tosta vitamiineista.... oliko se 3 tippaa 2v:lle ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tippa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tabletteja meillä syödään myös... Mulle on neuvolassa sanottu et talvis aikaan pitäs lapsille antaa se 5 tippaa päivässä tai 10mikrogrammaa. Kuten myös aikuset joutas olla tarkkoja d-vitamiinin saannista, joten esikoisen tabuja otan sen yhden joka sis. 5mikrogrammaa ja multivitasta saan toiset 5 mikrog.
Joten mun ohjeiden mukaan 5 tippaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja R:
Tabletteja meillä syödään myös... Mulle on neuvolassa sanottu et talvis aikaan pitäs lapsille antaa se 5 tippaa päivässä tai 10mikrogrammaa. Kuten myös aikuset joutas olla tarkkoja d-vitamiinin saannista, joten esikoisen tabuja otan sen yhden joka sis. 5mikrogrammaa ja multivitasta saan toiset 5 mikrog.

Juuri kävin neuvolassa 2-vuotiaan kans, ja ohje oli, että 3 tippaa , jos käyttää tavallista maitoa. Luomumaidon kans ohje oli jotain muuta. D- vitamiinin edut on tutkitusti runsaat, Yes !:) Ja isommillekin lapsille talviaikaan hyvä antaa esim. Sanasol- vitamiinia nestemäistä. On muuten hyvän makuista...:)

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle:
Alkuperäinen kirjoittaja R:

Juuri kävin neuvolassa 2-vuotiaan kans, ja ohje oli, että 3 tippaa , jos käyttää tavallista maitoa. Luomumaidon kans ohje oli jotain muuta. D- vitamiinin edut on tutkitusti runsaat, Yes !:) Ja isommillekin lapsille talviaikaan hyvä antaa esim. Sanasol- vitamiinia nestemäistä. On muuten hyvän makuista...:)

Joo, 2v-neuvolassa mullekin sanottiin, että 3 tippaa. Taidanpa kuitenkin vaihtaa niihin tabletteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
5 tippaa saa antaa. Minä annan edelleen tippoina 5-vuotiaallekin, kun on vauva talossa ja tipat kuitenkin jääkaapissa.
Eikö se ole liikaa? siis jos maitoa juo?

Onhan sitä ollut puhetta että nykyaikaiset d-vitamiinin saantisuositukset ovat aivan liian pieniä. Meillä ei 5v tosin juo d-vitaminoitua maitoa, mutta 5 tippaa annan näin talvella kolmevuotiaallekin, joka maitoa juo.

Alle 1 vuotiaat 5 tippaa/ 10 mikrogrammaa jos vain imettää ja jos saa korviketta, erityisvalmistetta, vitaminoitua lastenvelliä niin 6 mikrogrammaa/3 tippaa.
1-3 vuotiaat 10 mikrogrammaa/ 5 tippaa
3-7 vuotiaat 7,5 mikrogrammaa

Ja alle 3 vuotiaille läpi vuoden, yli 3 vuotiaille ei tarvii kesä aikaan antaa.
Meillä 1,5 ja 3,5 vuotiaat saa yhden minisun tabletin ja se on 7,5 mikrogrammaa. Eli pienempi saa vähän suositusta vähemmän...

Tää on just tätä ku suomen neuvoloissa saa eri ohjeita. Ja hyvä on tietenki noudattaa niitä oman neuvolan ohjeita.
Kesällä meillä esikoinen saa vain sen 5mikrog:aa. Ja maitoa hän juo tosi vähän eli se kaikki vähänen kalkki mitä hän syö/juo pitää saada parhaimmalla tavalla imeytymään ja siihen tarvitaan d-vitamiinia... juuri senhän takia niitä annetaan lapsille!!?

D2-muotoinen vitamiini, mitä on mm. Jekovitissa ja Devitolissa, imeytyy huonommin kuin D3-vitamiinim, mitä on Deetipoissa ja lähes kaikissa tableteissa.

http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article123043.ece

Yhteistyössä