin olivat loppuneet. Parina päivänä ennen synnytystä tuli kuitenkin ruskeaa vuotoa eli mahdollisesti limatulppa irtosi.

Lapsivesi meni 17.4.2007 klo:17:30. Kirkasta lapsivettä tuli noin mukillinen. Jäin ihmettelemään tilannetta ja seurasin tuleeko vettä lisää vai oliko tämä vain jokin tilapäinen tilkka kun olin kuitenkin vasta 37 + 4 raskausviikolla ja (vinkkinä kaikille synnyttämään pikaisesti haluaville) olin juuri tehnyt pitkästä aikaa lantionpohjan lihasten harjoituksia, jonka jälkeen lapsivesi meni.

Supistellut ei yhtään mutta lapsivesi jatkoi tippumistaan, joten soitin miehelle töihin, että mahdollisesti kohta mennään.. Mies ei ollut uskoa korviaan kun ei ollut varautunut siihen, että vauvamme haluaisi maailmaa katsomaan jo näin aikaisin ja sovittiin, että soitan synnytyssairaalaan ja kysyn ohjeita. Soitin siis noin tunnin kuluttua lapsiveden menosta sairaalaan ja kerroin tilanteesta. Ohjeeksi sain odotella kotona kunnes joko supistukset alkavat ja tulevat riittävän usein tai tulla viimeistään klo: 21.30 käymään synnärillä niin voivat tarkastaa tilanteen ennen yötä.

Supistuksia ei näkynyt, joten pakkasin varmuuden vuoksi sairaalakassin valmiiksi (olin varma, että en joudu jäämään synnärille vaan tulemme kotiin odottamaan supistuksia). Synnärillä kätilö otti meidät vastaan ja otettiin käyrät. Kätilö otti myös vastaan lapun, jossa oli synnytystä koskevat toiveemme ja vauvan nimiehdotukset hätäkasteen varalle sekä neuvolakortin. Käyrien jälkeen odoteltiin lääkäriä tarkastamaan kohdunsuun tilanne sekä tekemään synnytystapa-arviota. Minulla oli viimeinen (täälläpäin niitä on peräti kaksi kertaa raskauden aikana) neuvolalääkäri keskiviikkona 11.4., josta sain lähetteen synnytystapa-arvioon, jonka piti olla 20.4. Halusin ennen synnytystä varmuuden, että vauva mahtuu hyvin tulemaan ulos eikä mitään fyysisiä esteitä ole. Ajattelin, että sen jälkeen voin yrittää kaikkeni kun tiedän että edellytykset ovat olemassa. Neuvolalääkäri tarkasti silloin myös kohdunsuun tilanteen, joka oli 1 sormelle auki ja pehmeä. Oli sitä mieltä, että vauva tulee ennen laskettua aikaa (la 4.5.) ja vitsaili, että täytyy pikaisesti saada tuo synnytystapa arvio tehtyä jos meinaa vielä ehtiä ja oikeassa oli..

Lääkärille päästiin noin klo: 23, joka totesi että kohdunsuu auki 2 - 3 sormelle ja teki kauan odotetun painoarvion vauvasta. Sitä ei neuvolan täti eikä myöskään neuvolalääkäri suostunut tekemään. Itse olin asiasta hiukan huolissani, sf-mitat kun menivät koko raskauden ajan keskikäyrän alapuolella mutta kuitenkin reippaasti alarajan yläpuolella ja kaikki hokivat, että onpa sulla pieni masu, joten jonkinlaisen paino-arvion olisin kuitenkin halunnut jo paljon aiemmin. Nyt se kuitenkin saatiin ja arvio oli, että vauva painaa 2950 g. Synnytystavasta lääkäri sanoi, että kyllä täältä kolmikiloinen tai vielä hiukan isompikin vauva olisi ulos mahtunut, joten sen puolesta voin ottaa rauhallisesti.. Yllätys kuitenkin oli, että kotiin ei päästykään odottelemaan supistusten alkamista, vaan koska oltiin kuitenkin vasta raskausviikoilla 37 + 4 niin lääkäri oli sitä mieltä, että jään osastolle yöksi odottelemaan supistusten alkamista. Mikäli viikkoja olisi ollut 40 tai yli niin silloin olisin päässyt kotiin. Aamulla sitten katsottaisiin onko tarvetta mahdolliseen synnytyksen käynnistämiseen..

Sairaalakamppeet siis päälle ja miehen saattelemana osastolle. Hetken aikaa ehdimme huoneessa olla ennen kuin kätilö komensi miehen kotiin (olihan jo yö) ja minut nukkumaan, joka oli helpommin sanottu kuin tehty.. Onneksi kännykkä on kuitenkin olemassa, joten siinä valvoessa laitoin yön aikana tekstiviestinä tilanne tiedotusta miehelle ja kavereille, jotka tyytyväisenä vetivät unta palloon.. Lopulta unikin tuli ja nukuin parissa erässä yhteensä noin 4h.


18.4.2007

Aamuun mennessäkään supistuksia ei kuulunut ja lääkärin tarkastettua kohdunsuun tilanteen klo: 09:00 (hyvin kivulias toimenpide) todettiin, että noin kolme cm auki ja hyvin alkaa olla muutenkin valmista, joten heti kunhan synnytyssali vapautuu mennään sinne ja käynnistetään synnytys. Laitoin uutisia miehelle, kun kuulin, että saliin päästään siinä 12:sta jälkeen. Siinä sitten odotellessa laittelin kavereille lisää viestejä, tutustuin huonekaveriini ja kävin sairaalan välittömässä läheisyydessä kiipeilemässä portaita ylös ja alas mutta supistuksia ei näkynyt.

Kello 13:00:sta jälkeen olin synnytyssalissa, jossa minut laitettiin ensin käyrille, että vauvasta saataisiin sykkeet näkyviin. Vauvan sykkeitä seurataan koko synnytyksen ajan siltä varalta, että oksitosiini (jota tiputetaan suoneen, että saadaan synnytys käyntiin) aiheuttaisi vauvalle ongelmia. Seuraavaksi sainkin tippaletkun käteen oksitosiinin antamista varten. Mies saapui tässä vaiheessa paikalle ja jäimme odottelemaan oksitosiinin vaikutuksia.. Hetken kuluttua kätilö huomasi, että vauvan sykettä ei enää kuulunut ja kokeili toisesta kohtaa massua, josta taas sai lukemat esille. Sen verran kuitenkin oli epävarmaa, että kutsui lääkärin laittamaan vauvalle pinnin päähän, että sykkeet saataisiin varmasti pysymään näkyvissä koko synnytyksen ajan.

Kello oli noin 14.00 kun kätilö lähti ja jäimme mieheni kanssa hetkeksi kahden odottelemaan uusia kätilöitä (vuoro vaihtui). Uusi kätilö ja kätilöopiskelija saapuivat ja kävimme läpi synnytykseen liittyviä toiveitamme, sanoin haluavani epiduraalin sitten kun sen aika tulisi. Lisäksi sain neuvoja kivunlievitykseen kunhan supistukset alkaisivat eli näin alkuvaiheessa piti lähteä vuoteelta liikkeelle sen verran kuin tippaletku antaa periksi ja voi kokeilla istua pallon päällä ja pyöritellä lanteita kun supistus tulee. Supistuksia alkoikin tulla ja tein työtä käskettyä eli lähdin vuoteelta liikkeelle, mikä auttoikin alkuvaiheessa.

Kello oli noin 15.15 kun oksitosiinin määrää lisättiin. Koitin sinnitellä mahdollisimman pitkään ennen kuin pyysin ilokaasua, vaikka supistukset olivat jo aika kivuliaita. Muistan, että kysyin kätilöltä ovatko muut jo tässä vaiheessa halunneet ilokaasua (ajattelin että supistuksia tulee vähintään sen 10 tuntia, ennen kuin mitään tapahtuu kun ensimmäinen vauva tulossa ja että tämä on vasta alkua, joten ei heti oteta ilokaasua kun paljon pahempaa vielä luvassa..).

Suoli tyhjennettiin ja supistuksia rupesi tulemaan nopeaan tahtiin ja ihmettelin, että ei varmasti näissä ole 5 min. väliä (synnytysvalmennus oli mielessä), mies katsoi kelloa ja totesi, että siitä kun edellinen loppui siihen kun seuraava alkoi oli väli noin kaksi minuuttia. Mitenkään päin ei ollut hyvä olla, kokeilin konttausasentoa, pallon päällä makaamista jne. mutta päädyin lopulta sängylle makaamaan sivuttain jalat sängyn ulkopuolella. Asento oli kuulemma varsin erikoinen. Selällään en kärsinyt olla yhtään. Ilokaasusta ei suurta iloa mutta naamariin oli hyvä huutaa supistuksen tullessa. Pyysin epiduraalia ja kuulin, että anestesia lääkäri on leikkaussalissa eikä sitä ole saatavilla ainakaan tuntiin. Koitin kestää mutta pian sanoin miehelle, että hommaa sen anestesia lääkärin tänne vaikka mistä. Supistuksia läksi tulemaan lähes tauotta ja makasin puoliksi sängyssä, puoliksi lattialla. Toivoin, että oksitosiini annosta pienennetään. Kyselin anestesia lääkäriä ja kerrottiin, että ainakin pari tuntia vielä menee. Jossain vaiheessa kun kohdunkaulan tilanne tarkastettiin kuulin kun kätilö sanoi, että ei tässä enää epiduraalia kannata laittaa kun on jo 8 cm auki. Vasta siinä vaiheessa lopullisesti tajusin, että epiduraalia en tule saamaan. Oksitosiinin takia avautumisvaihe oli edennyt pikavauhtia ja siksi supistuksissa ei paljon taukoja ollut.

Kipukynnykset oli jo aikaa sitten ylitetty ja tuskin tajusin kun kätilö kutsui lääkäriä paikalle, että saisin edes kohdunkaulan puudutteen (olin toivonut synnytys lapussa epiduraalia ja kohdunkaulan puudutetta ponnistusvaihetta varten). Muistan vain, että lääkäri koitti kysellä tuntuuko nyt vähemmän vasemmalla puolella, koitin sanoa jotain mutta kun en oikein eroa entiseen huomannut. Eniten oikeastaan auttoi, että niiden muutamien sekuntien aikana kun supistuksessa oli tauko lääkäri hoki että rentoudu, rentoudu..

Kätilö kysyi että ponnistuttaako yhtään? Eipä ponnistuttanut mutta annoin itselleni luvan ajatella, että kohta varmaan jo ponnistuttaa ja tämä on ohi.. ja siitä lähtien jokaisen supistuksen jälkeen sanoin itselleni, että sitten tämän jälkeen ponnistuttaa ja sitten helpottaa..(luulin että ponnistusvaihe olisi jotenkin helpompi). Mitään suurta ponnistamisen tarvetta ei kuitenkaan koskaan tullut vaan jossain välissä tunsin pikkuriikkisen painetta ja sanoin heti, että nyt voisi ponnistaa. Siispä sängylle makaamaan selälleen (voi sitä tuskaa) ja kätilöiden ohjeiden mukaan, supistuksen tullessa, jalat koukkuun kätilöiden kylkiin kiinni, leuka vasten rintaa ja ponnistus. Jonkin aikaa meni ennen kuin hoksasin oikean tekniikan, jolla ponnistaa. Supistuksen välillä käännyin heti kyljelleni kun selällään oleminen tuntui todella pahalta. Ponnistus vaiheessa pahinta oli, että kun supistus tuli piti vielä sen jälkeen ponnistaa kaikin voimin mikä aiheutti lisää kipua. Mutta muutakaan tapaa ei ole vauvaa ulos sieltä saada, joten pakko oli ponnistaa niin paljon kuin jaksaa ja ottaa kipu vastaan. Jokaisen ponnistuksen jälkeen odotin, että kätilö sanoo, että nyt vauva tulee ulos mutta pitkään sain sitä vielä odottaa. Lopulta kuulin kun sanottiin, että pää näkyy, sitten seuraavalla ponnistuksella, että hiukset näkyvät, sitten tuli kehotuksia, että ponnista ja seuraavalla supistuksella, että ponnista nyt oikein kovaa jne. Kehotuksia tuntui tulevan loputtomasti aina jokaisen supistuksen aikana mutta vauva ei vain tullut ulos vaikka kuinka ponnistin. Kätilöopiskelija tuki ponnistusvaiheen aikana välilihaa märällä lämpimällä pyyhkeellä mutta se ei auttanut vaan kuulin kun kätilö sanoi, että leikataan niin sitten se sieltä tulee. Leikkauksesta en huomannut mitään kipua aiheutuvan. Muutaman supistuksen jälkeen pää tuli ulos ja minun käskettiin olemaan ponnistamatta, melkein jätin tottelematta kun olin jo tottunut toisenlaisiin kehotuksiin. Kätilö auttoi vauvan hartiat ulos ja sen jälkeen sain luvan ponnistaa. Yhdellä pienellä ponnistuksella vauva tuli ulos kokonaan ja helpotus oli suuri.

Kello 19.21 kuulin kun vauva parkaisi, kätilö sanoi, että vauva on poika ja katsoin sitten alaspäin missä maailman ihanin mytty oli.. Isä leikkasi napanuoran ja sain vauvan mahani päälle, eikä mikään ole koskaan tuntunut ihanammalta.

Vauvan mitat olivat: paino 2850g, pituus 48cm ja pipo 33cm.

Neuvolakortin liitteessä:
I vaiheen kesto 03:00 (avautumisvaihe, aika laskettu siitä alkaen kun oksitosiinin määrää lisättiin)
II vaiheen kesto 00:51 (ponnistusvaihe)

Terveisin Mikaela ja poika 2vk
 
Nyyh... tulipas itkettyä sitte taas ku luin tuon MikaelaEsterin synnytyskertomuksen... Onnittelut vielä teille pojasta.. Eiköhän täälläki kohta perästä tulla... :wave: Sitä jotenki on vain niin hemmetin herkkä ku lukee noita synnytys juttuja.. ja tiiän ettei tämä herkkyys lopu siihen ku vauva syntyy. Aikasemmin synnytysten jälkeen mie itkin varmaan parin päivän aikana enemmän ku sankollisen... :ashamed: Ne on nämä horrrmooonit... :whistle:

Hanna 37+1
 
Heippa kaikille :wave:

Paljon, paljon ONNEA kaikille vauvan saaneille :) :hug: :hug: :hug: :hug: :flower: :flower:

Siitä onkin aikaa, kun olen ehtinyt täällä käydä ja vauvoja oli tullut oikein urakalla, ihanaa =) :heart:

Meille kuuluu ihan hyvää, tyttö on edelleen sairaalassa. Olin jo toivonut, että olisimme saaneet hänet jo kotiin, mutta hapetusta seurataan edelleen. Viimeinen vuorokausi ollaan oltu ilman happiviiksiä ja hyvin on mennyt! Lääkäri oli tänään kiireisellä tapauksella, enkä ehtinyt hänen kanssaan jutella ollenkaan. Maanantaina hän kertoi, että ellei hapetus loppuviikkoon mennessä parane, niin sitten tytölle tehdään sydämen magneettikuvaus. Koska keuhkokuvat (4kpl) ovat olleet ok, aivot ja sydän on ultrattu kahdesti ja nekin ovat ok. Mutta aina vain lisähappea on tarvittu :/ Nyt kuitenkin näyttää paremmalla, ehkäpä kuvausta ei tarvitakaan!

Muutoin tyttönen on oikein reipas, imetän hänet aina klo 11 syötöllä ja esim. tänään syöttöpunnitus paljasti tytön saaneen 92ml maitoa =) Syöminen sujuu muutenkin tosi hyvin, rinnalla syö tosi hyvin, vaikka muutoin saa ruoat pullosta. Hapetus on rinnalla ollut aina parempi kuin pulloruokinnassa.

Itse olen ollut vähän väsynyt, koska lypsän rinnat kotona aina 3 tunnin välein, yöllä pidän yhden 4 tunnin välin. Päivällä ei oikein tule lepohetkiä, kun asiat on kuitenkin hoidettava, vaikka mies apuna onkin :ashamed: Käyn joka päivä tytön luona sairaalassa, vien maidot äidinmaitokeskukseen ja sitten olen n. 3 tuntia tytön luona.

Monta itkua on itketty, kun hänet sinne täytyy aina jättää. Tuntuu, ettei sitä ihanaa tuoksua ja pehmeyttä saa millään tankattua riittävästi :'( No, uskon, että pian tyttö kotitutuu ja sitten tuoksutellaan ja halitellaan tämä "menetetty" aika :D

Koko perhe odottaa kovasti tyttöä kotiin. Otan joka päivä valokuvia tytöstä ja videokuvaa kameralla, jotta on sitten aina tuoreita tuliaisia kotimiehille :)

Kuulosti ihanalta kuulla, että Rassenkin tyttö pian kotiutuu :heart: On se sairaalassa olo aina vähän sellaista kurjaa, vaikka hyvässä hoidossa ovatkin pienet siellä :)

Voimia oikein kovasti kaikille loppuodotukseen, ihana palkinto odottaa teitä ihan pienen hetken päässä :hug: :heart:

Voikaa hyvin, enkeleitä kaikille matkaan :hug:

parasta aikaa ja "Maija" 2vko ja 1pvä

P.S: Profiilissa rakas "Maija" :heart: Tänään otettu kuva :) <br><br>
 
:wave: Sellanen huomio vielä, että minua ei tartte listoille enää lisätä, olen siellä jo muutaman kuukauden roikkunut mukana :) . Synnärin nimeen vois lisätä vielä yhden kirjaimen, eli K-SKS taitaa olla minun tietääkseni Keski-Suomen keskussairaalan lyhennys...voin olla väärässä.
 
:wave: pikaiseen!

Tultiin tytön kanssa joku aika sitten ratsastamasta ja oon ihan poikki vaikka nuhakdin jo tuohon sängyllekkin kun mies touhuili neitin kanssa. Kerrassaan aina kun kallistuu johonkin pitkälleen uni voittaa heti, vaikka HB pitäs olla jo ihan ok. Siis ihan hirveä väsymys.

Kivaa kuulla Parasta aikaa teistäkin. Oonkin miettinyt että mitä kuuluu. Toivotaan et pieni pian pääsis jo kotia. :hug:

Ja Commader hienoa että on kiltti tyttö. Kiltin lapsen minäkin olen tilannut ;)

Ja Rassen Myykin kohta jo kotia pääsee, ihanaa :heart:

Ja synnytyskertomuksia tosiaan on kiva lukea, lisää vaan =)

Ja pakko sanoa et kyl riesan pukkas viel huomiselle. Yhtäkkiä huomasin et takimmasta hampaasta irronnut paikka (iso sellainen) kokonaan \|O Pakko huomenna soittaa aika, vaikka onneks ei ole kipeä mut vaivaa kun hirveä kolo tuolla takana. Saa nähä kuin pystyn ees käymään kun selällään ei voi olla yhtään :headwall: Mutta pakko tuo on paikkauttaa uudelleen, ennen en synnyttämään lähde :) Oma olo muuten ihan OK, onneksi!

Mutta nyt lähden tytölle iltasatua lukemaan, sitten lämmitetään miehen kanssa sauna ja saunon oikeen pitkän kaavan mukaan :)

Kestoväsytiitteräinen 39+1
 
Terveiset sairaalasta!

Täällä on oltu osastolla MAsta asti. Kokoarviointiin tultiin miehen kanssa puoli 9ksi, ja kun lääkäri ei löytänyt napanuoraa, josta tarkistaa virtauksia, eikä ylilääkäri ehtinyt käydä tarkistamassa, jouduin osastolle. Myöhemmin ylilääkäri ehti katsoa, ja löysi virtauksista poikkeavuuksia. Ilmeisesti istukka on tiukka, eikä napanuorassa virtaukset ole siksi normaalit. Jäin siis tarkkailuun ja sydänkäyriä on tässä kolmen päivän aikana otettu enemmän kuin tarpeeksi.
Nipple-testi tehtiin MAna, eli nipistelin nännejä, mikä aiheutti supistuksia ja siten katsottiin miten supistukset vaikuttaa vauvan sykkeeseen. Normaalit sykkeet oli. Eilen sitten olin vähän väliä sydänkäyrillä ja 1 sykkeen lasku tuli supistuksen aikana. Se riitti sitten lisätarkkailuun. Eilen illalla jouduin olemaan klo 6-9 asti käyräkoneessa kiinni, se kävi jo työstä.. Ja lopuksi sitten vielä lääkäri katsoi virtauksia, jotka oli ennallaan. Tänään aamusta taas käyrillä ja sitten lääkäri katsoi taas virtauksia, jotka oli ennellaan. Määräsi sitten lopuksi oksitosiini-supistelu-testiin (omakeksimä nimi). Eli huomenna aamulla aloitetaan oksitosiinin tiputus ja yritetään saada aikaan isompia supistuksia, ja seurataaan niiden vaikutuksia sykkeeseen. Jos syke romahtaa, alatiesynnytys jää pois laskuista, ja edessä sektioi, jossain vaiheessa. Eli täällä kaikki voi olla mahdollista, huomenna viisaampi.
Ja jotakin kuulemma jalkovälissä roikkuu, kun kysyin.. :LOL:
Mutta nyt takaisin osastolle, kun alkaa kätilön kierto..
Palaillaan asiaan, ja hyviä vointeja kaikille!

Tv. Toukomamma07 ja potkunyrkkeilijä 38 tasan
 
Paljon Onnea vauvautuneille :flower:

No niin... Tulipas käytyä äippäpolilla jälleen :/ . Menin sinne sillä mielellä että en lähe kotiin. Lääkäri sitten tutki ja sanoi että voidaan käynnistää mutta tarvitaan johtavan lääkärin lupa ensin ja sieltä heltisi ilman mutinoita lupa :D . No sitten ne soitti synnärille että onko tilaa..... minun tuurilla kaikki salit oli täynnä ja muutama äiti odotteli pääsyä saliin :headwall: . No sovittiin että soittelen synnärille parin tunnin päästä kysyn joko on tilaa. Ne soittikin melkein heyi sieltä ja sanoivat että on niin kovasti ruuhkaa että tälle päivälle ei käynnistyksiä tehdä. Pitää soittaa huomen aamulla jokos nyt sopisi :LOL: :kieh: . No katotaan sitten huomenna.

t. HissunMyy
 
Taas onnea paljon uusille synnyttäneille! :flower:

Hissun Myy, voi hitsi miten kävi =) Jospa sitten huomenna mahtuisit synnyttämään :D

Mulla ei täällä supistele kun silloin tällöin vähäsen ja edelleen viiltelyt jatkuu. Alan olla aika malttamaton, vaikka eihän tässä oikeasti ole vielä mikään kiire. Jotenkin oon vaan nyt lyllertänyt tän mahan kanssa ihan tarpeeksi kauan, riittäis jo. Ja vauvan näkeminenkin toki kiinnostaisi kovasti =) Mutta hän varmaankin tulee sitten kun on siihen valmis.

Jaksamista kaikille tasapuolisesti näihin loppumetreihin

:wave:


Sofia ja Jaska 37+3
 
HissunMyy täällä pidetään peukkuja myös sulle et jospa se aika nyt tänään heltiäis!!! :D

meillä taaaas jälleen se samperin flunssa pukkaa päälle. ei tää voi olla totta!!! miten tää tulee koko ajan takas?!
mies tuli etuajas eilen töistä ja valitti päänsärkyä, ihan tukkonen kurkku ja nokka ja joka paikkaa särkee, mulla taas räkä valuu ja ääni painuksissa/silmät kutisee ja nuorimmainen sit sai kuumeen viime yönä! :headwall: tässä ollaan jo alettu miettiä et onkohan täs meidän asunnos hometta tai jotain ku ei me koskaan näin paljoa olla sairastettu!?
meidän koko talvi on menny sairastaessa, etenki mulla. koko perhe ollaan jostain ihmeen tukkosuudesta, nuhasta, yskästä ja silmien kutinasta/vuotamisesta kärsitty siitä asti ku tänne muutettiin.. :/
onpa kiva tänne joku vauva tuoda jos tää kämppä oiski se taudin aiheuttaja. :ashamed: \|O
mies sit on taas innostunu uuden asunnon etsimisestä tästä jostain lähimaastoista ku niitä tänne nyt nousee ku sieniä sateella. pitää katella nyt kesällä mille mallille tää sairastelu alkaa muuttua, jos nää jatkuu niin kyl me tästä muutetaan pian pois. onneks nykyään rakennetaan niin isoja asuntoja et ei meidänkään tartte nyt omakotitaloa alkaa rakentaa ku ei meistä olis siihen hommaan ellei avaimet käteen ottais niin löydetään rivarista se oma asunto! :D :LOL: hatun nosto kaikille teille jotka rakensitte/rakennatte!! :wave:

se on taas kotipäivä tänään! pitää lähtä puuro keittään ja sit koittaa keksiä jotain kivaa pojille et saavat päivän kulumaan ku ei uloskaan voi mennä. et täällä sitä taas norkoilee päivän ja tarkastaa uudet kuulumiset vähän väliä.. :D
 
Parasta aikaa ihana kuva Maijasta sulla, voin kyllä kuvitella, mikä itku tulee kun joutuu jättämään kullannuppunsa sairaalaan kun ei muuta haluaisi kuin olla lähellä ja hoitaa... Mutta näinhän se on tehtävä kun on iso perhe muutenkin. Kunpa pikkuisenne pian olisi siinä kunnossa, että pääsisi kotiin!!

HissunMyylle toivottelen sairaalaan pääsyä tänään. Hus jonot!!!! Jotenkin sitä edes synnyttäessään toivoisi, ettei tarvitsisi jonottaa ja odottaa vuoroa, vaan saisi ihan sen huomion ja ajan, mitä se vaatii! On se sen verran ainutlaatuinen hetki ihmisen elämässä.

Huomenna LA, mutta tuskin tämä vauveli sellaisista mitään ymmärtää. Meillä kotona on juuri alkanut kodinhoitohuoneen remontti, joten oikein mielelläni tästä lähtisin pois alta, kun menee lämpimät vedetkin poikki viikoksi. Toivottavasti olisi taas lämmintä vettä, kun vauvelin kanssa kotiudumme, sitten joskus...

Vanilja
 
Flunssaiset terveiset neuvolasta:

Prot. +
Gluk. -
RR 142/94
Painoa tullut kymmenessä päivässä 1400 g :/
Turvotukset +
Sf-mitta 32,5 (-1 cm edellisestä neuvolakäynnistä)
Syke +
Liikkeet ++
RT

Koska tota painoa on tullut, turvotusta on jonkin verran ja protskutkin yhden plussalla, niin sain pissaliuskoja kotiin ja seurailen nyt sitten tilannetta kotona. Jos proteiinit nousee kahteen plussaan tai lepoalapaine 95 tai yli niin pitää lähteä käymään mammapolilla. Tosin tuo proteiini voi johtua valkovuodostakin (tein kyllä alapesun ennen näytteen antoa) ja paineetkin saattavat olla koholla juurikin tämän flunssani takia tai sitten lähestyvän synnytyksen takia. Eli ei tässä nyt vielä mitään paniikkinappulaa paineta. =)

Koululle oli tarkoitus mennä tossa yhden aikaan, mut saa nähdä jaksanko. Otin parasetamolia ja painun vällyjen väliin lepäilemään hetkeksi. Katotaan sitten mikä on olotila.

Ai niin, ukko löysi miun rinnasta (miekkalisäkkeen tietämiltä) semmosen ihmeellisen kyhmyn. Se ei siis ole tississä vaan niinkuin kylkiluiden alla lähinnä. Näytin sitä terkalle ja se sano, että tommosia voi joskus tulla ja jos ei häviä synnytyksen myötä niin näyttää sitten lekurille.

Mut juu, nyt lepäämään... :wave:

-mennis ja keke 39+4-
 
Huomenet toukokuisille :)

TuiKKu sai eilen hätäsektiolla pojan, 2796 g ja 46 cm. Poika tarkkailtavana lasten teholla, ei mitään vakavaa, mutta ihan varmuden vuoksi. TuiKKu pyysi että ilmoittaisin teille :)
 
Heippa!

Tuikku Onnea vauvasta!! :flower:

Pikaiset lääkärikuulumiset.. ei niin hyvät sellaiset.. valitettavasti :(
Elikkäs, lääkäri katsoi magneettikuvien tuloksia, ja surullinen tosiasia on, että mun lantio on 8,6cm ja vauvan pää 9,3. Tästä yhtälönä se, että vauva leikataan ulos tiistaina. Oon ollu aika maissa, tää tarkottaa tietenkin sitä, etten saa koskaan kokea oikeaa synnytystä :'( Enää tuo operaatio ei niin pelota, kun se on tuo tuttu gynegologi joka leikkaa, ja luotan häneen täysin. Hän selitti hyvin tarkasti miten operaatio etenee jne, ja mies saa tulla mukaan. Mies sai tarkat ohjeet myös.

Muuten kaikki ok, oma paino +-0, turvotusta gynen ilmeestä päätellen PALJON, vauvan painoarvio 3100, sydänäänet ok.

Mutta nyt tuli kiire saada kaikki valmiiks ennen vauvan tuloa, joten MOI!

t. balou & dude 38+4
 
Hurjan paljon onnea Ihanaa-81 ja Tuikku pikku-prinsseistä :hug: :hug:

Juu, ei tuo pillitys synnyttämiseen lopu, vaan tuntuu, että pikemminkin lisääntyy. Ainakin nuo synnytyskertomukset ja vauvojen kuulumiset saavat aina itkukanavat virtaamaan :'( mutta niitä on niiiiiin ihana lukea :)

Oli muuten hauskoja yhteensattumia meillä näin jälkikäteen ajateltuna. Viime viikon keskiviikkona kävin miehen kanssa kaupassa ostamassa 5 kassia ruokaa (juu, suurperhe ollaan...) ja tein vielä lotonkin. Soitin myös anopille, että kuinka hänet saa kiinni, mikäli lähtö tulee lähipäivinä. Tyttärelleni vitsailin seuraavan päivän saunavuorosta, että huomenna pääsee saunaan, jos pääsee ja hymyilin velmusti. Myös mies sanoi että huomenna voisi jo aloittaa loman. Ja todellakin aamulla lähdimme sairaalaan ja poika syntyi. Enkä todellakaan aavistanut, ainakaan tietoisesti mitään :)

Eilen sain varattua meille ristiäispäivänkin ja se on jo 3.6. Saa pikkuinenkin sitten ihan oman nimen, ettei tarvitse vain vauvaksi tai pojaksi kutsua. Täytyy päästä tänä aikana miehen kanssa vielä selvyyteen toisesta nimestä.

Kaikille masumammoille vielä voimahali :hug:

Terveisin Sammakko + poika 1vk :heart:
 
Onnea TuiKulle Pikku Pojasta :flower: :flower:

Piti vaan tulla kuulumiset lukemaan ja nyt hammaslääkäriin \|O
Oli eilen irronnut iso paikka takahampaasta :headwall: Tietysti tääkin vielä, mut pakko saada ennen synnytystä kuntoon tuo vaikka ei särjekkään tuota hammasta.

Baloulle ja Hissunmyylle :hug: käynnistykseen ja leikkaukseen.

Ja Parasta aikaa, ihana kuva Maijasta :heart:

Kunpa tää meiänkin vauva jo tulis :whistle:

Tiitteräinen ja Tyttövelivauva 39+2 <br><br>
 
heippa vaan kaikille!

neuvolassa kävin aamulla.kaikki ok,sf mitta vaan menee omia menojaan,oli nytten 37cm,auts!sitten katottiin alapään tilanne,paikat oli pehmeet,kahelle sormelle auki,kanavaa ei jälellä ja pää tuntui selvästi,sai sormet sen ympärille,ja paikat venyi(niin kai se sanoi?)ja tokaisi vaan,että sinähän lähet pian synnyttään,päivistä kiinni enää,mutta johan viikkojaki on jo 40+1,että joutaahan tuota,viime yön valvoinkin kokonaan 2 eteenpäin,oli suppareita,mutta ei säännöllisiä,joskohan lähtis nyt päikkäreille..vähän ottaa univelkaa kiinni....ja pitäkää peukkuja,että pian on mullaki vaavi sylissä,käynnistystä en halua!

t:virpi,täältä sateisesta pohjolasta!
 
-ONNEA TUIKULLE!! :flower:

JA TSEMPPIÄ HISSUNMYYLLE JA BALOULLE!! :hug:

Omia neuvolakuulumisia:

-painoa tullu +788g viikossa..
-turvotusta jaloissa
-RR 120/80
-proteniinit pissassa heikosti plussalla(nestevaje?), muuten pissa ok.
-Sf-mitta 34 (laskenu -2cm viime kerrasta)
-raivotarjonta ja vauvan :heart: -syke 150

Seuraava neuvola onki sitte jo 5 päivän päästä... Kätilö arvioi lapsen koon syntymähetkellä 3600g:ksi.
Paino minua kyllä hirvittää ku nousee tuommosta viikko vauhtia.. nyt kokonaisuuessa noussu 9.8kg.. eli ei kauhean paljoa, mutta mulle kyllä ihan riittävästi. Lähtöpaino kumminki aika korkea... :ashamed:

Hanna ja Nöössi 37+2
 
rasse04 harmaana
hissunmyy: toivottavasti pääset pian käynnistykseen

baloulle tsemppiä tiistaille. pian on sullakin vauva sylissä =)

tuiKKu paljon onnea pikku rinssistä! :flower:

meidän neidillä oli eilen painoa 1825g =)

rasse ja pikku myy 5vko :heart:
 

Yhteistyössä