Tosi nolo kysymys :( mutta olisin kiitollinen jos joku tietävä viitseisi vastata.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Mulla tuli peräpukamia raskausaikana. Ei siinä mitään, ei vaivannut ennen ollenkaan. Mutta nyt siihen on tullut niiden kanssa sellanen kova "patti" joka on tosi kipeä ja sattuu jopa kävellessä... Mikä se voisi olla? onko vaarallista?

Trombosoitunut peräpukama (eli tuollainen edellämainittu, jossa on siis verihyytymä pukamassa) paranee lievänä ilman puhkaisuakin Scheriproct-hoidolla, nimim. Kokemusta on. Mutta jos vaiva on hankala ja todella kivulias, kannattaa käydä terkkarissa, vähemmällä ja nopeammin pääsee vaivasta eroon (voidehoito kestää pari viikkoa) ja toimenpide tehdään tietysti puudutuksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Siellä on verta sisällä. Vaaraton, mutta kivulias. Käy puhkotuttamassa se tk:ssa.

Onko se pakko mennä puhkotuttamaan? sattuu varmaan paljon :(

Kyllä ne sen puuduttaa ensin tai sitten poisto tehdään ns.hirttämällä eli pukaman ympärille laitetaan pieni kuminauha joka estää verenkierron pukamaan. Pukama menee kuolioon ja putoaa pois ajan myötä. Kuminauhan laittaminen tuntuu vaan pienenä nipistyksenä.

Rohkeesti vaan lääkäriin niin asiat selviää.

Ne pallurat puhkaistaan vain, jos on trombosoitunut (siis se pukama). Sen tietää siitä, että se on mustikan värinen. Jos se pukama on vaan punainen, voide ja peräpuikot riittää hoidoksi. Kipu kuuluu asiaan, pukamat on kipeitä vaikka eivät olisikaan trombosoituneita. Mä olen ihan pro peräpukamien hoidossa...

Mulla oli muinoin koteloitunut pukama, joka oli kova patti. Kävin tk:ssa, siellä ne puudutuksessa viilti auki ja tyhjensi. Sattu ihan reilusti sit kun puudutus loppu. Et jos siihen meet, niin varaudu ottamaan särkylääkettä jo ennen puudutuksen loppua. Ja verta tuli muistaakseni kans, kun miehen piti kaupasta lähteä hakemaan isoja siteitä. Mulla oli siis tulehtunu ja kipeä kova patti.

Alkuperäinen kirjoittaja trust me:
Ne pallurat puhkaistaan vain, jos on trombosoitunut (siis se pukama). Sen tietää siitä, että se on mustikan värinen. Jos se pukama on vaan punainen, voide ja peräpuikot riittää hoidoksi. Kipu kuuluu asiaan, pukamat on kipeitä vaikka eivät olisikaan trombosoituneita. Mä olen ihan pro peräpukamien hoidossa...

just sellanen mustikanvärinen se on. Eli on pakkko mennä puhkaseen vai? :(

Alkuperäinen kirjoittaja Piikuliisi:
Siellä on verta sisällä. Vaaraton, mutta kivulias. Käy puhkotuttamassa se tk:ssa.

Kyllä ne sen puuduttaa ensin tai sitten poisto tehdään ns.hirttämällä eli pukaman ympärille laitetaan pieni kuminauha joka estää verenkierron pukamaan. Pukama menee kuolioon ja putoaa pois ajan myötä. Kuminauhan laittaminen tuntuu vaan pienenä nipistyksenä.

Joo...hehheh. ei se kuminauhan laitto tosiaankaan tunnu, mutta helvetilliset tuskat ainakin mulla alko jotain 5 h operaation jälkeen ja vielä kolmantena päivänä piti istua pehmoisella. Veitsellä puhkaistaessa puudutus sattu, mut sen jälkeen ei kipuja. Oon kyllä aika herkkä piikityskivuille.

Alkuperäinen kirjoittaja mlps:
Alkuperäinen kirjoittaja Piikuliisi:

Joo...hehheh. ei se kuminauhan laitto tosiaankaan tunnu, mutta helvetilliset tuskat ainakin mulla alko jotain 5 h operaation jälkeen ja vielä kolmantena päivänä piti istua pehmoisella. Veitsellä puhkaistaessa puudutus sattu, mut sen jälkeen ei kipuja. Oon kyllä aika herkkä piikityskivuille.

Toi hirttämisen jälkeinen kipukin on kovin yksilöllistä, mulla ei ollut minkäänlaisia kipua jälkikäteen. Kipu varmaankin riippuu aikas paljon pukaman koosta ja sijainnista.

Kävin juuri tk:ssa puhkaisuttamassa trombosoituneen pukaman ja operaatio oli nopeasti ohi. Puudutus piikki sattui kyllä jonkin verran, vaikka olin varautunut turruttamaan itseäni 1,5 tabletilla panacodia :D Puudutus kuitenkin toimi hyvin nopeasti ja itse pukaman puristelu ja muu alueen näperrys ei enää tuntunut miltään. Operaatio kesti n.10min ja vuotoakaan ei ole ollut näin tunti operaation jälkeen. Tuppo kannikoissa kuitenkin vielä varmuuden vuoksi muutama tunti :D

Yhteistyössä