Toukokuiset 2009

• Viestiketjun aloittaja ...
  • Ensimmäinen viesti
Tinka77
Hei ulkopuolinen!

Itselläni kesti erittäin pitkään "lopullinen" parantuminen/toipuminen 2-3 kk. Ensimmäisen kuukauden tuli jopa käveltyä oudosti kun tikit eivät antaneet myöten. Ja sitten se kun tikit sulivat pois ja lihakset yrittivät palautua, olin mustelmilla pitkään. Vihlontaa ja ajoittaisia nipistyksiä tunsin myös pitkään, jopa 4kk jälkeenkin. Aloitin myös jumppaamaan alapäätä että palautuisi lihakset entiselleen ja paikka hieman kiinteytyisi. Ja kyllä ne paikat palautuivat entiselleen vaikka tuntui että mesta oli kynnöspelto, so to say, mutta aikaa siihen kyllä kului. Itselläni ei ollut pahemmin seksi-intoja siinä alkutaipaleella ja mies kunnioittikin tätä aikas kivasti. Kätilö sanoi suoraan synnytyksen jälkeen että paranemisessa kestää mutta uskoa pitää että palautuu :=)

Tiukassa se usko välillä oli, mutta nyt ei enää ole jäljellä kuin arpi ja muistot. Ja mies on erittäin tyytyväinen .. Pitelen tässä peukkuja josko nyt ei tarvitsisi niin montaa tikkiä ja kipulääkkeitä alapäähän... heh

Yritä jotenkin laskea tuo miehesi järkytys hieman huumorilla. Kyllä ne siitä toipuu, mies sekä seksielämä. Itsellesi tsemppinä että kyllä ne paikat palautuvat! Ja pieni muisto siitä tietenkin jää, mutta se on elämää. Kaikkea hyvää sinne! Ja kyllä kanssasisaria tässä asiassa löytyy ja heidänkin miehensä ovat ajan kanssa toipuneet!

Toivottavasti tästä oli iloa. itse juttelin neuvolassa tästä kun en sillloin tuntenut ketään imukuppi-tapausta/pahoja repeämistapauksia.

Tinka

ulkopuolinen..
Kiitos Tinka nopeasta ja rohkaisevasta vastauksesta! :) Ehkä vaan tarvitaan hieman lisää aikaa.. Tai sitten täytyy miehen pitää silmänsä reilusti navan yläpuolella. ;) Mielummin jää jostain paitsi, kuin että seksi loppuu kokonaan..

n35 & m34
Hei Foxie ja muut!

Laskettu aika on meillä 25.5 joten tänään siis 38+4.
Keskiviikkoisen lääkäriarvion mukaan meillähän pitäisi olla jo nyytti sylissä, mutta täällä vielä kaksistaan kärvistellään.
Onko muilla kokemusta siitä, että miten hyvin nää tälläiset arviot pitää paikkansa? Arvio siis tehty sisätutkimuksen jälkeen, perustuen kohdunkaulan häviämiseen ja kohdunsuun aukioloon sormelle.
Suppareita tulee edelleenkin, mutta kovin ovat epäsäännölliset. Onneksi vauva liikkuu kuitenkin edelleenkin vilkkaasti, joten siitä ei tarvi onneksi olla huolissaan.

Mukavaa perjantain jatkoa kaikille!

n35 & m34

Foxie82
Toukokuun 2009 odottajat/Syntyneet:

2.5.09 Aurorah, kolmas, vm -76, KYS, tyttö / 5.5, tyttö, 53 cm 4,520 kg
2.5.09 simpsa, esikoinen, vm -78, KOS, poika / 27.4, poika, 50 cm 3,635 kg
4.5.09 Rei, esikoinen, vm. -83,TAYS / 28.4 poika, 50 cm 3,180 kg

5.5.09 miida, esikoinen, vm -83 / 8.5, poika, 52 cm 3,710 kg
7.5.09 Tiuku72, kolmonen, SEKS , poika / 7.4, poika, 47 cm 2,760kg

7.5. Haikara80, esikoinen, vm -80 HUS
8.5.09 Isabel, kakkonen, vm -79, poika / 17.4 poika, 46 cm 2,660 kg
9.5.09 Henttulivei, kakkonen.vm -80 PKKS / 27.4 poika, 48,5 cm 3,025 kg
14.5.09 Nitta, toinen / 5.5 poika, 52 cm 3,840 kg

17.5.09 Punatulkku, kakkonen, vm -81, TYKS, tyttö
17.5.09 Mamma85, kakkonen, LKS
21.5.09 Milla¤, kakkonen, vm -82, tyttö
22.5.09 Tikrutar -77, esikoinen (km 04/08), SEKS tyttötunne
23.5.09 Inya -81, esikoinen, HUS/Jorvi
24.5.09 Mipsa, neljäs
24.5.09 Foxie82, esikoinen, vm -82, K-HKS, poikaolo
25.5.09 Taisha, kolmas , vm -77, TYKS, tyttöfiilis
25.5.09 n35 & m34, esikoinen
28.5.09 Tinka77, kakkonen, vm.77, JS

Foxie82
Tukkosesta olosta huolimatta kävin sitkeesti kaupassa, pistin pesukoneen päälle, tein marjamuffinsseja sekä ajattelin vielä jynssätä tuon kylppärin. Saas nähä jaksanko... Jotain sentäs saanu aikaseks kun eilinen meni maatessa.

Tulipahan vesitutkimuksen tuloksetkin. Muuten on kaikki kunnossa, mut rautaa on liikaa, tosin se oli jo ennakoitavissakin. Eli seuraavaks sitten hommaamaan suodattimia tuonne putkistoon, jotta saataisiin "hyvää" vettä.

Haikara80
Se oli nyt sitten viimeinen neuvolakäynti - seuraavaksi mennään yliaikakontrolliin sairaalan puolelle jos ei vauva älyä tulla ulos ennen tiistaita. Alkaahan tuo neuvolassa ravaaminen olla todella tympeää, tosin täti oli ihan innoissaan kun kerroin limatulpan irtoamisesta :)
Katselin tuota Foxien upeasti ylläpitämää listaa ja täällähän alkaa pian poksua kun raketit uutena vuotena! Itsekkäänä toivon että olen seuraava poksahtaja, mun vuoro!
Mieli tekisi lähteä mökille tai jonnekin mutta ei oikein uskalla...

punatulkku*
Heipähei!

Täällä mennään samaa rataa, nuha on vielä aika inhottava, mutta ehkä se pian hellittää. Jaksoin sentään töissä käydä ja puistossa pojan kanssa. Tänään päästään miehen kanssa elokuviin, pitkästä aikaan (ja toisaalta vika kerta taas pitkään aikaan) kun poika menee hoitoon ja päästään kahdestaan jonnekin. Toivottavasti vaan jaksan istua sen 2h. :)

Mulla on mamma85 samat jutut, eli su la ja ma neuvola, johon siis toivottavasti ei tarvi mennä. :)

Naureskelin Foxien vesitutkimusjuttua, kun en heti yhdistänyt putkistoon vaan ajattelin, että tarkoitit veri- eikä vesitutkimusta.. kun useimmiten täällä puhutaan omasta kropasta. :D Mut harvemmin sitä rautaa liikaa on.. saatika että pitäis ihan suodattimia alkaa etsimään.. :)

Niin ja tervetuloa vaan mukaan n35&m34!

Poksu vaan jo Haikara, koska sit on MUN vuoro! ;) (ja mamma85 tietty kans)

Mipsa
Väsähtänyt tai laiska mamma täällä. Käyn kyllä päivittäin katsomassa onko joku poksahtanut. Mutta ei vaan jostain syystä jaksa kirjotella.
Hatara pää, jos olen jotakuta unohtanut onnitella, niin onnittelut tässä kaikille tasapuolisesti!

N35: Noihin arvioihin en todellakaan luottaisi. Kolmosen piti syntyä tyyliin tänään ja siinä meni vielä pari viikkoa. Perustuiko arvio tuohon kohdunkaulan häviämiseen ja että on sormelle auki? Minulla oli jo viikko sitten sormelle auki. Tosin kohdunkaulaa vielä jäljellä, mutta uudelleen synnyttäjällähän se voi hävitä vasta itse synnytyksessä. Itse en tuollaisiin kovasti luottaisi. Loppuajan odottamisesta tulee vain entistä "pidempi".

Olen muuten todennut senkin, että aio kyllä levätä mahdollisimman paljon ja kerätä voimia synnytykseen. Ei sitä synnytystä taida mikään käynnistää, vauva tulee kun on tullakseen. Ja jos ei suosilla, niin sitten sairaalassa on keinot siihen.

Jaksuja meille pallomahoille ja paljon kärsivällisyyttä! Ja jo vauvan saaneille voimia vauva-arkeen!

Taisha.
N35&m34: Tarvii valitettavasti yhtyä Mipsan kommettiin, ettei nuo arviot välttämättä tiedä mitään tulevasta aikataulusta.. Esikoisesta olin kahden sentin verran auki jo rv30 ja kaulakin oli hävinnyt kuukautta ennen synnytystä.. Ja kuopuksesta kolme senttiä auki ja ilman kaulaa pari viikkoa.. Nytkin on reilun sentin verran ollut kohdunsuu auki jo kolme viikkoa, kaulaa oli tosin silloin vielä jäljellä.. Mut toivotaan, että molemmat päästäis pian hommiin, laskettu aika kun on meillä sama..

-Taisha 38+4

Haikara80
Huomenia,

Supistellut kohta nelisen tuntia säännöllisesti, supistusten välinen aika vielä ihan normi olo mutta kun se supistus tulee - auts!!
Kohta lähdetään näyttäytymään sairaalaan ja toivottavasti jäädään sille tielle :)

N35 & M34
Hei, kiitoksia kommenteista, arviot ovat selkeästi arvioita :)

Arvion perusteita pitäisi kysyä lääkäriltä, mutta silloin oli tiedossa
rv38+2,neljä päivää jatkuneet päivittäiset supistukset puolitoistatuntia 4 min välein, kohdunkaula oli hävinnyt ja kohdusuu sormella auki.

Päivittäiset 1,5h supistusjaksot ovat toistuneet, joten eilen(pe) soitimme kättärille ja tiedustelimme ohjeita jatkoa varten.
Saimme ohjeet odottaa rauhallisesti; sen kuulemma tietää kun "oikea lähtö" tulee :)
(olivat vähän närkästyneitä lääkärille, joka antoi "kahden päivän arvion" ensisynnyttäjälle,koska tässä voi mennä yhtä hyvin viikkoja).

Taisha, kyllä se meidänkin aika koittaa :)
Toivottavasti Haikara palaa kotiin nyytin kanssa.

Hyvää viikonloppua kaikille!

N35 & M34 (38+5)

Inya
Haikara, tervemenoa synnärille ja vauvalle tervetuloa maailmaan :) Toivottavasti nyt on "tosi kyseessä" :D

Täällä irtosi limatulppa tänään! Jänskää... Alkaa konkretisoitumaan se, että synnytys tosiaan lähestyy. Yöllä tosin kuvittelin jo, että lapsivettä alkoi tihkua, mutta se taisikin olla vain muuta kosteutta. Ja limatulpan irtoamiseen kyllä saattoi vaikuttaa se eilinen sisätutkimus... Mutta silti.

Aurinkoista viikonloppua!

Inya, 39+0

Mamma85
Huomenia tännekin....

Yhtenä kappaleena vielä olen... Ei mitään taaskaan merkkejä.... Huomenna ois tasan 40 vkoa.... Kyllä välistä minusta tuntuu et alan itkeä kun en pääse omaa nyyttiä hakemaan. Itse olen pienikokoinen masun kantaja ja aika raskasta tää loppu on ollut.... Mulla pelko hiipii pikku hiljaa käynnistämisen aloittamisesta jos lapsi ei synny itsestään....

Sanoppa muuta punatulkku :)

Ja tsemppiä haikarallekin, nyytin hakuun! :)

Mamma85 ja pikku kakkonen 39+6

Foxie82
Täälläkin alkaa mennä hermot tuon mahan kanssa. Eilen illalla oli ihan yhtä tuskaa nousta sängystä ja lähtee liikkeelle. Sattu alaselkään ihan kivasti. Kävely oli sellasta töks töks-tyyppistä puujalkakävelyä. Kyllä siinä meinas itku tulla. Mieskin tuumas, et hänkin toivos et pääsisin jo hiljalleen eroon noista vaivoista. Mut mun tuuril tää kaveri ei tuu ulos ennen ku on pakko.

Eilinen kylppärin jynssäys on suoritettu tänä aamuna. Ei muuten ollu mitään kovin helppoo tän mahan kans. Viel ois imurointi jäljellä ja vois kai noi lattiatkin pikasesti pestä. Mulle on taas iskeny joku pesänrakennusvietti ku jokapaikassa pitää olla puhdasta.

Tiuku 72
Onnea matkaa haikara, olishan se jo aikakin kun 7.5 oli laskettu aika.

Teimme viime yönä poikkeusjärjestelyjä. Meillä oli samanalaista kuin jollakin muullakin että yöllä syödään 2 tunnin välein joista 1,5 tuntia on sitten vatsavaivoja. Ensinnäkin siirryin tuttipulloon yöllä täysin että näen mitä poika syö ja yritän lisätä rajusti ruoka-annosta. 60ml ei ole paljon mitään. Näin saisin syöttöväliä vähän suuremmaksi ja samalla oma nukkumismäärä lisääntyy edes hieman. Poika tykkää nukkua rinnalla ja hörppäisee aina silloin tällöin joten vatsavaivat ovat jatkuvia.
No sain annosta lisättyä jopa 100ml:aan.

MIes lupas ruokkia ens yön ja minä lypsän kun herään =) Ostin aventin sähköisen ja manuaalisen rintapumpun ja se sähköinen on todella hyvä. Siihen sopii manuaalisen rintapumpun osatkin ja sähköisessä oli jopa varaosa mukana niin sain 2 settiä sähköiseen pumppuun.

punatulkku*
Heippa ja aurinkoista lauantaita!

Jännää jännää Haikara!!!

Me käytiin ulkoilemassa ja oli ihan t-paita-keli, ihanaa. :) Pitää nyt vielä nauttia, kun sitä ei sitten tiedä miten helposti pääsee vauvan kanssa ulkoilemaan ainakaan alkuun. Eilen käytiin tosiaan miehen kanssa leffassa ja pari suht kipeää supistusta tuli oikeen kesken leffan, mutta ei enempiä. 2h istumisen jälkeen oli jalat niiiiin turvoksissa, että en meinannut saada kenkiä jalkaan!

Mä huomaan ajattelevani eri asioista, että teenköhän tän nyt viimestä kertaa ennen synnytystä (tyyliin kastelen kukkia) tai että riittääköhän nää alushousut jotka nyt pyykkäsin siihen asti kun vauva tulee.. Mutta luultavasti saan kastella kukat vielä moneen otteeseen. :D

Nauttikaa auringosta ja lämmöstä!

punatulkku 39+6

Haikara80
Tätä ei ole tehty helpoksi meille tätä hommaa :) Käytiin aamupäivällä sairaalassa, otettiin käyrää ja olin 2 cm auki. Siitä saatiin sitten valita että mitä halutaan, lähdettiin kotiin. Hullulta tuntui käydä kaupassa, tehdä ruokaa, syödä...kuitenkin synnytys käynnissä! Niin kaukana tämä todellisuus elokuvien synnytyksistä!!

Nyt siis kohta 12 tuntia supistellut n. 10 minuutin välein. Soitin juuri sairaalaan ja sieltä sanottiin että ennen kun supistuksista tulee selkeästi voimakkaampia, pidempiä ja niitä tulee useammin, eipä oikein auta muu kun levätä ja odottaa...

Ehkä siis meillä tämä avautumisvaihe kestää jotain 24 tuntia minimissään :) Voi ei!!

Mamma85
hmmm.... mitähän tää oikein on?
Eilen illalla alkoi menkkamaiset kivut tuolla vatsan alapuolella ja alaselkää jomottaa. Ja koko aamun sama homma, pikku kakkonen on ollu kyllä kumman eloisa masussa melkein koko päivän.
Just heräsin kahden tunnin päikkäreiltä ja samat oireet on vieläkin.... Ajattelin lähteä kohta lenkille tästä jos jotain tapahtuisi :)
Miten minä saisin synnytyksen alkamaan/käynnistettyä? Kolme s:ää? Vai jotain muuta? Saunassa käynti mahdoton kun ei ole.....
Mutta nyt lenkille!

Mamma85 ja pikku kakkonen 39+6

Tinka77
Jiihaa!! Haikara, jaksamista rutkasti!!

Eilen oli kuvotus päivä, kaikki sekaisin ja supistuksia epäsäännöllisesti puolesta päivästä tuonne iltaan. Sit kaikki loppui kuin seinään. masuasukki on ollut rauhallinen, kerääköhän se taas voimia...

Tinka, 38+2

Mamma85
Jepulis.... Tulin reilu tunti sitten lenkiltä mutta ei muutosta asiaan.
Kävelin oikein reipasta tahtia ja hölkkäsin välillä, yksin tuli käytyä koiran kanssa.
Pitäisi keksiä oikein tekemistä et saisi vauhtia tohon synnytyksen alkamiseen.... Hermot menee kohta ja tuskastun kun ei mitään tapahdu ;(

Mamma85 ja pikku kakkonen 39+6, huomenna 40 tasan

Tinka77
Huomenta...

Olipas yö. Katoin nuo euroviisut ja sen jälkeen alkoi kivuliaat ja säännölliset supparit. Täytyi oikein keskittyä hengittämiseen suppareiden aikana. Ja masu tyhjeni. Kestivät kuitenkin vain 3 tuntia säännöllisinä ja sitten tuli pidempi tauko ja nukahdin. Ja nyt ihmetellään miehen kanssa että täytyypä pakata laukku lopultakin loppuun, siivota keittiö ja laittaa pyykit jospa vaikka tässä lähiaikoina tulee lopullinen lähtö Jorviin.

Miehellä on kunnon flunssa, toivottavasti se nyt menee pian ohi.

Haikara taisi päästä nyt tositoimiin :=)

Tinka, 38+3

Foxie82
Huomenta!

Haikara on tainnut todellakin lähteä nyytin haku matkalle eikä tuo Tinkankaan tilanne huonolta kuulosta! Saas nähdä moniko meistä poksuu ens viikolla...

Itellä eilen vaan pari kivuliasta supparia, siinä kaikki. Taidan suosiol uskoo et kannan tätä mahaa viel seuraavat 3 vko. Toisaalta eipä tuo kovin pitkä aika oo ku aattelee sitä alun odottamista. Loppusuorallahan me kaikki ollaan jo.

Tsemppiä kaikille sekä supistustuulia niitä kaipaaville!

Foxie, 39+0 POKS

Yhteistyössä