Tosissaanko raskaana olevat värjäilevät hiuksiaan huoletta? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeisssään...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jaa, no mun mielestä se kuollettava haju/köry mikä niistä mömmöistä lähtee kertoo jo, et tujua tavaraa on ja varmasti myrkkyä vaikkei sitä nyt mitenkään heti näekkään ( siis vaikutuksia). en mö nyt ehkö ehdoin tahdoin värjäilisi noilla käryillä päätä vaikka kuinka ammattilainen sanoisikin "mitäs siitä nyt muka tulisi, itsekin värjäsin koko raskausajan ja ihan normaali 10 vuotias mulla on":
Mut kaikki tyylillään. Onko joku sitten todennut aineiden todella olevan täysin turvallisia raskausaikana, kun ei ne ole täysin turvallisia pidemmän päälle aikuisellekkaan.

Tähän et kyllä täältä saa vastausta. Kaikki missä ei tiedetä turvallista rajaa, on sama kuin ettei se pieni määrä haittaa. Ja viidakonlait määrittelevät sen "pienen määrän", olipa kyse alkoholin nauttimisesta, hiustenvärjäämisestä, meikkaamisesta, pilven kokeilusta, juustojen syömisestä etc.
Ei siitä naapurin kummin kaiman pojallekaan mitään tullut, on jo reipas 10-vuotias ja ennen vanhaan plaa plaa plaa ja yhä ollahan hengissä.

Jännä juttu, että kampaajat ovat kuitenkin raskaana ollessaan ihan normaalisti töissä, yhtä pitkälle kuin muutkin odottajat. Jos niissä aineissa oikeasti olisi jotakin todistetusti vaarallista, eiköhän kampaajilla tällöin alkaisi äitiyslomakin aikaisemmin. He kuitenkin ovat ko. aineiden kanssa enemmän tekemisissä kuin satunnaisesti hiuksiaan värjäävä odottaja. ;)

Kyllä niissä aineissa on vaikka ja mitä vaarallista tavaraa seassa, mutta kampaajat on koulutettu käyttämään aineita oikein.

Olen värjännyt, ja värjään yhä (pari pv sitten viimeeksi).

Kaksi ekaa lasta on ihan normaaleja. Jos kolmas ei ole niin syynä tuskin on 2-3 krt odotusaikana tapahtunut hiusten värjäys. Ja se värjäys on tärkeää mun mielenterveydelle, lasteni mielenterveydelle, parisuhteelle yms joten hyöty lienee haittaa suurempi :D

Viimeksi muokattu:
Olen tämänkin raskauden aikana varmaankin värjännyt hiukseni kolme kertaa sävytteillä ja ihan terve lapsi on tulossa. Ensimmäisen kanssa käytin vielä kestovärejäkin sekä koti että kampaamotuotteita ja ihan terve lapsi syntyi. Itsensä voi pelotella ja vakuutella ihan, millä haluaa, jokaisen oma valinta;)

[QUOTE="vieras";25709182]Olen tämänkin raskauden aikana varmaankin värjännyt hiukseni kolme kertaa sävytteillä ja ihan terve lapsi on tulossa. [/QUOTE]
Miten sen tietää? T: välimerkinrakastelija :D

Minä värjäsin myös. Kaksi tervettä lasta meillä on.
Sain kuulla värjäyksestä kyllä miten vaarallista se on. Mutta nämä mammat kuitenkin veti itse röökiä huulet lommolla.
Se tupakointi ei kuitenkaan ollut vaarallista heidän mielestä, mutta se STRESSI, se vasta tappaakin sen vauvan.
Ja se hiusväri.. ai ai.. tupakka sen sijaan ei ole pahasta..

värjäsin ja ihan terve tyttövauva syntyi..pitäis taas värjätä,onneksi vauvalle kelpaa pullokin,niin daddy voi syötellä sillä välin,niin ei tarvii imettää kesken värjäyksen :xmas:

• Tykkää
Reactions: Maira
Itse olen kampaaja ja voin todeta, että hiustenvärjäämisestä touhotetaan turhan paljon. Se värjääminen on ihan turvallista, kunhan ei nyt sitä ihan jatkuvasti tee. Ja jos pelottaa, voi käyttää aina suoravärejä joista hapete puuttuu eli ei tule sen kemikaaleja päähän. Hiushan on kuollutta solua. Väriä ei tarvitse ihan täysin tyveen asti levittää ja väri pituuksissa ei nyt kuitenkaan ole millään tavoin haitaksi sikiölle.
Hiustenvärjääminen on samanlainen haitta, kuin muukin kosmetiikka mitä taas käytetään surutta päivittäin.

Mielestäni en ole mitenkään erityisen friikki näissä jutuissa, en mä ala tuomitsemaan mitään lakritsin syömistä, tuorejuustoja tai lasillista kuoharia, olen itsekin juonut muutaman oluen raskauden aikana ja aivan sujut asian kanssa, mun mielestä toi hiusten värjääminen ei vaan kuulu tähän samaan linjaan lakritsien ja lasillisen kuoharia kanssa, vaan oikeasti noi aineet mitä niissä väreissä käytetään on ihan myrkkyä jopa isolle ihmiselle.

Moraalisaarnojen sääntö nro.1; kannattaa ensin tarkastella omaa toimintaansa ja jos se kestää päivänvalon niin sitten vasta ryhtyä arvostelemaan muita.

Ja kyllä, olen värjännyt hiuksiani raskausaikoinani.

• Tykkää
Reactions: Maira ja Millenia
Totta. Tosin kyllä esim pitkään kampaamoissa työskennelleillä, on todettu jotain hengitystie juttuja ja sairauksia ja esim kädet vanhenee ku niitä mömmöjä räpeltää niin paljon

Hengitystieoireet ilmenevät yleensäkin kyllä hiuspölyn takia. Sitä nyt eniten kuitenkin hengitellään. Kädet vanhenee taas jatkuvasta vedellä läträämisestä, siksi minä saatan välillä käyttää käsineitä hiuksia pestessä ja toki rasvailen paljon.

[QUOTE="vieras";25709123]Varma juntin merkki, jos tämä on perustelu johonkin.[/QUOTE]
Ja tämän kommentin jälkeen tuli paljon heti näitä perusteluja :D. Voi teitä.

Itse olen kampaaja ja voin todeta, että hiustenvärjäämisestä touhotetaan turhan paljon. Se värjääminen on ihan turvallista, kunhan ei nyt sitä ihan jatkuvasti tee. Ja jos pelottaa, voi käyttää aina suoravärejä joista hapete puuttuu eli ei tule sen kemikaaleja päähän. Hiushan on kuollutta solua. Väriä ei tarvitse ihan täysin tyveen asti levittää ja väri pituuksissa ei nyt kuitenkaan ole millään tavoin haitaksi sikiölle.
Hiustenvärjääminen on samanlainen haitta, kuin muukin kosmetiikka mitä taas käytetään surutta päivittäin.
Ai olet ihan kampaaja ja kerrot meille, että turvallista on :D. Hiusvärikemikaalit ovat paljon voimakkaampia kuin muu kosmetiikka ja sitäkin tulisi välttää.

En värjännyt. Muutenkin pyrin kasvattaamaan omaa väriä nyt takaisin, jotta ylipäätään tietäisin minkä värinen luonnostani olen. Tosin pyrin raskaana olessani muutenkin välttelemään kaikkea mahdollista lapselle mahdollisesti epäterveellistä.

Mä suosittelen lämpimästi niille, jotka "pelkää" hiusvärien vaikutuksia, että alkakaa raidoittamaan hiuksianne ellette halua lopettaa värjäystä kokonaan. Parhaiten raidoitus toimii silloin, jos halutaan hiuksia vaaleammiksi, mutta kyllä sitä raidoittamalla tummentaakin voi. Ei osu päänahkaan, ja ei se väri hiusta pitkin verenkiertoon etene :P

Kävin kampaajalla värjäämässä hiukseni ihan tasaisin välein molempien raskauksien aikana. Ja jos vielä tulisin raskaaksi -mutta en tule, teinikiintiö täynnä- edelleen antaisin värjätä hiukseni.
Lisäksi olen huonona äitinä antanut tyttäreni värjätä hiuksensa oranssiksi 5. luokalla, kun niin kovasti halusi. Sen lisäksi :O hän on siitä lähtien värjännyt hiuksiaan kampaajalla.
HUI, POIS SE MINUSTA :whistle:

[QUOTE="vieras";25709301]Ai olet ihan kampaaja ja kerrot meille, että turvallista on :D. Hiusvärikemikaalit ovat paljon voimakkaampia kuin muu kosmetiikka ja sitäkin tulisi välttää.[/QUOTE]

Tietenkin ovat voimakkaampia, mutta se, että värjäät hiuksesi parin kuukauden välein on pienempi haitta kuin jos heität naaman täyteen pakkelia ja suihkuttelet hajuvettä päivittäin. Se on tietenkin määrästä kiinni. Ja kuten sanoin voi aina värjätä suoraväreillä, joissa ei siis käytetä hapetetta (sitä hiusvärien myrkyistä pahinta). Itse en ole käyttänyt tässä raskaana ollessani ollenkaan kesto- tai kevytvärejä vaan aina suoravärejä, vaikka en näe väreissä olevan suurempia vaaroja. Lue INCI -luettelo päästä päähän, tarkastele väripaketissa olevia aineita ja tule sen jälkeen kertomaan minulle, että kosmetiikkaa tulisi välttää.

Mulle ainakin sanottiin neuvolassa, ettei missään tapauksessa saa värjätä raskausaikana. Itse kysyin, kun luonnollinen väri on tällanen ihme hiirenharmaaruskeeblondisekasikiö ja juurikasvuihan järjetön, kun rupes olemaan jo likemmäs 5cm. Sitten kärsittiin hiljaa jumalattoman kamalan näköisenä 6kk, eikä mihinkään kehdannut mennä ilman pipoa. Vaikka oli KESÄ. Neuvolassa peloteltiin muutenkin, ettei saa syödä salmiakkia, home- ja muita pehmeitä juustoja, maksaa, graavikalaa tai silliä tai paljoa kalaa muutenkaan.

Jälkeenpäin vasta sain tietää, että kyllähän niitä olis saanut syödä. Se ei vaan ollu suositeltavaa SUURILLA määrillä. Jumalauta, mutta meinasin kuristaa sen neukkutätin.

[QUOTE="vieras";25709357]Eipä noissa ultrissa mitään epämuodostumia ole näkynyt ja kasvu/kehitys ihan normaali eli siitä sen tietää;)[/QUOTE]

Tota.. tietysti riski on aika pieni ettei lapsi olisi terve kun syntyy, jos kerran ultrissa ei ole mitään havaittu. MUTTA se, että ultrassa ei havaita mitään epänormaalia ei tarkoita sitä, että lapsi on 100% varmasti terve, kun se syntyy.

Yhteistyössä