TOSTA BAARIIN lähtö ketjusta

• Viestiketjun aloittaja muru
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Boogyman:
Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Haluan tietää, että mitä ongelmia se tuo lapselle jos äiti käy viihteellä kun lapsi on vielä vauva?
Varmaan ongelmana ei tässä ollut vauvan pärjääminen vieraanhoidossa vaan äidin suhde vauvaansa ja alkoholiin tilanteessa jossa vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen täytyy päästä ryyppäämään ettei pää hajoa.
Eli kun minä vaikean raskauden jälkeen haluan mahdollisimman pian avata viinipullon niin suhde vauvaan on huono?
Kieltämättä minun on vaikea ymmärtää että suhde alkoholiin on sellainen että raskausajan odottaa vaan pääsevänsä avaamaan viinipullon. :/

Eikä tössä ollut kysymys pelkästä viinipullosta, senhän voi avata kotonakin. Vaan siitä että äidin on pakko lähteä baariin ryyppäämään vauvan ollessa muutamn viikon ikäinen, silloin kun itsellä voi vielä olla paikat kipeät synnytyksen jäljiltä ja rinnat pursuaa maitoa. Kuvittelisin vaan että silloin haluaisi olla vauvan luona eikä baarit vielä jaksaisi kiinnostaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei tossa mitään pahaa olekaan, ei kannata imeä täältä liikaa itseensä juttuja. Ne on vain toisten mielipiteitä, kaikki ei ole edes tosissaan, joku sanoo kiivaammin vaikkei tarkoita, joku on kateellinen kun ei itse pääse ja provosoi. Ja vaikka se olisi jonkun vakaamus ettei alkoholia sovi ottaa, antaa olla kun ei kaikki ymmärrä muuta kuin sen oman pienen pienen maailmansa mihin on tottunut vuosikausia. Ei sun siitä tarvi välittää, en minä ainakaan.
Mä haluan vain tietää
No joo, syitä on niin monia toisten mielestä miksei voi, kun eivät vaan ymmärrä muuta kuin sen mitä heillä neljän seinän sisällä tapahtuu. Eihän kaikki ymmärrä sitä että isäkin hoitaa vauvaa. Uskon että siinä on vähän kateutta, ettei oma mies ei muuta kuin kerran päivässä vaihda vauvalle vaipan ja vähän taputtele syönnin jälkee pyllylle,että siinä se lastenhoito.

Jos jollakulla alusta asti mies on herännyt välillä vauvaa ruokkimaan yöllä, herää vauvan kanssa viikonloppuaamuna ja antaa äidin jäädä nukkumaan, vie vauvaa ulos ja osallistuu niinkuin äiti. Vauvalla on tällöin kaksi erittäin läheistä vanhempaa, joten vauva ei mene sekaisin että toinen välillä lepuuttaa hermojaan muualla.
Ja se että joku käy vaikka 5-10 kertaa vuodessa baarissa ottamassa muutaman on jo jonkun mielestä alkoholiongelmainen, ja se on pois vauvalta jonkun mielestä. Ihan kuin ei sitä voisi lastensa lisäksi joihin todellakin on kiintynyt myös haluta tehdä joskus jotain muuta.
Mulle ei ainakaan kukaan lapsi ole niin ihana etteäkö jaksaisin tuijotella häntä kellonympäri kykenemättä tekemään mitään muuta. Todellakin rakastan lapsiani jakiintymyssuhde on luja, sillä erolla että minulla on myös muita intressejä siinä sivussa. Sori vaan jos jotakin haittaa :)

ymmällään
Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Haluan tietää, että mitä ongelmia se tuo lapselle jos äiti käy viihteellä kun lapsi on vielä vauva?
Niin mäkin. Itse kävin katsomassa kaverin bändiä kun vauva oli muutaman viikon vanha. Siihen saakka olin ollut 24/7 vauvan kanssa ja se hetki ihan itsekseen kavereita moikaten teki mielenterveydelle hyvää. Otin pari siideriäkin ja isä hoiti (nukkuvaa) vauvaa sen ajan. En koe hylänneeni vauvaa "baari-ja kaveririippuvuuteni" vuoksi, vaan keräsin itselleni voimia pienellä happihyppelyllä. Se, että äiti menee vaikka johonkin harrastukseen jättäen vauvan hoitoon, ei ole tuomittavaa, mutta jos osoite on baari (alkoholimääriä laskematta) tekee äidistä kamalan lapsen heitteillejättäjän jolla on arvomaailma sekaisin :/
no mu mielestä sen "huonommuuden" määrittää se että paljonko sitä alkoholia juo ja miksi... onhan siinä nyt suuri ero jos ottaa muutaman kuin se että on aivan pellit seis.. juoko seuran ja rentoutumisen vuoksi vaiko siksi että saa humalan...

vieras
Varmaan ongelmana ei tässä ollut vauvan pärjääminen vieraanhoidossa vaan äidin suhde vauvaansa ja alkoholiin tilanteessa jossa vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen täytyy päästä ryyppäämään ettei pää hajoa.
Eli kun minä vaikean raskauden jälkeen haluan mahdollisimman pian avata viinipullon niin suhde vauvaan on huono?
Kieltämättä minun on vaikea ymmärtää että suhde alkoholiin on sellainen että raskausajan odottaa vaan pääsevänsä avaamaan viinipullon. :/

Eikä tössä ollut kysymys pelkästä viinipullosta, senhän voi avata kotonakin. Vaan siitä että äidin on pakko lähteä baariin ryyppäämään vauvan ollessa muutamn viikon ikäinen, silloin kun itsellä voi vielä olla paikat kipeät synnytyksen jäljiltä ja rinnat pursuaa maitoa. Kuvittelisin vaan että silloin haluaisi olla vauvan luona eikä baarit vielä jaksaisi kiinnostaa.
Ole kuule ymmärtämättä vaan. Eiköhän jokainen iedä ihan itse oman suhtautumisensa. Sinä et ymmärrä, et pysty. Se on sinun ongelmasi ainoastaan.

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja n:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
AIVAN! Kiva, että edes joku ymmärtää :flower:
EDELLEEN: et voi tuomita kun et tiedä mitä siinä on taustalla. äiti on voinut esim olla koko sen ajan aivan kiinni lapsessaan ja tarvitsee sitä nollausta, joka tässä tapauksessa oli baariin lähtö.

MIELUUMMIN SE, KUIN YKSI MERKINTÄ PAHOINPITELYTILASTOON LISÄÄ, eikö ?
Kyllä, olet ehdottoman oikeassa että parempi näin. MUTTA jos äiti on muutaman viikon jälkeen noin pahassa jamassa niin tilanne ei silloin ole normaali! Ja siitähän minä olen puhunut. Katsos, kun tämä on keskustelupalsta ja minulla on oikeus omaan mielipiteeseeni, sanot sinä mitä tahansa.

vieras
Vuodessa on 365 päivää. Jos niistä vaikkapa 5 päivää menee siihen että äiti viettää aikaa kavereidensa kanssa vaiika sitten siellä baarissa,niin jää vielä 360 päivää jäljelle,jotka äiti todennäköisesti on 24/7 kotona lapsensa kanssa,jos kyse on vauvasta. Laittakaa asiat mittasuhteisiin ja miettikää kokonaisuutta.

n
EDELLEEN: et voi tuomita kun et tiedä mitä siinä on taustalla. äiti on voinut esim olla koko sen ajan aivan kiinni lapsessaan ja tarvitsee sitä nollausta, joka tässä tapauksessa oli baariin lähtö.

Kyllä, olet ehdottoman oikeassa että parempi näin. MUTTA jos äiti on muutaman viikon jälkeen noin pahassa jamassa niin tilanne ei silloin ole normaali! Ja siitähän minä olen puhunut. Katsos, kun tämä on keskustelupalsta ja minulla on oikeus omaan mielipiteeseeni, sanot sinä mitä tahansa.
ei herranjumala se ole pahassa jamassa olemista jos elämä ei lopu siihen että saa lapsen. mulle itselle vielä painotettiin neuvolassa ja synnärillä sitä, että ota omaa aikaa äläkä anna lapsen sanella menemisiä, vaan lapsi tulee teidän elämään "lisäksi" ELI OMAA ELÄMÄÄ EI TARVITSE LOPETTAA!!
omaan mielipiteeseen toki on oikeus, mutta jätä se syyllistäminen pois jos et tapauksesta sen enempää tiedä.

Vieras
Aivan!! Mä meinasin laittaa äsken ihan samaa,että ehkä se äidin tuulettuminen herättää sen takia niin paljon kauhua,kun jotkut ihan tosissaan ajattelee että vauvalle ei ole olemassa ketään muita kuin äiti. Hirveen ristiriitasta ajattelua täällä,mies on sika ja heittiö jos ei osallistu lapsenhoitoon mutta kuitenkin äiti on niin ylivertainen että isä ei pääse lähellekään samaa tasoa.
Ei kyllä pitänyt vääntää rautalangasta mutta yritänpä silti vielä kerran. Olenko minä niin huono kirjoittaja vai onko vika jossain muualla, jaa-a.
Olen samaa mieltä siitä, että on todella ristiriitaista, että haukutaan isejä mutta käytännössä ei anneta mahdollisuutta hoitaa lasta. Vaikka olen tätä mieltä, meillä isä on yhtäläinen hoitaja, on ollut jopa koti-isänä, tällä hetkellä haluaisi että lähtisin muutamaksi yöksi pois että hän saisi vieroittaa lapsen yötissistä jne, mutta se on AIVAN toinen asia mistä puhumme nyt.
Nyt ei puhuta isästä, ei vauvasta vaan siitä äidistä. Millaisessa tilanteessa, minkälainen ja millaisella tunnesiteellä varustettu äiti voi ja haluaa jättää vastasyntyneen hoitoon? Ei täysin normaali. Taustalla on varmasti jotain häikkää silloin.
Tämän paremmin en osaa vääntää.

kannanottaja

Mitäs sitten pitäisi tehdä? Itse olen jopa pakkosterilisaation kannalla, jos päihderiippuvainen raskautuu aina ja aina uudelleen. Mutta siinä ei paljon sinun mieltämäsi tilanne syntyneen vauvan kannalta korjaannu. Jos kaikki muutaman viikon sisällä synnyttäneet baarissa kävijät pistettäisiin terapiaan/katkolle niin alkaisi oikeasti mielenterveyshäiriöisiä/päihderiippuvaisia vainajia ilmaantua hurjasti lisää.

Boogyman
Tarkastelen tätä asiaa nyt vain ja ainoastaan omalta kannaltani. En katso olevani huono äiti jos vauva menee hyvään hoitoon ja minä pitkän kamppailun jälkeen menen ja avaan sen viinipullon vaikka sitten siellä baarissa. :D

Ole kuule ymmärtämättä vaan. Eiköhän jokainen iedä ihan itse oman suhtautumisensa. Sinä et ymmärrä, et pysty. Se on sinun ongelmasi ainoastaan.
En näe sitä ongelmanani ennen kuin omalle kohdalla osuu. =) Eli vasta siinä vaiheessa kun olen itse tuossa tilanteessa että pää hajoaa jos en pääse ryyppäämään pariviikkoisen vauvan luota. Silloin minulla kyllä on jo ongelma...

Muiden tekemisillä en jaksa päätäni enempää vaivata, jokainen saa puolestani vaikka matkustaa kuukaudeksi Indokiinaan vastasyntyneen luota, kunhan on hankkinut tälle ensin hoitajan.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
No joo, syitä on niin monia toisten mielestä miksei voi, kun eivät vaan ymmärrä muuta kuin sen mitä heillä neljän seinän sisällä tapahtuu. Eihän kaikki ymmärrä sitä että isäkin hoitaa vauvaa. Uskon että siinä on vähän kateutta, ettei oma mies ei muuta kuin kerran päivässä vaihda vauvalle vaipan ja vähän taputtele syönnin jälkee pyllylle,että siinä se lastenhoito.

Jos jollakulla alusta asti mies on herännyt välillä vauvaa ruokkimaan yöllä, herää vauvan kanssa viikonloppuaamuna ja antaa äidin jäädä nukkumaan, vie vauvaa ulos ja osallistuu niinkuin äiti. Vauvalla on tällöin kaksi erittäin läheistä vanhempaa, joten vauva ei mene sekaisin että toinen välillä lepuuttaa hermojaan muualla.
Meillä mies on hoitanut molempia lapsia alusta saakka imetystä lukuun ottamatta yhtä lailla kuin minä. Itse asiassa hoito esikoisen yösyötöt aina ja hoitaa tätä toistakin öisin vaikka käy töissä. Eli voin jättää kyllä lapsen isälleen, mutta olen silti sitä mieltä että jossakin ( äiti ei ole valmis vanhemmuuteen, on masennusta, tunneside vauvaan vajavainen tms ) jos pystyy ja ennen kaikkea haluaa jättää vastasyntyneen baarireissun ajaksi eli monen moneksi tunniksi. Ei ole kyse vauvasta, ei isästä vaan äidistä.
Tuota tuota, joo mä pystyn jättämään vastasyntyneen muutamaksi tunniksi isälleen kun pystyn vauvasta huolimatta nauttimaan muista asioista, että se vauva ei mua ole kertaakaan niin sokaissut ettäkö jaksaisin häntä tuntikausia ihailla kokoajan. Mullahan on lapsia muitakin, mitä siitä tulisikaan jos minä täällä vauvan lumoissa kyyhöttäisin vain pikku pilttiä hyssytellen kotona. On menty lasten kanssa, on vauvan kanssa, olen käynyt kaupungilla, olen käynyt lenkillä, ystäväni kanssa kahvilla, joskus vauva mukana, joskus ei. Ja minä jos kuka en todellakaan ole mistään päin masentunut, onhan mulla kerrassaan elämässä niin paljon asioita, jotka pitää mielen virkeänä. Suosittelen ehdottomasti muillekin :)

n

Mitäs sitten pitäisi tehdä? Itse olen jopa pakkosterilisaation kannalla, jos päihderiippuvainen raskautuu aina ja aina uudelleen. Mutta siinä ei paljon sinun mieltämäsi tilanne syntyneen vauvan kannalta korjaannu. Jos kaikki muutaman viikon sisällä synnyttäneet baarissa kävijät pistettäisiin terapiaan/katkolle niin alkaisi oikeasti mielenterveyshäiriöisiä/päihderiippuvaisia vainajia ilmaantua hurjasti lisää.[/quote]

nyt nyt jtn rajaa, vähän lähtenyt tää juttu hanskasta :D
kysehän muistaakseni oli jostain aloittajan tutusta, ei mistään alkoholistista/päihderiippuvaisesta?

Vieras
ei herranjumala se ole pahassa jamassa olemista jos elämä ei lopu siihen että saa lapsen. mulle itselle vielä painotettiin neuvolassa ja synnärillä sitä, että ota omaa aikaa äläkä anna lapsen sanella menemisiä, vaan lapsi tulee teidän elämään "lisäksi" ELI OMAA ELÄMÄÄ EI TARVITSE LOPETTAA!!
omaan mielipiteeseen toki on oikeus, mutta jätä se syyllistäminen pois jos et tapauksesta sen enempää tiedä.
Ei tarvitse elämää kokonaan lopettaa, mutta jos MUUTAMAN VIIKON jälkeen on siinä jamassa, että pakko päästä vetämään perseet tai muuten tulee pahoinpitelyjä niin äidillä ei takuulla ole kaikki ok.
Mitä silloin pitäisi tehdä? Jos kyse masennuksesta hakea apua. Jos muusta niin mennä sitten sinne baariin jos lapsella hyvä hoitaja ettei tarvitse lasta pahoinpidellä tai muuten hajoilla mutta normaalia se ei ole. En ole sanonut, ettei saisi mennä tai kyseessä olisi huono äiti tms, vaan olen sanonut ainoastaan sen, että terve, normaalilla tunnesiteellä varustettu, äitiyteen valmis oleva ei jätä VASTASYNTYNYTTÄ jopa yöksi ja aamuksi hoitoon että pääsee ryyppäämään pään hajoamisen takia.
Älkää sotkeko tähän muuta omaa aikaa, koska kyse oli ryyppäyksestä ja baariin menosta, joka minun korviini on aivan eri asia kuin joku kampaamolla tai kaupassa käynti.
Ja hei, jos tiedätte ja koette tekevänne oikein niin miksi syyllistytte?

Itse en olisi kyennyt menemään baariin, kun vauva oli kuukauden, mutta se ei johtunut siitä vauvasta vaan sektiosta, en ollut terveydellisesti siinä kunnossa. Itse en ole super-äiti, jolle vauva on se ainoa asia maailmassa, ja joka ei voi tehdä mitään ilman lasta.
Minulle on tärkeintä se, että lapset hoidetaan hyvin, ei se ottaako äiti silloin tällöin viinaa vai ei, jokaisella perheellä on omanlaisensa tyyli elää ja minä en ole mikään niitä arvostelemaan, jos kaikki on muuten hyvin ja homma toimii, lapsi voi hyvin ja vanhemmat voi hyvin.

kannanottaja
Mitäs sitten pitäisi tehdä? Itse olen jopa pakkosterilisaation kannalla, jos päihderiippuvainen raskautuu aina ja aina uudelleen. Mutta siinä ei paljon sinun mieltämäsi tilanne syntyneen vauvan kannalta korjaannu. Jos kaikki muutaman viikon sisällä synnyttäneet baarissa kävijät pistettäisiin terapiaan/katkolle niin alkaisi oikeasti mielenterveyshäiriöisiä/päihderiippuvaisia vainajia ilmaantua hurjasti lisää.

kysehän muistaakseni oli jostain aloittajan tutusta, ei mistään alkoholistista/päihderiippuvaisesta?

[/quote]On hieman joo:). Mutta kyse olikin siitä, että mitä asialle pitäisi tehdä? Mielestäni ei tosiaan tarvitse tehdä mitään, mutta jos äidillä on asiat pielessä niinkuin ap ja muut sanoo, niin sillonhan kuuluu tehdä asialle jotain - eikö?

Boogyman

[/quote]

Ovatko siis ne äidit jotka lähtevät synnytyksen jälkeen viihteelle kaikki päihderiippuvaisia?

Vieras
Tuota tuota, joo mä pystyn jättämään vastasyntyneen muutamaksi tunniksi isälleen kun pystyn vauvasta huolimatta nauttimaan muista asioista, että se vauva ei mua ole kertaakaan niin sokaissut ettäkö jaksaisin häntä tuntikausia ihailla kokoajan. Mullahan on lapsia muitakin, mitä siitä tulisikaan jos minä täällä vauvan lumoissa kyyhöttäisin vain pikku pilttiä hyssytellen kotona. On menty lasten kanssa, on vauvan kanssa, olen käynyt kaupungilla, olen käynyt lenkillä, ystäväni kanssa kahvilla, joskus vauva mukana, joskus ei. Ja minä jos kuka en todellakaan ole mistään päin masentunut, onhan mulla kerrassaan elämässä niin paljon asioita, jotka pitää mielen virkeänä. Suosittelen ehdottomasti muillekin :)
Plääh, viimeinen kerta.
Muutama tunti omissa jutuissa ei ole sama asia kuin se, että on pakko saada vetää perseet, päästä baariin tai muuten leviää pää. Ihanko totta sinä muutamassa tunnissa vedät perseet, käyt baarissa, selviät ja hoidat taas vauvaa.

vieras
Ei tarvitse elämää kokonaan lopettaa, mutta jos MUUTAMAN VIIKON jälkeen on siinä jamassa, että pakko päästä vetämään perseet tai muuten tulee pahoinpitelyjä niin äidillä ei takuulla ole kaikki ok.
Mitä silloin pitäisi tehdä? Jos kyse masennuksesta hakea apua. Jos muusta niin mennä sitten sinne baariin jos lapsella hyvä hoitaja ettei tarvitse lasta pahoinpidellä tai muuten hajoilla mutta normaalia se ei ole. En ole sanonut, ettei saisi mennä tai kyseessä olisi huono äiti tms, vaan olen sanonut ainoastaan sen, että terve, normaalilla tunnesiteellä varustettu, äitiyteen valmis oleva ei jätä VASTASYNTYNYTTÄ jopa yöksi ja aamuksi hoitoon että pääsee ryyppäämään pään hajoamisen takia.
Älkää sotkeko tähän muuta omaa aikaa, koska kyse oli ryyppäyksestä ja baariin menosta, joka minun korviini on aivan eri asia kuin joku kampaamolla tai kaupassa käynti.
Nyt minä jätän teidän elämääänne turhautuneet Nina Mikkoset tänne "keskustelemaan" kaikessa rauhassa. Saa nähdä mitä on illalla kehkeynyt kun jokainen vaahtoaa ihan aiheen ohi, niitä omia tunkkaisia näkemyksiään missä itse mahtaa elää :) Onnea ja menestystä, tää äiti lähtee TÖIHIN.

Onnellinen äiti
Plääh, viimeinen kerta.
Muutama tunti omissa jutuissa ei ole sama asia kuin se, että on pakko saada vetää perseet, päästä baariin tai muuten leviää pää. Ihanko totta sinä muutamassa tunnissa vedät perseet, käyt baarissa, selviät ja hoidat taas vauvaa.
Plää plää plää, toista sä vaan samaa jos sulla ei muuta puuhaa ole :D

Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen äiti:
Plääh, viimeinen kerta.
Plää plää plää, toista sä vaan samaa jos sulla ei muuta puuhaa ole :D
Jotkut kun eivät vaan tajua. Mutta turhauttavaa tämä kyllä on, myönnetään.

n
mä en ole syyllistynyt mistään, eli ei osu ja uppoa.
täällä on turha edes koittaa puolustaa ketään tai mitään jos sattuu olemaan teidän muiden mielestä väärässä.
se pari viikkoa on kuitenkin pitkä aika olla täysin kiinni jossain ilman sekuntiakaan omaa aikaa. jotkut tarttee tuuletusta, vaikka siellä baarissa, ettei hermot pääse kiristymään. mutta sitähän on nyt vaikea ymmärtää, etenkin kun kärjistin asian niin että jos ei pääse baariin niin pahoinpitelee, mutta ettehän te siitäkään mitään muuta taas löytänyt kun sen.
kiitän ja kuittaan, lähen kauppaan hakemaan illaksi siiderit ja mietin illalla jokaisen kulauksen jälkeen olenko nyt niin paljon huonompi kuin te muut. EN

vieras

Ovatko siis ne äidit jotka lähtevät synnytyksen jälkeen viihteelle kaikki päihderiippuvaisia?[/quote]

Tottakai :D Niinkuin jokainen lapsen päiväkotiin vievä äiti on natsi ja tekee hitlerin ohjeiden mukaan, niinhän se yksi höyrypäinen kotiäiti keksi "sanoa". tv lähetyksessä. Ymmärtää kyllä että kotiäitinä ei näe omien neliöidensä ulkopuolelle, on kykenemätön ymmärtämään ihmisiä ja edes keskustelemaan enää asiallisesti.

Vieras
Nyt minä jätän teidän elämääänne turhautuneet Nina Mikkoset tänne "keskustelemaan" kaikessa rauhassa. Saa nähdä mitä on illalla kehkeynyt kun jokainen vaahtoaa ihan aiheen ohi, niitä omia tunkkaisia näkemyksiään missä itse mahtaa elää :) Onnea ja menestystä, tää äiti lähtee TÖIHIN.
Kiitos, sitä samaa! :)
Täytyy vielä sanoa, että ei tarvitse olla elämäänsä kyllästynyt kun kotoakin käsin voi tehdä kaikkea kivaa. Ei tarvitse laittaa lapsia hoitoon ja lähteä töihin :)

Yhteistyössä