Toukokuiset 2025

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Heltsuli, sun ei ole pakko kertoa raskaudesta kenellekään muulle kuin sun omalle esimiehelle (oliko se nyt viimeistään 2kk ennen äippäloman alkua) ja sen sä oot jo tehnyt. Kenellekään muulle ei sun terveystiedot kuulu eikä niitä voi pakottaa kertomaan.

Luulisin myös, että on velvollisuus järjestää kevyempää työtä jos on tarve sille, sitä varten tarvitset todennäköisesti lääkärintodistuksen. Jos kevyempi työ ei ole mahdollista, niin sit en tiedä voiko saada saikkua siksi ajaksi. Mut kannattaa tosiaan olla yhteydessä omaan ammattiliittoon tai oman työpaikan luottamusmieheen, niin saa virallisen tiedon ja faktan asiasta.
Saikkua toki voi saada ihan uupumukseenkin jos esimies on tollanen ni äkkiä siinä uupuu. 😑

Itsehän en oo vielä kertonut esimiehelle, ajattelen et tammikuussa sit kerron samalla ku haen äippäloman. Mutta kyllä hän on mut useamman kerran käytävällä nähnyt ja voinut asiantilaa pohtia mielessään 😅 Kun mun maha jo ihan selkeästi näkyy. Kuitenkin mun tiimi tietää ja moni kollega, ni ehkä se hänenkin korviin on kantautunut.
Mä en kuitenkaan oo erityisen läheinen oman esimieheni kanssa eikä hän oo ollut ikinä kiinnostunut mun työssäjaksamisesta, ni en koe et mulla ois tarvetta ilmoittaa ennen ku virallisesti haen lomat. Eri asia jos hän joskus ees kysyis et miten menee 🤔 Onneks mulla on kuitenkin työpaikalla ihana lähitiimi ja kollegoita joiden takia viihdyn.

Mäkin ajattelen että haluan tehdä työni mahdollisimman hyvin ja itsenäisesti mahdollisimman pitkään, kyllä tiimiläiset nyt jo yrittää paapoa mua, mutta enimmäkseen en suostu vielä. 😁 Oon sanonut et joulun jälkeen ku palaan lomilta ja maha alkaa olla välillä tiellä, ni saatan sit tiettyihin juttuihin pyytää apua. Mut suurimmaksi osaksi uskon ja toivon et loppuun asti pystyn suoriutumaan töistäni.

Onpa ihanaa ku on pitkä viikonloppu! Tulee tarpeeseen 😌 Käytiin eilen joulumarkkinoilla ja tänään oon siivoillut ja herkutellut. 😋 Huomenna treffit ystävän kanssa.
Opiskelussakin sain kurssit päätökseen aiemmin tällä viikolla ja nyt pidän tän viikonlopun paussia ennen ku aloitan uudet.
Joululomakin häämöttää jo ihan nurkan takana ja sit sais pari viikkoa ottaa rennosti 🥰

Miten mä selviin vielä nelisen kuukautta 😬😩😅
Seistessä ja pöntöllä käydessä tuntuu painetta alapäässä ja tuntuu et pissalla käydessä ihan varmana tulee kohta pää ulos, vaikka ei toki tuu 😅
Nostan jalkaa, vaihdan asentoa tms niin alapäähän sattuu.
Ylävatsa ahistaa ku tulee niin täys olo pienestäki ja tänään lisäksi mun kylkiluut huutaa hoosiannaa.
Myös ekaa kertaa sain tänään kunnon potkuja/möyrintää kylkeen ja voin sanoa että au 😄

Rankka viikonloppu kyllä, vaikka toki käytiin eilen 3h ikeassa (juu sai olla viiminen ikea reissu raskausaikana), mut osaa näistä ollu jo ennen sitäki.
En siis oo huolissani mistään, ns normaaliahan tää, mut vitsit että oon loppu! 😩

Lisäksi 4 veellä joku kuiva yskä.
Jäykkäkouristus/hinkuyskä rokotteen saan mun mielestä vasta viikolla 22, joten voitte varmaan kuvitella mun ajatuksen juoksun 😬😅

Kohta saunaan ja huomenna uus päivä 🧘🏼‍♀️

Miten mä selviin vielä nelisen kuukautta
Seistessä ja pöntöllä käydessä tuntuu painetta alapäässä ja tuntuu et pissalla käydessä ihan varmana tulee kohta pää ulos, vaikka ei toki tuu
Nostan jalkaa, vaihdan asentoa tms niin alapäähän sattuu.
Ylävatsa ahistaa ku tulee niin täys olo pienestäki ja tänään lisäksi mun kylkiluut huutaa hoosiannaa.
Myös ekaa kertaa sain tänään kunnon potkuja/möyrintää kylkeen ja voin sanoa että au

Rankka viikonloppu kyllä, vaikka toki käytiin eilen 3h ikeassa (juu sai olla viiminen ikea reissu raskausaikana), mut osaa näistä ollu jo ennen sitäki.
En siis oo huolissani mistään, ns normaaliahan tää, mut vitsit että oon loppu!

Lisäksi 4 veellä joku kuiva yskä.
Jäykkäkouristus/hinkuyskä rokotteen saan mun mielestä vasta viikolla 22, joten voitte varmaan kuvitella mun ajatuksen juoksun

Kohta saunaan ja huomenna uus päivä
Tsemppiä paljon sinne!☺ Itsellä alkaa nyt vihdoin energiat nousemaan ja olemaan normaalimpi olo. Alaselkä (toi ristiselkä) tosin menee ihan kipeeksi jos istun paikallaan pitkään ja säteilee sit jalkaan. Täytynee käydä fyssarilla pyytää vinkkejä.

Hei. Viikko 19 alkoi ja sain heti flunssan. Ei auta kun nyt levätä ja toivoa, ettei kestä kovin pitkään. Meillä on töissä ollut viimeisen kuukauden aikana tosi paljon näitä kausiflunssia ja koronaa. Läheinen työkaveri, jonka kanssa ollaan samassa tilassa oli viime viikon koronassa. Oon vain odotellut milloin on oma vuoro. Onko teille tarjottu Koronan tehosterokotusta? Mulle ei ja se tuli nyt yhtäkkiä mieleen, että oisko pitänyt k

Mies sairaana myös. Isommilla lapsilla viikonloppuna tärkeät urheilukisat, täytyy vain toivoa, et he pysyy terveinä.

Kehossa jotenkin hankala olo, vatsa on iltaa kohden edelleen turvonnut ja näyttää, ehkä vähän oikealta raskausmahalta, aamulla vain tasapaksu pötkö tuo keskivartalo. Muuten on vain semmoinen lihonut olo ja joidenkin asioiden tekemisessä vatsa tuntuu olevan vähän tiellä. Ehkä tämä tästä, kun alkaa näyttää oikealta raskausmahalta.

Liikkeitä tuntuu nyt kovasti iltaisin, vedin perjantaina vähän enemmän sokeria ja se kyllä aiheutti mahassa kunnon bileet. Mieskin tunsi potkut.

• Rakkaus
Reactions: Minni__
Täälläkin on nyt 3 päivää ollut välillä semmoisia potkuja että huhhuh. 😅😍Eilen sänkyyn mennessä meni melkein 90min, että malttoi rauhoittua. Enhän siinä minäkään malttanut nukkua. Tuntui niin hassulta. Jalat potki mahaa vasemmalle puolelle. Minä tunsin, puoliso ei. 🤷‍♀️

• Rakkaus
Heippa! Kiitos kaikille voimaannuttavista sanoista, koko viikonloppu meni asiaa miettiessä ja potien huonoa mieltä asian tiimoilta. Kyllähän minä tiiä et sitä ei ole pakko kertoa, mut kyllähän se painostus harmittaa.
Tuntuu et vointi on ottanut jälleen takapakkia. Viime viikolla oksensin kertaalleen ja joka aamu oli tosi tosi huono olo. Se samainen pahaolo on jatkunut tälläkin viikolla. Bonjestan lopetusta en ole voinut edes harkita ja pahoinvointi rannekkeet pysyvät ranteissa. Iltaisin syön vain kaurapuuroa, se tuntuu olevan ainut ruoka joka maistuu. Aamuisin syön puuroa, aamun kahvitauolla puuroa, lounaalla voin syödä lähes mitä vain, välipalallakin uppoaa mikä vain. Iltaruoka on se suurin kompastuskivi. Eilen illalla viimeisen lusikan kohdalla jopa tökkäsi puuro ja jouduin sylkäisemään sen lautaselle takaisin, ja hetken päästä tuli viimeinen maitohörppykin lautaselle. Erikoinen reaktio, en edes jaksa laskea sitä oksennukseksi. Tänään ajattelin hetken verran oikeaa ruokaa ja ajattelin et voitaisiin woltata pitkästä aikaa. Kun sain ruuan eteen iski voimakas kuvotus ja ruoka kävi etomaan, ei siis mitään saumaa saada ruokaa alas ja taas keittämään kaurapuuroa. Se pelkkä ruuan selaaminen sai mut jo voimaan pahoin. Iltapalalla kuitenkin taas voin hyvällä ruokahalulla syödä jugurttia tai viiltä. Mikä siinä iltaruuassa on niin vaikeaa?
Tänään 16+4, eikä potkuja yms ole vielä tuntunut. Kuulema istukka on edessä niin ilmeisesti vaimentaa iskuja.

T
Heippa! Kiitos kaikille voimaannuttavista sanoista, koko viikonloppu meni asiaa miettiessä ja potien huonoa mieltä asian tiimoilta. Kyllähän minä tiiä et sitä ei ole pakko kertoa, mut kyllähän se painostus harmittaa.
Tuntuu et vointi on ottanut jälleen takapakkia. Viime viikolla oksensin kertaalleen ja joka aamu oli tosi tosi huono olo. Se samainen pahaolo on jatkunut tälläkin viikolla. Bonjestan lopetusta en ole voinut edes harkita ja pahoinvointi rannekkeet pysyvät ranteissa. Iltaisin syön vain kaurapuuroa, se tuntuu olevan ainut ruoka joka maistuu. Aamuisin syön puuroa, aamun kahvitauolla puuroa, lounaalla voin syödä lähes mitä vain, välipalallakin uppoaa mikä vain. Iltaruoka on se suurin kompastuskivi. Eilen illalla viimeisen lusikan kohdalla jopa tökkäsi puuro ja jouduin sylkäisemään sen lautaselle takaisin, ja hetken päästä tuli viimeinen maitohörppykin lautaselle. Erikoinen reaktio, en edes jaksa laskea sitä oksennukseksi. Tänään ajattelin hetken verran oikeaa ruokaa ja ajattelin et voitaisiin woltata pitkästä aikaa. Kun sain ruuan eteen iski voimakas kuvotus ja ruoka kävi etomaan, ei siis mitään saumaa saada ruokaa alas ja taas keittämään kaurapuuroa. Se pelkkä ruuan selaaminen sai mut jo voimaan pahoin. Iltapalalla kuitenkin taas voin hyvällä ruokahalulla syödä jugurttia tai viiltä. Mikä siinä iltaruuassa on niin vaikeaa?
Tänään 16+4, eikä potkuja yms ole vielä tuntunut. Kuulema istukka on edessä niin ilmeisesti vaimentaa iskuja.
Tsemppiä sinne ❤❤ ikävää että työpaikka nyt aiheuttaa sulle ylimääräistä stressiä 🙁

Ja pahoinvointiin liittyen - mulle neuvolatäti sanoi että pahoinvointilääkettä voi varmuuden vuoksi jatkaa niin kauan kuin haluaa eli elä ota siitä Bonjestasta stressiä, jatkat sen syömistä nyt vaan.
Tosi ikävää että iltaruoka tökkii mutta pääasia et päivän aikana saat ruokaa alas niin ei energiat ja verensokerit mene ihan alas, siitä en siis huolestuisi. Menisikö illalla joku maitorahkasmoothie ruoan sijaan? Ja vaikka jotkut pikku porkkana-kurkkutikut? Pääasiahan on et saat proteiinia, vitamiineja ja kuituja.

Mä olen nyt hommannut kaikki ilmaiskamat mitä saa (tai mistä olen tietoinen) 🤪 Liberolaukku, Babybox ja Preglife apin kautta se Twistshaken pullo+tuttisetti. Olen siis alkanut näköjään hommata vauvakamaa 🤣 mitään en ole vielä kylläkään ostanut vielä 😌

T

Tsemppiä sinne ikävää että työpaikka nyt aiheuttaa sulle ylimääräistä stressiä

Ja pahoinvointiin liittyen - mulle neuvolatäti sanoi että pahoinvointilääkettä voi varmuuden vuoksi jatkaa niin kauan kuin haluaa eli elä ota siitä Bonjestasta stressiä, jatkat sen syömistä nyt vaan.
Tosi ikävää että iltaruoka tökkii mutta pääasia et päivän aikana saat ruokaa alas niin ei energiat ja verensokerit mene ihan alas, siitä en siis huolestuisi. Menisikö illalla joku maitorahkasmoothie ruoan sijaan? Ja vaikka jotkut pikku porkkana-kurkkutikut? Pääasiahan on et saat proteiinia, vitamiineja ja kuituja.

Mä olen nyt hommannut kaikki ilmaiskamat mitä saa (tai mistä olen tietoinen) Liberolaukku, Babybox ja Preglife apin kautta se Twistshaken pullo+tuttisetti. Olen siis alkanut näköjään hommata vauvakamaa mitään en ole vielä kylläkään ostanut vielä
Juu, tuosta oli meilläkin puhetta. Voi huoletta syödä niin kauan kun tarvetta on. Sanoi toki, et pitäis pikku hiljaa helpottaa, mut jatkoi myös et toisilla kestää puoleen väliin ja murto osalla koko raskauden. Joten odotellaan mihin suuntaa siirtyy. Oon niin huono tekmään mitää smoothieita ja toiseksi musta tuntuu tällä hetkellä se, et jos osallistun ruuan tekoo niin se tökkää kokonaan sen syöminen. Ihmeellistä. Kurkkua, tomaattia ja porkkanoita löytyy yleensä jo päivän eväistä. Mut on se varmaan kokeiltava sitä smoothieta, mut ku eihän se tunnu niinkään ruualta.
Liberon tiesin, mut en oo tilannut. Loput luettelemasi kuulostaa aivan tuntemattomilta. Kiinnostaakin mitä babybox sisältää, sen verran googletin et sisältö vaihtelee ja ilmeisesti on liikkeestä noudettava. Sinääläsä sääli koska meidän paikkakunnalla ei ole lastentarvike liikettä. Ollaan siinä mielessä huonosso asemassa, et kaikki ois tilattava netistä tai lähdettävä hakemaan ''isolta kylältä''.

• Tykkää
Juu, tuosta oli meilläkin puhetta. Voi huoletta syödä niin kauan kun tarvetta on. Sanoi toki, et pitäis pikku hiljaa helpottaa, mut jatkoi myös et toisilla kestää puoleen väliin ja murto osalla koko raskauden. Joten odotellaan mihin suuntaa siirtyy. Oon niin huono tekmään mitää smoothieita ja toiseksi musta tuntuu tällä hetkellä se, et jos osallistun ruuan tekoo niin se tökkää kokonaan sen syöminen. Ihmeellistä. Kurkkua, tomaattia ja porkkanoita löytyy yleensä jo päivän eväistä. Mut on se varmaan kokeiltava sitä smoothieta, mut ku eihän se tunnu niinkään ruualta.
Liberon tiesin, mut en oo tilannut. Loput luettelemasi kuulostaa aivan tuntemattomilta. Kiinnostaakin mitä babybox sisältää, sen verran googletin et sisältö vaihtelee ja ilmeisesti on liikkeestä noudettava. Sinääläsä sääli koska meidän paikkakunnalla ei ole lastentarvike liikettä. Ollaan siinä mielessä huonosso asemassa, et kaikki ois tilattava netistä tai lähdettävä hakemaan ''isolta kylältä''.
Smoothiet on hyviä kun voi tehdä erilaisia versioita! Itse tykkään rahka-mansikka-banaani-karpalojauhe smoothiestaba rahka-banaani-kaakaojauhe smoothesta. 🥰 ja voileipiä tietty myös voi tehdö erilaisia (jos maistuu).

Preglifen apissa oli se Ifin ilmainen raskausvakuutus (saa neuvoja hoitajalta jos kysyttävää ja yksi etälääkärikonsultaatio) Niin kun siihen rekisteröityi niin sai tilata Twistshakelta tuttipullon ja tutteja ilmaisella. Tuli sitten lähipostiin!

Se Lastentarvikkeen Babybox oli mun mielestä tosi hyvä - siellä oli tuplaharsopakkaus, Philipsin tuttipullo, ensitutti, vaippapaketti ja sit paljon alekoodeja, esim. viaplayhyn oli 2kk ilmainen katseluaika ja Lola & Lykke verkkokauppaan 20€ etuseteli (kun tilaa 100€lla). Mut tosiaan harmi et se pitää noutaa :( pistä kuitenkin korvan taa jos oot menossa jonnekin paikkakunnalle käymään jossa on Lastentarvike! Tarkoitus noutamisessa on kai se et tutustuu liikkeeseen ja sen tarjontaan 😊

Minä kävin hierojalla eilen ja sain olla kyljellään, ei mahallaan olisi varmaan voinutkaan olla enää :D oli rentouttavaa ja hieroja vinkkasi läheisestä lastenvaatekirpparista, pitää joku kerta mennä katselemaan tarjontaa sinne! Ilmaiset tuotteet ajattelin tilailla myös jossain kohtaa. Espoossa, Tampereella, Lahdessa, Porissa, Hyvinkäällä ja Tuusulassa on saatavilla myös ilmainen Babybag, tämän luin jostain ja ainakin nettisivu on olemassa! Ja Muumi-vaipoista saa tilattua ilmaisia näytteitä :)

Minulle on maistunut appelsiinit viime aikoina, kuorin ne veitsellä ettei jää sitä valkoista kuoresta appelsiinin pintaan. Odottelen kanssa kovasti, että tuntisin liikkeitä :) huomenna neuvolalääkäri varmaankin kuuntelee sydänääniä ja sitä odotan myös!

Yhteistyössä