Tosissaanko raskaana olevat värjäilevät hiuksiaan huoletta? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeisssään...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En koe mitenkään kärsiväni, jos en värjää hiuksiani raskaana ollessa, joten en värjää, vaikka siitä ei välttämättä masuvauvalle haittaa olisikaan. Siitä kuitenkin saattaa olla haittaa ja tutkimustuloksetkin sitä tukee, joten riskin takia jätän värjäämättä. Toki muistakin kemikaaleista voi olla haittaa, mutta esim. dödöä käytän, koska muuten kärsisi jo omat ihmissuhteet aika radikaalisti:D Jokainen yrittää tietysti ajatella lapsen parasta, mutta myös omaa elämänlaatua. Itse en koe, että elämänlaatu heikkenisi oman värisistä hiuksista. Joku toinen taas kokee niin, joten värjäys hänelle suotakoon.

Tietenkin ovat voimakkaampia, mutta se, että värjäät hiuksesi parin kuukauden välein on pienempi haitta kuin jos heität naaman täyteen pakkelia ja suihkuttelet hajuvettä päivittäin. Se on tietenkin määrästä kiinni. Ja kuten sanoin voi aina värjätä suoraväreillä, joissa ei siis käytetä hapetetta (sitä hiusvärien myrkyistä pahinta). Itse en ole käyttänyt tässä raskaana ollessani ollenkaan kesto- tai kevytvärejä vaan aina suoravärejä, vaikka en näe väreissä olevan suurempia vaaroja. Lue INCI -luettelo päästä päähän, tarkastele väripaketissa olevia aineita ja tule sen jälkeen kertomaan minulle, että kosmetiikkaa tulisi välttää.
Et voi verrata sitä noin, mistä sen tietää. Ja harvemminpa ne hiuksia värjäävät raskaanaolijat ovat niitä, jotka välttelevät muuta kosmetiikkaa, vaan hiustenvärjäys vaan lisää kokonaiskuormitusta ja vastaavasti hiusvärejä tahallaan välttelevät todenäköisemmin käyttävät vähemmän muutakin kosmetiikkaa tai käyttävät luonnonkosmetiikkaa. Suoravärejä on tietysti parempi käyttää, mutta eivät nekään kaikille sovi saatika että raskaanaolijat niitä käyttäisivät. Pahimmat aineet ovat varmaan synteettisiä pigmenttejä niissä ja tietysti muut aineet, joita muussakin kosmetiikassa käytetään, mutta toki niillä on parempi värjätä kuin kestoväreillä.

[QUOTE="essi";25709555]onhan niitä ihmisiä kuollutkin hiusväreihin[/QUOTE]
Ihan muuten totta. Eli värjäämällä raskausaikana saa pahimmassa tapauksessa tapettua kaksi ihmistä kerralla.

[QUOTE="vieras";25709357]Eipä noissa ultrissa mitään epämuodostumia ole näkynyt ja kasvu/kehitys ihan normaali eli siitä sen tietää;)[/QUOTE]
Aha. Mä olen tähän asti elänyt ihan siinä uskossa, että ultra ja muut raskausajan seurannat kertoo vain osan totuudesta: lapsi voi olla sairas vaikka ultrissa, neuvolassa yms kaikki olisikin hyvin - osan näkee vasta kun vauva syntyy.

Mutta olen vissiin ollut väärässä. Vaikka tiedän etten ole ;)

Raskaana olevat käyttävät aikamoisen kemikaalilastin vuorokaudessa, jos nyt mietitään muutakin kuin hiustenvärjäystä. Aamusuihkun yhteydessä suihkusaippua, shampoo, hoitoaine. Sitten laitetaan hiukset; kampausneste, tyvikohottaja, lakka. Vartalolle voidellaan kosteutusta. Ehkä kuiville kantapäille oma tökötti. Meikataan kasvot: kosteuvoide, meikkivoide, puuteri, ripsiväri ym. sälä. Dödöä kainaloon. Kynsilakkaa. Hajuvettä. Illalla palataan kotiin ja pestään naama ainakin kahdella kemikaalilla jne.

Eri kemikaalien yhdistelimiä siis kertyy aikamoinen määrä! Yhdistelmien vaikutuksista ei voida olla varmoja, niitä ei edes voida tutkia. Se, että lapsi altistuu jo kohdussa eri kemikaaleille on riski terveydelle tulevaisuudessa. Lapset syntyvtä terveenä, toki, mutta kemikaalien pitkäaikaisvaikutuksia ei tiedetä. Lääketiede ei esimerkiksi pysty osoittamaan miksi autoimmuunisairaudet (kuten diabetes) puhkeavat ja miksi ne yleistyvät. Ilmansaasteita, kemikaaleja, elintarvikkeita, lisäaineita on arvailtu syyksi.

Raskaana olevat käyttävät aikamoisen kemikaalilastin vuorokaudessa, jos nyt mietitään muutakin kuin hiustenvärjäystä. Aamusuihkun yhteydessä suihkusaippua, shampoo, hoitoaine. Sitten laitetaan hiukset; kampausneste, tyvikohottaja, lakka. Vartalolle voidellaan kosteutusta. Ehkä kuiville kantapäille oma tökötti. Meikataan kasvot: kosteuvoide, meikkivoide, puuteri, ripsiväri ym. sälä. Dödöä kainaloon. Kynsilakkaa. Hajuvettä. Illalla palataan kotiin ja pestään naama ainakin kahdella kemikaalilla jne.
Mä en harrasta isoa osaa noista...saanko siis värjätä fledaani 3 kk välein vaikka raskaana olisinkin? :xmas:

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="essi";25709555]onhan niitä ihmisiä kuollutkin hiusväreihin[/QUOTE]

Joo, samoin on kuollut tupakkaankin. Ja senkin vaikutusta vähätellään.
Se on kumminkin VIELÄ vaarallisempaa kuin värjäys!

Eri kemikaalien yhdistelimiä siis kertyy aikamoinen määrä! Yhdistelmien vaikutuksista ei voida olla varmoja, niitä ei edes voida tutkia. Se, että lapsi altistuu jo kohdussa eri kemikaaleille on riski terveydelle tulevaisuudessa. Lapset syntyvtä terveenä, toki, mutta kemikaalien pitkäaikaisvaikutuksia ei tiedetä. Lääketiede ei esimerkiksi pysty osoittamaan miksi autoimmuunisairaudet (kuten diabetes) puhkeavat ja miksi ne yleistyvät. Ilmansaasteita, kemikaaleja, elintarvikkeita, lisäaineita on arvailtu syyksi.

No voi kamala, kun olen ollut nyt kahdesti ihan väärin raskaana, kun en noudata tätä kemikaalilistaa:D Ihan vaan hajusteettomilla pesuaineilla pidän itseni sen verran puhtaana, etten haise ja dödöä myös laitan, etten haise:D

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";25709585]Ihan muuten totta. Eli värjäämällä raskausaikana saa pahimmassa tapauksessa tapettua kaksi ihmistä kerralla.[/QUOTE]

Tämäpä mielenkiintoista...

Aamusuihkun yhteydessä suihkusaippua, shampoo, hoitoaine.
Käsintehty kemikaaliton saippua vartalon ja hiusten pesuun. Ei hoitoainetta.

Sitten laitetaan hiukset; kampausneste, tyvikohottaja, lakka. Vartalolle voidellaan kosteutusta. Ehkä kuiville kantapäille oma tökötti. Meikataan kasvot: kosteuvoide, meikkivoide, puuteri, ripsiväri ym. sälä. Dödöä kainaloon. Kynsilakkaa. Hajuvettä. Illalla palataan kotiin ja pestään naama ainakin kahdella kemikaalilla jne.
Ainoa jota näistä käytän on dödö ja se kemikaaliton kristallidödö. Vartalorasvana tarvittaessa puhdas sheavoi tai sheavoi/kaakaovoi/kookosöljy-yhdistelmä.

Mulle ainakin sanottiin neuvolassa, ettei missään tapauksessa saa värjätä raskausaikana. Itse kysyin, kun luonnollinen väri on tällanen ihme hiirenharmaaruskeeblondisekasikiö ja juurikasvuihan järjetön, kun rupes olemaan jo likemmäs 5cm. Sitten kärsittiin hiljaa jumalattoman kamalan näköisenä 6kk, eikä mihinkään kehdannut mennä ilman pipoa. Vaikka oli KESÄ. Neuvolassa peloteltiin muutenkin, ettei saa syödä salmiakkia, home- ja muita pehmeitä juustoja, maksaa, graavikalaa tai silliä tai paljoa kalaa muutenkaan.

Jälkeenpäin vasta sain tietää, että kyllähän niitä olis saanut syödä. Se ei vaan ollu suositeltavaa SUURILLA määrillä. Jumalauta, mutta meinasin kuristaa sen neukkutätin.

Joko olet käsittänyt väärin tai sulla on tollo terkkari. Hiuksia voi värjätä harvakseltaan, ei siis vikkottain. Ja pienikin määrä väärin säiytettyä graavikalaa on vaarallista, kuten pehmeät juustotkin. Maksamakkaraa saa hivenen syödä.

Aha. Mä olen tähän asti elänyt ihan siinä uskossa, että ultra ja muut raskausajan seurannat kertoo vain osan totuudesta: lapsi voi olla sairas vaikka ultrissa, neuvolassa yms kaikki olisikin hyvin - osan näkee vasta kun vauva syntyy.

Mutta olen vissiin ollut väärässä. Vaikka tiedän etten ole ;)

Vain noin 90% sydänvioistakin selviää 4d ultrassa. Ja siinä ei edes kaikki käy.

[QUOTE="vieras";25709848]Aha. Ehkä teidän piireissä sitten.[/QUOTE]

Joo no ne mulle paasajat vähättelee tupakan haittoja. mutta hiusvärit on NIIIN pahasta. Oikein saarnataan suuvaahdossa.
Samoin paasattiin kotikissasta, kuinka saan siitä kulkutaudit ja sikiä kuolee.
Mutta se tupakka... siihen stressiin voi vaikka kuolla.

Kai sinä raskaana ollessasi lopetit myös autolla ajon tai yleensäkin matkustamisen? Muutit maalle pois pakokaasuista? Laskit joka päivä, ettet saa yli teelusikallista suolaa? Avioeroa pitäisi ainakin harkita, koska on todennäköisempää kuolla puolisonsa käden kautta, kuin hiusväriin.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Juu olen värjännyt ja käytän meikkejäkin ja rasvaan ihonikin välillä tuoksuvoiteilla ja käytän hajuvesiäkin. Syön myös suolakalaa ja käytän tuorejuustoja. Saa olla hysteerinen tai voi olla olematta, kukin tyylillään.

Yhteistyössä