tosta siivous-ketjusta tuli mieleen kysymys, et te joilla on KAIKILLE tavaroille

  • Viestiketjun aloittaja tyhmä kaiketi
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis tehän ootte ihan tajuttomat järjestelmällisiä!!!!!
mullahan menee ikuisuus jos teen tollasen siivouksen meille ja joudun ostaan varmaan sata koria!!!

hatunnosto teille jotka tohon jaksatte panostaa!
Eihän niitä koreja tarvii ostaa kuin kerran ja se siivoaminen HELPOTTUU kun kaikelle on oma paikkansa niin että ne voi laittaa sinne HETI kun ei enää tarvitse eikä sitten siivouspäivänä tarvii kaikkea kerätä ympäri kämppää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis tehän ootte ihan tajuttomat järjestelmällisiä!!!!!
mullahan menee ikuisuus jos teen tollasen siivouksen meille ja joudun ostaan varmaan sata koria!!!

hatunnosto teille jotka tohon jaksatte panostaa!
Eihän niitä koreja tarvii ostaa kuin kerran ja se siivoaminen HELPOTTUU kun kaikelle on oma paikkansa niin että ne voi laittaa sinne HETI kun ei enää tarvitse eikä sitten siivouspäivänä tarvii kaikkea kerätä ympäri kämppää.
Minä ostin tuollaisen korin. Siis tuohon tarkoitukseen. Aika pian se tuli täyteen ja sitten se pitäis jaksaa tyhjentää ja sitähän minä en tosiaan aina heti jaksa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis tehän ootte ihan tajuttomat järjestelmällisiä!!!!!
mullahan menee ikuisuus jos teen tollasen siivouksen meille ja joudun ostaan varmaan sata koria!!!

hatunnosto teille jotka tohon jaksatte panostaa!
Eihän niitä koreja tarvii ostaa kuin kerran ja se siivoaminen HELPOTTUU kun kaikelle on oma paikkansa niin että ne voi laittaa sinne HETI kun ei enää tarvitse eikä sitten siivouspäivänä tarvii kaikkea kerätä ympäri kämppää.
no niinhän se on, ehkä lähden huomenna kori ostoksille ja laitan kämpän suursiivoukseen, kun ei näil pakkasilla muutakaan voi oikeen tehdä.

kiitti kaikille neuvoista!
 
aave
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Mitä pikkutilpehööriä tarkoitat?
Ei meillä loju mitään ympäri kämppää..
tarkoitan nyt siis esim. nappeja, saksia, kyniä, yms. meil on ihan älysti kaikkee ihmeellistä pikkukamaa millä ei oo paikkaa...

oonko mä sit outo vai...

Siis mulla on iso lipasto mikä on omistettu mun tilpehöörille. Kaikki askartelujutut, kynttilät, vaihdeltavat sisustusjutut, ompelujutut ja ihan kaikki mahdollinen sälä mahtuu sinne. Sitten välillä siivoilen laatikoita ja heittelen pois jos jotain ei tarvikkaan.
 
siistikö?
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis tehän ootte ihan tajuttomat järjestelmällisiä!!!!!
mullahan menee ikuisuus jos teen tollasen siivouksen meille ja joudun ostaan varmaan sata koria!!!

hatunnosto teille jotka tohon jaksatte panostaa!
Ei tuo oo mitenkään yajuttoman järjestelmällistä, vaan täysin normalia ja arkipäiväistä. Mulle ainakin on jo lapsuudenkodissa opetettu, että kaikilla tavaroilla on oma paikkansa, ja samaa opetan omalle jälkikasvulleni. Mä en ymmärrä oikein, että järjestyksenpitoa pidetään jonain panostamisena tai hatunnostonarvoisena asiana...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja siistikö?:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis tehän ootte ihan tajuttomat järjestelmällisiä!!!!!
mullahan menee ikuisuus jos teen tollasen siivouksen meille ja joudun ostaan varmaan sata koria!!!

hatunnosto teille jotka tohon jaksatte panostaa!
Ei tuo oo mitenkään yajuttoman järjestelmällistä, vaan täysin normalia ja arkipäiväistä. Mulle ainakin on jo lapsuudenkodissa opetettu, että kaikilla tavaroilla on oma paikkansa, ja samaa opetan omalle jälkikasvulleni. Mä en ymmärrä oikein, että järjestyksenpitoa pidetään jonain panostamisena tai hatunnostonarvoisena asiana...
mä pidän sitä hatunoston arvoisena,koska mua ei tuollaiseen ole koskaan opetettu ja tähän asti en ole vaan kauheesti välittäny. nyt vaan iski innostus tehdä asialle jotain ja musta se se tuntuu vaikealta ja hankalalta.
 
kaaos järjestykseen
Meillä on lipaston laatikossa kori kynille; kori niiteille teipeille, liimalle yms; yksi laatikko korteille, osoitelehtiöille yms.; yksi laatikko sähköjutuille kuten laturit, ladattavat patterit, kameranjohdot yms. Lasten askartelutarvikkeet heidän huoneen kaapissa omassa laatikossa. Ompelutarvikkeet kodinhoitohuoneessa omassa kannellisessa rasiassa.

Opiskeluaikoina mulla oli aina kaikki sekaisin ja hukassa, myös laskut. Pikku hiljaa olen huomannut, että tavaroiden järjestäminen helpottaa elämää. Laskutkin taitaa olla jo seitsemän vuoden ajalta omissa kansioissaan.
 
Askartelutarvikkeet on askartelutarvikelaatikossa, ompelutarvikkeet ompelutarvikelaatikossa, laskut kaapin oven sisäpuolella kiinnitetyssä lokerikossa, reseptit, liput, laput, neuvolakortit... "reseptilaatikossa". Silleen. Lehdet lehtikorissa, avaimet eteisen pöydällä avainkupissa...

Mikä irtoroina? Jos joku seilaa pitkin ja poikin, nakkaan sen pois. Sitä ei tarvita, jos se lojuu. Tasoilla ei ole rojua, pöydillä ei ole tavaraa, koska ne on paikoillaan, jos ne ei oo käytössä.
 
Mulla ainakin on ongelmana se, että kaikkee askarteluroinaa on niin paljon, ettei se mahdu minnekkään... Nyt aattelin ottaa apteekkarinlipaston askartelusälälle, jos ne mahtuis sinne.
Mun lapsuudenkodissa oli keittiössä iso kaappi, jossa oli kaikki sekalainen romu, ja siivottiin kerran vuodessa. Ja siin oli iso homma....
 
Non compos mentis
Mä pidän pragmaattisuudesta. Laskut menevät aina sen jälkeen kun ne on maksettu pahvilaatikkoon. Vai mikä kotilaatikko tuollaisen kannellisen laatikon nimi onkaan? Jatkuvamaksuiset laskut pysyvät työpöydän laatikossa. Napit ovat omassa rasiassaan, joka on rasiana kaunis ja voi olla esillä. Kynät ovat kynäpurkeissa ja turhaa sälää ei kerrytetä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
tarkoitan nyt siis esim. nappeja, saksia, kyniä, yms. meil on ihan älysti kaikkee ihmeellistä pikkukamaa millä ei oo paikkaa...

oonko mä sit outo vai...
Täällä toinen outo :wave: Mulla pikkukamaa on mm
- kankaat, langat, napit, puikot, virkkuukoukut, paljetit, helmet nauhat jne
- askartelutarvikkeet
- öljyvärit, maalausalustat, vernissat, tärpätit
- kirjepaperit, kirjekuoret, kortit
- n kpl erilaisia akkulatureita

Lisäys: niin ja luonnollisesti keskeneräiset neuleet, keskeneräiset ompelukset, keskeneräiset maalaukset ja keskeneräiset askartelut

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mahza:
Mulla ainakin on ongelmana se, että kaikkee askarteluroinaa on niin paljon, ettei se mahdu minnekkään... Nyt aattelin ottaa apteekkarinlipaston askartelusälälle, jos ne mahtuis sinne.
Mun lapsuudenkodissa oli keittiössä iso kaappi, jossa oli kaikki sekalainen romu, ja siivottiin kerran vuodessa. Ja siin oli iso homma....
Sama vika. Mulla on yksi vaatekaappi, jossa alhaalla on 3 lipaston laatikkoa. Se on varmaan tämän huushollin paras säilytysratkaisu. Kaapissa on osa kankaista ja niissä laatikoissa helmet, paljetit ja nauhat. Kaikki kankaat eivät kaappiin mahdu, mutta mulla on lisäksi yksi "kapiokirstu", jossa kankaita. Naapuri oli hiljattain heittämässä pois vanhaa matka-arkkua ja nyt se on mulla. Kunhan saan kunnostettua, niin sinne mahtuu kaikki langat. Askartelutarvikkeita mulla on yhdessä suuressa lipastossa, työhuoneen kaapissa sekä työhuoneen kirjahyllyssä monitoimikoreissa. Mutta sitten esim isot pahvit nojaavat täällä työhuoneessa seinää vasten...ei ne mahdu mihinkään kaappeihin jo kokonsakaan puolesta.

 
onko liika liikaa?
Askartelu/ompelutarvikkeiden säilytys on muuten kamala homma. Nyt niitä löytyy: autotallista, erilaista (pahvi)laatikoista, apteekkarin laatikostosta, sellaisesta korihyllyhässäkästä, pikkulokerikoista, parista vaatekaapista...

Siinä on vaan se ongelma, että aina pitää ostaa uusia säilytyskalusteita ;)
 
Tässä apuja kaaoksen taltuttamiseen.

-Aloitat koko homman keräämällä yhteen kasaan kaiken sen kaman jolle ei ole järkevää paikkaa.
-Karsit siitä pois ne joille ei ole edes järkevää käyttöä.
-Näistä poistuvista osa roskiin, osa kiertoon esim. lähikirpparille (mm. fida noutaa ilmaiseksi)
-Pohdit yksitellen jokaisen esineen säilytyspaikan (mikä esine kyseessä, käytetäänkö sitä esim. askarteluun, kodinhoitoon, leikkimiseen, pelaamiseen, työntekoon..)
-Lajittelet jokaisen esineen omiin kasoihinsa käyttötarkoituksen mukaan. Voit vaikka liittää kasojen viereen nimilaput joista selviää kasan käyttötarkoitus, jos vaikka tulee hommassa keskeytys, tiedät mistä jatkaa.
-Tee kasoja ihan reippaasti, jos tuntuu että johonkin kasaan tulee vain pari hassua esinettä, mieti voisitko yhdistää sen johonkin toiseen kasaan (esim. toimistotarvikkeet askartelutarvikkeisiin.
-Kun olet saanut lajiteltua kaikki tavarat, näet minkä kokoisia säilytyslaatikoita niille tarvitset. Esim. kauppojen peruna- italian- ym. salaattien läpinäkyvät muovirasiat ovat joillekkin pikkukamoille tosi hyviä. Toki jos on varaa ja halua, voit ostaa vaikka kaikille samaa sarjaa. Tarjoustalossa on tällä hetkellä tarjouksessa parilla eurolla läpinäkyviä muovisia kannellisia säilytysrasioita, kävin siellä juuri eilen.
Ihan kaikkia tavarapinoja ei voi sysätä yhteen isoon laatikkoon, esimerkiksi jos teillä on paljon askartelutavaroita, voi olla syytä järjestellä niitä ensin omiin pienempiin laatikoihinsa (juurikin nuo italiansalaattirasiat on hyviä) Tai esim. ompelutavaroille, jos niitä on paljon, on hyvä olla omat rasiansa napeille, neuloille, langoille jne.
aloita yhdestä tavarakasasta, mieti onko syytä laittaa niitä pieniin purkkeihin vai riittääkö yksi iso. Kirjoita ylös tavarakasan nimi, siitä mahdollisesti järjestyvät pienemmät kasat ja alle tarvittavien purkkien määrä ja koko. Tee tämä jokaisen kasan kohdalla. Sitten purkkiostoksille.
-Kun olet saanut tavarat purkkeihinsa, voit kirjoittaa niihin vielä sisällön. Mieti sitten kuinka usein tarvitset mitäkin purkkeja, harvemmin tarvittavat joutavat säilytykseen varastoon tai yläkaappeihin, useammin tarvittavat helpommin saataville. Järjestä tavaroille sopivat säilytyspaikat. Tässä asiassa sopii käyttää luovuutta, säilytyspaikka löytyy sieltä missä on tilaa (ja mistä se on tarvittaessa helposti saatavilla) esim. jos olet kova lankkaamaan kenkiä niin kengänhoitovälineet menevät vaikka yöpöydän laatikkoon jos siellä on tilaa.

Vinkkejä:

-Varaa hommaan kärsivällisyyttä ja aikaa.

-Aloita kasojen järjestely paikassa jossa on tilaa ja jossa voit tehdä sitä rauhassa loppuun asti ja vaikka keskeyttää välillä ja jättää kasat sikseen ilman että joku menee niitä sotkemaan

-Älä vaivu epätoivoon tavarapaljouden edessä, keskity vain yhteen tavarakasaan kerrallaan, edessäsi ei ole loppumaton tavaroiden virta, jos olet sinnikäs ja järjestelmällinen, saat ihan oikeasti kaikki tavarat järjesteltyä.

Varoituksia:

-Järjestelmällisyys on koukuttavaa ja hauskaa, tulet huomaamaan että kun pikkusälä on järkätty, alatkin jo haaveilla liinavaatekaapin organisoimisesta ;)

Tsemppiä!
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja onko liika liikaa?:
Askartelu/ompelutarvikkeiden säilytys on muuten kamala homma. Nyt niitä löytyy: autotallista, erilaista (pahvi)laatikoista, apteekkarin laatikostosta, sellaisesta korihyllyhässäkästä, pikkulokerikoista, parista vaatekaapista...

Siinä on vaan se ongelma, että aina pitää ostaa uusia säilytyskalusteita ;)
Liika on liikaa :D Toisaalta.... mulla inspiraatio alkaa tehdä jotain iskee yleensä lauantaisin klo 18 jälkeen. Eli kun kaupat ovat jo kiinni. Joten on pakko ollut olla niitä tarvikkeita, josmielii jotain tehdä. Tosin nythän kaupat saavat olla auki sunnuntaisinkin, mutta mahtavatko kaikki silti olla. Ja mä ainakin ostan mielelläni kankaita, lankoja ja askartelutarvikkeita silloin, kun huomaan niiden olevan allennusmyynnissä.

Mä haaveilen sellaisesta lattiasta kattoon olevasta 3 m leveästä hyllystä, jossa olisi eri kokoisia lipastonlaatikoita. Mutta vaikka sellaisen teettäisikin, mihin hittoon sen laittaisi? :/
 
hivenenhullu
mä kuulun niihin joilla tuntuu olevan tuota sälää tuhottomasti...
ok, on se toki mun laiskuudesatkin kiinni ettei ihan kaikki päädy takas paikoilleen vaikak niillä semmonen olisikin...
tällä hetkellä esim tietokone pöytä on kuorrutettu: peleillä,laskuilla,laskimella,vanhoilla paristoilla,raksa mitalla,kameran piuhoilla,kännykän piuhoilla,vanha lompakkokin löytyy tästä..
keittiössä on ihan romu hylly, siellä on kyniä,papereita,valokuvia,kirpparille menossa olevia kahvikuppeja, mun kesken eräinen kudin, neuloja etc.
mulla on kyllä tietsikkapöydän vieressä lipasto mihin sais kätevästi kaikki paperit ja kynät ym. mutat jostain syystä se itse lipasto on täyttynyt kaikella pikkusälällä minkä paikka on ihan jossain muualla... :eek:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä kuulun niihin joilla tuntuu olevan tuota sälää tuhottomasti...
ok, on se toki mun laiskuudesatkin kiinni ettei ihan kaikki päädy takas paikoilleen vaikak niillä semmonen olisikin...
tällä hetkellä esim tietokone pöytä on kuorrutettu: peleillä,laskuilla,laskimella,vanhoilla paristoilla,raksa mitalla,kameran piuhoilla,kännykän piuhoilla,vanha lompakkokin löytyy tästä..
keittiössä on ihan romu hylly, siellä on kyniä,papereita,valokuvia,kirpparille menossa olevia kahvikuppeja, mun kesken eräinen kudin, neuloja etc.
mulla on kyllä tietsikkapöydän vieressä lipasto mihin sais kätevästi kaikki paperit ja kynät ym. mutat jostain syystä se itse lipasto on täyttynyt kaikella pikkusälällä minkä paikka on ihan jossain muualla... :eek:
Niinku tälleen?


 
mä en kyllä käsitä että miten kellään pysyy mikään kontrolli kaikkien piuhojen ym kanssa... :eek:
kun meiltäkin löytyy 2x kameran piuha, 2x kameran laturi, 2x kännykän tiedonsiirto piuha... usb tikkuja, adaptereita ym. siis mikä olis muka looginen säilytyspaikak noille... varsinkin kun niitähän tarvii kuitenkin usein...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä en kyllä käsitä että miten kellään pysyy mikään kontrolli kaikkien piuhojen ym kanssa... :eek:
kun meiltäkin löytyy 2x kameran piuha, 2x kameran laturi, 2x kännykän tiedonsiirto piuha... usb tikkuja, adaptereita ym. siis mikä olis muka looginen säilytyspaikak noille... varsinkin kun niitähän tarvii kuitenkin usein...
Meiltä löytyy kans piuhoja ja latureita yllin kyllin. Mulla on myös niin paljon erilaisia laitteita tietsikkaan ( kortinlukija, sanelukapula, ulkoisia kovalevyjä yms ), että usb-portit ei riitä vaan pitää olla vielä erillinen lisäpalikka niitä varten. Läppärin lisäksi toinen näyttö, joten jaloissani on varsinainen piuhahelvetti.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
mä en kyllä käsitä että miten kellään pysyy mikään kontrolli kaikkien piuhojen ym kanssa... :eek:
kun meiltäkin löytyy 2x kameran piuha, 2x kameran laturi, 2x kännykän tiedonsiirto piuha... usb tikkuja, adaptereita ym. siis mikä olis muka looginen säilytyspaikak noille... varsinkin kun niitähän tarvii kuitenkin usein...
Meiltä löytyy kans piuhoja ja latureita yllin kyllin. Mulla on myös niin paljon erilaisia laitteita tietsikkaan ( kortinlukija, sanelukapula, ulkoisia kovalevyjä yms ), että usb-portit ei riitä vaan pitää olla vielä erillinen lisäpalikka niitä varten. Läppärin lisäksi toinen näyttö, joten jaloissani on varsinainen piuhahelvetti.
:D ja sitte vaikak niille olis joku erillinen laatikko niin eihän ne pysy siellä kuin sen hetken ennen kuin niitä tarvii taas... ja sitte ne jääkin roikkumaan tohon koneeseen aj ympäristöön :ashamed:

toinen mikä mulla on ainakin ongelma on paperit.. siis sellaiset muka tärkeät mille en löydä luontevaa paikkaa... laskut mä heitän maksamisen jälkeen isoon säilytyslaatikkoon.. mutat ennen maksamista ne pyörii erilaisissa kasoissa, kelan,veroviraston,duunipaikan lippuset ja lappuset eivät koskaan löydä paikkaa joten nekin on läjissä ympäri pöytiä.. olen joskus koittanut sitä että mapittaisin ne... noh, loppujen lopuski en löytänyt mistään mitään, ja 2 viikon jälkeen oli paperit taas vallanneet asunnon..
ihailen niitä joilal on järjestelmällinen luonne ja jotka jaksavat mapittaa kaikki laskut ja muut paperit... :ashamed:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hivenenhullu:
:D ja sitte vaikak niille olis joku erillinen laatikko niin eihän ne pysy siellä kuin sen hetken ennen kuin niitä tarvii taas... ja sitte ne jääkin roikkumaan tohon koneeseen aj ympäristöön :ashamed:

toinen mikä mulla on ainakin ongelma on paperit.. siis sellaiset muka tärkeät mille en löydä luontevaa paikkaa... laskut mä heitän maksamisen jälkeen isoon säilytyslaatikkoon.. mutat ennen maksamista ne pyörii erilaisissa kasoissa, kelan,veroviraston,duunipaikan lippuset ja lappuset eivät koskaan löydä paikkaa joten nekin on läjissä ympäri pöytiä.. olen joskus koittanut sitä että mapittaisin ne... noh, loppujen lopuski en löytänyt mistään mitään, ja 2 viikon jälkeen oli paperit taas vallanneet asunnon..
ihailen niitä joilal on järjestelmällinen luonne ja jotka jaksavat mapittaa kaikki laskut ja muut paperit... :ashamed:
Mulla noi laitteet pyörii tässä pöydällä, koska tarvitsen niitä kuitenkin päivittäin. Voishan noita johtoja jotenkin viritellä siistimmin, mutta sitten taas ylimääräistä hommaa, kun niitä pitää kuitenkin kuskata mukanaan työpaikalle.

Sama ongelma paperien kanssa. Olen harkinnut ostavani silppurin, koska suurin osa papereistani on sellaisia, ettei niitä voi heittää sellaisenaan roskikseen. Sitten mulla kertyy noita pinoja, joista - kun jaksaa - pitää jokainen lappunen käydä erikseen läpi ja silputa ne, jotka pitää silputa.

Joskus olen ajatellut, että jos vaikka edes tän työhuoneen saisi jonkun ammattilaisen suunnittelemaksi niin, että tää kans toimisi siinä tarkoituksessa kuin mihin tätä tarvitsen.

 

Yhteistyössä