Tosissaanko raskaana olevat värjäilevät hiuksiaan huoletta? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeisssään...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihmeisssään...

Vieras
Eli miten olette menetelleen tässä asiassa.
Lueskelin tuolla Vau.fi sivujen palstalla kuinka rv 38 olevat äidit värjäilevät hiuksia aika huolettomasti, pieleen mennyt väri jopa poistetaan värinpoistolla jne. Siis mitä ihmettä, värjääkö ihmiset oikeasti hiuksiaan raskaanaollessa? Mua ahdistaa kotona yksin värjäily jo muutenkin, vaikka raskaana en olisikaan, saati että laittaisin tuollaista myrkkyä päähäni raskaana ollessa?

Omat hiukset olisi jo vasti käsittelyn tarpeessa, viikkoja nyt 22, mutta en mitenkään uskaltaisi alkaa hiuksia värjäämäänkään ja enkä värjää. mutta mikä on se todellinen laita asiassa, onko värjääminen todella turvallista raskausaikana vai onko siitä jotakin todettua tietoa jossain?

Mielestäni en ole mitenkään erityisen friikki näissä jutuissa, en mä ala tuomitsemaan mitään lakritsin syömistä, tuorejuustoja tai lasillista kuoharia, olen itsekin juonut muutaman oluen raskauden aikana ja aivan sujut asian kanssa, mun mielestä toi hiusten värjääminen ei vaan kuulu tähän samaan linjaan lakritsien ja lasillisen kuoharia kanssa, vaan oikeasti noi aineet mitä niissä väreissä käytetään on ihan myrkkyä jopa isolle ihmiselle.

Taisin raskauden aikana värjätä kerran kampaajalla hiukseni. Mitä siitä olisi voinut lapselle tulla? Ainakin terve 4-vuotias lapsi minulla on? Muuten kyllä terveellisesti raskausajan elin.

Jännä juttu, että kampaajat ovat kuitenkin raskaana ollessaan ihan normaalisti töissä, yhtä pitkälle kuin muutkin odottajat. Jos niissä aineissa oikeasti olisi jotakin todistetusti vaarallista, eiköhän kampaajilla tällöin alkaisi äitiyslomakin aikaisemmin. He kuitenkin ovat ko. aineiden kanssa enemmän tekemisissä kuin satunnaisesti hiuksiaan värjäävä odottaja. ;)

• Tykkää
Reactions: Littledeath
Värjäsin raskausaikana arviolta kerta/1,5 kuukautta hiuksiani eikä tullut mieleenkään sen olevan jotenkin vaarallista. Kaksi tervettä lasta syntyi. Mitä tuo värjääminen voi aiheuttaa?

[QUOTE="Tietämätön";25708981]Taisin raskauden aikana värjätä kerran kampaajalla hiukseni. Mitä siitä olisi voinut lapselle tulla? Ainakin terve 4-vuotias lapsi minulla on? Muuten kyllä terveellisesti raskausajan elin.[/QUOTE]

No eihän se tarkoita että jos värjäät hiuksia, niin sun lapsi syntyy sit epämuodostuneena tms.
Mutta on TODISTETTU että hiusväreistä kertyy jopa raskasmetalleja ja muita myrkkyjä elimistöön. Ja sieltä ne voivat kulkeutua sitten vauvallekin ja tuskin hyvääkään tekevät :)

Mulla on luonnostaan hiirenharmaat ällöhiukset ja ite kyllä värjäsin 1-2 kk välein raskaana ollessa. Mutta yritin lähinnä keskittyä juurikasvun värjäämiseen jne.. Tiedän kyllä yhden, joka mm. teki kolme blondausta putkeen samana päivänä ja vaihtoi hiusväriä mustasta blondiin ja takasin ainakin neljä kertaa raskauden aikana.. Tällä sitten syntyi lapsikin keskosena jne tosin äiti oli muutenkin polttanut, ja juonutkin paksuna.

Jännä juttu, että kampaajat ovat kuitenkin raskaana ollessaan ihan normaalisti töissä, yhtä pitkälle kuin muutkin odottajat. Jos niissä aineissa oikeasti olisi jotakin todistetusti vaarallista, eiköhän kampaajilla tällöin alkaisi äitiyslomakin aikaisemmin. He kuitenkin ovat ko. aineiden kanssa enemmän tekemisissä kuin satunnaisesti hiuksiaan värjäävä odottaja. ;)
Juupa. Kampaajilla on todistetusti enemmän esim. syöpiä ja allergioita, joten eipä heidän terveydestään niin kauheasti välitetä muutenkaan.

[QUOTE="vieras";25709048]Siinä kymmenen vyuotta vanha juttu, jossa kaikkea muutakin kivaa.
Akuutti | yle.fi | Arkistoitu[/QUOTE]
"Ensimmäisten tulosten mukaan näyttää siltä, että kampaajat tulevat hieman muita naisia hitaammin raskaaksi. Raskaaksi tultuaan kampaajilla on 1,4-kertainen riski synnyttää lapsia, jotka ovat vähän ikäisiään pienempiä. Kampaajien lapsilla on myös vähän enemmän kehityshäiriöitä kuin verrokkiryhmässä. Kehityshäiriöiden riski on kampaajien lapsilla tutkimuksen mukaan 30 prosenttia suurempi kuin verrokkiryhmällä."

Jaa, no mun mielestä se kuollettava haju/köry mikä niistä mömmöistä lähtee kertoo jo, et tujua tavaraa on ja varmasti myrkkyä vaikkei sitä nyt mitenkään heti näekkään ( siis vaikutuksia). en mö nyt ehkö ehdoin tahdoin värjäilisi noilla käryillä päätä vaikka kuinka ammattilainen sanoisikin "mitäs siitä nyt muka tulisi, itsekin värjäsin koko raskausajan ja ihan normaali 10 vuotias mulla on":
Mut kaikki tyylillään. Onko joku sitten todennut aineiden todella olevan täysin turvallisia raskausaikana, kun ei ne ole täysin turvallisia pidemmän päälle aikuisellekkaan.

http://www.iltalehti.fi/syopa/2009120810742325_sy.shtml
"Kampaamon kemikaalit altistavat syöville

Espanjalaistutkijoiden havainto selittynee vahvoilla kemikaaleilla, joita kampaajat työssään käsittelevät.

Tulosten perusteella on vaikea arvioida, kuinka suuri sairastumisriski käytännössä on, mutta kampaajilla todetaan tavallista enemmän keuhkosyöpää, kurkunpääsyöpää, virtsarakkosyöpää ja luuydinkasvaimia. Myös monet muut syöpätyypit liittyivät kampaamotyöhön, mutta heikommin.

Hiusten värjäyksessä, vaalennuksessa ja muissa käsittelyissä käytettävät kemikaalit on yhdistetty myös muiden sairauksien riskiin. Vuosituhannen vaihteessa tehdyn suomalaistutkimuksen perusteella yli puolet suomalaiskampaajista saa niistä terveyshaittoja. Esimerkiksi krooniset keuhkoputkitulehdukset, astma ja ihottumat vaivaavat monia.

Espanjalaisten tulokset perustuvat 247 tutkimuksen meta-analyysiin.

Tutkimus julkaistiin International Journal of Epidemiology -lehdessä."

Siis mitäs väliä sillä on onko hiukset vähän väärän väriset raskausajan ( siis sen pienen hetken) kun ottaa mitään ylimääräisiä risketä tai ees altistaa millekkään. Tää on vaa just sellasta et kun "muutkin värjää" ja " en tunne ketään kelle olis mitään pahaa tullut" niin ihmiset uskaltaa altistaa sitten. Ihan vaan siksi että olisi itse vähän kivemman näköinen.

Yhteistyössä