Toukokuiset 2025

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Minusta oli vähän outo suhtautuminen neuvolassa varhaisultraan. Eivät mitenkään noteeranneet vaikka siellä kesto oli -6pv kuukautisista laskettaessa verrattuna. Eli kuukautisten mukaisella arviolla mennään ekan varsinaiseen ultraan saakka. Nyt sekoan sukkiini näiden viikkojen laskemisten kanssa, missä mennään, ja kun neuvolan th vielä puhui kokoajan niin, että viikko 10 esimerkiksi on 10+0-10+6 ja sitten käski varailla sitä ultraa ja verikoetta noin lasketuille viikoille. Tuntuu että joka paikassa on tämä eri tavalla.
Kyllä 10+0-10+6 on 11. Viikko :) eli yhdestoista!
 
Olipa kyllä erikoinen suhtautuminen varhaisultraan. Ehkä heillä on joku ohjeistus, että kuukautisista lasketaan kunnes vasta heidän ohjelmaan kuuluvassa ultrassa voi korjata laskettua aikaa tai viikkoja. Aiheuttaa kyllä varmasti sekaannusta odottajan päähän. Mutta, jos muutaman viikon päästä saat sitten jo NT-ultraan aikaa.

Mulla oli ultra viimeksi 11+5 ja Nipt samana päivänä. Nyt 12+3 ja Nipt:n sain seuraavalle aamulle. Ultra on iltapäivällä ja verikoetta ei oteta enää silloin, kun ne lähetetään muualle tutkittavaksi ja lähetys menee jo aamupäivästä.

Kyllä minäkin vähän tuota painoa stressaan, etenkin nyt kun ikää on enemmän. Haluaisin pysyä kuitenkin sellaisessa kunnossa, että jaksan liikkua, hoitaa synnytyksen ja hoitaa vauvaa.

Lähtöpainoa oli neuvolan ekassa punnituksessa nyt saman verran kun 15 vuotta sitten esikoisen kanssa viimeisellä neuvolakerralla. 🫣 Paino oli edelleen normaali, eikä sitä diabetes-riskiä ole sen puolesta, mutta huomaan, että asia mietityttää.
Mä soitin tänään neuvolaan niin otti kyllä varhaisultran tulokset esille. Sanoi että olet nyt seitsemännellä viikolla (6+1 tänään) mut sanoi et suunnitellaan eka käynti hieman sekottaen viimeisiä kuukautisia ja varhaisultraa varmuuden vuoksi ettei se mene liian kauaksi se eka käynti.

ja paino muakin vähän stressaa. Ei mtn syömishäiriötaustaa ja olen ihan sopusuhtainen liikunnallinen mut silti ahistaa vähän - varmasti kaikkia kun keho muuttuu. Kiinnitän tarkasti huomiota terveelliseen ja tasapainoiseenn ruokavalioon :) eiköhän se siitä.
 
Itse kyllä stressaan tuota painonnousua jonkun verran ja koen lievää vaakapelkoa. Olin pitkään normaalipainoinen mutta pillereiden lopetus toi varmaan 5 kg lisää lyhyessä ajassa (päinvastoin kuin yleensä) enkä niistä oikein ole päässyt eroon. Olin juuri kesän jälkeen aloittanut painontiputusprojektin, ehdin sitä 4 viikkoa jatkaa kunnes sain koronan ja sen jälkeen positiivisen raskaustuloksen 🤡 liikun kyllä säännöllisesti ja lihasmassaakin on ihan mukavasti, mutta kyllä nuo kehon muutokset väkisinkin ahdistaa.
 

Yhteistyössä