Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Foxie82
Ai niin, pakko kertoo , et näin viime yönä unta et tää asukki tahto itelle lisätilaa ja työns kaikki raajansa niin tuota vatsanahkaa vasten, venyttäen sitä niin, että jokaisen raajan pystyi erottamaan tuosta mahasta sekä tarttumaan kiinni... Pitäsköhän mitata onko kuumetta?!

Tinka77
Hiihaaa, Foxie!! Siitä se lähtee!!!!

ja pikaista paranemista, koska sullakin tais alkaa lähtölaskenta.

Kohta muffinssit paistettu pakkaseen ja sämpylät on kohoamassa. Mä en oo kauheesti varautunu mihinkään vieraisiin synnytyksen jälkeen eli josko noista muffinsseista sais ensiapua.

Tinka

Foxie82
Apuva, ei vielä! Muutenkin näin viime yönä kauheesti unia vauvoista ym. Oiskos jollain jotain tablettii millä tän flunssan sais äkkii pois?

Pitäisköhän munki leipoo jotain tonne pakkaseen? Yks paholaisen kakun puolikas siel kyl jo on ja puolikas pullapitko. Aina vaan käy niin ku leivon jotain, niin ne katoo alta aikayksikön miehen suuhuh. Tosin nyt ois päivisin hyvä tehä kaikkee ku mies on töissä.

punatulkku*
Minä myös täällä.. räkäisenä ja kipeänä. :( Olis aika kamalaa jos nyt tulis lähtö. No, menee ainakin muutama päivä ilman jatkuvaa toivomista. :) Haluisin mäkin vaan levätä tänään, mutta on pakko lähteä hoitamaan vähän asioita, koululle ja sellasta.

Aika jännää muuten että täällä on näin sinistä, kun muuten on lähipiiriin tullut tänä keväänä monta tyttöä eikä yhtään poikaa ainakaan vielä. :) Kun esikoisen kanssa olin laitoksella en taas nähnyt yhtään tyttövauvaa!

Foxielle paranemista!

punatulkku 39+4

Taisha.
Kyllä vaan voi Foxiellakin olla lähtö lähellä..:) Tai sitten ei, voihan olla jokin flunssaankin liittyvä juttu, mistä niistä ikinä tietää..;) ota nyt kuitenkin varmuudeksi rauhallisesti, että riittää sitte flunssasta huolimatta voimia synnyttää..

Mulle konkretisoitui taas eilen (ai ihan tosissaan nyt jo!?..:p) , että kohta meillä tosiaan on pieni ihmisen alku seuranamme, ku tuotiin pinnasänky makuuhuoneeseen..Kuopuksen mielestä se on hänen ja vauvan yhteinen sänky, nukkuvat siellä kuulemma vierekkäin..:) Saa olla silmä tarkkana, ettei tuo oikeasti kiipeä sinne vauvaa moikkaamaan..:)

Esikoinen on ollut tän viikon leirikoulussa, huomenna vihdoin tulee kotia..:) Oli kovin huolissaan, jos vauva ois syntynyt hänen poissaollessaan, mutta kuten ounastelinkin, ei ollut pelkoa..Esikoinen on siis yhdentoista, kovasti innoissaan pikku sisaruksista ja valtavan avulias jo kuopuksen syntyessä vajaa kolme vuotta sitten..toivottavasti ei varhainen murrosikä iske nyt tähän kohtaan, vaan on avuksi uudenkin vauvan kanssa..Kuopuksella kun on taas joku uhmakausi meneillään, "minä itse" tahtoo tehdä kaiken ja nukkumaan meno on illalla yhtä edes- takas- juoksemista. No, eiköhän se taas parissa viikossa helpota..

Tälle päivälle suunnittelin parin ikkunan pesua, huomiselle loput. Mutta nyt pinaattisopa keittoon..:)

Haikaralle valtavasti voimia ja venyviä hermoja, nuo viimeiset päivät on raskaimpia! Mutta positiivisesti ajateltuna, sä tiedät, että maks viikon päästä sulla ON käärö sylissä..:)

-Taisha 38+3

isabel*
Onnea Miida poikavauvasta!
Mä laitan esikoista päikkäreille aika laihalla tuloksella... sieltä kuuluu kova juttelu ja mekastus tuolta huoneesta, huh huh.
Vauva taas syö aivan jatkuvasti, onneks sentään tankkaa päivällä ja nukkuu vähän enemmän yöllä. Ja tutin oon sille suuhun tunkenut kun muuten se nukkuis rinnalla koko ajan. Kuulemma neuvolan mukaan se tutin jauhaminen voi auttaa vatsavaivoihin : ) eli meillä ainakin neuvolassa ei pahalla katsonu vaikka alle 2 viikkoselle olin tutin antanut : ) kun siis painoa tulee kuitenkin tosi hyvin ja pikkuinen syö hirveästi. ja nyt taas imettämään...

isabel

Taisha.
Mä oon taas tyhmä, mutta onko nyt joku uus suositus, ettei vastasyntyneelle anneta tuttia? (Mähän tunnetusti elän kellarissa, enkä aina oo ihan perillä kaikesta..;P) Meillä ainakin lykkäävät sairaalassa kovinkin herkästi tutin suuhun, vaikka itse olen kummallekin välttänyt tuttia antamasta..

Jeps, yli puolet huushollin ikkunoista pesty..

-Taisha

simpsa
Onnea miida ja poikavauva!

Taisha: Mulle sanottiin sekä neuvolasta että synnärillä, ettei alle 2 viikkoiselle tuttia, jotta oppii ensin kunnolla imuotteen rinnasta. Me siis kärvisteltiin se 2 viikkoa vaikka pojalla on ihan mahottomat imuhalut. Tällä viikolla otettiin tutti käyttöön ja on tuonut ainakin siihen asiaan helpotusta, koska muuten kitisee rinnalle koko ajan vaikkei nälkä olisikaan.

punatulkku*
Tuttiasiaa: Meidän pojallekin annettiin tutti jo sairaalassa, mutta kotona ei sitten suostunutkaan imemään. Oppi sen vasta jotain 3kk iässä, mutta mä olisin kyllä antanut ihan heti, kun se oli kanssa semmonen, että olis vaan tissillä ollut koko ajan. Suositukset on suosituksia. :)

Ja isabel, meiltä kuuluu lastenhuoneesta VIELÄKIN mekastus, poika on ollut "nukkumassa" yli 1,5h, HUOH!! Välillä se nukahtaa ihan hetkessä ja välillä on tämmöstä. Ja sit pitää kiskoa toinen väkisin hereille just kun on nukahtanut. Ja toisaalta en haluis antaa periksi, koska sitten se tietää että pääsee pois jos tarpeeksi kauan jaksaa pysyä hereillä. En tiiä.. tosin pian on pakko luovuttaa, koska on jo pian viimenen aika herätä. Nojoo.. vähän "aiheen" vierestä. :)

Tinka77
Hola,

Meni touhusuunnitelmat uusiks, nukuinkin 3.5h päikkärit. Oli vissiin taas univaje.

Ehtiihän sitä huomennakin. Tuttiasiaan, meillä kans ei oo ainakaan ennen ollut tuttikaranteenia (2vko). Esikoinen sai tutin kans synnärillä kun oli lastenosastollakin, mut tää oli 2005 joten..... ajat taas muuttuu, kuten kaikki mahdolliset suositukset kiinteiden maistelusta etc... Noh, meen taas omalla järjellä ja sillä mikä sopii meidän meidän perheen arkeen ja elämään.

No nyt tekemään pesueelle ruokaa!

Tinka

Inya
Miidalle onnea vauvasta :)

Täälläkin on pinnasänky koottuna ja nyt kestovaipatkin pestynä valmiiksi (äippäpakkauksen imse vimse -kuoret sai vähän vaaleanpunaista väriä, kun koneeseen sattui yksi vaaleanpunainen pyyhe... onneksi itse ommellut vaipat ei kärsineet, se ois harmittanu tosi paljon). Vauva vielä vain puuttuu...

Flunssaisille pikaista paranemista. Synnytys ja tukkoinen olo ei kuulosta yhtään kivalta yhdistelmältä :(. Mä olen pikkasen peloissani sikainfluenssan takia ja pesen ja desinfioin kädet aina kotiin tullessa. Muutenkin olen aika hermoherkkä vauvan takia, se on öisin hipihiljaa ja aamuisin saan vähän herätellä sitä, että alkaa taas möngertää - onko muilla samanlaisia tapauksia? Toisaalta toivon, että olisi sitten syntymänkin jälkeen yhtä hyvä yönukkuja :).

Nyt lähden uhmaamaan tuulta ja kävelemään kirjastoon, pari hyvää kirjaa odottaa noutajaansa.

Inya, 38+5

Aurorah
Miidalle kovasti onnea pojasta! Jääköhän meidän Vappu ainoaksi tytöksi tässä ketjussa.. :)

Tuteista; täälläkin on ilmeisesti sairaalassa tapana, ettei tuttia anneta (en oo ihan varma kun en kysynyt..), ainakaan normaaliosastolla, mutta tehohoidossa kyllä annettiin tutti. Ihan varmaan siksi, että siellä tehdään niin paljon kaikenlaisia toimenpiteitä, että joku lohtu olisi olemassa (glukoositippojen lisäksi). Ja kyllä kaipasin sitten tavallisella osastolla sitä tuttia kun sielläkin vauvasta otettiin useasti verinäytteitä :/ Kotona kyllä olen antanut tutin, eikä mielestäni ole tuohon imuotteeseen niin kauheasti vaikuttanut. Meillä muutenkin lähti imetys käyntiin vasta kotona.

Mites muuten, Isabel ja Simpsa esimerkiksi, minkälaisia pätkiä teidän vauvat nukkuu? Mekun saatiin ohjeeksi herättää vauva syömään 3-4 tunnin välein (sokeriarvojen ja bilirubiinin takia), ja se on yhtä tuskaa! Vauva nukkuisi varmasti helposti ainakin 5-6 tuntia putkeen. Hirveää huutoa ja tappelua kun yrittää nukkuvaa vauvaa saada syömään. Nyt on hiukan pidennetty noita syöttövälejä (4-5 tuntia), mutta silti tuntuu, ettei vauva itse ikinä ehdi herätä vaatimaan ruokaa, vaan aina joutuu herättämään. Rinnallakin sitten muutaman kerran imaisee ja nukahtaa taas. Syötöissä meneekin helposti 1-2 tuntia, joten kyllä tuntuu ettei muuta ehdi tehdäkään. Sen lisäksi rinnat on jatkuvasti täynnä maitoa jota ei kauheasti viitsi pumpatakaan että tämä "ylituotanto" joskus hellittäisi.

Jaahas, josko tässä välissä ehtisi itsekin syödä jotain..
Aurorah ja Vappu

Foxie82
Inya: Täällä sama juttu. Kertaakaan en oo yöllä häiriintynyt/heränny siihen et asukki mekastais. Päinvastoin tuntuu et se nukkuu sillon ku minäkin. Tosin välillä vessareissun jälkeen saattaa antaa pienen elonmerkin, mut pääsääntöisesti öisin on hiljasta.

Punatulkulle pikaista parenemista!

miida
Kiva Aurorah, että teidän tytöllä on unenlahjoja.. Meillä poju on nukkunut rauhallisesti max 3 h unet, esim eilen, ja nyt tällähetkellä on unessa, ollut jo aika kauan.. Muuten tuntuu olevan vielä kitinää ja tissin hamuilua koko ajan.. Ehkä tunnin, tai reilu on unessa ja sitten alkaa ilmotteleen itsestään! Syö usein, ja monesti n. 15-20 min kerrallaan. Mulla tulee maitoa kun purkista kaataisi, että ei se ainakaan lopu. Pumppua oon käyttänyt ja toivon että alkas rauhottumaan tuo tilanne eikä ois joka pv rinnat ihan pakaten täynnä! Pitäskö pumppausta vähän rajottaa, niinkun aurorah sanoit? En oo ajatellut että siitä ois haittaa, mut niinhän se menee...?
Tänään käytiin neuvolassa, koska muuten aika ois mennyt ens perjantaiksi, eli kotikäyntiä ei tullut sen takia. Poju oli ilmeisesti saanut tarpeeks maitoa, koska paino jo yli 3,9 kg!! Huhhuh. 2 pvässä tullut 200 g painoo..

Tässä nopeet kuulumiset. Itse en oikein voi istua kunnolla vielä, niin ei jaksa olla koneellakaan. Poju syntyi imukupin avulla, ja äippä on tikattu kasaan.. :/ Nyt alkaa jo kyllä vähän helpottaan kivut ja aristukset..

miida + poika 6pv

simpsa
Aurorah: Meilläkään ei tuollaisia unenlahjoja pojulla ole, todella toivoisin, että olisi. Antaisin nukkua vaikka 6 tuntia, koska syö hyvin ja paino nousee, mutta ei. Sairaalassa käskettiin herättelemään 3-4 tunnin välein ja jouduttiin siellä nukkuvaa lasta väkisin herättelemään ja syötöt venyi, kun uni ois enemmän maittanut. Kotona ei sitten enää olekaan ollut kertaakaan 4 tunnin syöttövälejä. Joskus päivällä saattaa syötön jälkeen nukkua max 3 tuntia, öisin niin pitkä uni on harvassa. Nukun itse siis öisin max 1-2,5 tunnin pätkiä. Poika imee hyvin, mutta uudelleen nukahtaminen syönnin jälkeen öisin on niiiiiiin työn ja tuskan takana. Taistelee unta vastaan minkä pystyy. Päivisin vastaavaa "ongelmaa" ei niinkään ole. Siihen nukahtamiseen yöllä voi pojalla mennä 0,5-1,5 tuntia, mikä todella lyhentää omaa unta ennen kuin poju taas herää syömään. Väsynyt siis olen ihan koko ajan. Iltaisin imuhalut kiihtyy noin kl 17-22 välillä, jolloin poju haluaisi olla rinnassa kiinni 0,5-1 tunnin välein. Tuttikaan ei meinaa silloin auttaa ja huutaa täyttä kurkku, jos ei pääse rintaan kiinni. Sitten tulee ilmavaivoja ja se syötön väli meneekin vatsapuruja itkiessä ennen kuin sama rumba alkaa taas. Nää vatsapurut vaivaa nimenomaan vaan iltasin ja ne helpottaa vaan pystyasennossa ja kun kävelen ympäri asuntoa keinutellen. Mutta tosiaan tuntuu, että poitsulla on pohjaton nälkä. Kaipa se on tätä alkua. Mutta ihanan sulonen poitsu on mun väsymyksestä huolimatta.

Miida: Mulla ei ollut imukuppisynnytystä, mutta muuten tuli leikkauksen lisäksi repeämiä ja tikkejä tuli todella rutosti. Kotonakin söin vielä kipulääkkeitä viikon verran ja kakilla käynti on vieläkin hieman vaikeeta, koska tuntuu, ettei voi ponnistaa itse yhtään (tosi mielenkiintoista :)). Onneksi nyt 2,5 viikkoa synnytyksestä voi jo istua ihan normaalisti, mutta alkuun se oli tosiaan vaikeeta.

Mulla tulee myös maitoa ihan rutosti, toisesta heruu samalla, kun toisesta imettää. Oonkin kerännyt talteen niitä valuvia maitoja pakkaseen, mutta yhtään en ole viitsinyt pumpata, ettei rinnat pakkaudu entisestään täyteen. Lähinnä jos on kovia pahkuroita, niin niitä painelen. Muutenkin on liivinsuojat koko ajan märkänä, kun maitoa tihkuu muulloinkin.

simpsa ja poika 2vk 3pv

Tinka77
Heissan,

Nopsaan noista ilmavaivoista... Meillä esikoinen oli melkoinen imuttaja ja meni sitä ilmaakin masuuun joten Cuplaton auttoi meillä isompiin ilmavaivoihin. Tuli sitten röyhyinä eikä jääny kiertää suolta.

Ja meillä masuvaivat helpotti myös kun vaihdettiin D-vitamiinitipat toiseen merkkiin, kannattaa harkita josko jossain vaiheessa kokeilee jos massuvaivat jatkuu. Myös rela-tipat tai muut maitohappobakteerit on hyvä lisä, ne auttaa myös massua, varsinkin jos joutuu esim. jollekin lääkekuurille. Esikoiselle annettiin jo heti lastenosastolla kun sai antibioottikuurin ja siellä ohjeistettiin että tekee hyvää myös jatkossakin antaa.

Näin äkkiseltään mitä nyt tuli mieleen...

Miida: Itselläni oli imukuppisynnytys ja tikkejä vaikka muille jakaa, joten tsemppiä sinne!! Samoin Simpsalle! Tikkien kanssa ei ole kivaa elää. Kuuma/lämmin suihku auttaa ja rasvaa kehiin :=) Ja tietty levolac ja kaikki masua löysentävät jeesaa kun ei tiedä kuinka päin vessassa olisi kun ei uskalla ponnistaa. Itse jopa hieman pelkäsin koko tapahtumaa.

En tiedä onko noista jeesiä mutta helpottivat aikoinaan meidän arkea :=)

Aamulla TAAS neuvola,tympii.

Tinka

Mamma85
Hellou kaikille!

Odotusta täällä vaan riittää..... Ei ole pikku kakkosella ilmeisesti mitään kiirettä tulla tuolta pikku yksiöstään... :/ No toivon että syntys pian kun la on nyt sunnuntaina. Jos ei synny niin maanantaina neuvolaan..... (huokaus) Mutta tsemppiä ja onnea muille poksahtamiseen sekä supisteluja :)

Mamma85 ja pikku kakkonen 39+4

n35 & m34
Iltaa kaikille!
Olemme jonkin aikaa seuranneet tätä meille ajankohtaista
ryhmää passiivisesti, mutta nyt päätimme aktivoitua.

Odotamme esikoista ( n35 & m34, viikko 38+muutama päivä)

Vauva on pitänyt meitä "lähtövalmiina" harjoitussupistuksilla
äitienpäivästä lähtien...meinaa maltti loppua

Raskaus mennyt muuten hyvin, mutta
viimeisten viikkojen aikana
verenpaine, turvotus ja ihottuma ovat huolettaneet,
mutta onneksi kyse ei ole ollut raskausmyrkytyksestä.

Tapahtuneet tähän mennessä:

Perjantaina 8.5.
Maha alkoi yllättäen toimia pitkän ummetuksen jälkeen.

Lauantaina 9.5.

Limatulppa meni ilmeisesti.
verenpaine aamulla yli "hälytysrajan"
joten suoraan lääkäriin & labraan,
kyse ei kuitenkaan ollut raskausmyrkytyksestä.

Sunnuntai 10.5. (äitienpäivänä)
Aamulla turvotusta vähemmän ja muutenkin parempi olo.
Verepainekin oli laskenut 80:een
21:30 - 23:00 säännöllisiä supistuksia n. 4 min välein.
Laukut & eväät ja puhelin
valmiina sairaalaan soittoa varten,
mutta supistukset vaan loppuvat kesken.

Maanantaina 11.5
Ei mitään

Maanantain ja tiistain välinen yö
00:45 - 02:15 taas säännöllisiä supistuksia n. 4 minuutin välein, kunnes
loppuvat kuin seinään.

Tiistai 12.5.
Päivällä neuvola; verenpaine koholla & turvotusta, joten
lähete PK:lle tutkimuksiin

Illalla taas säännöllisiä supistuksia
19:30 - 21:00 4 min välein

Keskiviikko 13.5.
Aamulla lääkäri ja sisätutkimus, tulos
"kohdunkaula kadonnut, kohdun suu sormen verran auki."
"synnytysarvio kahden päivän sisällä"

10:00 - 12:20 kivuliaita epäsäännöllisiä supistuksia
(osaksi varmaan tutkimuksen seurausta)

20:00 - 21:20 Supistuksia 5-10 min välein

Torstai 14.5.

1. Kävelylenkki klo 10-11, jonka aikana muutama kivulias supistus
2. Kävelylenkki klo 13-14, muutama kivulias supistus
3. Kävelylenkki 16-17 muutama kivulias supistus

Nyt illemmalla yksittäisiä kovempia
supistuksia n. kerran puolessa tunnissa

Veikkauksia milloin poika tulee ulos :) ?

Onnittelut vauvan jo saaneille ja tsemppiä muille odottajille!

Tinka77
Huomenia,

Tää mun nukkuminen on jotain aivan pyllystä.

Hei vaan n35&m34! Eiköhän teidän poitsu tosiaan aika pian tule ulos..jospa vaikka olet jo tositoimissa. Voisin veikata että tosiaan huomenna tai sunnuntaina on nyytti kourassa kun limatulppakin on irronnut kohta viikko sitten.

Tulen nautiskelemaan kupin kahvia, muu väki nukkuu, itse oon ollu hereillä taas jotain puol viidestä saakka. Ei pysty nukkumaan missään asennossa ja pikkusupparikin tuli. Yksi. Että kehtaskin. Illalla tuli kans YKSI, mut kipeä. Sen sain palkkioks talkoissa haravoinnista. Klo8 ois neuvola, yhyy..... :=( Innostustaso nolla. Taas samat jorinat ja jeejee. Noh. Jospa sitten viikon sisälllä tapahtus jotain niin ei tartteis taas neuvolaan mennä viikon päästä.

Tinka, 38+1

Haikara80
Huomenta,

Tinka: Täälläkin istutaan kahvin kera ja neuvolakäynti edessä. Mä en tiedä onko mulla enää niitä vai siirrynkö seuraavaksi jo sairaalan hoiviin...selviää tänään. Toisin kun sinä, nukun kun tukki. Toivon vaan iltaisin että menisi vedet tai supistelisi mutta ei mitään!

Eilen illalla luin liudan tänne päivän aikaan tulleita viestejä. Hassua kun lukee nyyteistä ja niiden hoidosta eikä osaa vielä yhtään samaistua vaikka itse on samassa tilanteessa kuitenkin pian - jotenkin sitä on vaan niin omaa napaa ja miettii vaan että eihän meidän vauva edes synny :) Katselin eilen Sairaalan ja Kätilöt, taas ihan kyynelissä molemmat...Sairaalan synnytys tosin näytti ihan ok:lta, Kätilöiden perätilasynnytys taas ei! Lisäksi luin Vauva-lehtiä ja synnytystarinoita. Ei kai oikeastaan pitäisi koska nyt taas alkoi pelottamaan...

Haikara 41+1

Tinka77
Heissan, taas,

:=)

Neuvolassa kaikki ok, paino oli hiukan tippunu. paineet tasaset ja hyvät, sf oli 35.
Täytyy tunnustaa että ittekin oon lukenu synnytystarinoita etc. ja välillä tuntuu et ei pitäis. Suotta alkaa pohtimaan mitäs jos.. ja kun tietää että oma synnytys menee kuitenkin omalla painollaan. Mutta kai tää on nyt sitä henkistä valmistautumista.

Meillä on masuasukilla ollu nyt kaks päivää sellaista hiljaisempaa eloa. Keräisköhän se voimia?? Toiveajattelua :) taas...

Tinka

Foxie82
Huomenta!

Ja tervetuloa n35 & m34! Eiköhän tuo teidän poitsu kohta synny, ainakin noiden merkkien perusteella. Mikäs teillä on tuo laskettu aika, jos tuohon listaan päivittelisin, ens viikolle taikka seuraavan viikon alkuun osuu viikoista päätellen...

Täällä taas "normaali" yö takana eli heräämisiä 2 tunnin välein. Joskus neljän aikaa mietin pesukoneen päällelaittoa, mut jätin väliin. Ois mies voinu yöllä ihmetellä miten ihmeessä pesukone laulaa itekseen tähän aikaan...

Tais se mun toissapäivänen suolen tyhjennys olla ihan vaan kuvittelua ja pakki vaan ollu sekasin, koska eilen ei taaskaan mitään merkkejä, ainoastaan muutama harkkasuppari.

Foxie, 38+5

Taisha.
Nyt on pesty kaikki ikkunat..:) Jee! Tosin en sitten synnyttämään silti päässyt, että eipä siitä muuta hyötyä ollut kuin hyvä mieli..:) Vaan niinhän se taitaa olla, että synnytys käynnistyy vasta kun se aika on, ainakin edellisissä raskauksissa vasta, kun olen oikeasti ottanut rauhallisesti ja rentoutunut.

Mä katsoin myös eilen samat synnytysohjelmat kuin Haikara ja tunnustan taas pohtineeni enemmän mikä voi mennä pieleen. Sairaalassa- sarjassa kätilö sanoi, että uudelleensynnyttäjät pelkäävät usein enemmän kuin ensisynnyttäjät. Oli ensin sitä mieltä, että on väärässä, vaan onhan se totta, että nyt tietää toisaalta mitä odottaa ja mitä kaikkkea voi tapahtua. Ehkä olis parempi olla lukematta ja miettimättä mitään synnytykseen liittyviä juttuja nyt ja antaa asioiden kulkea omalla painollaan, eikä lisätä stressiä asioilla, mihin ei kuitenkaan itse voi vaikuttaa.

Kiitos tuttiasian kommeteista, mä en tosiaan itse aktiivisesti halua tuttia tarjota, molemmat pojat ovat sitä jonkun kerran ekoina viikkoina imeneet, mutta eivät olleet siitä kiinnostuneita. Mutta en juuri suosituksista "piittaa", menen kaupunkilaisjärkeni ohjaamana..:) Hyvin on molemmat pojat suht tervejärkisinä säilyneet..;P huvittaa vaan välistä nuo suositukset, sen verran tiheään ne usein muuttuvat. Mutta jokainen tyylillää ja hyvähän on olla olemassa tietty ohjenuora, mitä seurata.

Täällä ei siis ihmeempiä tuntemuksia, synnytystä saanen odotella vielä ainakin pari viikkoa..:)

-Taisha 38+4

Inya
Mä käväisin tänään terveyskeskuslekurilla, huomasin eilen limakalvoilla jotain omituista (röpelöistä) jolle ei lääkärikään keksiny muuta syytä kuin hankautuminen... Mut kyllä jo huolestutti. Toivottavasti se nyt ei tosiaan ole mitään..

Haikara, synnytystuulia sinnepäin :). Mustakin on alkanut tuntumaan, ettei tämä täältä tule vielä pariin viikkoon - vaikka tänä aamuna oli pieniä pistäviä supistuksia, mutta ne loppuivat kyllä lyhyeen.

Inya, 38+6

ulkopuolinen..
Anteeksi, kun tunkeudun ketjuunne, mutta huomasin täällä olleen puhetta imukuppisynnytyksistä ja repeämistä. Meidän vauva syntyi myös imukupilla ja repesin tosi pahasti ja tikkejä tuli paljon. Nyt synnytyksestä on "jo" 2kk aikaa ja alapää on edelleenkin..hmm.. miten sen nyt nätisti sanoisi.. kuin pommin jäljiltä. Eli toivottavasti joku teistä uskaltaisi jakaa omia kokemuksia, miten nopeasti repeämistä/tikkauksista paranee ja palautuuko paikat edes lähellekään alkuperäistä (ennen synnytystä) ulkonäköä, tuntoa yms. Miten miehenne ovat suhtautuneet tähän muutokseen? Meillä kun ensimmäisen kerran yritettiin harrastaa seksiä pari päivää sitten, ja mies piipahti alakerran puolella ja homma sitten valitettavasti tyssäsi siihen. Eli järkytys oli ilmeisesti melkoinen.. :/

Yhteistyössä