Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
punatulkku*
Ja sitten muuta. :)

Foxie, mäkin ajattelin että nyt on kato käynyt.. mutta nyt olikin jo paljon lisää tekstiä. Ja voi kuule, ei mullakaan supistele öisin.. sillon tällön iltasin joku hassu erehtyy tähän osoitteeseen, mutta hyvällä mäihällä oon koossa vielä kesäkuussa.

Taistelin tuossa yhdet päiväunille nukahtamistaistelut ja pesin sen maton.. Illalla olis tarkoitus mennä peli-ja grilli-iltaan. Muuten sopis mulle täydellisesti, että vauva tulis tässä lähiaikoina, kun miehellä on huominen ja pe vapaatatöistä, niin sais ne hyödynnettyä ja pidemmän isyysvapaan. Se aatteli pitää viikon nyt ja kaksi myöhemmin kesällä.

Tää vauva on muuten kanssa ollut jo yli kuukauden tosi alhaalla, ja kiinnittyneenäkin kai jo jonkin aikaa. Että saa nähdä kuinka pitkulainen pää sieltä putkahtaa. ;) Noei, niin oli esikoinenkin, joka sitten vaan syntyi sectiolla, joten ehkä siksi oli kummiskin pyöreä pää. Tai sit on vaan niin kovapäinen. ;)

Juu ja Tinka mua on kanssa välillä kutitellut, mut enimmäkseen kyllä taipeista, joten en ole sitä miettinyt.. Turvotuskin voi aiheuttaa kutinaa, ainakin mulla jalkapohjissa. Tai toivottavasti nyt ei oo mitään häikkää!

punatulkku 40+3(edelleenkin)

Taisha.
Voipi olla, että olen liian hätäinen..:) Kuorrutteeseen laitan margariinia, kahvia, tomu- ja vaniljasokeria ja kaakaota.. Kokeilenpa huomenna uudestaan, tänään en jaksa, veto ihan pois ja oksettaa..:( Ja en ole syönyt pellillistä mokkapaloja, et siks ei oo huono olo..

-Taisha

Rei
Onnea kaikille perheenlisäystä saaneille! :)

Täällä eletään vauvan tahdissa ja päivät tuntuu menevän yhdessä hujauksessa. Täällä tulee kyllä käytyä lueskelemassa kuulumisia, mutta omat kuulumiset jää aina kiireessä kirjoittamatta. Ehkä tämä arjen pyöritys tästä helpottuu, kun vähän päästään eteenpäin. Eilen oli pojan 3-viikkos synttärit :) Ihanaa on ollut! Nyt d-vitamiinien aloittamisen myötä on alkaneet vatsavaivat kiusaamaan ja itkettämään läpi yön ja päivän. Tosi kurjaa, kun ei voi auttaa toista pientä :(

Haikaralle; kyllä ne imetystuokiot lyhenee. Täälläkin oli alussa piiiiitkiä tisutteluhetkiä, mutta nyt on aikamoiset tehoimut eikä aikaa menee enää niin kauaa! Meillä vielä ongelmana se, ettei pojalle kelpaa rinta kuin niin, että molemmat makaa. Istuaalta onnistuu vain hekisen :( Mutta pääasia, että poika on saanut maitoa ja on kasvanut todella hienosti! Pituuttakin tullut jo 3 senttiä ja painoa mainiosti!

Todella paljon tsemppiä ja jaksamista odottajille.

Rei ja poika 3 vko

n35&m34
Nimenhuudossa ollaan mukana täälläkin.
Illalla oli taas parin tunnin supistelusessio, joka oli tällä kertaa kivuliain kun koskaan aiemmin (lieneekö aiemmalla siivouksella ja saunomisella ollut osuutta asiaan) ja suureksi yllätyksekseni supistelu jatkui myös yöllä, tosin todella harvakseltaan. Joten huonosti nukuttu yö takana täällä, niin odottelin että oltaisiin päästy tositoimiin, mutta eipä vielä...

n35&m34 39+3

punatulkku*
Myös minä. :)

Viime yönä sitten tuli itse asiassa kaksi supistusta (20min välissä) ja ehdin jo ajatella, että josko... mutta sitten nukahdin ja heräsin vasta aamulla.

Juu Taisha samanlaista kuorrutetta mäkin laitan mokkapaloihin, pitäisköhän itsekin leipoa..

Hmm, eipä täällä ihmeempiä. Yksi tuttu sai vauvan hetki sitten ja kirjoitteli, että Tyksissä olis nyt hiljaista.. olis ollut aika kiva olla tutun kanssa samaan aikaan osastolla ja varmaan ois samaan huoneeseenkin päässyt.. :) Nooo... turha toivo...

Kaveri antoi vinkin, että supistusten aikana kannattaa rentouttaa leuka. Se kuulemma vaikuttaa koko kroppaan kun sitä automaattisesti jännittää kaikki lihakset ja sillon on vaikeampi kestää kipua.. pitää ainakin yrittää. Mä oon muutenkin sellanen, jolal on aina niskat jumissa ja ihan huomaamattani "jännittelen" liikaa. :) Vauvakin saa paremmin happea kun on rentona itse. Mutta joo, helppo tässä vaiheessa sanoa...

Hyvää helatorstain jatkoa! Mamma85, joko oot lähtenyt nyyttiä hakemaan?

punatulkku 40+4

Taisha.
Ei pelkoa synnytyksestä..:D

Mulla on sellai fiilis, että ens viiko torstaina vasta syntyy..:) Hei, eikö Foxien pitäs nyt olla jo menossa, jos sun unes pitää paikkaansa..:) Toivotaan parasta..

-Taisha 39+3

Tinka77
Ja ilmoittautuminen... :=)

Eli ei mitään tapahtunut. Hyvin nukuttu yö takana, hiukan kutitteli jalkoja mut ei siinä määrin kuin edellisenä yönä.

Täytyy tossa soitella niistä tuloksista kun saa tuon esikoisen nyt nukkumaan.

Lisää sitten ...

Tinka, 39+0 POKS

Tinka77
Heissan!!

Ihanaa!! Eli ei raskaushepatoosia! Joten ei tartte pelätä ja laskea liikkeitä jatkuvasti. Täytyy vaan rasvata hulluna ja yrittää välttää turvotusta (jee, ihan kuin voisi).

Nyt sitten kun sais jostain ne supparit :=)

Tinka

Mamma85
Heippa!

Ilmottaudun..... Ei ole tullut vieläkään lähtöä sairaalaan :(
Huomenna neuvola klo 9, saas nähdä milloin käynnistykseen lähtö vai tarviiko ollenkaan...
On tullut lenkkeiltyä,siivottua ym... Mutta mikään ei auta :/ Täytyy kait tyytyä siihen käynnistykseen vaikka kuinka minulla pelottaisi...
Ja onnea niille jotka ovat vauvansa saaneet! :))
Sekä mukavaa helatorstaita kaikille!

Mamma85 ja pikku kakkonen 40+4

Haikara80
Ensin vielä odottaville: Supistustuulia! Omalla kokemuksella voin sanoa ettei niitä kyllä millään itse saanut aikaiseksi, eli tulivat sitten kun olivat tullakseen. En usko yhtään mihinkään sss-menetelmiin :) Lähipäivinä poksuu!

Sitten vauvallisille muutamia kysymyksiä:

1) Imetys. Missä asennossa imetätte? Mä en tunnu onnistuvan kun makuuasennossa, istualtaan vauva sylissä se vaan kiemurtelee ja lisäksi maitoa tulee nyt niin paljon että sitä valuu joka paikkaan ja tulee hirveä sotku. Onko kokemusta vastaavasta ja jos on, sanokaa että maidon tuleminen vähän helpottaa eli vähentyy!!

2) Imetys ja vaipanvaihto. Missä järjestyksessä? Me tehtiin aluksi eka vaipat ja sitten syöttö, nyt eilisestä lähtien toistepäin. Tässä uudessa systeemissä tosin joutuu aina palaamaan rinnalle koska vaipanvaihdossa pojalle menee aina hermot...Onko ideoita?

3) Yöt. Pitäisikö vaippa vaihtaa joka syötön yhteydessä vai...?

4) Tutti. Olenko jo mokannut pahemman kerran kun tutti on isketty suuhun? Imemisentarve vaan tuntuu olevan niin suuri etten saa poikaa ikinä nukahtamaan ilman tuttia.

Kaikkialla on erilaisia ohjeita...ehkä nämä kaikki ovatkin vaan vauvakohtaisia juttuja ja pitää oppia ajan kanssa mikä toimii! Mutta olisi kiva kuulla miten teillä muilla.

Haikara ja käärö 4½ vrk

Tiuku 72
Alkuperäinen kirjoittaja Haikara80:
Sitten vauvallisille muutamia kysymyksiä:

1) Imetys. Missä asennossa imetätte? Mä en tunnu onnistuvan kun makuuasennossa, istualtaan vauva sylissä se vaan kiemurtelee ja lisäksi maitoa tulee nyt niin paljon että sitä valuu joka paikkaan ja tulee hirveä sotku. Onko kokemusta vastaavasta ja jos on, sanokaa että maidon tuleminen vähän helpottaa eli vähentyy!!
Minulla onnistuu vain istualleen sillä makuulla menee niin rajusti ilmaa. tohon vähentymiseen en ota kantaa kun ongelma on päinvastainen

2) Imetys ja vaipanvaihto. Missä järjestyksessä? Me tehtiin aluksi eka vaipat ja sitten syöttö, nyt eilisestä lähtien toistepäin. Tässä uudessa systeemissä tosin joutuu aina palaamaan rinnalle koska vaipanvaihdossa pojalle menee aina hermot...Onko ideoita?
>Eka vaippa ja sitten syöttö muuten tulee kaikki ruoat ulos.

3) Yöt. Pitäisikö vaippa vaihtaa joka syötön yhteydessä vai...?

>vain kun on kakka ettei lapsi herää sikeimmästä unesta. teen joskus poikkeuksen jos pissaa on paljon. kannattaa käyttää öisin isompaa vaippaa

4) Tutti. Olenko jo mokannut pahemman kerran kun tutti on isketty suuhun? Imemisentarve vaan tuntuu olevan niin suuri etten saa poikaa ikinä nukahtamaan ilman tuttia.
>antoivat jo keskolassa tutin. poika tosin huolii tutin vain akuutissa nälkätilassa

> sorry kirj. virheet mutta lypsän samalla kun näpyttelen =)

Kaikkialla on erilaisia ohjeita...ehkä nämä kaikki ovatkin vaan vauvakohtaisia juttuja ja pitää oppia ajan kanssa mikä toimii! Mutta olisi kiva kuulla miten teillä muilla.

Haikara ja käärö 4½ vrk

n35&m34
Huomenta vaan kaikille täältä. Nimenhuudossa ollaan taas ja tätä menoa varmaankin vielä ensi kuulle saakka...
Jotenkin sitä huomaa, että nukkumisesta ei tule enää öisin mitään. Sitä jotenkin jännittää niin paljon, että tuleeko se lähtö just tänä yönä ja heräilee puolen tunnin välein katsomaan kelloa ja kääntämään kylkeä kun paikat puutuu.
Eikö se näin menee, että tilastollisesti synnytykset käynnistyy yleensä öisin?

Yritän sit päivällä ottaa takaisin ja nukkua kunnon päikkärit, jotta saa kuitenkin levättyä tarpeeksi, jottei olisi sitten ihan poikki kun se okea hetki koittaa.

Meidän poika on jotenkin virkeimillään siinä illalla just ennen nukkumaanmenoa. Aloittaa kunnon iltajumpan siinä ysin aikoihin ja hiljenee vasta puolenyön paikkeilla. Siinä tuntuu kyllä vatsanahka hajoavan kun hän koettelee yksiönsä rajoja.
Onneksi nykyään näyttää nukkuvan öisin jo neljän tunnin pätkiä :)
Miten muiden pallomasujen vauvat?

n35&m34 39+4

Tinka77
Huomenia huomenia,

Täällä taas nimenhuudossa.

Haikaralle: Itse imetin sylissä koska suihkutissinä makuulla oli esikoisen hankala yrittää hallita sitä, mutta katellaan kuinka nyt onnistuu :=). Esikoinen ei meinannu oppia millään oikeaa imuotetta... Meillä vaipat jouduttiin vaihtamaan aina syötön jälkeen koska esikoinen teki kaakelit aika järjestelmällisesti syötön jälkeen. Yöllä ei tosiaan meilläkään vaihdettu vaippaa kuin silloin kun kakka tuli tai pissaa todella paljon. tutti oli meilläkin käytössä, esikoinen sai sen jo lastenosastolla synnytyksen jälkeen.

Eilen sain miehen kanssa nyt etupihan kuntoon ja koristekatteet pensaiden alle. Siihen päälle uhmasin ja söin Iskender kebabin chileillä (teki niin mieli) vaikka närästys rankaisikin. Saunottiin vielä lopuksi. Ja ei suppareita koko yönä. Silloin kun touhuaa oikein kovasti niin tulee välillä kipeitä suppareita mutta levossa ei.

Taidan nyt luovuttaa ja synnytys tulee sitten kun tulee. Tässä jotenkin kun pelkäs pikkuviikoilla että pysy masussa ettet tuu liian aikaisin ja nyt sitten kun sais tulla kaveri ei kyllä intoudu yhteistyöhön vaan jarruttaa ja ei luovu yksiöstään. Kesäkuulle voidaan hyvinkin mennä ihan kevyesti joten Foxie, et ole yksin täällä massusi kanssa. Voihan olla että Foxie starttaa ja mä jään tänne kukkumaan masupallon kanssa.

Täytyypä alkaa ihmettelemään aamupalaa ja mitä sitä tänään touhuaisi että aika kuluu.

Tinka, 39+1

Tinka77
Nyt on kyllä pakko Inyalla olla jo käärö kainalossa... siitä on nyt aikaa kun siitä naisesta on kuulunut listoilla... nyyttejä siis tulossa ja Foxie pääsee taas värittämään..

Jännitän myös mun kaveria, tyypillä on käynnistelty jo 4 päivää!!!! tiukassa on.

Tinka

punatulkku*
Huomenta, täällä ollaan! :)

Haikaralle kommentteja: Esikoisen kanssa mukka ei tullut koskaan suihkuamalla maitoa, ja imetys sujui oikeastaan ihan miten vaan, makuulla, istuen, seistenkin välillä. Siitä olin iloinen, koska muuten taas oli itkuinen poika.. Tutin olisin antanut ihan heti (kun se imetyskin sujui), mutta poika ei sitä huolinut. Eli älä pode huonoa omaatuntoa. :)

Vaipasta sanottiin mulle, että nykyvaipat voi olla päällä koko yön, eli en vaihtanut ellei ollut tullut yli tai kakat. Ah, muistan elävästi yhden aamuyön, kun pissat oli tullut yli ja kun vaihdoin vaatteita ja optin vaipan pois niin sieltä tuli semmonen lentokakka, että just pääsin alta pois ja meidän sängylle tuli puolen metrin ruskea viiva jonka päähän vauvankakkaläjä. :D Ja kaikki lakanat pesuun ja vaihtoon! Oi niitä aikoja, jotka niin pian taas koittavat itselleenkin. ;)

Ja mä ainakin imetin eka ja vaipat sitten, koska usein imettäessä tuli kakka.

Eilen siivosin ja pesin lattiat kun tänään tulee vieraita. Sen jälkeen illalla tuli supistuksia 10min välein (semmosia lievästi kipeitä) jotka muuttui sit taas epäsäännöllisiksi. Koko yön nukuin huonosti kun ajattelin että jos lähtö tulee.. Meidän vauva kanssa elämöi eniten iltasella, kai se liittyy siihen, että itse rauhoittuu..

Nyt aamulla on ollut tollasta jomotusta alaselässä, johtunee ehkä huonoista asennoista yöllä tai sitten... hmm.. :) No, jos tulis ens yönä lähtö, niin meillä olis täällä vieraat eikä tarvis poikaa viedä hoitoon. Joo...

Hyvää päivää kaikille!

punatulkku 40+5

Taisha.
Supistustuulia kaikille, näin voinee jo toivotella tässä vaiheessa..:)

Itse ole edellee täällä ja tein eile saman "virheen" kuin Tinka ja vetäisin kunno kebabin ja yöllä sitte kärsin närästyksestä..puoli viidestä oltu hereillä..

Haikaralle:
-Suihkuaminen helpottaa kyllä ajan kanssa, ekat viikot on pahimpia, mulla on olleet lakanat märkinä ekan kuukauden ajan, vaikka pidin liivejä ja liivinsuojia öisinkin. Myös meillä imettäminen oli alkuun helpointa maaten, pikku hiljaa löydettiin molemmille sopiva asento istuenkin..:)Tsemppiä!

-Meillä myös eka imetys, sitten vaippa, koska usein sen sai sitten tehdä uudestaan, öisin en vaippaa oo vaihtanut kuin tarvittaessa.

-Tutilla et myöskään ole saanut mitään vaarallista aikaiseksi, imeehän poika sulta nätisti rinnasta nyt tutin myötäkin..:)

Punatulkun oireet kuulostaa lupaavilta, toivotaan parasta..:=) Ja Inya tosiaan taitaa olla jo jakaantunut..:)

Nyt pihalle kuopuksen kanssa..:)

-Taisha 39+4

Foxie82
Oikein hyvää huomenta kaikille!

Vaihteeksi huonosti nukuttu yö takana. Heräilin n. tunnin välein vessaan ja valvoskelin välillä. Ei meinannu uni tulla silmään missään vaiheessa, paitsi sit ku mies oli lähteny töihin puol seiskan aikaa aamulla. No jospa sit illal väsyttäs enemmän.

OInya on tosiaan tainnut lähtee nyytin haku reissulle, joten uutisia odotetaan, jotta saataisiin uutta listaa kehiin :) On muuten aika ilkeetä ku jos sen listan kopioi tosta tekstistä ni siit jää ne kaikki värikoodit pois, mut miepäs olinki fiksu ja tallensin sen koneelle, joten on suht helppo päivittää :)

Eilen käväsin tuossa vanhempien luona ja faija tilas tän asukin synnytyksen huomiselle (itellään syndet huomenna), mut epäilen ettei oo tulossa ku ei merkkiäkään mistään. Ehkä me loppukuulaiset ohitetaan tosiaan nuo lasketut ajat ku alkukuulaiset ottivat varaslähdön, paitsi haikara... Noh, eiköhän nää ennen juhannusta synny ;)

Täytys tästä lähtee käymään tuolla kaupungissa hakemassa kissoille murkinaa ku tää lahopää unohti keskiviikkona käydä ostamas.

kesäkuuta odotellessa
Foxie, 39+5

Haikara80
Foxie ja muut: Mikään ei ainakaan mun kohdalla ollut erilailla ennen synnytystä, supistukset tosiaan vaan alkoi yhtäkkiä, joten ei voi koskaan tietää :)
N35&M34: Hyvä idea lepäillä varmuuden vuoksi. Öisinhän vaikuttaa tosiaan nuo synnytykset alkavan. Itsellä kävi sillälailla "huono tuuri" että säännölliset supistukset alkoivat klo 4 enkä saanut enää nukuttua sen jälkeen...avautuminen kestikin sitten äärettömän pitkään eikä edennytkään ilman tippaa, joten ponnistusvaiheessa vuorokautta myöhemmin ensimmäisistä supistuksista olin aikamoisen naatti. Nyt jos voisi kääntää kelloa ja tietää avautumisnopeuden, olisin vaatinut sen tipan paljon aiemmin.
Foxie ja Taisha: Kebabit kunniaan...kohta tarvitsette kaiken mahdollisen energian!

Kiitos neuvoistanne koskien vauvelin hoitoa. Yritetään löytää meille sopivia rutiineja. Täällä jo välillä meinaan panikoida kunnes pidän mielessä että vauva on tosiaan ollut maailmassa vasta 5 päivää eli ei kai tässä mikään mestari voi vielä olla! Viime yö oli kyllä haastava - oltiin hereillä kolme ja puoli tuntia kun uni ei maistunut mutta tissi kyllä...

Milla¤
Ihan pikaseen tällä kertaa vaan vastaan gallubin pariin kohtaan..
Ite olen jättäny jopa kakkavaipan yöllä vaihtamatta :S Näin kun Hyvinkään sairaalasta neuvottiin, että turha alkaa virvoittamaan lasta. Ja itse asiassa äitipuoliki oli sitä mieltä ettei se kakka mitään vaipassa tee. Mutta kyllä jos ihan alkuyöstä kuulen törähyksen niin vaihan puhtaaseen. Meillä nimittäin tuo hieno tyttö kakkaa lähes koko ajan, vaippoja menis miljoonia..
Olen kyllä pitänykki kestoja jotka hyvillä mielin raaskiiki vaihtaa, mutta ku ei ne riitä!!
Ja meillä myös kakka tulee suihkuna. Auta armias jos ei satu olla vaippa tms este siinä niin tulee ku tykin suusta. Olen jo muutaman kerran ollu tulilinjalla tämän ekan vkon aikana..
Pitääpä mennä!
Supistuksia nyt lopuillekin!!
-Milla¤ ja Pieni

Yhteistyössä